Beretning afgivet af Udenrigsudvalget den
20. maj 2015
1. Udvalgsbehandling
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
november 2014 og var til 1. behandling den 11. december 2014.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
3 møder.
2. Politiske
bemærkninger
Udvalget konstaterer, at der på
nuværende tidspunkt ikke er flertal i Folketinget for en
anerkendelse af en selvstændig palæstinensisk stat.
Udvalget vil fortsat følge konflikten mellem Israel og
Palæstina.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti
Et flertal i udvalget (S, R, EL og SF)
anerkender,
- at det
internationale samfund ønsker og støtter en
tostatsløsning,
- at regeringen
arbejder særligt gennem EU og FN for at fremme den
løsning,
- at regeringen
helst ser, at dansk anerkendelse af Palæstina kan ske som
resultat af en tostatsløsning, fordi en forhandlet fred vil
være et grundvilkår for en levedygtig
palæstinensisk stat, men også
- at en dansk
anerkendelse vil kunne ske som led i en meget bredt koordineret
EU-indsats på et tidspunkt, hvor et sådant skridt reelt
kan fremme tostatsløsningen.
Flertallet opfordrer regeringen til at arbejde
for, at parterne genoptager konstruktive fredsforhandlinger baseret
på gensidig tillid og et oprigtigt engagement hos begge
parter. Afgørende fremskridt mod en forhandlet
løsning kan alene ske gennem reel politisk vilje og mod fra
begge parter. Det internationale samfund er parat til at
bistå, men nøglen til en forhandlet fred ligger hos
parterne. I den forbindelse opfordres regeringen til at
fortsætte indsatsen gennem EU for at standse de ulovlige
israelske bosættelsesaktiviteter, da bosættelserne
på palæstinensisk område udgør en stor
forhindring for en fredsløsning. Opfordringen fra 16
EU-udenrigsministre, herunder den danske, i form af et brev den 13.
april 2015 til EU's Høje Repræsentant for
Udenrigsanliggender til at tage initiativ til udarbejdelse af
fælles EU-retningslinjer for mærkning af produkter fra
israelske bosættelser bydes velkommen i den
sammenhæng.
Samtidig udtaler flertallet sin støtte
til
- Israels ret til
fred og sikkerhed,
- Palæstinas
ret til en levedygtig, sammenhængende og demokratisk stat med
udgangspunkt i 1967-grænser og med fuld suverænitet
over eget område,
- en forhandlet
løsning om Jerusalem som hovedstad for to stater,
- en normalisering
af forholdet mellem Israel og alle arabiske lande,
- en
retfærdig, forhandlet og realistisk løsning for de
palæstinensiske flygtninge og
- regeringens
indsatser for bedre levevilkår og opbygningen af
velfungerende institutioner for palæstinenserne.
Flertallet opfordrer regeringen til at arbejde
for parternes efterlevelse af Gènevekonventionerne og andre
internationale forpligtelser, herunder
- at alvorlige
overgreb begået af konfliktens parter ikke må forblive
ustraffede, og
- at israelske
bosættelser ikke gennem aftaler mellem Israel og EU eller
gennem danske offentlige eller private engagementer får
legitimeret deres eksistens eller forbedrede økonomiske
muligheder.
Flertallet anerkender, at regeringen
tilslutter sig og aktivt støtter op om FN's Guiding
Principles for Business and Human Rights og har iværksat en
række aktiviteter, der understøtter, at virksomhederne
tager deres ansvar alvorligt.
IA og ALT, som ikke er repræsenteret i
udvalget, har over for udvalget oplyst, at de støtter
ovenstående.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti
Et mindretal i udvalget (V, LA og KF)
støtter bestræbelserne på at etablere en
tostatsløsning. Dette forudsætter en forhandlet fred
mellem Israel og Palæstina. En sådan forhandlet fred
forudsætter, at det palæstinensiske styre har kontrol
over det samlede område, der fremover ville skulle kaldes
Palæstina, og vil være i stand til at forhindre
raketter i at blive sendt ind over israelsk territorium. Dette er
ikke situationen for nærværende.
V, LA og KF forudsætter, at en dansk
beslutning om anerkendelse af en palæstinensisk stat vil
skulle ske på basis af en forhandlet løsning og i
enighed i den Europæiske Union.
Dansk Folkeparti
Et andet mindretal i udvalget (DF) har som
hidtil den opfattelse, at anerkendelse af en ikkeeksisterende stat
uden en omfattende fredsslutning vil være en ulempe for alle
parter i konflikten, som nu har varet i næsten 100 år.
Det at anerkende et nyt land må aldrig blive føleri,
men skal baseres på det faktuelle. For at et område
skal kunne anerkendes som et land, er det nødvendigt, at det
lever op til bestemte kriterier, som Danmark altid har henholdt sig
til. En anerkendelse er altså ikke bare noget, man kan
beslutte for at være flink mod et folkeslag, som føler
sig undertrykt. Før en eventuel dansk anerkendelse af et nyt
land kan komme på tale, er der nogle objektive fakta, som
skal opfyldes.
Det allervigtigste af disse objektive fakta
er, at det nye land har et velfungerende styre, som reelt
også regerer området. Det behøver ikke at
være hele territoriet, som det nye land kræver at
holde, men det må nødvendigvis være en markant
del af det. Det er årsagen til, at nationale
selvstændighedsbevægelser rent faktisk arbejder
på at få uafhængighed, således at de kan
blive anerkendt som stater. Der er Dansk Folkeparti bekendt ingen
historiske eksempler på, at Danmark har anerkendt et nyt
land, før dette land de facto har forladt det land, som det
tidligere havde været underlagt.
Således kan som eksempler nævnes
Kosovo og Sydsudan, hvor der rent faktisk blev udøvet
herredømme over en meget væsentlig del af de
territorier, som de hævdede. Sveriges regering gjorde af den
grund meget ud af at forklare, at det palæstinensiske styre
rent faktisk kontrollerede territorier, som de beskrev det, selv om
de altså bevidst for ikke at risikere at komme i
forklaringsproblemer ikke nævnte hvilke territorier.
Dette er for Dansk Folkeparti et meget vigtigt
punkt. Hvis Palæstina er blevet et anerkendt land, må
det nødvendigvis indebære, at landet ikke kan
være besat. Dette skyldes, at definitionen på at kunne
kalde sig et land er, at regeringen faktisk kontrollerer et
territorium. Modsat er definitionen af besættelse, at den
besættende magt udøver faktisk kontrol.
Så et territorium kan ikke opstå
som et land midt under en besættelse, altså som et
besat land, som jo stort set alle partier i Folketinget har
besluttet, at Palæstina er. Det har Dansk Folkeparti ikke,
men det har et stort flertal i Folketinget besluttet. Så hvis
det officielle Danmark på den ene side betragter
Palæstina som et besat land, kan man ikke på den anden
side beslutte at anerkende Palæstina. Det hænger ikke
sammen, det er hinandens modsætninger, for der bliver ikke
udøvet herredømme inden for det område.
Man er med hensyn til en anerkendelse af
Palæstina fra det officielle Danmarks side nødt til at
vente til det øjeblik, hvor den såkaldte
besættelse ikke længere eksisterer.
Palæstinenserne vil gerne have den bedste af to verdener. De
vil gerne have anerkendelse som stat og samtidig kunne hævde,
at de er et besat land. Men det kan man ikke, og det er jo
heldigvis også det, som statsministeren og hendes regering
har indset og erkendt.
For Dansk Folkeparti er sagen klar. Vi
støtter gerne en dansk anerkendelse af en
palæstinensisk stat, men først efter at parterne med
baggrund i faste og sikre grænser har forhandlet en
tostatsløsning, og efter at samtlige arabiske stater har
anerkendt Israel og oprettet normale diplomatiske forbindelser.
Dansk Folkeparti finder det i øvrigt
bemærkelsesværdigt, at Israel - her knap syv
årtier efter statens oprettelse, som fuldgyldigt medlem af FN
lige så længe og som anerkendt af mere end 200 lande i
verden og med diplomatisk og handelsmæssig forbindelse til
lige så mange lande - næsten dagligt mødes med
kravet om at legitimere sin ret og dermed sin egen eksistens.
Dette forhold er unikt i verdenshistorien. For
hvem har eksempelvis retten til Slesvig? Eller til Kosovo? Eller
til Baskerlandet? Eller til Skotland? Med hvilken ret er Frankrig
på Korsika? Hvor var retfærdigheden i, at 50.000
skåninger måtte opgive deres ejendomme og flygte til
Sjælland og Bornholm efter svenskekrigene? Og hvordan med de
i hundredtusindvis af tyskere, som blev jaget ud af Tjekkoslovakiet
og Polen efter anden verdenskrig, og måtte se deres ejendomme
overtaget af andre?
Når to eller flere folkeslag gør
krav på det samme landområde, må det jo
nødvendigvis komme til konflikt. Ofte deles området
derfor, som det skete med Slesvig, og som det skete med Kosovo, i
tusind år en del af Serbien. Men i Kosovo var der igennem
tiden ankommet et stort albansk befolkningselement, som
ønskede at komme væk fra Serbien. Til det ønske
fik man tilmed det internationale samfunds militære
støtte. Var det retfærdighed? Måske bare
international realpolitik?
Når en stat deles eller et folk enten
rejser væk eller drives væk, som tilfældet
eksempelvis var med sudetertyskerne efter krigen, er det et
»matter of fact«, som man må forholde sig til.
Man kan vælge at tage kampen op på det verbale plan
eller med våben i hånd, eller man kan vælge at
resignere og konstatere, at man må finde en ny
tilværelse i det land, man er fordrevet til, i dette
tilfælde Tyskland, blandt folk, som er af samme etnicitet,
har fælles historie og taler samme sprog.
Før, under og ikke mindst efter anden
verdenskrig var der rigtig mange tilfælde af disse
folkefordrivelser. Om de var retfærdige eller ej, tager vi i
Dansk Folkeparti ikke stilling til her. Men, og det er det
væsentlige her, i intet andet tilfælde end netop med
oprettelsen af den jødiske stat opholder de fordrevne sig
stadig i flygtningelejre.
Det er det, der er det groteske ved de
arabiske palæstinenseres situation. I Tyskland opslugte man
sudetertyskerne og østpreusserne, og det samme skete med
fordrevne folkeslag i Ungarn, Bulgarien, Rumænien,
Tjekkoslovakiet osv. Det samme skete i øvrigt med de 750.000
jøder, som var bosiddende i omkringliggende muslimske lande.
De kom til Israel i stort tal fra Iran, Syrien, Ægypten, Irak
og Jordan. Og blev integreret.
Men de arabiske palæstinensere blev
aldrig integreret i de arabiske lande, hvortil de ankom. Omend de
var ankommet blandt brødre, som talte det præcis samme
sprog, var af samme stamme, havde samme historie og var af samme
religion. Et mærkeligt fænomen i verdenshistorien.
Dansk Folkeparti kender intet lignende tilfælde.
Skylden for denne situation kan i hvert fald
ikke tilskrives Israel, men nok så meget det faktum, at
hverken ægyptere, jordanere, syrere eller libanesere kunne
drømme om at integrere palæstinensiske arabere i deres
lande. Der er jo nok en grund til, at Ægypten så
nidkært bevogter grænsen til Gaza, og at Egypten efter
1967-krigen slog syv kors - eller måske snarere syv
halvmåner - for sit bryst og betakkede sig, da man fik Gaza
tilbudt. Man ville ikke så meget som røre
området med en ildtang.
Så sagen er, at der i international
politik for Israel gælder ganske særlige moralske
regler, som ingen andre anerkendte stater behøver at
forholde sig, selv om konflikterne er af lige så ny dato.
Ingen anden nydannet eller omdannet stat
på jorden bliver som Israel ustandselig mødt med krav
om at legitimere sin blotte eksistens.
Polen behøver ikke at legitimere, at
landet, nogenlunde samtidig med Israels oprettelse, gravede sig
godt og grundigt ind på tysk område. Selv det
modbydelige Sovjetunionen behøvede i sin tid ikke
legitimere, at man besatte de baltiske stater og havde betydning
for snesevis af kaukasiske folkefærd. Der stilledes ingen
spørgsmål ved grænserne for Sovjet. Og det helt
nydannede Kosovo behøver bestemt ikke legitimere sin
eksistens. Derimod lever denne helt uproduktive stat begejstret
næsten udelukkende af overførselsindkomster fra EU og
FN.
Men Israel mødes hele tiden med krav om
at legitimere sig, f.eks. i et lille landområde oppe ved
Syrien, i en del af en storby og på nogle kvadratkilometer
langs med et sikkerhedshegn. Det er i Dansk Folkepartis øjne
ganske, ganske grotesk.
I den forbindelse ville det være
interessant at se på, hvem der så har retten til det
landområde, som de to parter strides om, og som vi andre
taler så meget om. Og hvad er det egentlig for nogle
»ulovlige bosættelser«, der finder sted på
Vestbredden? For det er jo således, at hvis noget er
ulovligt, må det nødvendigvis indebære, at der
er en lovgivning, der er overtrådt. Og
spørgsmålet i det følgende er derfor: Hvilken
lovgivning overtræder Israel på Vestbredden?
For cirka et halvt år siden bad Dansk
Folkeparti i den forbindelse udenrigsministeren om at
bekræfte, at resolutioner vedtaget i FN's Generalforsamling
ikke har status af »international lov«, endsige har
eller får lovstatus.
Det bekræftende skriftlige svar fra
udenrigsministeren kom prompte:
»For så vidt angår FN's
Generalforsamling så er det korrekt, at den - i
modsætning til FN's Sikkerhedsråd - ikke i FN-pagten er
tildelt beføjelser til at træffe beslutninger med
bindende virkning for stater. Resolutionerne er således i sig
selv ikke juridisk bindende, men er som udgangspunkt politiske
tilkendegivelser fra FN's medlemsstater - sådan som min
forgænger jo også tidligere har tilkendegivet over for
Folketinget.« (URU alm. del - svar på
spørgsmål 48, 2014-15).
Dansk Folkeparti bad om bekræftelsen,
fordi der er opstået den fortælling, at det, Israel har
foretaget sig og stadig foretager sig i sin tilstedeværelse
på Vestbredden, er »ulovligt« - altså
stridende mod international lov. Med udenrigsministerens svar
bliver det fastslået, at samtlige resolutioner vedtaget af
FN's Generalforsamling mod Israel, og det drejer sig i tidens
løb om ca. 300, ingen juridisk gyldighed har
overhovedet.
Men hvad er det, der juridisk betragtes som
værende »international lov«?
Det ligger i hvert fald fast, at FN's
Generalforsamling ikke er en lovgivende forsamling og
følgelig ikke beskæftiger sig med at lave love. En
international lov bliver til enten ved traktater mellem stater
eller ved tradition. Eksempelvis er det almindelig anerkendt, at
den Internationale Domstol i Haag kan afgøre tvister mellem
stater og afsige en dom, som så vil være at regne for
international lov. Ligeledes er det blevet sædvane, at FN's
Sikkerhedsråd kan vedtage resolutioner, som har en slags
status som international lov.
Men inden vi kommer til FN's
Sikkerhedsråds resolution 242 fra 1967, er et lille historisk
rids om grænsedragninger og våbenstilstandslinjer i
Mellemøsten nødvendigt. For det viser, hvor meget der
i århundredernes løb er blevet flyttet rundt,
ændret og forandret, og at det hver gang af det
internationale samfund er blevet betragtet som - om ikke
nødvendigvis sympatiserende - så dog som et
»matter of fact«.
Fra 1516-1917 var hele Mellemøsten og
det nordlige Afrika en del af Det Ottomanske Imperium. Med i dette
tyrkiske imperium var altså alt det, vi i dag benævner
Israel, Vestbredden, Gaza, Syrien, Libanon og Jordan og tilmed
Egypten samt den væsentligste del af den Arabiske
Halvø med byerne Mekka og Medina. Og disse grænser var
altså igennem 400 år ikke bestridt.
Da tyrkerne ved den 1. verdenskrigs afslutning
befandt sig på den tabende side, måtte de i 1917
afstå deres oldgamle imperium, herunder Mellemøsten,
til sejrherrerne. Frankrig overtog som mandat det nuværende
Syrien, hvorunder Libanon hørte, og en del af Irak, mens
briterne modvilligt overtog mandatet Palæstina, som var
navnet for det nuværende Israel, Vestbredden, Gaza og hele
det nuværende Jordan. Det britiske mandats grænser var
ikke på noget tidspunkt bestridt.
Frankrig delte ret hurtigt sit mandat, Syrien,
i et kristent område, Libanon, og et muslimsk område,
Syrien. Også Storbritannien delte sit mandat,
Palæstina, i to: det ene det nuværende Israel samt
Vestbredden og Gaza, og den anden del Jordan. Den britiske regering
havde ved overtagelse af mandatet i 1917 lovet at oprette et
jødisk hjemland i Palæstina, og i 1922 skete så
delingen, således at Jordan blev et selvstændigt
kongerige, mens Palæstina fortsat var under britisk
administration. Mandatet var sat til at udløbe den 15. maj
1948.
Året før, i 1947, havde FN
afsluttet sine undersøgelser af, hvor grænserne for
den nye jødiske stat kunne være. Man havde fra FN's
side anbefalet, at det nu stærkt indsnævrede
Palæstina skulle deles i to: en jødisk stat og en
arabisk stat, og at Jerusalem skulle lægges under
international kommando. Det er vigtigt at bemærke, at denne
anbefaling kun ville have international juridisk legalitet,
såfremt begge parter - jøderne og araberne - havde
accepteret det. Dette skete som bekendt ikke. I stedet kom det til
krig, efter at Israel den 14. maj 1948 udråbte sin stat
på det areal, som FN havde anbefalet. Fem arabiske lande
angreb næste dag Israel.
Den meget blodige krig, som varede et
år, ændrede markant på det kort, som FN havde
anbefalet, og da der i 1949 på Cypern blev indgået
våbenhvile mellem parterne, stod hærene på de
linjer, som i dag er »før 1967-grænserne«,
hvor Jordan besatte Vestbredden og Jerusalem.
Således var det en militær
tilfældighed, at linjerne netop blev trukket dér. Der
var altså intet som helst historisk, traditionsbundet eller
geografisk logisk ved disse »før
1967-grænser«. Der var i øvrigt ingen, som i
årene mellem 1949 og 1967, hvor Jordan var
besættelsesmagt, betragtede eller hævdede det som
»palæstinensisk« land.
Ved seksdageskrigen i juni 1967 tabte Jordan,
og Israel indtog Jerusalem, Golan, Vestbredden, Gaza og Sinai. 6
måneder senere, den 22. november 1967, vedtog et enigt FN's
Sikkerhedsråd resolution 242, hvori det hedder, at Israel
skal trække sig tilbage fra »territorier«
indtaget i krigen.
Der står altså i ubestemt form
»territorier« og ikke i bestemt form
»territorierne«, som det hed i det første
tekstudkast. Og dette er afgørende vigtigt at forstå,
for var det ikke blevet ændret, havde såvel
Storbritannien som USA nedlagt veto. Med ordet
»territorier« i ubestemt form åbnede man for de
muligheder, der ville kunne fremstå i forbindelse med en
fredsslutning mellem Israel og landets arabiske naboer. Man enedes
i Sikkerhedsrådet så at sige om at være
uenige.
Israel kan siges fuldt ud at have levet op til
resolution 242, for man holder et stykke land i et såkaldt
»disputed area« - et område, som der står
strid om, hvor der endnu ikke er indgået nogen fredsslutning
mellem tidligere fjender, og hvor der således ikke er
fastlagte og anerkendte grænser.
I den fjerde Genèvekonventions artikel
49 hedder det, at den besættende magt, som holder et andet
land eller dele af et andet land, »ikke må deportere
eller overføre sin egen befolkning ind til de territorier,
som det besætter«. Det er denne artikel, mange synes at
have misforstået således, at de boliger, Israel
opfører på Vestbredden, er »illegale under
international lov«.
Det er blevet sådan, at de to ord
»jødiske bosættelser«, har lagt et enormt
politisk pres på Israel for at få landet til at standse
byggeriet. Faktisk er hele bevægelsen for at gøre den
jødiske stat illegitim baseret på den ene beskyldning,
at besættelsen af Vestbredden er i strid med international
lov.
Mange mennesker støtter op om denne
palæstinensiske fortælling, at israelerne stjal et land
- Palæstina fra palæstinenserne - og nu bør give
dem det tilbage. Og i den fortælling er det egentlig ret
ligegyldigt, om Israel siger, at man er klar til at forhandle, for
hvis verden har den opfattelse, at Israel bygger boliger på
stjålent land, kan det hele jo være lige meget.
Men hvad nu, hvis bosættelserne ikke
strider mod international lov? Hvad nu, hvis den almindeligt brugte
sætning »de besatte palæstinensiske
områder« ikke har nogen lovmæssig
understøttelse?
Det spørgsmål stillede
direktøren i The Institute for Contemporary Affairs,
professor i international ret Alan Baker i en kronik i USA Today
den 23. januar 2013, idet han bl.a. konkluderede:
»Territorierne er hverken besatte eller
palæstinensiske. Der har på intet tidspunkt været
truffet nogen lovmæssig beslutning om overhøjheden
over disse territorier, ligesom der ikke mellem Israel og PLO er
truffet nogen aftale om deling. Territorierne er derfor
lovmæssigt alene at betragte som uafklarede stridspunkter,
idet der jo er to parter, som gør krav på
området«. En situation, der jo har været i
tusindvis af i verden gennem tiderne.
Alan Baker tilføjer, at »Israel
har en solid juridisk og historisk ret til området«,
som juridisk indbefatter Balfourdeklarationen af 1917, San
Remodeklarationen af 1923, Folkeforbundets mandat og FN's Charter.
Hertil kommer, at Osloaftalerne ikke indeholder noget forbud
overhovedet mod at opføre bygninger i de dele af
territoriet, som der er enighed om er under Israels kontrol.
Osloaftalerne, som Alan Baker nævner, er
i øvrigt det eneste dokument, som har underskrifter fra
såvel Israel som PLO, og er derfor det nærmeste, man
juridisk kan komme på en aftale mellem de to parter. I
dokumentet står der ikke ét ord om opførelse af
boliger i området.
Man kan altså politisk have den
opfattelse, at bosættelserne er uantagelige, men det er
ingenlunde det samme som at sige, at bosættelserne er
ulovlige, som det atter og atter hævdes i debatten. For
ifølge international lov er der altså intet juridisk,
der forhindrer israelske virksomheder i at opføre boliger
på Vestbredden, hvilket man oven i købet har
været forsigtig med at gøre. Således er der
gået knap 50 år, siden Israel overtog kontrollen med
Vestbredden, og indtil nu dækker israelsk byggeri kun 2 pct.
af arealet.
Danmarks udenrigsminister har altså
fastslået, at de ca. 300 resolutioner fra FN's
Generalforsamling er juridisk værdiløse, og når
det så samtidig forholder sig således, at den fjerde
Genèvekonventions artikel 49 alene drejer sig om forholdet
mellem stater, må man altså konkludere, at
Genèvekonventionen bevidst mistolkes. For hverken
Vestbredden eller Gaza har status som en stat - og har aldrig haft
det.
Boligbyggeriet kan altså juridisk ikke
betragtes som illegalt, hverken i forhold til
Genèvekonventionen eller til FN's Sikkerhedsråds
resolution 242.
Noget andet er, hvad man i verdensopinionen
har af politiske opfattelser. For alt dette er politik og kun
politik og bør behandles således i en politisk
diskussion. Juridisk bliver grænserne mellem Israel og den
nye palæstinensiske stat således først
»international lov«, i det øjeblik de to parter
er nået til enighed om, hvor grænserne mellem de to
lande går. Og en sådan aftale kan først blive
virkelighed i forbindelse med en fredsslutning. Og indtil en
sådan er en realitet, foretager Israel sig juridisk intet
ulovligt, omend der fra andre lande hele tiden stilles krav til
Israel, hvorimod ingen krav stilles til palæstinenserne.
Dansk Folkeparti vil derfor opfordre
regeringen til at stille følgende krav til
palæstinenserne:
- At der
føres et præcist regnskab med, hvortil de penge, som
overføres fra Danmark går.
- At den hadefulde
retorik mod Israel, selv fra såkaldt moderate som Mahmoud
Abbas, stopper.
- At det
palæstinensiske selvstyre anerkender Israel.
- At den
palæstinensiske glorificering af selvmordsterrorister og
andre jihadister ophører.
- At det
palæstinensiske selvstyre ophører med at opkalde gader
og pladser efter terrorister.
- At det
palæstinensiske selvstyre ophører med at udbetale
livslange ærespensioner til selvmordsterroristernes
pårørende og kæmpe bonusser til de
løsladte mordere.
- At det
palæstinensiske selvstyre rydder op i sine egne,
kontrollerede medier og begynder at tale om fred og sameksistens
med Israel - frem for krig og terror.
- At det
palæstinensiske selvstyre ophører med at sende
børneprogrammer på det palæstinensiske
selvstyres tv-stationer, hvor børnene dagligt lærer,
at det er en rigtig god idé at myrde jøder, og enhver
muslims pligt.
- At det
palæstinensiske selvstyre foretager en afvæbning af
Hamas' terrorister.
- At det
palæstinensiske selvstyre ophører med at betale til
jødehadsk undervisningsmateriale.
Alt dette - og meget mere - ville, finder
Dansk Folkeparti, være et rimeligt sted for
palæstinenserne at starte i forhold til at få en egen
stat.
P.u.v.
Per Stig Møller
Udvalgsformand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 21
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til beretning fra EL | 2 | Bidrag fra DF til udkast til
beretning | 3 | Revideret udkast til beretning |
|