Fremsat den 7. november 2014 af Mogens
Lykketoft (S), Bertel Haarder (V), Pia Kjærsgaard (DF), Lone
Loklindt (RV), Per ?Clausen ?(EL), Kristian Jensen (V), Leif Lahn
Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Camilla Hersom (RV), Jonas Dahl
(SF), Stine Brix (EL), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Brian
Mikkelsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsordenen for
Folketinget
(Forholdsmæssig fordeling af
formandsposter i de stående udvalg m.v.)
§ 1
I forretningsordenen for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 28. juni
2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes
før 1. pkt.:
»Fordelingen af formands- og
næstformandsposter i udvalgene sker efter forholdstal, jf.
dog § 7, stk. 3, på samme måde som ved valg af
udvalgsmedlemmer, jf. § 36, medmindre valggrupperne i enighed
beslutter andet. Ved valg af formand og næstformand, jf. 7.
og 8. pkt. og stk. 2, skal udvalgene respektere den foretagne
fordeling, jf. 1. pkt.«
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft efter
førstkommende valg til Folketinget.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
1. Fordeling af udvalgsformandsposter
m.v.
1.1. Gældende regler
Ifølge forretningsordenens § 8,
stk. 1, vælges blandt et udvalgs medlemmer en formand og en
næstformand. Da det største valgforbund har flertal i
alle udvalg, indebærer reglen, at dette valgforbund i
realiteten ville kunne sætte sig på formandspladsen i
alle udvalg.
I praksis beror fordelingen af formands- og
næstformandsposter blandt partierne i Folketinget på
politiske forhandlinger mellem de valggrupper, der er anmeldt for
Folketingets formand, jf. FFO § 36, stk. 1. For nogle udvalgs
vedkommende har der ved fordelingen udviklet sig en praksis. F.eks.
besættes formandsposten i Finansudvalget af et medlem af
»regeringens valggruppe«, mens formandsposten i
Europaudvalget i de senere år har været besat af et
medlem fra »oppositionens valggruppe«. Også for
så vidt angår visse andre udvalg end de stående
udvalg, har der dannet sig en praksis. F.eks. besættes
formandsposten i Det Udenrigspolitiske Nævn af et medlem af
»regeringens valggruppe«, mens formandsposten i
delegationen til Nordisk Råd og i Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne besættes af et medlem af
»oppositionens valggruppe«.
1.2. Hidtidig praksis
Ordningen med stående udvalg, som den
kendes i dag, blev indført i Folketinget med virkning fra
folketingsåret 1972-73. Før 1972-73 var antallet af
stående udvalg langt mindre, og der blev i stedet i
højere grad nedsat ad hoc-udvalg til behandling af sager.
Ved den første nedsættelse af de stående udvalg
i 1972-73 blev alle formandsposter besat af medlemmer af
regeringspartiet (Socialdemokratiet).
Efter valget den 4. december 1973 fik
regeringspartiet (Venstre) ikke nok »menige« medlemmer
til at kunne dække formands- og næstformandsposterne i
alle de stående udvalg. Den efterfølgende fordeling af
posterne beroede således på forhandlinger blandt
partierne, hvilket betød en fordeling af posterne blandt
både regeringsbærende partier og
oppositionspartier.
Denne praksis har været fulgt siden,
idet fordelingen af formandsposterne imellem den
regeringsbærende valggruppe og oppositionens valggruppe har
været varierende.
I det følgende redegøres kort
for fordelingen af formands- poster i udvalgte
folketingsår.
Folketingsåret
1980-81, Ministeriet Anker Jørgensen IV
Af 24 formandsposter havde Socialdemokratiet
16, Ven- stre 3, Det Konservative Folkeparti 3, Fremskridtspartiet
1 og Det Radikale Venstre 1.
Regeringsbærende valggruppe: 17
Oppositionens valggrupper: 7
Folketingsåret
1985-86, Ministeriet Poul Schlüter I
Af 26 formandsposter havde Socialdemokratiet
6, Det Konservative Folkeparti 9, Venstre 4, Socialistisk
Folkeparti 3, Det Radikale Venstre 2, Centrum-Demokraterne 1 og
Kristeligt Folkeparti 1.
Regeringsbærende valggruppe: 15
Oppositionens valggrupper: 11
Folketingsåret
1994-95, Ministeriet Poul Nyrup Rasmussen II
Af 26 formandsposter havde Socialdemokratiet
7, Venstre 5, Det Konservative Folkeparti 5, Socialistisk
Folkeparti 4, Fremskridtspartiet 1, Det Radikale Venstre 2 og
Centrum-Demokraterne 2.
Regeringsbærende valggruppe: 15
Oppositionens valggruppe: 11
Folketingsåret
2004-05 (2. samling), Ministeriet Anders Fogh Rasmussen
II
Af 25 formandsposter havde Venstre 9,
Socialdemokratiet 2, Dansk Folkeparti 6, Det Konservative
Folkeparti 5, Det Radikale Venstre 1, Socialistisk Folkeparti 1 og
Enhedslisten 1.
Regeringsbærende valggruppe: 20
Oppositionens valggruppe: 5
Folketingsåret
2011-12, Ministeriet Helle Thorning-Schmidt I
Af 26 formandsposter havde Socialdemokratiet
11, Ven- stre 5, Dansk Folkeparti 2, Radikale Venstre 3,
Socialistisk Folkeparti 3, Liberal Alliance 1 og Det Konservative
Folkeparti 1.
Regeringsbærende valggruppe: 17
Oppositionens valggruppe: 9
1.3. Tidligere drøftelser om
forholdsmæssig fordeling af formandsposterne
Efter valget i februar 2005 rejste
oppositionens valggruppe kritik af fordelingen af formandspladser,
da valgforbundet fik overladt formandsposten i 5 af 25
stående udvalg.
Spørgsmålet blev bl.a.
drøftet i forbindelse med den konference, Folketinget og
regeringen afholdt i oktober 2006 om samspillet mellem regering og
Folketing.
Af den betænkning og indstilling, der
blev udarbejdet som opfølgning på konferencen,
fremgår følgende om spørgsmålet.
»6. Fordeling af formandskaber i de
stående udvalg
Efter de gældende regler vælges
formanden i de enkelte stående udvalg af flertallet i det
enkelte udvalg. Da det største valgforbund (valggruppe) har
flertal i alle udvalg, indebærer dette, at det største
forbund (typisk regeringspartierne og støttepartier) vil
kunne besætte alle formandsposter. De seneste mange år
har det været kutyme, at det største valgforbund har
overladt en række formandsposter til oppositionens
valgforbund.
Udvalget foreslår, at det
forelægges gruppeformændene til drøftelse, om
udvalgsposterne med virkning fra næste valgperiode i
højere grad skal fordeles forholdsmæssigt af
valgforbundene, eventuelt således at regeringen
forhåndsbesætter formandsposten i Finansudvalget og Det
Udenrigspolitiske Nævn.«
1.4. beslutningsforslagets indhold
De stående
udvalg:
Forslagsstillerne foreslår, at der
gennemføres en ændring af forretningsordenen med
virkning fra næste folketingsvalg, således at det
fastslås, at fordelingen af formandsposter skal afspejle
folketingsgruppernes (valggruppernes) størrelse.
Det foreslås, at fordelingen sker efter
d'Hondts metode, der i forvejen anvendes i Folketinget ved
fordelingen af udvalgspladser, og som er beskrevet i
forretningsordenens § 36. De ved beregningen fremkomne
delingstal vil afgøre, i hvilken rækkefølge
valggrupperne vælger, hvilke udvalg de ønsker at
besætte formandsposten i. Som valggrupperne ser ud nu, hvor
de er næsten lige store (92/87), ville det betyde, at de
skiftes til at vælge. Den interne fordeling i en valggruppe
af de valgte formandsposter vil stadig afhænge af aftaler
internt i valggruppen.
Forslagsstillerne foreslår endvidere, at
følgende af de stående udvalg undtages fra den
forholdsmæssige fordeling:
1) Udvalget for
Forretningsordenen, hvor Folketingets formand er
»født« formand og Folketingets første
næstformand er »født« næstformand,
jf. forretningsordenens § 7, stk. 3.
2) Finansudvalget,
hvor formandsposten besættes af et medlem af den
regeringsbærende valggruppe.
3) Europaudvalget,
hvor formandsposten besættes af et medlem af oppositionens
valgforbund. I tilfælde af at der er flere
oppositionsvalggrupper, besættes formandsposten af den
største af disse.
Øvrige udvalg,
delegationer:
Den række af delegationer, udvalg og
lign., hvortil Folketinget vælger medlemmer, vil ikke direkte
være omfattet af en ændring af forretningsordenen.
For nogle af disse udvalgs vedkommende er der
fastsat regler om besættelsen af formandsposten. F.eks.
fremgår det af lov om etablering af et udvalg om forsvarets
og politiets efterretningstjenester, at udvalget selv vælger
sin formand. En tilsvarende bestemmelse findes i lov om Det
Udenrigspolitiske Nævn. Der er dog, for så vidt
angår disse to udvalg/nævn, praksis for, at
formandsposten besættes af henholdsvis et medlem af
oppositionens valggruppe og regeringens valggruppe.
Også for andre udvalg, delegationer
m.v.s vedkommende har der dannet sig en praksis. F.eks.
besættes formandsposen for delegationen til Nordisk Råd
af et medlem af oppositionen, mens formandsposten for
Statsrevisorerne afgøres ud fra anciennitet.
Forslagsstillerne foreslår at lade
øvrige udvalg, delegationer m.v. indgå i den
forholdsmæssige fordeling, dog således at
følgende udvalg, delegationer m.v. undtages:
1) Det
Udenrigspolitiske Nævn, hvor formandsposten besættes af
et medlem af regeringens valggruppe.
2) Delegationen til
Nordisk Råd, hvor formandsposten besættes af et medlem
af oppositionens valggruppe. I tilfælde af at der er flere
oppositionsvalgforbund, besættes formandsposten af det
største af disse.
3) Delegationen til
Europarådet, hvor formandsposten besættes af
regeringens valggruppe, mens næstformandsposten
besættes af oppositionens valggruppe. I tilfælde af at
der er flere oppositionsvalggrupper, besættes
næstformandsposten af det største af disse.
4) Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne, hvor formandsposten
besættes af et medlem af oppositionens valggruppe. I
tilfælde af at der er flere oppositionsvalggrupper,
besættes formandsposten af det største af disse.
5)
Statrevisorerne.
Næstformandsposter:
Forslagsstillerne foreslår, at også
næstformandsposterne i de stående udvalg og
øvrige udvalg, delegationer m.v. fordeles
forholdsmæssigt.
Bemærkninger til
beslutningsforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at fordelingen af
formandsposter og næstformandsposter sker
forholdsmæssigt efter den d'Hondts metode.
Rent praktisk skal Folketingets
Administration, så snart mandatfordelingen er kendt efter et
folketingsvalg, bistå grupperne med beregninger. Når
valggrupperne er indgået, vil Folketingets Administration
udarbejde en liste med delingstal til brug for gruppernes fordeling
af formandsposterne. I tilfælde af lige store delingstal
foretages lodtrækning.
Det forventes, at der, som det også
efter de nugældende regler er tilfældet, kun vil
foreligge én indstilling om besættelse af formands- og
næstformandsposten, og at reglerne i § 8, stk. 1, 4.-6.
pkt., der bliver 6.-8. pkt., reelt heller ikke efter den
foreslåede ordning vil få nogen betydning. Reglerne
foreslås dog videreført for at sikre mulighed for en
formel afklaring af eventuelle dobbeltindstillinger inden for en
valggruppe.
Sætningen »medmindre valggrupperne
i enighed beslutter andet« er medtaget for sikre, at den
aftale/praksis, der eksisterer mellem valggrupperne om at undtage
visse udvalg fra den forholdsmæssige fordeling, og som er
beskrevet i de almindelige bemærkninger overfor, kan
videreføres.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger ovenfor.
Til § 2
Den foreslåede ændring
indebærer en væsentlig ændring af den måde,
hvorpå formændene i de stående vælges. Det
findes mest korrekt, at ændringen først træder i
kraft efter et folketingsvalg.
Skriftlig fremsættelse
Mogens Lykketoft
(S) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af forretningsordenen for Folketinget
(Forholdsmæssig fordeling af formandsposter i de
stående udvalg m.v.)
(Beslutningsforslag nr. B 20)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.