Fremsat den 5. november 2014 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Tom? ?Benhke? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af en ungdomsdomstol for unge
mellem 12 og 17 år
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag om at etablere en ungdomsdomstol for unge
lovovertrædere mellem 12 og 17 år. Herunder
pålægges regeringen at
- indføre en
ny ungdomskriminel lavalder fra 12 til 17 år,
- indføre
regler om en særlig ungdomsretspleje for unge
lovovertrædere fra 12 til 17 år, således at
straffeprocessen for denne gruppe indrettes, så der tages de
nødvendige hensyn til variationer i de tiltaltes modenhed og
ungdomsdomstolens pædagogiske og opdragende sigte,
- etablere mulighed
for, at ungdomsdomstolen kan udøve vide
skønsmæssige beføjelser i forhold til at
fastsætte sanktioner, herunder sikre mulighed for øget
brug af samfundstjeneste som sanktion over for unge
lovovertrædere i form af »restorative justice«,
også kendt som genoprettende retfærdighed, altså
at den unge tvinges til at erkende sin misgerning, sige undskyld og
eventuelt sættes til at udbedre de skader, vedkommende har
forårsaget,
- oprette en
ungdomskriminalforsorg som en særlig afdeling under
Kriminalforsorgen med ansvaret for gennemførsel og tilsyn af
de sanktioner, som ungdomsdomstolen idømmer,
- sikre, at
ungdomsdomstolen kan afsige straksdomme, og at de idømte
sanktioner udføres hurtigt og konsekvent, så
sanktionsforløbet dermed bliver sammenhængende,
- etablere mulighed
for, at ungdomsdomstolen kan overføre sager fra domstolen
til det sociale system såvel som til det almindelige
domstolssystem,
- sikre, at Danmark
fortsat respekterer vores internationale forpligtelser,
således at unge under 18 år nøjagtig som i dag
ikke sættes i fængsel med kriminelle over 18
år,
- sikre, at
ungdomskriminalforsorgen har den nødvendige kapacitet til at
håndtere særligt voldelige unge under 18 år,
- give øgede
muligheder for at sikre, at henholdsvis åbne og lukkede
institutioner får øget adgang til magtanvendelse over
for utilpassede unge,
- sikre
økonomiske incitamenter for kommunerne til at forbedre det
kriminalpræventive arbejde,
- oprette et
rejsehold mod ungdomskriminalitet, der kan sikre vidensdeling i
kommunerne,
- forbedre
mulighederne for, at ungdomskriminelle kan arbejde og studere
straffeattesten ren,
- sikre mere viden
om børn og unges oplevelser med kriminalitet,
- styrke
SSP-samarbejdet.
Bemærkninger til forslaget
Ungdomskriminaliteten har siden 2006
været faldende for aldersgrupperne 10-17 år. I 2013
blev registreret 12.000 færre kriminelle forhold
vedrørende unge under 18 år, end tilfældet var i
2006. Det gælder for stort set alle typer af kriminalitet,
herunder vold, indbrud, tyveri og hærværk.
Faldet er på mange måder en
succeshistorie, og det er et vidnesbyrd om, at de politiske
initiativer, der blev taget op gennem 00'erne med bl.a.
handlingsplanen »Stop Volden« i 2002 og den store pakke
mod ungdomskriminalitet i 2009, har virket.
Forslagsstillerne finder det glædeligt,
at færre unge begår kriminalitet, men samtidig dybt
bekymrende, at der fortsat findes en hård kerne af
ungdomskriminelle, der begår alvorlig kriminalitet. Politiet
har eksempelvis mistænkt 14-årige for 3
voldtægter, 1 forsøg på manddrab, 13
tilfælde af alvorlig vold, 29 tilfælde af
brandstiftelse, 115 røverier og 37 overtrædelser af
våbenloven alene i 2013, jf. REU alm. del - svar på
spørgsmål 1000 (folketingsåret 2013-14).
Efter forslagsstillernes opfattelse er det
også åbenbart, at der bliver spekuleret i den
kriminelle lavalder. I begyndelsen af 2014 forklarede en dreng
således i en retssag, at hans gruppe havde aftalt, at han
skulle skyde mod en butik i Køge, fordi han ikke kunne
straffes, da han var 14 år på gerningstidspunktet. Der
henvises til artiklen »Ung dreng erkender skyderi med smil
på læben« bragt i Ekstra Bladet den 28. januar
2014.
Mens kriminaliteten generelt er faldende,
tyder meget på, at der findes en hård kerne af
kriminelle, der begår grovere og grovere kriminalitet. Det
ses f.eks. ved, at der ved voldsepisoder hyppigere bliver anvendt
våben i form af knive, skydevåben eller
slagvåben. I 2011-12 var 23 pct. af alle voldsepisoder med
våben. I 1995-96 var det 12 pct. af tilfældene. I
2005-06 var det 20 pct. Der er generelt flere gerningsmænd i
den enkelte voldsepisode. I 1995-96 var ca. 33 pct. af ofrene
konfronteret med to eller flere gerningsmænd. I 2011-12 var
det 46 pct. Det skyldes bl.a., at en større andel
voldsepisoder sker med fire eller flere gerningsmænd. Der
henvises til rapporten »Udsathed for vold og andre former for
kriminalitet, offerundersøgelserne 1995-96 og 2005-12«
af Flemming Balvig, Britta Kyvsgard og Anne-Julie Boesen Pedersen
fra oktober 2013.
Partierne frygter, at denne generelle
forråelse i samfundet også vil slå igennem hos de
ungdomskriminelle. Uanset om en forbrydelse er begået af en
person under myndighedsalderen eller den nuværende kriminelle
lavalder, bør den ansvarlige unge opleve, at det har
konsekvenser at bryde loven - ikke mindst på grund af
hensynet til eventuelle ofre og den generelle
retsfølelse.
Derfor foreslås det, at der skabes et
nyt system til håndtering af ungdomskriminelle, der sikrer,
at de unge mærker konsekvens, hvis de begår
kriminalitet, men som omvendt også giver dem en fair og
ordentlig chance for at komme videre; et nyt system, der kan tage
vare på de ungdomskriminelle med konsekvens - men også
med udstrakt hånd - for at løse en alvorlig udfordring
med unge, som ellers risikerer at blive tabt af systemet. Unge
lovovertrædere skal naturligvis ikke dømmes som
voksne, og deres straf skal have som formål at bringe den
unge væk fra en kriminel løbebane. Eller som fire
sagkyndige udtaler i kronikken »Ja til nedsættelse af
den kriminelle lavalder« i Berlingske den 1. oktober 2014:
Det handler om, »at de unge er nødt til at blive
ansvarliggjort for deres handlinger og de dermed er nødt til
at forstå, at handlinger generelt har konsekvenser, uanset
hvilken alder man begår dem i. Ellers vil de blot
fortsætte deres fejludvikling med forøget og
alvorligere kriminalitet. Forebyggelse skal der selvfølgelig
satses stort på. Men alt kan desværre ikke
forebygges«.
Der henvises endvidere til kronikken
»Indsatsen skal skærpes for helt unge kriminelle«
af Lars Løkke Rasmussen, Kristian Thulesen Dahl, Anders
Samuelsen og Søren Pape Poulsen, Berlingske, den 14.
september 2014.
Forslagsstillerne foreslår, at der
oprettes en egentlig ungdomsdomstol, som fremover skal tage sig af
alle former for straffelovsovertrædelser begået af unge
mellem 12 og 17 år.
En ungdomsdomstol vil skabe langt
større retssikkerhed. Den unge får ret til en
forsvarer, og præcis som i det almindelige domstolssystem
skal det bevises, at den unge rent faktisk har begået noget
kriminelt, og enhver rimelig tvivl skal komme den tiltalte til
gode. I dag risikerer unge, der er under den kriminelle lavalder,
at modtage sociale sanktioner alene på politiets mistanke.
Forslaget vil for denne gruppe betyde en væsentlig forbedring
af den unges retssikkerhed. Ungdomsdomstolen skal beklædes af
særligt uddannede dommere og andre børnesagkyndige,
som er specialuddannede i at håndtere helt unge
kriminelle.
Ankeinstans for ungdomsdomstolen vil
være landsretten.
En lang række EU-lande har allerede i
dag et særligt strafferetligt system til behandling af sager
om kriminalitet begået af unge under myndighedsalderen, bl.a.
Belgien, Frankrig, Holland, Irland og Tyskland, jf. REU alm. del -
svar på spørgsmål 116 (folketingsåret
2013-14) .
1.
Indførelse af en ny ungdomskriminel lavalder.
Forslagsstillerne ønsker at
indføre en ny ungdomskriminel alder, der går fra 12
til 17 år. Ved at definere en ny ungdomskriminel lavalder
bliver det tydeligere, at al kriminalitet begået af
12-17-årige skal behandles efter særlige regler, der i
højere grad end det almindelige straffesystem har et
pædagogisk sigte. Indførelse af den nye
ungdomskriminelle lavalder skal også ses som en øget
beskyttelse af unge under 15 år, da den udgør et
værn mod, at ældre kriminelle skubber »det grove
arbejde« over til de yngre, fordi de ældre selv
risikerer straf. En indførsel af en ungdomskriminel lavalder
betyder også, at 12-14-årige får rettigheder, som
de ellers ikke ville have i det nuværende sociale system.
Derfor bidrager indførelsen af ungdomsdomstole i høj
grad også til en markant øget retssikkerhed for
unge.
2. Regler om
en særlig ungdomsretspleje.
Strafferetsplejen er i dag kraftigt reguleret
med henblik på at sikre en retfærdig rettergang.
Forslagsstillerne finder, at den nuværende straffeproces i
nødvendigt omfang skal tilrettes for sager, der føres
i ungdomsdomstolen, således at der tages hensyn til, at de
tiltalte kan have forskellige udgangspunkter for at deltage i
processen som følge af man?glende modenhed. Straffeprocessen
skal også tage hensyn til, at der i pådømmelsen
af sagerne skal medvirke børnesagkyndige.
3.
Skønsmæssige beføjelser til at fastsætte
sanktioner.
Det er centralt for forslagsstillerne, at
ungdomsdomstolen får vide beføjelser til at
fastsætte sanktioner. Ingen er ens, og det skal
ungdomsdomstolen have mulighed for at tage højde for.
Én type sanktion passer ikke til alle, og derfor skal der
være et større spillerum til at skræddersy den
sanktion, der vil være mest effektiv i den konkrete sag. Det
kunne eksempelvis være i form af omfattende samfundstjeneste,
der antager en opdragende karakter, hvor man eksempelvis inddrager
personale med relevant baggrund eller dømmer den unge til at
passe sin skole. Domstolen skal også kunne fastsætte
betingelser for, hvornår en forbrydelse kan slettes fra
straffeattesten.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
der udformes en særlig retspleje, der skal regulere
behandlingen af kriminalitet begået af unge mellem 12 og 17
år, herunder valg af straffesanktioner. Forslagsstillerne
forestiller sig, at den nye ungdomsretspleje skal indeholde
følgende ting:
De foranstaltninger, som man allerede i dag i
det almindelige domstolssystem kan idømme 15-17-årige,
i form af f.eks. bøder, betingede domme, samfundstjeneste,
ungdomssanktioner og ubetingede domme.
De sociale foranstaltninger, som de sociale
myndigheder i dag kan iværksætte over for unge under
myndighedsalderen, herunder f.eks. familieterapi, tilbud om
efterskoleophold, tilbud om en elevplads eller en
ungdomskontrakt.
Øgede muligheder og fleksibilitet i
forhold til at bruge samfundstjeneste, fodlænker,
gps-armbånd, behandlingsforløb, uddannelse og
ungdomssanktioner. Forslagsstillerne ser gerne, at
samfundstjenestens nuværende kerneområde,
berigelseskriminalitet, også bliver udstrakt til at omfatte
f.eks. hærværk og mindre voldstilfælde for unge
kriminelle i alderen 12 til 17 år. Med tanke på
aldersgruppen, som forslaget er møntet på, finder
forslagsstillerne det naturligt, at f.eks.
graffitihærværk og mindre voldsepisoder kan omfattes af
samfundstjeneste.
Genindførsel af fodlænkeordningen
for unge kriminelle.
Oprettelsen af en ungdomsdomstol betyder
således, at den vifte af sanktioner, straffe,
samfundstjeneste, pålæg etc., som de benyttes i dag,
ikke længere skal pålægges fra de sociale
myndigheders side ved mistanke om kriminalitet, men derimod
idømmes af ungdomsdomstolen. Tilblivelsen af en
ungdomsretspleje vil dermed give øget retssikkerhed for den
unge og mindske den vilkårlighed, som i dag i et vist omfang
eksisterer i det kommunale system.
Det er vigtigt for forslagsstillerne, at der i
ungdomskriminalretsplejen bliver indbygget de positive elementer
fra ideen om »restorative justice«, også kendt
som genoprettende retfærdighed, altså at den unge
tvinges til at erkende sin misgerning, sige undskyld og eventuelt
sættes til at udbedre de skader, vedkommende har
forårsaget. Brugen af »restorative justice«
betyder, at den unge konfronteres med de konsekvenser, vedkommendes
handlinger har haft, og på hvilken måde de har skadet
andre.
Det bemærkes, at det er
forslagsstillernes opfattelse, at bagatelagtige sager som f.eks.
små slagsmål mellem 12-årige i skolegården
skal kunne afgøres af politiet med en advarsel og
altså ikke behøver at føre til en sag ved
ungdomsdomstolen.
4.
Oprettelse af en ungdomskriminalforsorg.
Der mangler i dag efter forslagsstillernes
opfattelse en stærk koordinerende enhed til
håndteringen af de kriminelle under 18 år. Ansvaret er
i dag fordelt på både kommuner og regioner. Det
betyder, at opgaven i dag ikke løses godt nok, og at
kvaliteten af de enkelte forløb lider skade. Det resulterer
i for mange afbrudte forløb og dermed for mange
»svingdørsunge«, der risikerer at få mere
skade end gavn af deres behandling.
Derfor foreslås det, at der oprettes en
særlig ungdomskriminalforsorg under Kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen har allerede i dag et meget bredt net af
forskellige typer sanktioner, behandlings- og fængselsformer
rettet mod voksne lovovertrædere, og de ville også ved
en udbygning kunne koordinere, føre tilsyn og løbende
justere antallet af pladser til unge lovovertrædere på
henholdsvis åbne og lukkede institutioner. Under afsoning
skal der være individuel behandling og undervisning,
således at man i hovedreglen har et højere
uddannelsesniveau end før afsoning og kan gå direkte i
gang med beskæftigelse eller en kompetencegivende uddannelse,
når man skal udsluses, afhængigt af anbringelsens
længde.
En central, statslig myndighed vil kunne
sikre, at de forløb, der iværksættes over for
unge lovovertrædere, ikke bliver præget af så
mange opbrud og flytninger som i dag. De unge skal i stedet holdes
i samme faste forløb med ensartede regler og krav på
den samme institution.
Samling af opgaven under Kriminalforsorgen som
landsdækkende koordinator vil dertil betyde, at muligheden
for at opbygge en større ekspertise og viden om mulighederne
for magtanvendelse forbedres, da magtanvendelse i dag allerede er
en integreret del af Kriminalforsorgens arbejde.
Forslagsstillerne foreslår endvidere, at
Kriminalforsorgen selv opretter lukkede institutioner for de
groveste lovovertrædere udelukkende til personer under 18
år. Det kan eventuelt ske efter inspiration fra Grenens
lukkede afdelinger. Her oplever den unge faste rammer, et fast
forløb, adgang til terapi og målrettet behandling,
hvor overholdelse af reglerne belønnes med tillid.
5.
Straksdomme og sammenhængende sanktioner.
I relation til behandling af ungdomskriminelle
er det centralt, at konsekvensen træder i kraft umiddelbart
efter handlingen. Det er af afgørende betydning, at unge
kriminelle dømmes hurtigt og dommen sendes til effektuering
umiddelbart derefter. Hvis ungdomsdomstolen skal fungere optimalt,
skal den sikre hurtighed i domsafsigelserne og straks eksekvere
dommen. Det er dybt skadeligt, at ungdomskriminelle, der i dag i
det almindelige strafferetlige system idømmes f.eks.
ungdomssanktion eller lign., oplever lange perioder mellem
domsafsigelse og efterfølgende iværksættelse af
sanktionen. Der bør derfor indføres et straksdoms- og
afsoningsprincip for unge mellem 12 og 17 år.
Det er vigtigt, at Kriminalforsorgen effektivt
følger op på det unge menneske i udslusningsperioden
samt efter endt sanktion. Udslusning fra institutioner skal i
højere grad være direkte til job eller uddannelse. Man
skal ikke længere kunne blive udsluset til ingenting. Hvis
udslusningen kører skævt, må myndighederne gribe
ind og forsøge at afværge den forkerte kurs.
Københavns Politi har gode erfaringer
med at være medvirkende til at finde beskæftigelse til
kriminelle unge. Projektet hedder »Ung i job« og har
på knap 2 år fået 166 unge - primært med
indvandrerbaggrund - til at opgive en truende kriminel
løbebane til fordel for et ordinært fritidsjob. Der
henvises til pressemeddelelse af 30. marts 2007 fra
Københavns Politi, »Kriminalpræventiv pris til
Amagerprojekt«.
6. Mulighed
for at overføre sager fra ungdomsdomstolen til det sociale
system såvel som til det almindelige domstolssystem.
Forslagsstillerne ønsker at sikre en
mulighed for, at en sag kan overgå til behandling i det
sociale system, hvis ungdomsdomstolen finder den unge uegnet til at
blive behandlet i det strafferetlige system.
Ungdomsdomstolen skal ligeledes ved de
alvorligste forbrydelser have muligheden for at overføre
sager til det almindelige domstolssystem. Børn og unge er
ikke voksne, men deres kriminalitet kan være lige så
alvorlig. For offeret eller dennes pårørende er meget
grove forbrydelser ikke mindre belastende, fordi gerningsmanden er
f.eks. 14 år gammel og dermed under den nuværende
kriminelle lavalder.
Fleksibiliteten med at udveksle sager mellem
de sociale myndigheder og det almindelige strafferetlige system vil
sikre, at ungdomsdomstolen i høj grad har mulighed for at
tage hensyn til forbrydelsen, den ungdomskriminelle såvel som
eventuelle ofre og udmåle en retfærdig og passende
straf.
7. Sikring
af, at Danmark overholder sine internationale forpligtelser.
Danmark er forpligtet af internationale
konventioner, herunder FN's børnekonvention, for at sikre,
at unge under 18 år ikke kommer i fængsel med voksne.
Der har i mange år pågået en diskussion af, om
dette sker, og i hvilket omfang det sker.
Forslagsstillerne ønsker at sikre, at
Danmark overholder sine internationale forpligtelser, herunder at
ingen børn og unge under 18 år sættes i
fængsel eller varetægtsfængsel sammen med voksne.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at justitsministeren hvert
år skal oversende en redegørelse til Folketingets
Retsudvalg over, hvor mange unge under 18 år der har siddet i
fængsler eller arresthuse under Kriminalforsorgen.
8. Sikring
af, at ungdomskriminalforsorgen har den nødvendige kapacitet
til at håndtere særligt voldelige unge under 18
år.
Selv om det ser ud til, at der er færre
og færre ungdomskriminelle, eksisterer der desværre en
hård kerne af unge, der begår meget alvorlig
kriminalitet. Disse unge kan det i en kort periode være
nødvendigt at anbringe i isolationsfæng?sel.
Forslagsstillerne ønsker ikke, at dette sker i et
almindeligt voksenfængsel som i dag, men i en særlig
form for surrogatisolationsfængsel. Der vil derfor efter
forslagsstillernes opfattelse være behov for, at
ungdomskriminalforsorgen råder over kapacitet til dette
på f.eks. allerede lukkede institutioner. Forslagsstillerne
ønsker på ingen måde, at praksis og anvendelse
af isolationsfængsling for unge under 18 år
udvides.
9.
Øgede muligheder for at sikre, at henholdsvis åbne og
lukkede institutioner ved dom får øget adgang til
magtanvendelse over for utilpassede unge.
Forslagsstillerne ønsker, at
ungdomsdomstolen får lovgivningsmæssig hjemmel til at
beslutte, at der må anvendes magt i et nærmere
specificeret omfang, indespærring m.v., hvis den unge ikke
efterlever det, som domstolen eller institutionen har besluttet. I
dag er konsekvenserne ved man?glende deltagelse desværre alt
for mangelfulde, og sanktionerne er ikke til stede i det kommunale
sociale system.
Forslagsstillerne ønsker ligeledes, at
det er muligt for ungdomsdomstolen at kunne idømme en
ungdomskriminel placering på en bestemt institution.
10. Sikring
af økonomiske incitamenter for kommunerne til at forbedre
det kriminalpræventive arbejde.
Forslagsstillerne foreslår, at der
sikres øgede økonomiske incitamenter til at forbedre
det kriminalpræventive arbejde. Det kan ske gennem en
højere grad af kommunal medfinansiering af udgifterne,
når unge anbringes som følge af kriminalitet eller
undergives en anden ungdomssanktion. Det vil give kommunerne et
klart økonomisk incitament til at øge det
kriminalpræventive arbejde, som halter i en del kommuner i
dag. Medfinansieringen kunne eventuelt implementeres som en direkte
betaling til Kriminalforsorgen efter fastlagte takster.
Forslagsstillerne ønsker, at den nærmere
udmøntning af finansieringsspørgsmålet
fastlægges i dialog med KL.
11. Mulighed
for at arbejde og studere straffeattesten ren
Straffeattester er en stor barriere for mange
unge, som gerne vil ud af deres kriminelle løbebane. Trods
projekter som High:five og lign. er der rigtig mange, som oplever,
at straffeattesten er en barriere for dem i forsøget
på at blive en retskaffen samfundsborger. Kriminalforsorgen
påpeger også, at dette ses som en straf efter endt
afsoning.
Ikke alle unge kriminelle foretager en
rationel kalkule inden den kriminelle gerning, hvorfor mangel
på fremtidige karrieremuligheder ofte ikke står den
enkelte unge helt klart.
Forslagsstillerne ønsker derfor at
sikre, at muligheden for at komme i beskæftigelse efter
afsoning øges markant ved at åbne mere for at give
»en gulerod for god opførsel« for tidligere
kriminelle med straffeattest. Dette vil motivere unge kriminelle
til eksempelvis at tage en ungdomsuddannelse eller finde
beskæftigelse frem for at falde tilbage i deres vante
miljø.
De dømte skal stilles i udsigt, at
perioden, hvor en strafbar handling optræder på
straffeattesten, bliver forkortet, alt efter om de har
gennemført en ungdomsuddannelse, anden uddannelse,
mesterlære, gennemført en udvidet værnepligt
tilfredsstillende, været beskæftiget eller lavet
omfattende frivilligt arbejde.
Dog skal dette ikke være en mulighed for
de unge, der dømmes for de værste former for
kriminalitet som særlig grov personfarlig kriminalitet. Det
skal fortsat være således, at myndighedernes adgang til
kriminalregistre fastholdes af hensyn til eksempelvis politiet og
sociale myndigheder.
12.
Rejsehold mod ungdomskriminalitet.
Forslagsstillerne foreslår, at der
oprettes et ungdomsrejsehold, som kan tage rundt til
problemkommuner og hjælpe politi såvel som de sociale
myndigheder med at håndtere ungdomskriminalitet. En anden
opgave vil være at hjælpe med at udarbejde en
systematisk og velfungerende politik på området. Mange
kommuner efterspørger i dag konkret viden, redskaber og
hjælp til at håndtere opgaven med utilpassede unge.
13. Behov
for mere viden om børn og unges oplevelser med
kriminalitet.
Forslagsstillerne foreslår, at der
foretages en landsdækkende undersøgelse af omfanget af
vold og trusler blandt børn og unge, som ikke anmeldes til
politiet. Professor Flemming Balvig har tidligere foretaget den
såkaldte Gladsaxeundersøgelse (»Den ungdom! - om
den stadigt mere omsiggribende lovlydighed blandt unge i
Danmark«, Flemming Balvig, Det Kriminalpræventive
Råd, 2006), hvor unge 14-15-årige i 1979, 1989, 1997 og
2005 har indrapporteret deres eget forhold til kriminalitet, og om
de har været udsat for trusler, har begået kriminalitet
eller lign. Der er dog behov for en langt mere omfattende
undersøgelse, der sætter fokus på den hverdag,
som børn og unge oplever. Undersøgelsen skal
foretages blandt et repræsentativt udsnit af landets kommuner
og lade sig inspirere af den undersøgelse, som Center for
Alternativ Samfundsanalyse (CASA) foretog i København
(»Kriminalitet blandt børn og unge i Københavns
kommune - en spørgeskemaundersøgelse« fra
2005).
CASA-undersøgelsen blev
gennemført ved, at alle elever i 4.-9. klasse på
Københavns skoler i 2005 udfyldte et spørgeskema. Det
fremgik, at 31 pct. havde været udsat for tyveri, 8 pct. for
røveri, 16 pct. for vold, 26 pct. for trusler om vold.
Gerningsmændene var typisk 13-15 år og
jævnaldrende med ofrene. Valby lå på linje med
resten af byen. Set i forhold til en lokal undersøgelse fra
2002 var der tale om en stigning. For resten af København
var der intet sammenligningsgrundlag.
Hovedparten af kriminaliteten fandt sted uden
for skoler og fritidsinstitutioner, men disse var absolut ikke
kriminalitetsfrie områder. Dog var stort set ingen
børn bange for at komme på skolerne og
fritidsinstitutionerne (1 pct.), hvorimod 28 pct. var utrygge
på togstationer, på bestemte gadestrækninger, i
parker eller lign.
Det er en tendens, som er helt uacceptabel, og
hvis de tendenser skal modgås, er det væsentligt at
få kortlagt, om det er et byfænomen, eller om det
modsvares af lignende tendenser i resten af landet. Det er
også som led i en ungdomspolitik og forebyggelsesstrategi
væsentligt, at kommunerne ved, præcis hvor de skal
sætte ind.
14.
SSP-samarbejdet skal styrkes.
Forslagsstillerne ønsker, at
SSP-samarbejdet styrkes og skrives ind i et samlet lovværk. I
dag er samarbejdet beskrevet i flere forskellige
bekendtgørelser og spredt ud over Undervisningsministeriet,
Justitsministeriet, Kulturministeriet og Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. Det er
tid til at modernisere og præcisere samarbejdet. Dels skal
den nyeste viden inddrages, herunder effekten af hurtig og
konsekvent indsats, og dels skal de forskellige myndigheders
forpligtelser stå fuldstændigt klart. Arbejdet skal med
andre ord sættes mere i system på landsplan.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af en ungdomsdomstol for unge mellem 12 og 17
år.
(Beslutningsforslag nr. B 19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.