Beretning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 24. februar 2015
1.
Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 31.
oktober 2014 og var til 1. behandling den 11. december 2014.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
3 møder.
2. Politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF og EL)
bemærker, at landdistrikter og yderområder står
over for nogle særlige udfordringer. Det danske samfund er
på vej ind i en strukturel omstilling præget af
urbanisering, centralisering og befolkningsforskydninger fra land
til by. Hvis sammenhængskraften i landet skal bevares og
udvikles, kræver det en vedholdende indsats, der åbent
anerkender og adresserer de strukturelle forandringer, som
landdistrikts- og yderområderne udfordres af.
Udviklingen indebærer en reel risiko
for, at Danmark brækker i to dele, hvor områderne
væk fra de større centre - og det gælder
både landdistrikter og mindre byer - oplever affolkning og
såvel social som økonomisk tilbagegang. Uanset at der
er en grundlæggende demografiske udvikling, skal der
være fornuftige rammevilkår for vækst og
muligheder for et godt liv i alle dele af landet.
Landdistrikter har nogle særlige
styrker, som skal danne udgangspunktet for deres udvikling. Turisme
spiller en afgørende rolle, og der er behov for en fortsat
indsats med henblik på at udvikle dette område.
Herudover er landdistrikterne fyldt med mindre
iværksættere, som eksempelvis finder forskellige nye
anvendelser af landskabet, naturen og de særegne kvaliteter.
Det er vigtigt, at også denne udvikling søges
understøttet, i det omfang det ikke sker på
uhensigtsmæssig bekostning af andre hensyn.
En grøn omstilling har stor betydning
for landdistrikter og yderområder. Den grønne
omstilling gør sig gældende i forhold til produktionen
af kvalitetsfødevarer og herunder udbredelsen af
økologi. Den gør sig ligeledes gældende i
forhold til eksempelvis udviklingen inden for bioøkonomi.
Den grønne omstilling repræsenterer som sådan et
afgørende element i den fremtidige udvikling og vækst
i landdistrikterne.
I landdistrikterne, yderområderne og
på de små øer spiller de lokale
fællesskaber en afgørende rolle. Det lokale engagement
styrkes gennem disse fællesskaber, og det er vigtigt, at der
fortsat er fokus på at understøtte dette.
Landdistrikt?spuljen og ikke mindst LAG-indsatsen er
afgørende i den sammenhæng.
Det er afgørende for bosætningen
i landdistrikterne og yderområderne, at der opretholdes et
tilfredsstillende serviceniveau. Den demografiske udvikling
gør, at mange kommuner står over for nogle store
udfordringer i denne sammenhæng. Det gælder eksempelvis
på skole- og sundhedsområdet, hvor afstande og
affolkning sætter nogle nye rammer for leveringen af
offentlig service. Infrastrukturen og den offentlige transport
spiller i øvrigt en afgørende rolle i
bestræbelserne på at skabe et sammenhængende
land.
Flertallet (S, RV, SF og EL) anerkender, at
regeringen allerede har taget en lang række initiativer med
henblik på at sikre et sammenhængende Danmark nu og i
fremtiden. Disse omhandler både generelle rammevilkår
og målrettede indsatser på tværs af regeringen
til gavn for udvikling og beskæftigelse i landdistrikts- og
yderområder.
Flertallet (S, RV, SF og EL) finder det
væsentligt, at indsatsen sker på baggrund af et
velfunderet kendskab til småøerne,
yderområdernes og landdistrikternes udfordringer og
muligheder. Som det også fremgår af regeringens
årlige regional- og landdistriktspolitiske redegørelse
til Folketinget, er der tale om komplekse og tværgående
problemstillinger.
På den baggrund udarbejder regeringen en
samlet udredning med udgangspunkt i de i beslutningsforslaget
skitserede elementer og et løsningskatalog med mulige
initiativer. Kataloget skal forelægges Udvalget for
Landdistrikter og Øer inden den 15. september 2015 med
henblik på efterfølgende at indgå i en politisk
forhandling om en aftale om en handleplan, således at det kan
ske i tide i forhold til finanslovsforhandlingerne.
Kataloget udarbejdes med inddragelse af
relevante ministerier og tager udgangspunkt i de i
beslutningsforslaget skitserede problemstillinger.
Som et grundlæggende element
indgår en analyse af den aktuelle situation i
landdistrikterne og yderområderne. Herudover er der i
nærværende beretning omtalt en række temaer, som
skal adresseres i kataloget i form af konkrete forslag til
initiativer. Det gælder desuden statslige arbejdspladser,
finansiering af bolig og erhverv, fysisk og digital infrastruktur,
herunder udbredelsen af bredbånd, og boligmassens
tilstand.
Det kan i øvrigt være relevant at
undersøge regional- og landdistriktspolitik udenfor Danmark.
Dette indebærer EU's struktur- og landbrugspolitik og
eksempelvis de nordiske landes politikker og strategier.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) er
meget opmærksomme på, at Danmarks landdistrikter
står over for store udfordringer. Danmark er et af de lande i
EU, som har oplevet den største vandring fra land til by. V,
DF, LA og KF mener, at der er akut brug for, at Folketinget fjerner
de politisk bestemte barrierer og begrænsninger, som hindrer
udvikling og vækst i landdistrikterne. Siden 2009 er
befolkningen i byer med mindst 20.000 indbyggere steget med 7,6
pct., mens befolkningen i landdistrikterne er faldet med 5,2 pct.
Dette står i skærende kontrast til, at næsten
halvdelen af den danske befolkning ønsker at bo uden for
landets største byer.
Dette paradoks skyldes dels regeringens
målrettede centralisering af arbejdspladser, dels den stramme
planlov, der tvinger driftige virksomheder til at flytte deres
virksomhed ind i de større byer. Landdistrikterne sakker
agterud i forhold til de store byer på parametre som
uddannelser, kulturelle tilbud, huspriser, den offentlige service,
sundhed osv. Det betyder, at der er skabt et Danmark, hvor der ikke
er lige muligheder for alle. V, DF, LA og KF mener, at denne
udvikling skal vendes.
Mindretallets (V, DF, LA og KF) vision er, at
vi får skabt et Danmark i balance - et samfund, hvor
vækst og udvikling ikke er begrænset til de
større byer eller til områder, der er bundet sammen af
jernbaner og motorveje, men hvor også de små samfund og
landdistrikterne er med på udviklingstoget. V, DF, LA og KF
vil give landdistrikterne de bedste muligheder for at leve, vokse
og skabe deres egen fremtid. Der er rigtig mange gode initiativer,
vi som politikere kan tage for at skabe trygge og gode rammer, der
gør det attraktivt at blive boende eller bosætte sig i
landdistrikterne. V, DF, LA og K mener, at det, der i sidste ende
virkelig gør en forskel, er, om der bliver skabt
arbejdspladser i landdistrikterne. Arbejdspladser er
forudsætningen for bosætning, omsætning af huse,
skoler, handelsliv og foreningsliv, og hvad der ellers forbindes
med et attraktivt sted at bo.
Mindretallet (V, DF, LA og KF) finder det
beklageligt, at regeringen ikke har formået at sætte
handling bag de flotte ord om landdistrikterne i
regeringsgrundlaget. Der er akut behov for politisk handling, hvis
alle dele af landet fortsat skal være attraktivt at bo,
arbejde, studere og drive virksomhed i.
Mindretallet (V, DF, LA og KF) støtter
ikke flertallets forslag om, at et embedsværk over de
næste 6 måneder skal komme med forslag, der belyser
udfordringerne i landdistriktsområdet.
Mindretallet (V, DF, LA og KF) mener, at
Folketingets partier bør komme med konkrete forslag til,
hvad skal løses, og er uforstående over for, at der
fortsat er partier, der ikke er bevidste om, hvilke udfordringer
der presser landdistrikterne, efter snart 4 års arbejde i
Udvalget for Landdistrikter og Øer med mange besøg i
hele landet.
Mindretallet (V, DF, LA og KF) vil konkret
have belyst løsningsforslag på følgende
konkrete problematikker ved høringer i Folketinget med
efterfølgende lovforslag, der skal ændre den
skæve udvikling:
1) Planloven
Der er i dag alt for mange firkantede regler,
som betyder, at der ikke må udvikles i landdistrikterne.
Planloven begrænser bl.a. kommunernes muligheder for at
udnytte potentialet ved kystturisme. Bestemmelserne om
kystnærhedszonen, der i praksis omfatter en 3 km bred
bræmme fra kysten og ind i landet, og hvor der stort set ikke
er muligheder for udvikling, skal liberaliseres. Samtidig bremser
planloven også etablerede virksomheder i landzonerne, fordi
iværksættere, håndværk og småindustri
ifølge planloven henvises til byernes industriområder,
så snart disse får en smule succes. Dette koster
arbejdspladser og er gået hårdt ud over velstanden og
velfærden i landdistrikterne.
2) Manglende muligheder for finansiering i
landdistrikterne
Mange danskere har en drøm om at bo
uden for de store byer. Alligevel er flugten fra land til by
accelereret de seneste år. Det, der bl.a. afholder folk fra
at flytte til landdistrikterne, er de manglede
finansieringsmuligheder. Tomme bygninger, der skæmmer
landskabet i landdistrikterne, er også med til at
forværre situationen, idet disse giver indtryk af stilstand
og affolkning og dermed skræmmer potentielle tilflyttere
væk. Mindretallet mener derfor, at der skal sikres bedre
mulighed for at nedrive overflødige bygninger, og at
belåningsmulighederne skal forbedres. V, DF, LA og KF
ønsker, at man skal kunne låne på lige
vilkår i hele landet. Lovgivningen skal sikre, at
pengeinstitutter og realkreditinstitutter ikke forhindres i at
udlåne til kreditværdige danskere på grund af
geografisk placering, utidssvarende regler om liggetider eller
rådighedsbeløb, der ikke afspejler, at det er
billigere at bo i Frederikshavn end på Frederiksberg.
3) Afstande og rejsetid
Afstande og rejsetid er en alvorlig udfordring
for landdistrikterne. Pendling på tværs af Danmark til
gavn for mobiliteten på arbejdsmarkedet og dermed for
erhvervslivet er ofte meget dyrt, tidskrævende og
besværligt. Broafgifter og færgedrift udgør en
reel betalingsring for øer og landdistrikter. Udfordringen
med afstande og rejsetid i landdistrikterne forstærkes
yderligere af, at mulighederne for at benytte kollektiv transport
for mange ikke er et reelt alternativ. Derfor skal Folketinget
sikre bedre mobilitet i landdistrikterne. Unge skal have bedre
mulighed for at komme til og fra uddannelses- og fritidstilbud.
Mange pendler til og fra arbejde over store afstande. Men
pendlingsafstand måles i tid og ikke kilometer. Derfor skal
Folketinget komme med forslag, som kan få pendlingstiden
bragt ned og dermed gjort mere overkommelig.
4) Centralisering af
arbejdspladser
Væksten i Danmark er i dag primært
centreret omkring de større byer, og det er også her,
nye arbejdspladser bliver skabt. Dette er med til at
understøtte tendensen med stigende urbanisering og
tilsvarende manglende vækst i landdistrikterne.
Regeringen har desuden stået bag det,
der ligner en systematisk afvikling af statslige arbejdspladser i
landdistrikterne. Statslige arbejdspladser er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til at skabe vækst og udvikling i et
område, idet væksten grundlæggende skabes og
drives af aktiviteten i det private erhvervsliv. Men statslige
arbejdspladser bidrager til at bringe arbejdspladser med
højtuddannede medarbejdere til landdistrikterne og bidrager
til at skabe grundlag for flere private arbejdspladser. Derfor skal
Folketinget sikre flere statslige arbejdspladser uden for
hovedstaden.
5) Manglende internet- og
mobildækning
I dag er mobildækning og hurtig
internetforbindelse en stor hæmsko for mange landdistrikter.
Alt for mange områder er plaget af dårlig
internetforbindelse og deciderede huller i
mobildækningen.
Konsekvenserne af den dårlige internet-
og mobildækning er ikke kun forringet service til borgerne,
men konkret betyder det lavere udvikling, erhvervsaktivitet og tab
af nuværende og potentielle arbejdspladser. Derudover kan en
ordentlig og stabil internetforbindelse have en afgørende
betydning for, hvor virksomhederne placerer sig. Derfor skal
Folketinget sikre dækning i de områder af Danmark, hvor
markedskræfterne ikke tillader det.
6) Vilkår for fødevarer,
landbrug og fiskeri
Fødevarer, landbrug og fiskeri spiller
en vigtig rolle i landdistrikterne. Derfor er udflytningen af
især arbejdsintensive industrivirksomheder til udlandet
også gået hårdt ud over beskæftigelsen og
bosættelsen i landdistrikterne.
Dansk landbrug befinder sig i
øjeblikket i en historisk krise. Faldende priser på
mælk, mink og kød rammer danske landmænd
hårdere end i andre lande, ikke fordi danske landmænd
ikke kan producere den bedste kvalitet eller ikke er effektive, men
fordi de har dårligere rammevilkår end andre
landmænd.
Den danske landbrugs-, fiskeri- og
fødevaresektor har et vækstpotentiale til at
øge eksporten med op mod 50 mia. kr. og til at skabe op mod
25.000 arbejdspladser i løbet af de næste 5 år.
Men potentialet kan ikke nås, når landbrugs- og
fødevaresektoren begrænses på grund af danske
særregler, som virker konkurrenceforvridende i forhold til
udlandet. Derfor skal Folketinget sikre bedre
konkurrencevilkår for dansk landbrug og fiskeri.
7) Høje skatter og afgifter i
turisterhvervet
Turismeerhvervet bidrager væsentligt til
den danske samfundsøkonomi. Ifølge tal fra Erhvervs-
og Vækstministeriet skaber turismen årligt en
omsætning på omkring 82 mia. kr. og beskæftiger
op imod 120.000 fuldtidsansatte - mange af disse i Danmarks
tyndtbefolkede områder og langs Danmarks kyster.
Desværre har Danmark sovet i timen i den internationale
konkurrence om turisterne. Danmark har som det eneste EU-land
tilbagegang i antallet af udenlandske turister. Siden
årtusindeskiftet har Danmark tabt mere end 2 millioner
udenlandske overnatninger. Et af de største problemer er, at
tyskerne i hobetal har droppet ferien på Vestkysten. På
20 år har Danmark tabt mere end hver tredje tyske
overnatning. Ifølge tal fra Dansk Erhverv er det tab
svarende til 15.000 jobs. De høje danske skatter og
afgifter, herunder især energiafgifterne, er en
væsentlig årsag til, at turisterne dropper Danmark som
feriedestination. Det høje omkostningsniveau går
især ud over turismen i landdistrikterne, hvor bl.a. mange
energitunge virksomheder som f.eks. badelande, fritidshuse og
forlystelsesparker ligger. Derfor skal Folketinget sikre bedre
rammevilkår for turismeerhvervet.
P.u.v.
Hans Chr.
Schmidt
formand
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 17
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | 1. udkast til beretning |
|