Fremsat den 27. marts 2015 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Erling Bonnesen (V), Henrik Høegh (V),
Hans Christian Schmidt (V), Pia Adelsteen (DF),
Villum Christensen (LA) og Daniel Rugholm (K)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre muligheder for
vandløbsvedligeholdelse
Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst
muligt at præcisere reglerne omkring
vandløbsvedligeholdelse, så det fremgår
tydeligt, at vandløb tjener afvandingsformål og derfor
skal vedligeholdes, i det omfang regulativerne foreskriver, for at
undgå forsumpning af sommerhusområder,
beboelsesområder, landbrugsjord etc. med store værditab
og tabt indtjening til følge. Samtidig opfordres regeringen
til på længere sigt at iværksætte en
revision af lovgivningen, så det bliver muligt at tilpasse
vandløbenes vandføringsevne.
Bemærkninger til forslaget
Natur- og Landbrugskommissionen har
konkluderet, at der er behov for en revision af
vandløbsloven med en præcisering af, hvordan hensyn
til både afvanding, natur, miljø og klimatilpasning
skal tilgodeses og afvejes mod hinanden (Natur- og
Landbrugskommissionen: »Natur og Landbrug - en ny
start«, april 2013, side 35). Forslagsstillerne
ønsker, at hensynet til afvanding fremhæves i
vandløbsforvaltningen, herunder ikke mindst i forbindelse
med vedligeholdelsen af vandløb.
Vandløbsvedligeholdelse er helt
nødvendig i en tid, hvor hyppige forekomster af monsterregn
øger behovet for, at vandløbene kan lede store
mængder nedbør effektivt og hurtigt væk fra
sommerhusområder, beboelsesområder og
landbrugsarealer.
De stigende krav om at sikre
afvandingsmuligheder som følge af klimaforandringer skal
håndteres, og det skal derfor analyseres nærmere, om
der er behov for ændringer i loven eller i krav til
klimatilpasning i forbindelse med regulativudarbejdelsen.
Forslagsstillerne ønsker, at
vandløbsloven præciseres, så det tydeligt
fremgår, at vandløb først
og fremmest tjener afvandingsformål og derfor skal
vedligeholdes i det nødvendige omfang for at undgå
forsumpning af sommerhusområder, beboelsesområder,
landbrugsjord etc. med store værditab og tabt indtjening til
følge.
Bevisbyrden skal ligge hos kommunerne
I vandløb, der er omfattet af
habitatdirektivet, Natura 2000-reglerne og/eller
naturbeskyttelsesloven, som eksempelvis Gudenåen, har
lodsejerne i praksis bevisbyrden for, at
vandløbsvedligeholdelsen ikke skader visse dyrearter i de
udpegede områder (eksempelvis guldsmede). I mange
tilfælde findes de beskyttede arter imidlertid i andre dele
af vandløbet og vandløbssystemet, så der reelt
intet er til hinder for at foretage grødeskæring og
anden vedligeholdelse i hovedvandløbet.
Forslagsstillerne ønsker at vende
bevisbyrden, så det i stedet bliver op til kommunerne uden
rimelig tvivl at bevise, at overholdelse af bestemmelserne om
vedligeholdelse skal fraviges af miljøhensyn.
Vandløb udtages af naturbeskyttelseslovens
§ 3
Ved mange vandløb er der behov for at
sikre en bedre vandføringsevne for at opretholde en
tidligere afvandingstilstand eller for at forbedre afvandingen af
landbrugsarealer i forhold til situationen på nuværende
tidspunkt. Klimaændringer og mere miljøvenlig
vedligeholdelse med reduceret skæring af grøde har
medført en højere vandstand i mange vandløb.
Vandføringsevnen kan forøges ved en mere intensiv
grødeskæring og ved regulering af vandløbene.
Ved regulering forstås en ændring af profilen,
eksempelvis større dybde og/eller bredde. En mere intensiv
grødeskæring vil i mange tilfælde have
uhensigtsmæssige konsekvenser for miljøet i
vandløbene. Regulering af vandløb forudsætter
tilladelse i medfør af vandløbsloven og i mange
tilfælde også en dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 3, idet ca. 28.000 km af vores
omkring 70.000 km vandløb er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, hvorefter tilstanden ikke
må ændres, bortset fra hvad der følger af
sædvanlig vedligeholdelse (Naturstyrelsen.dk:
»Vandløb«).
Vandløbsloven er ikke i sig selv til
hinder for at gennemføre reguleringssager. Ifølge
vandløbslovens § 1, stk. 2, skal fastsættelse og
gennemførelse af foranstaltninger, herunder regulering af
vandløb, ske under hensyntagen til de
miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, som
fastsættes i anden lovgivning. De krav, der følger af
anden lovgivning, er bl.a. fastsat i miljølmålsloven
og i naturbeskyttelseslovens § 3.
Ifølge miljømålslovens
§ 11 skal forringelse af tilstanden af alle
overfladevandområder og alle grundvandsforekomster
forebygges. Dette følger også af vandrammedirektivet,
der stiller krav om, at der iværksættes de
nødvendige foranstaltninger med henblik på at
forebygge forringelse af alle overfladevandområder og
grundvandsforekomster. I vandplanerne følges dette op i
retningslinje 1, der reelt har samme indhold. På den baggrund
må det lægges til grund, at en regulering alene kan
forventes tilladt, hvis det kan ske, uden at miljøet i
vandløbet forringes. Der er brug for en faglig belysning af,
hvorledes dette kan ske.
Naturbeskyttelseslovens § 3 med forbud
mod ændring af tilstanden i de omfattede vandløb
administreres meget restriktivt, således at der ikke meddeles
dispensation, der alene begrundes i økonomiske og
erhvervsmæssige hensyn. Ifølge praksis dispenseres der
således ikke til regulering af vandløb for at sikre en
driftsmæssigt tilfredsstillende afvanding af
landbrugsarealer. Forslagsstillerne vil derfor tage vandløb
ud af naturbeskyttelseslovens § 3. Der skal indføres en
tilsvarende bestemmelse i vandløbsloven, dog med den
ændring, at administrationen af bestemmelsen kan ske efter en
samlet afvejning af hensyn til afvanding, natur, miljø og
klimatilpasning.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
muligheder for vandløbsvedligeholdelse.
(Beslutningsforslag nr. B 145)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.