Beretning afgivet af Retsudvalget den 30.
april 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
oktober 2014 og var til 1. behandling den 26. februar 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse.
2. Politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, SF, EL, LA og
KF) finder, at den nuværende nultolerancepolitik over for
kørsel med cannabis i blodet kan have utilsigtede
konsekvenser.
Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man
ikke skal føre køretøj i
cannabispåvirket tilstand, og at der skal slås
hårdt ned på personer, der ryger cannabis og
kører bil til fare for andres liv og legeme.
Men de nuværende regler slår
tilsvarende hårdt ned på personer, der kører bil
uden at være påvirkede af cannabis og uden at
være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerancepolitikken
medfører, at personer, der kører bil med det aktive
stof THC i kroppen, mister kørekortet ubetinget, uanset at
det er flere uger siden, de har røget cannabis eller har
været udsat for passiv rygning og uanset, at det ikke kan
påvises, at de er til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse
af førerretten er obligatorisk, og der er altså ikke
mulighed for, at dommeren - efter en konkret vurdering - kan
vælge at gøre sanktionen mildere.
Det er flertallets opfattelse, at straffen i
disse tilfælde ikke altid er proportional. Konsekvenserne af
at miste sit kørekort kan være vidtrækkende og
kan bl.a. føre til, at man mister sit arbejde eller sin
elevplads. Hermed kan sanktionen i sidste ende være med til
at forringe folks uddannelses- og arbejdsmuligheder så
drastisk, at den kan være med til at fastholde folk i
cannabismisbrug i stedet for at medvirke til at hjælpe dem ud
af det.
Flertallet finder, at disse vidtrækkende
konsekvenser ikke nødvendigvis er i samfundets interesse.
Selvfølgelig skal der være en konsekvens, hvis man
fører et køretøj i påvirket tilstand og
er til fare for trafiksikkerheden, men der skal være
proportionalitet i den idømte straf, og det er der ikke i
dag. Derfor opfordrer flertallet ministeren til i indeværende
folketingsår at kortlægge problemstillingen og opstille
forskellige modeller for, hvordan man kan finde en løsning
på udfordringerne, så den høje trafiksikkerhed
fastholdes, samtidig med at der er proportionalitet i forhold til
den straf, der idømmes.
Endelig opfordrer flertallet ministeren til
efterfølgende at invitere Folketingets partier til en dialog
om de forskellige modeller, så partierne i fællesskab
kan finde en holdbar løsning.
Flertallet pålægger regeringen at
igangsætte et arbejde, hvor der forskes i
tolerancegrænser, ligeledes med henblik på at sikre, at
der kan findes en holdbar og mere proportional løsning
på problemstillingen.
P.u.v.
Karina Lorentzen Dehnhardt,
formand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 14
Bilagsnr. | Titel | 1 | Notater om kørsel i
hashpåvirket tilstand som opfølgning på
mødet den 9. december 2014, fra justitsministeren | 2 | Udkast til beretning | 3 | 2. udkast til beretning | 4 | 3. udkast til beretning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 14
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om indhentning af oplysninger fra alle
EU-lande samt USA i forhold til tolerancegrænser for THC ift.
kørsel samt strafniveau, til justitsministeren | 2 | Spm. om iværksættelse af
forskning i tolerancegrænse for THC i blodet, således
at lovgivningen ikke skal ramme skævt, til
justitsministeren | 3 | Spm. om iværksættelse af
kampagner, således at unge mennesker er oplyste om risikoen
ved, at kørsel efter at have røget en festjoint i den
foregående uge kan føre til frakendelse, til
justitsministeren |
|