B 14 Forslag til folketingsbeslutning om kørsel i hashpåvirket tilstand.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Afgivet: 30-04-2015

Afgivet: 30-04-2015

Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015 (omtryk)

20141_b14_beretning.pdf
Html-version

Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2014 og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse.

2. Politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, SF, EL, LA og KF) finder, at den nuværende nultolerancepolitik over for kørsel med cannabis i blodet kan have utilsigtede konsekvenser.

Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man ikke skal føre køretøj i cannabispåvirket tilstand, og at der skal slås hårdt ned på personer, der ryger cannabis og kører bil til fare for andres liv og legeme.

Men de nuværende regler slår tilsvarende hårdt ned på personer, der kører bil uden at være påvirkede af cannabis og uden at være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerancepolitikken medfører, at personer, der kører bil med det aktive stof THC i kroppen, mister kørekortet ubetinget, uanset at det er flere uger siden, de har røget cannabis eller har været udsat for passiv rygning og uanset, at det ikke kan påvises, at de er til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse af førerretten er obligatorisk, og der er altså ikke mulighed for, at dommeren - efter en konkret vurdering - kan vælge at gøre sanktionen mildere.

Det er flertallets opfattelse, at straffen i disse tilfælde ikke altid er proportional. Konsekvenserne af at miste sit kørekort kan være vidtrækkende og kan bl.a. føre til, at man mister sit arbejde eller sin elevplads. Hermed kan sanktionen i sidste ende være med til at forringe folks uddannelses- og arbejdsmuligheder så drastisk, at den kan være med til at fastholde folk i cannabismisbrug i stedet for at medvirke til at hjælpe dem ud af det.

Flertallet finder, at disse vidtrækkende konsekvenser ikke nødvendigvis er i samfundets interesse. Selvfølgelig skal der være en konsekvens, hvis man fører et køretøj i påvirket tilstand og er til fare for trafiksikkerheden, men der skal være proportionalitet i den idømte straf, og det er der ikke i dag. Derfor opfordrer flertallet ministeren til i indeværende folketingsår at kortlægge problemstillingen og opstille forskellige modeller for, hvordan man kan finde en løsning på udfordringerne, så den høje trafiksikkerhed fastholdes, samtidig med at der er proportionalitet i forhold til den straf, der idømmes.

Endelig opfordrer flertallet ministeren til efterfølgende at invitere Folketingets partier til en dialog om de forskellige modeller, så partierne i fællesskab kan finde en holdbar løsning.

Flertallet pålægger regeringen at igangsætte et arbejde, hvor der forskes i tolerancegrænser, ligeledes med henblik på at sikre, at der kan findes en holdbar og mere proportional løsning på problemstillingen.

P.u.v.

Karina Lorentzen Dehnhardt,

formand

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 14

Bilagsnr.
Titel
1
Notater om kørsel i hashpåvirket tilstand som opfølgning på mødet den 9. december 2014, fra justitsministeren
2
Udkast til beretning
3
2. udkast til beretning
4
3. udkast til beretning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 14

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om indhentning af oplysninger fra alle EU-lande samt USA i forhold til tolerancegrænser for THC ift. kørsel samt strafniveau, til justitsministeren
2
Spm. om iværksættelse af forskning i tolerancegrænse for THC i blodet, således at lovgivningen ikke skal ramme skævt, til justitsministeren
3
Spm. om iværksættelse af kampagner, således at unge mennesker er oplyste om risikoen ved, at kørsel efter at have røget en festjoint i den foregående uge kan føre til frakendelse, til justitsministeren