Fremsat den 27. marts 2015 af Ole Birk
Olesen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Anders Samuelsen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om en lettelse af registreringsafgiften på
1 pct. og en lettelse af benzin- og dieselafgiften på 1
pct.
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2015 at fremsætte de nødvendige
lovforslag for at lette registreringsafgiften med 1 pct. og at lade
det finansiere gennem en lettelse af benzin- og dieselafgiften med
1 pct.
Bemærkninger til forslaget
Danske billister bliver årligt
opkrævet 43 mia. kr. til statsfinanserne via
registreringsafgift, vægtafgift, ansvarsforsikringsafgift og
brændstofafgift. Samtidig opgør en rapport fra Det
Miljøøkonomiske Råd fra 2011 statens
årlige udgift til bilisme i Danmark på grund af
ulykker, uheld, trængsel, støj,
klimapåvirkninger og slitage af vejene til ca. 17 mia. kr.
Danske billister betaler altså for meget mere og andet end
blot for at have og køre bil.
I Danmark betaler vi mere for at anskaffe os
biler end i noget andet EU-land - helt konkret hele 55 pct. mere
end gennemsnittet i EU. Hverken i Tyskland eller Sverige - lande,
vi normalt sammenligner os med - har man en registreringsafgift, og
danskerne betaler 47 pct. mere end svenskerne og 57 pct. mere end
tyskerne for biler. De høje danske priser skyldes - ud over
de grønne afgifter - især registreringsafgiften. Helt
konkret betyder det, at svenskernes foretrukne bil er en Volvo V70,
mens den mest solgte i Danmark er en VW Up. Samtidig er det meget
dyrt at bevæge sig fra sted til sted, fordi danskerne bliver
pålagt skyhøje afgifter på mange forskellige
ting, herunder benzin og diesel.
Både når det drejer sig om at eje,
og når det drejer sig om at køre bil, betaler
danskerne således i dag væsentlig mere end
befolkningerne i lande, vi normalt sammenligner os med.
Forslagsstillerne ønsker derfor
1) en lettelse af
registreringsafgiften på 1 pct. og
2) en lettelse af
benzin- og dieselafgiften på 1 pct. som finansiering.
1) En lettelse af
registreringsafgiften på 1 pct.
Registreringsudgiften for personbiler er i dag
105 pct. af værdien op til 81.700 kr. og 180 pct. af resten.
Ud over at det er en voldsom fordyrelse af prisen på biler
for danskerne, er den høje registreringsafgift også
uhensigtsmæssig i miljø- og sikkerhedsøjemed.
Således fremhævede Det Økonomiske Råd i et
diskussionsoplæg til møde i Det
Miljøøkonomiske Råd, torsdag den 28. februar
2013, de høje afgifter på køb og ejerskab af
biler som en faktor, der »bidrager til en langsom udskiftning
af bilparken, som betyder, at gennemslaget af teknologiske
forbedringer, som øger bilernes sikkerhed og mindsker
forureningen, bliver forsinket.«
Skatteministeriet har i et svar til
Folketinget (2012-13) SAU alm. del - spørgsmål 231
oplyst, at selvfinansieringsgraden ved en lettelse af
registreringsafgiften på 1 pct. er 95 procent. Lettelsen vil
medføre et provenutab på 5 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærdsændringer. Det er med andre
ord næsten omkostningsfrit at lette registreringsafgiften med
1 pct.
2) En lettelse af benzin-
og dieselafgiften på 1 pct. som finansiering
I Danmark er benzin- og dieselafgiften langt
over EU?s minimumsafgift på brændstoffer, som det
fremgår af Energibeskatningsdirektivet. I samme svar som
omtalt ovenfor har Skatteministeriet oplyst, at der er en
selvfinansieringsgrad på 115 pct. ved den første
lettelse af benzin- og dieselafgiften. En lettelse på 1 pct.
vil således medføre en provenugevinst på 30 mio.
kr. Dette provenu skal som nævnt bruges på at
finansiere en lettelse af registreringsafgiften med 1 pct.
En lettelse af benzin- og dieselafgiften vil
forbedre mobiliteten i samfundet. Ligeså kan det forventes,
at aktiviteten i dansk detailhandel øges, da flere vil
vælge af tanke bilen i Danmark frem for i Tyskland og
Sverige, og noget af grænsehandelen kan derved hjemtages.
Liberal Alliance ønsker at afskaffe
registreringsafgiften helt, men ser ovenstående forslag som
det første skridt i den retning.
Samlet set vil beslutningsforslaget
ifølge regeringens tal øge beskæftigelsen og
sikre større mobilitet og en mere sikker bilpark. Ligeledes
vil det øge proportionaliteten mellem, hvad der betales af
de danske billister i skatter og afgifter, og hvad der bruges af
offentlige midler på bilister og de afledte eksternaliteter.
Endelig vil beslutningsforslaget medføre, at de danske
pris?er bringes mere på omgangshøjde med priserne i de
omkringliggende lande. Det er kun rimeligt.
Skriftlig fremsættelse
Ole Birk Olesen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
lettelse af registreringsafgiften på 1 pct. og en lettelse af
benzin- og dieselafgiften på 1 pct.
(Beslutningsforslag nr. B 136)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.