Fremsat den 27. marts 2015 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Karsten Lauritzen (V), Karsten Nonbo (V), Kim
Christiansen (DF), Villum Christensen (LA) og Mike Legarth (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af hastighedsgrænser og
anvendelse af automatisk fartkontrol på farlige steder i
trafikken
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag til ændring af færdselsloven,
som tillader lastbiler, campingvogne, trailere, traktorer og
elcykler at køre med de nedenfor anførte hastigheder
på de i bemærkningerne anførte vejtyper, idet
det forudsættes, at køretøjerne er synede og
særligt godkendte hertil.
Endvidere pålægges regeringen at
følge op på det igangværende forsøg med
differentieret hastighed på udvalgte sikre
landevejstrækninger og tillade en generel hastighed for
personbiler og motorcykler på 90 km/t på landeveje og
100 km/t på motortrafikveje under forudsætning af, at
farten skiltes ned på farlige steder.
Endelig pålægges regeringen at
undersøge, om de dyrekøbte og
politiressourcekrævende fotovogne kan returneres til fordel
for at igangsætte brug af ubemandede mobile stærekasser
på de farlige steder i trafikken efter svensk forbillede.
Målet er at redde menneskeliv ved at farten slås ned
på alle de farlige steder i trafikken.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes overbevisning, at
trafikmoralen og motivationen til at overholde gældende
hastighedsgrænser generelt styrkes, hvis man tillader
fornuftige og logiske hastighedsgrænser. Det vil i sidste
ende styrke trafiksikkerheden.
Det sås tydeligt, da VK-regeringen med
støtte fra Dansk Folkeparti i 2005 tillod en højere
hastighed for personbiler på motorveje. Antallet af
dræbte på motorveje i perioden 1995-2005 lå
på mellem 30 og 45 årligt, mens antallet siden 2005 er
faldet hvert år til under 30, uagtet at der i mellemtiden er
åbnet flere motorvejsstrækninger. Denne
lovændring har flere partier bakket op om siden.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
tilpasning af hastighedsgrænserne desuden vil sikre et bedre
flow i trafikken, hvilket bidrager til at styrke trafiksikkerheden
og mobiliteten. Forslagsstillerne mener, at trafikanternes respekt
for fartgrænserne styrkes, ved at de i højere grad
varieres ud fra de konkrete forhold.
På denne baggrund foreslås, at
hastighedsgrænserne ændres således for
nedennævnte køretøjer:
1) På
landeveje tillades en generel hastighed for personbiler og
motorcykler på 90 km/t., hvilket skal ledsages af
nedskiltning på farlige steder.
2) På
motortrafikveje tillades en generel hastighed for personbiler og
motorcykler på 100 km/t.
3) På
motorveje tillades køretøjer, som trækker
campingvogne og trailere, og mobilhomes at køre med en
hastighed på 100 km/t. efter samme regler, som er
gældende i Tyskland. Det vil sige, at hvert enkelt
køretøj skal være særligt synet og
godkendt til denne hastighed, og ligeledes skal den tilladte
hastighed fremgå ved skiltning bag på
køretøjet. Traileren skal endvidere være enten
tom, en lukket kasse med høje sider eller totalt
tildækket med presenning, såfremt den er
belæsset. En sådan tilpasning af den maksimale
hastighed for campingvogne og trailere vil sammen med regeringens
forslag om Tempo 100 for busser give et mere ensrettet flow og
dermed øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden på
motorvejsnettet. Som en sidegevinst motiveres førere af
trailere til at læsse og overdække traileren noget
bedre, end tilfældet generelt er i dag. Der tabes
desværre mange effekter fra trailere, som ikke er
læsset forsvarligt.
4) Lastbiler,
busser og mobilhomes tillades i bymæssig bebyggelse at
køre med samme hastighed som personbiler, såfremt
strækningen er skiltet med en højere hastighed end de
normalt tilladte 50 km/t. - dog ej højere end lastbilens
normalt højeste tilladte hastighed. Herved undgås
overhalinger fortaget af personbiler, som ønsker at
køre den tilladte opskiltede hastighed - og det undgås
ligefrem, at utålmodige bilister dytter eller udøver
chikane i deres uvidenhed om, at lastbiler i dag kun må
køre 50 km/t. i bymæssig bebyggelse, selv om
hastighedsgrænsen lokalt er opskiltet.
5) Traktorer
tillades på alle vejstrækninger en hastighed på
40 km/t. som i langt de fleste lande i EU. Kun i tre andre lande i
EU tillades ikke højere hastighed end 30 km/t., medens
hastighedsgrænsen er 40 km/t. i de fleste lande, og enkelte
lande tillader endda traktorer at køre 50 km/t. Det er
også her en forudsætning, at traktorerne er godkendt
til denne hastighed.
6) Eldrevne cykler
tillades en hastighed på 30 km/t. ganske som små
knallerter. Dette skal især ses i lyset af, at mange
cyklister kører med en større hastighed end 30 km/t.
Målet er at styrke sikkerheden og fremdriften på
cykelstierne, hvor eldrevne cykler med deres nuværende lave
hastighed på maks. 25 km/t. ofte hæmmer
fremdriften.
Øget generel hastighedsgrænse
på landeveje og motortrafikveje
Forslagsstillerne vil indføre
differentierede hastigheder med udgangspunkt i en generel
øget hastighedsgrænse på 90 km/t. på
landeveje. Dette skal kombineres med skiltning med lavere hastighed
på farlige steder. Forslagsstillerne er af den overbevisning,
at en sådan afpasning af hastighederne efter de konkrete
forhold vil medføre en generel styrkelse af trafikmoralen og
viljen til at respektere fornuftige fartregler. Dermed øges
trafiksikkerheden og mobiliteten.
Forslagsstillerne noterer sig, at der i
Tyskland gælder en generel hastighedsgrænse på
100 km/t. på landeveje, uden at antallet af
trafikdræbte pr. indbygger i Tyskland er højere end i
Danmark. (Kilde: »Traffic Safety Basic Facts 2012, Roads
outside urban areas, DaCoTA«
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/statistics/dacota/bfs2012_dacota-intras-rou_areas.
pdf).
Forslagsstillerne vil også have
øget den generelle hastighedsgrænse på
motortrafikveje til 100 km/t. - igen til gavn for den almindelige
respekt for fornuftige fartgrænser. Motortrafikvejene er
generelt meget sikre, og en fartgrænse på 100 km/t. vil
dermed styrke både trafiksikkerheden og mobiliteten.
På tilsvarende vis opfordres regeringen
til at gennemgå alle motorvejsstrækninger med det
mål, at der bliver flere strækninger, hvor hastigheden
ikke skiltes ned fra den generelle hastighedsgrænse på
130 km/t. Derved følges op på de positive erfaringer
med den generelle forøgelse af hastighedsgrænsen
på motorveje fra 110 til 130 km/t.
Styrkelse af trafiksikkerheden og
personligt ansvar
Endelig pålægges regeringen at
undersøge mulighederne for at returnere de dyrekøbte
og politiressourcekrævende fotovogne og i stedet for
iværksætte brug af ubemandede mobile stærekasser
efter svensk forbillede, hvor de er monteret på trailere, der
muliggør flytning flere gange i døgnet. Målet
er at få farten sat ned på de farlige steder i
trafikken, så der sker færre alvorlige ulykker.
Målet er således ikke at få flere penge i
statskassen ved udstedelse af fartbøder.
Derfor foreslås det, at de mobile
stærekasser opstilles på farlige steder i trafikken
såsom i uoverskuelige vejkryds og ved vejarbejde, idet de
altid ledsages af tydelig skiltning med »lejlighedsvis
fartkontrol«. Derved gives trafikanterne et tydeligt signal
om, at der med de foreslåede hastighedsændringer
følger et endnu større krav om ansvarlighed hos den
enkelte.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af hastighedsgrænser og anvendelse af
automatisk fartkontrol på farlige steder i trafikken.
(Beslutningsforslag nr. B 131)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.