Fremsat den 21. oktober 2014 af Martin
Henriksen (DF), Christian Langballe (DF), Peter Skaarup (DF),
Kristian? ?Thulesen? ?Dahl? ?(DF) og Søren Espersen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af asyl- og
udlændingepolitikken
Folketinget pålægger regeringen at:
1. Ændre asyl- og
udlændingepolitikken ved hurtigst muligt at fremsætte
de nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige
ændringer af administrative forskrifter m.m., således
at tidsbegrænsede opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7 (konventionsflygtninge) og § 9
b (humanitært ophold) tildeles for 1 år ad gangen,
hvorefter der skal indgives ansøgning om en ny
tidsbegrænset opholdstilladelse. Denne nye praksis skal
også gælde de flygtninge, som er omfattet af
regeringens lovforslag om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse flygtninge samt afvisning
af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land)
(Nov. I).
2. Indkalde til politiske forhandlinger med det
formål at begrænse flygtninges adgang til at blive
familiesammenført i Danmark.
3. Begrænse flygtninges adgang til
offentlige ydelser.
4. Indkalde de politiske partier til
drøftelser om en langsigtet og generel omlægning af
det danske asylsystem, jf. Dansk Folkepartis udspil til finanslov
for 2015.
Bemærkninger til forslaget
Det foreslås, at udlændinge, der
har fået asylstatus, én gang årligt skal
søge om en ny midlertidig opholdstilladelse og dermed have
vurderet, om grundlaget for en tildelt tidsbegrænset
opholdstilladelse, der gives med hjemmel i udlændingelovens
§§ 7 eller 9 b, stadigvæk er til stede.
Formålet med forslaget er, at myndighederne oftere end i dag
skal kontrollere, om forudsætningerne for en
tidsbegrænset opholdstilladelse har ændret sig,
så den pågældende kan sendes tilbage til sit
hjemland.
For at sikre den midlertidige karakter af de
tildelte opholdstilladelser, foreslås det desuden, at
adgangen til at blive familiesammenført i Danmark
begrænses. Forslagsstillerne opfordrer derfor regeringen til
snarest at indkalde til særskilte politiske forhandlinger om
familiesammenføringsreglerne.
Endvidere foreslås det, at adgang til
offentlige ydelser for personer på tidsbegrænsede
ophold begrænses, således at starthjælpen
genindføres, og at reglerne om tildeling af børne- og
ungeydelse ændres.
Og endelig foreslås det, at regeringen
indkalder Folketingets partier til drøftelser om en generel
omlægning af dansk asylpolitik.
Gældende ret
Varigheden af tidsbegrænsede
opholdstilladelser reguleres i
udlændingebekendtgørelsen (BEK nr. 427 af 29. april
2014).
Heraf fremgår det af § 25, stk. 1,
at tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 (konventionsflygtninge) gives for
højst 5 år ad gangen. Opholdstilladelsen gives dog for
2 år, hvis det efter en generel vurdering af forholdene i
ansøgerens hjemland må forventes, at betingelserne for
asyl ikke vil være til stede i hele denne periode. I
sådanne tilfælde kan opholdstilladelsen forlænges
i yderligere 3 år ad gangen. Herudover fremgår det af
§ 25, stk. 6, at tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b (humanitært ophold) gives
for højst 2 år ad gangen, efter 2 år for
højst 3 år og efter 5 år for højst 5
år ad gangen.
Baggrunden for forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
generelt er behov for en opstramning af det nuværende asyl-
og opholdssystem i Danmark, ikke mindst i lyset af de seneste
måneders eksplosive asyltilstrømning til Danmark.
Forslagsstillerne genfremsætter derfor,
som en del af dette beslutningsforslag, forslag om varighed af
tidsbegrænsede opholdstilladelser, i lyset af at regeringen
og en række øvrige partier i Folketinget synes at have
ændret opfattelse, siden dette beslutningsforslag, nr. B 36
(folketingsåret 2013-14), blev behandlet i foråret
2014. Regeringen og en række af de øvrige partier i
Folketinget synes nu at dele forslagsstillernes opfattelse af, at
der er et presserende og aktuelt behov for at ændre det
nuværende asyl- og opholdssystem i Danmark.
Forslagsstillerne har noteret sig, at
regeringen i lyset af det historisk høje antal
asylansøgere også har indset behovet for at stramme
reglerne. Forslagsstillerne har således også noteret
sig, at regeringen vil fremsætte lovforslag om at
indføre en særlig og mere midlertidig
beskyttelsesstatus for asylansøgere, der i dag opnår
beskyttelsesstatus alene på baggrund af de generelle forhold
i hjemlandet, og at den særlige tidsbegrænsede
opholdstilladelse i første omgang skal forlænges efter
1 år. Men forslagsstillerne mener ikke, at det initiativ kan
stå alene. Som reglerne er i dag, risikeres det, at visse
udlændinge, der er kommet hertil som asylansøgere og
har fået tidsbegrænset ophold i Danmark, bliver
længere, end hvad der er nødvendigt, fordi
myndighederne ikke jævnligt kontrollerer grundigt nok, om
grundlaget for deres ophold i Danmark stadigvæk er til stede.
Dette problem løses ikke i tilstrækkelig grad med
regeringens forslag. Der er behov for mere generelt at
begrænse varigheden af tidsbegrænsede
opholdstilladelser, hvorfor det foreslås, at myndighederne
jævnligt - og mindst én gang årligt - også
skal vurdere, om grundlaget for en tildelt tidsbegrænset
opholdstilladelse, der er givet med hjemmel i
udlændingelovens §§ 7 eller 9 b, stadigvæk er
til stede. Vurderingen finder sted på baggrund af en
ansøgning fra den pågældende udlænding.
Genfremsender udlændingen ikke en ny ansøgning om
asyl, udløber opholdstilladelsen automatisk, og
hjemsendelsesprocedurerne iværksættes straks
herefter.
Helt konkret foreslår forslagsstillerne,
at de nuværende regler for varigheden af tidsbegrænsede
opholdstilladelser efter udlændingelovens §§ 7 og 9
b ændres.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at alt
for mange af de udlændinge, der opholder sig i Danmark
på en tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7 og 9 b i for stort omfang
enten lever på offentlig forsørgelse, havner i
kriminalitet eller på anden vis udgør en række
integrationsproblemer. Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
vil være positivt for Danmarks sociale og kulturelle
sammenhængskraft, herunder Danmarks økonomi, at disse
personer returnerer til deres respektive hjemlande hurtigst muligt
og bidrager til genopbygningen af deres lande. Danmark har hjulpet
mange flygtninge, og det er kun rimeligt, at flygtninge vender
tilbage, når der ikke længere er grundlag for deres
ophold i Danmark.
På sigt ønsker forslagsstillerne
helt at omlægge asylpolitikken ved at drive asylcenter i
udlandet i stedet for i Danmark, således, at der ikke
tildeles asyl i Danmark. Der henvises til Dansk Folkepartis udspil
til finanslovsaftale 2015.
Forslagets nærmere indhold
1. Varighed af tidsbegrænsede
opholdstilladelser
Med dette forslag ønsker
forslagsstillerne, at regeringen snarest muligt skal
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter
m.m., således at tidsbegrænsede opholdstilladelser
efter udlændingelovens § 7 (konventionsflygtninge) og
§ 9 b (humanitært ophold) alene tildeles for 1 år
ad gangen, hvorefter den pågældende person skal indgive
en ny ansøgning for at få en ny tidsbegrænset
opholdstilladelse.
Dette vil tvinge både de omhandlede
personer og de danske myndigheder til mindst én gang
årligt at vurdere, om grundlaget for en tildelt
tidsbegrænset opholdstilladelse stadigvæk er til stede.
I modsætning til regeringens forslag gælder dette alle
udlændinge, der har fået ophold efter §§ 7
eller 9 b i udlændingeloven, og det påhviler
udlændingen at søge igen efter 1 år.
Opholdstilladelse gives for 1 år ad gangen, også ved
fornyelse af ophold. Er der ikke grundlag for at tildele en ny
1-årig tidsbegrænset opholdstilladelse, skal politiet
iværksætte de sædvanlige
hjemsendelsesforanstaltninger. Vedkommende skal altså
hjemsendes om nødvendigt med tvang. Er der grundlag for en
ny 1-årig tidsbegrænset opholdstilladelse, vil denne
blive tildelt.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at dette forslag kan give øgede administrative
udgifter, men det er forslagsstillernes opfattelse, at disse
øgede udgifter kan dækkes af den besparelse, der
opnås, ved at en stor gruppe udlændinge skal opholde
sig kortere tid i Danmark. Derudover forventer forslagsstillerne et
markant fald i antallet af asylansøgere som en konsekvens af
de nye regler, hvilket i sidste ende vil medføre markante og
langsigtede forbedringer af dansk økonomi, og hvilket
eksempelvis kan bruges til forbedringer af den borgernære
velfærd. Forslagsstillerne foreslår derudover, at
ændringerne også gennemføres for dem, der siden
2011 har opnået midlertidig opholdstilladelse i Danmark.
Disse skal genansøge på ny efter de nye regler.
2. Begrænsning af adgang til
familiesammenføring
Når forslagsstillerne kigger på
befolkningssammensætningen i samfundet, er det vores
opfattelse, at mange flygtninge ender med at slå sig
permanent ned i Danmark, og dette til trods for at
opholdstilladelsen på papiret er tidsbegrænset og
dermed tænkt som en midlertidig hjælpeforanstaltning.
Dertil kommer, at flygtningene herefter søger om
familiesammenføring. Der har altså udviklet sig en
praksis, hvor en tidsbegrænset opholdstilladelse tildelt en
asylansøger i alt for mange tilfælde ender med
permanent ophold.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
oprindelige formål med at give asyl bør
indføres i dansk lovgivning. Asyl er en midlertidig
foranstaltning. Flygtninge skal hjælpes i
nærområdet, og såfremt de kommer til Danmark,
bør dette være en midlertidig løsning. Det er
forslagsstillernes udgangspunkt, at flygtninge skal vende tilbage
til deres hjemlande. Forslagsstillerne finder det problematisk, at
flygtninge, der i princippet alene opholder sig midlertidigt i
Danmark, har mulighed for at blive familiesammenført. Det
medfører alt andet lige, at opholdet i Danmark bliver
permanent. Forslagsstillerne ønsker således ikke, at
flygtninge skal kunne blive familiesammenført i Danmark, men
vil derimod fastholde, at opholdet i Danmark er og bliver
tidsbegrænset. Forslagsstillerne anerkender dog, at der kan
være særlige tilfælde, hvor
familiesammenføring er velbegrundet, f.eks. alvorlig sygdom
hos små børn. Begrænsningen af retten til
familiesammenføring vil skulle omfatte alle flygtninge,
bortset fra flygtninge med ophold efter § 8 i
udlændingeloven (kvoteflygtninge). Begrænsningen skal
gælde for den periode, hvor de pågældende tager
ophold i Danmark, og således også for dem, der opholder
sig i Danmark ud over 1 år. Forslagsstillerne opfordrer
derfor regeringen til snarest at indkalde til særskilte
politiske forhandlinger om familiesammenføringsreglerne,
hvor det nærmere omfang af begrænsningen i adgangen til
familiesammenføring aftales mellem parterne.
3. Begrænsning af adgang til offentlige
ydelser
Efter forslagsstillerne opfattelse er der
også behov for at se på andre elementer, der kan
begrænse incitamentet for flygtninge til at tage permanent
ophold i Danmark. Forslagsstillerne finder, at det nuværende
ydelsessystem skaber et forkert incitament for flygtninge til at
slå sig permanent ned i Danmark og lade sig forsørge
af det danske system uden nødvendigvis i øvrigt selv
at bidrage økonomisk til samfundet, blive
selvforsørgende eller i øvrigt blive en integreret
del af samfundet. Forslagsstillerne finder derfor, at der er et
akut behov for at genindføre starthjælpen, som Dansk
Folkeparti og den daværende borgerlige regering fik
indført i 2002, men som den nuværende regering valgte
at afskaffe i 2011 ved lovforslag nr. L 36 (Ophævelse af
starthjælpen, loft over kontanthjælpen,
500-kronersnedsættelsen, 225-timersreglen,
introduktionsydelsen m.v.). Det foreslås derfor, at reglerne
snarest tilbageføres, så retstilstanden på dette
område bliver den samme som før den 1. januar 2012.
Dansk Folkeparti fremsatte allerede i 2012 forslag herom bl.a. for
at imødegå en tilstrømning af
asylansøgere, jf. beslutningsforslag nr. B 27
(folketingsåret 2012-13), og erfaringerne har efter
forslagsstillernes opfattelse blot bekræftet behovet for
snarest at få tilbageført retstilstanden. Dermed
undgås, at flygtninge allerede fra første dag i
Danmark er berettiget til kontanthjælp. I stedet for tilbydes
flygtninge starthjælp fra den danske stat.
Forslagsstillerne finder det endvidere
utilsigtet, at udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 og 8 i
udlændingeloven, generelt er undtaget fra
optjeningsprincippet, og at flygtninge således er berettiget
til fuld børne- og ungeydelse allerede fra det tidspunkt,
hvor de fik opholdstilladelse, jf. lovforslag nr. L 84
(folketingsåret 2012-13).
Forslagsstillerne pålægger derfor
regeringen at ændre reglerne om børne- og ungeydelse
på dette specifikke område, så flygtninge
på midlertidigt ophold i Danmark ikke uden videre er
berettiget til børnechecken allerede fra første dag,
de får opholdstilladelse i Danmark. Derimod foreslås
det, at flygtninge på midlertidigt ophold i Danmark på
tilsvarende vis som øvrige skal iagttage
optjeningsprincippet, således at kravet om, at mindst en af
de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet,
har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2
år inden for de seneste 10 år.
4. Omlægning af det danske asylsystem
Endelig opfordres regeringen til at indkalde de politiske
partier til drøftelser om en langsigtet og generel
omlægning af det danske asylsystem. Forslaget indebærer
alene, at regeringen forpligter sig til blandt de politiske partier
at afsøge mulighederne for at omlægge det danske
asylsystem, herunder muligheden for, at anerkendte flygtninge ikke
får ophold i Danmark, men derimod får midlertidigt
ophold i centre i udlandet, hvor Danmark til gengæld vil tage
ansvar for at hjælpe med driften af centrene. Der henvises i
øvrigt til artiklen »Dansk Folkeparti: Flygtninge skal
flyves til Afrika«, Berlingske den 8. oktober 2014.
Forslagsstillerne finder, at en egentlig omlægning af
asylsystemet forudsætter en dybdegående
drøftelse, og at det endelige udfald vil afhænge af
fremtidige politiske forhandlinger. Regeringen skal i forhold til
de dele af beslutningsforslaget, som kan gennemføres uden
yderligere forhandlinger, f.eks. indførelsen af midlertidige
opholdstilladelser på 1 år, straks fremsætte
lovforslag herom. Lovforslaget skal træde i kraft hurtigst
muligt. Regeringen skal hurtigst muligt indkalde til forhandlinger
om de øvrige dele af beslutningsforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af asyl- og udlændingepolitikken.
(Beslutningsforslag nr. B 13)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.