Fremsat den 27. marts 2015 af
Dennis Flydtkjær (DF),
Rene Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mette Hjermind Dencker (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udflytning af statslige arbejdspladser
Folketinget pålægger regeringen at
nedsætte en arbejdsgruppe, som skal udarbejde en plan for
udflytning af statslige arbejdspladser til landets såkaldte
yderkommuner og landkommuner, herunder komme med bud på,
hvilke arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner der med fordel
kan placeres i provinsen.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
sikre, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der skal udarbejde
en plan for udflytning af statslige arbejdspladser til landets
såkaldte yderkommuner og landkommuner og komme med bud
på, hvilke arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner der med
fordel kunne placeres i provinsen.
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 15: Forslag til folketingsbeslutning om
udflytning af statslige arbejdspladser fra folketingssamlingen
2012-13, dog med opdateret tekst og bemærkninger. B 15 blev
forkastet, da et flertal bestående af Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og
Liberal Alliance stemte imod forslaget. Der henvises til
Folketingstidende 2012-13, A, B 15 som fremsat side 1 ff, F,
møde 33, side 18 ff, B, B 15, betænkning og F,
møde 65, side 3.
Statslige arbejdspladser er tidligere blevet
flyttet til provinsen. Eksempelvis flyttede man Sikkerhedsstyrelsen
til Esbjerg i 2004. I 2005 flyttede man SKATs betalingscenter til
Ringkøbing. Og i 2007 flyttede man Statsforvaltning
Sjælland til Nykøbing Falster. Forslagsstillerne kan
pege på en række statslige arbejdspladser, der
umiddelbart ser ud til at være velegnede til udflytning.
Eksempelvis virker det nærmest grotesk, at Naturstyrelsen
skal ligge i København. Det kunne være et ganske
oplagt eksempel til udflytning. Andre kunne være
Vejdirektoratet og Kort- og Matrikelstyrelsen. Det kunne også
overvejes at kigge på, om det var en god idé at
centralisere skattecentrene og miljøcentrene, som ellers
blev decentraliseret i nullerne. Men det skal være op til den
foreslåede arbejdsgruppe at vurdere dette og komme med egnede
bud på statslige arbejdspladser, der med fordel kunne flyttes
ud til provinsen.
Der er forskellige definitioner af, hvad
yderområder er. Begreber som udkant, yderområder og
landdistrikter bruges i flæng for at beskrive de
områder, der ligger uden for de større byer. I
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012 er
kommuneinddelingen baseret på inddelingen i det danske
landdistriktsprogram 2007-2012. Her er de danske kommuner opdelt i
følgende fire kommunetyper: yderkommuner, landkommuner,
mellemkommuner og bykommuner. (Regional- og landdistriktspolitisk
redegørelse 2012 - regeringens redegørelse til
Folketinget (R 12)). Indeværende forslag anvender denne
afgrænsning, således at yderområder skal
forstås som yderkommuner og landkommuner.
Langt størstedelen af de statslige
arbejdspladser er placeret i de større byer. Især
hovedstadsområdet nyder godt af mange statslige
arbejdspladser, jf. nedenstående tabel.
STATSLIGE ARBEJDSPLADSER
(ÅRSVÆRK) FORDELT PÅ REGIONER (ANTAL, ANDEL OG
KONCENTRATION) I 2013 | Område | Antal statslige arbejdspladser | Andel af samtlige statslige arbejdspladser
i procent | Antal indbyggere pr. statsligt
årsværk | Region Hovedstaden | 80.893 | 43,6 | 22 | Region Midtjylland | 36.742 | 19,8 | 35 | Region Nordjylland | 17.527 | 9,5 | 33 | Region Sjælland | 19.451 | 10,5 | 42 | Region Syddanmark | 30.797 | 16,6 | 39 | Hele landet | 185.410 | 100,0 | 30 |
|
Kilde: Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse
2014 (tallene er fra 4. kvartal 2013).
Ovenstående tabel taler for sig selv.
Koncentrationen af statslige arbejdspladser omkring
hovedstadsområdet er massiv. I forbindelse med
genfremsættelsen af indeværende forslag har
forslagsstillerne forsøgt at få en opgørelse
over fordelingen af statslige arbejdspladser i landets 98 kommuner
- eller en opdatering af spørgsmål til ministeren for
by, bolig og landdistrikters besvarelse, KOU alm. del -
spørgsmål nr. 160, folketingsåret 2011-12, hvor
spørgsmålet lød: »Kan ministeren oplyse,
hvor mange statslige arbejdspladser, der er fordelt på
henholdsvis hver enkelt region og hver enkelt kommune i Danmark?
«. Dette har midlertidigt ikke været muligt. Se
eksempelvis ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse
af spørgsmål nr. 89 ULØ alm. del. (2014-15).
Men i besvarelsen fra 2012 fremgik det, at Københavns
Kommune havde 58.418 statslige arbejdspladser svarende til en andel
på 28 procent af samtlige arbejdspladser, til trods for at
blot lidt under 10 procent af landets indbyggere boede i
kommunen.
Herudfra kan vi konkludere, at Region
Hovedstaden og især Københavns Kommune er stærkt
overrepræsenteret, i forhold til hvor statens arbejdspladser
ligger. Region Sjælland og Region Syddanmark er derimod
stærkt underrepræsenteret, med hensyn til hvor staten
vælger at lægge sine arbejdspladser. Andelen af
statslige arbejdspladser i Region Midtjylland og Region Nordjylland
svarer nogenlunde til indbyggerantallet, men de er dog stadig
underrepræsenteret, hvis man ser på regionerne samlet.
Men der er også internt i regionerne meget store forskelle
på placeringen af statslige arbejdspladser.
Tendensen er, at de større byer
antagelig har nemmere ved at tiltrække statslige
arbejdspladser (se f.eks. ministeren for by, bolig og
landdistrikters besvarelse af KOU alm. del - spm. 160,
folketingsåret 2011-12). I Region Midtjylland er
størstedelen af de statslige arbejdspladser f.eks. placeret
i Aarhus.
I Regional- og landdistriktspolitisk
redegørelse 2012 kan man se nedenstående
opgørelse, der viser, at langt størstedelen af
statslige arbejdspladser er placeret i bykommunerne. Skal vi have
et Danmark i balance, er det oplagt at bruge placeringen af
statslige arbejdspladser som et redskab. (En lignende
opgørelse forefindes ikke i Regional- og landspolitisk
redegørelse 2014. Vi har således anvendt tallene fra
2012).
| Antal | Andel i procent | Bykommuner | 137.452 | 65,9 | Landkommuner | 38.547 | 18,5 | Mellemkommuner | 20.691 | 9,9 | Yderkommuner | 11.821 | 5,7 | Hele landet | 208.511 | 100,0 |
|
Kilde: Regional- og landdistriktspolitisk
redegørelse 2012, appendiks, tabel 5.1.
Det fremgår af Regional- og
landdistriktspolitisk redegørelse 2012 til Folketinget, at
der bor ca. 750.000 mennesker i landdistrikter og yderområder
(Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012,
forord). Det fremgår ligeledes af redegørelsen, at den
økonomiske krise ser ud til at ramme hårdere i
yderområderne, idet beskæftigelsen ser ud til at falde
kraftigere i disse områder: »Antallet af
beskæftigede er generelt faldet i perioden. Fra 2009 til 2010
har alle kommunetyper oplevet et fald i beskæftigelsen. I
landet som helhed faldt beskæftigelsesniveauet i perioden med
4,2 pct., mens de tilsvarende tal for landkommuner er 5,6 pct. og
for yderkommunerne 5,7 pct. Mellemkommunerne er den kommunetype,
der placerer sig nærmest landsgennemsnittet ved et fald i
beskæftigelsen på 2,9 pct. Tendensen er altså den
samme uanset kommunetype, men faldet i beskæftigelsen er
størst i yder- og landkommuner.« (Regional- og
landdistriktspolitisk redegørelse 2012, afsnit 6).
Dansk Folkeparti er heldigvis ikke det eneste
parti i Folketinget, der vil gøre noget for landdistrikter
og landets yderområder. Således skriver
Socialdemokratiet og SF i deres fælles udspil »Aktiv
hjælp til yderområderne« fra 2010: »Danmark
har gennem årene udviklet sig mere og mere skævt.
Væksten og erhvervsudviklingen koncentrerer sig i dag omkring
de større byer, mens de yderste egne af Danmark er
præget af tilbagegang og stagnation. Samtidig slår den
nuværende økonomiske krise ekstra hårdt i
yderområderne, hvor store industriarbejdspladser lukker og
landbruget er truet. Mange tusinde mennesker har mistet deres job.
Det har betydning for den enkelte, men også for deres
familier og det område, de bor i.
Socialdemokratiet og Socialistik Folkeparti
vil sikre udvikling og vækst i alle egne af Danmark. Vi vil
sætte ind med tiltag, som kan genskabe en positiv udvikling
og skabe flere vækstmuligheder i alle egne af Danmark. Dermed
undgår vi, at der opstår marginaliserede områder
i Danmark. Det hører ikke hjemme i et velfærdssamfund.
(S og SF: »Aktiv hjælp til yderområderne«,
side 1).
Professor ved Det Humanistiske Fakultet
på Aalborg Universitet Henrik Halkier har stået bag en
rapport om fordele og ulemper ved udflytning af statslige job fra
København. Han har for nylig udtalt følgende om
udflytning af statsjob fra København: »Man skal ikke
flytte statslige arbejdspladser til provinsen, fordi det er synd
for provinsen, at der er for få job. Argumentet er det
omvendte: Det er synd for hele Danmark, at man ikke har flere
statslige institutioner uden for København, for man vil
få mere ud af dem, hvis flere institutioner var placeret uden
for hovedstaden«. (»Professor: Alle vinder på at
flytte statsjob til provinsen«). Han peger på to
argumenter for udflytning. Det første drejer sig om
omkostninger: »Det første argument er et
spørgsmål om omkostninger. Vi ved alle, at
omkostningsniveauet bare er højere i husleje,
lønninger og så videre, jo tættere man kommer
på Rådhuspladsen i København. Så det at
have store styrelser liggende i hovedstaden er sådan set en
ret dyr løsning« (ibid.). Det andet argument drejer
sig om at skabe velstand og vækst i alle landsdele:
»Der er rigtig mange højtuddannede i København
og relativt få højtuddannede i provinsen. Vi ved fra
andre studier, at nye idéer meget ofte opstår,
når to forskellige former for viden, erfaring og verdenssyn
støder sammen. Det er godt for den danske udviklingsevne at
sørge for, at forskellige former for viden og erfaring kan
mødes, og det kan man blandt andet gøre ved at flytte
statslige job til provinsen« (ibid.). Han henviser endvidere
til, at den teknologiske udvikling gør det langt nemmere i
dag at udflytte statslige arbejdspladser end tidligere, og udtaler:
»Det kunne ikke lade sig gøre i gamle dage, hvor vi
havde papir og skrivemaskiner, men mulighederne i dag er langt
større takket være internettet. Og der er heller ikke
noget, der tyder på, at de institutioner, der i dag ligger i
provinsen, ikke trives« (ibid.).
Skal der sikres en positiv udvikling i alle
dele af Danmark, kræver det politisk vilje til at handle for
at sikre en mere jævn fordeling af statslige arbejdspladser.
Når regeringen centraliserer statslige arbejdspladser i
København og de større byer, bidrager den til
stagnation og tilbagegang og ikke til udvikling i provinsen. Derfor
skal ikke blot fremtidige statslige institutioner placeres i
provinsen, men også nuværende institutioner bør
udflyttes, da en sådan placering af statslige arbejdspladser
oplagt skaber udvikling uden for hovedstadsområdet og de
støre byer.
Det er således Dansk Folkepartis
intention med beslutningsforslaget, at der nedsættes en
arbejdsgruppe/udvalg, som skal udarbejde en plan for udflytning af
statslige arbejdspladser til land- og yderkommuner.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udflytning af statslige arbejdspladser.
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.