Fremsat den 27. marts 2015 af Jan E.
Jørgensen (V) og Preben Bang Henriksen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpelse af indsatsen mod medier, der
uretmæssigt krænker privatlivets fred eller bringer
urigtige historier
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag,
der indebærer en skærpelse af indsatsen mod medier og
andre, der uretmæssigt krænker privatlivets fred eller
bringer ærekrænkende, urigtige historier.
Lovforslaget skal som minimum indeholde
følgende elementer:
- En tredobling af
niveauet for godtgørelse til de personer, der udsættes
for uretmæssige krænkelser af privatlivets fred eller
ærekrænkende, urigtige historier.
- En tredobling af
strafniveauet for uretmæssige krænkelser af
privatlivets fred og ærekrænkende, urigtige
historier.
- En kraftig
forøgelse af strafniveauet for brud på referatforbud
og navneforbud.
- Princippet i
straffeloven, om at der som udgangspunkt er privat påtale i
sager om krænkelse af privatlivets fred og
ærekrænkende, urigtige historier, skal ændres til
(betinget) offentlig påtale.
- Øget brug
af lukkede døre, referatforbud og navneforbud i sager
primært om krænkelse af privatlivets fred og i visse
sager omhandlende injurier.
Bemærkninger til forslaget
I den såkaldte Se og Hør-sag har
en journalist på Se og Hør ifølge eget udsagn i
forståelse med dele af ledelsen på ugebladet mod
betaling samarbejdet med kilder, der uretmæssigt har
fremskaffet private oplysninger om kendte personer med henblik
på at bringe historier i ugebladet, hvori de
pågældendes privatliv efter alt at dømme er
blevet krænket formentlig i strid med straffelovens
bestemmelser.
I omtalen af sagen har der været megen
omtale af måden, hvorpå de krænkende oplysninger
er fremskaffet, men forslagsstillerne finder, at selve
krænkelsen af privatlivets fred er det centrale i Se og
Hør-sagen og ikke metoden, som journalisten har benyttet i
det konkrete tilfælde. Det er vigtigt at få
fastslået, at alle har ret til en vis grad af privatliv, og
at uberettiget omtale uden den pågældendes samtykke er
en alvorlig krænkelse.
Se og Hør-sagen er desværre ikke
et enkeltstående tilfælde. Ud over en række
historier, hvori kendtes privatliv er blevet krænket, har der
været mange eksempler på urigtige historier, som har
indebåret en grov ærekrænkelse.
Sagerne kan inddeles i tre kategorier:
-
Ærekrænkelser, der indeholder urigtige
beskyldninger.
- Øvrige
ærekrænkelser.
- Uretmæssige
krænkelser af privatlivets fred.
Ærekrænkelser, der indeholder
urigtige beskyldninger
Tempoet i nyhedsdækningen er i takt med
den teknologiske udvikling blevet meget højt. Konkurrencen
mellem medierne om at komme først med nyheder er
skærpet, og samtidig medfører den teknologiske
udvikling, at urigtige historier får en meget stor
udbredelse, ligesom historierne får »evigt liv«
på nettet. Det er derfor blevet ekstra vigtigt at sikre sig,
at historier kvalitetssikres, inden de bringes.
Øvrige
ærekrænkelser
Grænsen for lovlige mishagsytringer har
utvivlsomt flyttet sig. Der er væsentlig forskel på at
blive hængt ud for at have begået noget ulovligt
el.lign., som man ikke har gjort, og på at blive udsat for
mishagsytringer. Hensigten med dette beslutningsforslag er ikke at
ændre retspraksis for, hvilke mishagsytringer der er
retsstridige ærekrænkelser, ligesom strafniveauet
fortsat forudsættes at være væsentligt lavere end
ved ærekrænkende, urigtige historier.
Uretmæssige krænkelser af
privatlivets fred
Grænsen for beskyttelsen af privatlivets
fred har med lige så stor sikkerhed flyttet sig, men der er
stadig en kerne af helt private oplysninger, som alle har krav
på at få beskyttet. Hensigten med dette
beslutningsforslag er hverken at indsnævre eller udvide
området for privatlivets fred. Det vil således fortsat
kunne være lovligt at viderebringe oplysninger om andres
privatliv, hvis hensynet til offentlighedens interesse kræver
det.
Den nugældende
retstilstand
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de
fleste eksempler på ærekrænkende, urigtige
historier og især krænkelser af privatlivets fred ikke
bliver indbragt for hverken Pressenævnet eller domstolene.
Det er forslagsstillernes overbevisning, at dette næppe
skyldes, at ofrene for historierne ikke føler sig
krænkede, men at omkostningerne samlet set ikke står
mål med udbyttet ved at føre en sag for
Pressenævnet og da slet ikke for domstolene.
Det er gratis at klage til Pressenævnet,
og der er ikke krav om, at man bruger advokat. Sager om
ærekrænkelser og privatlivets fred skal som
altovervejende udgangspunkt føres som civile sager (privat
påtale), selv om der er tale om en overtrædelse af
straffeloven. Det betyder, at den krænkede part selv skal
finde en advokat til at føre sin sag, ligesom man skal
betale advokatens salær. Hvis man får medhold i sagen,
får man tilkendt sagsomkostninger, som imidlertid typisk ikke
dækker salæret. Hvis man ikke får medhold, skal
man betale sagsomkostninger til modparten og betale sin egen
advokat. Retshjælpsforsikringer omfatter ikke injurier
m.v.
Ved andre straffelovsovertrædelser
anmeldes sagen til politiet, og sagen føres af
anklagemyndigheden (offentlig påtale). Hvis den tiltalte
frifindes, skal anmelderen ikke betale sagsomkostninger.
Dette beslutningsforslag fokuserer på
bestemmelserne i straffeloven om ærekrænkelser og
beskyttelse af privatlivets fred. For så vidt angår
ærekrænkelser, har forslagsstillerne primært
fokus på egentlige urigtige historier og kun i mindre omfang
på mishagsytringer.
Forslagsstillerne ønsker ikke at
indskrænke ytringsfriheden for medierne. Området for
ulovlige ytringer ønskes således ikke udvidet.
Pressenævnet har på flere
områder strammet sin praksis eksempelvis ved i særlige
tilfælde at kræve dementier bragt på forsiden,
herunder i en form, hvor hele dementiet er bearbejdet journalistisk
og bragt således, at hele forsiden omhandler dementiet.
Forslagsstillernes hensigt med beslutningsforslaget er
således ikke at ændre Pressenævnets praksis.
Fortsatte krænkelser af privatlivets
fred på Se & Hør
Forslagsstillerne har gennemgået
ugebladet Se og Hør i en tilfældig
4-månedersperiode fra den 24. april 2014 til den 21. august
2014. Der er ikke tale om en egentlig juridisk gennemgang, men i
mindst fire tilfælde er der bragt historier, hvor
straffelovens bestemmelser om privatlivets fred med en vis
sandsynlighed er overtrådt.
De fire tilfælde er følgende:
- I en artikel
berettes om en kendt tv-værts private samtaler til en privat
fest omhandlende detaljer om påståede
ægteskabelige problemer og parrets sexliv. I artiklen udtaler
tv-værten, at historien »er så langt væk
fra sandheden, som det kan være.« (Se og Hør den
24. april 2014).
- I en artikel
berettes om en fængslet erhvervsmand, der ifølge en
anonym kilde flere gange ikke turde forlade sin celle, men sad og
græd. I artiklen udtaler erhvervsmanden: »Jeg synes, I
skal tjekke op på, hvem jeres kilde er, for det lyder ikke
som en, der har været i nærheden af mig
overhovedet.« (»Han græd og græd«, Se
og Hør den 24. april 2014).
- I en artikel
omtales en sportsmand, der angiveligt har tilbragt natten på
et hotel med en pige, der ikke er den pågældendes
kæreste. (»Flyvende udskiftninger«, Se og
Hør den 14. august 2014).
- I en artikel er
der fremvist en privat sms-korrespondance omhandlende faderskabet
til et barn. (»En tredje er faderen«, Se og Hør
den 14. august 2014).
Der er således tale om en artikel om
måneden, og der er dermed intet, der tyder på, at Se og
Hør er ophørt med at krænke privatlivets fred
på trods af den såkaldte Se og Hør-sag.
Forslagsstillerne har ikke viden om, hvorvidt de personer, der
omtales i historierne, har godkendt omtalen af deres privatliv, i
hvilket tilfælde der ikke foreligger nogen retsstridig
krænkelse. Det objektive gerningsindhold i bestemmelserne er
efter forslagsstillernes opfattelse opfyldt.
Retspraksis
De få sager, der ender ved domstolene,
er kendetegnede ved, at såvel de idømte bøder
som godtgørelsesniveauet er lavt.
En dom fra Østre Landsret refereret i
Ugeskrift for Retsvæsen fra 2005 på side 123 omhandler
en redaktør og to journalister på et ugeblad, der blev
idømt bøder på 40.000 kr., 15.000 kr. og 15.000
kr. efter medieansvarsloven § 26, stk. 2, og betaling af
godtgørelse for tort efter erstatningsansvarsloven § 26
på to gange 50.000 kr. for overtrædelse af
straffelovens § 264 d efter offentliggørelse af
artikler med fotos og medvirken i en tv-udsendelse, som
vedrørte forhold af privat karakter for to kendte kvindelige
håndboldspillere. Retten lagde bl.a. vægt på, at
hverken artiklerne eller udtalelserne i tv-udsendelsen havde noget
med sportslige spørgsmål at gøre, men reelt
fokuserede på sagsøgernes personlige forhold. Retten
vurderede, at den vidtgående ytringsfrihed ikke i det
foreliggende tilfælde kunne anses for berettiget, jf.
straffeloven § 264 d, eller EMRK, art. 10. De to
håndboldspillere fik tilkendt to gange 30.000 kr. til
dækning af sagsomkostninger.
I Ugeskrift for Retsvæsen fra 2003 er
på side 624 omtalt en højesteretsdom, hvor en
chefredaktør blev idømt 20 dagsbøder a 2.000
kr. og 100.000 kr. i godtgørelse for injurier mod en
plejeassistent. Avisen havde trykt en forside med overskriften:
»Politiet: Hun dræbte 12«. Statsadvokaten opgav
senere påtalen mod plejeassistenten. Udsagnene blev anset som
en ærekrænkende sigtelse, jf. straffelovens § 267,
stk. 1. Chefredaktøren blev dømt til at betale sagens
omkostninger i landsretten med 20.000 kr. til plejeassistenten og
2.000 kr. til statskassen og 40.000 kr. i Højesteret.
I Ugeskrift for Retsvæsen 1999 side 122
er omtalt en højesteretsdom, hvorved to tv-journalister blev
straffet, jf. straffeloven § 267, stk. 1, for at have fremsat
ærekrænkende sigtelser mod en kriminalinspektør
i udsendelsen »Politiets blinde øje«. Straffen
var 20 dagbøder a 400 kr., og godtgørelsen for tort
efter erstatningsansvarsloven § 26 blev under hensyn til
sigtelsens grovhed og fremsættelsesmåde fastsat til
100.000 kr. Sagsomkostningerne blev fastsat til 20.000 kr. i
landsretten og 25.000 kr. i Højesteret.
Ugeskrift for Retsvæsen 1998 side 1036/2
omhandler en dom fra Vestre Landsret, hvor et dagblad bragte en
forsidehistorie om en kendt persons ægtefælles
alvorlige kræftsygdom, inden den sygdomsramte og hans familie
havde fået endeligt svar på sygdomsdiagnosen. Forholdet
blev anset som uberettiget videregivelse af meddelelser
vedrørende private forhold, jf. straffelovens § 264 d.
Chefredaktøren blev idømt 20 dagbøder a 500
kr., og tortgodtgørelsen blev efter erstatningsansvarslovens
§ 26 fastsat til 20.000 kr. Sagsomkostningerne blev fastsat
til 8.000 kr. i byretten.
Politikeren Naser Khader stævnede et
ugeblad for en løgnagtig historie om, at han havde
fået udført sort arbejde. Ugebladet blev dømt,
og politikeren fik tilkendt 25.000 kr. i erstatning.
Erstatningsniveauerne er så små,
at godtgørelsen helt eller delvis udhules, da
sagsomkostningerne ikke dækker de fulde
advokatomkostninger.
Forslag om højere straffe og
erstatninger for ærekrænkelser
For at sikre,
- at flere af de
sager, hvor straffeloven er overtrådt, indbringes for
domstolene,
- at de
krænkede tilkendes en mere rimelig godtgørelse og
- at straffeloven i
højere grad overholdes,
foreslår forslagsstillerne, at niveauet
for såvel bødestraf som godtgørelse
tredobles.
Strafferammen for ærekrænkelser og
krænkelser af privatlivets fred er i dag fængsel i op
til henholdsvis 4 og 6 måneder, jf. straffelovens § 264
a og d og § 267. Efter gældende retspraksis anvendes
alene bødestraf. Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
en forhøjelse af bødeniveauet og
godtgørelsesniveauet vil have den tilstrækkelige
præventive virkning, men i tilfælde, hvor der finder
gentagne og meget grove krænkelser sted, bør de
skyldige idømmes fængselsstraf.
Forslag om højere straffe for brud
på referatforbud og navneforbud
Primært for at beskytte tiltalte i
straffesager har domstolene mulighed for at nedlægge
navneforbud og referatforbud. Den pågældende er ikke
dømt, og en overtrædelse af navneforbuddet i de
tilfælde, hvor den pågældende frifindes ved
domstolene, medfører således betydelig skade.
Alligevel er det sket gentagne gange, at medier har overtrådt
navneforbuddet, hvis den tiltalte er en kendt person, som
tabloidaviserne og ugepressen har en interesse i at skrive om.
Overtrædelsen finder som oftest sted således, at navnet
ikke nævnes direkte, men at omtalen af vedkommendes
profession sammenholdt med dårligt anonymiserede fotos af den
pågældende medfører, at det er nemt at
identificere personen. Problemet er forstærket grundet
internettet.
Et nyligt eksempel er en cykelrytter, som
valgte at indkalde til pressemøde om en straffesag, idet et
nedlagt navneforbud var blevet overtrådt. Han blev senere
frifundet for anklagerne.
Overtrædelse af et navneforbud straffes
typisk med bøde på 3.000-5.000 kr. Forslagsstillerne
foreslår, at overtrædelse af navneforbud og
referatforbud straffes langt hårdere, således at
bødeniveauet hæves til omtrent det tidobbelte.
Fra privat påtale til (betinget)
offentlig påtale
I dag er sager om ærekrænkelser og
krænkelse af privatlivets fred som udgangspunkt undergivet
privat påtale. Hovedreglen for straffelovsovertrædelser
er, at sagerne er undergivet offentlig påtale. Privat
påtale betyder, at selve retssagen foregår som i
civilprocessen. Man skal således selv finde og betale en
advokat, der vil føre sagen, ligesom man skal betale
sagsomkostninger til modparten, hvis denne bliver frifundet.
Der kan dog ske offentlig påtale, hvis
den forurettede anmoder om det, dog kun i sager om krænkelse
af privatlivets fred og således ikke i sager om
ærekrænkelse, medmindre der er tale om en sigtelse mod
en person, der virker i offentlig tjeneste eller offentligt hverv,
for et forhold, der kan medføre, at vedkommende mister sin
stilling/sit hverv, og hvor sigtelsen er fremsat anonymt eller med
opdigtet navn.
Af et svar fra justitsministeren til
Retsudvalget fremgår det, at muligheden for offentlig
påtale benyttes meget sjældent. For udnyttelse af
oplysninger om privatlivet sker det ca. en gang om året. (REU
alm. del - svar på spørgsmål 1290).
I sagens natur kan man ikke vide, hvor mange
der opgiver at føre en sag ved domstolene. I Berlingske har
der været en artikel om en person, der uretmæssigt blev
hængt ud i Ekstra Bladet som kvindemorder. Han opgav at
stævne avisen. (»Mænd under mistanke«,
Berlingske den 1. novembe 2011). Et andet eksempel er de to
gidsler, der blev fremvist af Ekstra Bladet og TV 2 i ydmygende
situationer - formentlig i strid med straffelovens bestemmelse om
videregivelse af billeder, der åbenbart kan forlanges
unddraget offentligheden. Her blev der ikke indledt en straffesag
mod hverken Ekstra Bladet eller TV 2.
Forslagsstillerne føler sig overbeviste
om, at mange opgiver at rejse denne type sager på grund af
omkostningerne ved selv at skulle rejse sagen. Der vil endvidere
ofte være tale om mennesker, der er i en situation, hvor de
ikke har overskud til selv at indlede en retssag. Det er ikke
rimeligt, at borgere, der helt uretmæssigt har fået
krænket deres privatliv eller uretmæssigt er blevet
udstillet som kriminelle, ikke har mulighed for at anmelde sagerne
til politiet og få den bistand, som ofrene for andre typer
kriminalitet har mulighed for.
Forslagsstillerne ønsker således,
at muligheden for offentlig påtale udvides til også at
omfatte sager om urigtige sigtelser, men ikke fornærmende
ord. Endvidere ønsker forslagsstillerne, at bestemmelsen
ændres fra en »kan«-bestemmelse til en
»skal«-bestemmelse. Hvis den forurettede anmoder om
det, skal der således ske offentlig påtale. Udgangen
på sagen kan naturligvis som ved andre
straffelovsovertrædelser være et tiltalefrafald eller
en påtaleopgivelse. Det kan endvidere overvejes at give
politiet mulighed for i første omgang at henvise sagen til
Pressenævnet. Hvis en kendelse fra Pressenævnet ikke
giver den forurettede medhold, er der næppe heller
begået noget retsstridigt i forhold til straffeloven, og
politiet vil herefter kunne henlægge straffesagen.
Øget brug af lukkede døre,
referatforbud og navneforbud
Domstolene har mulighed for at lukke
dørene under en retssag, ligesom der kan nedlægges
referatforbud og navneforbud. Hensynet er den tiltalte eller
offeret for en alvorlig forbrydelse, jf. retsplejelovens
§§ 29-31 b.
I sager om krænkelse af privatlivets
fred vil et søgsmål medføre, at den forurettede
vil opleve at få sit privatliv krænket igen og med en
langt videre udbredelse end ved den oprindelige krænkelse.
Det medie, som er blevet stævnet, vil omtale sagen, og
øvrige medier vil referere sagen. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at dette forhold afholder mange fra at gå til
domstolene. Det samme kan være tilfældet, for så
vidt angår urigtige, ærekrænkende sigtelser.
Derfor forslår forslagsstillerne, at
denne type sager som udgangspunkt skal føres for lukkede
døre og/eller med referat- og navneforbud, hvis den
forurettede anmoder om det.
Afsluttende bemærkninger
En fri presse er en hovedhjørnesten i
et demokratisk samfund. Ytringsfriheden har dog aldrig været
tiltænkt ugeblades paparazzibilleder af bare bryster og
snagen i kendtes utroskab og sygdom, ligesom den fjerde statsmagt
ej heller er afhængig af at kunne hænge uskyldige ud
for mord og seksuelle overgreb.
Skriftlig fremsættelse
Jan E. Jørgensen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpelse af indsatsen mod medier, der uretmæssigt
krænker privatlivets fred eller bringer urigtige
historier.
(Beslutningsforslag nr. B 126)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.