Fremsat den 26. marts 2015 af Finn
Sørensen (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning
Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af kædeansvar
Folketinget pålægger regeringen
senest den 1. juni 2015 at fremsætte lovforslag til en
generel lov om kædeansvar, således at
hovedentreprenører og hovedleverandører af
tjenesteydelser gøres økonomisk ansvarlige for
henholdsvis underentreprenørers og underleverandørers
forsømmelser, hvad angår:
- Forpligtelser over for det offentlige som
skat, moms og bøder i forhold til
arbejdsmiljølovgivningen samt manglende tilmelding til
RUT-registret.
- Forpligtelser over for arbejdstagerne som
løn, pension, feriepenge, forsikringer og andet, der
måtte fremgå af kollektive og individuelle aftaler
mellem underleverandørerne og deres ansatte
vedrørende løn- og ansættelsesvilkår.
- Forpligtelser over for afgørelser i
det fagretlige og det civilretlige system truffet vedrørende
ovennævnte spørgsmål.
Ved tjenesteydelser forstås ikke kun
bygge- og anlægsopgaver, men også tjenesteydelser i
bred forstand, herunder bl.a. rengøring, service m.m.
Bemærkninger til forslaget
Første gang et forslag om
kædeansvar var til diskussion i Folketinget, var ved
behandlingen af Enhedslistens beslutningsforslag om
bekæmpelse af social dumping i efteråret 2008 (B 10,
folketingsåret 2008-09), der bl.a. ville forpligte regeringen
til at gennemføre en ordning svarende til den, der allerede
dengang fandtes i Tyskland, og som forpligtede
hovedentreprenører, hvis underentreprenører
snød med løn, feriepenge m.m. Der henvises til B 10
som fremsat.
I december 2010 fremsatte Enhedslisten
yderligere et beslutningsforslag om bestilleransvar (solidaransvar)
(B 40, folketingsåret 2010-11, 1. samling). Der henvises til
B 40 som fremsat.
Baggrunden for beslutningsforslaget var de
mange eksempler på firmaer, der undergravede danske
løn- og arbejdsvilkår og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet og unddrog sig forpligtelser over for det
skattefinansierede danske velfærdssamfund i form af skat,
moms og sociale bidrag. Disse firmaer underminerede samtidig de
ordentlige firmaer, der efterlever love og overenskomster gennem
unfair konkurrence. Desuden var det en udbredt erfaring, at selv om
disse firmaer blev dømt for ulovligheder eller brud på
overenskomster, var det ofte umuligt at inddrage tilgodehavender
til såvel staten som lønarbejdere, der var blevet
snydt, og bod til fagbevægelsen.
Beslutningsforslaget indebar derfor, at man
gør den, der bestiller en opgave, ansvarlig i sidste ende.
Det var fagbevægelsens opfattelse på dette tidspunkt,
at et kædeansvar for hovedentreprenøren skulle
indføres gennem overenskomstforhandlinger. Det var
Enhedslistens opfattelse, at dette ikke skulle forhindre, at
også bestilleren af en opgave skulle kunne stilles til
ansvar.
Hverken beslutningsforslaget fra 2008 eller
beslutningsforslaget fra 2010 fik nogen varm modtagelse blandt
Folketingets partier, men da problemet kun voksede i omfang, blev
Enhedslistens forslag fra 2010 genfremsat i april 2012 (B 71,
folketingsåret 2011-12). Der henvises til B 71 som fremsat.
Det skete, efter at den nuværende regering sammen med
Enhedslisten ved finanslovsforhandlingerne i 2011 havde sat en
skærpet indsats mod social dumping på dagsordenen.
Desværre havde den daværende regering bestående
af Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre lige så lidt
lyst til at gennemføre et bestilleransvar i nogen form, som
det tidligere VKO-flertal havde haft.
Det beslutningsforslag om kædeansvar,
som Enhedslisten nu fremsætter, er noget mindre
vidtgående end beslutningsforslagene om bestilleransvar. Det
er et beslutningsforslag, der pålægger
hovedentreprenører og hovedleverandører et ansvar
over for henholdsvis underentreprenørers og
underleverandørers brud på forpligtelser overfor
myndigheder, lønarbejdere og det fagretlige og civilretlige
systems afgørelser om disse spørgsmål.
Der er flere grunde til, at Enhedslisten
fremsætter netop dette beslutningsforslag.
For det første er problemerne med grov
udnyttelse af ikke mindst udenlandske arbejdere, og visse
virksomheders unddragelse af skattebetaling og andre
samfundsmæssige forpligtelser ikke blevet mindre,
tværtimod. Fagforeningerne melder løbende om store
problemer, hvad dette angår, med sagen mod Metroselskabet,
der for nylig blev dømt til at betale 22 mio. kr. til de
ansatte som et skræmmende eksempel. (Se f.eks. Fagbladet 3F
den 9. februar 2015: »Se de 5 største sager om social
dumping«, http://www.fagbladet3f.
dk/temaer/metro/96930798bdfb4fb5a6d0745051ae2686-20150208-se-de-5-stoerste-sager-om-social-dumping).
Den skærpede kontrol med sådanne
firmaer, som er indført på baggrund af
finanslovsaftalerne mellem regeringen og Enhedslisten, viser
også, at der stadig er store problemer. F.eks. har SKAT
indtil nu rejst krav for op imod 200 mio. kr. i sådanne
sager, hvilket ikke er det samme, som at beløbet kommer ind,
da mange af disse virksomheder er udenlandske.
For det andet er det med
håndhævelsesdirektivet (direktiv 2014/67/EU)
fastslået en gang for alle, at kædeansvar ikke strider
mod EU-retten, som det ellers ofte er blevet fremført af
modstanderne. Det samme fremgår af Wolff og
Müller-dommen (EF-domstolens sag C-60/03 Wolff &
Müller GmbH & Co. KG mod José Filipe Pereira
Félix), der er mere vidtgående end direktivets
minimumsbestemmelser. Dermed er et af modstandernes argumenter
effektivt ryddet af vejen. Det kan da også konstateres, at
flere og flere kommuner indbygger et kædeansvar i offentlige
udbud.
For det tredje har stadig større dele
af fagbevægelsen indset, at det er nødvendigt med en
lovgivning på området, idet det ikke er lykkedes at
få effektive regler om kædeansvar indført i
overenskomsterne. Det gælder ikke blot BAT-kartellet, der har
fremsat et konkret forslag herom for byggefagene, men f.eks.
også FOA. Der henvises til Byggefagenes Samvirke den 22.
august 2014: »Byggekartel: Fint med
kædeansvarslov«,
http://bygsam.dk/p/byggekartel-fint-med-k%C3%A6deansvarslov-1, og
Ugebrevet A4 den 15. april 2014: »Kritik: Danmark vil smyge
sig uden om kædeansvar«, http://www.ugebreveta4.
dk/kritik-danmark-vil-smyge-sig-uden-om-kaedeansvar_19561.
aspx.
I modsætning til tidligere har nogle af
Folketingets partier rykket sig. Hvor SF har været undvigende
og Dansk Folkeparti lodret imod Enhedslistens tidligere
beslutningsforslag, er der nu positive udmeldinger i forhold til
f.eks. BAT-kartellets udspil.
Det er på den baggrund, at Enhedslisten
i beslutningsforslaget følger BAT-kartellets anbefalinger om
at begrænse kædeansvaret til
hovedentreprenøren/hovedleverandøren i stedet for at
genfremsætte Enhedslistens mere vidtgående forslag om
bestilleransvar.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af kædeansvar.
(Beslutningsforslag nr. B 110
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.