Fremsat den 25. marts 2015 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Pernille Vigsø Bagge (SF) og Jonas
Dahl (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af straffelovens bestemmelse om
menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at ændre straffelovens
§ 262 a (menneskehandel), således at bestemmelsens
område udvides til også at omfatte arbejde, der uden at
være tvangsarbejde indeholder elementer af grov udnyttelse og
umenneskelig behandling.
Bemærkninger til forslaget
Der har på det seneste været flere
sager, hvor man har set personer fra andre lande, der lever og
arbejder i Danmark under kummerlige og umenneskelige forhold, og
hvis arbejdskraft udnyttes groft af bagmænd. Eksempelvis
kendes »Garagesagen« og
»Kældersagen«, som begge har været
dækket af medierne. I de pågældende sager er der
tale om mennesker, der lever under uhumske forhold uden ordentlig
adgang til toilet, bad og mad. Endvidere er disse personer i helt
uhørt grad blevet underbetalt. Der henvises til artiklerne
»»Kældersagen« skal afgøres i
landsretten« og »Politiet: Handlede husslaver boede i
garage og besørgede i det fri«, bragt i
Jyllands-Posten den 17. og 26. marts 2014. Forslagsstillerne mener,
at det er på tide, at den gældende lovgivning
revideres, så anklagemyndigheden har de rigtige redskaber til
at sikre, at bagmænd, der udsætter mennesker for en
uværdig og umenneskelig behandling, straffes hårdt.
Forslagsstillerne mener i forlængelse
heraf, at der er behov for en revidering af
anvendelsesområdet for straffelovens bestemmelse om
menneskehandel. De nuværende regler er svære at anvende
i praksis og giver ikke mulighed for at dømme for
menneskehandel i sager, hvor der tydeligt har fundet grov
udnyttelse og umenneskelig behandling sted, hvis ikke der
foreligger et tvangsmiddel, og hvis ikke den forurettede direkte
har udført arbejdet mod sin vilje eller reelt ikke har haft
et andet valg. Der henvises i den forbindelse til dom afsagt af
Østre Landsret den 4. marts 2015 i den såkaldte
»Garagesag«, hvor der netop skete frifindelse for
overtrædelse af menneskehandel, jf. straffelovens § 262
a, idet landsretten efter en samlet vurdering ikke fandt det
godtgjort, at der var tale om tvangsarbejde. I stedet skete der
domfældelse i henhold til straffelovens § 282 om
åger. Anklagemyndigheden har efterfølgende besluttet
ikke at forsøge sagen prøvet ved Højesteret,
under henvisning til at dommen er klar. Landsretsdommen har
endvidere været medvirkende til, at anklagemyndigheden har
frafaldet anken i »Kældersagen«. Der henvises til
Ritzau den 18. marts 2015: »Statsadvokat dropper sager om
menneskehandel«. Udviklingen i de to sager understreger efter
forslagsstillernes opfattelse behovet for en revidering af
forbuddet mod mennes?kehandel.
I henhold til straffelovens § 262 a kan
der idømmes straf for menneskehandel, hvor en person
rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller
efterfølgende modtager en person, hvor der anvendes eller
har været anvendt enten ulovlig tvang efter straffelovens
§ 260, frihedsberøvelse efter straffelovens § 261,
trusler efter straffelovens § 266, retsstridig fremkaldelse,
bestyrkelse eller udnyttelse af en vildfarelse eller anden
utilbørlig fremgangsmåde med henblik på at
udnytte den pågældende ved kønslig
usædelighed, tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende
forhold, strafbare handlinger eller fjernelse af organer.
Strafferammen for straffelovens § 262 a er 10 år.
Hvis et forhold vedrørende grov
udnyttelse af arbejdskraft ikke kan henføres til
straffelovens § 262 a, fordi der ikke (kan føres bevis
for, at der) er tale om tvangsarbejde eller slaverilignende
forhold, kan anklagemyndigheden i stedet i disse sager
forsøge at få bagmændene dømt for
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om åger
(§ 282) og bedrageri (§ 279). Disse bestemmelser har
imidlertid en lavere strafferamme selv i sager med særligt
skærpende omstændigheder.
Forslagsstillerne ønsker med dette
forslag at sikre, at der i sager vedrørende grov udnyttelse
af arbejdskraft og umenneskelig behandling dømmes efter den
strengere bestemmelse om menneskehandel, sådan at
bagmændene idømmes en hårdere straf og der
sendes et signal om, at denne måde at behandle andre
mennesker på er helt uacceptabelt. Da det som nævnt
ovenfor har vist sig, at anklagemyndigheden i denne type sager har
haft problemer med at få det strafbare forhold ind under
straffelovens bestemmelse om menneskehandel, er der altså god
grund til at udvide feltet for, hvad der kan gå ind under
menneskehandel. Dette bakkes op af lektor i strafferet ved
Københavns Universitet, Trine Baumbach. Der henvises til
artiklen »Efter grove sager: »Menneskehandlere skal
kunne dømmes«« bragt på www.avisen.dk den
28. juli 2014. I artiklen beskrives »Garagesagen«, hvor
to personer blev idømt henholdsvis 2,5 og 2 års
fængsel for åger og bedrageri efter at have
indkvarteret syv rumænere i arbejdsgiverens garage uden bad
og toilet i 6 år. Rumænerne gjorde rent i op til 20
timer i døgnet og modtog for arbejdet maksimalt 5.000 kroner
sort om måneden. Havde det været muligt at dømme
de to personer efter bestemmelsen om menneskehandel til
tvangsarbejde, kunne man meget vel have fordoblet straffen. I den
pågældende sag medgav dommeren i sin fremlæggelse
af dommen, at paragraffen om menneskehandel til tvangsarbejde er
»meget svær at administrere i praksis«.
Ligeledes har Jørn Vestergaard,
professor, udtalt, at bestemmelsen rummer uklarheder, som skyldes,
den er sat sammen af punkter og begreber hentet fra så vel
internationale konventi?oner som EU-retten. Der henvises til
artiklen »Minister afviser at se på regler om
slavearbejde«, bragt på www.sn.dk den 29. april
2014.
Forslagsstillerne anerkender, at regeringen
har taget diverse tiltag for at bekæmpe tvangsarbejde og
hjælpe ofrene for tvangsarbejde, jf. SOU alm. del - svar
på spørgsmål 485 fra folketingsåret
2012-13, og forslagsstillerne ønsker også at opfordre
regeringen til, at Danmark ratificerer den vedtagne protokol af 11.
juni 2014 til ILO-konvention nr. 29.
Men regeringen må tage yderligere
initiativer, der sikrer, at politiet og anklagemyndigheden har
redskaberne til at straffe bagmændene, når der har
fundet grov udnyttelse og umennes?kelig behandling sted. Dette skal
som nævnt ske ved en revidering af straffelovens bestemmelse
om mennes?kehandel, så det sikres, at sager af den
nævnte karakter også omfattes af bestemmelsen.
Forslagsstillerne ønsker, at en revidering skal ske i
indeværende folketingsår.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af straffelovens bestemmelse om menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.