Fremsat den 24. marts 2015 af Per Clausen
(EL), Henning Hyllested (EL) og Johanne Schmidt Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af Naturnationalpark Gribskov &
Esrum Sø
Folketinget opfordrer regeringen til at tage
initiativ til at etablere en Naturnationalpark på de
statsejede arealer i Gribskov i tilknytning til den statsejede
Esrum Sø.
Bemærkninger til forslaget
Det nuværende forslag til Nationalpark
Kongernes Nordsjælland underprioriterer naturen markant i et
usammenhængende kludetæppe, selv om nationalparkloven
kræver det modsatte: at »skabe og sikre større
sammenhængende naturområder og landskaber af national
og international betydning, bevare og styrke naturens kvalitet og
mangfoldighed, sikre kontinuitet og muligheder for fri dynamik i
naturen«. Enhedslisten foreslår derfor, at en del af
det udpegede område betegnes Naturnationalpark med henblik
på at genetablere artsrig og oplevelsesrig skov. Det kan ske
uafhængigt af nationalparkprocessens udfald - med store
fordele for natur og uden problemer med lodsejernes frivillige
deltagelse:
1) Danske skove har
»stærkt ugunstig« bevaringsstatus
(»Bevaringsstatus for naturtyper og arter«), og det
mest omkostningseffektive middel til at vende udviklingen
består i at indstille skovdriften og genetablere
lysåben løvskov, hvilket bør være
hovedformålet med en Naturnationalpark i og omkring statslige
arealer i Gribskov.
2) Der opstår
ingen interessekonflikter med private lodsejere ved at etablere en
Naturnationalpark på de statsejede arealer i Gribskov i
tilknytning til den statsejede Esrum Sø, og staten viser et
godt eksempel ved at gå foran og selv efterleve Naturplan
Danmarks opfordring til udstrakt frivillighed i naturindsatsen.
3) Internationale
nationalparkkriterier lægger i højere grad end de
danske vægt på naturen, hvorfor en Naturnationalpark i
Gribskov kan løfte et dansk nationalparkkoncept op i
international liga.
1. Biodiversitet i
danske skove
Biodiversiteten er i alarmerende tilbagegang,
og forskerne er enige om, at naturen forarmes over en bred kam.
Ikke mindst de danske skove og arterne, der knytter sig til dem, er
trængte som aldrig før. Det er vanskeligt at få
løftet naturkvaliteten effektivt i privatejede
områder, men staten kan gå foran og løfte
naturkvaliteten i skove, der tilhører os allesammen. Der er
langt over 100.000 ha statsskov i Danmark.
Og at forbedringer er tiltrængte,
fremgår af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltnings
evaluering af indsatsen for biodiversiteten i de danske skove fra
1992 til 2012, hvor det konkluderes, »at indsatsen for
skovenes biodiversitet og specielt de truede arter ikke har
været målrettet og omkostningseffektiv«.
At indsatsen i 20 år ikke har
været målrettet og omkostningseffektiv, må siges
at være et wake-up call.
I forhold til biodiversiteten i skovene har
Naturstyrelsen ganske vist i samme periode indført
såkaldt naturnær skovdrift, men det er alt for lidt og
ikke en løsning, der standser artstabet. Det, der skal til,
er urørt skov, hvilket er betegnelsen for naturlig skov uden
skovdrift. Evalueringen af 20 års indsats for biodiversiteten
fastslår således også: »Af virkemidler med
primært fokus på beskyttelse af biodiversitet er
udlæg af urørt skov i langt de fleste tilfælde
det mest omkostningseffektive virkemiddel. . .«.
Det er bevarelsen af den gamle skov, der er
vigtig for biodiversiteten, og ikke nyplantet skov, der både
er dyrere at etablere end urørt skov og stort set
betydningsløs, når det handler om at standse
artstabet.
Ordet urørt henviser ikke til, at man
ikke må færdes i skoven, men at træerne får
lov til at gro, ældes, dø, falde og forrådne i
stedet for at blive fældet til tømmer. Døde og
døende træer, der forbliver en del af skovens cyklus,
skaber nemlig en mangfoldighed af liv, hvorimod skovdriften simpelt
hen eliminerer livsgrundlaget for utallige af skovens arter. Det
betyder heller ikke, at der ikke kan foretages naturpleje,
eksempelvis fældning af træer, hvis det kan gavne
skovens biodiversitet.
Forskerne har i årevis påpeget det
afgørende problem, at skovdriften støvsuger danske
skove for dødt ved. I et debatindlæg skriver
seniorforsker i biodiversitet Rasmus Ejrnæs, postdoc i
makroøkologi Jacob Heilmann-Clausen og lektor i
makroøkologi Hans Henrik Bruun: »Sandheden er, at der
er en skrigende mangel. Kig lige med på fakta: Ser man
på stående og liggende døde stammer og grene,
ville der naturligt findes mellem 75 og 250 m3 dødt ved per
hektar under danske forhold. Den danske skovstatistik viser, at det
faktiske gennemsnit ligger på beskedne 5,1 m3, altså
15-50 gange under det naturlige niveau.« (Politiken,
21.6.2013).
Rapporten »Bevarelse af biodiversiteten
i Danmark - en analyse af indsats og omkostninger« (2012) fra
Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEK)
fastslår, at det er og bliver urørt skov, der skal
fremmes for at gavne biodiversiteten: »Med hensyn til den
urørte naturskov (. . .) er der ingen tvivl om, at det
virker - og tiltagene vurderes da også af eksperterne at
gavne flere arter end den naturnære skovdrift.«
I den forbindelse understreger Professor i
makroøkologi Carsten Rahbek at: »Staten har haft et
mål om at standse tab af biodiversitet, men man har gjort det
forkerte. Den ?strategi, man har fulgt, har været dundrende
naiv fra dag ét. I skovene er man gået fra en
skovdrift, der var fuldstændig ødelæggende til
en driftsform, som er mindre ødelæggende, men det er
ikke nok i en situation, hvor 30-40 procent af skovarterne er truet
af udryddelse.« (Altinget.dk, 13.8.2013).
De statsejede skove i Danmark rummer kun 2,742
ha urørt skov, til trods for at urørt skov er det
mest omkostningseffektive middel til at gavne biodiversiteten
(Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning). Kun 5 pct. af
statsskovene er altså udlagt som urørt skov, og den
største sammenhængende naturlige statsskov er den kun
250 ha »store« Draved Skov i Sønderjylland.
Ifølge Naturplan Danmark planlægges kun beskedne 250
ha yderligere urørt statsskov frem til 2020 i hele
Danmark.
Hvor alvorligt problemet er i skovene
fremgår ellers med al tydelighed af den seneste
indrapportering af »Bevaringsstatus for naturtyper og
arter« til Europa-Kommissionen i 2013, hvor skovenes
naturtilstand lyser alarmerende rødt. Her konstaterer DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi bl.a.: »For
samtlige skovtyper er bevaringsstatus vurderet stærkt
ugunstig. . .«.
Den gode nyhed - eller i det mindste
potentielt gode nyhed - er imidlertid, at staten har muligheden for
at gøre noget effektivt, der kan bidrage til at vende
udviklingen. Frem for almindelig og »naturnær«
skovdrift skal vi ganske enkelt indstille skovdriften i en
række statsskove og øge arealet af naturlig skov uden
tømmerproduktion til 25.000-50.000 ha.
Derfor foreslår vi som en begyndelse, at
der etableres en Naturnationalpark i og omkring de statsejede
arealer i Gribskov, der dækker ca. 6.000 ha skov og kan
være et pilotprojekt i større skala uden skovdrift.
Her skal naturen have højeste prioritet og samtidig
gøres brug af eksisterende sagkundskab for at standse
artstabet.
2. Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø er
fri for interessekonflikter med private lodsejere
Processen bag forslaget til Nationalpark
Kongernes Nordsjælland har i lighed med de øvrige
nationalparkprocesser været vanskeliggjort af, at staten
på forhånd har satset på frivillighed uden
forpligtelser til at tage særlige naturhensyn.
Dermed får naturen let baghjul, men til
gengæld får man (på papiret) nogle meget store
»nationalparker«, fordi både byer, landbrug,
skovbrug og industri tæller med. Vores forslag sigter omvendt
på naturkvalitet - det, der historisk og internationalt er
omdrejningspunktet for en nationalpark.
Naturnationalpark Gribskov & Esrum
Sø kan således enten være et selvstændigt
skovnaturreservat med fokus på kvalitetsnatur og artsrigdom,
eller det kan være et delareal i en kommende Nationalpark
Kongernes Nordsjælland. I begge tilfælde er betegnelsen
Naturnationalpark velvalgt - den signalerer, at her er det naturen,
der har absolut førsteprioritet.
Og fordi der er tale om statsejede arealer,
kan vi i princippet gå i gang omgående og uden
interessekonflikter med private lodsejere.
Skal frivillighedsprincippet brede sig til
gavn for naturen på privatejede naturarealer, må staten
jo også selv vise storsind og frivilligt prioritere
naturindsatsen over andre hensyn på sine egne arealer.
På de statsejede skovarealer i Gribskov betyder dette, at
staten følger opfordringen fra de mange forskere, der har
understreget vigtigheden af såkaldt urørt skov -
altså primært naturlig løvskov uden skovdrift -
og frivilligt indstiller al produktion i området.
3. Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø
løfter dansk nationalparkkoncept til international
klasse
En naturnationalpark, hvor natur og
biodiversitet har førsteprioritet (af gavn, ikke blot af
navn), vil løfte det danske nationalparkkoncept
tættere på de internationale standarder, der er
fastlagt af den største globale miljøorganisation,
IUCN (International Union for Conservation of Nature), hvor
også Danmark og danske organisationer er medlemmer.
IUCN opererer med seks forskellige kategorier
til naturbeskyttelse, men fælles for dem alle er
følgende definition: »Et område på land
eller til havs, der er særligt udpeget til beskyttelsen og
bevarelsen af biologisk mangfoldighed samt dets naturlige og
kulturelle ressourcer.«
Kategori II hedder
»nationalparker«, der skal »beskytte den
økologiske integritet af et eller flere økosystemer
for nuværende og kommende generationer (. . .) udelukke
udnyttelse eller beboelse, der er skadelig over for områdets
formål. . .« (se f.eks. Nationalparker eller
Nationalmarker på www.danarige.dk).
Denne internationale standard er imidlertid
ikke forenelig med de danske »nationalparker«, der
burde hedde noget andet, eftersom de både indeholder
skovbrug, landbrug, industri, byer og hovedveje. Det aktuelle
forslag til Nationalpark Kongernes Nordsjælland afsporer i
endnu højere grad end hidtil nationalparkkonceptet og
fremstår som et kludetæppe uden naturlig
sammenhæng, hvor naturbeskyttelse og biodiversitet slet ikke
har den fornødne prioritet.
Ikke desto mindre er der ligefrem udtrykt
begejstring for, at den fremlagte plan bevidst er drejet væk
fra naturpræferencer til fordel for kulturpræferencer.
Formanden for Nordsjællands Landboforening, Herdis Dam,
kalder det således en »kulturpark« og
glæder sig over, at man »nu har størst fokus
på at sikre de kulturhistoriske værdier i Kongernes
Nordsjælland mere end ambition om nye store uforstyrrede
naturområder« (Frederiksborg AmtsAvis, 19.11.2014).
Skal vi have nationalparkprocessen tilbage
på det naturspor, der siden verdens første
nationalpark i Yellowstone USA i 1872 har været dominerende
internationalt, er der behov for nytænkning, inden det er for
sent.
Også fra politisk side er der udtrykt
kritik af det fremlagte forslag til Nationalpark Kongernes
Nordsjælland, f.eks. af De Radikales
miljøordfører, Lone Loklindt, der ikke afviser at
sige nej: »Jeg vil se på det med åbne
øjne. Men mit indtryk er, at forslaget betyder, at der
bliver mange huller i området. Det er lidt op ad
bakke.« (Altinget.dk, 16.12.2014).
Vores forslag til Naturnationalpark Gribskov
& Esrum Sø ligger i forlængelse af kritikken og
løfter det danske nationalparkkoncept tilbage på
natursporet og op i den internationale liga. Nordsjælland er
velvalgt til at gøre en ekstraordinær indsats for at
beskytte artsrigdommen dér, hvor den er, inden forarmelsen
griber yderligere om sig. Som nævnt kan det
gennemføres, helt uafhængigt af om man samtidig
vedtager den fremlagte plan for Nationalpark Kongernes
Nordsjælland (i hvilket tilfælde Naturationalparken vil
være et kerneområde i nationalparken) eller ej.
Samlet set bør følgende
præmisser danne ramme om en formel konkretisering af
Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø på de ca. 80
km2, der omfatter Esrum Sø
og de fredede områder øst for søen samt
Gribskov og Snævret Skov:
1) Områdets
naturtilstand skal efter en etableringsfase på maksimum 5
år kunne efterleve de internationale nationalparkstandarder
for naturbeskyttelse (IUCN) og tilstræbe en naturtilstand,
der i løbet af 10-20 år kan forblive i naturlig
balance uden indgreb og anden forvaltning end en
nødtørftig regulering, hvorved driftsomkostningerne
er nedbragt til et absolut minimum.
2) I
etableringsfasen skal ikkehjemmehørende træarter
fældes i vidt omfang, gamle bevoksninger og
solitærtræer kan dog bevares. Der skal etableres
fritstående og kommende veterantræer. Efter
etableringsfasen skal al hugst ophøre, medmindre det alene
sker af hensyn til biodiversitet eller friholdelse af stier.
Eksisterende vej- og jernbanestrækning bevares af hensyn til
lokaltrafikken.
3) Det er oplagt,
at få Esrum Sø inddraget , for at få et
større og naturligt sammenhængende naturområde
og gøre en mere aktiv indsats for at sikre søen bedre
mod næringsstofbelastning - f.eks. er fosforkoncentrationen
øget mærkbart de seneste 30 år. Esrum Sø
rummer en stor artsrigdom og er studeret og beskrevet
internationalt i detaljer gennem mere end et århundrede.
4) Naturlig
hydrologi skal så vidt muligt genetableres i Gribskov: I 1750
dækkede vådområder 26-27 pct. af Gribskov, men af
hensyn til skovdriften er de i 1960'erne blevet fjernet,
grøftet og drænet i bund til kun 2-3 pct. - med
forarmelse af naturlig dynamik og artsrigdom til følge.
Alene mosearealet er reduceret med 83 pct. fra 1.624 ha til 275 ha
mellem 1847-68 og 1988. I dag har Naturstyrelsen genoprettet
vådområder i dele af skoven, så de nu
dækker 5-6 pct. af arealet, men målet bør
være minimum 20 pct., hvis naturlig skov skal
genetableres.
5) Skov skal
omdannes til naturlig lysåben løvskov gennem
græsning til gavn for biodiversiteten. Som supplement til de
fire hjortearter i Gribskov bør der derfor etableres
helårsgræsning med en bredere vifte af
planteædere, eftersom forskel i specialisering har
afgørende betydning for floraen. Vildhest, kvæg og
europæisk bison (vicent) skal overvejes til udsættelse
for at få en kombination af græssere (kvæg, hest,
bison), blandingsædere (krondyr, dådyr) og
»browsere« (rådyr), hvilket har betydning for
vegetationens variation og gavner lysåben skovnatur. Der
etableres et (eller få) sammenhængende hegn, som
hjortevildtet kan passere, men som forhindrer de udsatte
planteædere i at forlade skoven.
6) Et konkret
forslag til den foreslåede genetablering af naturlig skov med
helårsgræsning bør dog udarbejdes af en forsker
som rådgivningsarbejde på baggrund af eksisterende
forskning og skal indeholde forslag til, hvilke planteædere
der skal udsættes, hvordan og hvor den naturlige vandstand
skal genetableres, og hvilke træer der skal fældes i
etableringsfasen.
Udgifterne til oprettelsen forventes at kunne
dækkes af indtægterne fra salg af tømmer i
etableringsfasens udtynding og fældning af
ikkehjemmehørende træarter, eventuelt suppleret af
bidrag fra en eller flere private fonde.
Gribskov er det mest oplagte
sammenhængende skovområde i Danmark til at etablere
naturlig løvskov med helårsgræsning af mange
grunde: For det første er skoven statsejet, naturligt
afgrænset og rummer en høj grad af biodiversitet (jf.
DCE's »Biodiversitetskort for Danmark«), der skal
beskyttes og bevares; for det andet har Naturstyrelsen allerede
påbegyndt genetableringen af vådområder (ca. 5-6
pct.) og udlægningen til urørt skov (ca. 8 pct.), om
end i alt for begrænset omfang, hvis artstabet skal
standses.
Kort fortalt skal forslaget til
Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø efterleve
anbefalingen i den tidligere nævnte rapport fra Center for
Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEK): »Med hensyn
til den urørte naturskov (. . .) er der ingen tvivl om, at
det virker, og tiltagene vurderes da også af eksperterne at
gavne flere arter end den naturnære skovdrift. For at
få sikkerhed for den fulde biodiversitetsgevinst, bør
man derfor omlægge til urørt skov i betydeligt omfang
- og meget gerne med en supplerende - og meget billig - rydning af
nåleskov. Optimalt set kan det suppleres med yderligere
tiltag i form af f.eks. græsning for at skabe eller
vedligeholde mere åbne områder i skoven, som en del
arter nyder godt af.«
På længere sigt kan konceptet
»Naturnationalpark« gennemføres en lang
række steder i landet og med forskellige naturtyper.
Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø vil i alle
tilfælde - med sit høje amtibionsnivau på
naturens og biodiversitetens vegne - vække international
opmærksomhed og kan blive et unikt trækplaster for
forskere og besøgende - naturgavnligt, omkostningseffektivt
og visionært.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af Naturnationalpark Gribskov & Esrum Sø
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.