Fremsat den 24. marts 2015 af Frank Aaen
(EL), Per Clausen (EL) og Henning Hyllested (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat afgiftsfritagelse for elbiler m.m.
Folketinget pålægger regeringen at
forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler m.m. i
foreløbig 4 år ved f.eks. at forlænge den
eksisterende finansieringsmodel.
Bemærkninger til forslaget
Udledningen af CO2 fra transporten er klimaindsatsens
smertensbarn. Transportsektoren har i en række år
udgjort den største enkeltkilde til det danske CO2-bidrag. Mens CO2-udledningen fra husholdninger,
energiproduktion og erhverv er faldet siden 1990, er den steget
på transportområdet. Vi har de senere år dog set,
at kurven nu ikke længere stiger, men er svagt faldende,
hvilket kan henføres til de massive rabatter, som fra 2007
er indført i registreringsafgiften på
benzinøkonomiske biler.
Regeringen har i sit regeringsgrundlag lagt op
til en klimaindsats, som også indebærer en øget
indsats for at reducere transportens CO2-bidrag. Således står der i
regeringsgrundlaget: »For at leve op til målene
kræves en bred indsats på især energi, transport
og landbrug. Regeringen vil tage initiativer til en sådan
bred indsats, der tilsammen vil udgøre en ambitiøs
dansk klimastrategi.« Regeringen annoncerede en ny
transportpolitik, hvor den henviste til følgende:
»Transporten er årsag til en betydelig del af Danmarks
samlede CO2-udledning og en
væsentlig del af den CO-2-udledning, der stammer fra
ikke-kvote sektoren. Hertil kommer partikler, NOx'er, og
støj, som har sundhedsmæssige og miljøskadelige
virkninger. Det er nødvendigt at nedbringe forureningen fra
transportsektoren. Det er herunder nødvendigt at lavere
CO2-udslip fra sektoren bidrager
markant til at nå klimamålsætningerne.«
Der er gennemført flere tiltag for at
fremme kollektiv trafik, men grundlæggende er de tiltag, som
skulle begrænse transportens CO2, ikke gennemført. Der er heller
ikke gennemført tiltag, som begrænser stigningen i
biltrafikken. Trængselsringen blev droppet, lastbilafgiften
blev droppet, og reformen af bilafgifterne har vi heller ikke set
noget til.
Regeringen lovede også, at den ville
forlænge fritagelsen af elbiler for registreringsafgift til
2015. Dette blev indfriet med skatteaftalen i 2012, hvor der blev
indført en »udligningsafgift« på diesel,
og af denne afgift blev hensat et beløb på 650 mio.
kr. til at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler i perioden
2013-2015. I 2011-2013 blev der hvert år solgt 500-600
elbiler i Danmark, men i 2014 steg salget til 1.576, hvilket
således var et lille gennembrud på det danske marked.
Det afsatte beløb blev dog langt fra anvendt. Enhedslisten
foreslog som led i finanslovsforhandlingerne for 2015, at det
uforbrugte beløb blev anvendt til at forlænge
fritagelsen i foreløbig 1-2 år, men dette blev
afvist.
Selv om elbiler stadig udgør under 1
pct. af det samlede bilsalg, har fremgangen i 2014 vist, at nye
bilmodeller, lavere priser og en mere moden teknologi er ved at
gøre elbilen til et reelt alternativ til fossile biler. Uden
afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler vil de nye og derfor
dyrere teknologier dog aldrig blive en reel mulighed for
danskerne.
Som nævnt gælder
afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler kun til udgangen af 2015.
Herefter vil de blive beskattet langt hårdere end
benzinbiler, der kører mere end 16 km/l, og dieselbiler, der
kører mere end 18 km/l. Den rabat, som i dag gives til endog
selv de dårligste fossile biler, kan elbiler og brintbiler
ikke få, som registreringsafgiftsloven er udformet, selv om
deres CO2-bidrag er langt lavere end
selv de mest benzinøkonomiske biler.
Derfor er der behov for at gennemføre
en omlægning af registreringsafgiften, der indarbejder en
motivation for el- og brintbiler.
Da regeringen endnu ikke har taget initiativ
til en sådan reform, fremsættes hermed et
beslutningsforslag, som skal sikre, at den eksisterende
afgiftsfritagelse kan fortsætte efter udgangen af 2015.
Hvis der ikke snarlig skabes en afklaring om
el- og brintbilernes afgiftsforhold, risikerer den spæde
udbredelse at blive kvalt i fødslen. Mange biler har flere
måneders leveringstid, og registreringsafgift betales,
når bilen leveres. Køber man i august 2015 en elbil
med 6 måneders leveringstid, risikerer man derfor, at den
først bliver leveret i januar 2016, hvorved der skal betales
fuld registreringsafgift. Uden en afklaring risikerer salget af el-
og brintbiler derfor at gå helt i stå i efteråret
2015.
Skriftlig fremsættelse
Frank Aaen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fortsat afgiftsfritagelse for elbiler m.m.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.