Fremsat den 21. oktober 2014 af Martin
Henriksen (DF) og Pia Kjærsgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod maskering og heldækkende
beklædning i offentligt rum
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag om indførelse af forbud mod
maskering og heldækkende beklædning i det offentlige
rum.
Bemærkninger til forslaget
Debatten om indførelse af et forbud mod
beklædning, der skjuler ansigtet, som f.eks. burka og niqab,
er ikke en ny debat, hverken i Folketinget eller medierne. Tilbage
i 2009 fremsatte Dansk Folkeparti - i forlængelse af Det
Konservative Folkepartis udmeldinger om at forbyde burkaer i det
offentlige rum - et lignende forslag herom, jf. beslutningsforslag
nr. B 11 (folketingsåret 2009-10).
På det tidspunkt var Justitsministeriet
imidlertid mest tilbøjelig til at mene, at et sådant
forbud ville være i strid med grundloven, ligesom
Justitsministeriet fandt, at det måtte anses for sandsynligt,
at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ville finde, at
indførelse af et forbud mod at bære burka i det
offentlige rum vil udgøre et indgreb i den
konventionsbeskyttede ret til religionsfrihed, jf. UUI alm. del -
svar på spm. 286 (folketingsåret 2008-09).
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
har imidlertid i juli 2014 netop godkendt et fransk forbud fra 2010
mod at bære beklædning, der har til formål at
skjule ansigtet, i det offentlige rum, jf. Case of S. A. S. v.
France. Application no. 43836/11.
På den baggrund er der efter
forslagsstillernes opfattelse behov for en fornyet stillingtagen
til, hvorvidt et forbud mod i det offentlige rum at maskere sig og
bære heldækkende beklædning, der har til
formål at skjule ansigtet, ligeledes kan og bør
indføres i Danmark, jf. »Danmark har bedre mulighed
for at forbyde burka«, Kristeligt Dagblad den 4. juli 2014,
hvori juraprofessor Sten Schaumburg-Müller vurderer, at
Danmark som konsekvens af dommen fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vil få lettere ved at
indføre et forbud mod at tildække ansigtet.
Forslagsstillerne anfører, at det i
dansk og vestlig kultur er en afgørende del af vores omgang
med hinanden, at vi rent faktisk kan se hinandens ansigter. Det er
således afgørende for menneskers interaktion og
samlivet i Danmark, at man ikke kan skjule sit ansigt eller sin
identitet for sine medborgere. Forslagsstillerne finder det derfor
afgørende for den sociale samhørighed, at maskering
og heldækkende beklædning som f.eks. burka og niqab
generelt forbydes i det offentlige rum, jf. »Det er ikke
sådan, vi gør i Danmark. Mange gode grunde til
burkaforbud«, Kristeligt Dagblad den 10. juli 2014.
Forslagsstillerne anerkender dog, at der kan være visse
særlige situationer, hvor en heldækkende
beklædning kan legitimeres. En nærmere
præcisering af sådanne situationer bør ske i
forbindelse med det lovforberedende arbejde.
Det bemærkes, at forslaget skal
gælde generelt og stille et objektivt krav om, at al form for
maskering og heldækkende beklædning i det offentlige
rum - med undtagelse af de særlige, legitime tilfælde -
skal forbydes med det formål at værne om og sikre den
sociale samhørighed i Danmark. Det skal således
understreges, at der ikke er tale om et forbud, der specifikt
retter sig mod visse former for religiøse
beklædningsgenstande, men at der derimod ønskes
indført et generelt forbud mod tildækning af ansigtet
i det offentlige rum i Danmark.
Sanktionen for overtrædelse af forbuddet
foreslås - i lighed med sanktionerne for overtrædelse
af det franske forbud - at være en relativt beskeden
bøde, eventuelt kombineret med pligtmæssigt kursus i
danske værdier.
Det er forslagsstillernes forventning, at
forslaget er foreneligt med såvel grundloven og - i lighed
med det franske forbud - Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod maskering og heldækkende beklædning i offentligt
rum.
(Beslutningsforslag nr. B 10)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.