Ifølge en pressemeddelelse fra ministeren for børn, ligestilling, integration og social forhold den 2. marts 2015 fremgår det, at ”trossamfund nu får ønsket information om dansk lovgivning”, som det hedder. Det fremgår også, at det er Ankestyrelsen, der skal foretage denne rådgivning. Jeg ønsker at stille følgende spørgsmål:
- Hvorvidt ligger det inden for Ankestyrelsens forretningsorden at foretage denne rådgivningsfunktion?
- Hvis ikke - skal ministeren og Ankestyrelsen ikke overholde Ankestyrelsens forretningsorden, da en forretningsorden er den lovhjemlede ramme inden for hvilken, ministerium og Ankestyrelse skal virke, og at en bevidst overtrædelse af forretningsordenen er en forholdsvis alvorlig sag?
- Er der tilført penge til denne særlige rådgivningsfunktion, og hvis ikke, hvilke områder inden for Ankestyrelsens normale virkeområder tages der midler fra?
- Der har tidligere været klaget over lange ventetider i forhold til svar fra Ankestyrelsen (jf. blandt andet en artikel i Politiken den 27. august 2014, hvor ventetiden gennemsnitligt var 9 måneder)?
- Hvis ventetiden stadig er for lang, hvorfor har man så udvidet Ankestyrelsens virkefelt med en rådgivningsfunktion for trossamfund?
- Hvilken viden og kompetence har man i Ankestyrelsen til at foretage rådgivning i forhold til trossamfund?
Dato: 13-03-2015
Status: Endeligt besvaret
Emne:
socialforvaltning og retssikkerhed