Ifølge Arkivlovens paragraf 7 er de kommunale arkiver en del af det offentlige arkivvæsen og har bl.a. til opgave at bevare dokumenter, ”der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og myndigheder”, ligesom de skal stille dem til rådighed for borgerne, herunder specifikt ”til forskningsformål”. Det fremgår ligeledes af Arkivloven, at Statens Arkiver har pligt til at samarbejde med de kommunale og regionale arkiver og skal føre tilsyn med, om de lever op til reglerne. Hvordan kan det så være, at personalet på stadsarkiverne i f.eks. universitetsbyerne Aalborg, Esbjerg og Aarhus, nu ikke længere findes egnet til at håndtere visse former for offentlige dokumenter, nemlig de statslige, i forbindelse med fjernlån – og finder ministeren, at stadsarkivernes eget personale, med lidt efteruddannelse, igen vil kunne håndtere statslige dokumenter?
Dato: 19-12-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
arkiver, biblioteker og museer