Tak for spørgsmålet.
Og så kan det være, vi kommer til at stå og hoste ad hinanden, for jeg har det nemlig på samme måde.
Det vil dog så ikke være aggressivt ment eller på nogen måde en del af svaret.
Tak for spørgsmålet.
Det er fuldstændig rigtigt, at tilskuddet til kommuner med småøer blev forhøjet med i alt 15 mio.
kr.
Det indgik i den aftale om justering af udligningssystemet, som regeringen har indgået med Enhedslisten i foråret 2012.
Af de 15 mio.
kr.
har vi aftalt med KL, at der etableres et færgesekretariat til en udgift på i omegnen af 2 mio.
kr.
Det, som færgesekretariatet skal, er jo at bistå med nogle af de tværgående hensyn, der kan være.
Det kan være brændselsindkøb, det kan være arbejde med fælles bookingsystemer og den type af ting.
Det har vi faktisk en ret stor forventning til, og den tror jeg i øvrigt spørgeren og jeg deler.
Det andet er jo så:
Hvad så med resten af pengene?
For af udligningsaftalen fremgår det, at den kan bruges f.eks.
til gratis godstransport og til at udvide sæsonen med gratis persontransport i turistsæsonens yderkanter.
Det er gentaget i lovbemærkningerne til udligningsloven.
Så der kan altså ikke være tvivl om, hvad der ligesom er lovgivers intention, altså hvorfor der skal gives flere penge til de kommuner, som har småøer inden for kommunen.
Imidlertid er det jo sådan, at der efter 2007-reformen af vores kommunalstruktur er tale om et generelt tilskud, som bliver givet på baggrund af objektive kriterier.
Det er altså ikke et øremærket tilskud, og det betyder jo, at kommunerne har frihed til at prioritere, hvordan midlerne bedst anvendes konkret og lokalt i den enkelte kommune.
Det, der er ideen med det, er jo at respektere, at det er kommunerne, der har ansvaret for den konkrete færgedrift.
Men det er klart, at når der er givet så tydeligt et signal – og det er jo ikke kun et signal fra landspolitikken; jeg tror også, det er et signal, man får meget kraftigt fra øerne – så er der en forventning om, at hver enkelt kommune overvejer, hvordan pengene bedst anvendes.