Fremsat den 12. december 2013 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler)
(Ret til at danne elevråd m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 166 af 25. februar 2013, som
ændret ved § 6 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændringer:
1. 1.
I § 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Skolens
elever har ret til efter egen bestemmelse at danne elevråd
eller på anden demokratisk måde varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og skolens leder
er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de ikke benytter
denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at vælge
en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens med skolens
overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op med
eleverne, hvilken demokratisk måde de
ønsker.«
2. I
§ 24, stk. 1, 4. pkt.,
ændres "§ 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer" til: "revisorloven".
§ 2
I lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),
jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 3
i lov nr. 379 af 28. april 2012, § 2 i lov nr. 1350 af 21.
december 2012 og § 8 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11. Skolens
elever har ret til efter egen bestemmelse at danne elevråd
eller på anden demokratisk måde varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og skolens leder
er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de ikke benytter
denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at vælge
en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens med skolens
overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op med
eleverne, hvilken demokratisk måde de
ønsker.«
2. I
§ 39, stk. 3, 1. pkt.,
ændres "§ 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer" til: "revisorloven".
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Uddannelse er en afgørende
forberedelse til at deltage som kritisk og aktiv borger i et
levende demokrati. Derfor skal børn og unge inddrages i takt
med, at de bliver i stand til at tage stilling til beslutninger
vedrørende den uddannelsesinstitution, som de går
på. Eleverne skal opleve, at de har indflydelse, og at det
nytter at engagere sig. Et vigtigt element i elevernes demokratiske
dannelse er de praktiske erfaringer med demokratiske processer, som
eleverne henter i elevrådene på landets skoler. I
overensstemmelse hermed har elever i folkeskolen ret til at danne
elevråd på alle skoler, der har 5. eller højere
klassetrin, og denne rettighed følger direkte af
folkeskoleloven.
Også for de frie skoler er
forberedelse af eleverne til deltagelse i et demokratisk samfund
foreskrevet i lovgivningen. Det følger således af lov
om frie kostskoler, at loven omfatter "[…] efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler […], der
tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis
hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk
dannelse"; og i friskoleloven hedder det, at skolerne "efter deres
formål og i hele deres virke [skal] forberede eleverne til at
leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt
udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene". På de fleste frie skoler
er denne forpligtelse til at bibringe eleverne demokratisk dannelse
bl.a. opfyldt ved, at eleverne kan danne elevråd.
Lovgivningen tillægger imidlertid ikke elever på frie
skoler en udtrykkelig ret hertil.
Danske Skoleelever har
påpeget dette forhold og anbefalet, at elever på frie
skoler formelt sikres en adgang til at danne elevråd.
Ministeriet finder dette ønske velbegrundet og
foreslår - med tilslutning fra de frie skolers foreninger -
at friskoleloven og lov om frie kostskoler ændres,
således at elever på frie grundskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler får ret til at
danne elevråd eller på anden demokratisk måde
varetage deres fælles interesser vedrørende
skolen.
Lovforslaget indeholder herudover
en konsekvensrettelse af rent lovteknisk karakter som følge
af, at lov om statsautoriserede og registrerede revisorer er
ophævet og afløst af lov om godkendte revisorer og
revisionsvirksomhed.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det følger af friskolelovens
§ 1, stk. 2, 2. pkt., at skolerne efter deres formål og
i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund
som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke
elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Endvidere følger det af
§ 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om frie kostskoler, at loven - ud
over folkehøjskoler, som ved lovforslag nr. 21 af 2. oktober
2013 er foreslået udskilt til en særskilt lov under
kulturministeren - omfatter efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, der tilbyder undervisning og samvær
på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig
oplysning og demokratisk dannelse.
Det er således et
fællestræk for frie grundskoler og frie kostskoler, at
de skal bibringe eleverne en demokratisk forståelse, hvilket
i vid udstrækning opfyldes ved, at der bl.a. tillades
oprettet elevråd på skolerne. Modsat hvad der
gælder på folkeskolens område, består der
imidlertid ikke nogen pligt for den enkelte skole til at acceptere
et ønske fra elevernes side om at danne et
elevråd.
2. 2. Den
foreslåede ordning
Danske Skoleelever har over for
ministeriet påpeget det principielt problematiske i, at
elever på frie skoler ikke har en lovfæstet ret til at
danne elevråd, og har anbefalet, at en sådan ret
etableres.
Ministeriet finder Danske
Skoleelevers indvending mod den gældende retstilstand
berettiget, eftersom adgangen for skoleelever til at etablere
elevråd - uanset at et sådant ønske formentlig
helt overvejende vil blive imødekommet i praksis -
principielt ikke bør afhænge af den
pågældende skoleledelses konkrete velvilje.
Ministeriet har drøftet med
de frie skolers foreninger (Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Friskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein,
Efterskoleforeningen, Foreningen af Katolske Skoler, Foreningen af
Kristne Friskoler, Frie Fagskoler, Lilleskolerne, Private Gymnasier
og Studenterkurser), hvorledes en kommende ordning, der etablerer
en lovfæstet adgang for elever på frie skoler til at
danne elevråd, nærmere bør udformes.
Ministeriet og de frie skolers foreninger er blevet enige om en
model, hvorefter elever på frie skoler skal have ret til
efter egen bestemmelse at danne elevråd eller på anden
demokratisk måde - f.eks. ved plenummøder
(elevsamlinger o.l. ) eller en talsmandsordning - varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og hvorefter
skolens leder skal være forpligtet til at opfordre dem
hertil, hvis de ikke benytter denne ret. Skolens leder skal kunne
opfordre eleverne til at vælge en bestemt demokratisk
måde, som stemmer overens med skolens overbevisning, men skal
med passende mellemrum tage op med eleverne, hvilken demokratisk
måde de ønsker.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr.
1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation,
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Daginstitutionernes Landsorganisation
(DLO), Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Friskoleforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Fag og Arbejde (FOA),
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Frie
Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen for
Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i Danmark (FSD),
Foreningen Ligeværd, Forældrenes Landsforening (FOLA),
FSR - danske revisorer, Frie Skolers Lærerforening, Institut
for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening (KL),
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Nationalt
Videncenter for Frie Skoler, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rigsrevisionen, Skole og Forældre og Socialpædagogernes
Landsforbund.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, stk. 4, 1. pkt., at skolens elever
skal have ret til efter egen bestemmelse at danne elevråd
eller på anden demokratisk måde varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og at skolens
leder skal være forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis
de ikke benytter denne ret.
Ud over forskellige variationer
over den velkendte type elevråd, som kendes eksempelvis fra
folkeskolen og gymnasierne, kan man f.eks. forestille sig en
demokratisk valgt elevtalsmand eller en ordning, hvorved eleverne
udtrykker deres ønsker og synspunkter ved tilkendegivelser
vedtaget på plenummøder (elevsamlinger o.l. ).
Uanset at eleverne har frie
hænder i henseende til den måde, hvorpå de vil
udøve deres elevdemokrati, må det stilles som
betingelse, at ordningen er forenelig med en almindelig demokratisk
opfattelse. Ordninger, der f.eks. begrænser valgretten eller
valgbarheden ud fra kønsmæssige, etniske eller
religiøse kriterier, vil således ikke kunne betragtes
som demokratiske i den foreslåede bestemmelses forstand,
heller ikke hvis den gruppe af elever, der ville få
indskrænket deres valgret eller valgbarhed, måtte
være indforståede hermed.
Det følger
forudsætningsvis af den foreslåede adgang for eleverne
til at danne elevråd eller på anden demokratisk
måde varetage deres fælles interesser vedrørende
skolen, at skolen i rimeligt omfang skal stille tid og lokaler til
rådighed for udøvelsen af elevdemokratiet.
Tager eleverne ikke selv initiativ
til at danne et elevråd eller til på anden demokratisk
måde at varetage deres fælles interesser
vedrørende skolen, skal skolens leder opfordre dem
dertil.
Det foreslås i § 1, stk. 4, 2. pkt., at skolens leder
skal kunne opfordre eleverne til at vælge en bestemt
demokratisk måde, som stemmer overens med skolens
overbevisning, men med passende mellemrum skal tage op med
eleverne, hvilken demokratisk måde de ønsker.
Adgangen for skolens leder til at
opfordre eleverne til at vælge en bestemt demokratisk
måde, som stemmer overens med skolens overbevisning, kan
både udøves, når eleverne har taget initiativ
til elevdemokrati, og når de ikke har gjort det. Skolens
leders ret til at opfordre eleverne til at vælge en bestemt
demokratisk måde binder imidlertid ikke eleverne; beslutter
eleverne sig for at udøve elevdemokratiet på en anden
måde, end skolens leder har opfordret til, må skolen
acceptere elevernes beslutning, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 1, stk. 4, 1. pkt.
Forpligtelsen for skolens leder til
med passende mellemrum at tage op med eleverne, hvilken demokratisk
måde de ønsker, kan bidrage dels til at opretholde det
demokratiske engagement hos eleverne, dels til at sikre, at
eleverne får lejlighed til at overveje og drøfte, om
den model for demokratisk deltagelse, som de senest har vedtaget,
(stadig) er hensigtsmæssig. Hvor ofte en skoleleder
bør tage spørgsmålet om elevdemokratiets form
op med eleverne, må afhænge af de konkrete forhold
på skolen, men hvert 2.-3. år kunne være et
passende udgangspunkt.
Pligten for skolens leder til med
passende mellemrum at tage den demokratiske ordning op med eleverne
gør ingen indskrænkning i elevernes adgang til
når som helst på eget initiativ at ændre
demokratiformen, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 4, 1. pkt.
Der henvises endvidere til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at § 11 i
den ophævede lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr.
468 af 17. juni 2008.
Til §
2
Til nr. 1
Det foreslås i § 2, stk. 11, 1. pkt., at skolens elever
skal have ret til efter egen bestemmelse at danne elevråd
eller på anden demokratisk måde varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og at skolens
leder skal være forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis
de ikke benytter denne ret.
Ud over forskellige variationer
over den velkendte type elevråd, som kendes eksempelvis fra
folkeskolen og gymnasierne, kan man f.eks. forestille sig en
demokratisk valgt elevtalsmand eller en ordning, hvorved eleverne
udtrykker deres ønsker og synspunkter ved tilkendegivelser
vedtaget på plenummøder (elevsamlinger o.l. ).
Uanset at eleverne har frie
hænder i henseende til den måde, hvorpå de vil
udøve deres elevdemokrati, må det stilles som
betingelse, at ordningen er forenelig med en almindelig demokratisk
opfattelse. Ordninger, der f.eks. begrænser valgretten eller
valgbarheden ud fra kønsmæssige, etniske eller
religiøse kriterier, vil således ikke kunne betragtes
som demokratiske i den foreslåede bestemmelses forstand,
heller ikke hvis den gruppe af elever, der ville få
indskrænket deres valgret eller valgbarhed, måtte
være indforståede hermed.
Det følger
forudsætningsvis af den foreslåede adgang for eleverne
til at danne elevråd eller på anden demokratisk
måde varetage deres fælles interesser vedrørende
skolen, at skolen i rimeligt omfang skal stille tid og lokaler til
rådighed for udøvelsen af elevdemokratiet.
Tager eleverne ikke selv initiativ
til at danne et elevråd eller til på anden demokratisk
måde at varetage deres fælles interesser
vedrørende skolen, skal skolens leder opfordre dem
dertil.
Det foreslås i § 2, stk. 11, 2. pkt., at skolens leder
skal kunne opfordre eleverne til at vælge en bestemt
demokratisk måde, som stemmer overens med skolens
overbevisning, men med passende mellemrum skal tage op med
eleverne, hvilken demokratisk måde de ønsker.
Adgangen for skolens leder til at
opfordre eleverne til at vælge en bestemt demokratisk
måde, som stemmer overens med skolens overbevisning, kan
både udøves, når eleverne har taget initiativ
til elevdemokrati, og når de ikke har gjort det. Skolens
leders ret til at opfordre eleverne til at vælge en bestemt
demokratisk måde binder imidlertid ikke eleverne; beslutter
eleverne sig for at udøve elevdemokratiet på en anden
måde, end skolens leder har opfordret til, må skolen
acceptere elevernes beslutning, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 11, 1. pkt.
Forpligtelsen for skolens leder til
med passende mellemrum at tage op med eleverne, hvilken demokratisk
måde de ønsker, kan bidrage dels til at opretholde det
demokratiske engagement hos eleverne, dels til at sikre, at
eleverne får lejlighed til at overveje og drøfte, om
den model for demokratisk deltagelse, som de senest har vedtaget,
(stadig) er hensigtsmæssig. Hvor ofte en skoleleder
bør tage spørgsmålet om elevdemokratiets form
op med eleverne, må afhænge af de konkrete forhold
på skolen, men det kunne være et passende udgangspunkt
at gøre det med et til to års mellemrum.
Pligten for skolens leder til med
passende mellemrum at tage den demokratiske ordning op med eleverne
gør ingen indskrænkning i elevernes adgang til
når som helst på eget initiativ at ændre
demokratiformen, jf. den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 11, 1. pkt.
Der henvises endvidere til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at § 11 i
den ophævede lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr.
468 af 17. juni 2008.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2014, dvs. med virkning fra skoleåret 2014-15.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 166 af 25. februar 2013, som
ændret ved § 6 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 1 indsættes som stk. 4: | | | | | | "Stk. 4. Skolens
elever har ret til efter egen bestemmelse at danne elevråd
eller på anden demokratisk måde varetage deres
fælles interesser vedrørende skolen, og skolens leder
er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de ikke benytter
denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at vælge
en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens med skolens
overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op med
eleverne, hvilken demokratisk måde de ønsker. " | | | | § 24.
Skolens regnskabsår er kalenderåret. Regnskaberne
opstilles og revideres efter regler, der fastsættes af
børne- og undervisningsministeren. Regnskaberne skal
revideres af en statsautoriseret revisor eller en registreret
revisor. Bestyrelsen påser, at revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i § 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
endvidere ikke antage en revisor, der samtidig er revisor for
udlejer af de ejendomme m.m., som skolen anvender, eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer
udlejer, medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler
om, hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Opfylder revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene
til revision i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, eller tilsidesætter revisor i
øvrigt sine pligter som revisor, kan børne- og
undervisningsministeren pålægge bestyrelsen inden for
en nærmere angiven frist at udpege en anden revisor. Stk.
2-4. - - - | | 2. I § 24, stk. 1, 4. pkt., ændres
"§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer" til: "revisorloven". | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),
jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 3
i lov nr. 379 af 28. april 2012, § 2 i lov nr. 1350 af 21.
december 2012 og § 8 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 2
indsættes som stk. 11: | | | | | | "Stk. 11.
Skolens elever har ret til efter egen bestemmelse at danne
elevråd eller på anden demokratisk måde varetage
deres fælles interesser vedrørende skolen, og skolens
leder er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de ikke
benytter denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at
vælge en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens
med skolens overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op
med eleverne, hvilken demokratisk måde de ønsker.
" | | | | § 39. - -
- Stk.
2. - - - Stk. 3.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om
uafhængighed i § 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage
en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme
m.m., som institutionen anvender, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvornår
lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. Opfylder revisor ikke
på tilfredsstillende måde kravene til revision i
henhold til denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
revisor, kan undervisningsministeren pålægge
bestyrelsen inden for en nærmere angiven frist at udpege en
anden revisor. Stk.
4. - - - | | 2. I § 39, stk. 3, 1. pkt., ændres
"§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer" til: "revisorloven". | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. august
2014. |
|