Fremsat den 11. december 2013 af
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Målretning af SVU til
videregående uddannelse)
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 206 af 27. februar 2013,
som ændret ved § 2 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
§ 19 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 5 i lov nr. 898
af 4. juli 2013, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 3
a. For at få SVU efter bestemmelserne i kapitel 4 til
videregående uddannelse må den
uddannelsessøgende ikke have gennemført en
videregående uddannelse på et niveau højere end
uddannelse på erhvervsakademiniveau.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om betingelsen
efter stk. 1 og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke
situationer der kan ses bort fra gennemført
videregående uddannelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2014.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget
inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Lovforslagets baggrund og formål
Den 26. november 2013 indgik regeringen (Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det
Konservative Folkeparti aftale om finansloven for 2014.
Lovforslaget er en konsekvens af regeringens forslag om en
målretning af statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
til videregående uddannelse, jf. lovforslag nr. L 1 om
finanslov for finansåret 2014 (folketingsåret
2013-14).
Danmark er i en situation, hvor der er pres på de
offentlige budgetter, hvilket indebærer, at der er behov for
løbende at prioritere de statslige bevillinger.
Målretningen af SVU er en prioritering af ressourcerne
på efter- og videreuddannelsesområdet for de personer,
som har det største behov for uddannelse.
SVU-ordningen blev oprindelig etableret som led i en
større voksen- og efteruddannelsesreform, der trådte i
kraft den 1. januar 2001. Formålet var primært at
understøtte den gruppe personer på arbejdsmarkedet,
som ikke havde meget uddannelse i forvejen. Det blev også
lagt til grund, at størsteparten af udgifterne til ordningen
ville gå til SVU til uddannelse under videregående
niveau.
Ordningen har imidlertid vist sig at blive anvendt i langt
højere grad til uddannelse på videregående
niveau, end det oprindeligt var forudsat. Tal fra Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser viser
desuden, at SVU til uddannelse på videregående niveau i
80 pct. af tilfældene udbetales som refusion til
arbejdsgiveren, således at den ansatte modtager løn
under uddannelse. I de resterende 20 pct. af tilfældene
udbetales SVU til medarbejderen i stedet for løn.
Arbejdsgiverne udviser dermed en stor interesse i at bruge SVU til
efter- og videreuddannelse af medarbejderne.
Med det fremsatte lovforslag vil SVU i højere grad blive
målrettet i overensstemmelse med det oprindelige formål
med voksen- og efteruddannelsesreformen fra 2001; at
understøtte mere uddannelse til de, der ikke har fået
en kompetencegivende uddannelse i ungdomsårene, eller som har
taget en uddannelse, de ikke har brugt i en årrække, og
som derfor må anses for forældet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Målgruppen for SVU er beskæftigede, der er fyldt 25
år, men som endnu ikke har nået folkepensionsalderen,
jf. § 2 i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Det er yderligere en betingelse, at den pågældende har
været i beskæftigelse i en periode svarende til mindst
3 års fuldtidsbeskæftigelse inden for de sidste 5
år før uddannelsen begynder, og at der er
indgået en aftale med arbejdsgiveren om orlov til deltagelse
i uddannelsen. Arbejdsgivere, der betaler sædvanlig
løn under uddannelsen, kan få udbetalt støtten
som refusion. Til uddannelse på videregående niveau er
der ikke fastsat begrænsninger i forhold til den
pågældendes uddannelsesbaggrund.
2.2. Den
foreslåede ordning
Der ydes i dag SVU til uddannelse på videregående
niveau, der er tilrettelagt som heltidsuddannelse og udbudt efter
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
og universitetsloven. Cirka 65 pct. af SVU til uddannelse på
videregående niveau udbetales således til personer, der
i forvejen har en uddannelse på professionsbachelor-,
bachelor- eller kandidatniveau.
Med lovforslaget målrettes SVU mod personer, der ikke har
gennemført en videregående uddannelse på
højere niveau end uddannelse på erhvervsakademiniveau.
Forslaget indebærer således, at SVU i højere
grad målrettes personer, der opkvalificeres til
videregående niveau i forbindelse med efter- og
videreuddannelse.
SVU til videregående uddannelse målrettes mod
personer med uddannelse til og med erhvervsakademiniveau, hvilket
svarer til niveau 5 i »Kvalifikationsrammen for Livslang
Læring«. Målretningen indebærer, at
personer, der har gennemført en uddannelse på
professionsbachelor-, bachelor- eller kandidatniveau, fremover ikke
vil have mulighed for at få SVU til videregående
uddannelse. Den danske Kvalifikationsramme for Livslang
Læring er en samlet, systematisk og niveaudelt oversigt over
offentligt godkendte grader og uddannelsesbeviser, der kan
erhverves inden for det danske uddannelsessystem - fra
folkeskoleniveau til universitetsniveau samt inden for voksen- og
efteruddannelsesområdet, herunder diplom- og
masteruddannelser. Personer med en forældet uddannelse skal
dog fortsat kunne modtage SVU uanset uddannelsesbaggrund.
Målretningen medfører, at arbejdsgivere ikke vil
kunne få udbetalt refusion for de medarbejdere, der med
lovforslaget ikke længere er en del af målgruppen. Det
skønnes, at den samlede reduktion i refusionsudbetalinger
vil udgøre ca. 80 mio. kr. i 2014 og herefter ca. 115 mio.
kr. årligt.
Lovforslaget skal endvidere ses i lyset af, at der med
Vækstplan DK er afsat i alt 1 mia. kr. i 2014-2017 til et
markant kompetenceløft af arbejdsstyrken gennem voksen- og
efteruddannelse (VEU), som blandt andet skal understøtte, at
produktionsvirksomheder og arbejdspladser kan fastholdes i Danmark.
Fokus er hovedsageligt at løfte flere ufaglærte til
faglært niveau og forbedre de faglærtes muligheder for
VEU på videregående niveau. Disse gruppers
støttemuligheder påvirkes ikke af den foreslåede
målretning af SVU.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget forventes at medføre årlige statslige
mindreudgifter på ca. 138 mio. kr. til SVU. Hertil kommer en
forventet årlig mindreudgift til taxametertilskud på
ca. 5 mio. kr. som følge af en forventet aktivitetsnedgang
på aktiviteter på deltidsuddannelser med tilskud fra
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser. Der forventes således årlige statslige
mindreudgifter på i alt ca. 143 mio. kr. med fuld effekt fra
2015. I 2014 forventes mindreudgifterne at være i alt ca. 101
mio. kr., da lovændringen ikke vil have fuld effekt i 2014
som følge af, at loven først træder i kraft den
1. februar 2014, og da der vil være udgifter til
ansøgninger om støtte til uddannelsesforløb i
2014 indgivet før lovens ikrafttræden.
Der forventes et uændret forbrug af administrative
ressourcer i forbindelse med administration af SVU-ordningen i
Styrelsen for Videregående Uddannelser. Der forventes dog en
estimeret udgift på ca. 0,2 mio. kr. til systemmæssig
implementering af regelændringerne. Udgifterne afholdes inden
for Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelsers samlede ramme.
Lovforslaget vil ikke have direkte økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner. Se dog pkt. 4
vedrørende generelle effekter for arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under
medarbejderens uddannelse, har efter de gældende regler
mulighed for at modtage SVU som refusion. Denne mulighed for at
få refusion via SVU-ordningen bortfalder for så vidt
angår de medarbejdere, der efter lovforslaget ikke
længere vil være omfattet af målgruppen for SVU.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har den 2. december 2013 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v. med frist for svar den 9. december 2013:
Akademikerne, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Danske
Erhvervsskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter,
Datatilsynet, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Fagligt
Fælles Forbund, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, FTF, HK/Stat, Ingeniørforeningen i
Danmark, KL, LO, Lærernes Centralorganisation,
Moderniseringsstyrelsen, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Rigsrevisionen, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi
Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business Academy, Københavns Erhvervsakademi,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolen University College
Lillebælt, Professionshøjskolen University College
Nordjylland, Professionshøjskolen University College
Sjælland, Professionshøjskolen University College
Syddanmark, Professionshøjskolen VIA University College,
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School
- Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.
| | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser /mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Staten skønnes at få ca. 101
mio. kr. i mindreudgifter til SVU i 2014, og herefter ca. 143 mio.
kr. i mindreudgifter årligt | Arbejdsgiverens mulighed for at modtage
refusion for udbetalt løn under medarbejdernes uddannelse
bortfalder, for så vidt angår de medarbejdere, der
efter lovforsalget ikke længere vil være
målgruppe for SVU | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Arbejdsgiverens mulighed for at modtage
refusion for udbetalt løn under medarbejdernes uddannelse
bortfalder, for så vidt angår de medarbejdere, der
efter lovforsalget ikke længere vil være
målgruppe for SVU | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i stk.
1 målrettes SVU til videregående uddannelse til
personer, der højst har gennemført en uddannelse til
og med erhvervsakademiniveau, hvilket svarer til niveau 5 i
»Kvalifikationsrammen for Livslang Læring«.
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring er et redskab, der
giver et overblik over uddannelsesniveauerne i Danmark, og som
viser, hvilket niveau offentligt godkendte uddannelsesbeviser og
grader er indplaceret på i forhold til hinanden. Det vil
således fremadrettet kun være muligt at få SVU
til videregående uddannelse, hvis den allerede
gennemførte uddannelse er på niveau 5 eller lavere i
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Ved vurderingen af
om en person er omfattet af målgruppen vil det være den
niveaumæssige indplacering af uddannelsen på det
tidspunkt, den blev gennemført, der lægges til
grund.
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i stk. 2 vil ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser bl.a. fastsætte
regler om, hvornår en videregående uddannelse anses for
gennemført. F.eks. vil uddannelse, der ikke er afsluttet,
eller fagmoduler eller andre former for enkeltfag, der ikke samlet
udgør en uddannelse, ikke blive anset som gennemført
uddannelse.
Der vil derudover blive fastsat regler om, i hvilke situationer,
der kan ses bort fra gennemført videregående
uddannelse, herunder at der kan ses bort fra uddannelse, der anses
for forældet eller at der kan ses bort fra andre lignende
forhold, der har betydning for, om en tidligere uddannelse vil
kunne anvendes. Ved afgørelsen af, om en uddannelse anses
for forældet, vil der bl.a. blive lagt vægt på,
at den uddannelsessøgende ikke har anvendt uddannelsen i
arbejdsmæssig sammenhæng inden for de seneste 5
år.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.
Til § 2
Med bestemmelsen i stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. februar
2014. Med bestemmelsen i stk. 2
foreslås det, at loven ikke finder anvendelse for
ansøgninger om SVU, der er modtaget inden lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 206 af 27. februar 2013, som ændret ved § 2 i lov
nr. 274 af 19. marts 2013, § 19 i lov nr. 639 af 12. juni 2013
og § 5 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 3
indsættes i kapitel 2: »§ 3
a. For at få SVU efter bestemmelserne i kapitel 4 til
videregående uddannelse må den
uddannelsessøgende ikke have gennemført en
videregående uddannelse på et niveau højere end
uddannelse på erhvervsakademiniveau. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om betingelsen
efter stk. 1 og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke
situationer der kan ses bort fra gennemført
videregående uddannelse.« | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2014. Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | |
|