Fremsat den 11. december 2013 af social-,
børne- og integrationsministeren (Annette Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af integrationsloven
(Ændret sammensætning af
Rådet for Etniske Minoriteter m.v.)
§ 1
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1115 af 23. september 2013, som ændret ved § 3 i lov
nr. 894 af 4. juli 2013 og § 4 i lov nr. 895 af 4. juli 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 43, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»I kommuner uden
integrationsråd kan kommunalbestyrelsen udpege et medlem til
repræsentantskabet for Rådet for Etniske
Minoriteter.«
2. I
§ 43, stk. 2, 2. pkt., der bliver
3. pkt., indsættes efter »vælge«: »5
medlemmer til«
3. § 44,
stk. 1-3, affattes således:
»Social-, børne- og
integrationsministeren nedsætter Rådet for Etniske
Minoriteter, der består af 14 medlemmer.
Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
vælger hvert fjerde år blandt sine medlemmer fem
medlemmer til Rådet for Etniske Minoriteter.
Kommunalbestyrelserne i København, Aarhus, Odense og Aalborg
kommuner indstiller hver to medlemmer til Rådet for Etniske
Minoriteter. Social-, børne- og integrationsministeren
udpeger på baggrund af indstillingerne og under iagttagelse
af reglerne i ligestillingsloven et medlem fra hver kommune til
Rådet for Etniske Minoriteter. Social-, børne- og
integrationsministeren udpeger herudover fem medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter, heriblandt formanden.
Stk. 2. Rådets
funktionsperiode følger den kommunale valgperiode.
Stk. 3. Social-,
børne- og integrationsministeren udpeger et tilforordnet
medlem fra Social-, Børne- og Integrationsministeriet, som
ikke har stemmeret.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold og formål
2.1. En
bredere repræsentation
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Faste
medlemmer fra de fire største kommuner
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Ministerudpegning af formand og fire medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og
organisationer
9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
1. Indledning
Regeringen ønsker at styrke integrationen i Danmark. Det
fremgår derfor af regeringsgrundlaget "Et Danmark, der
står sammen", at Danmark skal være et sted, hvor alle
uanset baggrund føler sig velkomne og tager aktivt del i
fællesskabet. I forlængelse af dette præsenterede
regeringen i november 2012 udspillet "En styrket
integrationspolitik".
Et af indsatsområderne i integrationsudspillet er at
styrke nydanskeres medborgerskab. Regeringen vil arbejde for, at
alle borgere i landet bliver aktive medborgere. Dette sker blandt
andet ved at styrke nydanskeres deltagelse i demokratiske processer
og i foreningslivet og ved at sætte fokus på
øget inddragelse af civilsamfundet. Et aktivt og
ligeværdigt medborgerskab er en forudsætning for at
få et ordentligt fodfæste i det danske samfund. Det er
vigtigt for tilhørsforholdet til fællesskabet, at alle
borgere stemmer ved valg og på anden vis deltager i
demokratiet. Det giver også stærkere bånd til
fællesskabet at deltage aktivt i foreningslivet og i
civilsamfundet generelt.
Som led i integrationsindsatsen blev bl.a. Rådet for
Etniske Minoriteter oprettet ved vedtagelsen af lov om integration
i Danmark (integrationsloven), jf. lov nr. 474 af 1. juli 1998.
Rådet for Etniske Minoriteter har i dets nuværende form
eksisteret siden den 1. januar 1999, hvor integrationsloven
trådte i kraft, og består af 14 medlemmer med etnisk
minoritetsbaggrund. Medlemmerne kommer fra de kommunale
integrationsråd, som alle er repræsenteret i
Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter,
der blandt sine medlemmer vælger de 14 medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter. Rådet for Etniske
Minoriteter har til opgave at rådgive den siddende minister
på integrationsområdet om spørgsmål af
betydning for flygtninge og indvandrere.
Derudover er Rådet initiativtager til andre aktiviteter og
sidder med i en række udvalg og følgegrupper på
integrationsområdet, kommunalt, nationalt og internationalt,
ligesom Rådet afgiver høringssvar vedrørende
lovforslag på integrationsområdet.
Med vedtagelsen af integrationsloven, der trådte i kraft
den 1. januar 1999, blev der tillige indført adgang til
oprettelse af integrationsråd i de enkelte kommuner. Efter
lovens § 42 skulle kommunalbestyrelsen oprette et
integrationsråd i de kommuner, hvor flere end 50 personer
over 18 år i fællesskab fremsætter anmodning
herom.
Ved lov nr. 1206 af 27. december 2003 blev det pr. 1. januar
2004 gjort frivilligt for kommunalbestyrelserne at beslutte,
hvorvidt de enkelte kommunalbestyrelser vil oprette et
integrationsråd. Baggrunden for ændringen var en
anbefaling fra Udvalget vedrørende kommunale råd og
nævn mv., der blev nedsat af regeringen i september 2002 med
den opgave at undersøge en række forhold
vedrørende bl.a. råd og nævn på det
kommunale område. Udvalget fremkom i maj 2003 med en rapport,
hvor udvalget blandt andet anbefaler, at de lokale
integrationsråd gøres frivillige. På den
måde sikres, at kommunalbestyrelsen som øverste
myndighed i kommunen selv kan beslutte, om der skal oprettes et
integrationsråd, således at de integrationsråd,
der oprettes, afspejler den enkelte kommunalbestyrelses
ønsker og behov for rådgivning i forbindelse med
kommunens varetagelse af integrationsindsatsen.
Ifølge Rådets seneste undersøgelse findes
der pr. 1. juli 2013 45 integrationsråd i landets 98
kommuner. En række kommuner har siden lovændringen
valgt forskellige fremgangsmåder i relation til, hvordan
integrationsarbejdet tilrettelægges lokalt uden at oprette
integrationsråd. Det forventes, at der også fremover
vil være flere kommuner, der vælger ikke at oprette
integrationsråd.
2. Lovforslagets indhold og formål
Der er behov for at ændre Rådets sammensætning
og organisering, da mindre end halvdelen af landets kommuner i dag
har et integrationsråd. Særligt er det et problem, at
landets største kommuner med den største andel af
etniske minoriteter ikke er repræsenteret i Rådet, som
det er konstrueret i dag.
Der er desuden behov for at styrke Rådets gennemslagskraft
og mulighed for at præge integrationsarbejdet både
lokalt og centralt, med henblik på at skabe en stærkere
og mere repræsentativ platform, som kan bidrage med indspil
til udviklingen af integrationspolitikken, således at
Rådet i højere grad bliver i stand til at sætte
en integrationspolitisk dagsorden. Ved at foreslå en
ændring af Rådets sammensætning får
integrationsområdet et stærkere talerør, som kan
italesætte de udfordringer, der er på
integrationsområdet, og som i tilknytning hertil kan
fremføre Rådets bud på nye løsninger.
Herved får ministeren og regeringen en stærkere
dialogpartner, når integrationspolitikken skal udformes.
Forslaget om en bredere repræsentation i Rådet med
repræsentanter fra de større byer, lokale
integrationsråd o.l. samt andre videns- og fagpersoner har
til formål at give Rådet en bredere platform at arbejde
ud fra ligesom repræsentantskabet for Rådet for Etniske
Minoriteter vil blive styrket med forslaget om, at de kommuner, der
ikke nedsætter et integrationsråd efter
integrationsloven, får mulighed for at udpege et medlem til
repræsentantskabet.
Lovforslaget indeholder på den baggrund følgende
elementer i forhold til Rådet for Etniske Minoriteters
sammensætning og organisering:
- En bredere repræsentation
- Faste medlemmer
fra de fire største kommuner
- Ministerudpegning
af formand og fire medlemmer til Rådet for Etniske
Minoriteter
2.1. En
bredere repræsentation
2.1.1. Gældende ret
Integrationsråd og Rådet for Etniske Minoriteters
virksomhed er reguleret i §§ 42-44 i integrationslovens
kapitel 8. Efter integrationslovens § 42, er det op til den
enkelte kommunalbestyrelse selv at beslutte, hvorvidt
kommunalbestyrelsen vil oprette et lokalt integrationsråd i
kommunen.
Integrationsrådet består af mindst syv medlemmer med
bopæl i kommunen, og det er kommunalbestyrelsen, der udpeger
medlemmerne og fastsætter medlemstallet.
Integrationsrådets funktionsperiode følger den
kommunale valgperiode.
Integrationsrådet kan afgive vejledende udtalelser om den
almindelige integrationsindsats i kommunen og om de
integrationsprogrammer, der tilbydes af kommunalbestyrelsen.
Efter § 43 i loven vælger hvert af de kommunale
integrationsråd en repræsentant til
repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter,
der derefter blandt sine medlemmer vælger 14 medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter. Integrationslovens § 44
regulerer Rådet for Etniske Minoriteters virksomhed.
Medlemmerne vælges for en periode på 4 år.
Funktionsperioden for både repræsentantskabet for
Rådet og for Rådet for Etniske Minoriteter
følger den kommunale valgperiode.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Rådet for Etniske Minoriteter har hidtil været
sammensat udelukkende af medlemmer fra de kommunale
integrationsråd. Da det i dag kun er 45 kommuner, som har et
integrationsråd, og der er en udvikling i retning af, at
færre og færre kommuner opretter integrationsråd,
er der behov for at ændre på sammensætningen og
organiseringen af Rådet.
Med den foreslåede nye bestemmelse i lovens § 43
foreslås det derfor, at de kommunalbestyrelser, som ikke
nedsætter et integrationsråd efter integrationslovens
§ 42, får mulighed for at udpege ét medlem til
repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter.
Det giver de kommuner, som organiserer integrationsarbejdet
anderledes, mulighed for at blive repræsenteret i
repræsentantskabet og eventuelt i Rådet. Der er i dag
kommuner, der har valgt at oprette et såkaldt Dialogforum, en
Tænketank eller Medborgerråd i stedet for
integrationsråd. Disse kommuner vil fremover få
mulighed for at deltage i repræsentantskabet og være
på valg til Rådet.
2.2. Faste
medlemmer i Rådet fra de fire største
kommuner
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i integrationslovens § 44,
stk. 1, vælger repræsentantskabet for Rådet hvert
4. år blandt sine medlemmer 14 medlemmer til Rådet for
Etniske Minoriteter. De 14 medlemmer udpeges således efter de
gældende regler af repræsentantskabet for Rådet,
der består af medlemmer, som er udpeget af
integrationsrådene i de kommuner, der har oprettet et
integrationsråd. Rådets funktionsperiode følger
den kommunale valgperiode.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Den gældende model i loven med et råd udelukkende
bestående af personligt valgte medlemmer fra de lokale
integrationsråd indebærer, at der ikke er sikret en
deltagelse fra landets største byer i Rådet. Derved
kan Rådet miste input fra de kommuner, der har den
største population af etniske minoriteter og ofte de
største udfordringer og erfaringer med
løsningsmodeller på området, såfremt de
pågældende kommuner ikke har oprettet et
integrationsråd. Det foreslås på den baggrund, at
der fremover i Rådet udpeges en repræsentant fra hver
af de fire største kommuner i landet København,
Aarhus, Odense og Aalborg. Disse medlemmer udpeges ligesom
rådets øvrige medlemmer for en fireårig
periode.
2.3. Ministerudpegning af formand og fire medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter
2.3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i integrationslovens § 44,
stk. 1, vælges de 14 medlemmer af Rådet for Etniske
Minoriteter af et repræsentantskab for alle
integrationsråd i de kommuner, der har oprettet et
integrationsråd. Efter § 44, stk. 2, vælger
Rådet et medlem som formand og to medlemmer som
næstformænd. Social-, børne- og
integrationsministeren udpeger efter § 44, stk. 3, to
tilforordnede medlemmer fra Social-, Børne- og
Integrationsministeriet, som ikke har stemmeret.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
For yderligere at styrke muligheden for en bred
repræsentation i Rådet for Etniske Minoriteter
foreslås det således i lovforslaget, at Rådet
fremover sammensættes som en kombination af medlemmer, der
vælges af repræsentantskabet, medlemmer, som er udpeget
af ministeren, og et medlem fra hver af de 4 største
kommuner, der foreslås at få fast sæde i
Rådet.
Dette indebærer, at repræsentantskabet udpeger
medlemmer efter den gældende procedure som hidtil blandt sine
medlemmer, hvor repræsentantskabet for Rådet blandt
sine medlemmer vælger medlemmer til Rådet for en
fireårig periode, som følger den kommunale
valgperiode. For at give mulighed for en bredere
repræsentation i Rådet foreslås det, at
repræsentantskabet fremover alene udpeger 5 af medlemmerne
til Rådet mod 14 medlemmer efter de gældende
regler.
Det foreslås endvidere for at skabe balance mellem
antallet af rådsmedlemmer valgt af repræsentantskabet
og medlemmer udpeget af ministeren, at ministeren tillige udpeger 5
medlemmer, herunder formanden, ligeledes for en fireårig
funktionsperiode, som følger den kommunale valgperiode. De
resterende fire medlemmer af Rådet består af
repræsentanter fra hhv. København, Aarhus, Odense og
Aalborg kommuner, jf. ovenfor under pkt. 2.2.
De ministerudpegede medlemmer udpeges blandt kandidater med
relevant viden om hele eller dele af integrationsområdet.
Som led i regeringens arbejde med at styrke nydanskeres
deltagelse i demokratiske processer og i foreningslivet kan de
ministerudpegede medlemmer være forankret i organisationer
eller i andre dele af civilsamfundet. Debattører, forskere
mv. kan også være eksempler på kandidater til
ministerudpegede rådsmedlemmer.
Med lovforslaget bliver det muligt for ministeren at udpege
rådsmedlemmer, der ikke nødvendigvis har en etnisk
minoritetsbaggrund, men som har en særlig viden fra
universitetsmiljøer, praksisfelt m.v. om etniske minoriteter
og de udfordringer, det medfører.
Det foreslås endvidere, at social-, børne- og
integrationsministeren, i lighed med hvad der er gældende for
de øvrige råd under ministerens ressort, eksempelvis
Børnerådet og Rådet for Socialt Udsatte, udpeger
formanden for Rådet for Etniske Minoriteter.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Den Danske
Dommerforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Odense
Kommune, Aalborg Kommune, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Børnerådet,
Frivilligrådet, Danske Ældreråd og VISO.
| | | 9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i integrationsloven er
repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
udelukkende sammensat af medlemmer valgt af de kommunale
integrationsråd. Der er i dag kun 45 kommuner, der har
oprettet et integrationsråd. Hvert integrationsråd
vælger hvert fjerde år et medlem til
repræsentantskabet for Rådet blandt de medlemmer, der
er udpeget blandt medlemmer af lokale flygtninge- og
indvandrerforeninger eller andre tilsvarende personer i kommunen.
Repræsentantskabets opgave er at vælge Rådet for
Etniske Minoriteter.
Med det foreslåede nye 2. pkt. i § 43, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen i kommuner uden integrationsråd udpege et
medlem til repræsentantskabet for Rådet for Etniske
Minoriteter.
Bestemmelsen indebærer, at alle landets
kommunalbestyrelser kan sende en repræsentant til det
årlige møde i repræsentantskabet for Rådet
for Etniske Minoriteter. Fra de kommuner, der har nedsat
integrationsråd, vil repræsentanten skulle vælges
blandt integrationsrådets medlemmer, jf. bestemmelsen i
integrationslovens § 43, stk. 2. Repræsentantskabet for
Rådet vælger herefter blandt sine egne medlemmer
på det første møde efter et kommunalvalg 5
medlemmer til Rådet for Etniske Minoriteter, jf. den
foreslåede nye affattelse af § 44, stk. 1 i forslagets
§ 1, nr. 2. Repræsentantskabet bliver således
udvidet fra kun at have repræsentanter fra omkring halvdelen
af landets kommuner til at få mulighed for at få
repræsentanter fra alle landets kommuner med den
foreslåede nye bestemmelse i § 43, stk. 2. For
repræsentanter, der udpeges af lokale integrationsråd,
gælder, at disse skal udpeges blandt personer, der er udpeget
blandt medlemmer af lokale flygtninge- og indvandrerforeninger
eller andre tilsvarende personer i kommunen, jf. integrationslovens
§ 43, stk. 2, 1. pkt. Et tilsvarende kriterium er ikke lagt
ind i den foreslåede bestemmelse, og det vil således
være op til den enkelte kommune at udpege et medlem, der
findes at kunne varetage opgaven. Kommunen vil herved bl.a.
naturligt kunne lægge vægt på, at den
pågældende har viden om og indsigt i
spørgsmål i tilknytning til etniske minoriteters
forhold lokalt, fx fordi den pågældende - som det er
tilfældet for de repræsentanter, der udpeges af lokale
integrationsråd - har tilknytning til lokale flygtninge- og
indvandrerforeninger eller lignende.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter Repræsentantskabet
fremover vælger fem af de 14 medlemmer af Rådet for
Etniske Minoriteter.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i integrationslovens § 44,
stk. 1, vælger repræsentantskabet for Rådet hvert
fjerde år blandt sine medlemmer 14 medlemmer til Rådet
for Etniske Minoriteter. Det foreslås for at styrke
muligheden for en bred repræsentation i Rådet, at
Rådet fremover sammensættes af en kombination af
medlemmer, der dels vælges af repræsentantskabet, dels
udpeges af ministeren, og medlemmer indstillet af de 4
største kommuner, der foreslås at få fast
sæde i Rådet.
Efter den foreslåede nye affattelse af § 44, stk. 1, 2. pkt., vælger
repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
hvert fjerde år blandt sine medlemmer alene 5 medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter. Der henvises tillige til
afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen indebærer, at der på det
førstkommende møde efter lovens vedtagelse i
repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
afholdes valg til Rådet for Etniske Minoriteter. De
medlemmer, der vælges efter bestemmelsen er personligt
valgte. Der kræves således ikke indstilling fra
bestyrelsen i den flygtninge- eller indvandrerforening, det lokale
integrationsråd, eller lignende forum, som den
pågældende er medlem af.
Det foreslås tillige i den nye foreslåede
bestemmelse i § 44, stk. 1, 3.
pkt., at kommunalbestyrelserne i København, Aarhus,
Odense og Aalborg kommuner hver indstiller to medlemmer til
Rådet for Etniske Minoriteter. Det er stadig
væsentligt, at Rådet for Etniske Minoriteter
består af medlemmer, der har kontakt til, forståelse
for og kendskab til etniske minoriteter og
integrationsudfordringerne lokalt. Der vil derfor være
naturligt, hvis der ved beslutningen lægges vægt
på, at den pågældende person har viden om og
indsigt i spørgsmål af betydning for flygtninge og
indvandreres forhold i den pågældende kommune. En
sådan viden og indsigt vil ofte kunne være
repræsenteret hos personer, der selv har etnisk
minoritetsbaggrund. Der henvises endvidere til bemærkningerne
til § 1, nr. 1, for så vidt angår medlemmer
til Repræsentantskabet fra kommuner, der ikke har
integrationsråd.
De fire kommuners indstilling skal ske i overensstemmelse med
reglerne i ligestillingsloven, hvilket betyder, at
kommunalbestyrelsen skal foreslå både en kvinde og en
mand, jf. ligestillingslovens § 9. Ministeren afgør,
hvem der skal beskikkes som medlem og skal i den forbindelse
tilstræbe en ligelig kønssammensætning.
Bestemmelsen indebærer, at de fire kommuner er sikret en
fast plads i Rådet for Etniske Minoriteter. Det
fastsættes derfor i forretningsordenen for
Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter,
at de fire nævnte kommuner ikke kan vælges til
Rådet for Etniske Minoriteter på
repræsentantskabsmødet, idet dette ville
medføre dobbelt repræsentation.
Efter de gældende regler i § 44, stk. 2, i
integrationsloven vælger Rådet et medlem som formand og
to medlemmer som næstformand.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 44, stk. 1, 5. pkt., udpeger social-,
børne- og integrationsministeren 5 medlemmer til Rådet
for Etniske Minoriteter, herunder formanden.
Bestemmelsen indebærer, at social-, børne- og
integrationsministeren får mulighed for at udpege medlemmer
til Rådet for Etniske Minoriteter, der ikke
nødvendigvis kommer fra de lokale integrationsråd
eller fra det kommunale område.
Det foreslås således at give ministeren mulighed for
at udpege medlemmer fra eksempelvis forskningsverdenen eller
særligt fremtrædende personer, der har markeret sig i
den integrationspolitiske debat. Der kan også være
mulighed for at udpege et medlem, der har indsigt i et
særligt geografisk eller etnisk område.
Det gælder også her, at reglerne i
ligestillingsloven skal overholdes. Det vil sige, at ministeren
skal følge proceduren fastlagt i ligestillingslovens kapitel
4 ved nedsættelse af Rådet for Etniske Minoriteter og
indberette den påtænkte sammensætning til
ministeren for ligestilling, inden beskikkelse af medlemmer finder
sted.
Ministerudpegning af formand kendes fra andre råd. Med
forslaget om at give ministeren hjemmel til at udpege formanden for
Rådet ligestilles Rådet for Etniske Minoriteter i den
henseende med, hvad der kendetegner øvrige råd
på ministerens ressortområde.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 44, stk. 2, følger Rådets
funktionsperiode den kommunale valgperiode. Dette er en
videreførelse af den gældende § 44, stk. 1, 2.
pkt., i loven. Heraf følger, at Rådet for Etniske
Minoriteter fungerer i en fireårig periode og afløses
af et nyt råd, der nedsættes umiddelbart efter, at et
repræsentantskab har valgt de fem repræsentanter til et
nyt råd, jf. den foreslåede bestemmelse i § 44,
stk. 1. Det vil i praksis ske i året efter afholdelsen af
valg til kommunalbestyrelserne, så det bliver den nyvalgte
kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse efter lovens
§ 43, stk. 2 eller § 44, stk. 1.
Efter den foreslåede nye affattelse af bestemmelsen i
§ 44, stk. 3, udpeger social-, børne- og
integrationsministeren et tilforordnet medlem fra Social-,
Børne- og Integrationsministeriet, som ikke har stemmeret.
Efter den gældende regel i § 44, stk. 2, udpeger
ministeren to tilforordnede medlemmer fra Social-, Børne- og
Integrationsministeriet uden stemmeret.
De to tilforordnede medlemmer uden stemmeret fra ministeriet i
Rådet for Etniske Minoriteter har tidligere
repræsenteret to af søjlerne i det daværende
Integrationsministeriums arbejdsopdeling, henholdsvis
udlændinge- og integrationsområdet. Ved kongelig
resolution af 3. oktober 2011 blev udlændingeområdet
flyttet fra det daværende Ministerium for Flygtninge,
Indvandrere og Integration til Justitsministeriet, og dele af
integrationspolitikken delt op på flere forskelige
ministerier. Da Social-, Børne- og Integrationsministeriet
er det koordinerende ressortministerium på
integrationsområdet, foreslås det derfor, at antallet
af tilforordnede reduceres til en enkelt tilforordnet fra Social-,
Børne- og Integrationsministeriet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 25. september 2013, som
ændret ved § 3 i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og § 4
i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 43.
. . . Stk. 2. Hvert
af de i § 42 nævnte integrationsråd vælger
hvert fjerde år blandt de i § 42, stk. 4, 2. pkt.
nævnte medlemmer et medlem til repræsentantskabet for
Rådet for Etniske Minoriteter. Repræsentantskabets
opgave er at vælge Rådet for Etniske Minoriteter. | | 1. I § 43, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »I kommuner uden
integrationsråd kan kommunalbestyrelsen udpege et medlem til
repræsentantskabet for Rådet for Etniske
Minoriteter.« 2. I § 43, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3.
pkt., indsættes efter »vælge« : »5
medlemmer til« | § 44.
Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
vælger hvert fjerde år blandt sine medlemmer 14
medlemmer til Rådet for Etniske Minoriteter. Rådets
funktionsperiode følger den kommunale valgperiode. Stk. 2.
Rådet vælger et medlem som formand og to medlemmer som
næstformænd. Stk. 3.
Social- og integrationsministeren udpeger to tilforordnede
medlemmer fra Social- og Integrationsministeriet, som ikke har
stemmeret. (…) | | 3. § 44, stk. 1-3, affattes
således: »Social-, børne- og
integrationsministeren nedsætter Rådet for Etniske
Minoriteter, der består af 14 medlemmer.
Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter
vælger hvert fjerde år blandt sine medlemmer fem
medlemmer til Rådet for Etniske Minoriteter.
Kommunalbestyrelserne i København, Aarhus, Odense og Aalborg
kommuner indstiller hver to medlemmer til Rådet for Etniske
Minoriteter. Social-, børne- og integrationsministeren
udpeger på baggrund af indstillingerne og under iagttagelse
af reglerne i ligestillingsloven et medlem fra hver kommune til
Rådet for Etniske Minoriteter. Social-, børne- og
integrationsministeren udpeger fem medlemmer til rådet for
Etniske Minoriteter, heriblandt formanden. Stk. 2.
Rådets funktionsperiode følger den kommunale
valgperiode. Stk. 3.
Social-, børne- og integrationsministeren udpeger et
tilforordnet medlem fra Social-, Børne- og
Integrationsministeriet, som ikke har stemmeret.« | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. marts
2014. | | |
|