Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 4. februar 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. december
2013 og var til 1. behandling den 19. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-,
børne- og integrationsministeren sendte den 4. oktober 2013
dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 2. Den 11.
december 2013 sendte social-, børne- og
integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget er som
udgangspunkt positivt indstillet over for tiltag, som kan fremme
integrationen i hele landet og sikre, at de områder af
Danmark, hvor der er integrationsrelaterede udfordringer,
også er repræsenteret i Rådet for Etniske
Minoriteter. Det er derfor et problem, at landets største
kommuner, hvor en meget stor andel af de i Danmark boende etniske
minoriteter er bosat, i dag ikke er repræsenteret i
rådet.
I den gældende model for
sammensætningen af Rådet for Etniske Minoriteter er der
ikke sikret deltagelse fra landets fire største kommuner, og
dermed er der en risiko for, at rådet mister input fra de
kommuner, der har den største population af etniske
minoriteter, de største integrationsrelaterede udfordringer
og dermed også det bredeste erfaringsgrundlag med
løsningsmodeller på området.
Lovforslaget indeholder forslag til
bestemmelser, der skal sikre Rådet for Etniske Minoriteter en
bredere sammensætning. Venstre mener, det er fornuftigt, at
de fire største kommuner med lovforslaget får en fast
plads i rådet, da det er i disse kommuner, at det
største antal af etniske minoriteter er bosat. På den
måde sikres det, at rådets arbejde får det bedste
faglige, saglige og repræsentative grundlag.
Med lovforslaget bliver det også
muligt for ministeren at udpege rådsmedlemmer, der ikke
nødvendigvis har en etnisk minoritetsbaggrund, men som har
en helt særlig viden om etniske minoriteter og de
integrationsrelaterede udfordringer, f.eks. personer med viden
og erfaring fra universitetsmiljøet og praksisfeltet. Det
mener Venstre er afgørende positivt.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det afgørende, at Rådet for Etniske Minoriteter bruges
til at fremme integration og til at sikre, at etniske minoriteter
har en stemme i debatten. Med den eksisterende struktur er det ikke
lykkedes at skabe et råd, der er solidt og markant placeret
og har stor gennemslagskraft i den offentlige debat.
Dette lovforslag sikrer, at landets fire
største kommuner, København, Aarhus, Odense og
Aalborg, indstiller medlemmer til rådet. Det er vigtigt, at
disse kommuner, hvor en forholdsvis stor del af befolkningen
udgøres af etniske minoriteter, har repræsentation i
rådet.
EL mener ikke nødvendigvis, at
ministerens mulighed for at udpege medlemmer til rådet er
løsningen på alle problemer, men stiller sig
åben over for forandringer, fordi rådet indtil nu ikke
har haft den nødvendige betydning i debatten. Samtidig
understreger Enhedslisten vigtigheden af, at rådets udvikling
følges tæt i de kommende år.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
medgiver, at man godt kan fremføre argumenter for
lovforslaget. Man kunne f.eks. fremføre det argument, at
når nu Rådet for Etniske Minoriteter eksisterer, er det
sådan set meget fornuftigt, at man lukker op for, at
også danskere kan komme ind i rådet, for hvorfor skulle
danskere ikke også have noget at sige om
integrationsspørgsmål? Den del kan ifølge DF
sådan set være fornuftig nok.
Men det er også relevant at stille
spørgsmålet: Skal vi overhovedet have et sådant
råd? Har Rådet for Etniske Minoriteter bidraget
nævneværdigt til en god integration i Danmark? Hvilke
konkrete og positive resultater har rådet egentlig leveret
på integrationsdelen og dermed på hele det
område, som Danmark diskuterer med jævne mellemrum i
offentligheden og i Folketinget?
Rådet for Etniske Minoriteter har
bestemt ikke ubetinget bidraget til og skabt en god integration i
det danske samfund.
DF opfordrer derfor Folketinget til stille
og roligt at afvikle rådet. Herefter kan det overvejes, om
der er behov for nye tiltag, der kan sikre en bedre
integration.
Under 1. behandling af lovforslaget spurgte
DF social-, børne-, og integrationsminister Annette
Vilhelmsen, hvilke positive integrationsresultater Rådet for
Etniske Minoriteter har skabt. Dette kunne ministeren ikke svare
på, og set i det lys og taget i betragtning, at flere
kommuner frivilligt har besluttet ikke at bevare de lokale
integrationsråd, som bl.a. leverer medlemmerne til
Rådet for Etniske Minoriteter, er det stærkt tvivlsomt,
om Rådet for Etniske Minoriteter fremadrettet på en
meningsfuld måde kan bidrage til fremskridt på
integrationsområdet.
På den baggrund kan DF ikke
støtte lovforslaget, da hovedformålet synes at
være at holde liv i et råd, som indtil nu ikke har
bidraget nævneværdigt til positive
integrationsresultater.
DF så meget gerne, at Folketinget i
stedet begyndte at diskutere, hvordan f.eks. kommunerne kan
få flere ikke-vestlige indvandrere og efterkommere ud
på arbejdsmarkedet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus
(S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø Bakke
(SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Peter
Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 97
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra social-, børne- og integrationsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|