Fremsat den 5. december 2013 af
fødevareminister Karen Hækkerup
Forslag
til
Lov om ændring af lov om mark- og
vejfred
(Ændring af lovens
anvendelsesområde og ændring af reglerne om aflivning
af katte og tamkaniner samt ophævelse af retten til at
kræve optagelsespenge m.v.)
§ 1
I lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2007, som
ændret ved § 5 i lov nr. 484 af 17. juni 2008 og ved
§ 56 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:
»Stk. 3.
Loven omfatter ikke hunde.«
2. § 4,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
3. § 6,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Undlader optageren at foretage underretning og anmeldelse i
overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2, skal optageren
erstatte det ved afsavnet af dyret forvoldte tab.«
4. I
§ 7 ophæves stk. 1 og 2, og i stk.
3, der herefter bliver til stk.
1, udgår: »optagelsespenge og godtgørelse
for foder og pasning samt«, og i stk.
4, der herefter bliver til stk.
2, ændres »stk. 3« til »stk.
1«.
5. § 8,
stk. 2-5, ophæves.
6. I
§ 9, stk. 1, ændres
»Indløses og afhentes« til:
»Afhentes«.
7. I
§ 10, stk. 1, ændres
»optagerens krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans
erstatningskrav« til: »optagerens
erstatningskrav« og i stk. 3,
ændres »fordringer« til:
»fordring«.
8. §
11 affattes således:
Ȥ
11. Hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have de
i § 5 optagne dyr i pleje, kan de afleveres til vedkommende
sognefoged, hvis en sådan findes, og ellers til politiet, der
i så fald indtræder i optagerens rettigheder og pligter
efter dette kapitel.
Stk. 2. Sognefogeden
eller politiet afholder udgifterne til foder og pasning af dyret,
men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.
Stk. 3. Bestemmelserne i
§§ 9 og 10 skal iagttages, dog skal sognefogedens eller
politiets udgifter til foder og pasning dækkes forlods af
afhændelsesbeløbet.«
9. §
13 affattes således:
Ȥ
13. Når husdyr, der er til væsentlig gene, uden
hjemmel færdes løse på fremmed grund, kan
besidderen straffes med bøde.
Stk. 2. For dræbte
eller beskadigede dyr skal der ikke betales
bøder.«
10. §
14 affattes således:
Ȥ
14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner,
fjerkræ og omstrejfende katte har den optagelsesberettigede
ret til på forsvarlig måde at fjerne fra sin grund og
skal ikke betale erstatning, hvis dyret herved kommer til skade
eller omkommer. Besidderen af dyret kan kræve det beskadigede
eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for den
skade, der er forvoldt.
Stk. 2. Nedskydning
eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets
besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret, jf.
dog stk. 3. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort
beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et
på egnen udbredt dagblad. Advarsel er ikke nødvendig,
når dyret angriber andre husdyr eller frembyder
nærliggende fare for person eller ejendom.
Stk. 3. Nedskydning
eller anden direkte på drab sigtende fremgangsmåde af
katte og tamkaniner må ikke foretages, medmindre dyret
angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for
person eller ejendom.
Stk. 4. Med hensyn til
dræbte eller beskadigede dyr skal bestemmelserne i
§§ 6, 8, 9 og 10 vedrørende optagne dyr iagttages
i den udstrækning, de er anvendelige.«
11. I
§ 16, stk. 3, ændres
»hæfte« til: »fængsel indtil 4
måneder«.
12. I
§ 18, stk. 1, ændres
»3 dage« til: »7 dage«.
13. §
28 affattes således:
Ȥ
28. For afholdelse af en vurderingsforretning tilkommer der
de deltagende vurderingsmænd et vederlag. Skadelidte er
pligtig til forskudsvis at udrede disse vederlag.
Stk. 2. Udskrift af
vurderingsprotokollen meddeles af formanden mod et vederlag.
Udskrifterne skal være afsendt senest 3 dage efter, at de er
bestilt; vederlaget kan kræves betalt forud.
Stk. 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
vederlag til vurderingsmænd, herunder om vederlags
størrelse.«
14. I
§ 31, stk. 1, ændres
»§ 7, stk. 4,« til: »§ 7, stk.
2,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014.
Stk. 2.
Bekendtgørelser udstedt i henhold til den i § 28, stk.
3, ophævede bestemmelse forbliver i kraft, indtil de
erstattes af bestemmelser fastsat i medfør af denne lov.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund for lovforslaget
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Muligheden for at aflive omstrejfende hunde, katte og
tamkaniner
3.1.2. Muligheden for at kræve, at dyrets besidder skal
betale et beløb for at få udleveret det omstrejfende
dyr (optagelsespenge) samt godtgørelse for foder og
pasning
3.1.3. Besidder kan straffes med bøde for ufred,
når omstrejfende husdyr forgæves er søgt
optaget
3.1.4. Forholdet til anden lovgivning
3.1.4.1. Dyreværnsloven
3.1.4.2. Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af
dyr
3.1.4.3. Bekendtgørelse om indfangning og aflivning af
herreløse katte
3.1.4.4. Hundeloven
3.1.4.5. Jagtloven og våbenloven
3.2. De foreslåede ændringer
3.2.1. Fjerne muligheden for at aflive omstrejfende hunde, katte
og tamkaniner
3.2.2. Fjerne muligheden for at kræve, at dyrets besidder
skal betale et beløb for at få udleveret det
omstrejfende dyr (optagelsespenge) samt godtgørelse for
foder og pasning
3.2.3. Muligheden for at straffe besidderen med bøde
uanset om et omstrejfende husdyr er søgt optaget, men
når dyret er til væsentlig gene
3.2.4. Samlet regulering af hunde
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring
af lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af
19. januar 2007, som ændret ved lov nr. 484 af 17. juni 2008
og lov nr. 1336 af 19. december 2008.
Med lovforslaget foreslås det at fjerne muligheden for, at
den optagelsesberettigede (grundejere, lejere og forpagtere) efter
advarsel af dyrets besidder kan skyde eller på anden
måde aflive hunde, katte og tamkaniner, der strejfer på
vedkommendes grund. Det vil fortsat være tilladt på
forsvarlig måde at fjerne dyrene fra sin grund, f.eks. ved at
jage dyret væk eller forsøge at indfange det. Det vil
også fortsat være tilladt at skyde eller på anden
måde aflive hunde, katte og tamkaniner, der angriber andre
husdyr eller fremkalder nærliggende fare for person eller
ejendom.
Det foreslås endvidere at fjerne muligheden for, at den,
der optager et strejfende dyr, kan kræve, at dyrets besidder
skal betale et beløb for at få udleveret dyret
(optagelsespenge) samt godtgørelse for foder og pasning.
Det foreslås desuden, at besidderen af et omstrejfende
husdyr, der er til væsentlig gene, kan straffes med
bøde uanset, om det omstrejfende husdyr kan optages eller
ej, så det ikke længere er en betingelse for at straffe
besidderen med bøde, at dyret forgæves er
forsøgt optaget.
Endelig foreslås det, at loven ikke skal omfatte hunde,
men at mark- og vejfredslovens regulering vedrørende hunde
flyttes til hundeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 12.
marts 2005, med senere ændringer. Det er hensigten, at der i
hundeloven etableres en hjemmel til, at politiet, evt. ved
hjælp af tredjepart, f.eks. dyreværnsorganisationer,
kan optage omstrejfende hunde, herunder indfange og internere dem
med henblik på at finde besidderen. Besidderen kan hente
hunden dér, hvor den er interneret, og vil blive
pålagt at betale udgifterne i forbindelse med optagelsen.
Lovforslaget skal derfor ses i sammenhæng med forslaget til
ændring af hundeloven, som Fødevareministeren
fremsætter samtidig med nærværende lovforslag i
november 2013.
2. Baggrund for lovforslaget
Baggrunden for forslaget er et ønske om at fjerne
borgernes ret til at nedskyde eller på anden måde
aflive andres hunde, katte og tamkaniner, når man inden for
det seneste år har advaret dyrets besidder om det.
Med forslaget ønskes bestemmelsen om, at man kan
gøre udlevering af et optaget dyr betinget af, at dyrets
besidder betaler optagelsespenge og godtgørelse for foder og
pasning, fjernet. Baggrunden herfor er, at det vil indebære
en mindre forenkling af reglerne.
Baggrunden for forslaget om, at besidderen af et omstrejfende
husdyr, der er til væsentlig gene, skal kunne straffes med
bøde uanset, om det omstrejfende husdyr kan optages eller
ej, er et ønske om, at der skal gælde det samme i
forhold til straf uanset, om det er muligt at optage dyret eller
ej. Ændringen forventes især at kunne have en
præventiv effekt.
Samtidig ønskes der et yderligere incitament til at
sikre, at besiddere af hunde udviser større ansvarlighed for
deres hundes færden og sørger for, at de ikke
strejfer. Når politiet optager strejfende hunde, eventuelt
via en tredjepart, skal hundens besidder betale udgifterne i
forbindelse med optagelsen, herunder til afhentning, internering,
mv. Dette økonomiske incitament, som besiddere af hunde har
til at holde sin hund på egen grund, ønskes
tydeliggjort ved at skabe klarhed over regulering af hunde. Derfor
ønskes mark- og vejfredslovens regulering af hunde flyttet
til hundeloven, og i den forbindelse ønskes der etableret en
hjemmel til, at politiet, evt. ved hjælp af tredjepart, kan
optage omstrejfende hunde.
En del af bestemmelserne i mark- og vejfredsloven
vedrørende hunde er allerede dækket af eksisterende
bestemmelser i hundeloven. Det gør sig bl.a. gældende
for bestemmelsen i mark- og vejfredsloven om, at man skal holde
sine husdyr på sit eget. Dette svarer til hundelovens krav
om, at en besidder skal have herredømme over hunde og ikke
må lade den strejfe om. Herudover indeholder hundeloven
tilsvarende bestemmelser om politiets underretning af besidderen,
fremlysning af hunden og afhændelse af optagne hunde.
Situationer med strejfende hunde er derfor i dag reguleret
både i hundeloven og i mark- og vejfredsloven, og det
vurderes således, at der er et overlap mellem visse dele af
de to love.
Hundeloven indeholder imidlertid ikke som mark- og vejfredsloven
bestemmelser om, at man som borger, der har en strejfende hund
på sin grund, kan vælge selv at optage den, samt at man
har ret til på forsvarlig måde at fjerne den fra sin
grund og ikke er pligtig til at yde erstatning, hvis dyret derved
kommer til skade eller omkommer. Hundeloven indeholder heller ikke
en bestemmelse om, at udlevering af en optaget hund kan betinges
af, at der betales erstatning for skade, som hunden har forvoldt.
Disse bestemmelser foreslås overført til
hundeloven.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
I 1872 kom den første lov om mark- og vejfred, lov nr. 53
af 25. marts 1872, som blev afløst af lov nr. 107 af 31.
marts 1953 om mark- og vejfred.
Loven indeholder blandt andet bestemmelser om at holde sine
husdyr på egen grund, optagelse af husdyr samt rettigheder og
pligter i forbindelse med optagelse af husdyr.
I lovens kapitel I findes den centrale bestemmelse om, at enhver
er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr
på sit eget, jf. lovens § 1, stk. 1. Kravet danner
grundlaget for lovens bestemmelser om optagelse og håndtering
af husdyr, der færdes på fremmed grund.
Det følger af lovens § 5, at enhver har ret til selv
at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel
færdes løse på ens grund. Optagelsen skal ske
på en sådan måde, at dyret så vidt muligt
ikke kommer til skade. Bestemmelsen om optagelse af husdyr har til
formål at begrænse de situationer, hvor husdyr strejfer
om til fare for afgrøder, dyr og mennesker. Retten til at
optage et omstrejfende husdyr er desuden begrundet i hensynet til
smittefaren, idet det bortløbne dyrs kontakt til andre dyr
begrænses ved optagelsen.
I 2003 blev der af Fødevareministeriet nedsat et udvalg
vedrørende forenkling af lov om mark- og vejfred.
Formålet med udvalgets arbejde var at afklare, hvordan og i
hvilket omfang loven blev benyttet, herunder om der var
bestemmelser i loven, der ikke længere var relevante på
grund af den generelle samfundsudvikling.
Den 4. marts 2004 afgav udvalget rapport. Udvalget fandt, at
loven stadig var relevant, herunder at de fleste af lovens
bestemmelser om husdyr fortsat havde betydning, og at den generelle
samfundsudvikling således ikke havde medført, at
bestemmelserne var blevet overflødige. Udvalget anbefalede
således at bevare bestemmelserne om optagelse af dyr med
henvisning til deres betydning for, at dyrene kommer tilbage til
deres besidder og ikke mindst for at undgå smitterisiko ved
at undslupne dyr får kontakt med andre dyrebesætninger.
Udvalget indstillede derfor, at mark- og vejfredsloven ikke blev
ændret. Fødevareministeriet besluttede på den
baggrund herefter ikke at ændre loven.
3.1.1. Muligheden for at aflive omstrejfende hunde, katte
og tamkaniner
Den centrale bestemmelse om drab af uvane husdyr,
løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende
hunde og katte findes i lovens § 14. Det følger af
§ 14, stk. 1, at den optagelsesberettigede på
hensigtsmæssig måde kan fjerne uvane husdyr,
løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende
hunde og katte fra grunden uden pligt til at yde erstatning, hvis
dyret derved kommer til skade eller omkommer.
Omstrejfende hunde har været omfattet af loven siden 1872,
mens omstrejfende katte og tamkaniner først blev optaget i
lovens nuværende § 14 i 1953. Det hensyn, der lå
bag optagelsen af omstrejfende hunde, var at beskytte den
optagelsesberettigedes ejendom, herunder husdyr, mod de skader og
farer, som hunde kunne forårsage. Katte og tamkaniner blev
omfattet af loven, idet disse dyr i enkelte tilfælde kunne
være generende, og det derfor fandtes naturligt at medtage
dem i lovens § 14, selvom man ikke fandt det store behov
herfor.
Lovens § 14, stk. 2, giver den optagelsesberettigede
mulighed for at nedskyde eller på anden måde aflive
dyret, når dyrets besidder i forvejen inden for det sidste
år er advaret. Hvis dyret angriber andre husdyr eller er til
fare for personer eller ejendom, er forudgående advarsel ikke
nødvendig, jf. stk. 2, 2. punktum.
Lovens § 14, stk. 3, pålægger den, der har
dræbt et dyr, at underrette dyrets besidder om drabet senest
24 timer efter, at drabet har fundet sted. Hvis man ikke ved, hvem
besidderen er, skal politiet kontaktes.
Omfanget af brugen af § 14 kendes ikke. Rigspolitiet har
oplyst til Fødevareministeriet, at der ikke findes
opgørelser over antallet af dyr, herunder hunde og katte,
der hvert år mister livet med baggrund i lovens §
14.
3.1.2. Muligheden for at kræve, at dyrets besidder
skal betale et beløb for at få udleveret det
omstrejfende dyr (optagelsespenge) samt godtgørelse for
foder og pasning
Det følger af loven, at optageren er pligtig at fodre og
passe det optagne dyr forsvarligt. Af §§ 7 og 8
fremgår det, at optageren er berettiget til at få
optagelsespenge fra dyrets besidder samt godtgørelse for
foder og pasning. Optageren er berettiget til at gøre
optagne dyrs udlevering afhængig af, at optagelsespengene og
godtgørelsen for foder og pasning betales.
Ifølge § 8 udgør optagelsespengene det samme
beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse
for foder og pasning af det pågældende dyr i et
døgn. Taksterne for godtgørelsen kan til enhver tid
ændres af fødevareministeren, jf. § 8, stk. 5.
Taksterne findes i bekendtgørelse nr. 85 af 14. marts 1970
om godtgørelse for foder og pasning af fremmede husdyr i
henhold til mark- og vejfredslovens § 8.
3.1.3. Besidder kan straffes med bøde for ufred,
når omstrejfende husdyr forgæves er søgt
optaget
Lovens § 13 giver mulighed for at straffe besidderen af et
omstrejfende dyr med bøde, hvis dyret forgæves er
forsøgt optaget.
3.1.4. Forholdet til anden lovgivning
Foruden mark- og vejfredsloven reguleres forholdene
vedrørende dyr i flere forskellige regelsæt:
3.1.4.1. Dyreværnsloven
Overordnet set gælder dyreværnsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 252 af 8. marts 2013, for ethvert
dyrehold. Det følger af lovens § 1, at dyr skal
behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe. Af lovens
§ 2 følger det, at enhver, der holder dyr, skal
sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de
huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige
behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer.
Ifølge lovens § 13 skal det ved aflivning af et dyr
sikres, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit
som muligt. Derudover er det i § 13, stk. 2, bestemt, at
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler
om aflivning af dyr, herunder forbud mod visse aflivningsformer
samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun
må foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret
person.
3.1.4.2. Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af
dyr
Af bekendtgørelse nr. 1302 af 17. december 2012 om
slagtning og aflivning af dyr, der er udstedt med hjemmel i
dyreværnsloven, fremgår det af § 3, at dyr skal
skånes for enhver undgåelig smerte, psykisk belastning
eller lidelse under aflivning og dermed forbundne aktiviteter. Af
§ 6 fremgår det, at aflivning af dyr af
hesteslægten, kvæg, strudse samt hunde og katte kun
må foretages af dyrlæger, slagtere, personer med
jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i
slagtning eller aflivning. Dog med undtagelse af aflivning af
hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning
til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen,
og i tilfælde hvor det drejer sig om dyr, der på grund
af sygdom eller tilskadekomst straks skal aflives. Aflivning ved
drukning må ikke finde sted.
3.1.4.3. Bekendtgørelse om indfangning og aflivning af
herreløse katte
Ejerkatte er alene reguleret i mark- og vejfredsloven, som
udelukkende beskæftiger sig med dyr, der har en besidder.
Herreløse katte er således ikke omfattet af loven, men
er reguleret i bekendtgørelse nr. 384 af 17. juli 1984 om
indfangning og aflivning af herreløse katte, der er udstedt
med hjemmel i dyreværnsloven.
3.1.4.4. Hundeloven
Hunde er reguleret i hundeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 259 af 12. april 2005, med senere ændringer.
Ifølge lovens § 3, stk. 1, er det forbudt i byer og områder med bymæssig
bebyggelse at lade hunde færdes på gader, veje,
stier eller pladser, der er åbne for
almindelig færdsel, uden at være i bånd
eller i følge med en person, der har fuldt herredømme
over hunden. Hvis en hund færdes på de nævnte
steder uden at være i følge med en person, der har
fuldt herredømme over den, kan politiet lade hunden optage
og kontakte besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret,
fremlyses den. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at
underretning og fremlysning har fundet sted, henter hunden og
betaler de udgifter, optagelsen har medført, kan politiet
afhænde eller aflive hunden. Desuden kan besidderen straffes
med bøde.
Ifølge § 3, stk. 3, påhviler det besidderen af
en hund uden for byer og områder med
bymæssig bebyggelse at sørge for, at den ikke
strejfer om. Besidderen kan straffes med bøde for
overtrædelse af bestemmelsen.
Ifølge § 6, stk. 1, påhviler det besidderen at
træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må
anses for påkrævet for at forebygge, at hunden volder
andre skade. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske
eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens
adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at
skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er
grundlag for at antage, at den pågældende hund kan
være farlig for sine omgivelser, kan politiet ifølge
§ 6, stk. 2, træffe afgørelse om:
1) at give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor
hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til
1,8 meter i højden mv.
2) at give besidderen pålæg om, at hunden kun
må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer
over 18 år og ikke må luftes sammen med andre
hunde,
3) at give besidderen pålæg om, at hunden, når
den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, der
højest er 2 meter langt og/eller være forsynet med en
lukket mundkurv eller
4) at lade hunden aflive.
Ifølge § 6, stk. 3, kan politiet endvidere give
besidderen pålæg som nævnt i stk. 2, nr. 1-3,
bl.a. hvis hunden har for vane at forulempe husdyr i ejendom eller
på mark. Hvis besidderen ikke overholder et pålæg
efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3, kan politiet lade hunden
aflive, jf. stk. 4.
Beslutning om aflivning efter hundeloven træffes af
politiet.
3.1.4.5. Jagtloven og våbenloven
Retten til at nedskyde et omstrejfende dyr på sin grund
efter mark- og vejfredslovens § 14, stk. 2, forudsætter,
at borgeren er i besiddelse af en våbentilladelse til et
jagtvåben med dertilhørende gyldigt jagttegn, jf. lov
nr. 930 af 24. september 2009 om jagt og vildtforvaltning med
senere ændringer samt lov nr. 1005 af 22. oktober 2012 om
våben og eksplosivstoffer med senere ændringer.
3.2. De
foreslåede ændringer
3.2.1. Fjerne muligheden for at aflive omstrejfende hunde,
katte og tamkaniner
Det foreslås, at muligheden for at skyde eller på
anden måde aflive omstrejfende hunde, katte og tamkaniner
fjernes, medmindre dyret angriber andre husdyr, eller der er
nærliggende fare for, at det vil angribe mennesker eller
ejendom. Efter Fødevareministeriets vurdering er denne
mulighed for at aflive andres hunde, katte og tamkaniner, når
dyrets besidder er blevet advaret, utidssvarende.
Vedrørende katte har Fødevareministeriet i
forbindelse med forslaget lagt vægt på, at det
fremgår af Det Dyreetiske Råds udtalelse om katte fra
september 2004, at det er Rådets opfattelse, at det som
hovedregel ikke bør være tilladt at skyde katte ud fra
dyreetiske hhensyn.
Vedrørende tamkaniner foreslås de undtaget fra
bestemmelsen i lovens § 14, stk. 2, idet de sjældent
strejfer og sjældent er til gene for andre.
Det vil efter den foreslåede ændring fortsat
være tilladt på forsvarlig måde at fjerne katte
og tamkaniner fra sin grund, f.eks. ved at jage dyret væk
eller forsøge at indfange det. Det vil også fortsat
være lovligt at nedskyde eller på anden måde
aflive disse dyr, hvis dyret angriber, eller der er
overhængende fare for, at det angriber person eller
ejendom.
For så vidt angår omstrejfende hunde foreslås
det, at reglerne i mark- og vejfredsloven flyttes til hundeloven,
og at der i den forbindelse etableres en bestemmelse i hundeloven
om, at det er tilladt på forsvarlig måde at fjerne
hunden fra sin grund, f.eks. ved at jage den væk. Det vil
også efter hundeloven fortsat være tilladt at nedskyde
eller på anden måde aflive en hund, der angriber, eller
der er overhængende fare for angriber person eller
ejendom.
Forslaget vedrører alene hunde, katte og tamkaniner. Det
vil derfor fortsat være lovligt at aflive uvane husdyr,
løsslupne pelsdyr og fjerkræ, hvis besidderen inden
for det seneste år er advaret, og de øvrige
betingelser i dyrevelfærdslovgivningen samt jagt- og
våbenlovgivningen er opfyldt. Advarsel er dog
unødvendigt, når dyret angriber andre husdyr eller
frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. Ordet
"ejendom" omfatter husdyr, men ikke værdiløse vilde
buske og lignende.
3.2.2. Fjerne muligheden for at kræve, at dyrets
besidder skal betale et beløb for at få udleveret det
omstrejfende dyr (optagelsespenge) samt godtgørelse for
foder og pasning
Optageren af et omstrejfende husdyr kan ifølge loven
kræve, at dyrets besidder betaler et af
fødevareministeren fastsat beløb for at få
udleveret det omstrejfende dyr (optagelsespenge) samt
godtgørelse for foder og pasning. Denne mulighed
foreslås nu fjernet.
Forslaget vurderes at indebære en mindre administrativ
forenkling. Optagelsesbeløbet, der udgør samme
beløb som godtgørelse for foder og pasning, er
fastsat i bekendtgørelse nr. 85 af 14. marts 1970 om
godtgørelse for foder og pasning af fremmede husdyr i
henhold til mark- og vejfredslovens § 8, hvori taksterne for
godtgørelse for foder og pasning er fastsat.
3.2.3. Mulighed for at straffe besidderen med bøde
uanset om et omstrejfende husdyr er søgt optaget, men
når dyret er til væsentlig gene
Ifølge loven kan besidderen af et omstrejfende dyr
straffes med bøde, hvis dyret forgæves er
forsøgt optaget. Det foreslås, at besidderen kan
straffes med bøde uanset, om det omstrejfende husdyr kan
optages eller ej, men når dyret er til væsentlig gene.
Det vil således ikke være afgørende, om dyret
kan optages eller ej. Det vil derimod være afgørende,
hvorvidt dyret er til væsentlig gene. Det vil ikke i sig selv
være tilstrækkeligt til at udgøre en
væsentlig gene, at dyret strejfer. Forslaget vurderes at
kunne have en præventiv effekt i forhold til at få
besiddere af husdyr til at holde deres dyr på egen grund.
3.2.4. Samlet regulering af hunde
Det foreslås, at mark- og vejfredslovens regulering af
hunde flyttes til hundeloven, så det bliver mere enkelt og
tydeligere for hundebesiddere og øvrige borgere, hvilke
regler der gælder i forhold til hunde. Nærværende
lovforslag skal derfor ses i sammenhæng med forslaget til
ændring af hundeloven.
I forslag til ændring af hundeloven foreslås det, at
der etableres en hjemmel til, at politiet, evt. via en tredjepart,
f.eks. et dyreinternat, kan optage hunde, der strejfer på
private arealer. Forslaget vurderes at tydeliggøre et
økonomisk incitament for besiddere af hunde til at holde
hunde på egen grund i og med, at dyrets besidder vil blive
pålagt at betale politiets udgifter i forbindelse med
optagelsen samt kan få en bøde.
Et lignende incitament foreslås ikke for katte.
Fødevareministeriet har i den forbindelse lagt vægt
på, at problemstillingen i forhold til hunde og katte er
forskellig, idet hunde kan udgøre en større fare for
mennesker og ejendom end katte, ligesom der er forskel i forhold
til de skader, de kan forvolde. I Det Dyreetiske Råds
udtalelse om katte fra 2004, udtaler Rådet, at de
lovgivningsmæssige forskelle på retsstillingen for
folk, der føler sig generet på grund af henholdsvis
hunde og katte, efter Rådets opfattelse primært
afspejler, at dyrene er forskellige f.eks. i forhold til graden af
farlighed og i forhold til de gener og skader, de kan forvolde.
Fødevareministeriet har sammenholdt mark- og
vejfredslovens regler vedrørende hunde med hundelovens
bestemmelser og foretaget en vurdering af, hvilke regler om hunde
det er nødvendigt at foreslå overført til
hundeloven. I de tilfælde, hvor reglerne ikke foreslås
overført fra mark- og vejfredsloven til hundeloven, skyldes
det, at de situationer, der reguleres i mark- og vejfredsloven,
allerede vurderes at være omfattet af eksisterende regler i
hundeloven. Reglerne i hundeloven er i flere tilfælde mere
generelt formuleret end mark- og vejfredsloven, hvilket betyder, at
hundeloven i mange tilfælde vil være
tilstrækkeligt bredt formuleret til at omfatte situationer,
som har været mere detaljeret reguleret i mark- og
vejfredsloven.
De bestemmelser fra mark- og vejfredsloven, som
Fødevareministeriet har vurderet skal overføres til
hundeloven, omhandler optagelse af hunde, der strejfer på
private arealer og politiets handlemuligheder over for strejfende
hunde. I forslag til ændring af hundeloven foreslås der
derfor en række ændringer af hundelovens § 3, som
har til formål at videreføre mark- og vejfredslovens
bestemmelser om hunde. Det bemærkes, at bestemmelserne ikke
foreslås overført ordret, men så de tilpasses
den eksisterende bestemmelse i hundelovens § 3.
Fødevareministeriet foreslår således, at
mark- og vejfredslovens § 1, som omhandler besidderens pligt
til at holde hunden på sin egen grund, overføres til
hundeloven med henblik på at sikre, at det klart
fremgår, at hunde ikke må færdes på private
arealer, som besidderen ikke har brugsret til.
Mark- og vejfredslovens § 5, der giver ret til, at man som
privatperson kan optage en hund, der strejfer på ens grund,
foreslås ligeledes overført til hundeloven.
Ændringen skal sikre, at private fortsat har ret til at
optage en hund, der strejfer på vedkommendes grund.
Mark- og vejfredsloven indeholder i § 6 en bestemmelse om,
at optageren, hvis denne ved, hvem dyret tilhører, inden 24
timer skal underrette besidderen eller en til vedkommendes husstand
hørende voksen person. Ved optageren ikke, hvem dyret
tilhører, eller har den optagelsesberettigede ikke mulighed
for at optage dyret, skal politiet eller sognefogeden kontaktes
inden for samme frist, jf. mark- og vejfredslovens § 6 og
§ 11. Fødevareministeriet foreslår, at disse
regler om underretning om optag af hunde overføres til
hundeloven, dog således at henvendelsen ikke kan ske til
sognefogeden, men alene til politiet. Det skyldes, at reglerne i
hundeloven kun involverer politiet og ikke sognefogeden i sager om
strejfende hunde.
Fødevareministeriet foreslår desuden, at mark- og
vejfredslovens § 8 om forsvarlig behandling og fodring af det
optagne dyr overføres til hundeloven.
Desuden foreslås det, at en bestemmelse svarende til mark-
og vejfredslovens § 14, stk. 1, der tillader, at man på
forsvarlig måde kan fjerne dyret fra sin grund, og at man
ikke er pligtig til at yde erstatning, hvis dyret kommer til skade
eller omkommer derved, indsættes i hundeloven.
Fødevareministeriet foreslår endvidere, at mark- og
vejfredslovens nødværgebestemmelse i § 14, stk.
2, hvorefter det er lovligt at nedskyde eller på anden
måde aflive et dyr, hvis dyret angriber, eller der er
overhængende fare for, at det angriber person eller ejendom,
overføres til hundeloven. Fødevareministeriet
vurderer, at hunde kan udgøre en reel fare for mennesker og
ejendom, og at det derfor er relevant at sikre, at der er mulighed
for at beskytte sig mod en hund, der angriber.
I nærværende lovforslag foreslås det som noget
nyt i lovens § 13, at besidderen af et omstrejfende husdyr,
der er til væsentlig gene, kan straffes med bøde,
uanset om det omstrejfende dyr kan optages eller ej. I forslag til
ændring af hundeloven foreslås det indsat, at det er
forbudt at lade hunde færdes på private arealer, som
besidderen af hunden ikke har brugsret til. Det foreslås
samtidig, at hundelovens § 12 om bødestraf udvides til
at indeholde bødestraf for, at hunden strejfer om på
private arealer. Fødevareministeriet vurderer, at det
tilføjede kriterium i mark- og vejfredsloven om, at dyret
skal have været til væsentlig gene, ikke
nødvendiggør ændringer af hundelovens §
12.
Det foreslås, at nærværende lovforslag
træder i kraft samtidigt med ikrafttræden af den
reviderede hundelov.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om at fjerne muligheden for, at optagelsesberettigede
kan aflive hunde, katte og tamkaniner, der strejfer på deres
grund, forventes ikke at medføre økonomiske
omkostninger for det offentlige.
Forslaget om, at besidderen af et omstrejfende husdyr, der er
til væsentlig gene, kan straffes med bøde uanset, om
det omstrejfende husdyr kan optages eller ej, forventes ikke i
praksis at medføre et øget antal henvendelser til
politiet. Da den nuværende bestemmelse kun har været
anvendt i begrænset omfang, forventes ændringen mest at
være af præventiv karakter.
Forslaget om at fjerne muligheden for at kræve
optagelsespenge samt godtgørelse for foder og pasning
forventes heller ikke at medføre et øget antal
henvendelser til politiet, idet bestemmelsen ikke formodes at have
været en medvirkende faktor i en evt. beslutning om selv at
fodre og passe dyret eller overlade dyret til politiet.
Endelig forventes forslaget om at samle regulering af strejfende
hunde i hundeloven ikke at medføre øgede
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet
overførslen af bestemmelserne til hundeloven ikke har til
hensigt at ændre politiets praksis vedrørende
strejfende hunde.
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser
for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil ikke have administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil ikke have miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Danmark har ratificeret Den Europæiske Konvention af 13.
november 1987 om beskyttelse af kæledyr. Konventionen
trådte for Danmarks vedkommende i kraft den 1. maj 1993.
Konventionen omfatter ethvert dyr, der holdes til privat
fornøjelse og selskab. Konventionen indeholder bestemmelser
om forsvarligt hold af familie- og hobbydyr, handel med familie- og
hobbydyr, operative indgreb og aflivning samt regler om
omstrejfende dyr. Konventionens regler er dækket af
dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 252 af 8.
marts 2013.
Af konventionens artikel 4, stk. 2, litra c, fremgår, at
enhver, der holder kæledyr eller har givet tilsagn om at
passe det, skal træffe alle rimelige foranstaltninger for at
forhindre, at det løber bort. Ifølge konventionens
artikel 11 må kun en dyrlæge eller en anden
kvalificeret person aflive et kæledyr. For at gøre
ende på et dyrs lidelser kan undtagelse herfra gøres i
nødstilfælde, hvor det ikke er muligt hurtigt at
få hjælp fra en dyrlæge eller en anden
kvalificeret person, eller i andre nødsituationer, der er
omfattet af national lovgivning. Enhver aflivning skal
udføres på en sådan måde, at dyret efter
omstændighederne påføres mindst mulig fysisk og
sjælelig lidelse. Af artikel 12 fremgår det, at hvis en
medlemsstat finder, at antallet af omstrejfende dyr udgør et
problem, skal der træffes de nødvendige
lovgivningsmæssige og/eller administrative foranstaltninger
til at formindske antallet på en sådan måde, at
dyrene ikke udsættes for unødig smerte, lidelse eller
ulempe. Ved ratifikation af konventionen har Danmark forpligtet sig
til at overveje at tilskynde den, der finder en omstrejfende hund
eller kat, til at meddele dette til den kompetente myndighed.
Lovforslaget er i overensstemmelse med ovennævnte
konvention og har ikke EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA, Alimentas ApS,
Alternativfondet, Alle Dyrs Ret, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen
for konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Brugernes førerhundeordning, Bryggeriforeningen, Bureau
Veritas Denmark, Center for Miljø og Toksikologi på
DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Daniche, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Civile Hundeførerforening,
Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Krebseavlerforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Boerbol Klub,
Dansk Breton Klub, Dansk Dyreværn i Århus, Dansk
Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk Fåreavl, Dansk Galop,
Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Isindustri, Dansk
Jagthunde Udvalg, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagtsforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Racehunde Union, Dansk Ride
Forbund, Dansk Ruhår Klub, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Skovforening, Dansk Supermarked, Dansk Terrier Klub, Dansk Terrier
Klub Bull Image Klubben, Dansk Transport og Logistik, Dansk
Travsports Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk Vizsla
Klub, Dansk Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Hundeejeres Landsforening, Danske Godser og
Herregårde, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Danske
Skovdyrkerforeninger, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Hundeforening, Den Danske Landinspektørforening, Det
Biovidenskabelig Fakultet v/ Københavns Universitet, Det
danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO (Dansk Flavour Organisation), DHI (Center
for Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS), DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, Diagnostica ApS,
Dommerfuldmægtigforeningen, DTU - Fødevareinstituttet,
DTU - Veterinærinstituttet, DOSO -
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Beskyttelses Internat i Hillerød v/ Mads
Jørgensen, Dyrenes Dag Komite, Dyrenes
Hjælpekomité Freja, Dyrenes Venner,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsforeningernes Fællesråd,
Dyreværnet, Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS,
Ecscomv/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite Food
Aps, Emballageindustrien, EMCON, Erhvervsbladet, Eurofins Steins
Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade
Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr, Foodcare,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen
Aktive Dyrerettigheder, Foreningen Fair Dog, Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Tilsynsfunktionærer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Foreningen til
Værn for Værgeløse Dyr, Forsikring og Pension,
Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet, FS-C.dk
(Food Safety Consult), Fugleværnsfonden,
Fællesrepræsentationen for Specialklubber for
stående Jagthunde i Danmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet, Gigtforeningen,
Greenpeace, Grøn hverdag, Happy Smiley, Hatting-KS A/S,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hesteinternatet
af 1999, Hestens Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, Hundens
Tarv, Husdyrenes Vel - Fyn, HygiejneGruppen,
Højmarklaboratoriet a/s, Håndværksrådet,
Inges Kattehjem, International Transport Danmark, Kantineledernes
Landsklub, Kattens Værn, KGH Customs services Danmark, KGH
Customs services Sverige, Klubben for Field Trial Spaniels,
Kopenhagen Fur, Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Korthaarklubben, Kost,
Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Kuluk Consult ApS,
Københavns Byret, Kødbranchens Fællesråd,
Landbo Ungdom, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landsforeningen til Oplysning om og Afskaffelse
af Vivisektion i Danmark, Landskontoret for Heste,
Landsorganisationen i Danmark, Lolex aps, Lynges E. Kontrol,
Lægemiddelstyrelsen, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Ninkovich Consult ApS, NOAHs
Sekretariat (noah), NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening,
OASA, Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien i Danmark,
Politiforbundet i Danmark, Politihundetjenesten, Q-food ApS, QMS-
Consult, Retten i Esberg, Retten i Glostrup, Retten i
Helsingør, Retten i Herning, Retten i Hillerød,
Retten i Hjørring, Retten i Holbæk, Retten i
Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i Lyngby,
Retten i Nykøbing F. , Retten i Næstved, Retten i
Odense, Rottweilerklubben, Rådet for Dyreforsøg,
Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Sammark, Sedan,
Servicehunde til Handicappede, Sills & Løndal
Rådgivning Aps, Slagtermestre og Ostehandlerforeningen
Danmark, Smiley-One, Småskovsforeningen Danmark, SPF-Danmark,
Statsministeriet, Stop Spild Af Mad, Sundhedsraadet,
Sydsjællands - og Lolland-Falsters Politi, Teknologisk
Institut, Verdensnaturfonden, Vestre Landsret,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, Videncentret For Landbrug, WSPA Danmark,
Økologisk Landsforening, Østre Landsret og
Åbyhøj Dyreklinik.
10. Sammenfattende skema
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (§ 1 a)
Det foreslås, at loven ikke omfatter hunde, og at mark- og
vejfredslovens regulering af omstrejfende hunde flyttes til
hundeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 12. april 2005,
med senere ændringer, ved en ændring af denne.
Nærværende lovforslag skal derfor ses i
sammenhæng med forslag til ændring af hundeloven.
Omstrejfende hunde har været omfattet af mark- og
vejfredloven siden 1872. Baggrunden for forslaget om at samle mark-
og vejfredslovens regler om omstrejfende hunde i hundeloven er, at
det dermed bliver mere enkelt og tydeligt for hundebesiddere og
øvrige borgere, hvilket regelsæt der gælder i
forhold til hunde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.4.
Til nr. 2 (§ 4, stk. 1)
§ 4, stk. 1, hvorefter mark- og vejfredslovens regler ikke
finder anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af
hunde, foreslås ophævet. Erstatningsansvar for skade
voldt af hunde vil som hidtil være omfattet af
erstatningsreglerne i hundeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
259 af 12. april 2005, med senere ændringer. Den
foreslåede ophævelse af mark- og vejfredslovens §
4, stk. 1, vil således ikke ændre retstilstanden. Den
foreslåede ophævelse er alene en konsekvens af
forslaget til § 1 a om, at hunde ikke skal være omfattet
af mark- og vejfredsloven, jf. bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 3 (§ 6, stk. 3)
Ifølge den nugældende mark- og vejfredslovs §
6, stk. 1 og 2, skal optageren, hvis denne ved, hvem dyrets
besidder er, snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at
optagelsen har fundet sted, kontakte besidderen. Ved optageren
ikke, hvem dyret tilhører, skal vedkommende inden for samme
frist anmelde optagelsen til sognefogeden, hvis en sådan
findes, og ellers til politiet. Sognefogeden/politiet skal snarest
muligt foranledige optagelsen bekendtgjort. Ifølge den
nugældende § 6, stk. 3, fortabes optagerens ret til
godtgørelse for foder og pasning, ligesom optageren skal
erstatte det tab, som dyrets besidder har haft som følge af
afsavnet af dyret, hvis optageren har undladt at foretage
anmeldelse i overensstemmelse med stk. 1 og 2.
Det foreslås, at henvisningen til optagerens ret til
godtgørelse for foder og pasning udgår i § 6,
stk. 3. Den foreslåede ændring af § 6, stk. 3, er
en konsekvens af forslaget til ændring af §§ 7 og
8, jf. bemærkningerne til nr. 4 og 5 om at fjerne retten til
optagelsespenge og godtgørelse for foder og pasning.
Optagerens manglende anmeldelse vil således alene have som
konsekvens, at optageren skal erstatte besidderens tab som
følge af afsavnet af dyret.
Til nr. 4 (§ 7)
Det foreslås at ophæve den nugældende §
7, stk. 1, om at der for optagelse af husdyr tilkommer optageren
optagelsespenge. Retten til at kræve optagelsespenge
går tilbage til 1600-tallet, hvor det i forordning af 14.
april 1694 om løsningspenge blev indført, at der
udover skadeserstatning måtte kræves
løsningspenge for optagne dyr. Bestemmelsen blev
videreført i den første lov om mark- og vejfred fra
1872 og i den nugældende hovedlov fra 1953.
Forslaget vurderes at indebære en mindre forenkling af
reglerne.
Som konsekvens af forslaget om at ophæve retten til
optagelsespenge foreslås det samtidigt at ophæve den
nugældende § 7, stk. 2. Ifølge denne skal
optagelsespengene udgøre det samme beløb, som til
enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning
af det pågældende dyr i et døgn, og hvis en flok
husdyr optages, kan der dog højst kræves
optagelsespenge for 5 dyr. Retten til at kræve
godtgørelse for foder og pasning samt beløbet fastsat
hertil fremgår af den nugældende § 8, stk. 2-5,
der ligeledes foreslås ophævet, jf.
bemærkningerne til nr. 5.
Lovens nuværende § 7, stk. 3, bliver herefter til
stk. 1. Ifølge bestemmelsen er optageren, bortset fra det i
§ 6, stk. 3, og § 18, stk. 3, pkt. 1, omhandlede
tilfælde, berettiget til at gøre optagne dyrs
udlevering afhængig af, at der betales ham optagelsespenge og
godtgørelse for foder og pasning samt erstatning for
forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor.
Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand,
der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt
enighed herom ikke kan opnås mellem parterne. Som konsekvens
af, at retten til optagelsespenge, jf. den nugældende §
7, stk. 1, og retten til at kræve godtgørelse for
foder og pasning, jf. den nugældende § 8, stk. 2,
foreslås fjernet, foreslås bestemmelsen ændret,
så optageren ikke kan gøre udleveringen af dyret
betinget af, at besidderen betaler optagelsespenge og
godtgørelse for foder og pasning. Udlevering af dyret vil
optageren herefter alene kunne betinge af, at besidderen betaler en
eventuel erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse
herfor, jf. lovens kapitel II. Optageren kan imidlertid fortsat
ikke gøre optagne dyrs udlevering afhængig af, at der
betales ham erstatning for forvoldt skade, hvis optageren har
undladt at underrette dyrets besidder, hvis optageren ved, hvem
denne er, eller hvis optageren har undladt at anmelde optagelsen
til sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til
politiet, jf. § 6, stk. 3. Optageren vil desuden ikke kunne
gøre optagne dyrs udlevering afhængig af, at der
betales ham erstatning for forvoldt skade, hvis optageren har
undladt at lade den forvoldte skade vurdere efter reglerne i lovens
§ 18, stk. 1 og 2, og ikke med dyrets besidder har
indgået aftale om erstatningens størrelse eller om
dens fastsættelse på anden måde, jf. § 18,
stk. 3.
Den nugældende § 7, stk. 4, bliver som følge
af ændringsforslaget, hvor stk. 1 og 2 udgår, herefter
til stk. 2. Bestemmelsen konsekvensrettes, så den henviser
til stk. 1 i stedet for stk. 3.
Til nr. 5 (§ 8, stk. 2-5)
Det foreslås, at retten til godtgørelse for foder
og pasning af optagne dyr fjernes, og som konsekvens heraf, at
§ 8, stk. 2-5 ophæves. Det følger af den
nugældende § 8, stk. 2, at der for hvert døgn,
der går mellem optagelsen og tilbagelevering af dyret eller
aflevering til salg, tilkommer optageren godtgørelse for
foder og pasning. I stk. 2-5 er beregning af godtgørelsen
nærmere beskrevet.
Retten til godtgørelse for foder og pasning af optagne
dyr blev indført ved forordning af 29. oktober 1794 om hegn
og fred for jorder i Danmark. Det fremgik heraf, at dyrenes
besidder foruden at skulle erstatte eventuel skade på jorden
og dens afgrøder og betale optagelsespenge skulle refundere
optagerens udgifter til foder m.v., hvis dyrene ikke blev
indløst inden 24 timer, efter at underretning om optagelsen
bevisligt var tilgået dyrets besidder. Retten til
godtgørelse blev videreført i mark- og vejfredsloven
fra 1872, og ved revisionen af loven i 1953 blev det vurderet, at
godtgørelsen kan medvirke til besidderes påpasselighed
med hensyn til at holde sine husdyr på sin egen grund.
Forslaget om at fjerne retten til godtgørelse for foder
og pasning vurderes at indebære en mindre administrativ
forenkling. Taksterne findes i bekendtgørelse nr. 85 af 14.
marts 1970 om godtgørelse for foder og pasning af fremmede
husdyr i henhold til mark- og vejfredslovens § 8.
Den nugældende § 8, stk. 1, om at optageren skal
fodre og passe det optagne dyr forsvarligt, bevares. Bestemmelsen
skal fortolkes i overensstemmelse med dyreværnslovens regler,
hvorefter dyr skal behandles omsorgsfuldt, herunder huses, fodres,
vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov.
Optageren vil fortsat, hvis vedkommende ikke har mulighed for at
passe det optagne dyr, have mulighed for at aflevere dyret til
sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet,
jf. § 11, stk. 1. Det vil fortsat være muligt for
sognefogeden eller politiet at få refunderet udgifter til
foder og pasning af dyrets besidder, jf. bemærkningerne til
§ 11.
Til nr. 6 (§ 9, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
forslaget til §§ 7 og 8, om at det ikke skal være
muligt at gøre udlevering af optagne dyr betinget af, at
dyrets besidder betaler optagelsespenge og godtgørelse for
foder og pasning.
Til nr. 7 (§ 10)
Det følger af den nugældende § 10, stk. 1, at
der af det beløb, der indkommer ved afhændelse efter
§ 9, stk. 1, f.eks. ved salg eller afhændelse til
slagteri, forlods skal afholde de udgifter, der har været
forbundet med bekendtgørelse af optagelsen og
afhændelsen. Derefter skal optagerens krav på
optagelsespenge, godtgørelse for foder og pasning og
erstatningskrav, hvis dets størrelse er fastslået,
fyldestgøres. Bestemmelsen foreslås ændret,
så henvisningen til optagerens krav på optagelsespenge
og godtgørelse for foder og pasning udgår. Forslaget
er en konsekvens af forslaget til ændring af §§ 7
og 8 om at fjerne retten til optagelsespenge og godtgørelse
for foder og pasning, jf. bemærkninger til §§ 7 og
8. Det vil derefter alene være optagerens erstatningskrav,
der skal fyldestgøres efter refusion af udgifter i
forbindelse med bekendtgørelsen og afhændelsen. Det
vil efter forslaget fortsat være en forudsætning for,
at skadelidte kan kræve sit erstatningskrav dækket af
det indkomne beløb, at erstatningskravets størrelse
er fastslået i overensstemmelse med reglerne i §§
18-20.
I § 10, stk. 3, foreslås der alene foretaget en
konsekvensændring af ordet fordring fra flertal til ental som
følge af ændringsforslaget til stk. 1.
Til nr. 8 (§ 11)
Det følger af den gældende § 11, stk. 1, at
hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have de optagne dyr
i pleje, kan vedkommende aflevere dyrene til sognefogeden, hvis en
sådan findes, og ellers til politiet, der i så fald
skal varetage optagerens pligter og rettigheder efter lovens
kapitel III, dog således at de i § 7 omhandlede
optagelsespenge fortsat tilfalder optageren, forså vidt de
kan erholdes fra dyrets besidder eller dækkes ved
afhændelsen. Bestemmelsen foreslås ændret som
konsekvens af, at retten til optagelsespenge ophæves, jf.
ændringen til § 7, så bestemmelsens sidste led, om
at optagelsespenge dog tilfalder optageren, udgår. Herudover
er der i bestemmelsen foretaget en sproglig tilpasning.
Bestemmelsen i stk. 2 er ny. Den fastsætter, at
sognefogeden eller politiet afholder udgifterne til foder og
pasning af dyret, men kan kræve beløbet refunderet af
dyrets besidder. Dette følger allerede af den gældende
lov, men bestemmelsen foreslås indsat som konsekvens af, at
den gældende lovs § 8, stk. 2-5 ophæves.
Ifølge den gældende § 11, stk. 2, der som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 2, herefter
bliver til stk. 3, skal de i §§ 9 og 10 fastsatte regler
iagttages med hensyn til de optagne dyr, som er afleveret til
sognefogeden eller politiet, dog således at den
godtgørelse for foder og pasning, der i henhold til § 8
tilkommer sognefogeden eller politiet, forlods vil være at
dække af det beløb, som afhændelsen indbringer.
Bestemmelsen foreslås ændret, så henvisningen til
godtgørelsen efter § 8 udgår. Forslaget er en
konsekvens af forslaget til ændring af § 8 om at fjerne
muligheden for at kræve, at dyrets besidder skal betale
godtgørelse for foder og pasning for at få udleveret
det omstrejfende dyr.
Til nr. 9 (§ 13)
Bestemmelsen i § 13 går tilbage til mark- og
vejfredsloven fra 1872. Ifølge den nugældende §
13 kan besidderen straffes med bøde for ufred, når
vedkommendes husdyr uden hjemmel færdes løse på
fremmed grund og forgæves er søgt optaget.
Bestemmelsen bruges af politiet som hjemmel til at give
bøder.
Lovens § 13 indgik i udvalgets overvejelser i 2004
vedrørende forenkling af lov om mark- og vejfred. Udvalget
konkluderede, at bestemmelsen havde en betydelig præventiv
effekt og foretages en eventuel udvidelse af bestemmelsen til, at
muligheden for bødestraf også kunne omfatte
omstrejfende husdyr, der ikke er forsøgt optaget, eller er
optaget.
Efter anmodning fra Justitsministeriet afgav Det Dyreetiske
Råd i september 2004 en udtalelse om katte. Rådet
udtalte, at det i forbindelse med bødestraf efter lovens
§ 13 ikke skulle være afgørende, om det var
muligt at indfange katten eller ej, sådan som reglerne
lægger op til.
Det foreslås, at besidderen af et omstrejfende husdyr, der
er til væsentlig gene, skal kunne straffes med bøde,
uanset om det omstrejfende husdyr kan optages eller ej. Det
foreslås, at det omstrejfende husdyr skal være til
væsentlig gene for den
optagelsesberettigede. Det kan f.eks. være tilfældet,
hvis husdyret udviser aggressiv adfærd, trænger ind i
den optagelsesberettigedes hus eller gør skade på den
optagelsesberettigedes ejendom. Det forhold, at et husdyr strejfer
på den optagelsesberettigedes grund er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til at udgøre en væsentlig gene,
ligesom gentagen strejfen heller ikke i sig selv kan betragtes som
værende til væsentlig gene. Det bemærkes, at
dyret skal være til væsentlig gene for den
optagelsesberettigede. Det vil dermed ikke være
tilstrækkeligt, at dyret er til væsentlig gene for
personer, som ikke er berettigede til at optage dyret.
Det foreslås desuden, at besidderen kan straffes med
bøde, uanset om det omstrejfende
husdyr kan optages eller ej. Ud fra en lighedsbetragtning vurderes
det ikke at skulle være afgørende for idømmelse
af bødestraf, om et dyr kan optages eller ej, idet
besidderes forseelser bør sanktioneres ens, uanset om dyr
kan optages eller ej. Forslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med forslaget til ændring af §§ 7
og 8, om at dyrets besidder ikke skal betale optagelsespenge og
godtgørelse for foder og pasning. Det betyder, at hvor
besidderen af et omstrejfende dyr, som kan optages, i stedet for at
skulle betale optagelsespenge og godtgørelse for foder og
pasning, kan straffes med bøde. Forslaget til ændring
af § 13 forventes at få en præventiv effekt i
forhold til besiddere af omstrejfende dyr, der kan optages.
Bøderne tilfalder som hidtil statskassen.
Bestemmelsen i stk. 2 er ny og fremgår af den
nugældende lovs § 14, stk. 1, 3. pkt. Som en konsekvens
af forslaget til ændring af § 7 om at fjerne retten til
optagelsespenge udgår omtalen af optagelsespenge. Da
bestemmelsen herefter alene angiver, at der for dræbte eller
beskadigede dyr ikke skal betales bøder, foreslås
bestemmelsen indsat som nyt stk. 2 til lovens § 13
vedrørende bøder.
Til nr. 10 (§ 14)
Ifølge den nugældende § 14, stk. 1, har den
optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig
måde at fjerne uvane husdyr, løsslupne pelsdyr,
tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende hunde og katte fra sin
grund og er ikke pligtig at yde erstatning, hvis dyret herved
kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret,
kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod
betaling af erstatning for forvoldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller
bøder.
I bestemmelsen foreslås omtalen af hunde fjernet som en
konsekvens af forslaget om, at mark- og vejfredsloven ikke skal
omfatte hunde, jf. bemærkninger til nr. 1. Bestemmelsen vil
således fortsat finde anvendelse på uvane husdyr,
løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende
katte. Med "uvane" husdyr menes der f.eks. dyr, som er ustyrlige,
rasende eller ikke er ordentligt afrettede. Til "husdyr" regnes
nyttedyr i landbruget, herunder heste, kvæg, svin, får,
geder, fjerkræ samt hunde, katte, marsvin, pelsdyr oprettet i
fangeskab samt tamkaniner. Uden for husdyrbegrebet falder vildt,
dvs. pattedyr og fugle, hvoraf der findes en vildtlevende ynglende
bestand i landet, medmindre disse opdrættes i menneskelig
varetægt. Til vildt regnes også pelsdyr, der er
opdrættet i fangenskab, og som er undsluppet og ikke er
indfanget inden 2 måneder, jf. lovens § 1, stk. 2, 2.
pkt. Ved fangst og genindsættelse bliver dyret dog atter at
betragte som husdyr.
Bestemmelsen foreslås desuden ændret, så det
fremgår, at den optagelsesberettigede har ret til på
forsvarlig måde at fjerne uvane
husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og
katte fra sin grund, hvor der i den nugældende lov
står, at det skal ske på en hensigtsmæssig
måde. Bestemmelsen forslås ikke ændret
indholdsmæssigt, men det er Fødevareministeriets
vurdering, at brugen af ordet forsvarlig fremfor
hensigtsmæssig sikrer, at optagelse eller fjernelse sker i
overensstemmelse med dyreværnslovens regler, hvorefter dyr
skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varig mén og væsentlig ulempe.
Vedkommende skal således fortsat forsøge at
undgå, at dyret kommer til skade eller omkommer. Der henvises
til Højesteretsdom, hvorefter beskydning med hagl for at
jage en hund bort blev vurderet som uforsvarlig behandling, jf. U
1949 22 H. Der henvises desuden til Veste Landsrets dom, hvor en
person blev dømt efter dyreværnsreglerne for at have
bundet en snor med tre vedhængende tomme blikdåser om
hale og punghals på en hund, der havde strejfet på hans
ejendom. Sådanne fremgangsmåder kan således
heller ikke betragtes som forsvarlige i henhold til mark- og
vejfredsloven.
Fjernes dyret på forsvarlig måde, vil den
optagelsesberettigede ikke være forpligtiget til at yde
erstatning, hvis dyret herved kommer til skade eller omkommer. Har
måden, hvorpå dyret er fjernet, derimod været
uforsvarlig, og dyret derved er omkommet eller kommet til skade,
vil vedkommende være erstatningsansvarlig. Dyrets besidder
vil fortsat kunne kræve det beskadigede eller dræbte
dyr udleveret mod betaling af erstatning for forvoldt skade, jf.
stk. 1, 2. pkt.
Til "sin grund" regnes fortsat ikke alene ens egen grund, men
også lejet eller forpagtet jord, som vedkommende har
udelukkende brugsret over.
Som en konsekvens af forslaget til ændring af § 7 om
at fjerne retten til optagelsespenge udgår omtalen af
optagelsespenge i stk. 1, 3 pkt. Da bestemmelsen herefter alene
vedrører, hvorvidt der for dræbte eller beskadigede
dyr skal betales bøder, forslås bestemmelsen flyttet
til § 13, der omhandler bøder.
Stk. 2 er indholdsmæssigt uændret. Det fremgår
af stk. 2, at den optagelsesberettigede kun må skyde eller
anvende en anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde, hvis vedkommende inden for det sidste år
har advaret dyrets besidder. Er besidderen ukendt, kan advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr
ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog
unødvendigt, når dyret angriber andre husdyr eller
frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. Ordet
"ejendom" omfatter husdyr, men ikke værdiløse vilde
buske og lignende.
Bestemmelsen i stk. 3 er ny. Bestemmelsen undtager katte og
tamkaniner fra § 14, stk. 2. Omstrejfende katte og tamkaniner
blev omfattet af lovens § 14 ved revisionen i 1953.
Begrundelsen herfor var, at katte og tamkaniner i enkelte
tilfælde kunne være generende, hvorfor det fandtes
naturligt at medtage dem i § 14, selvom man ikke fandt det
store behov for det.
I forbindelse med arbejdet i 2004 i Udvalget vedrørende
forenkling af lov om mark- og vejfred blev § 14 ikke vurderet,
idet Det Dyreetiske Råd efter anmodning fra
Justitsministeriet arbejdede på en udtalelse om katte, som
udvalget ønskede at afvente. Det Dyreetiske Råd afgav
udtalelse om katte i september 2004. Rådet udtalte, at det
som hovedregel ikke burde være tilladt at skyde katte ud fra
dyreetiske hensyn. Udtalelsen førte dog ikke til, at §
14 blev ændret, idet Fødevareministeriet på
daværende tidspunkt vurderede, at loven i praksis ikke gav
anledning til problemer af et omfang, der nødvendiggjorde en
lovændring.
Med ændringen foreslås det, at det ikke skal
være tilladt at nedskyde eller på anden måde
aflive katte og tamkaniner. Det vil således alene være
tilladt at aflive en kat eller tamkanin, hvis den angriber, eller
der er overhængende fare for, at den vil angribe personer
eller ejendom. Det er alene katte og tamkaniner, der foreslås
undtaget fra § 14, stk. 2. Bestemmelsen vil således
fortsat finde anvendelse på uvane husdyr, løsslupne
pelsdyr og fjerkræ.
Som konsekvens af forslaget om indsættelse af et nyt stk.
3 bliver det nuværende stk. 3 til stk. 4. Det fremgår
af bestemmelsen, at med hensyn til dræbte eller beskadigede
dyr vil de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser
vedrørende optagne dyr være at iagttage i den
udstrækning, de er anvendelige. Det betyder, at et
dræbt eller beskadiget dyr ikke uden videre kan beholdes. Det
følger således af § 6, at hvis optageren ved,
hvem dyrets besidder er, skal vedkommende snarest muligt og senest
inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, kontakte
besidderen. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal
vedkommende inden for samme frist anmelde optagelsen til
sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet.
Desuden skal optageren fodre og passe et tilskadekommet dyr
forsvarligt, jf. § 8. Endvidere skal bestemmelserne i
§§ 9 og 10 vedrørende afhændelse
iagttages.
Til nr. 11 (§ 16, stk. 3)
I § 16, stk. 3, ændres hæfte til fængsel
indtil 4 måneder. Forslaget er en konsekvens af, at
hæftestraffen er ophævet som strafart ved lov nr. 433
af 31. maj 2000 om ændring af forskellige lovbestemmelser i
forbindelse med gennemførelse af en lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Ændringer som følge af
straffuldbyrdelsesloven, afskaffelse af hæftestraffen og
prøveløsladelse af livstidsdømte m.v.) med
virkning fra den 1. juli 2001. Af lovforslaget fremgår det
som retningslinje ved omsætning af hæfte til
fængsel, at hæfte som udgangspunkt skal omsættes
til fængsel indtil 4 måneder. Samtidig blev den hidtil
gældende mindstetid for fængsel på 30 dage
ændret til 7 dage. Det var ved lovens vedtagelse forudsat, at
allerede gældende straffebestemmelser, der giver mulighed for
straf af hæfte, ændres i overensstemmelse med
lovforslagets anvisninger ved førstkommende lejlighed.
Til nr. 12 (§ 18, stk. 1)
Det fremgår af § 18, stk. 1, at såfremt man
ønsker at fremsætte erstatningskrav i henhold til
lovens § 3, stk. 1, skal man inden 3 dage, efter at man er
blevet bekendt med skaden, begære den vurderet af
vurderingsmændene.
Det foreslås, at det ændres til 7 dage, da det
vurderes som en mere rimelig frist, som vil give besidderen tid til
forinden at kontakte sit forsikringsselskab, og derved kan en
vurderingssag eventuelt undgås.
Til nr. 13 (§ 28)
Det fremgår af § 28, stk. 1, at der for afholdelse af
en vurderingsforretning tilkommer de deltagende
vurderingsmænd et vederlag. Det fremgår desuden af
§ 28, stk. 2, at der kan kræves et beløb for
kopier af protokollen i forbindelse med vurderingsforretninger. Det
foreslås, at vederlagenes størrelse m.v. ikke
længere fremgår af bestemmelsen i loven. I stedet
foreslås det, at der indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse, der giver fødevareministeren
hjemmel til at fastsætte regler om vederlag til
vurderingsmænd, herunder vederlagets størrelse.
Vederlag til medlemmerne i en vurderingsforretning er fastsat i
bekendtgørelse nr. 246 af 12. marts 2013 om vederlag i
henhold til lov om udstykning og anden registrering i matriklen,
hegnsloven og mark- og vejfredsloven. Desuden fremgår det af
bekendtgørelsen, hvilket beløb der kan opkræves
for kopier af protokollen i forbindelse med vurderingsforretninger.
Fødevareministeriet agter at regulere vederlagstaksterne
hvert år den 1. januar i henhold til det generelle statslige
pris- og lønindeks.
Til nr. 14 (§ 31, stk. 1)
Forslaget er en konsekvensrettelse som følge af den
foreslåede ændring af § 7 i § 1, nr. 4.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. marts 2014. Ved lovens
ikrafttræden ophæves bekendtgørelse nr. 85 af
14. marts 1970 om godtgørelse for foder og pasning af
fremmed husdyr i henhold til mark- og vejfredslovens § 8.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 1.
Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine
husdyr på sit eget. Stk. 2.
Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangeskab,
og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet
pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses
det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet
de for dette gældende bestemmelser. | | 1. I § 1 indsættes efter stk. 2, som nyt stykke: »Stk.
3. Loven omfatter ikke hunde.« | § 4.
Denne lovs regler finder ikke anvendelse på erstatningsansvar
for skade voldt af hunde. Stk. 2. Det
ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end
besidderen, berøres ikke af nærværende lov. Det
samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes
af erstatningsreglen i § 3, stk. 1. | | 2. § 4, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. | § 6.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Undlader optageren at foretage anmeldelse i overensstemmelse med
reglerne i stk. 1 og 2, fortabes retten til godtgørelse for
foder og pasning, og optageren er pligtig at erstatte det ved
afsavnet af dyret forvoldte tab. | | 3. § 6, stk. 3, affattes
således: »Stk.
3. Undlader optageren at foretage underretning og anmeldelse
i overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2, skal optageren
erstatte det ved afsavnet af dyret forvoldte tab«. | § 7. For
optagelse af husdyr tilkommer der optageren optagelsespenge. Stk. 2.
Optagelsespengene udgør det samme beløb, som til
enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning
af det pågældende dyr i et døgn, jf. § 8,
stk. 2, 4 og 5. Hvis en flok husdyr optages, kan der dog
højst kræves optagelsespenge for 5 dyr. Stk. 3.
Optageren er bortset fra det i § 6, stk. 3, og § 18, stk.
3, pkt. 1, omhandlede tilfælde berettiget til at gøre
optagne dyrs udlevering afhængig af, at der betales ham
optagelsespenge og godtgørelse for foder og pasning samt
erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor.
Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand,
der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt
enighed herom ikke kan opnås mellem parterne. Stk. 4. Den,
som lægger hindringer i vejen for udøvelsen af den i
stk. 3 omhandlede ret til at tilbageholde et optaget dyr, straffes
efter straffelovens § 293, stk. 2. | | 4. I § 7 ophæves stk. 1 og 2, og i stk.
3, der herefter bliver stk. 1,
udgår: »optagelsespenge og godtgørelse for foder
og pasning samt«, og i stk. 4,
der herefter bliver stk. 2,
ændres »stk. 3« til »stk. 1«. | § 8.
Optageren er pligtig at fodre og passe det optagne dyr
forsvarligt. Stk. 2. For
hvert døgn, som forløber mellem optagelsen og
tilbageleveringen eller afleveringen til salg ifølge §
9, tilkommer der som godtgørelse for foder og pasning
optageren: For et stk. hornkvæg over 1 år eller en hest
over 1 år 5,00 kr. For en kalv, et svin, et føl, et
får, en ged eller en hund 2,00 kr. For et stk. fjerkræ,
en tamkanin eller et pelsdyr 0,50 kr. Stk. 3.
Finder tilbagelevering sted inden udløbet af 1 døgn,
vil godtgørelsen være at beregne således, at
over ½ døgn regnes for 1 døgn og ½
døgn eller derunder regnes for ½ døgn.
På tilsvarende måde beregnes godtgørelsen for
overskydende dele af et døgn. Stk. 4.
Optages andre husdyr end de i stk. 2 nævnte, vil der
være at erlægge godtgørelse for foder og pasning
som fastsat for det af de nævnte husdyr, med hvilket det
optagne dyr nærmest må ligestilles.
Tvivlsspørgsmål herom afgøres af sognefogeden,
hvis en sådan findes, og ellers af politiet. Stk. 5. De i
stk. 2 fastsatte takster kan til enhver tid ændres af
landbrugsministeren. | | 5. § 8, stk. 2-5, ophæves. | § 9.
Indløses og afhentes et optaget dyr ikke inden 24 timer,
efter at dets besidder eller en til dennes husstand hørende
voksen person af optageren har modtaget underretning om optagelsen,
eller inden 3 dage efter, at optagelsen er bekendtgjort, skal dyret
bortsælges mod kontant betaling ved offentlig auktion efter
forudgående bekendtgørelse med mindst 3 dages varsel.
Dog skal dyr, der må formodes at indbringe mere ved slagtning
end ved salg ved auktion, afhændes til et nærliggende
slagteri eller slagtehus. Såfremt der ved auktionen ikke
fremkommer noget rimeligt bud, skal auktionen standses og dyret
afhændes efter regler, som fastsættes af
landbrugsministeren, jf. § 12. | | 6. I § 9, stk. 1, ændres
»Indløses og afhentes« til:
»Afhentes«. | § 10. Af
det ved afhændelse i henhold til § 9, stk. 1, indkomne
beløb afholdes forlods de med bekendtgørelserne og
salget forbundne udgifter. Derefter fyldestgøres optagerens
krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans erstatningskrav,
forsåvidt dets størrelse er fastslået. Stk. 2.
Eventuelt overskud tilfalder statskassen, medmindre den dertil
berettigede inden 3 måneder efter bortsalget kræver
beløbet udbetalt. Fører optageren sag om erstatning
for skade, som dyret har forvoldt under ophold på optagerens
grund, bevarer han dog retten til at få dækning af
beløbet indtil 1 måned efter, at der er afsagt endelig
dom. Stk. 3.
Såfremt det indkomne beløb ikke dækker
optagerens ovennævnte fordringer, kan optageren kræve
det udækkede beløb betalt af dyrets tidligere
besidder. | | 7. I § 10, stk. 1, ændres
»optagerens krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans
erstatningskrav« til: »optagerens
erstatningskrav« og i stk. 3,
ændres »fordringer« til:
»fordring«. | § 11. De
i henhold til § 5 optagne dyr kan, hvis optageren ikke har
rimelig mulighed for at have dem i pleje, afleveres til vedkommende
sognefoged, hvis en sådan findes, og ellers til politiet, der
i så fald er pligtig at varetage de optageren ifølge
nærværende kapitel påhvilende pligter og
overtager de ham tillagte rettigheder, dog således at de i
§ 7 omhandlede optagelsespenge tilfalder optageren,
forsåvidt de kan erholdes fra dyrets besidder eller
dækkes ved afhændelsen. Stk. 2. I
øvrigt vil med hensyn til de heromhandlede dyr de i
§§ 9 og 10 fastsatte regler være at iagttage, dog
således at den sognefogeden eller politiet i henhold til
§ 8 tilkommende godtgørelse for foder og pasning
forlods vil være at dække af det ved afhændelsen
indkomne beløb. | | 8. § 11 affattes således: »§
11. Hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have de
i § 5 optagne dyr i pleje, kan de afleveres til vedkommende
sognefoged, hvis en sådan findes, og ellers til politiet, der
i så fald indtræder i optagerens rettigheder og pligter
efter dette kapitel. Stk. 2.
Sognefogeden eller politiet afholder udgifterne til foder og
pasning af dyret, men kan kræve beløbet refunderet af
besidderen. Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 9 og 10 skal iagttages, dog skal
sognefogedens eller politiets udgifter til foder og pasning
dækkes forlods af
afhændelsesbeløbet.« | § 13.
Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse
på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan
besidderen straffes med bøde for ufred. | | 9. § 13 affattes således: »§
13. Når husdyr, der er til væsentlig gene, uden
hjemmel færdes løse på fremmed grund, kan
besidderen straffes med bøde. Stk. 2. For
dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
bøder.« | § 14.
Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og
fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den
optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig
måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller
omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det
beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af
erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr
skal der ikke betales optagelsespenge eller
ufredsbøder. Stk. 2.
Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets
besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret. Er
besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af
det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt
dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber
andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person
eller ejendom. Stk. 3. Med
hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt
de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser
vedrørende optagne dyr være at iagttage i den
udstrækning de er anvendelige. | | 10. § 14 affattes således: »§
14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner,
fjerkræ og omstrejfende katte har den optagelsesberettigede
ret til på forsvarlig måde at fjerne fra sin grund og
skal ikke betale erstatning, hvis dyret herved kommer til skade
eller omkommer. Besidderen af dyret kan kræve det beskadigede
eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for
skade, der er forvoldt. Stk. 2.
Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets
besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret, jf.
dog stk. 3. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort
beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et
på egnen udbredt dagblad. Advarsel er ikke nødvendig,
når dyret angriber andre husdyr eller frembyder
nærliggende fare for person eller ejendom. Stk. 3.
Nedskydning eller anden direkte på drab sigtende
fremgangsmåde af katte og tamkaniner må ikke foretages,
medmindre dyret angriber andre husdyr eller frembyder
nærliggende fare for person eller ejendom. Stk. 4. Med
hensyn til dræbte eller beskadigede dyr skal bestemmelserne i
§§ 6, 8, 9 og 10 vedrørende optagne dyr iagttages
i den udstrækning, de er anvendelige.« | § 16.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. Med
bøde eller hæfte straffes den, som uberettiget med
forsæt løser anden mands tøjrede husdyr eller
åbner bur, fold eller lukket mark, således at dyrene
kan komme ud herfra. | | 11. I § 16, stk. 3, ændres
»hæfte« til: »fængsel indtil 4
måneder«. | § 18.
Ønsker nogen at fremsætte erstatningskrav i henhold
til § 3, stk. 1, skal han inden 3 dage, efter at skaden er
blevet ham bekendt, begære den vurderet af de i § 21
nævnte vurderingsmænd. Stk. 2.
--- Stk. 3.
--- | | 12. I § 18, stk. 1, ændres »3
dage« til: »7 dage«. | § 28. For
afholdelse af vurderingsforretning tilkommer der hver af de i
forretningen deltagende vurderingsmænd et vederlag af 10 kr.,
formanden dog 15 kr. Skadelidte er pligtig forskudsvis at udrede
disse vederlag. Stk. 2.
Udskrift af vurderingsprotokollen meddeles af formanden mod et
vederlag af 2. kr. pr. påbegyndt folioark. Udskrifterne skal
være afsendt senest 3 dage efter, at de er bestilt;
vederlaget kan kræves betalt forud. Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 fastsatte vederlag kan til enhver tid ændres af
landbrugsministeren. | | 13. § 28 affattes således: »§
28. For afholdelse af en vurderingsforretning tilkommer der
de deltagende vurderingsmænd et vederlag. Skadelidte er
pligtig til forskudsvis at udrede disse vederlag. Stk. 2.
Udskrift af vurderingsprotokollen meddeles af formanden mod et
vederlag. Udskrifterne skal være afsendt senest 3 dage efter,
at de er bestilt; vederlaget kan kræves betalt forud. Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om vederlag til vurderingsmænd,
herunder vederlags størrelse.« | § 31. Den
i § 7, stk. 4, omhandlede forseelse er undergivet privat
påtale. | | 14. I § 31, stk. 1, ændres »§
7, stk. 4,« til: »§ 7, stk. 2,«. | | | § 2 »Stk.
1. Loven træder i kraft den 1. marts 2014. Ved lovens
ikrafttræden ophæves bekendtgørelse nr. 85 af 14
marts. 1970 om godtgørelse for foder og pasning af fremmede
husdyr i henhold til mark- og vejfredslovens § 8. Stk. 2.
Bekendtgørelser udstedt i henhold til de ved § 28, stk.
3, ophævede bestemmelser forbliver i kraft, indtil de
erstattes af bestemmelser fastsat i medfør af denne
lov.« |
|