Tilføjelse til betænkning
afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den
14. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er i betænkningen over
lovforslaget stillet 14 ændringsforslag.
Fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 4
og 12-14. Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3. Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5-10.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 11.
Fødevareministeren har taget
ændringsforslag nr. 14 tilbage og i tilføjelsen til
betænkning i stedet stillet ændringsforslag nr. 15.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. december
2013 og var til 1. behandling den 23. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Udvalget afgav
betænkning den 26. marts 2014. Lovforslaget var til 2.
behandling den 1. april 2014. 2. behandling blev afbrudt, hvorefter
lovforslaget blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet behandling i udvalget, behandlet lovforslaget i
3 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, modtaget skriftlige
henvendelser fra:
Campingrådet og Feriehusudlejernes
Brancheforening,
Danmarks Jægerforbund og Dansk
Skovforening,
Foreningen Fair Dog,
Foreningen Happy Dogs og
Gruppen Bevar den nye hundelov.
Fødevareministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Campingrådet og
Feriehusudlejernes Brancheforening samt Danmarks Jægerforbund
og Dansk Skovforening mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, stillet 11
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4, 12, 13 og 15
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 3, 4, 8,
10, 12, 13 og 15 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4-13 og 15
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4, 8, 10, 12, 13
og 15 stillede ændringsforslag
Et femte
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2, 4-13 og 15
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1, 2, 4, 12 og 13 stillede
ændringsforslag og vil stemme hverken for eller imod det
under nr. 15 stillede ændringsforslag
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig
vedrørende opsættende virkning ved klage over
afgørelse til domstolene, at ministeren bl.a. har svaret
følgende i en kommentar til en henvendelse fra Dyrenes
Beskyttelse, jf. L 92 - bilag 39: »Det er min opfattelse, at
politiet er opmærksom på, at hunde bliver interneret
under passende forhold og derfor ikke lider overlast i forbindelse
med interneringen, og at politiet prioriterer behandlingen af
sager, hvor dyr er interneret, i det omfang politiet finder det
muligt.«
Det må derfor antages at være
forsvarligt, at hunde interneres i forbindelse med, at der
indføres opsættende virkning ved klage over politiets
afgørelser til domstolene.
Det fremgår af ministerens svar
på L 92 - spørgsmål 102, ». . . . at
selvom udtrykkelig lovhjemmel ikke foreligger, kan domstolene ikke
være afskåret fra undtagelsesvist at tillægge et
søgsmål vedrørende gyldigheden af en
administrativ afgørelse opsættende virkning . . .
.«, hvilket må indikere en linje, hvor man i
udgangspunktet vil være tilbageholdende med at give
opsættende virkning.
Hvis ikke der gives opsættende
virkning, henledes opmærksomheden på kriterium nr. 2 i
svar på L 92 - spørgsmål nr. 102, der
nævner, at formålet forspildes. Der er derfor god grund
til at sikre mulighed for opsættende virkning.
Vi opfordrer til, at ministeren
følger området og for resten af året 2014 og
hele året 2015 opgør antallet af sager med
opsættende virkning på hundelovsområdet og
varigheden af disse sager og giver Folketinget en skriftlig
orientering herom i 2016.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget ønsker at understrege, at en regel om
automatisk opsættende virkning ved indbringelse af
afgørelse om aflivning for domstolene kan få meget
alvorlige og utilsigtede dyrevelfærdsmæssige
konsekvenser. Der er således en reel bekymring for dyrets
tarv og velfærd, jf. ministerens bemærkninger af 4.
april 2014 til henvendelse af 2. april 2014 fra Dyrenes Beskyttelse
vedrørende bemærkninger til ændringsforslag nr.
8 og 10, omdelt som L 92 - bilag 39, hvor det fremgår, at
Dyrenes Beskyttelse finder det ». . . . uacceptabelt, at
Rigspolitiets afgørelse efter § 6 c, stk. 2, har
opsættende virkning, da hunde derved kan ende med at sidde i
pension i adskillige måneder eller sågar år. DB
forudser, at der dermed kan ske en overtrædelse af
Dyreværnslovens § 1, da det, såfremt politiet
anbringer hunde i pension i længere perioder, kan
medføre angst, varigt mén og væsentlig ulempe
for hunden.«
Dertil kommer, at der allerede i dag er
mulighed for at anmode om opsættende virkning ved
indbringelse af en sag for domstolene. Det forekommer derfor
uhensigtsmæssigt, at man med ændringsforslagene fjerner
domstolenes mulighed for at foretage en konkret vurdering af,
hvorvidt det er meningsfuldt at lade en sag om aflivning have
opsættende virkning eller ej.
Dertil kommer potentielt en administrativ
tung belastning af retssystemet og en yderligere økonomisk
belastning af det danske samfund i form af omkostningerne til
internering af hunde under retssagerne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (udvalget med undtagelse af
LA):
15)
Datoen »den 1. marts 2014« ændres til: »den
1. juli 2014«.
[Udskydelse af dato for lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 15
Med ændringsforslag nr. 14 blev det
foreslået at udskyde ikrafttrædelsesdatoen med 3
måneder fra den 1. marts 2014 til den 1. juni 2014 af hensyn
til lovforslagets behandling i Folketinget.
Nærværende
ændringsforslag, der træder i stedet for
ændringsforslag nr. 14, udskyder ikrafttrædelsesdatoen
til den 1. juli 2014 af hensyn til lovforslagets behandling i
Folketinget.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Camilla
Hersom (RV) Lone Loklindt (RV) Sanne Bjørn (RV) Trine Mach
(SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Per Clausen (EL) nfmd. Henning Hyllested (EL) Lars Dohn
(EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Høegh
(V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Peter Juul Jensen
(V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) René
Christensen (DF) fmd. Jørn
Dohrmann (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Leif Mikkelsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 92 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
36 | Betænkning afgivet den 26/3-14 | 37 | Henvendelse af 31/3-14 fra Gruppen Bevar
den nye hundelov | 38 | Henvendelse af 3/4 2014 fra Foreningen
Happy Dogs | 39 | Ministerens bemærkninger af 4/4-14
til henvendelse af 2/4-14 fra Dyrenes Beskyttelses
vedrørende bemærkninger til ændringsforslag nr.
8 og nr. 10 | 40 | Henvendelse af 4/4-14 fra
Campingrådet og Feriehusudlejernes Brancheforening | 41 | Henvendelse af 7/4-14 fra Danmarks
Jægerforbund og Dansk Skovforening | 42 | 1. udkast til tilføjelse til
betænkning | 43 | Henvendelse af 22/4-14 fra Foreningen Fair
Dog | 44 | Henvendelse af 23/4-14 fra Foreningen Fair
Dog | 45 | Henvendelse af 25/4-14 fra
Feriehusudlejernes Brancheforening | 46 | Henvendelse af 6/5-14 fra Foreningen Fair
Dog | 47 | Notat fra fødevareministeren | 48 | Henvendelse af 12/5-14 fra Foreningen Fair
Dog | 49 | Henvendelse af 13/5-14 fra Gruppen Bevar
den nye hundelov | 50 | Ændringsforslag fra
fødevareministeren | 51 | 2. udkast til tilføjelse til
betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 92 omdelt efter afgivelse af
betænkning
Spm.nr. | Titel | 93 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/3-14 fra Gruppen Bevar den nye hundelov, jf. L 92 - bilag 37,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 94 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/4-14 fra Foreningen Happy Dogs, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 95 | Spm. om betaling for internering, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 96 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/4-14 fra Campingrådet og Feriehusudlejernes
Brancheforening, jf. L 92 - bilag 40, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 97 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/4-14 fra Danmarks Jægerforbund og Dansk Skovforening, jf. L
92 - bilag 41, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 98 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/4-14 fra Foreningen Fair Dog, jf. L 92 - bilag 43, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 99 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/4-14 fra Foreningen Fair Dog, jf. L 92 - bilag 44, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 100 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/4-14 fra Feriehusudlejernes Brancheforening, jf. L 92 - bilag
45, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 101 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/5-14 fra Foreningen Fair Dog, jf. L 92 - bilag 46, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 102 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/5-14 fra Foreningen Fair Dog, jf. L 92 - bilag 48, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 103 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/5-14 fra Gruppen Bevar den nye hundelov, jf. L 92 - bilag 49,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
|