Fremsat den 4. december 2013 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven
(Henstand med exitskat ved selskabers
overførsel af aktiver og passiver til et andet
EU/EØS-land)
§ 1
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 25 indsættes:
Ȥ
26. Selskaber og foreninger m.v., der er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS,
herunder efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan
vælge henstand med betaling af den skat, der beregnes ved
overførsel af aktiver og passiver, jf. § 5, stk. 7 og
8, og § 8, stk. 4, 3. pkt., når skatteberegningen
skyldes, at aktiverne og passiverne er overført til
hovedkontoret eller et af selskabets m.v. faste driftssteder
beliggende i et land, der er medlem af EU/EØS.
Stk. 2. Henstand efter
stk. 1 er betinget af, at selskabet eller foreningen m.v. rettidigt
indgiver selvangivelse til told- og skatteforvaltningen for det
indkomstår, hvori overførslen er sket. Valg af
henstand skal meddeles sammen med selvangivelsen. Gives der
udsættelse med indgivelse af selvangivelsen efter
skattekontrollovens § 4, stk. 4, skal selvangivelse og
meddelelse om valg af henstand være indgivet inden denne
frist.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for
indgivelse af selvangivelse og meddelelse, jf. stk. 2.
§ 27. Ved
henstand efter § 26 etableres der en henstandssaldo.
Henstandsbeløbet udgøres af den beregnede skat for de
aktiver og passiver, der er overført i
indkomståret.
Stk. 2.
Henstandsbeløbet skal afdrages i takt med, at der af de
aktiver, som henstandssaldoen vedrører, oppebæres
indtægt, herunder realiserede gevinster ved en
afståelse m.v., som skulle have været medregnet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvis aktivet
fortsat havde været omfattet af dansk beskatning.
Overførsler, der ville være omfattet af
§ 26, stk. 1, hvis der var tale om en
overførsel fra Danmark, medfører ikke, at aktiverne
anses for afstået. Afdrag efter 1. pkt. opgøres som
skatteværdien af den opgjorte indtægt beregnet med den
procent, der er nævnt i § 17, stk. 1. Der skal dog pr.
indkomstår mindst betales et afdrag opgjort som 1/7 af det
henstandsbeløb, der udgjorde saldoen ved henstandssaldoens
etablering. Henstandssaldoen nedskrives med afdragsbeløbet,
når det er betalt, idet saldoen dog ikke kan afdrages til et
mindre beløb end 0 kr.
Stk. 3. Bliver et aktiv
eller passiv, der er omfattet af en henstand efter § 26,
på ny omfattet af dansk beskatning, og er der på dette
tidspunkt fortsat en henstandssaldo, eller er alle de aktiver og
passiver, som en henstandssaldo vedrører, afstået, og
henstår der herefter fortsat en saldo, skal det resterende
henstandsbeløb afdrages efter reglerne i stk. 2, idet stk.
4-7 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Bliver et
selskab m.v., der har fået henstand efter § 26,
skattemæssigt hjemmehørende i et land, der ikke er
medlem af EU/EØS, herunder efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, sidestilles dette med en
afståelse til handelsværdien af de aktiver og passiver,
der er omfattet af henstanden efter § 26, forudsat at
aktiverne og passiverne ikke er eller bliver tilknyttet et fast
driftssted i et land, der er medlem af EU/EØS. Bliver
aktiver og passiver, der er omfattet af en henstand efter §
26, internt overført til et fast driftssted beliggende uden
for EU/EØS, sidestilles dette med en afståelse til
handelsværdien på overførselstidspunktet.
Stk. 5. Selskabet eller
foreningen m.v. skal indgive selvangivelse for hvert
indkomstår, hvor der er en positiv henstandssaldo. Samtidig
med indsendelse af denne selvangivelse skal der gives oplysning om,
i hvilket land de aktiver, der er omfattet af en henstand efter
§ 26, er placeret ultimo indkomståret.
Selvangivelsesfristen er den i skattekontrollovens § 4, stk.
2, jf. stk. 4, angivne frist, idet skattekontrollovens § 4,
stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Indgives selvangivelse ikke
rettidig, bortfalder henstanden, og det beløb, der
står på henstandssaldoen, forfalder til betaling. Told-
og skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for
indgivelse af selvangivelse.
Stk. 6. Fristen for
betaling af beløb omfattet af stk. 2 og 5 er den 1. november
i kalenderåret efter indkomståret eller ved forskudt
indkomstår den 1. november i kalenderåret efter det
kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i
stedet for. Betaling senest den 20. i den måned, hvori
beløbet efter 1. pkt. forfalder til betaling, anses for
rettidigt. Betales beløbet ikke rettidigt, forrentes det
forfaldne beløb med renten efter opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint pr.
påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.
Stk. 7.
Henstandsbeløbet forrentes med en rentesats på 1
procentpoint over Nationalbankens diskonto dog mindst med 3 pct.
p.a. Fristen for betaling af renten er den 1. november i
kalenderåret efter indkomståret eller ved forskudt
indkomstår den 1. november i kalenderåret efter det
kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i
stedet for. Betaling senest den 20. i den måned, hvori
beløbet efter 1. pkt. forfalder til betaling, anses for
rettidigt. Betales beløbet ikke rettidigt, forrentes det
forfaldne beløb med renten efter opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint pr.
påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014 og har virkning fra
indkomståret 2013.
Stk. 2. Selskaber og
foreninger m.v., der på overførselstidspunktet var
skattemæssigt hjemmehørende i et land, der er medlem
af EU/EØS, og som har fået beregnet skat af gevinst
på aktiver og passiver efter reglerne i selskabsskattelovens
§ 5, stk. 7 eller 8, eller § 8, stk. 4, 3. pkt., ved en
overførsel i indkomståret 2008, 2009, 2010, 2011 eller
2012 af de pågældende aktiver eller passiver til
hovedkontoret eller et af selskabets faste driftssteder beliggende
i et land, der er medlem af EU/EØS, kan vælge henstand
efter reglerne i selskabsskattelovens §§ 26 og 27 som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1. Henstand kan dog kun
opnås i det omfang, selskabet m.v. fortsat ejer de aktiver
eller passiver, som udløste den skattebetaling, der
ønskes henstand med, og i det omfang de
pågældende aktiver eller passiver ikke senere må
anses for afstået, hvis reglerne i selskabsskattelovens
§ 27, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, stk. 1,
havde været gældende. Henstand efter 1. pkt. omfatter
den beregnede skat ved overførslen nedsat med de afdrag, der
skulle have været betalt efter reglerne i
selskabsskattelovens § 27 som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, hvis selskabet m.v. havde været omfattet af
reglerne i selskabsskattelovens §§ 26 og 27 som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1, allerede på
overførselstidspunktet. Henstanden er betinget af, at
selskabet m.v. udarbejder en opgørelse over de afdrag, der
skulle have været betalt efter selskabsskattelovens § 27
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, hvis selskabet m.v.
havde været omfattet heraf allerede fra
overførselstidspunktet. Opgørelsen og meddelelse om
valg af henstand skal indgives til told- og skatteforvaltningen
senest den 30. juni 2014. Ved valg af henstand tilbagebetales den
del af den eventuelt betalte skat, der udgør forskellen
mellem den eventuelt betalte skat og henstandssaldoen som opgjort
efter 3. pkt., idet tilbagebetalingen skal ske senest den 1.
november 2014. Der tilkommer selskabet m.v. en rente svarende til
renten efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, med
tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned
fra den 1. november 2014 at regne, hvis tilbagebetalingen sker
efter denne dato.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indebærer en justering af
reglerne om beskatning ved et selskabs overførsel af aktiver
og passiver til et andet EU/EØS-land. Der etableres med
forslaget en henstandsordning (afdragsordning), der gør det
muligt at udskyde betalingen af exitskatten mod forrentning.
Henstandsbeløbet afdrages i takt med, at der oppebæres
afkast (indtægter, gevinster, udbytter) af de
overførte aktiver, som ville være blevet beskattet i
Danmark, hvis aktiverne var forblevet her i landet. Dog skal det
årlige afdrag mindst udgøre et beløb svarende
til 1/7 af den opgjorte exitskat.
Lovforslaget følger op på
EU-Domstolens dom af 18. juli 2013 vedrørende de danske
regler om exitbeskatning af selskaber m.v. ved overførsel af
aktiver (og passiver) til selskaber, der er skattemæssigt
hjemmehørende i andre EU/EØS-lande og faste
driftssteder beliggende i andre EU/EØS-lande. Domstolen
fastslog, at Danmarks regler om exitbeskatning ikke kan anses for
at være i overensstemmelse med reglerne om den frie
etableringsret i henholdsvis Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og aftalen om Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS-aftalen), idet en opgjort exitskat kræves betalt
umiddelbart i forbindelse med overførslen.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget indeholder en justering af
reglerne om exitbeskatning ved selskabers overførsel af
aktiver og passiver til hovedkontoret eller et af selskabets m.v.
faste driftssteder beliggende i et land, der er medlem af
EU/EØS, med det formål at sikre, at reglerne har en
udformning, der er i overensstemmelse med EU-retten. Af
EU-Domstolens dom af 18. juli 2013 fremgår principperne for
udformningen af en sådan ordning i hovedtræk.
Det fremgår, at en national lovgivning,
der medfører en umiddelbar beskatning af urealiserede
gevinster på aktiver i forbindelse med overførsel af
disse aktiver til et selskab, der er skattemæssigt
hjemmehørende i et andet EU/EØS-land eller til et
fast driftssted beliggende i andet EU/EØS-land, udgør
en restriktion af etableringsfriheden, som er egnet til at afholde
selskabet fra at flytte sine aktiver til et andet medlemsland.
Dette skyldes, at der ikke sker beskatning af
de urealiserede kapitalgevinster, når selskabet bevarer
aktiverne på nationalt område. Beskatningen bevirker
dermed, at en overførsel af aktiver inden for landets
grænser er mere fordelagtig end overførsel af aktiver
til et andet medlemsland.
Hensynet til at sikre en afbalanceret
fordeling af beskatningskompetencen i overensstemmelse med
territorialprincippet og hensynet til at undgå en
vilkårlig omfordeling af det danske beskatningsgrundlag til
andre medlemsstater er begge hensyn, som kan begrunde en
restriktion af etableringsfriheden. Dette er anerkendt af
EU-Domstolen, og selve princippet med en exitbeskatning i
forbindelse med overførslen af aktiver er derfor ikke i
strid med EU-retten.
Det understreges derudover i dommen, at
når skatten af de urealiserede kapitalgevinster
fastsættes endeligt på det tidspunkt, hvor et selskab
overfører disse aktiver til et andet medlemsland, har den
omstændighed, at visse af disse aktiver muligvis ikke
afstås efter deres overførsel til det nye
værtsmedlemsland, ikke i sig selv den virkning, at
oprindelseslandet fratages muligheden for at opkræve dette
beløb.
Imidlertid er det ikke forholdsmæssigt
at udelukke enhver mulighed for udskudt betaling af skatten. Der
skal derfor udformes en foranstaltning, som både er egnet til
at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem
medlemslandene, og som er mindre indgribende i etableringsfriheden
end den umiddelbare opkrævning af exitskatten.
Medlemslandene, som har ret til at beskatte de kapitalgevinster,
der er opstået, mens de omhandlede aktiver befandt sig
på deres område, er således berettigede til at
foreskrive et andet udløsende kriterium for opkrævning
af skatten end den faktiske afståelse for at sikre
skattebetaling i forhold til aktiver, som ikke er bestemt til at
blive realiseret. Denne foranstaltning skal være mindre
indgribende i etableringsfriheden end en opkrævning af
skatten umiddelbart i tilknytning til overførslen.
Det er tilstrækkeligt til sikring af en
afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen, at
skattebeløbet opgøres endeligt i forbindelse med
overførslen, men først opkræves på et
senere tidspunkt, hvor kapitalgevinsten under alle
omstændigheder ville blive skattepligtig.
Konkret udgør en ordning, som giver
selskaberne mulighed for på den ene side at vælge at
betale exitskatten umiddelbart i forbindelse med overførslen
og på den anden side at udskyde betaling af
skattebeløbet med tillæg af renter i henhold til den
nationale lovgivning, en foranstaltning, som både er egnet
til at sikre den afbalancerede fordeling af beskatningskompetencen
mellem medlemslandene, og som er mindre indgribende i
etableringsfriheden end en ordning, hvor den eneste mulighed er
øjeblikkelig betaling.
De gældende regler medfører en
likviditetsmæssig byrde for selskaberne, men de sparer
selskabet for den byrde, det er at administrere en
henstandsordning. Rimeligheden af en sådan administrativ
byrde er tidligere blevet vurderet i sag C-371/10 (National Grid
Indus-dommen), hvor det blev fastslået, at den administrative
byrde i forbindelse med en henstandsordning ikke er urimelig.
Såfremt et selskab vurderer, at henstand ikke er attraktiv
på grund af de administrative byrder, kan det frit
vælge at betale den opgjorte exitskat straks.
Med lovforslaget indføres derfor en
henstandsordning, således at det er muligt at vælge, at
en opgjort exitskat først skal betales i takt med, at
overførte aktiver genererer indtægter, herunder
avancer som ville have været omfattet af dansk beskatning,
hvis der ikke var sket en overførsel.
Henstandsbeløbet afdrages i takt med, at der oppebæres
afkast (indtægter, gevinster, udbytter) af de
overførte aktiver, som ville være blevet beskattet,
hvis de var forblevet her i landet. Dog skal det årlige
afdrag mindst udgøre 1/7 af den opgjorte exitskat.
Henstandsperioden er således maksimalt 7 år.
3.
Gældende ret
For selskaber m.v., der er fuldt
skattepligtige til Danmark, kan der ske exitbeskatning, hvis den
fulde skattepligt ophører, eller selskabet efter
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver
hjemmehørende i udlandet. Endvidere kan der ske
exitbeskatning ved overførsel af aktiver og passiver til
selskabets faste driftssted eller hovedkontor i udlandet.
Ved ophør af selskabets skattepligt her
til landet grundet flytning af ledelsens sæde anses de
aktiver og passiver, der ikke fortsat er omfattet af danske
beskatning, for afhændet på fraflytningstidspunktet,
jf. selskabsskattelovens § 5, stk. 7. For at en udflytning af
selskabets hovedsæde til udlandet udløser
exitbeskatning, er det en betingelse, at selskabets aktiver og
passiver bliver flyttet med. Det er således en betingelse, at
der ikke er dannet et fast driftssted i Danmark, hvor aktiverne og
passiverne indgår.
Hvis et europæisk selskab (SE-selskab)
eller hvis et europæisk andelsselskab (SCE-selskab), der ikke
er andelsbeskattet efter selskabsskattelovens § 1, stk.1, nr.
3, flytter sit vedtægtsmæssige hjemsted til et andet
EU-land og dermed ophører med at være skattepligtig
her til landet, anses dette selskabs aktiver og passiver for
afhændet, jf. selskabsskattelovens § 5, stk. 8, jf. stk.
7.
For selskaber m.v., der er skattepligtige til
Danmark, sidestilles en overførsel af aktiver og passiver
til et fast driftssted eller hovedkontor i udlandet med salg til et
koncernforbundet selskab, og medmindre der er valgt international
sambeskatning, eller aktiverne efter overførslen er omfattet
af CFC-beskatning, vil en sådan overførsel
udløse exitbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 8,
stk. 4, 3. pkt.
Bestemmelserne indebærer, at et selskab
m.v. beskattes af urealiserede kapitalgevinster herunder genvundne
af- og nedskrivninger, idet salgssummen fastsættes til
handelsværdien på overførselstidspunktet.
4.
Lovforslaget
Det foreslås at udbygge reglerne om
exitbeskatning af selskaber m.v. ved overførsel af aktiver
og passiver til udlandet med en henstandsordning. Udgangspunktet er
fortsat, at exitskatten skal betales umiddelbart i forbindelse med
overførslen. Selskaber m.v., der er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS, kan
dog vælge at anvende den foreslåede henstandsordning,
hvor der er tale om overførsel af aktiver og passiver til
hovedkontoret eller til et af selskabets m.v. faste driftssteder
beliggende i et land, der er medlem af EU/EØS. Valget
træffes ved at give SKAT meddelelse herom.
Henstand med betaling omfatter situationer,
hvor aktiver og passiver ikke længere omfattes af dansk
beskatning, fordi de er overført til hovedkontoret i et
andet EU/EØS-medlemsland eller til et af selskabets faste
driftssteder beliggende i et land, der er medlem af EU/EØS.
Der kan eksempelvis være tale om, at aktiver og passiver er
udgået af dansk beskatning, fordi selskabet m.v.
ophører med at være fuldt skattepligtigt til Danmark,
idet ledelsens sæde er flyttet til et andet
EU/EØS-land, uden at aktiverne og passiverne danner et fast
driftssted i Danmark. Som et andet eksempel kan nævnes den
situation, hvor aktiver og passiver udgår af dansk
beskatning, fordi der sker en intern overførsel i selskabet
enten fra selskabet i Danmark til et fast driftssted i et andet
EU/EØS-land, eller fra et fast driftssted i Danmark til
selskabets hovedkontor i et andet EU/EØS-land.
Den eneste betingelse for at få henstand
er, at der indgives en selvangivelse for det indkomstår,
hvori overførslen har fundet sted, og at denne er indgivet
rettidigt.
Ved henstand etableres der en henstandssaldo
for de aktiver og passiver, der er overført i
indkomståret, og hvor der er bedt om henstand med betaling af
den opgjorte exitskat. Saldoen ved etableringen er den exitskat
(henstandsbeløbet), der er givet henstand med betaling af.
Henstandsbeløbet udgør en gæld til Danmark, som
skal betales. Afdragsprofilen foreslås udformet
således, at der skal betales afdrag på gælden i
takt med, at de omfattede aktiver giver et afkast i form af
indtægter, realiserede gevinster m.v., som ville være
blevet beskattet i Danmark, hvis aktivet ikke var blevet
overført til hovedkontoret eller til et fast driftssted i et
land, der er medlem af EU/EØS. Som et minimum skal
indkomstårets afdrag dog udgøre et beløb
svarende til 1/7 af henstandsbeløbet ved saldoens
etablering. Der opgøres også et afdragsbeløb
for det indkomstår, hvori overførslen er
foretaget.
Det forhold, at selskaber m.v. kan få
henstand med betaling af den beregnede exitskat, betyder ikke, at
de skal tilbydes adgang til en ubegrænset henstand.
Exitskatten skal betales, og det skal ske inden for en rimelig
tidshorisont. Det er opfattelsen, at en henstandsperiode på
maksimalt 7 år repræsenterer en tidsramme, der giver en
rimelig betalingsudskydelse og samtidig en vis sikkerhed for, at
exitskatten bliver betalt. Samtidig svarer de 7 år til
afskrivningsperioden for immaterielle aktiver, som er den type af
aktiver, der primært må forventes overført til
hovedkontoret af et selskab eller til et fast driftssted i et land,
der er medlem af EU/EØS.
Efter forslaget skal det til enhver tid
skyldige beløb, der indestår på
henstandssaldoen, forrentes. Rentesatsen er efter forslaget en sats
på 1 procentpoint over Nationalbankens diskonto, dog mindst
en sats på 3 pct. p.a. Rentesatsen er den samme som den, der
finder anvendelse ved henstand med betaling af bo- og
gaveafgift.
Der skal foretages betaling til nedbringelse
af henstandsbeløbet, indtil det er afdraget fuldt ud. Dette
gælder f.eks. også i den situation, hvor alle de
aktiver og passiver, der er knyttet til en given henstandssaldo, er
afstået, men hvor der fortsat resterer en positiv saldo, og i
den situation, hvor et aktiv igen omfattes af dansk beskatning, men
hvor den henstandssaldo, som aktivet er knyttet til, stadig er
positiv.
Hvor aktiver og passiver omfattet af en
exitbeskatning med tilknyttet henstand igen omfattes af dansk
beskatning, finder de gældende regler om
indgangsværdier anvendelse.
5.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede henstandsordning for
betalingen af exitskat mod forrentning skønnes i det store
og hele at være neutral i forhold til budgetterede
indtægter. Det er herved lagt til grund, at den
foreslåede sats på diskontoen plus 1 pct.-point, dog
mindst 3 pct., stort set svarer til den rente, staten i gennemsnit
kan opnå. Det er endvidere lagt til grund, at kreditrisikoen
ved henstanden er meget begrænset.
Udskydelsen af betalingen af exitskatten vil
have en umiddelbar negativ likviditetsvirkning. Der er ikke
holdepunkter for at vurdere henstandsomfanget og dermed
likviditetsvirkningen.
Der vil i de første finansår
fremkomme et mindreprovenu, i det omfang de berørte
virksomheder vælger at bruge ordningen.
6.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at lovforslaget
indebærer et ressourceforbrug i størrelsesordenen 1-2
årsværk. Hertil kommer en forventet omkostning til
tilretning af den planlagte it-løsning for modtagelse af
selskabsselvangivelsen (DIAS). Sidstnævnte omkostning
skønnes at være i størrelsesordenen 600.000
kr.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede henstandsordning kan
lette likviditetsbelastningen fra exitskatten for virksomheder, som
overfører aktiver og passiver til hovedkontoret eller til et
af virksomhedens faste driftssteder i et land, der er medlem af
EU/EØS.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
For selskaber m.v., der vælger at
anvende den foreslåede henstandsordning, vil dette
indebære en øget administrativ byrde.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER - tidligere CKR) har følgende bemærkninger for
så vidt angår de administrative konsekvenser: TER
vurderer, at lovforslaget vil medføre administrative
konsekvenser for de virksomheder, der vælger at gøre
brug af muligheden for henstand ved et selskabs overførsel
af aktiver og passiver til et andet EU/EØS-land. De
administrative byrder består af en meddelelse om, at en
henstandsordning ønskes ved den første selvangivelse;
en årlig selvangivelse i de år, hvor der er en positiv
henstandssaldo; og oplysninger om i hvilket land aktiverne er
placeret ultimo indkomståret med hver selvangivelse. Der skal
maksimalt fremsendes 7 selvangivelser med dertil hørende
oplysninger, da henstandsordningen maksimalt kan forløbe hen
over 7 år.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Forslaget følger op på
EU-Domstolens dom af 18. juli 2013 i sag C-261/11, som forpligter
Danmark til at bringe de nuværende regler om exitbeskatning
af selskaber i overensstemmelse med artikel 49 TEUF og
EØS-aftalens artikel 31 om den fri etableringsret.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag har i perioden fra den
9. oktober til den 6. november 2013, dvs. inden
fremsættelsen, været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, AE Rådet, AgroSkat A/S, ATP,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Finans og Leasing, Finansrådet, FSR - Danske
Revisorer, Forsikring & Pension, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Lokale
Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig
Forening, Videncentret for Landbrug og VP Securities A/S.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget, om at der kan gives henstand
med betalingen af exitskatten mod forrentning, skønnes ikke
at medføre et mærkbart mindreprovenu på langt
sigt. Der vil i de første finansår
fremkomme et mindreprovenu, i det omfang de berørte
virksomheder vælger at bruge ordningen. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget vurderes at medføre et
øget ressourceforbrug for SKAT på 1-2
årsværk. Hertil kommer en forventet omkostning til
tilretning af den planlagte it-løsning for modtagelse af
selskabsselvangivelsen (DIAS). Sidstnævnte omkostning
skønnes at være i størrelsesordnen 600.000
kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Henstandsordningen kan lette
likviditetsbelastningen fra exitskatten for virksomheder, som
foretager koncerninterne overførsler af aktiver og passiver
til andre EU/EØS-lande. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget medfører en øget
administrativ byrde, hvis de berørte selskaber vælger
at anvende henstandsordningen. De administrative byrder
består af en meddelelse om, at en henstandsordning
ønskes ved den første selvangivelse; en årlig
selvangivelse i de år, hvor der er en positiv henstandssaldo;
og oplysninger om i hvilket land aktiverne er placeret ultimo
indkomståret med hver selvangivelse. Der skal maksimalt
fremsendes 7 selvangivelser med dertil hørende oplysninger,
da henstandsordningen maksimalt kan forløbe hen over 7
år. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget følger op på
EU-Domstolens dom af 18. juli 2013 i sag C-261/11. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med den foreslåede § 26 i selskabsskatteloven
indføres der mulighed for, at selskaber og foreninger m.v.,
der er skattemæssigt hjemmehørende i et land, der er
medlem af EU/EØS, kan vælge henstand med betaling af
exitskatten på urealiserede gevinster af aktiver og passiver,
der ikke længere er undergivet dansk beskatning. Adgangen til
henstand omfatter de situationer, hvor aktiver og passiver
overføres til hovedkontoret i et andet EU/EØS
medlemsland eller til et af selskabets m.v. faste driftssteder
beliggende i et land, der er medlem af EU/EØS.
Den foreslåede henstandsordning
indebærer, at de omhandlede selskaber og foreninger m.v. kan
vælge at få henstand med betaling af exitskatten
vedrørende urealiserede gevinster, der er oppebåret,
mens aktiverne m.v. var omfattet af dansk beskatning, i stedet for
at betale exitskatten umiddelbart i forbindelse med
overførslen. Det er fortsat udgangspunktet, at der sker
exitbeskatning efter de hidtil gældende regler. Der er
således tale om en valgfri henstandsordning.
Reglen omfatter selskaber og foreninger m.v.,
der ophører med at være skattepligtige efter
selskabsskattelovens § 1, f.eks. fordi de flytter ledelsens
sæde fra Danmark til et andet EU/EØS-land. Reglen
omfatter også selskaber og foreninger m.v., der er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, men som
skattemæssigt bliver hjemmehørende i et andet
EU/EØS-land som følge af en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med den virkning, at selskabets
aktiver og passiver ikke længere er omfattet af dansk
beskatning. Dette indebærer for eksempel, at hvis et selskab,
der er skattepligtigt til Danmark som følge af ledelsens
sæde her i landet, flytter ledelsens sæde til Spanien,
vil selskabet kunne opnå henstand med betalingen af den
opgjorte exitskat af de urealiserede gevinster på aktiver og
gæld, der er oppebåret, mens aktiverne m.v. har
været omfattet af dansk beskatning, såfremt
betingelserne for henstand i øvrigt er opfyldt.
Hvis aktiverne og passiverne forbliver i et
fast driftssted i Danmark, indtræder der ikke exitbeskatning,
hvorfor muligheden for at vælge henstand med betalingen af
exitskatten ikke er relevant.
Bestemmelsen gælder tilsvarende for
overførsel af aktiver og passiver fra europæiske
selskaber (SE-selskaber) og fra europæiske andelsselskaber
(SCE-selskaber), der ikke andelsbeskattes, når disse to
former for selskaber ophører med at være
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, fordi
selskaberne flytter deres vedtægtsmæssige hjemsted til
et andet EU-land.
Endvidere omfatter bestemmelsen selskaber
m.v., der er skattemæssigt hjemmehørende i et land,
der er medlem af EU/EØS, som overfører et eller flere
af deres aktiver eller passiver til et af selskabets m.v. faste
driftssteder eller hovedkontoret i et andet EU/EØS-land, men
som fortsat er skattepligtige til Danmark enten efter
selskabsskattelovens § 1 eller selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra a.
Det er efter stk.
2 en betingelse for henstand med betaling af exitskatten, at
selskabet eller foreningen m.v. samtidig med indsendelse af
selvangivelsen giver meddelelse til SKAT om, at der ønskes
henstand. Meddelelsen om henstand skal indgives sammen med den
almindelige selvangivelse for det indkomstår, hvor aktiverne
og passiverne er overført. Hvis SKAT har givet
udsættelse med selvangivelsen efter bestemmelsen i
skattekontrollovens § 4, stk. 4, er det denne frist, der
finder anvendelse. Konsekvensen af, at der ikke indgives rettidig
selvangivelse og meddelelse om henstand inden for de nævnte
frister, er, at adgangen til at få henstand bortfalder.
SKAT har dog efter stk.
3 adgang til at se bort fra fristoverskridelsen for
selvangivelse og meddelelse, såfremt omstændighederne
efter en konkret vurdering taler herfor.
Den foreslåede § 27 i selskabsskatteloven betyder, at
der for selskaber og foreninger m.v., der har opnået henstand
med exitskatten i medfør af den foreslåede § 26,
oprettes en henstandssaldo, der omfatter den samlede, beregnede
exitskat for aktiver og passiver, der er overført i samme
indkomstår, og for hvilke der ydes henstand med betaling af
exitskatten i medfør af den foreslåede § 26. Hvis
der overføres aktiver og passiver i et efterfølgende
indkomstår, oprettes der en ny henstandssaldo for den
beregnede skat af disse aktiver og passiver. De
pågældende henstandssaldi er skattemæssigt
adskilte og afdrages hver for sig.
Når aktiver og passiver overføres
til udlandet, uden at der er valgt international sambeskatning,
opgøres der et beløb til beskatning efter de
almindelige regler om exitbeskatning. Hvis overførslen sker
til hovedkontoret eller til et af selskabets faste driftssteder i
et land, der er medlem af EU/EØS, kan der herefter
vælges henstand med betalingen af exitskatten efter de
foreslåede regler. Den beregnede skat indgår på
henstandssaldoen og anses for en gæld, der skal afdrages og
forrentes.
Henstandsordningen består herefter af en
afdragsordning. Efter stk. 2 afdrages
gælden (den opgjorte exitskat) løbende i takt med, at
der oppebæres indtægt af de overførte aktiver
dog mindst med 1/7 årligt af den oprindelige henstandssaldos
størrelse ved overførslen. Selskabet kan vælge
at afdrage gælden med større årlige beløb
end 1/7 og kan tillige til enhver tid vælge at indfri
restsaldoen. Når henstandssaldoen er gået i nul, skal
der ikke foretages yderligere afdrag. Passiver medtages ikke ved
opgørelsen af afkast.
Afdragene opgøres som
skatteværdien af det afkast herunder indtægter,
udbytter og avancer, der genereres af aktiverne efter
overførslen, og som ville være blevet beskattet, hvis
aktiverne var forblevet i Danmark. Der skal ikke tages hensyn til
de udgifter og tab, der vedrører andre aktiver. Der er
således ikke tale om, at der skal foretages en egentlig
nettoindkomstopgørelse.
Skatteværdien af afkastet opgøres
på grundlag af den selskabsskattesats, der er gældende
for det indkomstår, som afdraget vedrører. Det
gælder også, hvor selskabsskattesatsen i
betalingsåret ikke er identisk hermed.
Opgørelsen af det afkast, som de
overførte aktiver må anses for at generere, skal i
udgangspunktet ske med afsæt i en ramme, hvorefter det
selskab m.v., der har overført de pågældende
aktiver, anses for at have stillet aktiverne til rådighed for
en anden virksomhed. Det gælder både, hvor der er tale
om en overførsel omfattet af selskabsskattelovens § 5,
stk. 7 eller 8, og hvor der er tale om en overførsel efter
selskabsskattelovens § 8, stk. 4, 3. pkt.
Det vil sige, at så længe der
resterer en positiv saldo på henstandskontoen, anses det
overdragende selskab eller forening m.v. for at have stillet de
overdragne aktiver til rådighed for den modtagne enhed i det
andet EU/EØS-land. Det afkast, der skal afdrages på
henstandssaldoen, opgøres med andre ord som det afkast, der
ville have været omfattet af dansk beskatning, hvis aktiverne
ikke var overført.
Såfremt selskabet er i besiddelse af
flere identiske aktiver, som ikke alle er omfattet af
henstandsordningen, anses de aktiver, som er omfattet af henstandsordningen, for
afstået først.
I forhold til driftsmidler og immaterielle
aktiver vil pejlemærket være, hvilke indtægter
det overdragende danske selskab selv kunne have forventet at
opnå af det pågældende driftsmiddel eller
immaterielle aktiv, hvis selskabet havde beholdt aktivet. Der kan
f.eks. henses til, hvad den faktiske indtjening er i det modtagende
udenlandske selskab, men det afgørende er, at afkastet skal
fastlægges på grundlag af armslængdeprincippet,
jf. ligningslovens 2.
Opgørelsen af afkastet skal ske ud fra
danske regler. Er der f.eks. tale om et afskrivningsberettiget
aktiv, skal der derfor tages højde for adgangen til at
foretage skattemæssige afskrivninger.
Hvis der er overført værdipapirer
m.v., vil f.eks. renteindtægter og udbytter udgøre et
relevant afkast, såfremt disse ville have været
skattepligtige efter danske regler. Det samme gælder f.eks.
urealiserede værdistigninger på værdipapirer, i
tilfælde hvor lagerprincippet finder anvendelse.
Overføres et aktiv med en urealiseret
gevinst fra et dansk selskab til eksempelvis selskabets faste
driftssted i Tyskland, og der vælges henstand efter de
foreslåede regler, etableres der en saldo, der består
af det henstandsbeløb, der omhandler den beregnede exitskat.
Hvis aktivet efter overførslen til Tyskland ikke giver et
afkast i det første år (overførselsåret),
udgør afdraget for det første indkomstår 1/7 af
det oprindelige henstandsbeløb. Det gælder, uanset
hvornår overførslen er sket i
overførselsåret. Afdraget betales med tillæg af
rente af henstandssaldoen. For efterfølgende
indkomstår vil der stadig som minimum skulle afdrages i alt
1/7 af den oprindelige saldo (selve exitskattebeløbet) ved
oprettelsen af henstandssaldoen, idet der mindst skal foretages
afdrag med lige store årlige beløb fordelt over en
7-årig periode.
| Eksempel på afdrag af
henstandssaldo | År1) | Primosaldo | Afkast | Skatteværdi | Afdrag | Nedskrivning af
saldo2) | Ultimosaldo | Rente3) | 1 | 50.0004) | 0 | | (1/7 af 50.000) 7.143 | - | 50.000 | 250 | 2 | 50.000 | 25.000 | (25 pct. af 25.000) 6.250 | (minimumsafdrag) 7.143 | (afdrag år 1) 7.143 | 42.857 | 1.464 | 3 | 42.857 | 40.000 | (25 pct. af 40.000) 10.000 | 10.000 | (afdrag år 2) 7.143 | 35.714 | 1.250 | 4 | 35.714 | 147.000 | (25 pct. af 147.000) 36.750 | 36.750 | (afdrag år 3) 10.000 | 25.714 | 1.021 | 5 | 25.714 | 4.800 | (25 pct. af 4.800) 1.200 | (7.143)5 | (afdrag år 4) 36.750 Dog max. et
afdrag svarende til restsaldoen på 25.714 | - | 643 | | 1)
Regnskabsåret forudsættes at følge
kalenderåret. Eksemplet er i kr. | 2)
Det forudsættes, at betaling sker pr. 1. november i
kalenderåret efter indkomståret - dvs. hverken
før tid eller med fristoverskridelse. | 3)
Renten forudsættes at udgøre 3 pct. i alle
årene. | 4)
Beløbet er den endelige exitskat efter regler om acontoskat,
restskattetillæg m.v. | 5)
Det beregnede afdrag for år 5 skal ikke betales, da saldoen
er nedbragt til 0 på betalingstidspunktet. | |
|
I ovenstående eksempel afdrages
henstandskontoen over en 5-årig periode. År 1 er
overførselsåret. I dette år er der i eksemplet
ikke noget afkast af de overførte aktiver. Der beregnes et
minimumsafdrag på 7.143 kr. svarende til 1/7 af den
oprindelige exitskat, der er opgjort til i alt 50.000 kr.
Henstandssaldoen afskrives på det tidspunkt, hvor
beløbet betales. Beløbet betales 1. november i
kalenderåret efter indkomståret. Det vil sige, at
betaling af afdraget, der er beregnet for år 1, som
udgangspunkt først sker den 1. november i år 2.
Saldoen nedskrives derfor ikke i år 1.
Primosaldoen i år 2 udgør 50.000
kr. Der har i indkomståret været et afkast på
25.000 kr. Skatteværdien heraf er 6.250 kr., hvilket er
mindre end minimumsafdraget på 7.143 kr. Afdraget for
år 2 er derfor 7.143 kr. Henstandssaldoen nedskrives med
afdraget for år 1 på 7.143 kr. Henstandsaldoen
udgør herefter 42.857 kr. ultimo år 2 og primo
år 3. I år 3 er der et afkast på 40.000 kr., der
kan henføres til de ovedragne aktiver. Skatteværdien
heraf er 10.000 kr., der skal afdrages på henstandssaldoen.
Henstandssaldoen primo år 3 nedskrives med 7.143 kr., som
udgør afdraget for år 2, der betales i år 3.
I år 4 er der et afkast med en
skatteværdi på 36.750 kr., der skal betales i år
5. Henstandssaldoen primo år 4 nedsættes med 10.000
kr., som udgør det opgjorte afdrag for år 3. For
år 5 betales restsaldoen på 25.714 kr., idet
henstandssaldoen højst skal nedskrives til 0 kr.
Som det fremgår af eksemplet, beregnes
renten på minimum 3 pct. p.a. af det til enhver tid skyldige
beløb på henstandskontoen.
Hvis de overførte aktiver, for hvilke
der er givet henstand med skattebetalingen, videreoverføres
internt i selskabet til et af selskabets andre enheder beliggende i
EU/EØS, vil denne overførsel ikke blive anset for en
realisering af aktivet. Henstandssaldoen afdrages fortsat i takt
med oppebårne indtægter vedrørende aktivet.
Tilsvarende gælder, hvis aktivet overføres via en
skattefri fusion m.v. til et andet selskab i EU/EØS, og
aktivet forbliver i EU/EØS. Det er en forudsætning, at
fusionen m.v. ville opfylde betingelserne i fusionsskatteloven,
hvis et dansk selskab havde været involveret.
Af stk. 3
fremgår, at hvis de pågældende aktiver og
passiver, for hvilke der er ydet henstand med betaling af den
opgjorte exitskat, bliver omfattet af dansk beskatning igen, skal
en eventuel resterende del af henstandssaldoen fortsat afdrages
efter de nævnte regler. Dette gælder også, hvis
de pågældende aktiver og passiver er afstået,
mens der stadigvæk er en positiv henstandssaldo. Resterer der
efter en geninddragelse af aktiverne eller passiverne under dansk
beskatning en positiv henstandssaldo, der skal afdrages, skal der
fortsat indsendes selvangivelse efter de foreslåede regler.
Indsendes der ikke rettidig selvangivelse, bortfalder
henstanden.
Hvis de overførte aktiver i stedet
flyttes ud af EU/EØS, anses dette efter stk. 4 for en afståelse til
handelsværdien på overførselstidspunktet. Der
skal derfor beregnes et beløb til afdrag på
henstandssaldoen efter de foreslåede regler. Det
gælder, hvor selskabet m.v. bliver skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der ikke er medlem af
EU/EØS, forudsat at aktiverne og passiverne ikke er eller
bliver tilknyttet et fast driftssted i et land, der er medlem af
EU/EØS. Dette gælder endvidere, hvor aktiver og
passiver overføres til selskabets faste driftssted
beliggende uden for EU/EØS.
Der er tale om afdrag på en henstand,
der er givet med betaling af et skattebeløb, og dermed om
afdrag på en gæld. Der er ikke tale om en dansk
beskatning af den pågældende indtægt, som
opnås af de overførte aktiver. Der skal derfor ikke
ved beregningen af afdragets størrelse gives credit for en
eventuel udenlandsk betalt skat af den pågældende
indtægt. Geninddragelse under dansk beskatning, hvad enten
det er ved intern overførsel eller en overdragelse mellem
juridiske enheder, behandles i relation til henstanden på
samme måde som tilsvarende overdragelser til andre
EU/EØS-lande.
Efter stk. 5 er
det en betingelse for fortsat henstand, at der indgives en
selvangivelse til SKAT for hvert indkomstår, hvor der er en
positiv henstandssaldo. Det skal samtidig oplyses, i hvilket land
de omhandlede aktiver befinder sig. Selvangivelsen skal indgives
inden for de almindelige frister i skattekontrolloven. Hvis
selvangivelsen ikke indsendes rettidigt, bortfalder henstanden med
den virkning, at det beløb, der indestår på
henstandssaldoen, forfalder til betaling. SKAT kan dog bortse fra
fristoverskridelser såfremt omstændighederne taler
herfor, jf. bemærkninger ovenfor til den foreslåede
§ 26, stk. 3.
Efter stk. 6 er
betalingsfristen for afdrag den 1. november i kalenderåret
efter indkomståret. Hvis selskabet har forskudt
indkomstår, er betalingsfristen den 1. november i
kalenderåret efter det kalenderår, som det forskudte
indkomstår træder i stedet for. Betaling senest den 20.
i den pågældende måned anses for rettidig
betaling. Hvis beløbet ikke betales rettidigt, bliver det
forfaldne beløb til betaling forrentet med renten i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, tillagt 0,4 procentpoint
pr. påbegyndt måned.
Henstandsbeløbet forrentes efter stk. 7 med diskontoen med tillæg af 1
procentpoint dog mindst 3 pct. p.a. Renten beregnes af det til
enhver tid skyldige beløb på henstandssaldoen.
Betalingsfristen for betaling af renten af gælden
følger reglerne for betaling af afdrag på gælden
og er derfor ligeledes den 1. november i kalenderåret efter
indkomståret. Hvis selskabet har forskudt indkomstår,
er betalingsfristen den 1. november i kalenderåret efter det
kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i
stedet for. I forhold til renten anses betaling den 20. i den
pågældende måned ligeledes for rettidig
betaling.
Til § 2
Til stk.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2014, og at den har virkning, hvor aktiver og
passiver overføres til hovedkontoret eller til et af
selskabets m.v. faste driftssteder i et land, der er medlem af
EU/EØS, i indkomståret 2013 eller senere
indkomstår.
Virkningstidspunktet er fastsat til at ligge
før ikrafttrædelsestidspunktet, da der er tale om en
ændring med en lempende virkning for de omfattede selskaber.
Da EU-Domstolen har truffet endelig afgørelse i den sag, der
ligger til grund for den foreslåede lovændring i 2013,
foreslås det, at de nye regler i overensstemmelse hermed skal
have virkning fra indkomståret 2013.
Til stk.
2
Der foreslås en regel om tilbagevirkende
kraft, der indebærer, at selskaber og foreninger m.v., der
på overførselstidspunktet var hjemmehørende i
et land, der er medlem af EU/EØS er blevet exitbeskattet
inden for de seneste 5 indkomstår, dvs. 2008 - 2012, på
grund af en overførsel af aktiver og passiver til
hovedkontoret, eller ved en overførsel til et af selskabets
faste driftssteder i et land, der er medlem af EU/EØS, kan
vælge at anvende den foreslåede henstandsordning i
stedet.
Selskaber og foreninger m.v., der
ønsker at anvende den pågældende regels adgang
til at vælge henstand med tilbagevirkende kraft, skal senest
den 30. juni 2014 give SKAT meddelelse herom.
Perioden for den pågældende regel
om tilbagevirkende kraft er fastsat til de seneste 5 år. Det
skyldes, at skatteansættelsen for exitbeskatningen er
undergivet den forlængede ligningsfrist efter
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, da de
pågældende selskaber tilhører kredsen af
skattepligtige, der er omfattet af skattekontrollovens § 3 B.
Reglen er derfor fastsat i overensstemmelse med de udvidede
fristregler i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Adgangen til at vælge henstandsordningen
er betinget af, at selskabet m.v. fortsat ejer de aktiver og
passiver, der udløste den exitskat, der nu ønskes
henstand med, og at disse aktiver og passiver ikke senere må
anses for afstået, hvis reglerne i den foreslåede
§ 27, stk. 4 i selskabsskatteloven havde været
gældende i den mellemliggende periode. Selskabet m.v.
omfatter også faste driftssteder.
Selskaber og foreninger m.v., der
ønsker at anvende reglen om tilbagevirkende kraft, skal
opgøre det beløb, der vil være omfattet af
henstanden, fra det tidspunkt, hvor der vælges henstand efter
overgangsreglen. Opgørelsen skal ske under anvendelse af
reglerne i den foreslåede § 27 i selskabsskatteloven.
Selskabet m.v. skal således udarbejde en opgørelse
over de afdrag, der skulle have været betalt fra
overførslen og frem til valg af henstandsordning, hvis
selskabet m.v. allerede på overførselstidspunktet
havde haft mulighed for at vælge henstand med betaling af den
opgjorte exitskat.
Når der vælges henstand i en
situation, hvor exitskatten helt eller delvis er betalt,
tilbagebetales den eventuelt for meget indbetalte exitskat. Den
eventuelt for meget betalte exitskat opgøres som det
indbetalte exitskattebeløb med fradrag af det beløb,
der udgør henstandssaldoen som opgjort under den
pågældende regel om tilbagevirkende kraft, idet
tilbagebetalingen skal ske senest den 1. november 2014. Sker
tilbagebetalingen senere end dette tidspunkt, har selskabet m.v.
krav på renter pr. påbegyndt måned fra den 1.
november 2014 at regne. Der er ikke krav på renter helt
tilbage fra det tidspunkt, hvor exitskattebeløbet blev
betalt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
25 indsættes: | | | »§ 26.
Selskaber og foreninger m.v., der er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS,
herunder efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan
vælge henstand med betaling af den skat, der beregnes ved
overførsel af aktiver og passiver, jf. § 5, stk. 7 og
8, og § 8, stk. 4, 3. pkt., når skatteberegningen
skyldes, at aktiverne og passiverne er overført til
hovedkontoret eller et af selskabets m.v. faste driftssteder
beliggende i et land, der er medlem af EU/EØS. | | | Stk. 2. Henstand
efter stk. 1 er betinget af, at selskabet eller foreningen m.v.
rettidigt indgiver selvangivelse til told- og skatteforvaltningen
for det indkomstår, hvori overførslen er sket. Valg af
henstand skal meddeles sammen med selvangivelsen. Gives der
udsættelse med indgivelse af selvangivelsen efter
skattekontrollovens § 4, stk. 4, skal selvangivelse
og meddelelse om valg af henstand være indgivet inden denne
frist. | | | Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for
indgivelse af selvangivelse og meddelelse, jf. stk. 2. | | | | | | § 27. Ved
henstand efter § 26 etableres der en henstandssaldo.
Henstandsbeløbet udgøres af den beregnede skat for de
aktiver og passiver, der er overført i
indkomståret. | | | Stk. 2.
Henstandsbeløbet skal afdrages i takt med, at der af de
aktiver, som henstandssaldoen vedrører, oppebæres
indtægt, herunder realiserede gevinster ved en
afståelse m.v., som skulle have været medregnet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvis aktivet
fortsat havde været omfattet af dansk beskatning.
Overførsler, der ville være omfattet af
§ 26, stk. 1, hvis der var tale om en
overførsel fra Danmark, medfører ikke, at aktiverne
anses for afstået. Afdrag efter 1. pkt. opgøres som
skatteværdien af den opgjorte indtægt beregnet med den
procent, der er nævnt i § 17, stk. 1. Der skal dog pr.
indkomstår mindst betales et afdrag opgjort som 1/7 af det
henstandsbeløb, der udgjorde saldoen ved henstandssaldoens
etablering. Henstandssaldoen nedskrives med afdragsbeløbet,
når det er betalt, idet saldoen dog ikke kan afdrages til et
mindre beløb end 0 kr. | | | Stk. 3. Bliver
et aktiv eller passiv, der er omfattet af en henstand efter §
26, på ny omfattet af dansk beskatning, og er der på
dette tidspunkt fortsat en henstandssaldo, eller er alle de aktiver
og passiver, som en henstandssaldo vedrører, afstået,
og henstår der herefter fortsat en saldo, skal det resterende
henstandsbeløb afdrages efter reglerne i stk. 2, idet stk.
4-7 finder tilsvarende anvendelse. | | | Stk. 4. Bliver
et selskab m.v., der har fået henstand efter § 26,
skattemæssigt hjemmehørende i et land, der ikke er
medlem af EU/EØS, herunder efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, sidestilles dette med en
afståelse til handelsværdien af de aktiver og passiver,
der er omfattet af henstanden efter § 26, forudsat at
aktiverne og passiverne ikke er eller bliver tilknyttet et fast
driftssted i et land, der er medlem af EU/EØS. Bliver
aktiver og passiver, der er omfattet af en henstand efter §
26, internt overført til et fast driftssted beliggende uden
for EU/EØS, sidestilles dette med en afståelse til
handelsværdien på overførselstidspunktet. | | | Stk. 5.
Selskabet eller foreningen m.v. skal indgive selvangivelse for
hvert indkomstår, hvor der er en positiv henstandssaldo.
Samtidig med indsendelse af denne selvangivelse skal der gives
oplysning om, i hvilket land de aktiver, der er omfattet af en
henstand efter § 26, er placeret ultimo indkomståret.
Selvangivelsesfristen er den i skattekontrollovens § 4, stk.
2, jf. stk. 4, angivne frist, idet skattekontrollovens § 4,
stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Indgives selvangivelse ikke
rettidig, bortfalder henstanden, og det beløb, der
står på henstandssaldoen, forfalder til betaling. Told-
og skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for
indgivelse af selvangivelse. | | | Stk. 6. Fristen
for betaling af beløb omfattet af stk. 2 og 5 er den 1.
november i kalenderåret efter indkomståret eller ved
forskudt indkomstår den 1. november i kalenderåret
efter det kalenderår, som det forskudte indkomstår
træder i stedet for. Betaling senest den 20. i den
måned, hvori beløbet efter 1. pkt. forfalder til
betaling, anses for rettidigt. Betales beløbet ikke
rettidigt, forrentes det forfaldne beløb med renten efter
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen at
regne. | | | Stk. 7.
Henstandsbeløbet forrentes med en rentesats på 1
procentpoint over Nationalbankens diskonto dog mindst med 3 pct.
p.a. Fristen for betaling af renten er den 1. november i
kalenderåret efter indkomståret eller ved forskudt
indkomstår den 1. november i kalenderåret efter det
kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i
stedet for. Betaling senest den 20. i den måned, hvori
beløbet efter 1. pkt. forfalder til betaling, anses for
rettidigt. Betales beløbet ikke rettidigt, forrentes det
forfaldne beløb med renten efter opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint pr.
påbegyndt måned fra forfaldsdagen at
regne.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014 og har virkning fra
indkomståret 2013. | | | Stk. 2.
Selskaber og foreninger m.v., der på
overførselstidspunktet var skattemæssigt
hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS, og
som har fået beregnet skat af gevinst på aktiver og
passiver efter reglerne i selskabsskattelovens § 5, stk. 7
eller 8, eller § 8, stk. 4, 3. pkt., ved en overførsel
i indkomståret 2008, 2009, 2010, 2011 eller 2012 af de
pågældende aktiver eller passiver til hovedkontoret
eller et af selskabets faste driftssteder beliggende i et land, der
er medlem af EU/EØS, kan vælge henstand efter reglerne
i selskabsskattelovens §§ 26 og 27 som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1. Henstand kan dog kun opnås i det
omfang, selskabet m.v. fortsat ejer de aktiver eller passiver, som
udløste den skattebetaling, der ønskes henstand med,
og i det omfang de pågældende aktiver eller passiver
ikke senere må anses for afstået, hvis reglerne i
selskabsskattelovens § 27, stk. 4, som affattet ved denne lovs
§ 1, stk. 1, havde været gældende. Henstand efter
1. pkt. omfatter den beregnede skat ved overførslen nedsat
med de afdrag, der skulle have været betalt efter reglerne i
selskabsskattelovens § 27 som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, hvis selskabet m.v. havde været omfattet af
reglerne i selskabsskattelovens §§ 26 og 27 som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1, allerede på
overførselstidspunktet. Henstanden er betinget af, at
selskabet m.v. udarbejder en opgørelse over de afdrag, der
skulle have været betalt efter selskabsskattelovens § 27
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, hvis selskabet m.v.
havde været omfattet heraf allerede fra
overførselstidspunktet. Opgørelsen og meddelelse om
valg af henstand skal indgives til told- og skatteforvaltningen
senest den 30. juni 2014. Ved valg af henstand tilbagebetales den
del af den eventuelt betalte skat, der udgør forskellen
mellem den eventuelt betalte skat og henstandssaldoen som opgjort
efter 3. pkt., idet tilbagebetalingen skal ske senest den 1.
november 2014. Der tilkommer selskabet m.v. en rente svarende til
renten efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, med
tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned
fra den 1. november 2014 at regne, hvis tilbagebetalingen sker
efter denne dato. | | | |
|