Fremsat den 28. november 2013 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om
finansiel virksomhed
(Regulering af refinansieringsrisiko for
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
m.v.)
§ 1
I lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1261
af 15. november 2010, som ændret bl.a. ved § 31 i lov
nr. 718 af 25. juni 2010, § 17 i lov nr. 1556 af 21. december
2010 og senest ved § 9 i lov nr. 1287 af 19. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. §
6 affattes således:
Ȥ
6. Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt den effektive rente i
forbindelse med refinansiering af lånet bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente ved udstedelse
af obligationen, forlænges løbetiden på de
pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse.
Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen eller er forlænget efter stk. 1, gælder det
for de obligationer, der ved udløb skal følges af en
ny udstedelse for at refinansiere lånet, at såfremt der
ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obligationer,
forlænges løbetiden på de pågældende
obligationer med 12 måneder ad gangen, indtil der kan
gennemføres refinansiering, hvor der er aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer.
Stk. 3. Den effektive
rente på obligationer, der er forlænget efter stk. 1
eller 2, fastsættes til den effektive rente ved
obligationernes udstedelse tillagt 5 procentpoint. Renten
fastsættes første gang, når løbetiden
på obligationerne forlænges. Ved yderligere
forlængelser af løbetiden i medfør af stk. 2
finder den effektive rente fastsat i 1. pkt. fortsat
anvendelse.
Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1 eller 2, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 3.
Stk. 5.
Forlængelse i henhold til stk. 1 eller 2, fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån, der er ydet på grundlag
af udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer.
Stk. 6. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1 og 2, og
ændring, jf. § 32.«
2. §
6 affattes således:
Ȥ
6. Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt den effektive rente i
forbindelse med refinansiering af lånet bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente ved udstedelse
af obligationen, forlænges løbetiden på de
pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse.
Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid fra 14 måneder og op til 37
måneder ved udstedelsen, gælder det for de
obligationer, der ved udløb skal følges af en ny
udstedelse for at refinansiere lånet, at såfremt den
effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive
rente på en tilsvarende obligation ved dens udstedelse 11-14
måneder tidligere, forlænges løbetiden på
de pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse.
Stk. 3. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt
forrentet og har en løbetid på op til 37
måneder, gælder det, at renten ved
rentefastsættelsen ikke kan blive mere end 5 procentpoint
højere end den senest fastsatte rente. Hvis renteloftet
bliver effektivt, skal den fastsatte rente forblive uændret i
minimum 12 måneder, medmindre der fastsættes en lavere
rente inden de 12 måneder. Ved første
rentefastsættelse efter udløbet af de minimum 12
måneder vil der ikke være begrænsning på
den fastsatte rente.
Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt der ikke er aftagere til
alle de nødvendige nye obligationer, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder ad gangen, indtil der kan gennemføres
refinansiering, hvor der er aftagere til alle de nødvendige
nye obligationer.
Stk. 5. Uanset stk. 2 og
4 kan det af obligationsvilkårene fremgå, at der ved
manglende refinansiering af lån, hvor de bagvedliggende
obligationer har en løbetid på over 14 måneder,
forsøges en refinansiering af lånet med obligationer
med en kortere løbetid forud for forlængelsen efter
stk. 2 eller 4.
Stk. 6. Den effektive
rente på obligationer, der er fast forrentet, og som har en
løbetid på op til 14 måneder ved udstedelsen og
er forlænget efter stk. 1 eller 4, fastsættes til den
effektive rente ved obligationernes udstedelse tillagt 5
procentpoint. Renten fastsættes første gang, når
løbetiden på obligationerne forlænges. Ved
yderligere forlængelser af løbetiden i medfør
af stk. 4 finder den effektive rente fastsat i medfør af 1.
pkt. fortsat anvendelse.
Stk. 7. Den effektive
rente på obligationer, der er fast forrentet, og som har en
løbetid på over 14 måneder ved udstedelsen og er
forlænget efter stk. 2 eller 4, fastsættes til den
effektive rente på en tilsvarende obligation ved dens
udstedelse 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.
Renten fastsættes første gang, løbetiden
på obligationerne forlænges. Ved yderligere
forlængelser af løbetiden i medfør af stk. 4
finder den effektive rente fastsat i medfør af 1. pkt.
fortsat anvendelse.
Stk. 8. Den effektive
rente på obligationer, der er variabelt forrentet og
forlænget efter stk. 4, fastsættes til den senest
fastsatte rente tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættes
første gang, løbetiden på obligationerne
forlænges. Ved yderligere forlængelser af
løbetiden i medfør af stk. 4 finder den effektive
rente fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse.
Stk. 9. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt eller
fast forrentet, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1-2 og 4, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 6-8.
Stk. 10.
Forlængelse i henhold til stk. 1-2 og 4, fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån ydet på grundlag af
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer.
Stk. 11. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-2 og 4, og
ændring, jf. § 32.«
3.
Efter § 15 indsættes før overskriften før
§ 16:
Ȥ 15
a. Hvis obligationer forlænges eller ændres som
følge af, at det i forbindelse med refinansiering
konstateres, at der ikke er aftagere til alle de nødvendige
nye obligationer, jf. § 6 og § 32, stk. 6, skal
løbetiden for lån optaget som ekstra sikkerhed i
medfør af § 15, der ordinært forfalder i
forlængelsen, og som er knyttet til de obligationer, der
forlænges eller ændres, forlænges eller
ændres svarende til løbetiden på de
pågældende forlængede eller ændrede
obligationer.
Stk. 2. Hvis instituttet
optager nye lån til hel eller delvis erstatning af de i stk.
1. nævnte lån, kan de i stk. 1. nævnte lån
dog helt eller delvis indfries til ordinært
forfald.«
4. I
§ 32 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. § 6
finder tilsvarende anvendelse under rekonstruktions- eller
konkursbehandling. I dette tilfælde ændres de
omhandlede obligationer dog til fastforrentede konverterbare
obligationer, der amortiseres svarende til amortiseringen af de
bagvedliggende lån.«
5. I
§ 39, stk. 2, indsættes
efter »§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 6,
stk. 1 og 2,«.
6. I
§ 39, stk. 2, indsættes
efter »§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 6,
stk. 1-4,«.
§ 2
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 948 af 2. juli 2013, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1287 af 19. december 2012, § 1 i
lov nr. 615 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr. 617 af 12. juni
2013 og senest ved § 25 i lov nr. 639 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 16 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Det skal
fremgå særskilt af lånevilkårene, at det
långivende institut kan hæve rentesatserne som
følge af ændrede finansieringsvilkår, jf. §
152 b, stk. 4, og lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. § 6.«
2. I
§ 152 b indsættes som stk. 4-8:
»Stk. 4. For
lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
obligationer, hvor løbetiden på obligationerne er
kortere end løbetiden på de bagvedliggende lån,
skal det fremgå af obligationsvilkårene, prospektet
eller andet udbudsmateriale, at administrator i situationer
omfattet af § 247 a og i overensstemmelse med betingelserne i
§ 247 h, stk. 4, kan forlænge obligationerne med
ét år ad gangen. Den pålydende rente på de
forlængede obligationer fastsættes til en variabel
referencerente tillagt op til 5 procentpoint. Det skal desuden
fremgå af obligationsvilkårene, prospektet eller andet
udbudsmateriale, at administrator kan indfri obligationerne til
kurs pari.
Stk. 5. For
låneaftaler indgået efter lovens ikrafttræden
skal det fremgå særskilt af lånevilkårene,
at administrator kan hæve rentesatsen som følge af
ændrede finansieringsvilkår, jf. stk. 4.
Stk. 6. Hvis
særligt dækkede obligationer ændres i henhold til
stk. 4, skal løbetiden for lån optaget som ekstra
sikkerhed i medfør af § 152 b, stk. 1, forlænges
svarende til løbetiden på de ændrede
obligationer.
Stk. 7. Løbetiden
for særligt dækkede obligationer skal på
udstedelsestidspunktet være mindst 24 måneder.
Stk. 8. Stk. 4-7,
gælder ikke for særligt dækkede obligationer
udstedt fra et særskilt register på grundlag af
aktiver, der ikke på alle områder overholder de danske
regler, men derimod på de fravegne områder overholder
reglerne om aktiver, der ligger til sikkerhed for særligt
dækkede obligationer i lande indenfor Den Europæiske
Union eller lande, som Den Europæiske Union har indgået
aftale med på det finansielle område, hvor de
grænseoverskridende aktiviteter udøves, og hvor pantet
er beliggende.«
3. I
§ 152 h indsættes som nr. 8:
»8)
forlængelse af obligationer i medfør af § 152 b,
stk. 4, herunder om rentefastsættelse.«
4. I
§ 247 h indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Finder
administrator at mulighederne i stk. 1-3 ikke er
tilstrækkelige, og der ikke kan ske fuld rettidig indfrielse
af indehaverne af særligt dækkede obligationer, kan
administrator udskyde forfaldstidspunktet på de særligt
dækkede obligationer i overensstemmelse med § 152 b,
stk. 4-6.«
5. I
§ 373, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 152 a, stk. 1, 1. pkt.,«
»§ 152 b, stk. 4-7,«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 31. marts 2014, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. § 1, nr. 2
og 6, træder i kraft 1. januar 2015. Samtidig ophæves
§ 1, nr. 1 og 5.
Stk. 3. § 1, nr. 3
og § 2, nr. 1 gælder for lån optaget efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. For eksisterende
lån finder loven først anvendelse ved først
kommende refinansiering efter lovens ikrafttræden.
Stk. 5. For obligationer
udstedt til finansiering af fast ejendom beliggende uden for
Danmark, gælder loven kun for obligationer til finansiering
af lån optaget efter lovens ikrafttræden.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Stk. 3. § 2
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Bestemmelse om udstedelse af obligationer
som har kortere løbetid end de lån, de
finansierer | | 2.2. | Ændring af strafbestemmelser | | 2.3. | Bestemmelse om pengeinstitutters
særligt dækkede obligationer | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte virksomheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer er særligt sikre værdipapirer, der har en
vigtig funktion i det finansielle system. Det er derfor af stor
betydning, at obligationerne beholder deres status som
særligt sikre.
Lån ydet af realkreditinstitutter, som
er baseret på udstedelse af enten fastforrentede eller
variabelt forrentede obligationer, hvor løbetiden på
lånet er længere end de bagvedliggende obligationer, og
hvor der derfor skal ske en løbende rentetilpasning, kaldes
rentetilpasningslån.
Rentetilpasningslånene er introduceret
af realkreditinstitutterne i 1996 og har særligt de seneste
år været populære, formentlig drevet af, at den
korte rente i en lang periode har været mærkbart lavere
end den lange rente. Det har skabt billig realkreditfinansiering
for låntagere, som belåner fast ejendom. På
investorsiden er obligationer med kort løbetid et vigtigt
instrument til likviditetsstyring, herunder særligt i
pengeinstitutterne.
Rentetilpasningslån er karakteriseret
ved at have en løbetid på typisk 30 år og ved at
være finansieret ved udstedelse af kortere fastforrentede
obligationer med en løbetid på op til 10 år.
Renten fastsættes således for en periode ad gangen og
ændrer sig ved den næste refinansiering. Obligationerne
kan også have variabel rente, hvor renten fastsættes
på baggrund af en referencerente, fx CITA (Copenhagen
Interbank Tomorrow/Next Average), med et tillæg, og hvor de
bagvedliggende obligationer har en kortere løbetid end
lånet. Det afgørende er dog, om løbetiden
på lånet er længere end løbetiden på
obligationen, således at der løbende skal ske
refinansiering.
Ved udløb af obligationerne indfries
disse af instituttet, og til afløsning af de indfriede
obligationer udsteder instituttet nye obligationer. Den effektive
rente for låntager for den næste renteperiode
afhænger af, til hvilken kurs/rente de nye obligationer kan
sælges.
Pr. 30. juni 2013 var der realkreditlån
for i alt 2.587 mia. kr., heraf rentetilpasningslån for 1.402
mia. kr., fastforrentede lån for 633 mia. kr. og lån
med markedsbaseret rente 481 mia. kr.
Den løbende refinansiering af
lånene i form af auktioner over nye obligationer
indebærer en risiko for, at det på tidspunktet for
refinansieringen ikke er muligt at afsætte et
tilstrækkeligt antal nye obligationer. Dette kan skyldes
udsving i markedet, eller det kan skyldes, at et konkret institut
har specifikke problemer. Ratingbureauerne har i den senere tid
haft øget fokus på denne refinansieringsrisiko og har
stillet krav til institutterne om at nedbringe denne.
Hvis en refinansiering fejler helt eller
delvist, vil det kunne få store konsekvenser for
realkreditinstituttet, for låntagerne, for
obligationsinvestor og for samfundet. En fejlslagen auktion vil
skabe stor usikkerhed om, hvordan både investorer og
låntagere vil være stillet, ligesom der mere generelt
vil blive skabt tvivl om den danske realkreditmodel. Det vil kunne
påvirke den finansielle stabilitet, da
realkreditinstitutterne udgør en væsentlig del af den
danske finansielle sektor og bidrager til finansiering af store
dele af samfundsøkonomien.
På baggrund af ovenstående
nedsatte Erhvervs- og Vækstministeriet i september 2013 en
arbejdsgruppe med deltagelse af Erhvervs- og
Vækstministeriet, Nationalbanken, Finanstilsynet,
Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Statsministeriet, der skulle afdække mulige risici i forhold
til realkreditbelåning generelt og pege på mulige
løsningsforslag. Det blev konstateret, at en konkret risiko
ved realkreditfinansiering ligger i den store udbredelse af
rentetilpasningslån og muligheden for, at der kan opstå
problemer med at sikre, at alle lån kan refinansieres som
forudsat ved udstedelsen.
Det er derfor vurderet nødvendigt
eksplicit at regulere den situation, hvor en refinansieringsauktion
fejler, eller hvor auktionen medfører meget store
rentestigninger for låntager. Lovforslaget ændrer
reglerne for udstedelse af obligationer til brug for løbende
refinansiering af realkreditlån, hvor løbetiden
på lånet er længere end løbetiden på
de bagvedliggende obligationer, der finansierer lånet. Med
lovforslaget håndteres realkreditinstitutternes
refinansieringsrisiko.
Med forslaget indføres derfor en
tvungen løbetidsforlængelse for ikke-forfinansierede
obligationer, hvis renten stiger med mere end 5 procentpoint ved en
refinansieringsauktion for obligationer med løbetid op til
37 måneder, eller hvis auktionen fejler for alle typer af
ikke-forfinansierede obligationer. Når forlængelsen
udløses, bliver de udestående obligationer
forlænget med ét år. Obligationerne kan
forlænges ét år ad gangen. Hvis
realkreditinstituttet er under afvikling, ændres
obligationerne til obligationer med en løbetid svarende til
løbetiden på det bagvedliggende lån.
Med forslaget indføres der et loft
på 5 procentpoint over, hvor meget den effektive rente kan
stige inden for ét år. Loftet gælder for alle
lån, hvor løbetiden på den bagvedliggende
obligation er mindre end 37 måneder ved udstedelse.
Renteloftet udgør en entydig og kendt udløser for
løbetidsforlængelse. Renteloftet beskytter
låntagerne mod meget store, pludselige renteændringer.
Det betyder, at der samtidig lægges begrænsninger
på instituttets tabsrisiko, dvs. det forhold, at
låntagernes renterisiko kan vende tilbage til instituttet som
kreditrisiko. Derudover gør renteloftet det muligt for
investorerne at fastsætte prisen på, at obligationen
kan løbetidsforlænges. Renteloftet er sat til 5
procentpoint ud fra en målsætning om, at renteloftet
kun udløses i situationer, som forekommer meget
sjældent, men kan have store konsekvenser. Rentestigninger i
den størrelsesorden er kun forekommet enkelte gange de
sidste 150 år.
Refinansieringsrisikoen findes også,
når pengeinstitutter yder lån finansieret ved
udstedelse af særligt dækkede obligationer. For
pengeinstitutter vil refinansieringsrisikoen dog optræde i en
situation, hvor instituttet har fået inddraget sin tilladelse
eller erklæres konkurs. Lovforslaget tilpasser derfor
også lov om finansiel virksomhed, så der kommer til at
gælde sammenlignelige vilkår for penge- og
realkreditinstitutter, der yder lån sikret mod pant i fast
ejendom beliggende i Danmark, hvad enten disse er finansieret af
henholdsvis realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer. Herudover indføres endvidere et krav om, at
pengeinstitutter ikke kan udstede særligt dækkede
obligationer med løbetid under 2 år. Det skal sikre,
at der på det danske marked ikke opstår
konkurrenceforvridning mellem de forskellige typer af
kreditinstitutter.
Det er hensigten med lovforslaget, i så
vid udstrækning som muligt, at stille realkreditinstitutter
og pengeinstitutter, der finansierer deres udlån sikret mod
pant i fast ejendom med henholdsvis realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer, lige i relation til
reglerne om forlængelse ved en fejlslagen refinansiering.
Lovforslaget tilsigter således ikke at ændre på
konkurrenceforholdene mellem realkreditinstitutter og
pengeinstitutter.
Udstedelse af skibskreditobligationer er ikke
omfattet af forslaget. Dette skyldes, at det er blevet vurderet, om
der er grundlag for at stille tilsvarende krav til et
skibsfinansieringsinstitut, hvilket ikke er tilfældet.
Lovforslaget skaber større sikkerhed
for, at investorerne får rettidig betaling på deres
lån, idet refinansieringsrisikoen håndteres, ligesom
der vil være større klarhed om, hvordan investorerne
vil være stillet, såfremt en refinansieringsauktion
fejler. Der er endvidere helt centralt for dansk økonomi, at
der opretholdes et bredt og likvidt realkreditobligationsmarked,
således at danske boligejere kan finansiere sig på
tilsvarende vilkår som i dag. Øget gennemsigtighed og
klarhed for investorerne kan bidrage til at sikre dette.
Lovforslaget vil også være til
gavn for realkreditinstitutterne, da de sikres en håndtering
af deres refinansieringsrisici. Herudover sikrer forslaget, at
realkreditinstitutter vil kunne afvikles med den eksisterende
afviklingsordning.
Lovforslaget vil som nævnt give
låntagere, der finansierer deres lån med obligationer
med løbetid op til 37 måneder, en lånesikring i
form af, at der indføres et loft for, hvor meget den
effektive rente kan stige inden for et år. Låntagerne
vil også nyde godt af, at realkreditsystemet bliver mere
sikkert, ligesom forslaget bidrager til at fastholde en
fleksibilitet i institutternes produktudvalg til gavn for
låntagerne.
Lovforslaget medvirker endelig til at
understøtte den finansielle stabilitet, idet der skabes
klarhed omkring, hvordan en fejlslagen refinansieringsauktion skal
håndteres, og hvordan realkreditinstitutter med
rentetilpasningslån kan afvikles. Herudover bidrager
forslaget til at imødegå krav fra bl.a.
ratingbureauerne om, at refinansieringsrisikoen håndteres til
gavn for institutternes rating. Dette gavner også den
finansielle stabilitet.
På baggrund af ovenstående er det
centralt, at ændringerne hurtigt slår igennem på
markedet, så der skabes en markedsstandard, som alle
institutter skal følge. Lovændringen vil derfor
gælde for både nye låneaftale og for eksisterende
låneaftaler, når lånene skal refinansieres.
Lovkravet anslås med de nuværende
renteforhold at ville betyde en mindre rentestigning for
låntagerne på ca. 0,1 procentpoint for et etårigt
rentetilpasningslån. For lån med længere
finansiering forventes effekten at være mindre. Til
gengæld vil alle lån, hvor løbetiden på
den bagvedliggende obligation er mindre end 37 måneder ved
udstedelse få en sikring mod fremtidige kraftige
rentestigninger. Det er således forventningen, at
ændringen vil kunne ske uden at påføre
låntagerne væsentlige omkostninger. Når
refinansieringsrisikoen ved rentetilpasningslån fjernes fra
realkreditinstitutterne via kravet om tvungen
løbetidsforlængelse, må det endvidere alt andet
lige forventes, at institutterne vil reducere differentieringen af
bidragssatser og kursskæring baseret på, om der er tale
om et rentetilpasningslån eller et fastforrentet lån.
Der er fx institutter, som på det seneste har hævet
bidragssatserne og kursskæringen med henblik på at
håndtere refinansieringsrisikoen.
Det er ikke hensigten, at lovforslaget skal
påvirke konkurrenceforholdet mellem penge- og
realkreditinstitutter. Regeringen vil følge udviklingen for
boliglån tæt, herunder forholdet mellem bank- og
realkreditlån. Regeringen vil tage initiativ til at skabe
større gennemsigtighed om omkostningerne ved boliglån
i penge- og realkreditinstitutter med henblik på at styrke
konkurrencen og gøre det nemmere for forbrugerne at finde
det mest fordelagtige boliglån.
Lovforslaget indebærer ikke, at der skal
indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende
lån skal refinansieres af obligationer med vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse. Lånets hovedstol,
afdragsprofil og løbetid ændres således ikke med
vilkårsændringen, der alene vedrører de
bagvedliggende obligationer og rentevilkårene.
Henset til, at det følger direkte af
loven, at der fremadrettet skal gælde et vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse for alle fremtidige
obligationsudstedelser til finansiering af
rentetilpasningslån, vil der ikke være behov for at
foretage tinglysning af en sådan vilkårsændring.
En sådan ændring vil skulle respekteres også af
eventuelle efterstående panthavere.
De foreslåede regler om ændrede
generelle obligationsvilkår i forbindelse med refinansiering
vil i almindelighed have karakter af erstatningsfri regulering. Det
kan imidlertid ikke udelukkes, at de foreslåede regler vil
kunne ramme en låntager, der forud for lovens
ikrafttræden har optaget et rentetilpasningslån,
så økonomisk intensivt og atypisk hårdt, at der
vil kunne være tale om et ekspropriativt indgreb mod den
pågældende. Det vil bero på en konkret vurdering,
om der i det enkelte tilfælde foreligger ekspropriation efter
grundlovens § 73. Spørgsmålet om adgang til
erstatning efter grundlovens § 73 henhører under
domstolene.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Bestemmelse om udstedelse af obligationer, som har kortere
løbetid end de lån, de finansierer
2.1.1.
Gældende ret
I dag kan der udstedes realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer, der ikke har mindst samme
løbetid som de bagvedliggende lån. Lånene skal
løbende refinansieres ved udstedelse af nye obligationer til
at dække de obligationer, der udløber. Det er ikke
reguleret, hvordan institutterne skal forholde sig, hvis de ikke
kan gennemføre refinansieringen, eller hvad der skal ske i
forhold til låntagerne, såfremt renten stiger
uforholdsmæssigt meget.
2.1.2.
Baggrunden for forslaget
For at sikre, at der ikke er uklarhed i
forhold til en situation, hvor en refinansiering helt eller delvist
ikke kan gennemføres, enten som følge af
institutspecifikke eller markedsmæssige forhold, ændres
lov om realkreditlån og realkreditobligationer, så det
af loven fremgår, hvordan vilkårene er for
låntagere og indehavere af realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer, hvis en refinansiering
fejler, eller hvis renten stiger uforholdsmæssigt meget.
For også at have mulighed for at
refinansiere et lån, hvor obligationerne udløber,
under en konkurs, er lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. i 2010 blevet ændret
således, at hvis et realkreditinstitut erklæres
konkurs, er der nu en specifik hjemmel til, at konkursboets kurator
på visse betingelser kan udstede refinansieringsobligationer
til afløsning af obligationer, der udløber. Det er
dog tvivlsomt, om der under en konkurs vil være
tilstrækkeligt med interesserede investorer til sådanne
obligationer.
Nærværende ændring af loven
vil sikre, at såfremt et realkreditinstitut går
konkurs, og der ikke er tilstrækkeligt med interesserede
investorer til refinansieringsobligationerne, er det fastlagt, hvad
der sker for indehavere af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer og for låntagere.
2.1.3.
Forslagets indhold
Forslaget indebærer, at der
indsættes en ny bestemmelse i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer til at regulere fremtidige udstedelser af
obligationer, hvor løbetiden på lånet er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
obligationer, der finansierer lånet.
Med forslaget indføres derfor en
tvungen løbetidsforlængelse for ikke-forfinansierede
obligationer, hvis renten stiger med mere end 5 procentpoint ved en
refinansieringsauktion for obligationer med løbetid op til
37 måneder, eller hvis auktionen fejler for alle typer af
ikke-forfinansierede obligationer. Når forlængelsen
udløses, bliver de udestående obligationer
forlænget med ét år. Obligationerne kan
forlænges ét år ad gangen. Hvis
realkreditinstituttet er under afvikling, ændres
obligationerne til obligationer med en løbetid svarende til
løbetiden på det bagvedliggende lån. De nye
regler vil også gælde, hvis lånet er fælles
fundet via et andet obligationsudstedende institut.
Der indsættes en hjemmelsbestemmelse i
lov om realkreditlån og realkreditobligationer, hvorefter
erhvervs- og vækstministeren skal fastsætte
nærmere regler om gennemførsel af ændring af
obligationer.
2.2.
Ændring af strafbestemmelser
2.2.1.
Gældende ret
Der er i dag fastsat straf i form af
bøde for overtrædelse af bestemmelser om udstedelse af
obligationer og overholdelse af vilkårene for disse i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og i lov om
finansiel virksomhed.
2.2.2.
Baggrunden for forslaget
Realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer udfylder en væsentlig funktion i
samfundet og den finansielle sektor, og det er derfor
væsentligt, at overtrædelse af de grundlæggende
vilkår for udstedelse af obligationer kan
strafsanktioneres.
2.2.3.
Forslagets indhold
For at sikre en ensartet regulering bestemmes
det i forslaget, at overtrædelse af de nye bestemmelser om
vilkår for udstedelse af realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer tilsvarende kan straffes
med bøde.
2.3.
Bestemmelse om pengeinstitutters særligt dækkede
obligationer
2.3.1.
Gældende ret
Pengeinstitutter kan, såfremt de har
tilladelse hertil, udstede særligt dækkede
obligationer. Lov om finansiel virksomhed fastlægger, hvordan
man skal forholde sig i forhold til indfrielse af særligt
dækkede obligationer i tilfælde af, at
pengeinstituttets tilladelse inddrages, eller hvis pengeinstituttet
erklæres konkurs.
Penge- og realkreditinstitutter har begge
mulighed for at finansiere udlån ved udstedelse af
obligationer. Pengeinstitutter har ikke samme sammenhæng
mellem låneaftalerne og obligationer, som kendes fra
realkreditinstitutterne. Pengeinstitutterne kan derfor ikke
på samme måde ændre låntagers rente i takt
med, at instituttets finansieringsudgifter ændrer sig. Det er
derfor ikke relevant at stille samme krav til pengeinstitutter og
realkreditinstitutter i forbindelse med den løbende
refinansiering af lån.
2.3.2.
Baggrunden for forslaget
En situation, hvor et pengeinstitut ikke har
mulighed for fuld, rettidig indfrielse af indehaverne af
særligt dækkede obligationer, vil primært
opstå i et scenarie, hvor instituttet har fået
inddraget sin tilladelse eller er erklæret konkurs, og der er
derfor behov for, at reglerne udarbejdes med henblik på
håndtering af denne situation. For at modvirke, at der
på det danske marked opstår uhensigtsmæssig
konkurrenceforvridning i denne situation, tilpasses lov om
finansiel virksomhed således, at vilkårene for
særligt dækkede obligationer udstedt af
pengeinstitutter får sammenlignelige vilkår med
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer udstedt af realkreditinstitutter. Herudover
indføres endvidere et krav om, at pengeinstitutter ikke kan
udstede særligt dækkede obligationer med løbetid
under 2 år. Det skal sikre, at der ikke opstår
konkurrenceforvridning mellem de forskellige typer af
kreditinstitutter, uden at det dog er tilsigtet, at
realkreditinstitutter og pengeinstitutter skal ensrettes i
øvrigt.
2.3.3.
Forslagets indhold
Der indsættes en bestemmelse i lov om
finansiel virksomhed, hvorefter der skal indsættes
vilkår for særligt dækkede obligationer, der
håndterer indfrielse af indehavere af særligt
dækkede obligationer i den situation, at instituttet har
fået inddraget sin tilladelse eller er erklæret
konkurs.
Der indsættes en hjemmelsbestemmelse i
lov om finansiel virksomhed, hvorefter Finanstilsynet skal
fastsætte nærmere regler om forlængelse af
obligationer, herunder om rentefastsættelse.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer, at en række
mere tekniske forhold skal reguleres nærmere i en eller flere
bekendtgørelser. Det indebærer en administrativ
omkostning for erhvervs- og vækstministeren til at udarbejde
denne regulering.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget håndterer væsentlige
risici i det finansielle system og skaber klarhed for institutterne
for vilkårene ved uforholdsmæssigt store
rentestigninger eller manglende aftagere til obligationer ved
refinansiering. Det er en væsentlig økonomisk fordel
for institutterne.
Med lovforslaget skal virksomheder, der
udbyder lån baseret på realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer, indskrive nye
vilkår i fremtidige udstedelser af obligationer til brug for
situationer med mangelfuld refinansiering. Virksomhederne vil i den
forbindelse opleve en række omstillingsomkostninger. Da disse
vilkår vil kunne indarbejdes efter en elektronisk
standardformular, vurderes der ikke at være løbende
administrative byrder forbundet med dette krav.
Virksomhederne vil endvidere skulle tilpasse
interne forretningsgange og processer, så de stemmer overens
med de nye regler. Disse justeringer vurderes også at
medføre en række omstillingsomkostninger.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte virksomheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været i
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Advokater Danske Maritime, Danske Regioner, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk
Metal, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Ejendomsforeningen, Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrådet,
Danske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen af J. A. K.
Pengeinstitutter, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Garantifonden for indskydere og investorer,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Landbrug &
Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Parcelhusejernes Landsforening,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers
Forening, Færøernes Hjemmestyre, Grønlands
Selvstyre, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet Justitsministeriet, Klima, Energi- og
Bygningsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående uddannelser,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse, Skatteministeriet, Social-
Børne og Integrationsministeriet, Statsministeriet,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeret,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Konkurrence-
forbrugerstyrelsen, Erhvervstyrelsen, Søfartsstyrelsen og
Rigsrevisionen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | Vurdering af konsekvenser af
lovforslag: | | | | | Positive Konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative Konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En række mere tekniske forhold skal
reguleres nærmere i en eller flere bekendtgørelser,
hvilket indebærer en mindre administrativ omkostning til at
udarbejde denne regulering | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget håndterer
væsentlige risici i det finansielle system og skaber klarhed
for institutterne for vilkårene ved uforholdsmæssigt
store rentestigninger eller manglende aftagere til obligationer ved
refinansiering. Det er en væsentlig økonomisk fordel
for institutterne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De omfattede virksomheder vil opleve en
række omstillingsomkostninger, der dog vil kunne indarbejdes
efter en elektronisk standardformular, og derfor vurderes der ikke
at være løbende administrative byrder forbundet med
dette krav. | | | | | | Virksomhederne vil endvidere skulle
tilpasse interne forretningsgange og processer, så de stemmer
overens med de nye regler. Disse justeringer vurderes også at
medføre en række mindre omstillingsomkostninger. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1.
Denne bestemmelse skal træde i kraft den
31. marts 2014 og gælde indtil den 31. december 2014,
hvorefter den afløses af bestemmelsen nedenfor i nr. 2.
Bestemmelsen gælder alene, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og hvor lånet er baseret på en fast
rente, og hvor der skal ske refinansiering med højst 14
måneders mellemrum.
Bestemmelsen vedrører alene fremtidige
obligationsudstedelser. Obligationer, der ved lovens
ikrafttrædelse er udstedt, berøres dermed ikke af
lovændringen. Det indebærer, at lånetilbud, der
er givet, før loven træder i kraft, men hvor der ikke
er udstedt obligationer, også omfattes af lovændringen.
Lånetilbud, der er givet, før loven træder i
kraft, og hvor der er udstedt obligationer (fx ved
fastkurssikring), omfattes ikke af lovændringen.
Variabelt forrentede obligationer er ikke
omfattet af bestemmelsen.
Forlængelse som nævnt i stk. 1 og
2 omfatter dels obligationer, hvoraf det af vilkårene
fremgår, at de kan forlænges i henhold til
bestemmelsen, og dels obligationer, hvor det af vilkårene
fremgår, at de er forlænget i henhold til bestemmelsen.
Sidstnævnte vil være tilfældet, såfremt et
institut vælger at ombytte de obligationer, som
forlænges i henhold til § 6, stk. 1.
Lovforslaget indebærer ikke, at der skal
indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende
lån skal refinansieres af obligationer med vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse. Den heraf følgende
ændring af parternes aftale vedrørende
rentevilkår for lånet følger direkte af loven.
Ændringen berører ikke lånets hovedstol,
afdragsprofil og løbetid. Vilkårsændringen
vedrører således alene de bagvedliggende obligationer
og rentevilkårene.
Henset til, at det følger direkte af
loven, at der fremadrettet skal gælde et vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse for alle fremtidige
obligationsudstedelser til finansiering af
rentetilpasningslån, og renten i refinansieringssituationen
vil skulle fastsættes under hensyntagen hertil, vil der ikke
være behov for at foretage tinglysning af en sådan
vilkårsændring. En sådan ændring vil skulle
respekteres også af eventuelle efterstående
panthavere.
Det fremgår af stk. 1, at såfremt
den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive
rente ved udstedelse af den pågældende obligation,
forlænges obligationerne med 12 måneder. Når de
12 måneder er gået, og der på ny skal ske
refinansiering, skal dette ske til den rente, der sikrer, at der
kan sælges de nødvendige nye obligationer. Det vil
kunne medføre en forøgelse af renten, der ligger ud
over 5 procentpoint. En refinansiering på dette tidspunkt vil
dermed ikke på baggrund af en rentestigning kunne
udløse en ny forlængelse af disse obligationer. Der
kan således alene ske forlængelse på baggrund af
en uforholdsmæssig stor rentestigning én gang for en
obligation. Hvis denne refinansiering lykkes, er der udstedt nye
obligationer. Såfremt den effektive rente på et senere
refinansieringstidspunkt bliver mere end 5 procentpoint
højere end den effektive rente ved udstedelse af den
pågældende obligation, vil der skulle ske
forlængelse af løbetiden på disse obligationer
med 12 måneder.
Det fremgår af stk. 2, at såfremt
der ved refinansiering ikke er aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer, forlænges de
ikke-indløste obligationer med 12 måneder. Hvis der
ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obligationer,
kan forlængelsen ske flere gange, så længe der
fortsat ikke kan ske refinansiering. Såfremt det ved en
refinansiering, hvor lånet er finansieret af obligationer,
der er forlænget som følge af en uforholdsmæssig
stor rentestigning, konstateres, at der ikke er aftagere til alle
de nødvendige nye obligationer, forlænges de
ikke-indløste obligationer med 12 måneder.
Forlængelse som følge af, at der ikke er aftagere til
alle de nødvendige nye obligationer, sker således
på samme vilkår, uanset om obligationerne er
forlænget som følge uforholdsmæssig stor
rentestigning, er forlænget som følge af manglende
aftager eller ikke tidligere er forlænget. Der kan være
en del af de eksisterende obligationer, der ikke skal erstattes af
nye obligationer i forbindelse med refinansieringen af lånet,
da der kan være afdraget på lånet.
Det fremgår af stk. 3 at den effektive
rente fastsættes, både ved en forlængelse som
følge af en renteforhøjelse på 5 procentpoint
og som følge af en fejlslagen refinansiering, til den
effektive rente ved obligationernes udstedelse tillagt 5
procentpoint. Ved eventuelle yderligere forlængelser af
løbetiden, som følge af at refinansieringsauktionen
slår fejl 12 måneder senere, finder den effektive rente
ved obligationernes udstedelse tillagt 5 procentpoint fortsat
anvendelse.
Stk. 4 fastsætter, at såfremt
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1 eller 2, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 3. Lovændringen
indebærer ikke i øvrigt ændring af
låntagers vilkår i henhold til eksisterende
låneaftaler, dvs. at låntager fortsat skal betale
afdrag og bidrag i overensstemmelse med låneaftalen.
Det fremgår af stk. 5, at
låntagerne efter forlængelsen stadig har adgang til
helt eller delvist at indfri deres lån ved indlevering af de
bagvedliggende obligationer.
Hjemmelsbestemmelsen i stk. 6 indsættes
med henblik på, at erhvervs- og vækstministeren skal
fastsætte de nærmere regler for udmøntning af
loven i en bekendtgørelse. Herunder hører, om
specifikke lånetyper på grund af deres særlige
karakteristika vil kunne undtages eller reguleres nærmere, fx
obligationer der allerede har et indbygget renteloft. Erhvervs- og
vækstministeren kan også fastsætte regler om
eksempelvis konstatering af, om der er sket uforholdsmæssig
stor rentestigning (udløsning af rentetrigger) og om den
konkrete rentefastsættelse, hvilket blandt andet kan
være i forhold til afrunding af renten på de
forlængede eller ændrede obligationer, jf. § 32.
Erhvervs- og vækstministeren skal videre kunne
fastlægge regler omkring konstatering af, hvornår en
refinansieringsauktion anses for at have slået fejl.
Erhvervs- og vækstministeren skal også kunne
fastsætte regler om, hvilken dato obligationerne
forlænges eller ændres fra, konsekvenserne for den
serie, hvoraf nogle obligationer er blevet forlænget,
orientering af Finanstilsynet om at renten er steget således,
at obligationerne skal forlænges eller ændres, eller at
en auktion ikke har kunnet gennemføres som planlagt,
orientering af låntagere og obligationsindehavere om
ændrede vilkår m.v.
Til nr.
2.
Bestemmelsen skal træde i kraft den 1.
januar 2015 og afløse bestemmelsen ovenfor i nr. 1, som
ophører den 31. december 2014.
Bestemmelsen gælder, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer.
Bestemmelsen vedrører alene fremtidige
obligationsudstedelser. Obligationer, der ved lovens
ikrafttrædelse er udstedt, berøres dermed ikke af
lovændringen. Det indebærer, at lånetilbud, der
er givet, før loven træder i kraft, men hvor der ikke
er udstedt obligationer, også omfattes af lovændringen.
Lånetilbud, der er givet, før loven træder i
kraft, og hvor der er udstedt obligationer (fx ved
fastkurssikring), omfattes ikke af lovændringen.
Lovforslaget indebærer ikke, at der skal
indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende
lån skal refinansieres af obligationer med vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse. Den heraf følgende
ændring af parternes aftale vedrørende
rentevilkår for lånet følger direkte af loven.
Ændringen berører ikke lånets hovedstol,
afdragsprofil og løbetid. Vilkårsændringen
vedrører således alene de bagvedliggende obligationer
og rentevilkårene.
Henset til, at det følger direkte af
loven, at der fremadrettet skal gælde et vilkår om
tvungen løbetidsforlængelse for alle fremtidige
obligationsudstedelser til finansiering af
rentetilpasningslån, og renten i refinansieringssituationen
vil skulle fastsættes under hensyntagen hertil, vil der ikke
være behov for at foretage tinglysning af en sådan
vilkårsændring. En sådan ændring vil skulle
respekteres også af eventuelle efterstående
panthavere.
Stk. 1 gælder alene, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og hvor realkreditlånet er baseret på en
fast rente, og hvor der skal ske refinansiering med højst 14
måneders mellemrum. Det fremgår af bestemmelsen, at
obligationerne forlænges med 12 måneder, såfremt
den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive
rente ved udstedelse af den pågældende obligation.
Stk. 2 gælder alene, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og hvor realkreditlånet er baseret på en
fast rente, og hvor obligationerne har en løbetid fra 14
måneder og op til 37 måneder. Det fremgår af
bestemmelsen, at obligationerne forlænges med 12
måneder, såfremt den effektive rente i forbindelse med
refinansiering af lånet bliver mere end 5 procentpoint
højere end den effektive rente på en tilsvarende
obligation med samme løbetid udstedt 11-14 måneder
tidligere end den obligation, der skal udstedes med henblik
på at refinansiere lånet.
Det gælder både for
forlængelse i medfør af stk. 1 og 2, at når de
12 måneder er gået, og der på ny skal ske
refinansiering, skal dette ske til den rente, der sikrer, at der
kan sælges de nødvendige nye obligationer. Det vil
kunne medføre en forøgelse af renten, der ligger ud
over 5 procentpoint. En refinansiering på dette tidspunkt vil
dermed ikke på baggrund af en rentestigning kunne
udløse en ny forlængelse af disse obligationer. Der
kan således alene ske forlængelse på baggrund af
en uforholdsmæssig stor rentestigning én gang for en
obligation. Hvis denne refinansiering lykkes, er der udstedt nye
obligationer. Såfremt den effektive rente på et senere
refinansieringstidspunkt bliver mere end 5 procentpoint
højere end den effektive rente ved udstedelse af den
pågældende obligation, vil der skulle ske
forlængelse af løbetiden på disse obligationer
med 12 måneder.
Stk. 3 gælder alene lån, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, der er variabelt forrentet, og har en løbetid
på op til 37 måneder. Bestemmelsen indebærer, at
det skal gælde, at renten ved rentefastsættelse ikke
kan blive mere end 5 procentpoint højere end den senest
fastsatte rente. Hvis dette renteloft bliver effektivt, skal den
fastsatte rente forblive uændret i minimum 12 måneder,
medmindre der fastsættes en lavere rente inden de 12
måneder. Ved første rentefastsættelse efter
udløbet af de minimum 12 måneder vil der ikke
være begrænsning på den fastsatte rente.
Stk. 4 omhandler situationen, hvor
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, uanset hvor ofte, der sker refinansiering, og uanset,
om obligationerne er fast eller variabelt forrentet. Bestemmelsen
indebærer, at det skal gælde, at såfremt der ved
refinansiering ikke er aftagere til alle de nødvendige nye
obligationer, forlænges de ikke-indløste obligationer
med 12 måneder. Hvis der ikke er aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer, kan forlængelsen ske
flere gange, så længe der fortsat ikke kan ske
refinansiering.
Såfremt der ved en refinansiering af
obligationer, der er forlænget som følge af en
uforholdsmæssig stor rentestigning, konstateres, at der ikke
er aftagere til alle de nødvendige nye obligationer,
forlænges de ikke-indløste obligationer med 12
måneder, jf. stk. 4. Forlængelse som følge af,
at der ikke er aftagere til alle de nødvendige nye
obligationer, sker således på samme vilkår,
uanset om obligationerne er forlænget som følge
uforholdsmæssig stor rentestigning, jf. stk. 1 og 2, er
forlænget som følge af manglende aftagere, jf. stk. 4,
eller ikke tidligere er forlænget.
Stk. 5 fastslår, at uanset, at der er
hjemmel til at forlænge obligationerne i medfør af
enten stk. 2 eller stk. 4, kan instituttet vælge at lade det
fremgå af obligationsvilkårene, at der ved manglende
refinansiering af lån, hvor de bagvedliggende obligationer
har en løbetid på over 14 måneder, kan
forsøges en refinansiering af lånet med obligationer
med en kortere løbetid forud for forlængelsen efter
stk. 2 eller stk. 4. Den effektive rente ved en refinansiering med
obligationer med kortere løbetid skal ikke kunne være
højere end den effektive rente, låntageren ville have
fået ved en forlængelse af obligationerne i
overensstemmelse med stk. 2 eller stk. 4.
Stk. 6 fastslår, at den effektive rente
på obligationer, der er fast forrentet, har en løbetid
på op til 14 måneder ved udstedelsen og er
forlænget, fastsættes til den effektive rente ved
obligationernes udstedelse tillagt 5 procentpoint. Renten
fastsættes første gang, løbetiden på
obligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser
af løbetiden, finder den tilsvarende effektive rente
anvendelse.
Det følger af stk. 7, at den effektive
rente på obligationer, der er fast forrentet, har en
løbetid over 14 måneder ved udstedelsen og er
forlænget, fastsættes til den effektive rente på
en tilsvarende obligation ved dens udstedelse 11-14 måneder
tidligere tillagt 5 procentpoint. Ved eventuelle yderligere
forlængelser af løbetiden, som følge af, at
refinansieringsauktionen slår fejl 12 måneder senere,
finder den effektive rente i medfør af 1. pkt. fortsat
anvendelse.
Det følger af stk. 8, at den effektive
rente for lån, der er baseret på bagvedliggende
obligationer, der er variabelt forrentet, fastsættes ved en
forlængelse som følge af en fejslagen refinansiering,
jf. stk. 4, til den senest fastsatte rente tillagt 5 procentpoint.
Ved eventuelle yderligere forlængelser af løbetiden
som følge af, at refinansieringsauktionen slår fejl 12
måneder senere, finder den effektive rente fastsat i 1. pkt.
fortsat anvendelse.
Det følger af stk. 9, at hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt eller
fast forrentet, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1-2 og 4, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 6-8. Lovændringen
indebærer ikke i øvrigt ændring af
låntagers vilkår i henhold til eksisterende
låneaftaler, dvs. at låntager fortsat skal betale
afdrag og bidrag i overensstemmelse med låneaftalen.
Det fremgår af stk. 10, at
låntagerne efter forlængelsen stadig har adgang til
helt eller delvist at indfri deres lån ved indlevering af de
bagvedliggende obligationer.
Hjemmelsbestemmelsen i stk. 11 indsættes
med henblik på, at erhvervs- og vækstministeren skal
fastsætte de nærmere regler for udmøntning af
loven i en bekendtgørelse. Herunder hører, om
specifikke lånetyper på grund af deres særlige
karakteristika vil kunne undtages eller reguleres nærmere, fx
obligationer der allerede har et indbygget renteloft. Erhvervs- og
vækstministeren kan også fastsætte regler om
eksempelvis konstatering af, om der er sket uforholdsmæssig
stor rentestigning (udløsning af rentetrigger) og om den
konkrete rentefastsættelse, hvilket blandt andet kan
være i forhold til afrunding af renten på de
forlængede eller ændrede obligationer, jf. § 32.
Erhvervs- og vækstministeren skal videre kunne
fastlægge regler omkring konstatering af, hvornår en
refinansieringsauktion anses for at have slået fejl.
Erhvervs- og vækstministeren skal også kunne
fastsætte regler om, hvilken dato obligationerne
forlænges eller ændres fra, konsekvenserne for den
serie, hvoraf nogle obligationer ikke har kunnet refinansieres,
orientering af Finanstilsynet om at renten er steget således,
at obligationerne skal forlænges eller ændres, eller at
en auktion ikke har kunnet gennemføres som planlagt,
orientering af låntagere og obligationsindehavere om
ændrede vilkår m.v.
Til nr.
3.
For realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer gælder, at realkreditinstituttet kan optage
lån til at stille ekstra sikkerhed. Lån optaget til
brug for at stille ekstra sikkerhed tildeles en særlig
fortrinsstilling i tilfælde af et instituts konkurs i forhold
til simple kreditorer, ansvarlig lånekapital og hybrid
kernekapital, men er efterstillet krav fra indehavere af
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer.
Det er derfor væsentligt, at krav, der er efterstillet
obligationsindehaverne, ikke indfries i en situation, hvor
instituttet ikke kan refinansiere lånet, når
obligationerne udløber, og derfor ikke kan dække
obligationsindehaverne. Der skal derfor tages højde for
denne situation i vilkårene for lån til at stille
ekstra sikkerhed.
Det foreslås, at hvis obligationer
forlænges eller ændres som følge af, at det i
forbindelse med refinansiering konstateres, at der ikke er aftagere
til alle de nødvendige nye obligationer, skal
løbetiden for lån optaget som ekstra sikkerhed for de
obligationer, der skulle have været erstattet af nye
obligationer, forlænges eller ændres svarende til
løbetiden på de pågældende
forlængede eller ændrede obligationer. Det gælder
ikke, såfremt forlængelsen sker som følge af, at
den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet
bliver mere end 5 procentpoint højere end den
pålydende rente på den obligation, der udløber,
eller den senest fastsatte rente, på den obligation, der skal
erstattes af nye obligationer. Reglen skal dog alene gælde
for lån, der har ordinært forfald i perioden frem til
næste vellykkede refinansiering, således at lån,
der forfalder efter ophøret af forlængelsen af
obligationerne, ikke forlænges. I forlængelsen
tilskrives der, og kan der betales renter, efter de hidtidige
rentevilkår. Der er således alene tale om en
forlængelse.
Bestemmelsen vedrører alene lån
optaget efter lovens ikrafttræden til brug for at stille
ekstra sikkerhed, og skal fremgå af
lånevilkårene. Det vil alene omfatte lån optaget
som ekstra sikkerhed i det kapitalcenter, hvor der har vist sig
ikke at kunne ske refinansiering. Hvis instituttet erstatter
lånet til at stille ekstra sikkerhed med et nyt lån med
en løbetid, der rækker udover næste
refinansieringsauktion, kan der dog ske indfrielse til
ordinært forfald.
Til nr.
4.
Insolvent afvikling af et realkreditinstitut i
form af konkurs eller rekonstruktion sker i overensstemmelse med
reglerne i lov om finansiel virksomhed kapitel 15 og lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Denne
lovændring ændrer ikke på gennemførslen af
den insolvente afvikling, men regulerer alene ændring af
obligationer, hvor der er uforholdsmæssig stor rentestigning
ved refinansiering af obligationer med en løbetid under 37
måneder, eller hvor der ved refinansiering ikke er aftagere
til alle de nødvendige nye obligationer.
Afsigelse af konkursdekret eller indledning af
rekonstruktionsbehandling medfører ikke i sig selv, at
obligationerne ændres. Første gang efter afsigelse af
konkursdekret eller indledning af rekonstruktionsbehandling hvor
betingelserne i § 6 er opfyldt, ændres de omhandlede
obligationer som anført i bestemmelsen. Dette gælder
også i situationen, hvor obligationerne er forlænget
inden afsigelse af konkursdekret eller indledning af
rekonstruktionsbehandling. De ændrede obligationer vil
indgå i rekonstruktionsbehandlingen eller konkursboet
svarende til øvrige obligationer, herunder i forhold til
betaling af rente og morarente. Baggrunden for dette er, at
såfremt der under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling
har vist sig ikke at kunne gennemføres en refinansiering,
må det forventes, at dette forhold ikke ophører under
konkurs- eller rekonstruktionsbehandlingen.
Til nr.
5.
Strafbestemmelsen tilrettes, således at
overtrædelse af den nye § 6, stk. 1 og 2, er
strafbelagt.
Til nr.
6.
Strafbestemmelsen tilrettes, således at
overtrædelse af den nye § 6, stk. 1-4, er
strafbelagt.
Til § 2
Til nr.
1
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at
pengeinstitutter eller realkreditinstitutter, der får deres
lån mod pant i fast ejendom finansieret af et andet institut,
der udsteder realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, lader det særskilt fremgå af
lånevilkårene, at det långivende instituttet kan
hæve renten på lånet, hvis
finansieringsvilkårene ændrer sig som følge af
forhold i det obligationsudstedende institut. Er det
obligationsudstedende institut et realkreditinstitut, vil det kunne
skyldes, at renten på den bagvedliggende obligation er blevet
ændret som følge af en fejlslagen refinansiering,
eller som følge af, at en rentestigning har udløst en
forlængelse af obligationen. Er det obligationsudstedende
institut et pengeinstitut, vil det kunne skyldes, at administrator
vælger at forlænge løbetiden på de
udstedte obligationer.
Til nr.
2
Bestemmelsen er indsat for at sikre ensartet
behandling af penge- og realkreditinstitutter med respekt for
forretningsmodellerne for de to forskellige typer af finansiel
virksomhed, uden at det dog er tilsigtet, at realkreditinstitutter
og pengeinstitutter skal ensrettes i øvrigt. For
pengeinstitutter er det alene relevant særskilt at
håndtere indfrielse af indehavere af særligt
dækkede obligationer i en situation omfattet af § 247 a
i lov om finansiel virksomhed.
Bestemmelsen i stk. 4 fastslår, at
pengeinstituttet skal tilpasse obligationsvilkårene,
prospektet eller andet udbudsmateriale således, at det
fremgår, at der i tilfælde omfattet af § 247 a kan
ske forlængelse af obligationernes løbetid svarende
til løbetiden på de bagvedliggende aktiver.
Bestemmelsen fastslår videre, hvordan renten
fastsættes, såfremt obligationerne forlænges. Da
pengeinstitutter som udgangspunkt låner ud mod variabel
rente, er det fundet naturligt, at renten også efter en
eventuel forlængelse skal være variabel. Hvilken
referencerente, der skal anvendes ved forlængelse, vil blive
nærmere beskrevet i en bekendtgørelse udstedt af
Finanstilsynet.
Det er pengeinstituttets ansvar at
afgøre, om adgangen til at forlænge løbetiden
og renten herfor skal fremgå af obligationsvilkårene,
prospektet eller et andet sted. Det afgørende er, at
investor er behørigt informeret herom.
For lån ydet efter lovens
ikrafttræden, skal det i henhold til stk. 5 fremgå af
lånevilkårene, at administrator kan hæve renten,
hvis løbetiden på obligationerne forlænges. For
lån ydet før lovens ikrafttræden, kan
administrator kun hæve renten i overensstemmelse med de
aftalte lånevilkår.
Pengeinstitutter har ikke samme
sammenhæng mellem lån og obligationer, som kendes fra
realkreditinstitutterne. Pengeinstitutterne kan derfor ikke
ændre låntagers rente på samme måde i takt
med, at instituttets finansieringsudgifter ændrer sig.
Institutterne skal derfor fastsætte i
lånevilkårene, at instituttet kan hæve
rentesatsen svarende til finansieringsvilkårene i en
situation, hvor der ikke sker fuld rettidig indfrielse af
obligationerne. Bestemmelsen medfører ikke nogen
ændring i øvrigt i pengeinstituttets adgang til i
henhold til de generelle lånevilkår at ændre
rentesatserne overfor låntager.
For særligt dækkede obligationer
gælder at pengeinstituttet kan optage lån til at
opfylde krav om at stille ekstra sikkerhed. Lån optaget til
brug for at stille ekstra sikkerhed tildeles en særlig
fortrinsstilling i tilfælde af et instituts konkurs i forhold
til simple kreditorer, ansvarlig lånekapital og hybrid
kernekapital, men er efterstillet krav fra indehavere af
særligt dækkede obligationer. Det foreslås derfor
i stk. 6, at løbetiden for sådanne lån skal
følge de forlængede obligationer, de ligger til
sikkerhed for, så der ikke kan opstå en situation, hvor
långiver i forhold til de lån, der er optaget for at
stille supplerende sikkerhed, fyldestgøres før
indehavere af særligt dækkede obligationer, hvis
obligationer er forlænget.
For at sikre, at lån med ens
karakteristika behandles ensartet, indføres der i stk. 7 en
bestemmelse, hvorefter pengeinstitutter ikke kan udstede
særligt dækkede obligationer med en løbetid
under 24 måneder.
I henhold til stk. 8, gælder stk. 4-7
ikke, hvor det underliggende lån ikke overholder de danske
regler men i stedet reglerne i et andet EU land m.v. Institutterne
kan kun fravige de danske regler for særligt dækkede
obligationer og i stedet følge de lokale regler for
særligt dækkede obligationer efter en konkret
dispensation, som meddeles af Finanstilsynet indenfor rammerne af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni
2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut
samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber.
Til nr.
3
Hjemmelsbestemmelsen indsættes med
henblik på, at Finanstilsynet skal fastsætte de
nærmere regler for den konkrete rentefastsættelse,
hvilket fx kan være i forhold til fastsættelse af en
referencerente eller afrunding af renten på de ændrede
obligationer. Finanstilsynet skal også kunne fastsætte
nærmere regler vedrørende konstatering af, hvorvidt
der kan siges ikke at være mulighed for fuld indfrielse af
obligationerne, hvilken dato, obligationer ændres fra,
konsekvenser for det register, hvorfra obligationerne er udstedt,
orientering af Finanstilsynet om ændring af obligationer,
orientering af låntagere og obligationsindehavere om
ændrede vilkår m.v.
Til nr.
4
Der indsættes en bestemmelse i §
247 h, der fastslår under hvilke betingelser, administrator
kan forlænge særligt dækkede obligationer. Der er
tale om en konsekvensændring som følge af
indsættelsen af bestemmelsen i § 152 b, stk. 4.
Til nr.
5
Strafbestemmelsen tilrettes, således at
overtrædelse af den nye § 152 b, stk. 4-7, er
strafbelagt.
Til § 3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 31. marts 2014.
Det foreslås i stk.
2, at fra 31. marts 2014 vil loven gælde for
realkreditlån, hvor de bagvedliggende obligationer er udstedt
med en løbetid på under 14 måneder og for
lån ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede obligationer. For realkreditlån,
hvor de bagvedliggende obligationer er udstedt med en
løbetid på over 14 måneder, foreslås det,
at loven først træde i kraft 1. januar 2015.
Det foreslås i stk.
3, at § 1, nr. 3 og § 2, nr. 1 gælder for
lån optaget efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk.
4, at loven først finder anvendelse for eksisterende
lån ved først kommende refinansiering af lånet
efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk.
5, at forslaget alene skal gælde for udstedelse af nye
lån eller omlægninger, for så vidt angår
lån med pant i fast ejendom uden for Danmark. Baggrunden
herfor er, at det ikke kan udelukkes, at registreringen af pantet
uden for Danmark ville kræve indgåelse af nye
låneaftaler.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovforslagets
territoriale afgrænsning.
Det foreslås i stk. 1, at loven som udgangspunkt
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at loven helt eller
delvist kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig
anordning med de afvigelser, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Det foreslås i stk.3, at lov om finansiel virksomhed
helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning med de afvigelser, som
de færøske forhold tilsiger. Det skal særligt
bemærkes, at realkreditområdet er færøsk
særanliggende. Loven finder dog anvendelse på
realkreditlån med pant i fast ejendom på
Færøerne, hvis udlånet er finansieret ved
udstedelse af realkreditobligationer i Danmark eller ydet af
realkreditinstitutter med godkendelse i Danmark.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1261
af 15. november 2010, som ændret bl.a. ved § 31 i lov
nr. 718 af 25. juni 2010, § 17 i lov nr. 1556 af 21. december
2010 og senest ved § 9 i lov nr. 1287 af 19. december 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. § 6 affattes således: | | | | § 6
(ophævet) | | »§ 6.
Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt den effektive rente i
forbindelse med refinansiering af lånet bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente ved udstedelse
af obligationen, forlænges løbetiden på de
pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse. | | | Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen eller er forlænget efter stk. 1, gælder det
for de obligationer, der ved udløb skal følges af en
ny udstedelse for at refinansiere lånet, at såfremt der
ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obligationer,
forlænges løbetiden på de pågældende
obligationer med 12 måneder ad gangen, indtil der kan
gennemføres refinansiering, hvor der er aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer. | | | Stk. 3. Den
effektive rente på obligationer, der er forlænget efter
stk. 1 eller 2, fastsættes til den effektive rente ved
obligationernes udstedelse tillagt 5 procentpoint. Renten
fastsættes første gang, når løbetiden
på obligationerne forlænges. Ved yderligere
forlængelser af løbetiden i medfør af stk. 2
finder den effektive rente fastsat i 1. pkt. fortsat
anvendelse. | | | Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1 eller 2, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 3. | | | Stk. 5.
Forlængelse i henhold til stk. 1 eller 2, fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån, der er ydet på grundlag
af udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer. | | | Stk. 6.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1 og
2, og ændring, jf. § 32.« | | | | | | 2. § 6 affattes således: | | | | § 6
(ophævet) | | »§ 6.
Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt den effektive rente i
forbindelse med refinansiering af lånet bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente ved udstedelse
af obligationen, forlænges løbetiden på de
pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse. | | | Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet
og har en løbetid fra 14 måneder og op til 37
måneder ved udstedelsen, gælder det for de
obligationer, der ved udløb skal følges af en ny
udstedelse for at refinansiere lånet, at såfremt den
effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive
rente på en tilsvarende obligation ved dens udstedelse 11-14
måneder tidligere, forlænges løbetiden på
de pågældende obligationer med 12 måneder. Ved de
pågældende obligationers udløb efter den 12
måneders forlængelse, skal der udstedes nye
obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1.
pkt. ikke anvendelse. | | | Stk. 3. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt
forrentet og har en løbetid på op til 37
måneder, gælder det, at renten ved
rentefastsættelsen ikke kan blive mere end 5 procentpoint
højere end den senest fastsatte rente. Hvis renteloftet
bliver effektivt, skal den fastsatte rente forblive uændret i
minimum 12 måneder, medmindre der fastsættes en lavere
rente inden de 12 måneder. Ved første
rentefastsættelse efter udløbet af de minimum 12
måneder vil der ikke være begrænsning på
den fastsatte rente. | | | Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal følges af en ny udstedelse for at
refinansiere lånet, at såfremt der ikke er aftagere til
alle de nødvendige nye obligationer, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder ad gangen, indtil der kan gennemføres
refinansiering, hvor der er aftagere til alle de nødvendige
nye obligationer. | | | Stk. 5. Uanset
stk. 2 og 4 kan det af obligationsvilkårene fremgå, at
der ved manglende refinansiering af lån, hvor de
bagvedliggende obligationer har en løbetid på over 14
måneder, forsøges en refinansiering af lånet med
obligationer med en kortere løbetid forud for
forlængelsen efter stk. 2 eller 4. | | | Stk. 6. Den
effektive rente på obligationer, der er fast forrentet, og
som har en løbetid på op til 14 måneder ved
udstedelsen og er forlænget efter stk. 1 eller 4,
fastsættes til den effektive rente ved obligationernes
udstedelse tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættes
første gang, når løbetiden på
obligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser
af løbetiden i medfør af stk. 4 finder den effektive
rente fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse. | | | Stk. 7. Den
effektive rente på obligationer, der er fast forrentet, og
som har en løbetid på over 14 måneder ved
udstedelsen og er forlænget efter stk. 2 eller 4,
fastsættes til den effektive rente på en tilsvarende
obligation ved dens udstedelse 11-14 måneder tidligere
tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættes første gang,
løbetiden på obligationerne forlænges. Ved
yderligere forlængelser af løbetiden i medfør
af stk. 4 finder den effektive rente fastsat i medfør af 1.
pkt. fortsat anvendelse. | | | Stk. 8. Den
effektive rente på obligationer, der er variabelt forrentet
og forlænget efter stk. 4, fastsættes til den senest
fastsatte rente tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættes
første gang, løbetiden på obligationerne
forlænges. Ved yderligere forlængelser af
løbetiden i medfør af stk. 4 finder den effektive
rente fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse. | | | Stk. 9. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt eller
fast forrentet, skal den effektive rente, som låntager skal
betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1-2 og 4, svare til
den effektive rente fastsat efter stk. 6-8. | | | Stk. 10.
Forlængelse i henhold til stk. 1-2 og 4, fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån ydet på grundlag af
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer. | | | Stk. 11.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-2 og
4, og ændring, jf. § 32.« | | | | | | 3. Efter §
15 indsættes før overskriften før §
16: | | | | | | Ȥ 15
a. Hvis obligationer forlænges eller ændres som
følge af, at det i forbindelse med refinansiering
konstateres, at der ikke er aftagere til alle de nødvendige
nye obligationer, jf. § 6 og § 32, stk. 6, skal
løbetiden for lån optaget som ekstra sikkerhed i
medfør af § 15, der ordinært forfalder i
forlængelsen, og som er knyttet til de obligationer, der
forlænges eller ændres, forlænges eller
ændres svarende til løbetiden på de
pågældende forlængede eller ændrede
obligationer. | | | | § 32, stk. 1 - 5
--- | | 4. I § 32 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
§ 6 finder tilsvarende anvendelse under rekonstruktions- eller
konkursbehandling. I dette tilfælde ændres de
omhandlede obligationer dog til fastforrentede konverterbare
obligationer, der amortiseres svarende til amortiseringen af de
bagvedliggende lån.« | | | | § 39, stk. 1
--- Stk. 2.
Overtrædelse af § 2, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 4,
§ 33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c, stk. 1, 2
og 6, straffes med bøde. På samme måde straffes
overtrædelse af meddelelsespligten i § 33 d, stk. 1, 1.
pkt. | | 5. I § 39, stk. 2, indsættes efter
»§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 6, stk. 1
og 2,« | | | | § 39, stk. 1
--- Stk. 2.
Overtrædelse af § 2, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 4,
§ 33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c, stk. 1, 2
og 6, straffes med bøde. På samme måde straffes
overtrædelse af meddelelsespligten i § 33 d, stk. 1, 1.
pkt. | | 6. I § 39, stk. 2, indsættes efter
»§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 6, stk.
1-4,« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 948 af 2. juli 2013, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1287 af 19. december 2012, § 1 i
lov nr. 615 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr. 617 af 12. juni
2013 og senest ved § 25 i lov nr. 639 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 16 c indsættes som stk. 2: | § 16 c, stk. 1
--- | | »Stk. 2.
Det skal fremgå særskilt af lånevilkårene,
at det långivende institut kan hæve rentesatserne som
følge af ændrede finansieringsvilkår, jf. §
152 b, stk. 4, og lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. § 6.« | | | | | | 2. I § 152 b indsættes som stk. 4-8: | § 152 b, stk. 1-3
--- | | »Stk. 4.
For lån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer, hvor løbetiden på
obligationerne er kortere end løbetiden på de
bagvedliggende lån, skal det fremgå af
obligationsvilkårene, prospektet eller andet udbudsmateriale,
at administrator i situationer omfattet af § 247 a og i
overensstemmelse med betingelserne i § 247 h, stk. 4, kan
forlænge obligationerne med ét år ad gangen. Den
pålydende rente på de forlængede obligationer
fastsættes til en variabel referencerente tillagt op til 5
procentpoint. Det skal desuden fremgå af
obligationsvilkårene, prospektet eller andet udbudsmateriale,
at administrator kan indfri obligationerne til kurs pari. | | | Stk. 5. For
låneaftaler indgået efter lovens ikrafttræden
skal det fremgå særskilt af lånevilkårene,
at administrator kan hæve rentesatsen som følge af
ændrede finansieringsvilkår, jf. stk. 4. | | | Stk. 6. Hvis
særligt dækkede obligationer ændres i henhold til
stk. 4, skal løbetiden for lån optaget som ekstra
sikkerhed i medfør af § 152 b, stk. 1, forlænges
svarende til løbetiden på de ændrede
obligationer. | | | Stk. 7.
Løbetiden for særligt dækkede obligationer skal
på udstedelsestidspunktet være mindst 24
måneder. | | | Stk. 8. Stk.
4-7, gælder ikke for særligt dækkede obligationer
udstedt fra et særskilt register på grundlag af
aktiver, der ikke på alle områder overholder de danske
regler, men derimod på de fravegne områder overholder
reglerne om aktiver, der ligger til sikkerhed for særligt
dækkede obligationer i lande indenfor Den Europæiske
Union eller lande, som Den Europæiske Union har indgået
aftale med på det finansielle område, hvor de
grænseoverskridende aktiviteter udøves, og hvor pantet
er beliggende.« | | | | § 152 h, nr. 1-7
--- | | 3. I § 152 h indsættes som nr. 8: »8) forlængelse af
obligationer i medfør af § 152 b, stk. 4, herunder om
rentefastsættelse.« | | | | § 247 h, stk. 1-3
--- | | 4. I § 247 h indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Finder administrator at mulighederne i stk. 1-3 ikke er
tilstrækkelige, og der ikke kan ske fuld rettidig indfrielse
af indehaverne af særligt dækkede obligationer, kan
administrator udskyde forfaldstidspunktet på de særligt
dækkede obligationer i overensstemmelse med § 152 b,
stk. 4-6.« | | | | § 373, stk. 1
--- Stk. 2.
Overtrædelse af § 16 c, § 16 d, stk. 1, § 16
f, stk. 1-3, § 54, stk. 2, § 57, stk. 1, § 57 a,
stk. 1, § 70, stk. 1-4, § 71, stk. 1, § 72, stk. 1
og 2, og stk. 3, 3. pkt., § 73, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2,
§ 77, stk. 1-6 og 10, § 77 a, stk. 1-7 og 9, §§
77 b og 77 c, § 77 d, stk. 1 og 2, § 79 a, stk. 1, nr. 1,
§ 80, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 7 og 8, § 108,
stk. 1-6, § 121, stk. 1, §§ 122 og 123, § 152
a, stk. 1, 1. pkt., § 152 c, stk. 2, § 152 d, stk. 1 og
2, § 152 e, stk. 1, § 152 g, stk. 1, 1. og 3. pkt., stk.
2 og stk. 4, 1. pkt., §§ 158, 159 og 167, § 183,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 5, § 184, stk. 1, § 185, stk. 1
og 2, og stk. 3, 1. pkt., §§ 186 og 187, § 188, stk.
1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 2. pkt., §§ 189 og 190,
§ 191, stk. 1-3, § 192, 1. pkt., § 193, 1. pkt.,
§ 198, stk. 1, § 199, stk. 2 og 5, § 247 a, stk. 9
og 10, § 343 t, stk. 1, § 347 b, stk. 3 og 6, § 354
a, stk. 1, 1.-5. pkt., og stk. 2, 1.-7. pkt., samt artikel 4 i
Rådets forordning om anvendelse af internationale
regnskabsstandarder og artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om kreditvurderingsbureauer, straffes med
bøde. På samme måde straffes overtrædelse
af meddelelsespligten i § 152 a, stk. 2, 1. pkt. | | 5. I § 373, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »§ 152 a, stk. 1, 1.
pkt.,« »§ 152 b, stk. 4-7,« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 31. marts 2014, jf. dog stk. 2-4. | | | Stk. 2. §
1, nr. 2 og 6, træder i kraft 1. januar 2015. Samtidig
ophæves § 1, nr. 1 og 5. | | | Stk. 3. §
1, nr. 3 og § 2, nr. 1 gælder for lån optaget
efter lovens ikrafttræden. | | | Stk. 4. For
obligationer udstedt til finansiering af fast ejendom beliggende
uden for Danmark, gælder loven kun for obligationer til
finansiering af lån optaget efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3. | | | Stk. 2. Loven kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger. | | | Stk. 3. § 2 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de færøske forhold
tilsiger. | | | |
|