Skriftlig fremsættelse (28. november
2013)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om
finansiel virksomhed (Regulering af refinansieringsrisiko for
realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer m.v.)
(Lovforslag nr. L 89)
Det overordnede formål med
lovforslaget er at fremtidssikre den danske realkreditmodel.
Lovforslaget fjerner refinansieringsrisikoen på
realkreditobligationer, der ved udløb skal følges af
en ny udstedelse. Realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer er særligt sikre værdipapirer, som har en
vigtig funktion i det finansielle system. Det er derfor af stor
betydning, at det sikres, at obligationerne fortsat har status som
særligt sikre værdipapirer. Den løbende
refinansiering af bl.a. rentetilpasningslån ved salg af nye
obligationer på auktioner kan dog indebære en risiko
for, at der ikke er tilstrækkeligt med bud, og at auktionen
derfor ikke kan gennemføres. Det vil kunne skabe mistillid
til realkreditsektoren og dermed true den finansielle stabilitet.
Realkreditinstitutterne mødes med stigende krav fra
ratingbureauer og EU om, at de skal håndtere denne
udfordring.
Der har været nedsat en arbejdsgruppe
med deltagelse af relevante ministerier, Finanstilsynet og
Nationalbanken, som skulle afdække mulige risici i forhold
til realkreditbelåning generelt og pege på mulige
løsningsforslag. I forlængelse af dette arbejde
foreslås det, at der indføres regulering, som
eliminerer realkreditinstitutternes refinansieringsrisiko, og
sikrer, at de korte rentetilpasningslån kan opretholde en
central plads i finansieringen af ejendomme i Danmark.
Med lovforslaget indføres krav om,
at det skal fremgå af vilkårene for alle obligationer,
at hvis et konkret lån ikke kan refinansieres, vil
løbetiden på den eksisterende obligation blive
forlænget med ét år. For obligationer med en
løbetid til og med tre år fastsættes endvidere,
at såfremt renten i forbindelse med refinansiering af
lånet bliver mere end 5 procentpoint højere end den
effektive rente på en tilsvarende obligation udstedt
ét år tidligere, forlænges løbetiden
på den eksisterende obligation i ét år med en
rente svarende til den hidtidige effektive rente tillagt 5
procentpoint.
Der vil gælde tilsvarende
vilkår, såfremt en refinansiering fejler for et
realkreditinstitut under afvikling, dog således at den
pågældende obligation vil blive omdannet til en
fastforrentet, konverterbar obligation med løbetid svarende
til de underliggende lån.
Disse ændringer vil skabe klarhed og
sikkerhed om refinansieringen af korte realkreditobligationer og
indebære, at realkreditinstitutterne kan koncentrere sig om
at styre deres kreditrisici. Det vil skabe ro og styrke den
finansielle stabilitet.
Med disse bemærkninger og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger,
der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets
velvillige behandling.