Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 18. februar 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-4 og 6-10. Dansk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2013 og var til 1. behandling den 13. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 13. november 2013 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 67. Henholdsvis den 6. og 9.
september 2013 sendte erhvervs- og vækstministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk
Aktionærforening.
Erhvervs- og vækstministeren
forventes inden 2. behandling af lovforslaget at kommentere den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 59
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse. Erhvervs- og vækstministeren har
besvaret spørgsmålene med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren og Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at DF anser processen om lovarbejdet som værende alt
for forhastet. Der har kun været en høringsperiode
på omkring 2 uger, og det anser DF som værende alt for
lidt for et så omfattende lovforslag. Tilmed var der som
udgangspunkt lagt op til en høringsfrist på kun 1 uge.
Ligeledes anser DF det som dybt urimeligt, at ministeren ikke
prioriterede at indkalde Folketingets partier til forhandlinger om
de kritikpunkter, som blandt andet Jesper Rangvid fremførte
i dagbladet Børsen.
Ligeledes finder DF det urimeligt, at
erhvervs- og vækstministeren alene valgte at indkalde til et
møde torsdag den 6. februar kl. 16.00, hvor
ordførerne blev bedt om at svare på, om man kunne
støtte regeringens ændringsforslag til loven.
Kritikken skal ses i lyset af, at på det tidspunkt ventede DF
stadig væk på svar fra ministeren på L 89 -
spørgsmål 30, 31, 32, 33, 44 og 45. DF finder det ikke
rimeligt at gennemføre afsluttende forhandlinger, før
end de involverede partier har haft lejlighed til at gennemgå
besvarelser af alle stillede spørgsmål
vedrørende lovforslaget.
På den baggrund har DF alene
anbefalet L 89 til vedtagelse med samtidig vedtagelse af det af DF
stillede ændringsforslag nr. 5. DF's ændringsforslag
går ud på at sikre en sidestilling af
realkreditinstitutternes obligationsudstedelser og bankernes
SDO-obligationsudstedelser i forbindelse med en fejlet
refinansiering. Justeringen indebærer, at bankerne også
skal have forlænget løbetiden på deres
SDO-obligationer med 1 år ad gangen, hvis der er markeds-
eller institutspecifikke problemer med refinansieringen, ligesom
det gælder for realkreditinstitutter. I besvarelsen af L 89 -
spørgsmål 56 oplyser erhvervs- og
vækstministeren i øvrigt, at Danske Bank er det eneste
pengeinstitut, som udsteder særligt dækkende
obligationer (SDO).
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten mener, der er brug for en helt
anden finansieringsform for boliger, der modvirker arbejdsfri
indkomster på at eje boliger og andre ejendomme.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
erhvervs- og vækstministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil ved 2. behandlingen redegøre for sin
stillingtagen til det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
erhvervs- og vækstministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil ved 2. behandlingen redegøre for sin
stillingtagen til det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 5
indsættes:
Ȥ
6. Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet og
har en løbetid på op til og med 12 måneder ved
refinansieringen af lånet, gælder det for de
obligationer, der ved udløb skal erstattes af nye
obligationer ved refinansiering, at såfremt den effektive
rente i forbindelse med refinansiering bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente fastlagt i
forbindelse med den seneste refinansiering, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder. Ved de pågældende obligationers
udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der
udstedes nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne
udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet og
har en løbetid på op til og med 12 måneder ved
refinansieringen af lånet eller er forlænget efter stk.
1, gælder det for de obligationer, der ved udløb skal
erstattes af nye obligationer ved refinansiering, at såfremt
der ikke er aftagere til alle de nødvendige nye
obligationer, forlænges løbetiden på de
pågældende obligationer med 12 måneder ad gangen,
indtil der kan gennemføres refinansiering, hvor der er
aftagere til alle de nødvendige nye obligationer.
Stk. 3. Renten på
obligationer, der er forlænget efter stk. 1 eller 2,
fastsættes til den effektive rente på obligationen
fastlagt i forbindelse med den seneste refinansiering tillagt 5
procentpoint. Renten fastsættes, første gang
løbetiden på obligationerne forlænges. Ved
yderligere forlængelser af løbetiden i medfør
af stk. 2 finder renten fastsat efter 1. pkt. fortsat
anvendelse.
Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet og
har en løbetid på op til og med 12 måneder ved
refinansieringen af lånet, skal renten, som låntager
skal betale i de situationer, hvor løbetiden på
obligationerne er forlænget efter stk. 1 eller 2, være
baseret på renten efter stk. 3.
Stk. 5.
Forlængelse i henhold til stk. 1 eller 2 fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån, der er ydet på grundlag
af udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer.
Stk. 6. Stk. 1
gælder ikke for realkreditlån ydet mod pant i fast
ejendom beliggende uden for Danmark.
Stk. 7. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1 og 2, jf.
§ 32.««
[Præcisering af bestemmelsen
vedrørende betingelser for forlængelse af obligationer
med løbetid til og med 12 måneder]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 6 affattes således:
Ȥ
6. Hvis løbetiden på et realkreditlån er
længere end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet og
har en løbetid på op til og med 12 måneder ved
refinansieringen af lånet, gælder det for de
obligationer, der ved udløb skal erstattes af nye
obligationer ved refinansiering, at såfremt den effektive
rente i forbindelse med refinansiering bliver mere end 5
procentpoint højere end den effektive rente fastlagt i
forbindelse med den seneste refinansiering, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder. Ved de pågældende obligationers
udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der
udstedes nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne
udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 2. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentet og
har en løbetid over 12 måneder og op til og med 24
måneder ved refinansieringen af lånet, gælder det
for de obligationer, der ved udløb skal erstattes af nye
obligationer, at såfremt den effektive rente i forbindelse
med refinansiering bliver mere end 5 procentpoint højere end
den effektive rente på en tilsvarende obligation med samme
restløbetid 11-14 måneder tidligere, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder. Ved de pågældende obligationers
udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der
udstedes nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne
udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 3. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er variabelt
forrentet og har en løbetid på op til og med 24
måneder ved refinansiering af lånet, gælder det,
at renten ved rentefastsættelsen ikke kan blive mere end 5
procentpoint højere end den senest fastsatte rente og skal
forblive uændret i 12 måneder eller frem til
næste refinansiering, medmindre der fastsættes en
lavere rente inden for de 12 måneder eller inden næste
refinansiering. Såfremt renten i forbindelse med
refinansieringen bliver mere end 5 procentpoint højere end
den senest fastsatte rente på de hidtidige obligationer,
forlænges løbetiden på de pågældende
obligationer med 12 måneder. Ved de pågældende
obligationers udløb efter de 12 måneders
forlængelse skal der udstedes nye obligationer til erstatning
herfor. Ved denne udstedelse finder 2. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 4. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, gælder det for de obligationer, der ved
udløb skal erstattes af nye obligationer for at refinansiere
lånet, at såfremt der ikke er aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 12 måneder ad gangen, indtil der kan gennemføres
refinansiering, hvor der er aftagere til alle de nødvendige
nye obligationer.
Stk. 5. Uanset stk. 2, 3
og 4 kan der ved manglende refinansiering af lån, hvor de
bagvedliggende obligationer har en løbetid på over 12
måneder ved refinansieringen af lånet, forsøges
en refinansiering af lånet med obligationer med en kortere
løbetid forud for forlængelsen efter stk. 2, 3 eller
4.
Stk. 6. Renten på
obligationer, der er fast forrentet, og som har en løbetid
på op til og med 12 måneder ved refinansieringen af
lånet og er forlænget efter stk. 1 eller 4,
fastsættes til den effektive rente fastlagt i forbindelse med
den seneste refinansiering tillagt 5 procentpoint. Renten
fastsættes, første gang løbetiden på
obligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser
af løbetiden i medfør af stk. 4 finder renten fastsat
i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse.
Stk. 7. Renten på
obligationer, der er fast forrentet, og som har en løbetid i
intervallet fra 12 til og med 24 måneder ved refinansieringen
af lånet og er forlænget efter stk. 2 eller 4,
fastsættes til den effektive rente på en tilsvarende
obligation med samme restløbetid 11-14 måneder
tidligere tillagt 5 procentpoint. Renten på obligationer, der
er fast forrentet, og som har en løbetid på over 24
måneder ved refinansieringen af lånet og er
forlænget efter stk. 4, fastsættes til den effektive
rente på en obligation med 11-14 måneders
restløbetid fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5
procentpoint. Renten fastsættes, første gang
løbetiden på obligationerne forlænges. Ved
yderligere forlængelser af løbetiden i medfør
af stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. eller 2. pkt.
fortsat anvendelse.
Stk. 8. Renten på
obligationer, der er variabelt forrentet og forlænget efter
stk. 3 eller 4, fastsættes til den senest fastsatte rente
tillagt 5 procentpoint. Den fastsatte rente efter 1. pkt. skal
forblive uændret i de 12 måneder, forlængelsen
løber. Renten fastsættes, første gang
løbetiden på obligationerne forlænges. Ved
yderligere forlængelser af løbetiden i medfør
af stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat
anvendelse.
Stk. 9. Hvis
løbetiden på et realkreditlån er længere
end løbetiden på de bagvedliggende
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer og de bagvedliggende obligationer er variabelt eller
fast forrentet, skal renten, som låntager skal betale i de
situationer, hvor løbetiden på obligationerne er
forlænget efter stk. 1-4, være baseret på renten
fastsat efter stk. 6-8.
Stk. 10.
Forlængelse i henhold til stk. 1-4 fratager ikke
realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel
eller delvis indfrielse af lån ydet på grundlag af
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer.
Stk. 11. Stk. 1-3
gælder ikke for realkreditlån ydet mod pant i fast
ejendom beliggende uden for Danmark.
Stk. 12. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-3, jf. §
32.««
[Præcisering af bestemmelsen
vedrørende betingelser for forlængelse af obligationer
til ikkeforfinansierede lån uanset obligationernes
løbetid]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 15 a udgår i stk. 1 »og § 32, stk. 6«, og
i stk. 2 indsættes efter
»optager«: », eller har optaget,«.
[Lån optaget som ekstra
sikkerhed]
4) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
32 indsættes som stk. 6 og
7:
»Stk. 6.
Såfremt rekonstruktøren eller kurator ikke må
udstede refinansieringsobligationer, jf. stk. 4, eller hvis der
ikke er tilstrækkelig med aftagere til alle de
nødvendige nye obligationer, forlænges
løbetiden på de pågældende obligationer
med 1 år ad gangen. Rekonstruktøren eller kurator
fastsætter renten på de forlængede obligationer
til en variabel referencerente tillagt op til 5 procentpoint.
Stk. 7. Hvis
obligationer forlænges, som følge af at det i
forbindelse med refinansiering konstateres, at der ikke er
tilstrækkelig med aftagere til alle de nødvendige nye
obligationer, jf. stk. 6, skal løbetiden for lån
optaget som ekstra sikkerhed i medfør af § 15, der
ordinært forfalder i forlængelsen, og som er knyttet
til de obligationer, der forlænges, forlænges svarende
til løbetiden på de pågældende
forlængede obligationer.««
[Præcisering af bestemmelsen
vedrørende forlængelse af obligationer ved
rekonstruktion eller konkurs]
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
152 b, stk. 3, indsættes som 3.
pkt.:
»For obligationsvilkårene for de
udstedte særligt dækkede obligationer med sikkerhed i
registreret pant i fast ejendom gælder, at
1) det skal
fremgå af obligationsvilkårene, at der sker
forlængelse af løbetiden, hvis der ikke er aftagere
til alle de nødvendige obligationer ved refinansiering,
2)
forlængelse af løbetiden sker efter de samme
principper, som gælder for realkreditinstitutters
særligt dækkede obligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og realkreditobligationer i
medfør af § 6 i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., og
3) Finanstilsynet
skal godkende den nærmere formulering af
obligationsvilkårene.««
[Indførelse af bestemmelse
om, at bankerne også skal have forlænget
løbetiden på deres SDO-obligationer med 1 år ad
gangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke problemer ved
refinansieringen, ligesom det gælder for
realkreditinstitutter]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
6) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
152 b indsættes som stk.
4-9:
»Stk. 4. For
lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
obligationer, hvor løbetiden på obligationerne er
kortere end løbetiden på de bagvedliggende lån,
skal det fremgå af obligationsvilkårene, prospektet
eller andet udbudsmateriale, at administrator i situationer
omfattet af § 247 a og i overensstemmelse med betingelserne i
§ 247 h, stk. 4, kan forlænge obligationerne med 1
år ad gangen. Den pålydende rente på de
forlængede obligationer fastsættes til en variabel
referencerente tillagt op til 5 procentpoint. Det skal desuden
fremgå af obligationsvilkårene, prospektet eller andet
udbudsmateriale, at administrator kan indfri obligationerne til
kurs pari.
Stk. 5. For
låneaftaler indgået efter den 1. april 2014 skal det
fremgå særskilt af lånevilkårene, at
administrator kan hæve rentesatsen som følge af
ændrede finansieringsvilkår, jf. stk. 4.
Stk. 6. Hvis
særligt dækkede obligationer forlænges i henhold
til stk. 4, skal løbetiden for lån optaget som ekstra
sikkerhed i medfør af stk. 1 forlænges svarende til
løbetiden på de ændrede obligationer.
Stk. 7. Løbetiden
for særligt dækkede obligationer skal på
udstedelsestidspunktet være over 24 måneder.
Stk. 8. Stk. 4-7
gælder ikke for særligt dækkede obligationer
udstedt fra et særskilt register på grundlag af
aktiver, der ikke på alle områder overholder de danske
regler, men derimod på de fravegne områder overholder
reglerne om aktiver, der ligger til sikkerhed for særligt
dækkede obligationer i lande inden for Den Europæiske
Union eller lande, som Den Europæiske Union har indgået
aftale med på det finansielle område, hvor de
grænseoverskridende aktiviteter udøves, og hvor pantet
er beliggende.
Stk. 9. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af obligationer i medfør af stk. 4,
herunder om rentefastsættelse.««
[Præcisering af bestemmelsen
vedrørende betingelser for administrators forlængelse
af særligt dækkede obligationer]
7) Nr. 3
udgår.
[Konsekvensændring af, at
bemyndigelsen for erhvervs- og vækstministeren
indsættes i § 152 b, stk. 9]
Til § 3
8) I
stk. 1 ændres »31.
marts« til: »1. april«.
[Udsættelse af lovens
ikrafttræden]
9) I
stk. 2 udgår »og 6«,
og efter »kraft« indsættes:
»den«.
[Lovteknisk justering]
10)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3. § 2
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 4. § 152 b,
stk. 7, i lov om finansiel virksomhed, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, træder i kraft den 1. april 2014.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 6 ændres »til 14
måneder ved udstedelsen« til: »til og med 12
måneder ved refinansieringen af lånet«.
Baggrunden for ændringen er at sikre realkreditinstitutterne
den nødvendige fleksibilitet ved salg af obligationer til
refinansiering og at sikre, at refinansiering af de korteste
rentetilpasningslån omfattes uafhængigt af tidspunkt
for udstedelse af obligationerne. Ved refinansiering af lånet
menes terminstidspunktet, altså det tidspunkt, hvor fundingen
af lånet skifter fra den udløbende obligation til de
nyudstedte obligationer. »Følges af ny
udstedelse« ændres til: »erstattes af nye
obligationer«. Der er tale om en sproglig tilpasning, der
skal tydeliggøre, at der ikke nødvendigvis skal
være tale om en nyudstedelse af obligationer, men at der
også kan være tale om salg fra en allerede åben
serie eller om genbrug af obligationer. »Rente fastsat ved
udstedelse af obligationen« ændres til: »rente
fastsat i forbindelse med seneste refinansiering«. Der er
tale om en sproglig tilpasning, der skal præcisere,
hvornår renten fastlægges som en
konsekvensændring af, at lovteksten ikke længere bruger
begrebet udstedelse af obligationen, men i stedet refinansieringen
af lånet.
Det kan af praktiske og administrative
årsager forekomme, at der sker en rentestigning på mere
end de 5 procentpoint. Instituttet skal dog tilrettelægge
dets obligationssalg, så der alene kan ske en overskridelse
for en begrænset del af en obligationsudstedelse, som skal
erstatte obligationer, der udløber. Instituttet må kun
gennemføre en auktion el.lign., hvis det umiddelbart forud
for auktionen har en berettiget forventning om, at salget på
auktionen kan gennemføres, uden at der sker en rentestigning
på 5 procentpoint. Såfremt en auktion el.lign.
fører til en rentestigning på mere end 5 procentpoint,
skal instituttet stoppe salget og kan først genoptage det,
hvis det har en berettiget forventning om, at salget på
auktionen kan gennemføres, uden at der sker en rentestigning
på 5 procentpoint.
I stk. 3 og 4 ændres »Den
effektive rente« til: »renten«. Der er tale om en
sproglig tilpasning, der tydeliggør, hvilke dele af renten
der udgøres af tillæg.
Der indsættes et nyt stk. 6.
Bestemmelsen undtager udenlandske realkreditlån
forstået som realkreditlån ydet mod pant i fast ejendom
beliggende uden for Danmark fra reglerne om rentetrigger.
Baggrunden for undtagelse af de udenlandske lån er, at det
ikke vurderes hensigtsmæssigt med en regel om rentetrigger,
der muligvis ikke ville kunne håndhæves fuldt ud i
andre retssystemer.
Det eksisterende stk. 6 bliver herefter
stk. 7. I stk. 7 ændres »ændring, jf. §
32« til: », jf. § 32.« Der er tale om en
sproglig præcisering.
Til nr. 2
I § 6 ændres »14
måneder ved udstedelsen« til: »til og med 12
måneder ved refinansieringen af lånet«.
Baggrunden for ændringen er at sikre realkreditinstitutterne
den nødvendige fleksibilitet ved salg af obligationer til
refinansiering og at sikre, at refinansiering af de korteste
rentetilpasningslån omfattes uafhængigt af tidspunkt
for udstedelse af obligationerne. Ved refinansiering af lånet
menes terminstidspunktet, altså det tidspunkt, hvor fundingen
af lånet skifter fra den udløbende obligation til de
nyudstedte obligationer. »Følges af ny
udstedelse« ændres til: »erstattes af nye
obligationer«. Der er tale om en sproglig tilpasning, der
skal tydeliggøre, at der ikke nødvendigvis skal
være tale om en nyudstedelse af obligationer, men at der
også kan være tale om salg fra en allerede åben
serie eller om genbrug af obligationer. »Rente fastsat ved
udstedelse af obligationen« ændres til: »rente
fastsat i forbindelse med seneste refinansiering«. Der er
tale om en sproglig tilpasning, der skal præcisere,
hvornår renten fastlægges som en
konsekvensændring af, at lovteksten ikke længere bruger
begrebet udstedelse af obligationen, men i stedet refinansieringen
af lånet. I stk. 3 og 4 ændres »Den effektive
rente« til: »renten«. Der er tale om en sproglig
tilpasning, der tydeliggør, hvilke dele af renten der
udgøres af tillæg.
Det kan af praktiske og administrative
årsager forekomme, at der sker en rentestigning på mere
end de 5 procentpoint. Instituttet skal dog tilrettelægge
dets obligationssalg, så der alene kan ske en overskridelse
for en begrænset del af en obligationsudstedelse, som skal
erstatte obligationer, der udløber. Instituttet må kun
gennemføre en auktion el.lign., hvis det umiddelbart forud
for auktionen har en berettiget forventning om, at salget på
auktionen kan gennemføres, uden at der sker en rentestigning
på 5 procentpoint. Såfremt en auktion el.lign.
fører til en rentestigning på mere end 5 procentpoint,
skal instituttet stoppe salget og kan først genoptage det,
hvis det har en berettiget forventning om, at salget på
auktionen kan gennemføres, uden at der sker en rentestigning
på 5 procentpoint.
I stk. 2 ændres »fra 14
måneder og op til« til: »over 12 måneder og
op til«. Baggrunden for ændringen er at konsekvensrette
i forhold til ændringen i stk. 1. Yderligere ændres
»op til 37 måneder« til: »op til og med 24
måneder«. Det indebærer, at der alene
gælder en rentetrigger for de korteste
rentetilpasningslån. Der indføres samtidig et forbud
for pengeinstitutter mod udstedelse af særligt dækkede
obligationer med en løbetid på 24 måneder og
derunder, jf. lovforslagets § 2, nr. 2. Dette sikrer ensartede
konkurrencevilkår for penge- og realkreditinstitutter.
Endelig ændres »en tilsvarende obligation ved dens
udstedelse 11-14 måneder tidligere« til: »en
tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14
måneder tidligere«. Herved sikres, at det 11-14
måneder før refinansieringen skal observeres, i
forhold til hvilken effektiv obligationsrente på en
tilsvarende obligation med en restløbetid med samme
refinansieringsinterval som det specifikke lån rentetriggeren
udløses.
Stk. 3 ændres således, at stk.
3 kun omfatter realkreditlån, hvor løbetiden på
lånet er længere end løbetiden på de
bagvedliggende realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelt
forrentet og har en løbetid på op til og med 24
måneder ved refinansiering af lånet. Stk. 3
ændres endvidere således, at fastlåsningen af
renten, såfremt renten i forbindelse med en
rentefastsættelse bliver mere end 5 procentpoint
højere end den senest fastsatte rente, indebærer, at
renten skal forblive uændret i 12 måneder eller frem
til næste refinansiering, medmindre der fastsættes en
lavere rente inden for de 12 måneder eller inden næste
refinansiering. Stk. 3 ændres endvidere således, at der
sker forlængelse af de hidtidige obligationer i 12
måneder, såfremt renten i forbindelse med
refinansieringen bliver mere end 5 procentpoint højere end
den senest fastsatte rente på de pågældende
obligationer. Denne mekanisme finder ikke anvendelse, når der
efter 12 måneder skal udstedes nye obligationer til
erstatning for de forlængede obligationer.
I stk. 5 ændres »hvor de
bagvedliggende obligationer har en løbetid på over 14
måneder« til: »hvor de bagvedliggende
obligationer har en løbetid på over 12
måneder«. Baggrunden for ændringen er at
konsekvensrette i forhold til ændringen i stk. 1.
Stk. 7 ændres således, at
renten på baggrund af en forlængelse af obligationer
til finansiering af lån med refinansiering sjældnere
end hver 24. måned fastsættes til den effektive rente
på en obligation med 11-14 måneders restløbetid
fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.
Hensigten med ændringen er at undgå, at
realkreditinstitutterne skal udstede for mange nye
obligationsserier, hvilket kan mindske likviditeten i
obligationsserierne.
Stk. 8 vedrørende
rentefastsættelse for forlængede obligationer
konsekvensrettes i overensstemmelse med ændringen af stk. 3.
Det indebærer, at hvis renten i forbindelse med en
refinansiering bliver mere end 5 procentpoint højere end den
senest fastsatte rente, forlænges løbetiden på
de bagvedliggende obligationer med 12 måneder. Renten
fastsættes ved forlængelse af obligationerne til den
senest fastsatte rente tillagt 5 procentpoint. Renten skal forblive
uændret i de 12 måneder, som forlængelsen
løber.
Der indsættes et nyt stk. 11.
Bestemmelsen undtager udenlandske realkreditlån
forstået som realkreditlån ydet mod pant i fast ejendom
beliggende uden for Danmark fra reglerne om rentetrigger.
Baggrunden for undtagelse af de udenlandske lån er, at det
ikke vurderes hensigtsmæssigt med en regel om rentetrigger,
der muligvis ikke ville kunne håndhæves fuldt ud i
andre retssystemer.
Det eksisterende stk. 11 bliver herefter
stk. 12. I stk. 11 ændres »ændring, jf. §
32« til: », jf. § 32.« Der er tale om en
sproglig præcisering.
Til nr. 3
I § 15 a ændres
»forlængelsen« til:
»forlængelsesperioden«, og »optager«
ændres til: »optager eller har optaget«. Der er
tale om en sproglig præcisering.
Henvisningen til § 32 slettes.
Baggrunden for dette er, at der er indsat et nyt stk. 7 i §
32, der håndterer forlængelse af obligationer i en
afviklingssituation.
Til nr. 4
Afsigelse af konkursdekret eller indledning
af rekonstruktionsbehandling indebærer ikke i sig selv, at
obligationerne forlænges. Bestemmelsen ændres
således, at obligationer forlænges med 12 måneder
ad gangen, i tilfælde af at kurator eller
rekonstruktør vurderer, at pågældende ikke vil
kunne honorere sine forpligtelser over for alle de eksisterende
obligationsinvestorer, såfremt der udstedes
refinansieringsobligationer, eller hvis der ikke er
tilstrækkelig med aftagere til obligationerne. Obligationerne
ændres således ikke til fastforrentede obligationer med
samme løbetid som de bagvedliggende lån. Kurator eller
rekonstruktør fastsætter renten på de
forlængede obligationer til en variabel referencerente
tillagt op til 5 procentpoint. Dette kan fortsættes hele
lånets restløbetid. Kurator eller rekonstruktør
kan indfri obligationerne til kurs pari. Baggrunden for
ændringen er en tilpasning til de foreslåede regler for
afviklingssituationen i forhold til særligt dækkede
obligationer udstedt af pengeinstitutter.
Der indsættes et nyt stk. 7.
Bestemmelsen beskriver håndtering af ekstra sikkerhed i de
tilfælde, hvor realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer, særligt dækkede
obligationer eller refinansieringsobligationer forlænges i en
afviklingssituation.
Strafbestemmelsen slettes. Forslaget er
tilpasset, hvorefter der ikke længere fastsættes
konkrete regler, realkreditinstitutterne skal overholde, men
derimod regler, der gælder direkte for
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
samt realkreditlån.
Til nr. 5
Formålet med bestemmelsen et at sikre
lige vilkår for realkreditinstitutter og pengeinstitutter,
der udsteder særligt dækkede obligationer med sikkerhed
i registreret pant i fast ejendom, hvis institutterne ikke kan
afsætte tilstrækkelig med nye obligationer til at
refinansiere de bagvedliggende lån. Justeringen
indebærer, at bankerne også skal have forlænget
løbetiden på deres SDO-obligationer med 1 år ad
gangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke problemer ved
refinansieringen, ligesom det gælder for
realkreditinstitutter.
Til nr. 6
I stk. 5 ændres »efter lovens
ikrafttrædelse« til: »1. april 2014«. Der
er tale om en lovteknisk præcisering.
I stk. 6 ændres
»ændres« til: »forlænges«. Der
er tale om en sproglig præcisering.
I stk. 7 ændres »mindst«
til: »over«. Ændringen sker for at sikre
ensartede konkurrencevilkår for penge- og
realkreditinstitutter, jf. bemærkningerne ovenfor til
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
af, at bemyndigelsen for erhvervs- og vækstministeren til at
fastsætte nærmere regler om forlængelse af
obligationer, herunder om rentefastsættelse, indsættes
i § 152 b, stk. 9.
Til nr. 8
I stk. 1 udskydes
ikrafttrædelsesdatoen for den del af loven, der sættes
i kraft i 2014 med 1 dag, således at
ikrafttrædelsesdatoen ikke vanskeliggør afvikling af
refinansiering af lån pr. 1. april 2014.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk justering.
Til nr. 10
Ændringen rykker
ikrafttrædelsestidspunktet for de bestemmelser, der
vedrører særligt dækkede obligationer udstedt af
pengeinstitutter. Baggrunden for ændringen er at sikre
pengeinstitutternes mulighed for at tilrette prospekter,
lånevilkår m.v. inden lovens ikrafttræden.
Ikrafttrædelsestidspunktet for forbuddet mod udstedelse af
særligt dækkede obligationer med en løbetid op
til og med 24 måneder bibeholdes, da der ikke gælder et
hensyn i forhold til at tilrette prospekter, lånevilkår
m.v. i denne sammenhæng.
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn
(S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Pernille
Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL)
Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Peter Christensen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 89
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar fra erhvervs- og
vækstministeren | 2 | Høringsnotat fra erhvervs- og
vækstministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 17/2-14 fra Dansk
Aktionærforening |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 89
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke beregninger der ligger til
grund for, at Nationalbanken initialt skrev, at en konvertering til
en 29-årig obligation kun ville koste 0,1 procentpoint
på renten, mens tallet uændret er på 0,1
procentpoint, selv om konverteringen nu er reduceret til 12
måneders forlængelse i lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ændringen af
F1-obligationerne som foreslået i lovforslaget kan
føre til ændringer eller ligefrem ophævelse af
swapaftaler, der helt eller delvis, direkte eller indirekte bygger
på eller er relateret til F1-lån, og i
bekræftende fald konsekvenserne heraf, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om F1-lån vil blive betragtet
som stabil finansiering i forhold til EU's regler herom, jf. den
såkaldte NSFR-regel, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om F1-lånet nu er fredet i
forhold til de kommende likviditetsregler fra EU, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren har sikret
investorernes opbakning til de nye obligationer med tvungen
løbetidsforlængelse, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
har for placeringsreglerne for vigtige investorer, som f.eks.
L&P-sektoren, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan prisstigningen for
låntagerne vurderes at være fordelt på muligheden
for tvungen løbetidsforlængelse ved henholdsvis en
stor rentestigning og ved en fejlet auktion, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om låntagerne ville opleve en
mindre prisstigning, hvis lovforslaget alene havde indeholdt en
tvungen løbetidsforlængelse ved en fejlet auktion, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om investorerne vil
efterspørge de nye obligationer i samme grad som de gamle
obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm., om markedet for de nye obligationer
vil være lige så likvidt og velfungerende som markedet
for de nuværende obligationer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
vi fortsat har et velfungerende likvidt marked for danske
realkreditobligationer, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ratingbureauernes trussel mod
F1-lånene vil ophøre med dette lovforslag, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvad ministeren har gjort for at
sikre, at ratingbureauerne nu accepterer F1-lånene som
stabilt finansieret, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren har sikret, at
ratingbureauerne betragter deres bekymring for
refinansieringsrisikoen ved F1-lånene som håndteret med
dette lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorfor der ikke er krav om
tvungen løbetidsforlængelse for banklån
finansieret ved SDO-udstedelser, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at
finansieringen af boliglån ikke flyttes fra SDO, SDRO og
RO-finansiering til andre finansieringskilder, hvor investorerne
ikke skal påtage sig refinansieringsrisikoen, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvorfor låntager med et
variabelt forrentet boliglån i et pengeinstitut ikke sikres
mod samme rentestigning, som hvis lånet er i et
realkreditinstitut, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorfor låntager ikke skal
have en lånesikring mod store rentestigninger på
boliglånet i banken svarende til lånesikringen mod
store rentestigninger på boliglånet i
realkreditinstituttet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer andre
aktører end realkreditinstitutterne i at udbyde variabelt
forrentede boliglån uden lånesikring, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm., om lovforslaget sikrer mod, at
udenlandske banker eller andre aktører kan overtage markedet
for variabelt forrentede boliglån uden fordyrende elementer
som f.eks. lånesikring, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om de nye obligationer med tvungen
løbetidsforlængelse vil blive lige så likvide
som de eksisterende obligationer bag rentetilpasningslånene,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer lige
konkurrencevilkår mellem pengeinstitutter og
realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at
anden form for finansiering også er stabil finansiering, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om ratingbureauernes bekymring om
realkreditinstitutternes refinansieringsrisiko adresseres med dette
lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm., om ministeren med baggrund i
udtalelse i Børsen den 3. januar 2014 om
konkurrencesituationen mellem banker og realkreditinstitutter vil
uddybe, hvorfor der ikke kan stilles samme krav til banker som til
realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm., om ministerens udtalelse i
Børsen den 3. januar 2014 om, at der ikke kan stilles samme
krav til banker som til realkreditinstitutter, er udtryk for, at
SDO-lovgivningens bærende princip om lige
konkurrencevilkår er bortfaldet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at SDO'er
udstedt af banker ikke kan indeholde de samme vilkår som
SDO'er udstedt af realkreditinstitutter, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag til lovforslaget, så
der sikres konkurrencemæssig ligestilling mellem banker og
realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at kommentere oplysningerne i
Berlingske Business den 13/1-14 om, at lovforslaget vil føre
til en favorisering af storbankerne på bekostning af hele det
hæderkronede danske realkreditsystem og de mindre banker, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm., om ministeren vurderer, at der er
investorer i de eksisterende obligationer, der ikke vil investere i
de nye obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvad erfaringerne er med de
nuværende obligationer ved refinansieringen under krisen i
2008 og 2009, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm., om investorernes rating vil blive
påvirket af at investere i de »nye«
realkreditobligationer, som investoren har påtaget sig
refinansieringsrisikoen af, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at
der ikke sker en brancheglidning væk fra realkredit, og at
refinansieringsrisikoen ikke blot flyttes over på en anden
sektor, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om en redegørelse for dialogen
med ratingbureauerne, herunder om ratingbureauerne har
bekræftet, at modellen løser de aktuelle
problemstillinger, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvilke problemstillinger og
udfordringer der er forbundet med godkendelse af modellen i
relation til kommende EU-standarder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om en redegørelse for
procedurer og tidsaspekter forbundet med godkendelse af modellen i
relation til kommende EU-standarder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om afsætningen af de nye
obligationer risikerer at blive besværliggjort eller
forhindret af anden lovgivning, f.eks. af kapitalbelastnings- og
placeringsreglerne for investorerne, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm., om ministeren er bekendt med, om
udenlandske investorer overvejer at mindske deres investeringer i
det danske realkreditsystem betragteligt som følge af de nye
regler, og hvad ministeren vil gøre for at sikre, at
markedet ikke bliver alt for dansk, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm., om ministeren vil give en
struktureret gennemgang af forslagets konsekvenser for samtlige
relevante låntyper, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 40 | Spm., om ministeren vil redegøre
for definitionen af en fejlet auktion, og hvad der vil ske i en
rekonstruktionsbehandling i forbindelse med en fejlet auktion, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om, hvordan det sikres, at
lovgivningen ikke forstærker en finansiel uro/krise gennem en
eventuel vanskeliggørelse af danske bankers
finansieringsmuligheder, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm., om andre lande har indført
eller påtænker at indføre
løbetidsbegrænsninger på bankudstedte SDO'er,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om, hvis de danske F1-lån ikke
er forenelige med Basel-komiteens seneste udspil til stabil
finansiering, hvilke initiativer vil ministeren så tage for
få at ændret Baselforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke sikrer
lige konkurrencevilkår mellem pengeinstitutter og
realkreditinstitutter, ved at der stilles krav om, at det skal
fremgå af obligationsvilkårene for SDO'er udstedt af
banker, at der sker løbetidsforlængelse og
renteforhøjelse efter samme principper, som gælder for
SDO'er udstedt af realkreditinstitutter, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm., om fraværet af match funding i
bankernes finansiering af lån med SDO'er kan begrunde, at
ministeren ikke vil sikre lige konkurrencevilkår mellem
pengeinstitutter og realkreditinstitutter, ved at låntagere i
banken skal have et loft over stigningen i rentebetalinger på
5 procentpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 46 | Spm. om den antagelse, at låntagers
pris for den tvungne løbetidsforlængelse ved
refinansiering vil være en rentestigning på ca. 0,1
procentpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan begrebet en fejlslagen
auktion skal defineres, herunder hvilke omstændigheder der
kan udløse en fejlslagen auktion, og hvilke kriterier der
skal være opfyldt, for at en auktion anses for at være
fejlslagen ifølge lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om, på hvilket grundlag
ministeren bygger sin antagelse om, at bidragene vil falde lige
så meget, som renten stiger, efter den foreslåede
ordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 49 | Spm. om, hvordan ministeren vil medvirke
til at sikre, at realkreditinstitutterne nedsætter
bidragssatserne, og hvad ministeren agter konkret at foretage sig,
hvis der ikke sker et fald i bidragssatserne som forudsat i
lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 50 | Spm., om ministeren vil give tilsagn om at
følge udviklingen i bidragssatserne med henblik på at
påse, om der sker de forventede bidragsnedsættelser, og
om ministeren vil holde udvalget orienteret om udviklingen i
bidragssatserne, f.eks. hvert kvartal, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, på hvilket grundlag
ministeren er nået frem til, at låntagers pris for den
tvungne løbetidsforlængelse ved refinansiering vil
være en rentestigning på ca. 0,1 procentpoint, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 52 | Spm. om, på hvilket grundlag
ministeren bygger sin antagelse om, at bidragene vil falde lige
så meget, som renten stiger efter den foreslåede
ordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 53 | Spm. om, hvordan ministeren vil medvirke
til at sikre, at realkreditinstitutterne nedsætter
bidragssatserne, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 54 | Spm., om ministeren vil give tilsagn om at
følge udviklingen i bidragssatserne med henblik på at
påse, om der sker de forventede bidragsnedsættelser,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om konsekvenserne for lovforslaget,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om, hvilke banker i Danmark der i dag
udsteder eller har udstedt SDO-obligationer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm., om ministeren kan bekræfte
udtalelsen fra Danske Bank om, at banken får fordele med
lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 58 | Spm., om ministeren agter at indhente en
garanti fra Danske Bank om, at banken ikke vil udnytte de fordele,
som lovforslaget ifølge Danske Banks direktør Tonny
Thierry Andersens udtalelse i Berlingske Business den13. januar
2014 giver Danske Bank, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 59 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/2-14 fra Dansk Aktionærforening, til erhvervs- og
vækstministeren |
|