Fremsat den 28. november 2013 af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Karen
Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte
(Forbud mod fiksering i løbe- og
kontrolafdelingen m.v.)
§ 1
I lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 8.
marts 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
Lovens titel ændres
»drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige
søer«.
2. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv 2008/120/EF af
18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn
til beskyttelse af svin (kodificeret udgave), EU-tidende 2009, nr.
L 47, side 5.«
3. I
§§ 1,3 og 4 ændres »drægtige
søer og gylte« til: »gylte, goldsøer og
drægtige søer«.
4. I
§ 2 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Ved
goldso forstås en so efter fravænning og indtil
løbning.
Stk. 4. Ved
drægtig so forstås en so fra løbning og indtil
faring.«
5. I
§ 3 ændres »De
Europæiske Fællesskabers« til: »Den
Europæiske Unions«.
6. I
§ 5 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Søer skal fra fravænning og
indtil 4 uger efter løbning være
løsgående i løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper. Tilsvarende gælder for gylte fra
indsættelse i stald eller staldafsnit med henblik på
løbning og indtil 4 uger efter løbning. Enkelte dyr,
som er aggressive, er blevet angrebet af andre svin eller er syge
eller skadede, kan dog opstaldes midlertidigt i individuelle stier
eller i aflastningsstier. Gold-søer kan i den egentlige
brunstperiode opstaldes i individuelle stier eller enkeltdyrsbokse
i højst tre dage, såfremt det vurderes, at dyret
på grund af sin adfærd kan skade sig selv eller andre
dyr.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
7. I
§ 6, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Dog kan gylte, der inden
løbning holdes i grupper på færre end seks dyr,
holdes i løsdriftssystemer med stier, der ikke på
noget sted er smallere end 2,4 m.«
8. I
§ 7, 1. pkt., ændres
»Hvor drægtige søer og gylte holdes i
enkeltdyrsbokse i de første fire uger efter
løbning,« til: »Hvor goldsøer holdes i
enkeltdyrsbokse, jf. § 5, stk. 1, 4. pkt.,«.
9. I
§ 7 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige søer«
og »§ 5, 2. pkt.« ændres til: »§
5«.
10. I
§ 8 ændres
»drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige
søer«.
11. I
§ 9 ændres
»Drægtige søer og gylte« til:
»Gylte, gold-søer og drægtige
søer«.
12. I
§ 9 a ændres
»Drægtige søer og gylte« til:
»Goldsøer, drægtige søer og
drægtige gylte«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. § 1, nr. 6
og nr. 10, har virkning fra den 1. januar 2035 for hold af gylte,
goldsøer og drægtige søer i:
1) bygninger, der
inden den 1. januar 2015 er taget i brug til hold af gylte,
goldsøer og drægtige søer, medmindre
bygningerne undergår en større ombygning,
2) bygninger, der
inden den 1. januar 2015 er taget i brug til hold af gylte,
goldsøer og drægtige søer, og som
undergår ændringer, herunder tilbygninger, der sker
på baggrund af en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse, der er meddelt før den 1. januar
2015, eller en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse, der meddeles efter den 1. januar 2015 som
følge af en ansøgning indgivet til kommunen inden den
1. januar 2015, eller
3) nyopførte
eller genopførte bygninger til hold af gylte,
goldsøer og drægtige søer, der opføres
på baggrund af en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse, der er meddelt før den 1. januar
2015, eller en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse, der meddeles efter den 1. januar 2015 som
følge af en ansøgning indgivet til kommunen inden den
1. januar 2015.
Stk. 3. Bestemmelserne i
§§ 7 og 10 i lov om indendørs hold af
drægtige søer og gylte, jf. lovbekendtgørelse
nr. 255 af 8. marts 2013, finder anvendelse på de i stk. 2,
nr. 1-3 nævnte bygninger i perioden indtil den 1. januar
2035.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | | 1. | Indledning | | 2. | Baggrunden for lovforslaget | | 3. | Lovforslagets indhold | | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Lov om indendørs hold af
drægtige søer og gylte | | | 3.1.2. | Bekendtgørelse om beskyttelse af
svin | | 3.2. | Lovforslagets indhold | | | 3.2.1. | Arbejdsgruppen om hold af svins
overvejelser og anbefalinger | | | 3.2.2. | Løsgående søer og
gylte i løbe- og kontrolafdelingen | | | 3.2.3. | Ikrafttrædelsestidspunkt og
overgangsbestemmelser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre en
bedre velfærd for søer og gylte, der holdes
indendørs til landbrugsmæssigt formål.
Lovforslaget omfatter søer i perioden fra fravænning
og indtil fire uger efter løbning og gylte i perioden fra
indsættelse i stald eller staldafsnit med henblik på
løbning og indtil fire uger efter løbning.
Det foreslås, at søer i perioden
fra pattegrisenes fravænning og indtil 4 uger efter
løbning og for gyltes vedkommende i perioden fra
indsættelse i stald eller staldafsnit og indtil fire uger
efter løbning alene må holdes i systemer, hvor de er
løsgående. De nævnte perioder svarer under
sædvanlige driftsformer til den tid, hvor søer og
gylte opholder sig i løbe- og kontrolafdelingen.
Lovforslaget indebærer således et
forbud mod fiksering af søer og gylte i løbe- og
kontrolafdelingen.
Der er allerede lovkrav om, at søer og
gylte skal være løsgående i
løsdriftssystemer fra senest 4 uger efter løbning
indtil 7 dage før forventet faring (løsdrift i
drægtighedsstalden). Dette krav gælder fra 1. januar
2013 for alle bedrifter i Danmark. Det foreslåede krav om, at
søer og gylte skal være løsgående i
løbe- og kontrolafdelingen, vil medføre, at
søer og gylte i Danmark kommer til at gå løse i
en væsentlig større del af deres produktive liv. Uden
krav om, at søer og gylte skal være
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen, er
søer løsgående i drægtighedsstalden
svarende til ca. 55 % af deres produktive liv. Med kravet om, at
søer og gylte skal være løsgående i
løbe- og kontrolafdelingen, bliver de løsgående
i ca. 80 % af tiden.
Forslaget indebærer, at søer og
gylte i løbe- og kontrolafdelingen skal være opstaldet
i løsdrift i større eller mindre grupper. I den
forbindelse foreslås det, at allerede gældende
arealkrav til opstaldning i løsdriftssystemer fastholdes, og
således også skal gælde for søer og gylte
i løbe- og kontrolafdelingen.
Enkelte dyr, som er aggressive, er blevet
angrebet af andre svin eller er syge eller skadede, kan opstaldes
midlertidigt i individuelle stier eller aflastningsstier. I forhold
til goldsøer vil det endvidere efter en konkret vurdering
være muligt at opstalde disse i individuelle stier eller
enkeltdyrsbokse i højst tre dage i den egentlige
brunstperiode, såfremt det vurderes, at dyret på grund
af sin adfærd kan skade sig selv eller andre dyr.
Der foreslås endvidere visse mindre
ændringer af loven som følge af, at loven med
indførelse af krav om, at søer og gylte skal
være løsgående i løbe- og
kontrolafdelingen også vil komme til at omfatte søer
og gylte, som ikke er drægtige.
Det foreslås, at lovændringen
træder i kraft den 1. januar 2015 for nybyggeri,
genopførte bygninger og større ombygninger, og med en
overgangsordning frem til 1. januar 2035 for eksisterende
bygninger.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget fremsættes på
baggrund af anbefaling fra Arbejdsgruppen om hold af svin i
arbejdsgruppens rapport »Arbejdsgrupperapport om hold af
svin, december 2010«. I rapporten anbefaler arbejdsgruppen,
at der indføres et forbud mod fiksering af søer og
gylte i løbeafdelingen.
Arbejdsgruppen blev første gang nedsat
i 1998 og siden nedsat igen i 2003 og 2007. Arbejdsgruppens arbejde
og anbefalinger har således også tidligere dannet
grundlag for lovgivning om hold af svin, herunder lov nr. 404 af
26. juni 1998 om indendørs hold af drægtige
søer og gylte.
Ved nedsættelsen i januar 2007 omfattede
arbejdsgruppens kommissorium blandt andet, jf. rapporten, at
arbejdsgruppen skulle foretage en undersøgelse og en
vurdering af forholdene for svin i produktionen og komme med
eventuelle forslag til ændringer af lovgivningen med henblik
på at forbedre de dyrevelfærdsmæssige forhold for
svin. Arbejdsgruppens undersøgelse og vurdering skulle tage
udgangspunkt i den tilgængelige videnskabelige forskning
på området, herunder de forskningsresultater, som
måtte foreligge fra Aarhus Universitet, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for
Husdyrvidenskab).
Arbejdsgruppens arbejde skulle i første
omgang blandt andet omfatte søers pladsbehov og brug af
farebokse til farende og diegivende søer. Arbejdsgruppen
undersøgte og vurderede derefter søers pladsbehov
både i løbe- og kontrolafdelingen og i
farestalden.
Der var i arbejdsgruppen enighed om, at det
på sigt bør være forbudt at fiksere søer
og gylte, men arbejdsgruppen fandt ikke, at et sådant forbud
skulle gennemføres i farestalden førend der
forelå viden om, hvordan en økonomisk rentabel
omlægning til løse søer i farestalden kunne
gennemføres i praksis, ligesom arbejdsgruppen fandt, at der
manglede viden om, hvordan et krav om løse søer i
farestalden nærmere burde udformes.
Arbejdsgruppen anbefalede på den
baggrund i sin ovennævnte rapport fra december 2010, at der
gennemføres et forbud mod fiksering i løbe- og
kontrolafdelingen, dvs. at søer og gylte skal være
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen, samt
på længere sigt et forbud mod fiksering i
farestalden.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
3.1.1. Lov om
indendørs hold af drægtige søer og
gylte
Den gældende lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013, bygger på
anbefalinger fra arbejdsgruppen om hold af svin. Med loven er
også implementeret Rådets direktiv 91/630/EØF af
19. november 1991 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn
til beskyttelse af svin (svinedirektivet), der med senere
ændringer er konsolideret ved Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008.
Der er i loven alene krav om, at søer
og gylte skal være løsgående i
løsdriftssystemer i større eller mindre grupper fra
senest 4 uger efter løbning og indtil 7 dage før
forventet faring (krav om løsdrift i
drægtighedsstalden). Dette følger af § 5 i
loven.
Det er således efter lovens regler
tilladt at holde søer og gylte fikserede i enkeltdyrsbokse i
perioden fra fravænning - for gyltes vedkommende fra
indsættelse i stald eller staldafsnit - indtil 4 uger efter
løbning.
I lovens § 6 er der fastsat konkrete
arealkrav, som gælder, når søer og gylte holdes
i løsdriftssystemer. Loven indeholder krav til det frit
tilgængelige stiareal i sådanne
løsdriftssystemer afhængig af, hvor mange søer
og gylte, der går sammen, ligesom der er krav til
stidimensioner og til udformning af gulve, jf. §§ 6, 7 og
7 a.
Loven indeholder i § 8 krav om
overbrusningsanlæg eller anden tilsvarende anordning i
løsdriftssystemer, således at dyrenes kropstemperatur
kan reguleres.
Loven indeholder i § 9 og § 9 a krav
om, at drægtige søer og gylte skal have permanent
adgang til en tilstrækkelig mængde halm eller andet
manipulerbart materiale, der kan opfylde deres behov for
beskæftigelses- og rodemateriale samt adgang til en
tilstrækkelig mængde halm, fyldigt foder eller foder
med højt fiberindhold, der kan give
mæthedsfølelse og opfylde deres behov for at
tygge.
Det følger af § 7 i loven, at hvor
drægtige søer og gylte holdes i enkeltdyrsbokse i de
første fire uger efter løbning, skal der være
mindst 90 cm fast gulv målt fra krybbens bagkant, og at
boksene skal være indrettet således, at hvert svin kan
lægge sig samt hvile og rejse sig uden besvær.
Kravet om løsdrift fra senest 4 uger
efter løbning og indtil 7 dage før forventet faring
indgik i den oprindelige affattelse af lov nr. 404 af 26. juni 1998
om hold af drægtige søer og gylte, der trådte i
kraft den 1. januar 1999. For hold af drægtige søer og
gylte i bygninger, der var taget i brug før lovens
ikrafttræden, var der fastsat en 15-årig
overgangsperiode, således at kravet først skulle
være opfyldt for alle bedrifter den 1. januar 2014.
Ved lov nr. 295 af 30. april 2003 blev
overgangsperioden imidlertid ændret, så kravet om
løsdrift i drægtighedsstalden nu skal være
opfyldt for alle bedrifter den 1. januar 2013. Ændringen
skete på baggrund af et EU-retligt krav om løsdrift i
perioden fra 4 uger efter løbning til en uge før det
forventede faretidspunkt gældende for alle bedrifter fra den
1. januar 2013.
3.1.2. Bekendtgørelse om beskyttelse af
svin
Bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003
om beskyttelse af svin (med senere ændringer) finder
anvendelse på bedrifter med svin, der holdes indelukket med
henblik på avl og opfedning.
Ved svin forstås i
bekendtgørelsen et svin i enhver alder, uanset om det
opdrættes til avl eller opfedning.
Af § 6 i bekendtgørelsen
følger, at opbinding af svin er forbudt.
Efter bekendtgørelsens § 12 skal
svinestalde være indrettet således, at hvert svin kan
lægge sig samt hvile og rejse sig uden besvær, og
samtlige svin skal have adgang til et fysisk og
temperaturmæssigt behageligt lejeareal, der er
tilstrækkeligt drænet og rent, og som gør det
muligt for alle dyrene at ligge ned samtidig. Endvidere skal svin
som udgangspunkt kunne se andre svin.
Af § 10 fremgår, at hvis svin
opstaldes flokvis, skal der træffes foranstaltninger til at
forhindre slagsmål, der går ud over normal
adfærd. Svin, der udviser vedvarende aggressivitet overfor
andre dyr, eller som er ofre for denne aggressivitet, skal
midlertidigt isoleres eller holdes på afstand af flokken.
Stien, hvor dyret opstaldes, skal være udformet
således, at hvert dyr let kan vende sig, hvis dette ikke er i
modstrid med specifik veterinærrådgivning.
Af § 11 fremgår det, at svin, som
holdes i flok, men som er syge eller skadede, kan opstaldes
midlertidigt i sygestier, herunder i individuelle stier.
I bekendtgørelsens § 16 stilles
der ydermere krav om, at gulvene hverken må være glatte
eller ujævne, så der er risiko for, at svinene kommer
til skade, og at de skal være udformet, konstrueret og
vedligeholdt således, at svin, der står eller ligger
på dem, ikke kommer til skade eller udsættes for
lidelse. Gulvene skal være tilpasset svinenes
størrelse og vægt og danne en hård, jævn
og stabil overflade. Endelig skal udlagt strøelse være
rent, tørt og uskadeligt for svinene.
Af § 20, stk. 2 i bekendtgørelsen
fremgår, at for ikke-drægtige søer og gylte
finder bestemmelserne om beskæftigelses- og rodemateriale i
lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte
tilsvarende anvendelse. § 20, stk. 2 henviser til bestemmelsen
i § 9 i lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte.
Af § 21 i bekendtgørelsen
fremgår, at efter fravænning og indtil løbning
skal hver so have adgang til en tilstrækkelig mængde
halm, fyldigt foder eller andet foder med højt fiberindhold,
der kan give mæthedsfølelse og opfylde soens behov for
at tygge. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 9 a i lov
om indendørs hold af drægtige søer og
gylte.
Bekendtgørelsens kapitel 5 indeholder
særlige bestemmelser vedrørende søer og gylte.
Efter § 23 i bekendtgørelsen skal søer og gylte,
der holdes i løsdriftssystemer, holdes i stabile grupper
eller flokke, der skal blandes mindst muligt.
Endelig fremgår det af
bekendtgørelsens § 29, at de krav til det frit
tilgængelige stiareal, som følger af § 6, stk. 1
i lov om udendørs hold af drægtige søer og
gylte, jf. ovenfor, også gælder for andre søer,
der holdes i flok.
3.2. Lovforslagets
indhold
3.2.1. Arbejdsgruppen om hold af svins overvejelser og
anbefalinger
Arbejdsgruppen om hold af svin har i sin
rapport fra december 2010, jf. ovenfor under pkt. 2, anført,
at fiksering af søer er forbundet med en række
velfærdsmæssige konsekvenser, som må antages at
være nogenlunde de samme, uanset på hvilket tidspunkt i
den produktionsmæssige cyklus søerne fikseres.
Ved fiksering forstås den situation,
hvor søerne er opstaldet i en boks, som de ikke kan vende
sig i. Søerne er derimod ikke fikseret i den forstand, at de
ikke kan rejse eller lægge sig uden besvær, eller at de
er bundet i boksene.
Arbejdsgruppen har i sin rapport peget
på forskningsresultater vedrørende fiksering af
søer i farestalden, som bl.a. viser, at fiksering har en
direkte negativ effekt på søers mulighed for at
termoregulere, hvortil kommer, at fikserede søer ofte
støder på inventaret, når de rejser og
lægger sig, hvilket kan medføre hudskader. Fikseringen
indebærer herudover bl.a. negativ påvirkning af
søers muskelstyrke, negativ sundhedsmæssig effekt
på søers klove og ben, fortykning af huden, reduceret
hjerte-kar-sundhed, reduceret knoglestyrke og generel
forhøjet sygelighed. Endvidere har arbejdsgruppen henvist
til, at forskning viser, at forekomsten af stress hos fikserede
søer i form af øget hjertefrekvens og forhøjet
koncentration af stresshormon er højere end hos
løsgående søer.
Arbejdsgruppen peger endvidere på, at
søer i den såkaldte forbrunst, som begynder 2-3 dage
efter fravænning og efterfølges af den egentlige
brunst, som varer 2-3 dage, er meget aktive, rastløse og
motiverede for social kontakt sammenlignet med andre perioder af
deres produktive liv. Gennem de 2-3 dage, som den egentlige brunst
varer, brydes søernes døgnrytme endvidere af hyppige
perioder på 1-1,5 timer, hvor søerne udfører
stor social aktivitet (i form af snusen, flankepuf, bestigning af
andre søer og spontan indtagen af ståpositur foran
orneboksen). Disse perioder efterfølges af korte
hvileperioder af cirka samme varighed. Denne aktivitet er en del af
søernes naturlige brunstadfærd, og den er igangsat og
reguleret af hormoner, der initierer ægløsning og
brunst. Fiksering af søer i brunstperioden hindrer, at den
stærkt indre styrede motivation kan komme til udtryk, hvilket
kan medføre stress og frustration.
Arbejdsgruppen har desuden påpeget, at
gruppeopstaldning (modsat fiksering i enkeltdyrsbokse) af
søer før brunsten, dvs. ved indsættelse i
løbe- og kontrolafdeling, i praksis giver søerne
bedre muligheder for at danne en rangorden med mindre voldsom
aggression end for søer, som først gruppeopstaldes i
drægtighedsafdelingen. Dette skal ses i sammenhæng med,
at der fra 1. januar 2013 gælder et krav om løsdrift i
drægtighedsstalden for alle bedrifter, jf. ovenfor under pkt.
3.1.1. Gruppeopstaldes søerne sammen før brunsten,
kan dette desuden i sig selv medvirke til at dæmpe
rangkampenes varighed og derved reducere forekomsten og graden af
social stress, idet de hormonelle ændringer forbundet med
brunst øger søernes motivation for tæt social
kontakt, og derved dæmper den sociale aggression, som normalt
ses nogle dage efter gruppering.
Arbejdsgruppen har endelig henvist til, at der
i dag foreligger god viden om egnede management- og
opstaldningsforhold af søer holdt i grupper under
brunst.
For så vidt angår de
økonomiske konsekvenser af at indføre krav om
løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen samt i
farestalden har Fødevareøkonomisk Institut ved
Københavns Universitet (nu Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet) udarbejdet
en rapport med økonomiske analyser, der har dannet grundlag
for arbejdsgruppen om hold af svins anbefalinger.
Der er i økonomirapporten foretaget en
beregning af de driftsøkonomiske konsekvenser på
bedriftsniveau af produktionssystemer med løsdrift i
henholdsvis løbe- og kontrolafdelingen og farestalden.
På bedriftsniveau er beregningen foretaget ud fra en
modelbedrift med ca. 1.000 årssøer, svarende til ca. 1
promille af den samlede produktionskapacitet i Danmark. Endvidere
er disse beregninger på driftsniveau opregnet til
sektorniveau.
Beregningerne er fortaget ud fra en
række forskellige scenarier for løsdriftssystemer i
både løbe- og kontrolafdelingen og farestalden og
på baggrund af økonomiske nøgletal for branchen
over en længere årrække.
Uanset hvilket scenarium, der anvendes, viser
beregningerne, at der er betydelige meromkostninger forbundet med
at udvide kravene til løsdrift i forhold til den
nuværende situation, hvor der kun er krav om løsdrift
i drægtighedsstalden. Meromkostningerne ved at omlægge
til løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen er dog
betydeligt mindre end ved at indføre krav om løsdrift
i farestalden. Meromkostningerne vedrører både
bygningsinvesteringer som følge af øgede arealkrav,
øget arbejdstidsforbrug til management af løsdrift
samt en række øvrige driftsomkostninger.
På sektorniveau vil det, alt efter valg
af model og overgangsbestemmelser, føre til et årligt
gennemsnitligt tab for erhvervet på mellem 190 mio. kr. og
1.125 mio. kr. For konsekvenserne af den i lovforslaget
foreslåede model for løsgående søer og
gylte i løbe- og kontrolafdelingen henvises til pkt. 5
nedenfor vedrørende de administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Sektoranalysen viser, at valget af
overgangsperiode har stor betydning for størrelsen af det
tab, sektoren kan imødese som følge af overgang til
løsdrift i produktionssystemet.
Beregningerne viser endvidere, at de
økonomiske forskelle mellem de forskellige
produktionssystemer ikke er større end de forskelle i
økonomiske resultater, som man i praksis finder mellem de
bedste og de dårligste smågriseproducenter, hvilket
skyldes forskelle i kvaliteten af management. Et lovkrav om
løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen kan derfor
være med til at øge forskellene mellem producenterne,
hvilket kan forstærke strukturudviklingen i landbruget,
herunder navnlig ved at smågriseproducenterne med de bedste
resultater overtager produktionen fra dem, der har dårligere
resultater.
Kravet om øget løsdrift i dansk
svineproduktion vil medføre, at kravene til svineproduktion
i Danmark vil overstige kravene i EU (svinedirektivet), hvor der
fra 1. januar 2013 kun er krav om løsdrift fra senest 4 uger
efter løbning indtil 7 dage før forventet faring
(løsdrift i drægtighedsstalden). På sektorniveau
er det på denne baggrund vurderingen, at merinvesteringerne
som udgangspunkt ikke vil føre til større indtjening
i sektoren. Det skyldes bl.a., at dansk svineproduktion arbejder i
et åbent marked, hvor størstedelen af produktionen
eksporteres, og chancen for at overvælte omkostningerne til
forbedret dyrevelfærd på forbrugerne derfor er
lille.
På baggrund af arbejdsgruppens
overvejelser har der været enighed i arbejdsgruppen om, at
det bør være forbudt at fiksere søer og gylte i
løbe- og kontrolafdelingen. Under henvisning til de
analyseresultater, som er fremkommet i den økonomiske
rapport fra Fødevareøkonomisk Institut ved
Københavns Universitet (nu Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet), har
arbejdsgruppen dog fundet, at et forbud mod fiksering i
løbe- og kontrolafdelingen først bør
træde i kraft for nybyggeri om en årrække. I den
forbindelse har arbejdsgruppen bemærket, at selv om man i
Danmark har lang erfaring med løsgående søer i
løbe- og kontrolafdelingen, vil det - navnlig af hensyn til
de økonomiske konsekvenser af et forbud mod fiksering -
være hensigtsmæssigt, hvis erhvervet indrømmes
en frist, som kan sikre, at et forbud mod fiksering i løbe-
og kontrolafdelingen vil kunne gennemføres på en
så ansvarlig måde som muligt.
Arbejdsgruppen har derfor anbefalet, at der i
lovgivningen indføres et forbud mod fiksering i løbe-
og kontrolafdelingen, som skal træde i kraft den 1. januar
2021 for nybyggeri og større ombygninger. For eksisterende
byggeri har arbejdsgruppen anbefalet, at der fastsættes
passende overgangsordninger.
Med hensyn til krav om løsdrift i
farestalden har arbejdsgruppen ikke fundet, at der på
nuværende tidspunkt bør indføres krav i
lovgivningen om løsdrift i farestalde, idet der efter
arbejdsgruppens opfattelse fortsat mangler viden om, hvordan en
økonomisk rentabel omlægning til løsdrift kan
gennemføres i praksis. Arbejdsgruppen har af samme grund
ikke fundet, at der på nuværende tidspunkt bør
indføres krav om løsdrift i farestalden med en
udskudt ikrafttræden.
Sammenfattende har arbejdsgruppen
således anbefalet, at der indføres krav om, at
søer og gylte skal være løsgående i
løbe- og kontrolafdelingen, som skal træde i kraft i
2021 for nybyggeri og større ombygninger og med en passende
overgangsordning for eksisterende byggeri, samt at der ikke
på nuværende tidspunkt indføres krav om
løsdrift i farestalden, men i stedet over en 10-årig
periode gennemføres en frivillig overgang til
løsdrift med henblik på, at der herefter kan
indføres et lovkrav herom.
3.2.2. Løsgående søer og gylte i
løbe- og kontrolafdelingen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri er enig med arbejdsgruppen om hold af svin i, at der
bør indføres et lovkrav om, at søer skal
holdes løsgående i perioden fra fravænning og
indtil 4 uger efter løbning og tilsvarende for gylte i
perioden fra indsættelse i stald eller staldafsnit med
henblik på løbning og indtil 4 uger efter
løbning (forbud mod fiksering i løbe- og
kontrolafdelingen).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri kan i den forbindelse tilslutte sig de synspunkter om
dyrevelfærdsmæssige problemer forbundet med fiksering,
som er fremført i arbejdsgrupperapporten. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er således enig med
arbejdsgruppen i, at fiksering af søer og gylte
indebærer væsentlige velfærdsproblemer, og det er
derfor også ministeriets opfattelse, at det bør
være målsætningen, at søer og gylte
på sigt skal være løsgående hele deres
liv.
Gennemførelse af en sådan
målsætning vil være et ambitiøst skridt i
retning af bedre dyrevelfærd og vil
dyrevelfærdsmæssigt placere Danmark i front blandt alle
de større svineproducerende lande.
Det vil dog samtidig medføre store
omkostninger for erhvervet og indebære en omfattende
omlægning af den danske svineproduktion, hvis
målsætningen skal gennemføres. Henset til den
generelle økonomiske situation for dansk landbrug, og
svinesektorens store betydning for beskæftigelsen, bør
krav om løsdrift derfor indføres under hensyntagen
til, at erhvervet som helhed fortsat kan opretholde en
økonomisk bæredygtig produktion. Derfor har ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri vurderet, at der
bør fastsættes en passende overgangsordning.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har endvidere noteret sig, at danske svineproducenter
allerede har lang erfaring med svineproduktion med
løsgående søer og gylte i løbe- og
kontrolafdelingen, idet systemer med løsgående
søer og gylte bl.a. har været anvendt i en
årrække til produktion af de såkaldte UK-grise
(Englandsgrise) med henblik på eksport til det britiske
marked. Som led i denne produktionsform opstaldes dyrene enten i
individuelle stier eller i flok (grupper). Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i den forbindelse noteret
sig, at produktion med løsgående søer og gylte
i løbe- og kontrolafdelingen allerede udgør ca. 10
pct. af den danske svineproduktion.
På den baggrund vurderer Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der bør
indføres krav om, at søer og gylte skal være
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen ved
opstaldning af dyrene i større eller mindre grupper.
3.2.3. Ikrafttrædelsestidspunkt og
overgangsbestemmelser
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri noterer sig i lighed med arbejdsgruppen, at kravet om at
søer og gylte skal være løsgående i
løbe- og kontrolafdelingen, ifølge de beregninger,
som Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns
Universitet (nu Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet) har
foretaget til brug for arbejdsgruppens rapport, vil medføre
store økonomiske omkostninger for erhvervet, som det er
nødvendigt at tage hensyn til ved fastlæggelsen af,
hvornår kravet bør træde i kraft.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri finder dog, at krav om, at søer og gylte skal
være løsgående i løbe- og
kontrolafdelingen, bør træde i kraft tidligere end i
2021 for nybyggerier og større ombygninger, som anbefalet af
arbejdsgruppen.
Baggrunden herfor er et tungtvejende hensyn
til dyrevelfærden, herunder er det af betydning, at
svineproducenter ikke vil have mulighed for i en længere
periode, som det vil være tilfældet ved
ikrafttræden i 2021, at igangsætte byggeri under de
gamle regler, for på den måde at udskyde overgangen til
løsdrift, og dermed omgå hensynet bag de nye regler.
På denne baggrund foreslås det, at kravet finder
anvendelse fra 1. januar 2015 for nybyggeri, genopførte
bygninger og større ombygninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer, at det er hensigtsmæssigt at stille krav
om, at ikke kun nybyggerier, men også ombygninger af et vist
omfang udløser krav om, at søer og gylte i
løbe- og kontrolafdelingen skal være
løsgående. Derved undgås det, at
svineproducenter i strid med intentionen bag lovforslaget kan
udskyde en omstilling til løsdrift i løbe- og
kontrolafdelingen i forbindelse med større ombygninger af
eksisterende svinestalde.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har i denne sammenhæng overvejet, hvordan
større ombygninger i praksis kan afgrænses, dvs. hvor
omfattende en ombygning - som foretages efter
ikrafttrædelsestidspunktet den 1. januar 2015 - skal
være for at blive omfattet af kravet om, at søer og
gylte skal være løsgående i løbe- og
kontrolafdelingen.
Ministeriet finder, at der ved
afgørelsen af, om der foreligger en større ombygning,
for det første vil skulle lægges afgørende
vægt på, om ombygningen forudsætter, at der skal
indhentes en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse. Hvis ombygninger, herunder tilbygninger,
udføres på baggrund af en tilladelse eller
godkendelse, vil der være tale om en større
ombygning.
Ministeriet vil undersøge mulighederne
for etablering af en anmelderordning til brug ved opfyldelse af
kravet om løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen, jf.
bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af
husdyrbrug. I henhold til § 30 i bekendtgørelsen
eksisterer der allerede en anmelderordning i forhold til opfyldelse
af dyrevelfærdsmæssige krav i forhold til lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte, men
denne anmelderordning vedrører krav, der er trådt i
kraft den 10. april 2011 eller tidligere. Også ombygninger,
der sker i henhold til en afgørelse efter anmeldelse til
kommunen i henhold til en eventuel fremtidig anmelderordning i
forhold til opfyldelse af de dyrevelfærdsmæssige krav
som omfattet af dette lovforslag, vil forventeligt blive betragtet
som en større ombygning.
I andre situationer vil det blive tillagt
vægt, om alle dyr i forbindelse med et byggeri naturligt vil
skulle tages ud af en bygning eller den del af en bygning, der
udgøres af løbe- og kontrolafdelingen, og derpå
genindsættes ved byggeriets afslutning. I sådanne
tilfælde vil der også være tale om en
større ombygning, og byggeriet vil derfor være
omfattet af kravene om løsdrift i løbe- og
kontrolafdelingen.
Det foreslås, at der for eksisterende
bygninger fastsættes en overgangsperiode på 20 år
regnet fra forbuddets ikrafttræden den 1. januar 2015,
således at kravet om, at søer og gylte skal være
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen vil
gælde for alle bygninger fra den 1. januar 2035.
Overgangsordningen vil gælde for alle
bygninger, der er taget i brug før den 1. januar 2015,
medmindre bygningerne undergår en større
ombygning.
For bygninger, der er taget i brug før
den 1. januar 2015, og som undergår ændringer, herunder
større ombygninger, men hvor der inden den 1. januar 2015 er
indsendt ansøgning til kommunen om tilladelse eller
godkendelse af staldanlæg til søer og gylte i
løbe- og kontrolafdelingen gælder overgangsordningen
også. Overgangsordningen gælder også, selv om
tilladelse eller godkendelse først meddeles efter lovens
ikrafttræden, såfremt ansøgning er indsendt
inden lovens ikrafttræden. Dette indebærer, at i
tilfælde af, at der meddeles afslag på en
ansøgning om tilladelse eller godkendelse, og ved eventuel
påklage eller eventuel indbringelse for domstolene af
afslaget vil det afgørende være, for at byggeriet vil
kunne være omfattet af overgangsordningen, at
ansøgning om tilladelse eller godkendelse er indsendt inden
lovens ikrafttræden og afslaget omgøres.
Endelig gælder overgangsordningen for
nyopførte eller genopførte bygninger til hold af
søer og gylte, der opføres på baggrund af enten
en tilladelse eller godkendelse, der er meddelt inden lovens
ikrafttræden den 1. januar 2015, eller en tilladelse eller
godkendelse, der meddeles efter den 1. januar 2015 som følge
af ansøgning indgivet til kommunen inden den 1. januar
2015.
I forhold til overgangsordningen og
eksisterende bygninger skal der, for at disse kan være
omfattet af overgangsordningen, være tale om bygninger, der
inden lovens ikrafttræden den 1. januar 2015 er taget i brug
med staldanlæg til søer og gylte i en løbe- og
kontrolafdeling. Dette gælder dog ikke hvis der, som
nævnt ovenfor, er indsendt ansøgning om tilladelse
eller godkendelse inden 1. januar 2015. Der vil være tale om
ny ibrugtagning ved indsættelse efter 1. januar 2015 af
søer og gylte i en løbe- og kontrolafdeling i en
bygning, der tidligere har været anvendt til andet
formål. Tilsvarende vil der være tale om ny
ibrugtagning hvis det, i forbindelse med et byggeri, vil være
naturligt at tage alle dyr ud af en bygning eller den del af en
bygning, der udgøres af løbe- og kontrolafdelingen,
for derefter at genindsætte dyrene ved byggeriets afslutning.
I begge situationer vil byggeriet være omfattet af kravene om
løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen, og dermed ikke
være omfattet af overgangsordningen.
I forbindelse med fastsættelse af
overgangsordningen for eksisterende byggeri er det endvidere efter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering
afgørende, at svinestalde, som før lovens
ikrafttræden den 1. januar 2015 er opført og indrettet
til hold af søer og gylte i systemer med enkeltdyrsbokse i
løbe- og kontrolafdelingen, kan anvendes, indtil de er
afskrevet og skal fornys. En normal driftsmæssig
afskrivningsperiode for svinestalde er på 20-25 år.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet. Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har vurderet, at
lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser af
betydning for erhvervslivet.
Det vurderes, at lovforslaget vil have
betydelige økonomiske konsekvenser for erhvervet.
Dette skal tillige ses i lyset af, at kravet
om løsdrift i løbe-og kontrolafdelingen vil
medføre, at kravene til svineproduktion i Danmark vil
overstige kravene i EU (svinedirektivet), hvor der på
nuværende tidspunkt (fra 1. januar 2013) kun er krav om
løsdrift fra senest 4 uger efter løbning indtil 7
dage før forventet faring.
Fødevareøkonomisk Institut ved
Københavns Universitet (nu Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet) udarbejdede
i november 2010 økonomiske analyser til brug for
arbejdsgruppen om hold af svin, jf. ovenfor under punkt 3.2.1.
Analyserne viste, at et krav om løsgående søer
og gylte i løbe- og kontrolafdelingen samt i farestalden vil
være forbundet med betydelige økonomiske konsekvenser
for erhvervet på både bedrifts- og sektorniveau.
Det skønnes, at initiativet samlet set
ved indfasning fra 2015 og over en 20-årig periode på
sektorniveau vil medføre et årligt gennemsnitligt
indtjeningstab på 314 mio. kr.
Det bemærkes, at Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns
Universitet pr. 1. februar 2013 har foretaget en fornyet vurdering
af gyldigheden af de i arbejdsgruppen om hold af svin indeholdte
konklusioner for så vidt angår de økonomiske
analyser ved overgang til løsdrift i løbeafdelingen i
smågriseproduktionen. Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi vurderer, at konklusionerne fortsat er
gældende, og at de ovenfor beskrevne konsekvenser fortsat er
de samme.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det skønnes, at det ikke kan udelukkes,
at lovforslaget vil kunne indebære miljømæssige
konsekvenser af et vist omfang. Eksisterende staldanlæg til
søer og gylte i løbe- og kontrolafdelinger er
indrettet forskelligt, herunder i forhold til udformning af gulve
og gyllesystemer. Omfanget af eventuelle miljømæssige
konsekvenser vil afhænge af de ændringer, der vil
skulle foretages i eksisterende staldanlæg for at opfylde det
nye krav om løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen
samt af indretningen af staldanlæg i løbe- og
kontrolafdelinger i nyopførte bygninger. Ændring af
staldsystem vurderes at øge ammoniakemissionen, men det er
endnu uvist, hvor stor forøgelsen vil være, fordi det
vil afhænge af den nærmere udformning af det nye
staldsystem. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
vil i regi af normtalsudvalget undersøge betydningen af de
nye staldsystemer, således, at de miljømæssige
konsekvenser kan belyses og indgå i normerne. Herved kan
miljøvurderinger og beregninger på husdyrbrug, som
overgår til de nye staldsystemer, foretages på et
korrekt fagligt niveau.
8. Forholdet til
EU-retten
I 1991 blev Rådets direktiv
91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin vedtaget
(svinedirektivet). Direktivet indeholder mindstekrav for svin, der
holdes indelukket med henblik på avl og opfedning. Direktivet
er udtryk for en minimumsharmonisering af området. De enkelte
EU-lande har således mulighed for at fastsætte
videregående regler til beskyttelse af svins velfærd
end reglerne i direktivet.
Direktiv 91/630/EØF blev ændret
ved Rådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001.
Ændringerne vedrører hovedsageligt en række krav
til forbedring af velfærden for søer, herunder bl.a.
krav om løsdrift fra senest 4 uger efter løbning og
indtil 7 dage før forventet faretidspunkt (krav om
løsdrift i drægtighedsstalden). Dette krav er
gældende for alle bedrifter i Danmark fra den 1. januar
2013.
Kravet om løsdrift i
drægtighedsstalden var på tidspunktet for
ændringen af direktivet, jf. ovenfor, allerede gældende
i Danmark, men med en overgangsordning frem til 1. januar 2014.
Denne dato blev senere ændret til 1. januar 2013 i
overensstemmelse med direktivet.
Direktiv 91/630/EØF blev endvidere
ændret ved Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november
2001. Direktivet er konsolideret ved Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin.
Idet EU-direktivet er et minimumsdirektiv kan
medlemslandene fastsætte strengere nationale krav.
Fastsættelse af krav om, at søer og gylte skal
være løsgående i løbe- og
kontrolafdelingen udgør videregående regler til
beskyttelse af svins velfærd end reglerne i direktivet.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende institutioner og
organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA,
Alimentas ApS, Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen
for konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for
Miljø og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed,
CIBIS - Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa,
DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Krebseavlerforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Dyreværn
i Århus, Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk
Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Isindustri, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter,
Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI, Center for
Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI
Handel, Diabetesforeningen, Diagnostica ApS, DTU -
Fødevareinstituttet, DTU - Veterinærinstituttet, DOSO
- DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Dag Komite, Dyrenes Hjælpekomité Freja,
Dyrenes Venner, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsforeningernes Fællesråd,
Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS, Ecscomv/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite Food Aps,
Emballageindustrien, EMCON, Erhvervsbladet, Eurofins Steins
Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade
Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr, Foodcare,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen
Aktive Dyrerettigheder , Foreningen Fair Dog, Foreningen af
Tilsynsfunktionærer , Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Foreningen til
Værn for Værgeløse Dyr, FS-C.dk (Food Safety
Consult), FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Gigtforeningen, Greenpeace, Grøn
hverdag, Happy Smiley, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hesteinternatet af 1999, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, HygiejneGruppen,
Højmarklaboratoriet a/s, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, Kantineledernes Landsklub, KGH
customs services Danmark, KGH customs services Sverige, Kopenhagen
Fur, Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Kuluk consult ApS, Landbrug og
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Komitéen mod Dyreforsøg, Landsforeningen til
Oplysning om og Afskaffelse af Vivisektion i Danmark ,
Landskontoret for Heste, Landsorganisationen i Danmark, Lolex aps,
Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Ninkovich Consult ApS v/
Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Plastindustrien i
Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Rådet for Dyreforsøg, Rådet vedrørende
Hold af Særlige Dyr, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Sammark, Sedan, Sills &
Løndal Rådgivning, Aps, Slagtermestre og
Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop Spild
Af Mad, Sundhedsraadet, Veterinærmedicinsk Industriforening,
Videncenter for Svineproduktion, Videncenter for Landbrug,
Videncentret For Landbrug, WSPA Danmark, Økologisk
Landsforening.
| | | | | | | | | | | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Betydelige økonomiske
konsekvenser | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen administrative konsekvenser af
betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Det kan ikke udelukkes, at der kan
være tale om miljømæssige konsekvenser af et
vist omfang i form af risiko for øget
ammoniakfordampning. | Forholdet til EU-retten | I forhold til Rådets direktiv
2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave), der er et
minimumsharmoniseringsdirektiv, er der tale om fastsættelse
af et højere beskyttelsesniveau i forhold til beskyttelse af
svins velfærd end reglerne i direktivet. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre titlen
på lov om indendørs hold af drægtige søer
og gylte til: »Lov om indendørs hold af gylte,
goldsøer og drægtige søer«.
Med lovforslaget vil den nuværende lov
om indendørs hold af drægtige søer og gylte
ændres fra kun at omfatte drægtige søer og gylte
til også at omfatte søer i perioden fra
fravænning og indtil 4 uger efter løbning, samt for
gyltes vedkommende fra indsættelse i stald eller staldafsnit
med henblik på løbning og indtil 4 uger efter
løbning. Der vil således blive tale om en udvidelse af
forbuddet mod fiksering af drægtige søer og gylte i
drægtighedsstalden til også at omfatte et forbud mod
fiksering af ikke-drægtige gylte og goldsøer i
løbe- og kontrolafdelingen. Det er på denne baggrund,
at lovens nuværende titel foreslås ændret. Ved
goldso forstås en so efter fravænning og indtil
løbning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Den nuværende lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte indeholder visse
bestemmelser, som gennemfører dele af Rådets direktiv
2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin. Det nævnte direktiv er en kodifikation
af Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin og tre senere ændringsretsakter. Der foreslås
indsat en fodnote herom til lovens titel.
Det bemærkes, at der ikke med dette
lovforslag gennemføres nye direktivbestemmelser i dansk ret.
Den foreslåede fodnote har alene til formål at oplyse,
at lov om indendørs hold af drægtige søer og
gylte allerede indeholder bestemmelser, som gennemfører dele
af det nævnte direktiv. Det bemærkes i den forbindelse,
at der som følge af EU-domstolens seneste praksis skal
indsættes notehenvisninger i nationale forskrifter, der
gennemfører direktiver, selv i tilfælde, hvor der
foreligger overensstemmelse mellem direktivet og de
pågældende nationale forskrifter.
Til nr. 3
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1, idet der
foreslås indført bestemmelser i loven om
ikke-drægtige gylte og goldsøer, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1. Ved goldso
forstås en so fra fravænning og indtil løbning,
jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Loven finder efter de foreslåede
ændringer anvendelse på både goldsøer og
drægtige søer. Det foreslås derfor, at der
indføjes definitioner på henholdsvis en goldso og en
drægtig so. Ved goldso forstås en so efter
fravænning og indtil løbning, jf. lovforslagets §
1, nr. 4. Ved en drægtig so forstås en so fra
løbning og indtil faring, jf. lovforslagets § 1, nr.
4.
Til nr. 5
Henvisningen til De Europæiske
Fællesskaber i lovens § 3 foreslås ændret
til en henvisning til Den Europæiske Union. Den
foreslåede ændring er en konsekvens af
Lissabontraktatens ikrafttræden.
Til nr. 6
Det foreslås, at søer i perioden
fra fravænning og indtil 4 uger efter løbning skal
være løsgående i løsdriftssystemer i
større eller mindre grupper, og at det samme skal
gælde for gylte i perioden fra indsættelse i stald
eller staldafsnit med henblik på løbning og indtil 4
uger efter løbning (forbud mod fiksering i løbe- og
kontrolafdelingen).
Forslaget vil medføre, at der kommer
til at gælde et forbud mod fiksering af søer og gylte
i de angivne perioder på samme måde som der efter de
gældende regler gælder et forbud mod fiksering af
søer og gylte i perioden fra senest 4 uger efter
løbning og indtil 7 dage før forventet faring.
På grund af variationer mellem de
enkelte svineproducenters driftssystemer er det fundet mest
hensigtsmæssigt at afgrænse den periode, hvor det
kræves, at søer og gylte holdes i
løsdriftssystemer i større eller mindre grupper, som
en tidsmæssigt bestemt del af søernes og gyltenes
produktionscyklus og ikke som den tid, de opholder sig i
nærmere angivne stalde eller staldafsnit.
For søers vedkommende foreslås
den periode, hvor de efter lovforslaget som noget nyt skal holdes
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen,
således afgrænset til perioden fra fravænning og
indtil 4 uger efter løbning, hvilket er i overensstemmelse
med arbejdsgruppen om hold af svins anbefaling om forbud mod
fiksering i løbe- og kontrolafdelingen. For gyltes
vedkommende må der efter Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris opfattelse gælde en anden
afgrænsning, da gylte er hundyr, som endnu ikke har faret, og
som derfor heller ikke har fravænnede pattegrise. På
den baggrund foreslås det nye krav for gyltes vedkommende
afgrænset i lovteksten således, at kravet begynder at
finde anvendelse på det tidspunkt, hvor gylten
indsættes i stald eller staldafsnit (løbe- og
kontrolafdelingen) med henblik på løbning.
Enkelte dyr, som er aggressive, er blevet
angrebet af andre svin eller er syge eller skadede vil fortsat
kunne flyttes til individuelle stier eller aflastningsstier. Med
den foreslåede bestemmelse vil sådanne dyr også
fortsat midlertidigt kunne opstaldes i individuelle stier eller
aflastningsstier.
Nærmere krav til indretningen og
anvendelsen af individuelle stier og aflastningsstier følger
af lovens § 7 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 9.
Det foreslås, at goldsøer i
højst tre dage i den egentlige brunstperiode efter en
konkret vurdering kan opstaldes i individuelle stier eller
enkeltdyrsbokse såfremt det vurderes, at dyret på grund
af sin adfærd kan skade sig selv eller andre dyr. Ved
opstaldning i individuelle stier skal kravene i lovens § 7 a
til individuelle stier være opfyldt, jf. lovforslagets §
1, nr. 9. Ved opstaldning i enkeltdyrsboks skal kravene i lovens
§ 7 til enkeltdyrsbokse være opfyldt, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8.
Den egentlige brunst indtræder typisk
mellem dag 4-6 efter fravænning. Søerne er i denne
periode motiverede for social aktivitet i form af fx flankepuf og
opspring på andre søer, og det antages, at fiksering,
der hindrer denne adfærd, kan resultere i stress og
frustration. Denne brunstaktivitet med flankepuf og hyppige
opspring på andre søer kan imidlertid også give
anledning til alvorlige skader, især benskader. Det er derfor
fundet hensigtsmæssigt at tillade, jf. ovenfor, at
goldsøer - dog alene efter en konkret vurdering af det
enkelte dyr - kan opstaldes i individuelle stier eller
enkeltdyrsbokse i højst tre dage i den egentlige brunst,
såfremt det vurderes, at dyret på grund af sin
adfærd kan skade sig selv eller andre dyr. Der må ikke
være tale om en rutinemæssig opstaldning af
goldsøer i individuelle stier eller enkeltdyrs-bokse.
Hensynet til at undgå alvorlige skader er således
vurderet som væsentligt i forhold til søernes
motivation for social aktivitet.
For så vidt angår
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser for kravet om at
søer og gylte skal være løsgående i
løbe- og kontrolafdelingen henvises til pkt. 3.2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger og til
bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
I henhold til den nugældende lovs §
6, stk. 3 gældende for løsdriftssystemer til
søer og gylte i drægtighedsstalden må den
enkelte sti på intet sted være smallere end 3 m. Denne
bestemmelse foreslås videreført som også
gældende for løsdriftssystemer i løbe- og
kontrolafdelingen. I tillæg foreslås indført et
lempeligere krav for gylte. Fra indsættelse i stald eller
staldafsnit med henblik på løbning og indtil fire uger
efter løbning er det almindeligt at holde gylte i så
små grupper, at det ikke skønnes nødvendigt med
et krav om minimum 3 m. De 2,4 m. svarer til, hvad der efter
Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin gælder,
når dyr fra fire uger efter løbning holdes i flokke
på færre end seks dyr, jf. artikel 3, stk. 4 i
direktivet.
Til nr. 8
Efter § 7 i lov om indendørs hold
af drægtige søer og gylte skal der, hvor
drægtige søer og gylte holdes i enkeltdyrs-bokse i de
første 4 uger efter løbning, være mindst 90 cm
fast gulv målt fra krybbens bagkant. Endvidere skal boksene
være indrettet således, at hvert svin kan lægge
sig samt hvile og rejse sig uden besvær.
Bestemmelsen fik sin nuværende ordlyd
ved lov nr. 295 af 30. april 2003, hvorved det blev
præciseret, at bestemmelsen finder anvendelse på de
enkeltdyrsbokse, hvor drægtige søer og gylte kan
holdes i de første fire uger efter løbning.
Bestemmelsen foreslås ændret som
følge af, at lovforslaget indebærer, at ved nybyggeri
og større ombygninger kan gylte, goldsøer og
drægtige søer ikke holdes i enkeltdyrs-bokse. Samtidig
foreslås der indført en mulighed for, at
goldsøer kan holdes i enkeltdyrsbokse i højst tre
dage i den egentlige brunstperiode, jf. § 5, stk. 1, sidste
punktum, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Bestemmelsen vil finde anvendelse fra 1.
januar 2015.
Bestemmelsen i den nugældende § 7
foreslås fortsat at skulle være gældende frem til
den 1. januar 2035 for eksisterende bygninger, jf. lovforslagets
§ 2, stk. 3 , idet eksisterende enkeltdyrsbokse i en
løbe- og kontrolafdeling vil kunne anvendes indtil 1. januar
2035, medmindre løbe- og kontrolafdelingen inden da
undergår en større ombygning, jf.
overgangsbestemmelserne i lovforslagets § 2, stk. 2 . Pr. 1.
januar 2035 foreslås kravet om løsdrift i løbe-
og kontrolafdelingen at skulle gælde for alle bedrifter.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 6. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 10
Lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte indeholder i § 8 et krav om, at der for
drægtige søer og gylte i løsdriftssystemer skal
være installeret et overbrusningsanlæg eller en
tilsvarende anordning, hvorved dyrenes kropstemperatur kan
reguleres.
Kravet bygger ikke på en EU
forpligtelse, men har indgået i loven, siden den blev
vedtaget i sin oprindelige skikkelse i 1998, på grundlag af
en anbefaling fra den daværende arbejdsgruppe om hold af
svin. Bestemmelsen har til formål at sikre, at svin får
mulighed for at få kroppen afkølet, når det er
varmt eller efter fysisk aktivitet. Baggrunden for kravet er, at
svin ikke har svedkirtler på kroppen og derfor ikke kan svede
over hele kroppen som f.eks. mennesker.
Som følge af, at der med lovforslaget
foreslås indført krav om, at søer og gylte skal
være løsgående i en del af produktionscyklussen,
hvor dyrene ikke er drægtige, foreslås bestemmelsens
anvendelsesområde udvidet derved, at betingelsen om, at der
skal være tale om drægtige dyr, udgår.
Kravet om overbrusningsanlæg eller anden
tilsvarende anordning vil herefter gælde for alle søer
og gylte inden for lovens anvendelsesområde.
Det bemærkes i den forbindelse, at der
efter § 4 i lov om indendørs hold af smågrise,
avls- og slagtesvin også gælder et krav om
overbrusningsanlæg eller en tilsvarende anordning, der skal
bruges til at regulere dyrenes kropstemperatur, i stier til
smågrise over 20 kg, avls- og slagtesvin.
Til nr. 11
Lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte indeholder i § 9 et krav om, at
drægtige søer og gylte skal have permanent adgang til
en tilstrækkelig mængde rode- og
beskæftigelsesmateriale. Denne bestemmelse finder allerede
tilsvarende anvendelse for ikke drægtige søer og
gylte, jf. § 20, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 323 af 6.
maj 2003 om beskyttelse af svin (med senere ændringer).
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 9 udvides til også at omfatte ikke drægtige
søer og gylte, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 1. Indføjes kravet i lovens § 9 vil
§ 20, stk. 2 i bekendtgørelse om beskyttelse af svin
skulle ophæves som en konsekvensændring.
Til nr. 12
Lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte indeholder i § 9 a et krav om, at
drægtige søer og gylte skal have adgang til en
tilstrækkelig mængde fyldigt foder eller foder med
højt fiberindhold, der kan give mæthedsfornemmelse og
opfylde dyrenes behov for at tygge. Det fremgår allerede af
§ 21 i bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003 om
beskyttelse af svin, at tilsvarende gælder for søer
fra fravænning og til løbning (goldsøer). I
henhold til Rådets direktiv 2008/120/EF gælder kravet
kun for goldsøer og drægtige søer, jf. artikel
3, stk. 7 i direktivet. Gylte før løbning er
således ikke omfattet af kravet.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 9 a udvides til også at omfatte ikke drægtige
søer. Indføjes kravet i lovens § 9 a vil §
21 i bekendtgørelse om beskyttelse af svin skulle
ophæves som en konsekvensændring.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015. Dette indebærer, at kravet om at
søer i perioden fra fravænning og indtil 4 uger efter
løbning og gylte i perioden fra indsættelse i stald
eller staldafsnit med henblik på løbning og indtil 4
uger efter løbning skal holdes løsgående i
løsdriftssystemer i større eller mindre grupper
(forbud mod fiksering i løbe- og kontrolafdelingen) vil
gælde fra den 1. januar 2015 for nybyggeri, genopførte
bygninger og større ombygninger.
I stk. 2, nr. 1,
foreslås fastsat en 20-årig overgangsperiode for
eksisterende bygninger, der inden lovens ikrafttræden den 1.
januar 2015, er taget i brug til hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer i en løbe- og kontrolafdeling.
Overgangsperioden regnes fra kravets ikrafttræden den 1.
januar 2015, jf. stk. 1. Overgangsordningen indebærer, at det
nye krav om løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen
først skal være opfyldt den 1. januar 2035 for disse
bygninger, medmindre, at en bygning undergår en større
ombygning. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.3, med hensyn til hvad der skal
forstås ved en større ombygning.
I stk. 2, nr. 2
foreslås fastsat en 20 årig overgangsperiode for
eksisterende bygninger, der inden lovens ikrafttræden den 1.
januar 2015 er taget i brug til hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer i en løbe- og kontrolafdeling, og
som undergår ændringer, herunder tilbygninger,
forudsat, at ændringerne sker på baggrund af enten en
tilladelse eller godkendelse, jf. lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug og lov om miljøbeskyttelse, der er
meddelt før lovens ikrafttræden den 1. januar 2015,
eller en tilladelse eller godkendelse, der meddeles efter den 1.
januar 2015 som følge af ansøgning indgivet til
kommunen inden den 1. januar 2015.
Endelig foreslås det i stk. 2, nr. 3, at for nyopførte eller
genopførte bygninger til hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer, der opføres på baggrund af
enten en tilladelse eller godkendelse, jf. lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om
miljøbeskyttelse, der er meddelt før lovens
ikrafttræden den 1. januar 2015, eller en tilladelse eller
godkendelse, der meddeles efter den 1. januar 2015 som følge
af ansøgning indgivet til kommunen inden den 1. januar 2015,
skal kravet om løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen
først være opfyldt den 1. januar 2035.
Med overgangsbestemmelserne i stk. 2 tages der
højde for, at allerede planlagte byggerier, herunder
større ombygninger, hvor ansøgning til kommunen er
indsendt inden lovens ikrafttræden den 1. januar 2015 eller
hvor tilladelse eller godkendelse er opnået inden den 1.
januar 2015, kan gennemføres som planlagt og uden, at
svineproducenten for eksempel skal afholde yderligere omkostninger
til fornyet projektering, udfærdigelse af ansøgninger
m.m.
Overgangsordningerne omfattet af stk. 2, nr. 2
og nr. 3 indebærer, at for eksisterende bygninger, der
undergår mindre ombygninger, skal det nye krav om
løsdrift i løbe- og kontrolafdelingen først
være opfyldt den 1. januar 2035.
I stk. 3 foreslås, at §§ 7 og
10 i den eksisterende lov finder anvendelse indtil den 1. januar
2035.
Bestemmelsen i § 7 i den eksisterende
lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013, vil
således finde anvendelse i overgangsperioden for bygninger,
der er omfattet af de i lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 1-3
foreslåede overgangsordninger. Den 1. januar 2035
forudsættes alle søer og gylte at være
løsgående i løbe- og kontrolafdelingen hvorved
kravene til enkeltdyrsbokse i den pågældende periode
vil have mistet deres betydning.
Strafbestemmelsen i § 10 i den
eksisterende lov vil tilsvarende finde anvendelse i den
ovennævnte overgangsperiode.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om indendørs hold af
drægtige søer og gylte, jf. lovbekendtgørelse
nr. 255 af 8. marts 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om
indendørs hold af drægtige søer og
gylte | | 1. I lovens
titel ændres:
»drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige
søer«. | | | | | | 2. Som fodnote til lovens titel
indsættes: »1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv 2008/120/EF af
18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn
til beskyttelse af svin (kodificeret udgave), EU-tidende 2009, nr.
L 47, side 5.« | | | | § 1. Reglerne
i denne lov finder anvendelse på bedrifter med drægtige
søer og gylte, der holdes indendørs til
landbrugsmæssigt formål. | | 3. I §§ 1, 3 og 4 ændres
»drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige
søer«. | | | | § 2. Ved so
forstås et hundyr efter første faring. Stk. 2. Ved gylt
forstås et hundyr efter kønsmodning og inden
faring. | | | | | 4. I § 2 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk.
3. Ved goldso forstås en so efter fravænning og
indtil løbning. Stk. 4. Ved
drægtig so forstås en so fra løbning og indtil
faring.« | | | | § 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler med henblik på opfyldelse af De
Europæiske Fællesskabers direktiver om forsvarlig
behandling af drægtige søer og gylte og om beskyttelse
af disse dyrs velfærd. | | 5. I § 3 ændres »De
Europæiske Fællesskabers« til: »Den
Europæiske Unions«. | | | | § 4. Reglerne
i dyreværnsloven og i forskrifter, der udfærdiges med
hjemmel i dyreværnsloven, finder desuden anvendelse på
indendørs hold af drægtige søer og gylte. | | | | | | | | 6. I § 5 indsættes før stk. 1
som nyt stykke: | § 5.
Søer og gylte skal senest 4 uger efter løbning og
indtil 7 dage før forventet faring være
løsgående i løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper. Enkelte dyr, som er aggressive, er blevet
angrebet af andre svin eller er syge eller skadede, kan dog
opstaldes midlertidigt i individuelle stier eller
aflastningsstier. | | »Søer skal fra fravænning
og indtil 4 uger efter løbning være
løsgående i løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper. Tilsvarende gælder for gylte fra
indsættelse i stald eller staldafsnit med henblik på
løbning og indtil 4 uger efter løbning. Enkelte dyr,
som er aggressive, er blevet angrebet af andre svin eller er syge
eller skadede, kan dog opstaldes midlertidigt i individuelle stier
eller i aflastningsstier. Goldsøer kan i den egentlige
brunstperiode opstaldes i individuelle stier eller enkeltdyrsbokse
i højst tre dage, såfremt det vurderes, at dyret
på grund af sin adfærd kan skade sig selv eller andre
dyr.« Stk. 1 bliver herefter stk. 2. | | | | § 6.
Når søer holdes i løsdriftssystemer, skal
følgende arealkrav med hensyn til frit tilgængeligt
stiareal være opfyldt: 1) Hvis der holdes til og med 17
søer, skal der for de a) første 4 søer være
mindst 2,80 m² pr. so, b) næstfølgende 6 søer
være mindst 2,20 m² pr. so og c) efterfølgende 7 søer
være mindst 2,00 m² pr. so. 2) Hvis der holdes mellem 18 og 39
søer, skal der være mindst 2,25 m² pr. so. 3) Hvis der holdes 40 eller flere
søer, skal der være mindst 2,025 m² pr. so. | | | Stk. 2.
Når gylte holdes i løsdriftssystemer, skal
følgende arealkrav med hensyn til frit tilgængeligt
stiareal være opfyldt: 1) For de første 10 gylte skal der
være mindst 1,90 m² pr. gylt. 2) For de næstfølgende 10 gylte
skal der være mindst 1,70 m² pr. gylt. 3) For hver yderligere gylt skal der
være mindst 1,50 m² pr. gylt. | | | Stk. 3. I
løsdriftssystemer må den enkelte sti ikke på
noget sted være smallere end 3 m. | | 7. I § 6, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Dog kan gylte, der inden
løbning holdes i grupper på færre end seks dyr,
holdes i løsdriftssystemer med stier, der ikke på
noget sted er smallere end 2,4 m.« | | | | § 7. Hvor
drægtige søer og gylte holdes i enkeltdyrsbokse i de
første fire uger efter løbning, skal der være
mindst 90 cm fast gulv målt fra krybbens bagkant. Boksene
skal være indrettet således, at hvert svin kan
lægge sig samt hvile og rejse sig uden besvær. | | 8. I § 7, 1. pkt., ændres »Hvor
drægtige søer og gylte holdes i enkeltdyrsbokse i de
første fire uger efter løbning,« til:
»Hvor goldsøer holdes i enkeltdyrsbokse, jf. § 5,
stk. 1, 4. pkt.,«. | | | | § 7 a.
Hvis drægtige søer og gylte holdes i individuelle
stier eller aflastningsstier, jf. § 5, 2. pkt., skal der
være mindst 2,8 m² frit tilgængeligt stiareal pr.
dyr, dog skal der i den enkelte sti være mindst 3,5 m²
frit tilgængeligt stiareal. I en aflastningssti må der
anbringes indtil tre dyr. Hver individuel sti eller aflastningssti
skal være udformet således, at hvert dyr let kan vende
sig, hvis dette ikke er i modstrid med specifik
veterinærrådgivning. Stk. 2. I de
stier, som er nævnt i stk. 1, og i de
løsdriftssystemer, som er nævnt i § 6, skal
mindst 1,3 m² pr. so og 0,95 m² pr. gylt være et
sammenhængende areal med fast eller drænet gulv eller
en kombination heraf og med strøelse. | | 9. I § 7 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»drægtige søer og gylte« til:
»gylte, goldsøer og drægtige søer«
og »§ 5, 2. pkt.« ændres til: »§
5«. | | | | § 8. For
drægtige søer og gylte i løsdriftssystemer skal
der være installeret et overbrusningsanlæg eller en
tilsvarende anordning, hvorved dyrenes kropstemperatur kan
reguleres. | | 10. I § 8 ændres »drægtige
søer og gylte« til: »gylte, goldsøer og
drægtige søer«. | | | | § 9.
Drægtige søer og gylte skal have permanent adgang til
en tilstrækkelig mængde halm eller andet manipulerbart
materiale, der kan opfylde deres behov for beskæftigelses- og
rodemateriale. | | 11. I § 9 ændres »Drægtige
søer og gylte« til: »Gylte, goldsøer og
drægtige søer«. | | | | § 9 a.
Drægtige søer og gylte skal have adgang til en
tilstrækkelig mængde halm, fyldigt foder eller foder
med højt fiberindhold, der kan give
mæthedsfølelse og opfylde deres behov for at
tygge. | | 12. I § 9 a ændres »Drægtige
søer og gylte« til: »Goldsøer,
drægtige søer og drægtige gylte«. | | | | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2. §
1, nr. 6 og nr. 10, har virkning fra den 1. januar 2035 for hold af
gylte, goldsøer og drægtige søer i: 1) bygninger, der inden den 1. januar 2015
er taget i brug til hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer, medmindre bygningerne undergår en
større ombygning, 2) bygninger, der inden den 1. januar 2015
er taget i brug til hold af gylte, goldsøer og
drægtige søer, og som undergår ændringer,
herunder tilbygninger, der sker på baggrund af en tilladelse
eller godkendelse, jf. lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug og lov om miljøbeskyttelse, der er meddelt
før den 1. januar 2015, eller en tilladelse eller
godkendelse, jf. lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
og lov om miljøbeskyttelse, der meddeles efter den 1. januar
2015 som følge af en ansøgning indgivet til kommunen
inden den 1. januar 2015, eller 3) nyopførte eller genopførte
bygninger til hold af gylte, goldsøer og drægtige
søer, der opføres på baggrund af en tilladelse
eller godkendelse, jf. lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug og lov om miljøbeskyttelse, der er meddelt
før den 1. januar 2015, eller en tilladelse eller
godkendelse, jf. lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
og lov om miljøbeskyttelse, der meddeles efter den 1. januar
2015 som følge af en ansøgning indgivet til kommunen
inden den 1. januar 2015. Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 7 og 10 i lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013, finder
anvendelse på de i stk. 2, nr. 1-3 nævnte bygninger i
perioden indtil den 1. januar 2035. | | | |
|