Fremsat den 28. november 2013 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Ligestilling mellem psykiatriske og
somatiske patienter i forhold til ret til frit sygehusvalg, ret til
hurtig udredning i sygehusvæsenet og differentieret ret til
udvidet frit sygehusvalg m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1401 af 23. december 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 904 af
4. juli 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 51, stk. 2, ændres
»§§ 86-87 d« til: »§§
86-87«.
2. § 82 b,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ved
henvisning til psykiatrisk udredning er fristen dog 2
måneder.«
3. § 82 b,
stk. 4, ophæves.
4. § 86,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
5. I
§ 86, stk. 4, som bliver stk. 3,
ændres »stk. 1 og 3« til: »stk. 1 og §
82 a«.
6. Kapitel 20
a og kapitel 20 b
ophæves.
7. I
§ 87 i, stk. 1, ændres
»§ 87, stk. 5,« til: »§ 87, stk.
4,«, og »§ 87 c og § 87 g,«
udgår.
8. I
§ 90, stk. 1, nr. 2, udgår
», henholdsvis inden for 2 måneder kan tilbydes
behandling efter reglerne i § 87 a, § 87 b, § 87 e
og § 87 f«.
9. I
§ 90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6, ændres »§§ 86 -
87 b, 87 e og 87 f« til: »§§ 86 og
87«.
10. I
§ 171, stk. 2, ændres
»§§ 86, 87, 87 b og 87 f« til:
»§§ 86-87«.
11. I
§ 262, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »§ 87 b, § 87 f«.
§ 2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, som ændret ved lov nr. 1257 af 18. december
2012, ved § 2 i lov nr. 1401, af 23. december 2012 og ved
§ 2 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændring:
1. § 6,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4)
diagnostiske undersøgelser efter § 82 a i
sundhedsloven, udredning efter § 82 b i sundhedsloven og frit
og udvidet frit sygehusvalg efter §§ 86-87 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
træder i kraft den 1. september 2015.
Stk. 3. For personer
henvist før den 1. september 2014 til undersøgelse
eller behandling efter reglerne i kapitel 20 a og 20 b i
sundhedsloven finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 2 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | | 2.1. | Regeringsgrundlaget og aftalerne om
regionernes økonomi for 2013 og 2014 | | 2.2. | Ligestilling mellem psykiatriske og
somatiske patienter | 3. | Lovforslaget | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Frit sygehusvalg | | | 3.1.2. | Udvidet ret til undersøgelse og
behandling for børn og unge henvist til psykiatrisk
undersøgelse og behandling | | | 3.1.3. | Udvidet ret til behandling for voksne
henvist til psykiatrisk behandling | | | 3.1.4. | Ret til hurtig udredning og behandling for
fysisk sygdom | | | 3.1.5. | Informationer til patienter om rettigheder
m.v. | | | 3.1.6. | Befordring og
befordringsgodtgørelse | | | 3.1.7. | Klage- og erstatningsadgang | | 3.2. | Overvejelser og lovforslag | | | 3.2.1. | Ret til hurtig psykiatrisk udredning | | | 3.2.2. | Ret til frit sygehusvalg for patienter
henvist til psykiatrisk sygehusbehandling | | | 3.2.3. | Differentieret ret til behandling efter
det udvidede frie sygehusvalg m.v. for patienter henvist til
psykiatrisk sygehusbehandling | | 3.3. | Afgrænsning af patientgruppen | | 3.4. | Informationer til patienter om rettigheder
m.v. | | 3.5. | Klage- og erstatningsadgang | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Lovforslagets forhold til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Som opfølgning på
regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
fra 2011 og aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om
regionernes økonomi for 2013 og 2014 fremsætter
ministeren for sundhed og forebyggelse dette lovforslag om
psykiatriske patienters ret til frit sygehusvalg, hurtig udredning
og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg.
Det overordnede formål med lovforslaget
er at sikre ligestilling i forhold til patientrettigheder i
sygehusvæsnet efter sundhedsloven for mennesker med psykiske
lidelser og mennesker med fysiske (somatiske) sygdomme.
I forhold til den gældende sundhedslov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 med senere
ændringer, vil de foreslåede ændringer
indebære:
- at psykiatriske
patienter bliver omfattet af de gældende regler om ret til
hurtig udredning (forslag til § 82 b, stk. 4)
- at
begrænsningen i psykiatriske patienters ret til frit
sygehusvalg, jf. § 86, stk. 3, 1. pkt., ophæves (forslag
til § 86, stk. 3)
- at psykiatriske
patienter bliver omfattet af de gældende regler om somatiske
patienters ret til udvidet frit sygehusvalg (forslag til kapitel 20
a og 20 b).
De foreslåede ændringer vil
endvidere indebære, at sundhedslovens særregler
vedrørende psykiatriske patienters rettigheder
ophæves. Der vil dog i forhold til patienter, der er anbragt
på psykiatrisk afdeling i henhold til retsplejeloven eller
straffeloven, eller anbragt på Sikringsafdelingen i henhold
til et farlighedsdekret, jf. psykiatrilovens kapitel 11, fortsat
være visse begrænsninger i adgangen til frit
sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 86.
Hvor der i den gældende sundhedslov er
tre regelsæt vedr. udredning og behandling (et for somatisk
syge patienter, et for psykiske syge børn og unge og et for
psykisk syge voksne), vil forslaget medføre, at der i
sundhedsloven bliver ét samlet regelsæt for alle
patienter, der henvises til udredning og behandling i
sygehusvæsnet. Der er med forslaget således også
lagt op til regelforenkling på området.
2.
Lovforslagets baggrund
2.1.
Regeringsgrundlaget og aftalerne om regionernes økonomi for
2013 og 2014
Det følger af regeringsgrundlaget, at
psykiske sygdomme skal ligestilles med fysiske sygdomme, at
danskere, der rammes af en psykisk lidelse, skal tilbydes en
effektiv og hurtigt udredning og behandling, samt at regeringen
derfor vil indføre en udrednings- og behandlingsret i
sygehusvæsnet for psykiatriske patienter.
Med henblik på at forberede
indførelsen af disse rettigheder blev der med aftalen om
regionernes økonomi for 2013 afsat 200 mio. kr. til at
påbegynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien.
Der blev fulgt op på denne aftale med
aftalen om regionernes økonomi for 2014, hvoraf det
fremgår, at udrednings- og behandlingsretten i psykiatrien
indføres i to faser: En differentieret behandlingsret (1
måned ved alvorlig sygdom og 2 måneder ved mindre
alvorlig sygdom) samt en udredningsret på to måneder
fra 1. september 2014, og en ret til udredning på én
måned fra 1. september 2015 som i resten af
sygehusvæsenet. Både børn og voksne vil
være omfattet af udrednings- og behandlingsretten.
Det fremgår af aftalen, at regionerne
har igangsat en omstilling af psykiatrien med fokus på
pakkeforløb, centraliseret visitation og introduktion af
styringsmodeller, der knytter aktivitet og økonomi
tættere sammen med henblik på at tilvejebringe
kapacitetsmæssige rammer til at indføre udrednings- og
behandlingsretten. Det skal ses i lyset af, at analyser af den
regionale psykiatri peger på, at der er store forskelle i
tilrettelæggelsen af arbejdet og dermed et potentiale for en
bedre produktivitet og prioritering.
Det fremgår endvidere, at regeringen og
Danske Regioner er enige om, at retten ikke bør føre
til udvidelser i behandlingspsykiatriens målgruppe, herunder
ændringer i henvisningspraksis til psykiatrien, hvorfor der
vil blive fulgt op på udviklingen i henvisningspraksis.
Endelig fremgår det, at der med henblik på at
understøtte en ensartet høj faglig kvalitet og
effektiv ressourceudnyttelse på det psykiatriske område
vil blive sat fokus på det psykiatriske område,
når der i fællesskab skal træffes beslutning om
nationale kliniske retningslinjer og visitationsretningslinjer.
Endelig fremgår det af aftalen mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2014, at
indførelsen af en ny udrednings- og behandlingsret i
psykiatrien skal følges af en fortsat faglig velbegrundet
henvisningspraksis i kommunerne og et fortsat fokus på
forebyggelse og støtte til borgeren, samt at der skal
følges op på kommunernes indsats.
2.2.
Ligestilling mellem psykiatriske og somatiske patienter
Det er afgørende for regeringen, at
psykiatriske patienter hurtigst muligt får samme ret til
hurtig udredning og behandling, som somatiske patienter har.
Regeringen ønsker derfor med
lovforslaget at sikre, at patienter, der henvises til sygehus med
henblik på udredning og behandling for psykiske lidelser,
får samme rettigheder, som patienter, der henvises til
udredning og behandling for fysiske sygdomme.
Forslaget om udrednings- og behandlingsret for
psykiatriske patienter skal ses i lyset af, at somatiske patienter
den 1. september 2013 fik ret til udredning inden for 1 måned
(30 dage) i sygehusvæsnet og fra 1. januar 2013 fik en
differentieret ret til det udvidede frie sygehusvalg. Dermed har de
mest alvorligt syge patienter ret til at vælge behandling
på private sygehuse eller klinikker 1 måned (30 dage)
efter henvisning, hvorimod retten for de mindre alvorligt syge
først udløses, hvis patienten stilles en ventetid
på 2 måneder (60 dage) i udsigt.
Forslaget om frit sygehusvalg vil ophæve
den begrænsning, der er i sundhedslovens § 86, stk. 3,
1. pkt., i forhold til psykiatriske patienters ret til frit
sygehusvalg. Forslaget skal sikre psykiatriske patienters ret til
selvbestemmelse i forhold til valg af behandlingssted.
Forslaget vil indebære, at psykiatriske
patienter fra 1. september 2014 får differentieret ret til
udvidet frit sygehusvalg og en udredningsret på 2
måneder og fra 1. september 2015 får en udredningsret
på 1 måned. Herefter er rettighederne for psykiatriske
og somatiske patienter ens. Baggrunden for denne indfasning af
rettighederne for psykiatriske patienter er, at det har været
nødvendigt at sikre en opbygning af den kapacitet i det
psykiatriske sygehusvæsen, som indførelsen af
rettighederne forudsætter.
3.
Lovforslaget
3.1.
Gældende ret
3.1.1. Frit
sygehusvalg
Adgangen til frit sygehusvalg blev
indført ved lov nr. 1024 af 19. december 1992 først
og fremmest for at tilgodese hensynet til den enkelte patient.
Derudover var hensigten at skabe et bedre grundlag for
udjævning af ventetider.
Retten til frit sygehusvalg er reguleret i
sundhedslovens § 86. Retten indebærer, at patienter, der
henvises til sygehusbehandling, kan vælge mellem
bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse og de
private specialsygehuse m.fl., der er nævnt i sundhedslovens
§ 79, stk. 2, uanset bopælsregionens behandlingstilbud
og kriterier for sygehusbehandling i bopælsregionens
sygehusvæsen, jf. lovens § 86, stk. 1. Retten til frit
sygehusvalg gælder også for personer, som er henvist
til en diagnostisk undersøgelse til brug for udredning hos
alment praktiserende læge og praktiserende speciallæge,
jf. sundhedslovens § 82 a.
Som hovedregel skal en patients ønske
om frit sygehusvalg imødekommes. Sygehusene har dog hjemmel
til i et vist omfang at afvise at modtage patienter, der i
medfør af § 86, stk. 1, ønsker at benytte retten
til frit sygehusvalg til behandling på det
pågældende sygehus, jf. sundhedslovens § 86, stk.
2. Det er i denne bestemmelse fastsat, at sygehuset kan afvise en
patient, hvis det kan begrundes i kapacitetsmæssige
årsager, og hvis væsentlige hensyn til personer med
bopæl i sygehusets optageområde ellers ville blive
tilsidesat. Ligeledes er det også muligt at afvise patienter
fra andre regioner, hvis væsentlige hensyn til patienter med
bopæl i den region, hvori sygehuset er beliggende, ellers vil
blive tilsidesat. Der skal være en væsentligt
længere ventetid på den pågældende afdeling
end på tilsvarende sygehusafdelinger andre steder, hvis det
skal være muligt at afvise en patient.
Begrænsningen er afgrænset til
konkrete afdelinger, og kun i det tidsrum, hvor der konkret er
udfordringer. Det vil således være muligt,
såfremt det er fagligt forsvarligt at tage hensyn til
patienter, som måtte ønske at vente. Bestemmelsen skal
tilgodese hensynet til udviklingen i presset på den enkelte
afdelings kapacitet og dermed afdelingens øvrige patienter.
De modstående hensyn (patientrettighed vs. kapacitet)
berettiger således en vis begrænsning i patienternes
ret til frit sygehusvalg. Patienterne kan dog vælge frit
blandt øvrige sygehuse, der varetager den
pågældende behandling.
Retten til frit valg af sygehus omfatter ikke
tilfælde, hvor en patient indlægges akut uden
forudgående henvisning, f.eks. hvor patienter bringes til et
sygehus med ambulance efter opkald til 112 eller lignende. I andre
akutte tilfælde, hvor der foreligger en forudgående
henvisning, og hvor patientens tilstand ud fra en lægefaglig
vurdering tillader det, har patienten ret til frit valg af sygehus.
For ikke-akutte patienter forudsættes, at patienterne som
udgangspunkt indkaldes til behandling efter en faglig vurdering af
patientens aktuelle situation og behandlingsbehov.
Som hovedregel har psykiatriske patienter
samme ret til at benytte det frie sygehusvalg, som de øvrige
patienter i sygehusvæsenet. Det gælder også for
patienter, der er frihedsberøvet eller undergivet anden
tvang efter lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1729 af 2. december 2010 om anvendelse
af tvang i psykiatrien (psykiatriloven). Imidlertid er der i
sundhedslovens § 86, stk. 3, hjemmel til i særlige
undtagelsestilfælde at begrænse psykiatriske patienters
adgang til frit sygehusvalg, hvis hensynet til patienten taler for
det. Det vil bero på en konkret lægefaglig vurdering,
om valgfriheden skal begrænses for en psykiatrisk patient,
der har udtrykt ønske om at benytte det frie sygehusvalg. I
vurderingen kan der fx tages hensyn til, at hyppige ønsker
om at skifte behandlingssted kan vanskeliggøre den
nødvendige kontinuitet i behandlingen. Lægen har pligt
til at anføre og begrunde et afslag i patientjournalen, og
patienten skal underrettes om, at afgørelsen kan
påklages til Patientombuddet, jf. § 6, stk. 1, nr. 4, i
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
Endvidere følger det af autorisationslovens regler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 med senere
ændringer, om omhu og samvittighedsfuldhed (§ 17), samt
sundhedslovens kapitel 5 om patienters medinddragelse i
beslutninger, at lægen i forbindelse med en patients udtrykte
ønske om i et behandlingsforløb at vælge et
andet sygehus end det, patienten er indlagt på, skal
informere patienten om eventuelle konsekvenser heraf for
behandlingen.
Retten for psykiatriske patienter til at
vælge, hvor en diagnostisk undersøgelse, jf.
sundhedslovens § 82 a, skal foretages, kan ikke
begrænses, med mindre det er begrundet i
kapacitetsmæssige årsager, jf. sundhedslovens §
86, stk. 2.
Endelig er der i sundhedslovens § 86,
stk. 4, hjemmel til, at ministeren fastsætter regler, der
begrænser adgangen til frit sygehusvalg for personer
1) der er optaget i
Kriminalforsorgens institutioner,
2) der er anbragt i
institution i henhold til retsplejeloven, kapitel 11 i lov om
frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien (anbringelse
på Sikringsafdelingen af ekstraordinært farlige
personer) eller straffeloven,
3) der er anbragt
på sikret afdeling i henhold til lov om social service,
eller
4) der er
frihedsberøvet, eller deres handlefrihed i øvrigt er
undergivet begrænsninger i henhold til
udlændingeloven.
Denne begrænsning er nærmere
reguleret i bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012 om
ret til sygehusbehandling m.v., hvoraf det fremgår, at en
sådan begrænsning kan ske af sikkerhedsmæssige
hensyn eller af hensyn til retshåndhævelsen. Det
fremgår endvidere, at det er den myndighed, der meddeler
tilladelse til udgang m.v., der træffer afgørelser om
retten til at vælge sygehus.
3.1.2.
Udvidet ret til undersøgelse og behandling for børn
og unge henvist til psykiatrisk undersøgelse og
behandling
Den udvidede undersøgelses- og
behandlingsret for børn og unge, der er henvist til
psykiatrisk undersøgelse og behandling, jf. sundhedslovens
kapitel 20 a, blev indført ved lov nr. 539 af 17. juni
2008.
Det følger af loven, at børn og
unge under 19 år, som er henvist til børne- og
ungdomspsykiatrisk undersøgelse har ret til at lade sig
undersøge på et aftalesygehus, hvis
bopælsregionen ikke kan tilbyde undersøgelse inden for
2 måneder. Fristen på de 2 måneder regnes fra den
dag, hvor henvisningen er modtaget på sygehuset.
Sygehusundersøgelsen har til
formål at afklare hvilken endelig behandling, der skal
tilbydes, herunder om behandling i børne- og
ungdomspsykiatrisk regi er påkrævet, eller om
problemstillingen f.eks. mest hensigtsmæssigt kan
håndteres i andet regi, f. eks. af de sociale myndigheder
eller i skolevæsenet. Det beror på en klinisk
vurdering, hvornår undersøgelsen er afsluttet.
Patientens ret til at vælge et
aftalesygehus aktualiseres ikke, hvis regionen kan tilbyde, at
undersøgelsen på et regionssygehus eller et
samarbejdssygehus kan påbegyndes inden udløbet af de 2
måneder.
Det følger endvidere af loven, at
børn og unge under 19 år har ret til at lade sig
behandle på et aftalesygehus, hvis den psykiatriske
undersøgelse viser, at en person har behov for hurtigt at
modtage behandling for at undgå forværring af sin
sygdom, og bopælsregionen ikke kan tilbyde behandling inden 2
måneder efter undersøgelsens afslutning.
Målgruppen for den udvidede
behandlingsret vil være de patienter, for hvem det på
baggrund af en klinisk vurdering må antages, at tilstanden
vil forværres, hvis behandling i børne- og
ungdomspsykiatrien efter afsluttet undersøgelse ikke
påbegyndes inden 2 måneder. Fristen regnes fra den dag,
undersøgelsen er afsluttet.
Henvisning af børn og unge til
psykiatrisk undersøgelse og behandling foregår oftest
via almen praksis. De øvrige henvisninger kommer fra
pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) og
socialforvaltning samt fra det øvrige sygehusvæsen og
praktiserende børne- og ungdomspsykiatere. Retten for
såvel børn som voksne til hurtig udredning tilsigter
ikke at medføre ændringer i
henvisningsmønsteret i almen praksis,
speciallægepraksis eller kommunernes PPR. Mange diagnostiske
forløb for en patient kan og bør fortsat ske i regi
af almen praksis eller med nødvendig adgang til
undersøgelse på sygehuse i overensstemmelse med
hidtidig praksis.
3.1.3.
Udvidet ret til behandling for voksne henvist til psykiatrisk
behandling
Den udvidede behandlingsret for voksne, jf.
sundhedslovens kapitel 20 b, blev indført ved lov nr. 530 af
12. juni 2009, der trådte i kraft den 1. januar 2010.
Det følger af loven, at en person, som
er henvist til psykiatrisk behandling, og som på tidspunktet
for henvisningen er fyldt 19 år, har ret til at lade sig
behandle på et aftalesygehus, hvis bopælsregionen ikke,
inden 2 måneder efter at henvisningen er modtaget, kan
tilbyde behandling. Retten bortfalder, hvis ventetiden til
behandling på aftalesygehuset overstiger ventetiden hertil
på bopælsregionens sygehuse og samarbejdssygehuse.
Behandling omfatter, jf. sundhedslovens §
5, bl.a. undersøgelse, diagnosticering, og
sygdomsbehandling. Det forudsættes således, at
sygehuset foretager relevante undersøgelser m.v. med henblik
på tilrettelæggelse af behandlingsforløbet.
3.1.4. Ret
til hurtig udredning og behandling for fysisk sygdom
Ved lov nr. 1401 af 23. december 2012 blev
retten til hurtig udredning indført, og samtidig blev det
differentierede udvidede frie sygehusvalg etableret, jf. §
87.
Ret til
hurtig udredning
Retten til hurtig udredning, jf.
sundhedslovens § 82 b, som trådte i kraft den 1.
september 2013, indebærer, at somatiske patienter inden for 1
måned (30 dage) efter, at henvisningen er modtaget på
et af regionens sygehuse, skal være udredt eller som minimum
have en plan for et videre udredningsforløb, hvis det ikke
er fagligt muligt at afslutte udredningen inden for 1
måned.
I de situationer, hvor et regionsråd
ikke inden for fristen kan udrede en patient, skal der inden for 1
måned udarbejdes en plan for det videre
udredningsforløb, jf. § 82 b, stk. 2. Planen skal
journaliseres, og patienten skal informeres om den. Regionerne
får dermed en pligt til at udrede patienterne inden for
fristen, hvis det er fagligt muligt.
Begrebet »plan« skal i denne
sammenhæng opfattes i en bred betydning. I de fleste
tilfælde vil det være muligt at give en
fyldestgørende plan for det videre
undersøgelsesforløb. I andre tilfælde kan der
være så stor usikkerhed om en patients symptomer og
sygdom, at det ikke er muligt at lægge en plan længere
end én undersøgelse frem, idet det videre
forløb vil afhænge af resultatet af den næste
undersøgelse. I så fald skal patienten have besked om
denne næste undersøgelse. Der kan også
være tale om, at den behandlingsansvarlige læge har
behov for en observationsperiode for at kunne vurdere, om
patientens tilstand er stabil.
Bemyndigelsesbestemmelse i § 82 b, stk.
3, er udmøntet i kap. 4 i bekendtgørelse nr. 1439 af
23. december 2012 om ret til sygehusbehandling m.v. Der er i
bekendtgørelsens § 12, stk. 3, fastsat kriterier for
indholdet i den udredningsplan, som regionen skal udarbejde i
medfør af lovens § 82 b, stk. 2. Det fremgår
heraf, at planen skal indeholde oplysninger om det planlagte videre
udredningsforløb, f.eks. oplysninger om indholdet i
planlagte undersøgelser samt tid og sted for disse. Ved
uklarhed om det videre udredningsforløb skal planen mindst
indeholde oplysninger om indholdet i den næste
undersøgelse i udredningsforløbet samt tid og sted
for denne.
Hvis udredning inden for fristen ikke kan
realiseres på regionens egne sygehuse, indebærer det
for regionen en pligt til at søge andre muligheder, herunder
på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse
og klinikker. Private sygehuse m.v. opnår således ikke
nogen ret til aftale om at varetage udredningsforløb eller
dele heraf, såfremt regionen ikke er i stand til at tilbyde
udredning inden for 1 måned. Derimod kan en region
indgå aftaler med private institutioner m.v. - f.eks. efter
udbud - om at løse udredningsopgaver for regionen, så
regionen kan opfylde sine forpligtelser efter bestemmelsen.
Det er udelukkende faglige årsager, der
kan begrunde, at udredningsfristen på 1 måned ikke
overholdes. Kapacitetsmæssige udfordringer af den art, som
kan løses ved at henvise til andre offentlige eller private
sygehuse, kan ikke begrunde, at udredningsfristen ikke opfyldes.
Derimod kan mangel på en meget speciel ressource, f.eks. en
særligt sjælden ekspertise, som regionen allerede i
fuldt omfang anvender, og som det ikke er realistisk muligt for
regionen at købe sig til, udgøre en gyldig faglig
grund til, at retten til hurtig udredning inden for 1 måned
ikke kan overholdes.
Tidsperspektivet for udredning i de
tilfælde, hvor det ikke er fagligt muligt at udrede inden for
1 måned, beror på en konkret sundhedsfaglig vurdering
af den enkelte patients undersøgelsesbehov. Regionerne er
imidlertid forpligtede til at udarbejde en plan, der
tilrettelægger et udredningsforløb med et
tidsperspektiv, så hurtigt som det er muligt rent fagligt.
Det indebærer bl.a., at patienten skal have modtaget
udredningsplanen inden 30 dage efter henvisningen til
sygehuset.
Retten til hurtig udredning i
sygehusvæsnet omfatter i dag, jf. lovens § 82 b, stk. 4,
ikke henvisning til psykiatrisk udredning.
Differentieret ret til behandling efter det udvidede frie
sygehusvalg
Den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 87, blev ved lov nr. 1401 af
23. december 2012 indført den 1. januar 2013.
Efter disse regler kan personer, der er
henvist til sygehusbehandling og er udredt, vælge at blive
behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter § 87,
stk. 4, (aftalesygehuse) hvis regionsrådet ikke inden for 2
måneder (60 dage) efter henvisningen kan tilbyde behandling.
Dog er fristen 1 måned (30 dage) i de tilfælde, hvor
personen er henvist til behandling af alvorlig sygdom.
Det er regionsrådet i
bopælsregionen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt en sygdom er alvorlig ud fra følgende hensyn, og
såfremt der ikke er udsigt til spontan bedring:
1) Hvorvidt
udsigten til væsentlig bedring eller helbredelse forringes
betydeligt ved udsættelse af behandlingen med yderligere 1
måned.
2) Hvorvidt
tilstanden er ledsaget af daglige og stærke smerter med behov
for stærk smertestillende medicin, og der er udsigt til, at
behandling kan lindre eller fjerne smerterne i væsentlig
grad.
3) Hvorvidt der er
daglige svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt
til, at behandling kan bedre eller normalisere
funktionsnedsættelsen i væsentlig grad. I vurderingen
af funktionsnedsættelsen kan følgende bl.a.
indgå: Manglende mulighed for at bevare beskæftigelse,
udføre almindelige og nødvendige personlige
gøremål i dagligdagen, personlig hygiejne,
fødeindtagelse, forflytning m.v.
En beslutning om, hvornår en patient
får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned, vil
afhænge af en konkret lægefaglig vurdering baseret
på ovenstående kriterier. Der er således ikke
tale om automatisk viderehenvisning til behandling under det
udvidede frie sygehusvalg. Viderehenvisning kræver et aktivt
tilvalg af behandling på et aftalesygehus fra patienten.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. Dette vil bl.a. være
relevant for patienter, der udredes på samme sygehus, som
behandlingen tilbydes på. I disse situationer vil der ikke
som udgangspunkt blive udarbejdet en henvisning, hvorfor
tidspunktet for udredningen foreslås som tidspunkt for
beregning af fristen. Dette omfatter således også de
patienter, som ikke er udredt inden for 1 måned, men i
forbindelse med en plan, som de har modtaget for det videre
udredningsforløb. I disse situationer vil det således
også være tidspunktet for udredningen, som er tidspunkt
for beregning af fristen.
I visse situationer vil en henvisning
være så klar, at der ikke er behov for et
udredningsforløb. I de situationer er udredningsretten efter
§ 82 b ikke relevant, og patienten vil med det samme
være omfattet af den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg, jf. § 87. I de tilfælde vil fristen i
medfør af § 87, stk. 1, sidste punktum, skulle regnes
fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus. Hvorvidt henvisningen er så klar, at der ikke er
behov for et udredningsforløb, vurderes af det sygehus, som
modtager patienten.
Bemyndigelsesbestemmelse i § 87, stk. 5,
giver ministeren for sundhed og forebyggelse mulighed for at
fastsætte nærmere regler om bl.a.
- afgrænsning
af og vilkår for behandling, der er omfattet af
bestemmelserne om udvidet frit sygehusvalg, herunder at
fastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og
undtage bestemte behandlingsformer,
-
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behandling, der
er omfattet af bestemmelserne om udvidet frit sygehusvalg,
- krav til
dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., som
regionen indgår aftale med i forbindelse med behandling af
patienter efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012 om ret til
sygehusbehandling m.v.
3.1.5.
Informationer til patienter om rettigheder m.v.
Det er i sundhedslovens § 90 fastsat, at
regionsrådet senest 8 hverdage efter, at sygehuset har
modtaget henvisning af en patient eller har udredt en patient,
bl.a. skal oplyse patienten om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, retten til at vælge sygehus, om patienten
kan tilbydes diagnostisk undersøgelse, udredning eller
behandling efter reglerne i §§ 82 a, 82 b, 87, stk. 1 og
2, 87 a, 87 b, 87 c og 87 f, ventetider samt om sygehuset tilbyder
at henvise patienten til et andet sygehus.
3.1.6.
Befordring og befordringsgodtgørelse
Befordring og befordringsgodtgørelse
til personer, der i medfør af sundhedslovens §§
79-83 og 86-89 har ret til vederlagsfri sygehusbehandling er
reguleret i sundhedslovens § 171 samt bekendtgørelse
nr. 1266 af 15. december 2012 om befordring og
befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven.
Det følger af bekendtgørelsens
§§ 9 og 11, at regionen yder befordring eller
befordringsgodtgørelse i forbindelse med sygehusbehandling
til visse persongrupper. Der er tale om almindelig siddende
befordring.
1) En person er
omfattet af reglerne, hvis en af følgende betingelser er
opfyldt:
2) Personen
modtager pension efter de sociale pensionslove.
3) Afstanden til
eller fra sygehuset m.v., hvor den nødvendige behandling kan
finde sted efter regionsrådets visitationskriterier,
overstiger 50 km.
4) Personens
tilstand udelukker befordring med offentlige transportmidler,
herunder bus, tog og færge, og personen i forbindelse med
sygehusbehandling indkaldes til videre ambulant behandling, eller
hjemsendes af sygehuset på weekendophold, kortere ferie eller
lignende.
Har en patient valgt at blive
undersøgt, udredt eller behandlet på et andet sygehus,
end det, patienten ville være blevet henvist til efter
regionens visitationskriterier efter reglerne om frit sygehusvalg
eller på et aftalesygehus efter reglerne om udvidet frit
sygehusvalg, har patienten ikke krav på befordring eller
dækning af sine befordringsudgifter dertil. Dette
gælder uanset, om patienten har valgt behandling på et
sygehus i eller uden for sin bopælsregion. Patienten har dog
krav på befordringsgodtgørelse svarende til, hvad
patienten ville have modtaget, hvis undersøgelsen,
udredningen eller behandlingen havde fundet sted på det
sygehus, bopælsregionen ville have henvist patienten til, dog
således at godtgørelsen ikke overstiger personens
faktiske befordringsudgifter
Hvis en patient foretager genvalg efter at
være indlagt på det sygehus, bopælsregionen havde
henvist til, er patienten ikke berettiget til at modtage befordring
eller befordringsgodtgørelse (mellem bopæl og det af
regionen anviste sygehus) på ny, eftersom vedkommende
allerede har fået godtgjort udgifterne for befordring mellem
bopæl og henvisningssygehus.
Befordringsbekendtgørelsen
fastsætter, hvad en patient som minimum har ret til, hvis
patienten vælger et andet sygehus, end det patienten ville
være henvist til efter regionens visitationsretningslinjer.
En region kan derfor vælge at yde befordring eller
befordringsgodtgørelse i videre omfang, end den er
forpligtet til, når en patient benytter sig af det frie
sygehusvalg. F.eks. kan en region vælge at yde fuld
befordringsgodtgørelse ved frit sygehusvalg inden for
regionen.
Ledsagelse
I forhold til mulighederne for ledsagelse i
forbindelse med befordring eller befordringsgodtgørelse
efter sundhedsloven er det i bekendtgørelsen fastsat, at
patientens ledsager er berettiget til at modtage befordring
eller befordringsgodtgørelse, såfremt begge
nedenstående betingelser er opfyldt:
•
patienten selv er berettiget til at modtage befordring eller
befordringsgodtgørelse, og
• patientens
alder eller helbredstilstand nødvendiggør
ledsagelsen.
Eftersom ledsageres ret til at modtage
befordring eller godtgørelse forudsætter, at patienten
selv er berettiget hertil, vil ledsagere kun være berettiget
til at modtage befordring eller befordringsgodtgørelse for
den del af transporten, hvortil patienten selv er berettiget til
befordring eller godtgørelse.
3.1.7.
Klage- og erstatningsadgang
Regionsrådets afgørelser m.v.
vedrørende diagnostiske undersøgelser efter § 82
a i sundhedsloven, udredning efter § 82 b i sundhedsloven og
frit og udvidet frit sygehusvalg samt udvidet ret til
undersøgelse og behandling for psykisk syge børn og
unge og udvidet ret til behandling for psykisk syge voksne efter
§§ 86-87 h i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri kan påklages til Patientombuddet, jf. 6, stk. 1, nr. 4,
i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011 med senere ændringer.
I forhold til spørgsmål om
erstatning bemærkes det, at dækningsområdet for
patientforsikringsordningen, jf. kapitel 3 i
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, er
afgrænset således, at der ydes erstatning til patienter
eller efterladte til patienter, som her i landet
påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling eller lignende, som er foretaget bl.a. på et
sygehus eller på vegne af et sygehus.
Erstatningsansvar pålægges bl.a.,
hvis blot skaden med overvejende sandsynlighed er forvoldt på
en måde, som en erfaren specialist må antages at ville
have undgået ved at handle anderledes ved
undersøgelse, behandling eller lignende.
Også ventetid i undersøgelses- og
behandlingsforløbet, som sådanne patienter måtte
blive udsat for, vil efter omstændighederne kunne give
anledning til erstatning. Erstatningsansvar forudsætter, at
der efter en konkret, sundhedsfaglig vurdering af sagens samlede
omstændigheder kan antages at være indtrådt en
skade, herunder også psykisk belastning, ved at patientens
overlevelsesprognose eller behandlingsmulighed er forringet som
følge af ventetiden. Erstatningsansvar vil kunne foreligge
på grund af ventetid, hvis en erfaren specialist på det
omhandlede område ville have undgået eller
begrænset skaden ved f.eks. at have sørget for en
hurtigere udredning af patienten.
I den nævnte sundhedsfaglige vurdering
af, hvor hurtigt en patient bør tilbydes behandling,
indgår der tillige et krav om, at den nødvendige
behandling m.v. overhovedet er til rådighed, jf. ordlyden af
§ 20, stk. 1, nr. 1, i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet »under de i øvrigt
givne forhold«. Hvis behandlingen m.v. ikke kan tilbydes
eller ikke kan tilbydes i fornødent omfang på grund af
generelle ressourcemæssige begrænsninger i
sundhedsvæsenet, er patienten ikke berettiget til erstatning
efter patientforsikringsordningen. Ligeledes vil en
overtrædelse af de fastsatte frister i §§ 82 a og
82 b samt § 87 ikke uden videre medføre erstatning
efter de gældende erstatningsregler. Det er endvidere en
forudsætning for at pålægge erstatningsansvar i
forbindelse med en forsinket udredning, at det er overvejende
sandsynligt, at forlængelsen af ventetiden er skyld i
patientens fysiske eller psykiske skade eller en forværring
af en skade.
3.2.
Overvejelser og lovforslag
3.2.1. Ret
til hurtig psykiatrisk udredning
Med lovforslaget indføres en ny
rettighed for patienter, der henvises til psykiatrisk udredning i
sygehusvæsnet. Forslaget indebærer, at også
psykiatriske patienter inden for 1 måned (30 dage) efter, at
henvisningen er modtaget på et af regionens sygehuse, skal
være udredt, hvis det er fagligt muligt. I de situationer,
hvor en region ikke inden for fristen kan udrede en patient, skal
der inden for samme måned udarbejdes en plan for det videre
udredningsforløb. For nogle psykiatriske patienter, herunder
især børn og unge, vil det ikke være fagligt
muligt at udrede patienten inden for fristen på 1
måned. Der må derfor på det psykiatriske
område forventes, at der oftere end på det somatiske
område vil være behov for en plan for det videre
udredningsforløb.
Regionerne får dermed en pligt til at
udrede de henviste patienter inden for fristen, hvis det er fagligt
muligt. Hvis regionen ikke kan realisere dette på regionens
egne sygehuse, indebærer det en pligt til at søge
andre muligheder, herunder på andre regioners sygehuse eller
på private sygehuse og klinikker. Private sygehuse m.v.
opnår således ikke nogen ret til aftale om at varetage
psykiatriske udredningsforløb eller dele heraf,
såfremt regionen ikke er i stand til at tilbyde psykiatrisk
udredning inden for 1 måned. Derimod kan en region
indgå aftaler med private institutioner m.v. - f.eks. efter
udbud - om at løse udredningsopgaver for regionen, så
regionen kan opfylde sine forpligtelser efter bestemmelsen.
Den foreslåede ret til hurtig
psykiatrisk udredning inden for 1 måned, jf. sundhedslovens
§ 82 b, skal samtidig danne grundlag for sygehusets
efterfølgende vurdering af behandlingsbehovet, og for
hvornår patienten skal tilbydes behandling. Det er
således hensigten, at vurderingen af, om patienten kan vente
1 måned eller 2 måneder på behandling, skal
baseres på den gennemførte udredning.
I visse situationer vil en henvisning
være så klar, at der ikke er behov for et
udredningsforløb. I de situationer er udredningsretten efter
§ 82 b ikke relevant, og patienten vil med det samme
være omfattet af den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 87. Hvorvidt henvisningen er
så klar, at der ikke er behov for et udredningsforløb
vurderes af det sygehus, som modtager patienten.
I ventetiden på 1 måned medregnes
en eventuel forundersøgelse, hvis den er en del af
udredningsforløbet, jf. sundhedslovens § 82 b.
Indgår en forundersøgelse som led i
behandlingsforløbet, indgår denne derimod i ventetiden
på 1 eller 2 måneder, jf. nærmere herom i afsnit
3.2.3. om differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.
3.2.2. Ret
til frit sygehusvalg for patienter henvist til psykiatrisk
sygehusbehandling
Med henblik på at ligestille
psykiatriske og somatiske patienter foreslås det at
ophæve hjemlen i sundhedslovens § 86, stk. 3, til at
begrænse psykiatriske patienters adgang til at vælge
behandlingssted således, at personer, der henvises til
psykiatrisk sygehusbehandling, får de samme rettigheder og
begrænsninger i forhold til frit sygehusvalg, som personer,
der henvises til somatisk behandling.
Det vil indebære, at personer, der
henvises til psykiatrisk sygehusbehandling, ikke kan
begrænses i forhold til at vælge mellem
bopælsregionens sygehuse og andre regioners sygehuse uanset
bopælsregionens behandlingstilbud og kriterier for
sygehusbehandling i sit sygehusvæsen. Som hidtil vil
gælde, at personer, der er henvist til enten somatisk eller
psykiatrisk behandling, kan afvises, hvis det kan begrundes i
kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige
hensyn til personer med bopæl i regionen ellers ville blive
tilsidesat.
For så vidt angår frit sygehusvalg
i forhold til patienter, der i henhold til psykiatriloven er
frihedsberøvet eller undergivet anden tvang på
psykiatrisk afdeling, vil det frie sygehusvalg som hidtil
gælde således, at der er ret til at vælge en
afdeling, der kan modtage patienter undergivet den
pågældende tvang og kan give den nødvendige
behandling. Det vil sige, at en patient, der f.eks. er
frihedsberøvet på en lukket eller skærmet
afdeling ikke kan vælge at blive indlagt på en
åben afdeling.
Der vil fortsat, jf. § 86, stk. 4, som
foreslås ændret til stk. 3, være mulighed for
begrænsning i adgangen til frit sygehusvalg for personer
1) der er optaget i
Kriminalforsorgens institutioner,
2) der er anbragt i
institution i henhold til retsplejeloven, kapitel 11 i lov om
frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien (anbringelse
af ekstraordinært farlige personer) eller straffeloven,
3) der er anbragt
på sikret afdeling i henhold til lov om social service,
eller
4) der er
frihedsberøvet, eller deres handlefrihed i øvrigt er
undergivet begrænsninger i henhold til
udlændingeloven.
3.2.3.
Differentieret ret til behandling efter det udvidede frie
sygehusvalg m.v. for patienter henvist til psykiatrisk
sygehusbehandling
Med forslaget om differentieret ret til
udvidet frit sygehusvalg for patienter henvist til psykiatrisk
sygehusbehandling sættes, som på det somatiske
område, fokus på de mest alvorligt syge patienter og
samtidig fastholdes akutbehandlingen for psykiske lidelser.
Formålet med at differentiere ventetiden
under det udvidede frie sygehusvalg er at prioritere de mest
alvorligt syge patienter før de mindre alvorligt syge, og at
give de psykiatriske sygehuse større fleksibilitet i
tilrettelæggelsen af behandlingen. Patienter med akut
behandlingsbehov skal fortsat behandles akut i overensstemmelse med
hidtidig praksis.
Forslaget indebærer, at der for
patienter henvist til psykiatrisk sygehusbehandling,
indføres den samme differentiering - som gælder for
patienter, henvist til somatisk sygehusbehandling - af,
hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg skal
indtræde. Efter forslaget skal retten til udvidet frit
sygehusvalg indtræde, hvis patienten skal vente mere end 2
måneder (60 dage).
For at tage hensyn til patienter med mere
alvorlige psykiske lidelser indtræder retten til udvidet frit
sygehusvalg efter forslaget imidlertid allerede ved en ventetid
på 1 måned (30 dage) for patienter med mere alvorlige
psykiske lidelser eller tilstande. Vurderingen sker på
grundlag af lidelsens alvorlighed, funktionshæmning m.m.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. sundhedslovens § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelsen af henvisningen på
regionsrådets sygehus.
De nærmere regler herom fastsættes
ved bekendtgørelse. Sundhedsstyrelsen vil udarbejde
vejledende kriterier for, hvornår patienter med psykiske
lidelser får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1
måned med udgangspunkt i god klinisk praksis.
Det vil fremgå af de vejledende
kriterier, at retten til psykiatrisk sygehusbehandling inden for 1
måned kan udløses, såfremt et eller flere af
nedenstående vejledende faglige kriterier er opfyldt, og
såfremt der ikke er udsigt til spontan bedring:
1) Udsigten til
væsentlig bedring eller helbredelse forringes betydeligt ved
udsættelse af behandlingen med yderligere 1 måned
2) Tilstanden er
ledsaget af daglig og svær psykisk forpinthed, og der er
udsigt til, at behandling kan lindre eller fjerne symptomerne i
væsentlig grad. Ved svær psykisk forpinthed
forstås en tilstand, hvor patienten er præget af
fortvivlelse, angst eller indre uro som følge af en
tilgrundliggende psykisk lidelse.
3) Daglige
svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt til, at
behandling kan bedre eller normalisere funktionen i væsentlig
grad. For eksempel manglende mulighed for at varetage
beskæftigelse, udføre almindelige og nødvendige
personlige gøremål i dagligdagen, personlig hygiejne,
fødeindtagelse m.v.
Sådanne kriterier ændrer ikke ved
regionernes forpligtelse i forhold til at tilbyde behandling inden
for en tid, der er lægefagligt forsvarlig eller i henhold til
psykiatriloven. Det kan betyde, at en konkret patient skal tilbydes
behandling akut eller hurtigere end 1 måned. Hvorvidt en
konkret patient herudover i en given situation bør tilbydes
behandling snarest muligt og inden for 1 måned, vil altid
bero på en konkret faglig vurdering og stillingtagen, som
foretages af en læge med relevante kompetencer.
3.3.
Afgrænsning af patientgruppen
Udrednings- og behandlingsretten i psykiatrien
omfatter elektive patienter, dvs. patienter, der ved henvisning vil
komme på en venteliste. Det vil ikke være relevant at
have akutte patienter omfattet af retten, idet disse vil blive
undersøgt og behandlet i forbindelse med den akutte
indlæggelse.
Også subakutte patienter håndteres
uden for venteliste. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
patienter, der tvangsindlægges på røde papirer
(farlighedskriterium), jf. § 5, nr. 2, jf. § 9, i lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien (psykiatriloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1729 af 2. december 2010 med senere
ændringer, henhører under gruppen af akutte patienter,
mens patienter, der tvangsindlægges på gule papirer
(behandlingskriterium), jf. § 5, nr. 1, jf. § 9, i
psykiatriloven, vil henhøre under gruppen af subakutte
patienter eller patienter, der skal indlægges hurtigt. For
disse patientgrupper er den nye ret ikke relevant, idet de under
alle omstændigheder og som hidtil skal behandles hurtigt. Det
skal i den forbindelse bemærkes, at anvendelse af tvang i
psykiatrien alene kan ske på offentlige, psykiatriske
afdelinger.
Retspsykiatriske patienter (patienter omfattet
af lov om retspsykiatrisk behandling) vil ikke være omfattet,
idet disse patienter indlægges/anbringes/behandles i henhold
til dom, og da det følger af Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 9614 af 8. november 2010 vedr. behandlingsdømte
patienter, at disse skal have påbegyndt behandling inden 14
dage efter meddelelse af dommen. Patienter henvist til ambulant
mentalundersøgelse er heller ikke omfattet, idet disse ikke
foretages inden for sundhedslovens rammer og hovedsageligt efter
aftale mellem Justitsministeriet og regionerne.
3.4.
Informationer til patienter om rettigheder m.v.
Med forslaget om, at patienter henvist til
psykiatrisk udredning eller behandling skal omfattes af de samme
regler, som gælder for somatiske patienter, vil psykiatriske
patienter blive omfattet af regionernes oplysningspligt vedr.
rettighederne i forhold til den foreslåede ret til udredning,
frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg.
Den foreslåede ophævelse af
kapitel 20 a og kapitel 20 b vil indebære en
konsekvensændring af sundhedslovens § 90, stk. 1, nr. 2,
3 og 4, således at henvisningen til bestemmelser i kapitel 20
a og kapitel 20 b udgår.
Regionsrådet skal således senest 8
hverdage efter, at rådets sygehuse har modtaget henvisning af
en patient, give patienten de af bestemmelsen omfattede
oplysninger.
3.5. Klage-
og erstatningsadgang
Med forslaget om, at patienter henvist til
psykiatrisk udredning eller behandling, skal omfattes af de samme
regler, der gælder for somatiske patienter, vil psykiatriske
patienter blive omfattet af de relaterede klageregler på
området.
Den foreslåede ophævelse af
kapitel 20 a og kapitel 20 b vil indebære en
konsekvensændring af 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
Det indebærer, at regionsrådets
afgørelser m.v. om psykiatriske patienters udredning efter
§ 82 b i sundhedsloven og udvidet frit sygehusvalg efter
§ 87 kan påklages til Patientombuddet. Som hidtil
kan psykiatriske patienter også klage til Patientombuddet
over regionsrådets afgørelser vedr. retten til frit
sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 86.
Som hidtil vil psykiatriske patienter
også med de foreslåede rettigheder være omfattet
af relaterede erstatningsregler, jf. kapitel 3 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Regeringen og Danske Regioner afsatte med
økonomiaftalen for 2013 200 mio. kr. til at påbegynde
en kapacitetsudbygning i psykiatrien med henblik på at
forberede indførelse af en udrednings- og
behandlingsret.
Regionerne har samtidig igangsat en omstilling
af psykiatrien med fokus på pakkeforløb, centraliseret
visitation og introduktion af styringsmodeller, der knytter
aktivitet og økonomi tættere sammen. Regeringen og
Danske Regioner var med økonomiaftalen for 2014 enige om, at
denne omstilling vil tilvejebringe kapacitetsmæssige rammer
til at indføre en ret til hurtig udredning og behandling i
sygehusvæsenet. I forbindelse med
økonomiforhandlingerne for 2015 drøftes status for
fremdrift og rammerne, herunder de økonomiske, for
implementering af udrednings- og behandlingsretten.
Forslaget om en ophævelse af hjemlen i
medfør af sundhedslovens § 86, stk. 3, til at
begrænse psykiatriske patienters adgang til frit
sygehusvalg af hensyn til patienten selv forventes ikke at få
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for regionerne. I forhold til de gældende regler om frit
sygehusvalg, befordring og befordringsgodtgørelse, som
beskrevet i afsnit 3.1.1. og 3.1.6. vil forslaget medføre en
meget lille øgning i antallet af patienter, der får og
må forventes at bruge en adgang til frit sygehusvalg. Det
drejer sig alene om de patienter, der efter de gældende
regler kan begrænses i adgangen til frit sygehusvalg, fordi
patienten f.eks. har haft hyppige ønsker om skift i
behandlingssted og det vurderes, at yderligere skift kan
vanskeliggøre den nødvendige kontinuitet i
behandlingen.
I medfør af § 18 i lov om klage-
og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet afholder staten,
regionsråd og kommunalbestyrelser udgifterne til driften af
Patientombuddet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på grundlag
af en standardtakst pr. afsluttet sag og i forhold til, om
behandlingen har fundet sted ved institutioner, der drives af
henholdsvis staten, regioner og kommuner, eller i privat praksis og
på private sygehuse beliggende i regionerne.
Forslaget forventes at være
udgiftsneutralt for Patientombuddet, idet psykiatriske patienters
gældende klagemuligheder i forhold til såvel udvidet
ret til undersøgelse og behandling for psykisk syge
børn og unge, som udvidet ret til behandling for psykisk
syge voksne erstattes af klagemuligheder i forhold til ret til
hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg. Derudover
indebærer forslaget om ophævelse af
begrænsningerne i adgangen til frit sygehusvalg et
færre antal klager for Patientombuddet.
I medfør af § 32 i lov om klage-
og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet fastsætter
ministeren for sundhed og forebyggelse vedtægter for
Patientforsikringen. Udgifter til drift samt udgifter, der i
øvrigt pålægges foreningen efter dette kapitel,
afholdes af forsikringsselskaberne og selvforsikrende myndigheder
(herunder staten, regionsråd og kommunalbestyrelser) efter en
fordeling, som fastsættes i vedtægterne.
Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning kan have økonomiske og administrative konsekvenser
for Patientforsikringen. Det skyldes, at det må forventes, at
nogle patienter vil rejse erstatningssager med henvisning til, at
fristen for udredning på 30 dage ikke er overholdt. Selvom en
overskridelse af fristen for udredning på 30 dage ikke i sig
selv kan udløse erstatning, så kan det medføre
en større sagsbyrde hos Patientforsikringen.
Omvendt er det forventningen, at eventuelle
merudgifter ved ret til hurtig udredning vil blive modsvaret af
mindreudgifter i form af færre erstatningssager som
følge af bedre tilrettelagte udredningsforløb, og at
forslaget derfor samlet set er udgiftsneutralt for
Patientforsikringen.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8.
Lovforslagets forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Rettigheder i medfør af EU-retten finder
anvendelse sideløbende med de rettigheder, der
indføres med forslaget.
9.
Hørte myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
BEDRE PSYKIATRI - landsforeningen for pårørende,
Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale
Netværk, Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for
Psykiatriske Sygeplejersker, FOA, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Institut for Menneskerettigheder, KL, LAP -
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Patientforsikringen,
Patientombuddet, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte
og Statsforvaltningen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den foreslåede ændring af er en
konsekvens af forslaget om at ophæve kapitel 20 a, som
indeholder §§ 87 a - 87 d.
Det følger af sundhedslovens § 51, stk. 2, at patientkontorerne
skal informere praktiserende læger og speciallæger om
reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalg m.v. og om deres
patienters valgmuligheder i sygehusvæsnet, jf. §§
86-87 d.
Med forslaget om ophævelse af kapitel 20
a vil patientkontorernes informationspligt fremover omfatte
mere enkle regler, idet psykiatriske patienter vil blive omfattet
af de gældende regler for somatiske patienter om frit og
udvidet frit sygehusvalg m.v. og om patienters valgmuligheder i
sygehusvæsenet, jf. §§ 86-87. Informationspligten
vil dermed ikke omfatte særregler for psykiatriske patienter
bortset fra de i § 86, stk. 4, som foreslås ændret
til stk. 3, omhandlede psykiatriske patienter, der f.eks. er
anbragt på psykiatrisk afdeling i henhold til retsplejeloven,
straffeloven eller psykiatrilovens regler om udstedelse af
farlighedsdekret i forhold til ekstraordinært farlige
personer.
Til nr.
2
Den foreslåede affattelse af § 82 b, stk. 4, skal ses i
sammenhæng med den foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelse i lovforslagets § 3, og
indebærer en trinvis indfasning af ligestillingen af
patienter, henvist til psykiatriske udredning på sygehus (i
forhold til patienter, henvist til somatisk udredning på
sygehus), idet fristen på 1 måned i sundhedslovens
§ 82 b, stk. 1 og 2, i perioden fra den 1. september 2014 til
den 31. august 2015 er 2 måneder for patienter, der er
henvist til psykiatrisk udredning.
Til nr.
3
Med den foreslåede ophævelse af
§ 82 b, stk. 4, vil patienter
henvist til psykiatrisk udredning på sygehus blive omfattet
af § 82 b.
Dermed får patienter henvist til
psykiatrisk udredning på et af regionsrådets sygehuse
ret til udredning inden for 1 måned (30 dage) efter
henvisningen er modtaget af sygehuset, såfremt det er fagligt
muligt.
Såfremt det ikke er fagligt muligt at
udrede patienten inden for 1 måned, skal regionen inden for
samme periode udarbejde en plan for det videre
udredningsforløb, journalisere denne og informere patienten
herom. Begrebet »plan« skal i denne sammenhæng
opfattes i en bred betydning. I de fleste tilfælde vil det
være muligt at give en fyldestgørende plan for det
videre undersøgelsesforløb. I andre tilfælde
kan der være så stor usikkerhed om en patients
symptomer og sygdom, at det ikke er muligt at lægge en plan
længere end én undersøgelse frem, idet det
videre forløb vil afhænge af resultatet af den
næste undersøgelse. I så fald skal patienten
have besked om denne næste undersøgelse.
Situationer, hvor det ikke er fagligt muligt
at udrede inden for 1 måned kan f.eks. være, at der som
led i udredningen skal udføres en række
undersøgelser i forlængelse af hinanden, eller at den
behandlingsansvarlige læge har behov for en
observationsperiode for at kunne vurdere, om patientens tilstand er
stabil.
Der henvises i øvrigt til forslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.1
Til nr.
4
Efter den nugældende bestemmelse i § 86, stk. 3, kan adgangen til frit
sygehusvalg begrænses for psykiatriske patienter, hvis
hensynet til patienten taler for det.
Den foreslåede ophævelse af §
86, stk. 3, vil medføre, at denne begrænsning i
psykiatriske patienter adgang til frit sygehusvalg
ophæves.
Det indebærer, at patienter, der
henvises til psykiatrisk sygehusbehandling, kan vælge mellem
bopælsregionens sygehuse og andre regioners sygehuse, uanset
bopælsregionens behandlingstilbud og kriterier for
sygehusbehandling i bopælsregionens sygehusvæsen, jf.
lovens § 86, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til forslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2
Til nr.
5
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af § 86
stk. 3. Den nugældende bestemmelse i stk. 4,
videreføres dermed som stk. 3.
Til nr.
6
Det foreslås, at sundhedslovens kapitel 20 a og dermed §§ 87 a - 87
d ophæves, samt at sundhedslovens kapitel 20 b og dermed §§ 87 e - 87
h ophæves.
Hermed vil psykiatriske patienter få
samme ret til udvidet frit sygehusvalg, som patienter, der er
henvist til behandling for somatisk behandling, har efter
sundhedslovens § 87, stk. 1 og 2.
Det indebærer, at fristen for det
udvidede frie sygehusvalg er 60 dages ventetid i det offentlige
sygehusvæsen, når en patient er henvist til psykiatrisk
sygehusbehandling af mindre alvorlig sygdom, og 30 dages ventetid,
når patienten er henvist til behandling af alvorlig sygdom.
De 30 eller 60 dage inkluderer weekender og helligdage.
En beslutning om, hvorvidt der er tale om
mindre alvorlig eller alvorlig sygdom, jf. § 87, foretages af
den sygehusafdeling, som modtager den færdigudredte patient
med henblik på behandling.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. I tilfælde hvor
patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra
modtagelsen af henvisningen på regionsrådets sygehus,
jf. lovens § 87, stk. 1, sidste punktum.
Til nr.
7
§ 87 i, stk.
1, indebærer, at såfremt der opstår tvist
mellem regionsrådene i forening og de privatejede sygehuse,
klinikker m.v. i Danmark eller sygehuse, klinikker m.v. i udlandet
om vilkårene for en aftale om undersøgelse og
behandling efter § 87, stk. 5, § 87 c og § 87 g, kan
sygehusene, klinikkerne m.v. hver især eller i forening
indbringe tvisten for et voldgiftsnævn.
Den foreslåede ændring af
bestemmelsen er en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b
(§§ 87 a - 87 h), samt en præcisering på
baggrund af affattelsen af § 87 i lov nr. 1401 af 23. december
2012 om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Forslaget
indebærer, at henvisningen til §§ 87 c og 87 g i
sundhedslovens § 87 i, stk. 1, udgår, samt at
henvisningen til § 87, stk. 5, ændres til § 87,
stk. 4.
Til nr.
8
Den foreslåede ændring af er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.
Forslaget indebærer, at henvisningen til
§§ 87 a, 87 b, 87 e og 87 f i sundhedslovens § 90, stk. 1, nr. 2, udgår.
Til nr.
9
Den foreslåede ændring af er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.
Forslaget indebærer, at henvisningen til
§§ 87 b, 87 e og 87 f i sundhedslovens § 90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6,
udgår.
Til nr.
10
Den foreslåede ændring af er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.
Forslaget indebærer, at henvisningen til
§ 87 b og § 87 f i ministerbeføjelsen i
sundhedslovens § 171, stk. 2,
udgår.
Til nr.
11
Den foreslåede ændring af er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.
Forslaget indebærer, at henvisningen til
§ 87 b og § 87 f i sundhedslovens § 262, stk. 1, udgår.
Til § 2
Til nr.
1
Den foreslåede nyaffattelse af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, er en
konsekvens af den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens kapitel 20 a og 20 b, hvormed patienter henvist til
psykiatrisk udredning og behandling bliver omfattet af
sundhedslovens §§ 82 b og 87.
Forslaget indebærer, at henvisningen til
§ 87 a - § 87 h i § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
udgår.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. september 2014. Ligestillingen af patienter, henvist
til psykiatriske udredning på sygehus (i forhold til
patienter, henvist til somatisk udredning på sygehus), sker
dog trinvist, idet den foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelse indebærer, at fristen
på 1 måned i sundhedslovens § 82 b, stk. 1 og 2, i
perioden fra den 1. september 2014 til den 31. august 2015 er 2
måneder for patienter, der er henvist til psykiatrisk
udredning.
For personer henvist før den 1.
september 2014 til undersøgelse eller behandling efter
reglerne i kapitel 20 a og 20 b i sundhedsloven finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Til § 4
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde. I medfør af § 4,
stk. 1, finder loven ikke anvendelse for Grønland og
Færøerne, jf. sundhedslovens § 278, jf. dog den
foreslåede § 4, stk. 2, hvorefter lovens § 2 kan
sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger, jf. § 64 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1401 af 23. december 2012 og senest
ved § 1 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
51. --- Stk. 2.
Patientkontorerne skal informere praktiserende læger og
speciallæger om reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalg
m.v. og om deres patienters valgmuligheder i
sygehusvæsenet, jf. §§ 86-87 d. | | 1. I § 51, stk. 2, ændres
»§§ 86-87 d« til: »§§
86-87«. | | | | § 82
b. --- Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 omfatter ikke henvisning til
psykiatrisk udredning. | | 2. § 82 b, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Ved henvisning til psykiatrisk udredning er fristen dog 2
måneder.« ? 3. § 82 b, stk. 4, ophæves. | | | | § 86, stk.
3. --- Stk. 3. For
psykiatriske patienter kan adgangen til at vælge efter stk. 1
begrænses, hvis hensynet til den pågældende taler
herfor. Adgangen til at vælge, hvor en diagnostisk
undersøgelse, jf. § 82 a, skal foretages, kan dog ikke
begrænses, jf. dog stk. 2. | | 4. § 86, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | § 86, stk.
4. --- Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan efter forhandling med
justitsministeren og velfærdsministeren fastsætte
regler om, at personer ikke har ret til selv at vælge sygehus
i henhold til stk. 1 og 3, når 1) de er optaget i Kriminalforsorgens
institutioner, 2) de er anbragt i institution i henhold
til retsplejeloven, kapitel 11 i lov om frihedsberøvelse og
anden tvang i psykiatrien eller straffeloven, 3) de er anbragt på sikret afdeling
i henhold til lov om social service, eller | | 5. I § 86, stk. 4, som bliver stk. 3,
ændres »stk. 1 og 3« til: »stk. 1 og §
82 a«. | 1. 4) de er frihedsberøvet, eller
deres handlefrihed i øvrigt er undergivet
begrænsninger i henhold til udlændingeloven. | | | | | | Kapitel 20 a | | 6. Kapitel 20 a og kapitel
20 b ophæves. | | | | Udvidet ret til
undersøgelse og behandling for psykisk syge børn og
unge | | | | | | § 87 a.
Personer, som ikke er fyldt 19 år ved henvisning til
psykiatrisk undersøgelse eller behandling, kan vælge
at blive undersøgt og behandlet efter bestemmelserne i
§§ 87 b-87 d. | | | | | | § 87 b. En
person, som er henvist til psykiatrisk undersøgelse, kan
vælge at blive undersøgt på et af de sygehuse,
klinikker m.v., som har indgået aftale med
regionsrådene efter § 87 c, stk. 1 (aftalesygehuse),
hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden 2
måneder, efter at henvisningen er modtaget, kan tilbyde
undersøgelse ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse). | | | Stk. 2. Viser
den psykiatriske undersøgelse, at en person har behov for
hurtigt at modtage behandling for at undgå forværring
af sin lidelse, kan vedkommende vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis bopælsregionen ikke kan
tilbyde behandling inden 2 måneder efter
undersøgelsens afslutning. | | | Stk. 3. Selv om
bopælsregionen tilbyder behandling inden 2 måneder, kan
en person, der efter stk. 1 er blevet undersøgt på et
aftalesygehus, og som har behov for hurtig behandling, jf. stk. 2,
vælge at blive behandlet på det aftalesygehus, hvor
personen er blevet undersøgt, hvis aftalesygehuset kan
tilbyde behandling i umiddelbar forlængelse af
undersøgelsen. | | | Stk. 4. Retten
efter stk. 1 og 2 til at vælge at blive undersøgt og
behandlet på et aftalesygehus bortfalder, hvis ventetiden til
undersøgelse eller behandling på aftalesygehuset
overstiger ventetiden hertil på bopælsregionens
sygehuse og samarbejdssygehuse. | | | | | | § 87 c.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse,
klinikker m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale
om undersøgelse og behandling efter §§ 87 a og 87
b. | | | | | | § 87 d.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om udvidede undersøgelses- og
behandlingsrettigheder efter dette kapitel, herunder om krav til
dokumentation m.v. til aftalesygehusene, jf. § 87 c, stk. 1,
og om proceduren for henvisning af patienter m.v. | | | | | | Kapitel 20 b | | | | | | Udvidet ret til
behandling for psykisk syge voksne | | | | | | § 87 e.
Personer, der på tidspunktet for henvisning til psykiatrisk
behandling er fyldt 19 år, kan vælge at blive behandlet
efter bestemmelserne i §§ 87 f-87 h. | | | | | | § 87 f. En
person, som er henvist til psykiatrisk behandling, kan vælge
at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de
klinikker m.v., som har indgået aftale med
regionsrådene efter § 87 g, stk. 1 (aftalesygehuse),
hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke, inden 2
måneder efter at henvisningen er modtaget, kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse). | | | Stk. 2. Retten
efter stk. 1 til at vælge at blive behandlet på et
aftalesygehus bortfalder, hvis ventetiden til behandling på
aftalesygehuset overstiger ventetiden hertil på
bopælsregionens sygehuse og samarbejdssygehuse. | | | | | | § 87 g.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse,
klinikker m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale
om behandling efter §§ 87 e og 87 f. | | | | | | § 87 h.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
den udvidede behandlingsret efter dette kapitel, herunder om krav
til dokumentation m.v. til aftalesygehusene, jf. § 87 g, stk.
1, og om proceduren for henvisning af patienter m.v. | | | | | | § 87 i. Hvis
der opstår tvist mellem regionsrådene i forening og de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark eller sygehuse,
klinikker m.v. i udlandet om vilkårene for en aftale om
undersøgelse og behandling efter § 87, stk. 5, §
87 c og § 87 g, kan sygehusene, klinikkerne m.v. hver
især eller i forening indbringe tvisten for et
voldgiftsnævn. | | 7. I § 87 i, stk. 1, ændres
»§ 87, stk. 5,« til: »§ 87, stk.
4,«, og »§ 87 c og § 87 g,«
udgår. | | | | § 90.
Regionsrådet skal senest 8 hverdage efter, at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient eller
har udredt en patient, jf. § 82 b, oplyse patienten 1) om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, 2) om patienten kan tilbydes diagnostisk
undersøgelse, jf. § 82 a, udredning, jf. § 82 b,
eller behandling efter reglerne i § 87, stk. 1 og 2, inden for
den gældende frist, henholdsvis inden for 2 måneder kan
tilbydes behandling efter reglerne i § 87 a, § 87 b,
§ 87 e og § 87 f, 3) om retten til at vælge sygehus
efter §§ 86-87 b, 87 e og 87 f, 4) om ventetiden på behandling ved
regionens egne og andre regioners sygehuse samt ved de i § 79,
stk. 2, nævnte private specialsygehuse m.fl., 5) om, at patienten ved henvendelse til
sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages
på de i nr. 4 nævnte sygehuse, og 6) om, at sygehuset tilbyder at henvise
patienten til et andet sygehus efter §§ 86-87 b, 87 e og
87 f. | | 8. I § 90, stk. 1, nr. 2, udgår
», henholdsvis inden for 2 måneder kan tilbydes
behandling efter reglerne i § 87 a, § 87 b, §
87 e og § 87 f«. | | | | § 90.
Regionsrådet skal senest 8 hverdage efter, at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient eller
har udredt en patient, jf. § 82 b, oplyse patienten 1) om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, 2) om patienten kan tilbydes diagnostisk
undersøgelse, jf. § 82 a, udredning, jf. § 82 b,
eller behandling efter reglerne i § 87, stk. 1 og 2, inden for
den gældende frist, henholdsvis inden for 2 måneder kan
tilbydes behandling efter reglerne i § 87 a, § 87 b,
§ 87 e og § 87 f, 3) om retten til at vælge sygehus
efter §§ 86-87 b, 87 e og 87 f, 4) om ventetiden på behandling ved
regionens egne og andre regioners sygehuse samt ved de i § 79,
stk. 2, nævnte private specialsygehuse m.fl., 5) om, at patienten ved henvendelse til
sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages
på de i nr. 4 nævnte sygehuse, og 6) om, at sygehuset tilbyder at henvise
patienten til et andet sygehus efter §§ 86-87 b, 87 e og
87 f. | | 9. I § 90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6, ændres »§§ 86 -
87 b, 87 e og 87 f« til: »§§ 86 og
87«. | | | | §
171. --- Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om, i hvilke tilfælde og i hvilket
omfang personer i øvrigt har ret til befordring eller
befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling, herunder i
hvilket omfang ret hertil tilkommer personer, der efter eget valg
behandles på et sygehus uden for bopælsregionen i
henhold til reglerne i §§ 86, 87, 87 b og 87 f. | | 10. I § 171, stk. 2, ændres
»§§ 86, 87, 87 b og 87 f« til:
»§§ 86-87«. | | | | § 262.
Opholdsregionen afholder udgifter til befordring eller
befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling efter reglerne
i §§ 79-83, 86, § 87, stk. 1-3, § 87 b, §
87 f og § 89, når betingelserne herfor er opfyldt, jf.
§ 171. Dog afholdes udgiften til befordring fra et sygehus
uden for bopælsregionen til fortsat indlæggelse
på et sygehus i bopælsregionen af sidstnævnte
region. | | 11. I § 262, stk. 1, 1. pkt., udgår
»§ 87 b, § 87 f«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011, som ændret ved lov nr. 1257 af 18. december
2012, ved § 2 i lov nr. 1401, af 23. december 2012 og ved
§ 2 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændring: | | | | § 6.
Regionsrådets afgørelser m.v. kan påklages til
Patientombuddet, når de vedrører 1) tolkebistand efter § 50 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 2) behandling i praksissektoren efter
§ 60 og §§ 64-72 i sundhedsloven og regler fastsat
med hjemmel heri, 3) vilkår for en persons ret til
sygehusbehandling efter § 81 i sundhedsloven og regler fastsat
med hjemmel heri, 4) diagnostiske undersøgelser efter
§ 82 a i sundhedsloven, udredning efter § 82 b i
sundhedsloven og frit og udvidet frit sygehusvalg samt udvidet ret
til undersøgelse og behandling for psykisk syge børn
og unge og udvidet ret til behandling for psykisk syge voksne efter
§§ 86-87 h i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 5) maksimale ventetider for behandling af
livstruende sygdomme efter § 88 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 6) behandling i udlandet efter § 89 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, for så vidt
angår retlige forhold, 7) regionernes oplysningspligt efter
§ 90 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 8) kontaktperson på sygehuset efter
§§ 90 a-c i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 9) beløb til personlige
fornødenheder efter regler fastsat med hjemmel i § 91 i
sundhedsloven, 10) tilskud til
ernæringspræparater efter § 159 i sundhedsloven og
regler fastsat med hjemmel heri, 11) hjemtransport af afdøde
patienter efter § 160 a i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri, 12) tilskud til tandpleje efter § 166
i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 13) tilskud til ydelser i et andet
EU/EØS-land efter § 168 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 14) vilkår for en persons ret til
befordring og befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling
efter § 171 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 15) kørselsgodtgørelse til
læger efter § 175 i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri eller 16) refusion af udgifter til
sygehusbehandling i et andet EU/EØSland efter regler fastsat
med hjemmel i § 76 i sundhedsloven. | | 1. § 6, stk. 1, nr. 4, affattes
således: »4) diagnostiske
undersøgelser efter § 82 a i sundhedsloven, udredning
efter § 82 b i sundhedsloven og frit og udvidet frit
sygehusvalg efter §§ 86-87 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2014, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 3, træder i kraft den 1. september 2015. Stk. 3. For
personer henvist før den 1. september 2014 til
undersøgelse eller behandling efter reglerne i kapitel 20 a
og 20 b i sundhedsloven finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. § 2
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|