Fremsat den 27. november 2013 af Morten
Bødskov
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ændring af kravene til godkendelse
som kørelærer)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, som senest
ændret ved lov nr. 631 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 66 affattes således:
Ȥ 66. Ret til at
opnå godkendelse som kørelærer har enhver,
der
1) er fyldt 24
år,
2) har erhvervet
førerret,
3) i de seneste 2
år ikke har været frakendt førerretten eller
fået denne inddraget administrativt,
4) har
gennemført et pædagogisk undervisningsforløb,
der af justitsministeren er godkendt som adgangsgivende til
kørelæreruddannelsen,
5) har
gennemført en godkendt kørelæreruddannelse,
6) har
bestået en prøve for kørelærere og
7) ikke har udvist
et forhold, der omfattes af straffelovens § 78,
stk. 2.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke
kategorier der skal være erhvervet førerret til, for
at opnå godkendelse som kørelærer.
Stk. 3.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så
længe den pågældende har kørekort.
Godkendelsen kan fornys, hvis indehaveren stadig opfylder
betingelserne i stk. 1, nr. 3 og 7, og godtgør i
den forløbne periode at have gennemført obligatorisk
efteruddannelse.
Stk. 4. Er
betingelserne i stk. 3 for fornyelse af en godkendelse ikke
opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse.
Stk. 5.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
kørelæreruddannelsen, om prøven, om meddelelse
af godkendelsen, om kørelærernes virksomhed og om
obligatorisk efteruddannelse som betingelse for fornyelse af
godkendelsen som kørelærer.«
2. I
§ 66 a, stk. 5,
ændres »§ 66, stk. 1, nr. 2«
til: »§ 66, stk. 1, nr. 3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Stk. 2. For
kørelærere, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden har en gyldig godkendelse, finder bestemmelsen i
færdselslovens § 66, stk. 3, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, først anvendelse
på ansøgninger om fornyelse af godkendelse, der
indgives den 1. januar 2016 eller senere. Indtil da finder den
hidtil gældende bestemmelse i færdselslovens
§ 66, stk. 2, anvendelse.
Stk. 3. For
kørelærere, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden har en gyldig godkendelse til andre kategorier
end kategori B (almindelig bil), finder færdselslovens
§ 66, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ikke anvendelse ved ansøgning om
udvidelse af kørelærergodkendelsen til
kategori B. I stedet finder den hidtil gældende
bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 1,
anvendelse.
Stk. 4. For
personer, som har aflagt forprøve til
kørelære?ruddannelsen inden lovens ikrafttræden,
finder kravene i færdselslovens § 66, stk. 1,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ikke
anvendelse ved den første godkendelse som
kørelærer. I stedet finder den hidtil gældende
bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 1,
anvendelse.
Stk. 5. For
personer, der efter færdselslovens § 66 a,
stk. 1, har været frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer, og som i medfør af
færdselslovens § 66 a, stk. 2, har
fået gengivet retten, eller hvor frakendelsestiden er
udløbet, og hvor det forhold, som ligger til grund for
frakendelsen, er begået før tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden, finder betingelserne i færdselslovens
§ 66, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ikke anvendelse ved generhvervelse af
kørelærergodkendelsen, jf. færdselslovens
§ 66 a, stk. 5. I stedet finder den hidtil
gældende bestemmelse i færdselslovens § 66,
stk. 1, anvendelse. Er det forhold, som ligger til grund for
frakendelsen, begået efter lovens ikrafttræden, finder
betingelsen i færdselslovens § 66, stk. 1,
nr. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ikke anvendelse for personer, der er godkendt som
kørelærer før lovens ikrafttræden. I
stedet finder den hidtil gældende bestemmelse i
færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 1,
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets udformning | | 2.1. | Retten til at virke som
kørelærer | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.1.2.1. | Alder | | | | 2.1.2.2. | Køreerfaring | | | | 2.1.2.3. | Uddannelse | | | | 2.1.2.4. | Krav til kørekort | | | | 2.1.2.5. | Øvrige krav til godkendelse som
kørelærer | | | 2.1.3. | Justitsministeriets overvejelser | | 2.2. | Fornyelse | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Udvalgets overvejelser | | | 2.2.3. | Justitsministeriets overvejelser | | 2.3. | Efteruddannelse | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Udvalgets overvejelser | | | 2.3.3. | Justitsministeriets overvejelser | | 2.4. | Overgangsregler | | | 2.4.1. | Kørelærere uddannet på
den nuværende ordning | | | | 2.4.1.1. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.4.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.4.2. | Obligatorisk
kørelærergodkendelse til kategori B (almindelig
bil) | | | | 2.4.2.1. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.4.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.4.3. | Udvidelse af
kørelærergodkendelsen | | | | 2.4.3.1. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.4.3.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.4.4. | Personer, der deltager i forprøven
forud for lovens ikrafttræden | | | | 2.4.4.1. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.4.4.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.4.5. | Personer, som har fået frakendt
kørelærergodkendelsen | | | | 2.4.5.1. | Udvalgets overvejelser | | | | 2.4.5.2. | Justitsministeriets overvejelser | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder, organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er
at give kørelæreruddannelsen et kvalitetsløft
og at indføre krav om, at kørelærere
løbende efteruddannes under deres virke.
Det er efter regeringens opfattelse
af central betydning for den langsigtede styrkelse af
færdselssikkerheden i Danmark, at nye bilister,
motorcyklister mv. til stadighed møder
kørelærere, som er fagligt kompetente, herunder
besidder de fornødne pædagogiske evner, og som
fremstår som rollemodeller i trafikken.
Der gælder i dag ingen
formelle krav til kørelærernes pædagogiske
uddannelse eller evner. Den nuværende køreundervisning
bygger endvidere på en grundlæggende formodning om, at
kørelæreren skal beherske den konkrete type
køretøj, der undervises i, men ikke
nødvendigvis have særlig (praktisk) indsigt i andre
typer køretøjers håndtering og
køretekniske udfordringer mv.
Justitsministeriet har i maj 2013
nedsat et udvalg bestående af repræsentanter fra en
række offentlige og private aktører inden for
området, herunder repræsentanter fra
kørelærerbranchen, som har fået til opgave at
komme med konkrete forslag til ændringer af
kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at
højne kvaliteten i køreundervisningen.
Udvalget afgav i oktober 2013 en
delrapport om revision af kørelæreruddannelsen, som
nærmere omhandler anbefalinger til nye krav til godkendelse
og efteruddannelse som kørelærer. Med dette lovforslag
gennemføres de anbefalinger i udvalgets rapport til
forbedring af kørelæreruddannelsen, som kræver
lovændringer.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
Justitsministeriet anmode udvalget om at gennemgå den
eksisterende kørelæreruddannelse samt
køreuddannelse med henblik på modernisering heraf i
overensstemmelse med de rammer, som fastlægges med dette
lovforslag.
2. Lovforslagets udformning
2.1. Retten til at virke som
kørelærer
2.1.1. Gældende ret
Det kræver i dag en
særlig godkendelse at virke som kørelærer. Det
følger således af færdselslovens § 66,
stk. 1, at opnåelse af godkendelse som
kørelærer er betinget af, at ansøgeren:
1) er fyldt 21
år,
2) i de sidste 3
år jævnligt har ført bil, henholdsvis
motorcykel,
3) har
gennemgået en godkendt kørelæreruddannelse,
4) har
bestået en prøve for kørelærere, og
5) ikke har udvist
et forhold, der omfattes af straffelovens § 78,
stk. 2.
Sidstnævnte betingelse
indebærer, at godkendelse som kørelærer kan
nægtes den, der er dømt for et strafbart forhold,
såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende
fare for misbrug af stillingen som kørelærer.
Der er i dag ikke fastsat
nærmere krav til, hvilke kategorier en ansøger skal
have førerret til for at blive godkendt som
kørelærer, ud over betingelsen i færdselslovens
§ 66, stk. 1, nr. 2, hvorefter man for at
opnå godkendelse som kørelærer i de sidste 3
år jævnligt skal have ført bil, henholdsvis
motorcykel. Som reglerne er nu, kan man således f.eks. blive
godkendt som kørelærer til kategori A (stor
motorcykel) uden at have kørekort til kategori B (almindelig
bil).
2.1.2. Udvalgets overvejelser
Justitsministeriet har i maj 2013
nedsat et udvalg bestående af repræsentanter fra en
række offentlige og private aktører inden for
området, herunder repræsentanter fra
kørelærerbranchen, som har fået til opgave at
komme med konkrete forslag til ændringer af
kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at
højne kvaliteten i køreundervisningen.
Udvalget er sammensat af
repræsentanter for Justitsministeriet (formand), politiet,
Rådet for Sikker Trafik, Dansk Kørelærer-Union,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Dansk
Køreskole Forening, Forenede Danske Motorejere (FDM) og DTU
Transport.
Udvalget har i sin første
delrapport fra oktober 2013 fokuseret på kravene til at
opnå godkendelse som kørelærer og
spørgsmålet om indførelse af obligatorisk
efteruddannelse. I delrapporten peger udvalget på, at der
bør ske en skærpelse af kravene til at blive
kørelærer. Udvalget finder, at der fremover i endnu
højere grad bør fokuseres på
kørelærernes evne til at virke som rollemodeller og
evne til at forestå den fornødne holdnings- og
adfærdspåvirkning af eleverne. Der bør i den
forbindelse fokuseres mere på kørelærernes
pædagogiske baggrund.
Udvalget anbefaler på den
baggrund en række ændringer af de betingelser, der
stilles for at blive godkendt som kørelærer. En del af
de nye krav bør endvidere stilles som en betingelse allerede
for at blive optaget på
kørelæreruddannelsen.
De foreslåede ændringer
vil efter udvalgets opfattelse i høj grad medvirke til at
styrke kørelærernes faglige og pædagogiske
kvalifikationer, hvormed køreuddannelsen ligeledes vil blive
forbedret.
De enkelte forslag gennemgås
nedenfor under pkt. 2.1.2.1-2.1.2.5. Udvalgets forslag
vedrørende fornyelse af en
kørelærergodkendelse, efteruddannelse og
overgangstilfælde er omtalt nedenfor under
pkt. 2.2-2.4.
2.1.2.1. Alder
Udvalget foreslår, at
aldersgrænsen for at kunne opnå godkendelse som
kørelærer hæves fra 21 år til 24
år.
Anbefalingen skal ses i
sammenhæng med det særlige ansvar, der er forbundet med
hvervet som kørelærer. Udvalget fremhæver i den
forbindelse, at en vigtig del af kørelærerens opgaver
er holdnings- og adfærdsbearbejdelse af navnlig de unge
køreelever, hvor køreelevernes holdning til
færdsel og færdselssikkerhed skal præges i
retning af en sikker og hensynsfuld kørsel. Dette arbejde
kræver en vis modenhed, som det efter udvalgets opfattelse i
højere grad sikres er til stede ved en mindstealder af 24
år end ved 21 år.
Hertil kommer, at mindstealderen
for flere typer køretøjer, herunder kategori A (stor
motorcykel), ved 3. kørekortdirektiv er fastsat til 24
år, jf. i øvrigt nedenfor under pkt. 2.1.2.4 om
udvalgets forslag vedrørende krav til forudgående
erhvervelse af en række kørekortkategorier.
Der henvises til pkt. 6.1.2 i
udvalgets rapport.
2.1.2.2. Køreerfaring
Udvalget anbefaler, at det
gældende krav om, at man for at opnå godkendelse som
kørelærer i de sidste 3 år jævnligt har
ført bil, henholdsvis motorcykel, ændres,
således at der i stedet indføres et krav om, at
ansøgeren ikke i de seneste 2 år har været
frakendt førerretten eller fået denne inddraget
administrativt.
Udvalget peger i den forbindelse
på, at det nuværende kriterium i færdselslovens
§ 66, stk. 1, nr. 2, er vanskeligt at
bedømme i praksis, da det er svært at dokumentere og
efterprøve.
Udvalgets anbefaling skal endvidere
ses i lyset af udvalgets forslag om, at man forinden optagelse
på kørelæreruddannelsen skal have erhvervet
kørekort til et bredt udsnit af de forskellige
køretøjskategorier og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring (jf. nedenfor under
pkt. 2.1.2.4), hvilket indebærer, at det må
forudsættes, at ansøgeren har en vis
køreerfaring.
Der henvises til pkt. 6.1.1 i
udvalgets rapport.
2.1.2.3. Uddannelse
Det gældende regelsæt
indeholder intet krav om forudgående uddannelse, herunder
ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse, for at blive
optaget på kørelæreruddannelsen. Udvalget
finder, at der heller ikke fremadrettet bør gælde et
sådant krav.
Udvalget peger i den forbindelse
på, at der ikke bør indføres unødige
begrænsninger i adgangen til
kørelæreruddannelsen, samt at udvalget i stedet
anbefaler, at der fremover bør stilles krav om, at
ansøgere til kørelæreruddannelsen skal have
gennemgået et forløb i voksenpædagogik, med
henblik på at kørelærerne fremover i
højere grad kan fokusere på holdnings- og
adfærdsbearbejdelse ved hjælp af relevante
pædagogiske virkemidler som led i den almindelige
køreuddannelse.
Da udbuddet af
voksenpædagogiske uddannelser er under stadig udvikling,
finder udvalget det ikke hensigtsmæssigt at pege på
én bestemt uddannelse, som skal være adgangsgivende
til kørelæreruddannelsen. Udvalget finder det
således mere hensigtsmæssigt, at der ved
bekendtgørelse fastsættes visse minimumskrav til,
hvilke uddannelser der kan accepteres som adgangsgivende.
I den forbindelse peger udvalget
på, at der bør være mulighed for en meritordning
for ansøgere til kørelæreruddannelsen, der har
en tilsvarende uddannelse eller kursus, eller som i kraft af
uddannelsesmæssig baggrund allerede besidder de kompetencer,
som en sådan uddannelse vil give.
Der henvises til pkt. 6.1.4 i
udvalgets rapport.
2.1.2.4. Krav til kørekort
Udvalget anbefaler, at der
bør indføres krav om, at ansøgeren inden
optagelsen på kørelæreruddannelsen har en vis
kørselserfaring, og at denne erfaring bør stamme fra
mere end én køretøjskategori.
Der er i dag ikke fastsat
nærmere krav til, hvilke kategorier en ansøger skal
have førerret til for at blive godkendt som
kørelærer, ud over betingelsen i færdselslovens
§ 66, stk. 1, nr. 2, hvorefter man for at
opnå godkendelse som kørelærer i de sidste 3
år jævnligt skal have ført bil, henholdsvis
motorcykel. Som reglerne er nu, kan man således f.eks. blive
godkendt som kørelærer til kategori A (stor
motorcykel) uden at have kørekort til kategori B (almindelig
bil).
Som anført ovenfor under
pkt. 2.1.2.3 peger udvalget på, at
kørelæreren i højere grad end i dag bør
kunne stå for holdnings- og adfærdspåvirkning af
eleverne. Det er udvalgets opfattelse, at et af de centrale
undervisningsmomenter, der bør lægges mere vægt
på fremover, er risikoforståelsen i trafikken, herunder
navnlig forståelsen for de andre trafikanters situation,
forståelsen for egen adfærd i trafikken samt
orienteringsforhold mv.
Udvalget peger derfor på, at
det bør være et adgangskrav til
kørelæreruddannelsen, at ansøgeren inden
tilmeldingen har erhvervet kørekort til kategori A (stor
motorcykel), B (almindelig bil), C (stor lastbil) og C/E (stor
lastbil med stort påhængskøretøj) samt
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring til
kategori B. For så vidt angår personer, der
ønsker at virke som storvognskørelærere, skal
erhvervskørekortet dog være erhvervet til kategori D
(stor bus) i stedet for kategori B. Eftersom udvalget anbefaler, at
erhvervelsen af førerretten til disse kategorier bør
være et adgangskrav til kørelæreruddannelsen,
vil det være en betingelse, at førerretten er
erhvervet inden påbegyndelsen af uddannelsen.
Udvalget begrunder anbefalingen
med, at det er fælles for køreuddannelsen til samtlige
kategorier, at der skal undervises i de andre
køretøjers særlige forhold og
manøvreegenskaber. Det må således anses for en
betydelig styrkelse af en kørelærers kompetence, hvis
den pågældende selv - foruden almindelig bil - har
prøvet at føre en stor motorcykel og et tungt
køretøj, da kørelæreren herefter
må anses for at have en både teoretisk og praktisk
forståelse for denne trafik?an?ttypes særlige situation
og behov for hensyntagen og forståelse fra de øvrige
bilisters side.
Endvidere anbefaler udvalget, at
det fremadrettet gøres obligatorisk, at
kørelærere uddannes til kategori
B-kørelærer (almindelig bil), uanset hvilke kategorier
de ønsker at undervise i, da man som kørelærer
bør have et indgående kendskab til det mest udbredte
køretøj i Danmark.
Der henvises til pkt. 6.1.1 i
udvalgets rapport.
2.1.2.5. Øvrige krav til godkendelse som
kørelærer
Det er udvalgets opfattelse, at de
gældende krav i færdselslovens § 66,
stk. 1, nr. 3-5, om, at man for at opnå godkendelse
som kørelærer skal have gennemgået en godkendt
kørelæreruddannelse og have bestået en
prøve for kørelærere samt opfylde et
vandelskrav, ikke bør ændres.
Udvalget peger imidlertid på,
at ændringerne i færdselsloven af betingelserne for at
blive godkendt som kørelærer bør følges
op af administrative ændringer af såvel
kørelæreruddannelsen som
kørelærerprøven. Det vil i den forbindelse
indgå i udvalgets videre drøftelser, at der i en
fremtidig kørelæ?re?ruddannelse og
køreuddannelse bør være et større fokus
på holdnings- og adfærdsbearbejdelse af eleverne.
Der henvises til pkt. 6.1.5 i
udvalgets rapport.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3.1. Justitsministeriet kan tilslutte sig
udvalgets overvejelser og anbefalinger, og lovforslaget er udformet
i overensstemmelse hermed.
I forhold til udvalgets anbefaling
om at ændre den gældende betingelse i
færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2,
foreslår Justitsministeriet, at det tillige gøres til
en betingelse, at ansøgeren har erhvervet førerret
(jf. forslag til ny § 66, stk. 1, nr. 2) foruden betingelsen om, at
ansøgeren i de seneste 2 år ikke har været
frakendt førerretten eller fået denne inddraget
administrativt (jf. forslag til ny § 66, stk. 1,
nr. 3).
Justitsministeriet finder i den
forbindelse, at frakendelse bør omfatte både betinget
og ubetinget frakendelse. Hvis ansøger inden for de seneste
2 år har været frakendt førerretten (betinget
eller ubetinget), er det således efter Justitsministeriets
opfattelse udtryk for en sådan grov tilsidesættelse af
færdselsreglerne, at ansøgeren må anses for
uegnet til at opnå godkendelse som
kørelærer.
Den nævnte 2-årige
periode vil efter lovforslaget skulle regnes fra tidspunktet for
meddelelsen af godkendelsen.
2.1.3.2. I forhold til udvalgets anbefalinger
om krav til forudgående erhvervelse af kørekort, jf.
ovenfor under pkt. 2.1.2.4, foreslår Justitsministeriet,
at de nærmere regler herom fastsættes administrativt.
Lovforslaget indeholder i overensstemmelse hermed et forslag til en
delegationsbestemmelse til justitsministeren herom.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
justitsministeren udstede administrative forskrifter i
overensstemmelse med udvalgets anbefalinger. Det vil herunder blive
fastsat, at personer, som ønsker at blive godkendt som
kørelærer, i almindelighed skal have erhvervet
kørekort til kategori A, B, C, C/E og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring (eventuelt til kategori D).
Der vil kun helt undtagelsesvis kunne ses bort herfra. Det vil
eksempelvis kunne være aktuelt, hvis ansøgeren
på anden måde kan demonstrere fornødent kendskab
til det pågældende køretøj, eller hvis
ansøgeren på grund af handicap ikke er i stand til at
føre motorcykel eller andet særligt
køretøj.
2.1.3.3. Den nærmere udmøntning af
uddannelseskravet vedrørende voksenpædagogik samt
meritordning vil ske i samarbejde med Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser samt
Undervisningsministeriet.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
Justitsministeriet endvidere anmode udvalget om at gennemgå
den eksisterende kørelæreruddannelse samt
køreuddannelse med henblik på modernisering heraf i
overensstemmelse med de rammer, som fastlægges med dette
lovforslag. Justitsministeriet vil anmode udvalget om at have et
udkast til en ny kørelæreruddannelse klar i
løbet af sommeren 2014 samt at have et udkast til ny
køreuddannelse klar inden udgangen af 2014.
Indtil den nye
kørelæreruddannelse er færdigudviklet, vil der
være en overgangsperiode, hvor
kørelæreraspiranterne (betegnelsen for eleverne
på kørelæreruddannelsen) opfylder de nye
kriterier i færdselslovens § 66, men fortsat
uddannes på baggrund af den nuværende
kørelæreruddannelse.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til nyaffattelse
af færdselslovens § 66), og bemærkningerne
hertil. For så vidt angår overgangstilfælde
henvises til lovforslagets § 2 og pkt. 2.4
nedenfor.
2.1.3.4. Færdselslovens
§ 66 a, stk. 5, der omhandler betingelserne for
generhvervelse af kørelærergodkendelsen (jf.
nærmere nedenfor under pkt. 2.4.5.1), henviser i dag til
bestemmelsen i § 66, stk. 1, nr. 2. Som
konsekvens af ovennævnte forslag foreslås henvisningen
til § 66, stk. 1, nr. 2, ændret til en
henvisning til § 66, stk. 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til ændring
af færdselslovens § 66 a, stk. 5), og
bemærkningerne hertil.
2.2. Fornyelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. En godkendelse som
kørelærer gælder i 5 år, dog højst
så længe den pågældende har
kørekort, jf. færdselslovens § 66,
stk. 2. Godkendelsen er således knyttet til vedkommendes
førerret og fremgår i øvrigt af
kørekortet (som en national kode). Ved eksempelvis en
ubetinget frakendelse af førerretten vil godkendelsen til at
virke som kørelærer samtidig fortabes.
En godkendelse som
kørelærer kan i medfør af færdselslovens
§ 66, stk. 2, fornys, hvis indehaveren
jævnligt har ført bil, henholdsvis motorcykel, i de
sidste 3 år og ikke har udvist et forhold, der er omfattet af
straffelovens § 78, stk. 2, og godtgør i den
forløbne periode:
1) jævnligt
at have drevet teoretisk og praktisk undervisning som
kørelærer og indstillet elever til prøve
eller
2) jævnligt
at have drevet teoretisk og praktisk undervisning af
kørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til
prøve eller
3) jævnligt
at have virket som ledende køredommer i forsvaret eller som
civil prøvesagkyndig i politiet.
Bestemmelsen i § 66,
stk. 2, nr. 3, er ændret ved lov nr. 631 af 12.
juni 2013 med henblik på at ligestille civile
prøvesagkyndige i politiet med ledende køredommere i
forsvaret, når det gælder muligheden for fornyelse af
kørelærergodkendelsen.
Det bemærkes, at det i
straffelovens § 78, stk. 2, er fastsat, at den, der er
dømt for strafbart forhold, kan udelukkes fra at
udøve virksomhed, som kræver en særlig offentlig
autorisation eller godkendelse.
2.2.1.2. Det følger af
færdselslovens § 66, stk. 3, at hvis
betingelserne i stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af
godkendelse ikke er opfyldt, eksempelvis fordi indehaveren af
godkendelsen ikke jævnligt har undervist eller indstillet
køreelever til prøve, er opnåelse af en ny
kørelærergodkendelse betinget af, at indehaveren
på ny består en kørelærerprøve.
Det følger af
§ 93, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 12 af 10.
januar 2013 om kørekort med senere ændringer
(kørekortbekendtgørelsen), at politiet træffer
afgørelse om, hvorvidt en ansøger opfylder
betingelserne for at få kørelærergodkendelsen
fornyet. Politiets afgørelse kan påklages til
Rigspolitiet, jf. bekendtgørelsens § 129,
stk. 3.
2.2.1.3. Herudover indeholder
færdselslovens § 66, stk. 4 og 5,
bemyndigelser til, at justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om supplerende efteruddannelse som betingelse for
fornyelse af godkendelsen som kørelærer samt
fastsætte bestemmelser om kørelæreruddannelsen
og kørelærerprøven, om meddelelse af
godkendelsen og om kørelærernes virksomhed. I
medfør af disse bemyndigelser har Justitsministeriet bl.a.
udstedt bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007 om
godkendelse af kørelærere, som indeholder
nærmere regler om aflæggelse af
kørelærerprøver og proceduren for behandlingen
af ansøgninger om kørelærergodkendelser.
Det fremgår bl.a. af
bekendtgørelsen, at kørelæreraspiranten i
forbindelse med uddannelsen skal bestå
kørelærerprøven, der består af en
skriftlig forprøve og en mundtlig afsluttende praktisk
prøve. Prøverne afholdes to gange årligt og
aflægges for en prøvekommission, der består af 2
medlemmer, som er udpeget af Rigspolitiet.
2.2.2. Udvalgets overvejelser
For så vidt angår det
gældende krav om, at fornyelse af godkendelsen (bl.a.) er
betinget af, at kørelæreren i de sidste 3 år
jævnligt har ført bil, henholdsvis motorcykel (jf.
færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2),
anbefaler udvalget som anført ovenfor under
pkt. 2.1.2.2, at det i stedet bør være en
betingelse for fornyelse af kørelærergodkendelsen, at
ansøgeren i de seneste 2 år ikke har været
frakendt førerretten eller fået denne inddraget
administrativt.
Udvalget peger endvidere på,
at det gældende krav i færdselslovens § 66,
stk. 2, nr. 1-3, hvorefter fornyelse af
kørelærergodkendelsen er betinget af, at
kørelæreren i den forløbne godkendelsesperiode
jævnligt enten har drevet teoretisk og praktisk undervisning
som kørelærer og indstillet elever til prøve,
eller har drevet teoretisk og praktisk undervisning af
kørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til
prøve, eller har virket som ledende køredommer i
forsvaret eller som civil prøvesagkyndig i politiet,
bør udgå.
Udvalget anfører i den
forbindelse, at de gældende regler bygger på et krav
om, at kørelæreren "jævnligt" skal have
udøvet aktiviteten, og at dette krav både er
svært at administrere og ikke nødvendigvis taler for
eller imod, at godkendelsen fornyes.
Endvidere skal anbefalingen ses i
lyset af udvalgets anbefalinger om obligatorisk efteruddannelse,
jf. nedenfor under pkt. 2.3, hvorefter det må forventes,
at kørelærerne har vedligeholdt deres faglige
kompetencer, når der søges om fornyelse.
Der henvises til pkt. 6.2 i
udvalgets rapport.
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger om ændring af
kravene til fornyelse af godkendelsen som kørelærer,
og lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed.
Lovforslaget indebærer
således, at fornyelse af kørelærergodkendelsen
bl.a. betinges af, at ansøgeren i de seneste 2 år ikke
har været (betinget eller ubetinget) frakendt
førerretten eller fået denne inddraget administrativt.
Har ansøger inden for de seneste 2 år været
frakendt førerretten, er det således efter
Justitsministeriets opfattelse udtryk for en sådan grov
tilsidesættelse af færdselsreglerne, at fornyelse af
kørelærergodkendelsen bør være betinget
af, at vedkommende består en ny
kørelærerprøve. Der henvises herved også
til pkt. 2.1.3 ovenfor.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til nyaffattelse
af færdselslovens § 66), og bemærkningerne
hertil. For så vidt angår overgangstilfælde
henvises til lovforslagets § 2 og pkt. 2.4
nedenfor.
2.3. Efteruddannelse
2.3.1. Gældende ret
Færdselslovens
§ 66, stk. 4, indeholder bemyndigelse til, at
justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om supplerende
efteruddannelse som betingelse for fornyelse af godkendelsen som
kørelærer.
Der er med hjemmel i denne
bestemmelse udstedt bekendtgørelse nr. 513 af 27. november
1985 om efteruddannelse af kørelærere, som blev
udstedt i forbindelse med en tidligere reform af
kørelæreruddannelsen. Formålet med
bekendtgørelsen var, at de kørelærere, som
på daværende tidspunkt allerede var uddannet, skulle
erhverve de nødvendige forudsætninger for at kunne
undervise i overensstemmelse med de nye krav til
køreuddannelsen. Bekendtgørelsen må derfor
antages ikke længere at have nogen praktisk betydning, og der
eksisterer ikke i dag et reelt krav om efteruddannelse for
kørelærere.
2.3.2. Udvalgets overvejelser
Udvalget anbefaler, at fornyelse af
godkendelsen som kørelærer - ud over anbefalingerne
ovenfor under pkt. 2.2.2 - betinges af, at
kørelæreren i den mellemliggende periode har
gennemført et af Rigspolitiet godkendt
efteruddannelsesforløb.
Udvalget peger på, at
efteruddannelsen bør have et omfang af 5 kursusdage, der som
udgangspunkt gennemføres inden for det sidste år af
godkendelsesperioden. De 5 kursusdage skal ikke nødvendigvis
afholdes samlet, men bør under henvisning til den
pædagogiske og faglige indlæring bestå af
maksimalt 2 moduler, der afvikles over en periode på
højst 3 måneder.
Udvalget anbefaler, at
efteruddannelsen skal indeholde elementer af både
køreteknik og pædagogik. Kurset bør ikke kun
være en repetition af pensum på
kørelæreruddannelsen. Efteruddannelsens fokus skal
være at bibringe kørelærerne ny og opdateret
viden. Undervisningsplanen bør således have et
dynamisk indhold, som løbende kan tilpasses.
For så vidt angår udbud
af efteruddannelsen peger udvalget på, at den
organisation/virksomhed mv., der ønsker at forestå
efteruddannelsen, skal søge om godkendelse hertil hos
Rigspolitiet (en godkendelse som kursusansvarlig udbyder). Det er i
den forbindelse afgørende for udvalget, at efteruddannelsen
er så effektfuld og givende for kursisterne som muligt,
hvorfor der bør stilles særlige krav til udbydere og
holdledere.
Udvalget forudsætter, at der
på efteruddannelsen bl.a. føres tilsyn med, at
undervisningsplanen for efteruddannelsen overholdes, samt
føres tilsyn med, at kursusdeltagerne møder op til
undervisningen. Det vil endvidere skulle påses, at den
enkelte kursusdeltager har deltaget aktivt i undervisningen i en
sådan grad, at der kan udstedes et kursusbevis.
Udvalget forudsætter, at den
kursusansvarlige organisation er undergivet løbende tilsyn
af Rigspolitiet.
Der henvises til pkt. 6.3.1 i
udvalgets rapport.
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3.1. Justitsministeriet kan tilslutte sig
udvalgets overvejelser og anbefalinger om indførelse af
obligatorisk efteruddannelse.
Som anført af udvalget
bør den nuværende undervisningsplan for
efteruddannelsen have et dynamisk indhold, som løbende kan
tilpasses. Justitsministeriet foreslår på den baggrund,
at de nærmere regler om obligatorisk efteruddannelse
fastsættes administrativt. Lovforslaget indeholder i
overensstemmelse hermed et forslag til en delegationsbestemmelse
til justitsministeren herom.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
justitsministeren anmode udvalget om at udarbejde forslag til en ny
efteruddannelse i overensstemmelse med de rammer, som
fastlægges med dette lovforslag. Efteruddannelsen bør
således indeholde elementer af både køreteknik
og pædagogik, ligesom kurset ikke kun bør være
en repetition af pensum på kørelæreruddannelsen,
jf. ovenfor under pkt. 2.3.2.
Det bemærkes, at den
virksomhed med efteruddannelse af kørelærere, som vil
skulle foregå i privat regi, ikke vil være omfattet af
offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til nyaffattelse
af færdselslovens § 66), og bemærkningerne
hertil. For så vidt angår overgangstilfælde
henvises til lovforslagets § 2 og pkt. 2.4
nedenfor.
2.3.3.2. Justitsministeriet har sammen med
Beskæftigelsesministeriet særligt overvejet den
situation, at kørelærere, der på tidspunktet for
den obligatoriske efteruddannelse måtte modtage
arbejdsløshedsdagpenge eller anden offentlig hjælp til
forsørgelse, i den periode, hvor efteruddannelsen
foregår, ikke vil stå fuldt ud til rådighed for
arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeriet har
i den forbindelse oplyst, at jobcenteret efter gældende ret
kan bevilge alle typer af kurser til ledige. Jobcenteret skal altid
foretage en konkret vurdering af, hvorvidt et kursus vil styrke den
lediges muligheder for at komme i beskæftigelse. Hvis kurset
bevilges som led i beskæftigelsesindsatsen, vil den ledige
modtage sin ydelse under kurset, jf. § 38 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats (lovbekendtgørelse nr. 415
af 24. april 2013).
Beskæftigelsesministeriet har
endvidere henvist til, at det fremgår af § 62 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 12. september 2013, at
dagpenge ikke må udbetales til et medlem, som deltager i
uddannelse. Dog kan et medlem af en a-kasse bevare retten til
dagpenge ved deltagelse i uddannelse, hvis undervisningens varighed
er under 20 timer om ugen, og uddannelsen ikke er SU-berettiget.
Denne bestemmelse vedrører uddannelse, som
dagpengemodtageren af egen drift deltager i (dvs. hvor uddannelsen
ikke bevilges af jobcenteret).
For så vidt angår
personer, som modtager kontanthjælp, har
Beskæftigelsesministeriet oplyst, at der efter gældende
ret som udgangspunkt ikke kan ydes kontanthjælp til personer
under uddannelse, jf. § 12 i lov om aktiv
socialpolitik.
Der kan dog i særlige
tilfælde ydes kontanthjælp til personer under
uddannelse (uden at uddannelsen er givet som tilbud efter lov om
aktiv beskæftigelsesindsat), f.eks. hvis en person, der
modtager kontanthjælp, med kommunens godkendelse deltager i
undervisning svarende til folkeskolens 8.-10. klassetrin, i
HF-enkeltfagsundervisning under 23 timer om ugen samt i anden
undervisning, som ikke er godkendt som støtteberettigende
efter lov om statens uddannelsesstøtte, og som ikke er et
led i en uddannelse, der berettiger til optagelse i en
arbejdsløshedskasse, jf. § 41 i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv. Det er en forudsætning,
at personen er indstillet på at afbryde undervisningen for at
udnytte et tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning. Der henvises til
bekendtgørelse nr. 148 af 27. februar 2012 om
uddannelsessøgendes ret til kontanthjælp efter lov om
aktiv socialpolitik i særlige tilfælde.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
Justitsministeriet i lyset af ovennævnte regler sikre, at det
obligatoriske efteruddannelsesforløb etableres
således, at kørelærere, der på tidspunktet
for efteruddannelsen måtte modtage
arbejdsløshedsdagpenge eller anden offentlig hjælp til
forsørgelse, har mulighed for at deltage i efteruddannelsen
uden væsentlig økonomisk ulempe.
2.4. Overgangsregler
2.4.1. Kørelærere uddannet på den
nuværende ordning
2.4.1.1. Udvalgets overvejelser
Udvalget peger på, at der i
forbindelse med indførelsen af nye krav til
kørelærerne i rimelig grad bør tages hensyn til
de kørelærere, der allerede i dag har opnået
godkendelse efter de gældende regler. En allerede uddannet og
godkendt kørelærer bør derfor ikke mødes
med et krav om, at vedkommende skal opfylde de nye betingelser for
at opnå godkendelse som kørelærer for at kunne
beholde eller få fornyet sin
kørelærergodkendelse.
Udvalget understreger i den
forbindelse, at anbefalingerne om ændring af reglerne om
kørelæreruddannelsen ikke bunder i en opfattelse af,
at de eksisterende rammer er utilfredsstillende, men derimod sigter
mod at videreudvikle og fremtidssikre
kørelæreruddannelsen.
Udvalget peger således
på, at anbefalingerne til ændring af kravene for at
opnå godkendelse som kørelærer alene bør
gælde for kørelærere, der uddannes efter, at de
nye regler er trådt i kraft. Der bør således
ikke gribes ind i eksisterende rettigheder.
For så vidt angår
udvalgets anbefaling om indførelse af obligatorisk
efteruddannelse er det imidlertid udvalgets opfattelse, at dette
krav også bør gælde for allerede uddannede
kørelærere. Efteruddannelse er således en
så vigtig del af kørelærernes
kompetencevedligeholdelse, at dette krav bør gælde for
alle kørelærere uanset uddannelsestidspunkt.
Udvalget anbefaler på den
baggrund, at de foreslåede betingelser om efteruddannelse
også gøres obligatorisk for allerede uddannede
kørelærere, dog således at det for denne gruppe
først bliver et krav for fornyelse af godkendelser, der
søges fornyet efter 1. januar 2016.
Udvalget anbefaler i den
forbindelse, at efteruddannelsen i de første år
målrettes kørelærere uddannet på den
nuværende ordning, bl.a. i form af vægtning af
særlig undervisning om tungvogne og motorcykler, da disse
kørelærere ikke nødvendigvis har erfaring som
førere af disse kategorier.
Der henvises til pkt. 6.3.2 i
udvalgets rapport.
2.4.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger om, at de
foreslåede ændringer af kravene til opnåelse af
godkendelse som kørelærer alene bør finde
anvendelse i forhold til de kørelærere, der er
uddannet på den foreslåede nye ordning.
Justitsministeriet kan samtidig
tilslutte sig, at den foreslåede betingelse om obligatorisk
efteruddannelse for så vidt angår allerede uddannede
kørelærere bør indgå som betingelse for
fornyelse af godkendelser, der søges fornyet efter 1. januar
2016.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2, stk. 2, og bemærkningerne
hertil.
2.4.2. Obligatorisk kørelærergodkendelse til
kategori B (almindelig bil)
2.4.2.1. Udvalgets overvejelser
Som anført ovenfor under
pkt. 2.1.2.4 anbefaler udvalget, at det fremover skal
være obligatorisk for kørelærere at have
kørelærergodkendelse til kategori B (almindelig bil).
Udvalget er i den forbindelse opmærksom på, at der i
dag findes enkelte kørelærere, der fungerer som
kørelærer i andre kategorier end kategori B uden at
have godkendelse til kategori B.
Udvalget har på den baggrund
overvejet, om der bør indføres et krav om, at
også allerede godkendte kørelærere fremo?ver -
eventuelt efter en overgangsperiode - skal have opnået
godkendelse til kategori B for at kunne opretholde/få fornyet
godkendelsen til andre kategorier.
Udvalget finder imidlertid ikke, at
et sådant krav bør stilles i forhold til de - efter
branchens egne oplysninger - meget få
kørelærere, der i dag ikke har godkendelse til
kategori B.
Der henvises til pkt. 6.4 i
udvalgets rapport.
2.4.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger. Lovforslaget indeholder
i overensstemmelse hermed intet krav om, at personer, der allerede
er godkendt som kørelærer - men ikke til
kategori B-kørelærer - skal have godkendelse til
kategori B for at bevare
kørelærergodkendelsen
2.4.3. Udvidelse af
kørelærergodkendelsen
2.4.3.1. Udvalgets overvejelser
Udvalget finder ikke, at hensynet
til ikke at gribe ind i eksisterende rettigheder for allerede
uddannede kørelærere i samme grad gør sig
gældende i de situationer, hvor en allerede uddannet
kørelærer ønsker at udvide sin godkendelse med nye
kategorier.
Udvalget anbefaler på den
baggrund, at en uddannet kørelærer, der ønsker
at udvide sin kørelærergodkendelse med nye kategorier,
skal opfylde de nye betingelser for at kunne påbegynde
kørelæreruddannelsen til disse kategorier samt
aflægge prøve hertil. Dette indebærer bl.a., at
de skal opfylde de nye alderskrav (24 år) samt krav om
forudgående erhvervelse af kørekort til kategori A, B,
C og C/E samt kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring (herunder eventuelt til kategori D).
Udvalget finder dog, at der
bør skabes mulighed for, at nuværende
kørelærere - uden godkendelse som
kategori B-kørelærer - inden for en kortere
årrække får adgang til at udvide
kørelærergodkendelsen til kategori B.
Udvalget peger i den forbindelse
på, at det fremgår af § 11, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007 om godkendelse
af kørelærere, at den ansøger, der tre gange
har tilmeldt sig, men ikke bestået, forprøven, ikke
kan tilmelde sig på ny uden tilladelse fra vedkommende
prøvekommission. Tilladelse kan kun meddeles under ganske
særlige omstændigheder. Tilsvarende fremgår af
§ 13, stk. 2, for så vidt angår den
afsluttende prøve.
Udvalget anbefaler således,
at der etableres en særlig ordning, hvorefter
kørelærere, der i dag har godkendelse til andre
kategorier, får mulighed for i op til tre forsøg -
ligesom nye kørelæreraspiranter - at gå til
prøve for opnåelsen af kategori B-godkendelse, uanset
om de tidligere ikke måtte have bestået
prøven.
Der henvises til pkt. 6.4 i
udvalgets rapport.
2.4.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger om udvidelse af
kørelærergodkendelsen for de kørelærere,
der er uddannet på den nuværende ordning.
Lovforslaget indebærer
således, at en uddannet kørelærer, der
ønsker at udvide sin kørelærergodkendelse med
nye kategorier, som udgangspunkt skal opfylde de foreslåede
nye betingelser for at kunne påbegynde
kørelæreruddannelsen til disse kategorier samt
aflægge prøve hertil - herunder krav om
forudgående erhvervelse af kørekort til kategori A, B,
C og C/E samt kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring (herunder eventuelt til kategori D), jf.
nærmere ovenfor under pkt. 2.1.3.
I overensstemmelse med udvalgets
anbefalinger indebærer lovforslaget endvidere, at der
indføres en særlig ordning, hvorefter
kørelærere, der i dag har godkendelse til andre
kategorier end kategori B, får mulighed for i op til tre
forsøg - ligesom nye kørelæreraspiranter - at
gå til prøve for opnåelsen af kategori
B-godkendelse, uanset om de tidligere ikke måtte have
bestået prøven. Det vil endvidere ikke være en
betingelse, at de pågældende har erhvervet
kørekort til kategori A, B, C og C/E samt kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring (herunder eventuelt til
kategori D).
Hvis lovforslagets vedtages, vil
Justitsministeriet tage skridt til en ændring af
bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007 om godkendelse
af kørelærere med henblik på at indføre
en sådan ordning.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2, stk. 3, og bemærkningerne
hertil.
2.4.4. Personer, der deltager i forprøven forud for
lovens ikrafttræden
2.4.4.1. Udvalgets overvejelser
Udvalget finder, at de
foreslåede nye betingelser for opnåelse af godkendelse
som kørelærer ikke bør gælde for
personer, der i tiltro til de gældende regler har indrettet
sig på at skulle gennemgå
kørelæreruddannelsen i dens nuværende form.
Udvalget finder derfor, at
betingelserne ikke bør finde anvendelse på personer,
der allerede er i færd med at uddanne sig som
kørelærer. Udvalget finder, at et passende
skæringstidspunkt for, hvornår man ikke længere
skal kunne opnå godkendelse som kørelærer efter
de gældende regler, må være ved den
førstkommende forprøve, der afvikles i februar
2014.
Personer, der således vil
kunne gå til forprøve i februar 2014, vil (uanset om
de måtte bestå prøven eller ej) kunne
fortsætte uddannelsen og opnå godkendelse som
kørelærer efter de gældende regler, hvis det kan
godtgøres, at godkendelsen søges på baggrund af
et uddannelsesforløb, der er startet senest ved indstilling
til og aflæggelse af forprøve i februar 2014.
Der henvises til pkt. 6.4 i
udvalgets rapport.
2.4.4.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger om overgangsregler for
de personer, der vil kunne gå til forprøve i februar
2014, og lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2, stk. 4, og bemærkningerne
hertil.
2.4.5. Personer, som har fået frakendt
kørelærergodkendelsen
2.4.5.1. Udvalgets overvejelser
2.4.5.1.1. Tidligere kunne retten til at
udøve virksomhed som kørelærer alene frakendes
efter påstand fra anklagemyndigheden i forbindelse med en
straffesag, hvis den pågældende blev dømt for et
strafbart forhold, der kunne begrunde en nærliggende fare for
misbrug af adgangen til at udøve
kørelærervirksomhed, jf. straffelovens § 79,
stk. 1. Bestemmelsen sondrer ikke mellem, om der er tale om
overtrædelse af regler for udøvelse af
kørelærervirksomhed eller andre strafsanktionerede
regler i f.eks. straffeloven eller anden særlovgivning.
Ved lov nr. 570 af 18. juni 2012 om
ændring af færdselsloven (frakendelse af retten til at
udøve virksomhed som kørelærer m.v.) blev
§ 66 a indsat. Det følger af
§ 66 a, stk. 1, at den, der ved dom findes
skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af regler om
udøvelse af virksomhed som kørelærer, ved
dommen kan frakendes retten til at udøve virksomhed som
kørelærer for et nærmere fastsat tidsrum af
mindst 1 år eller for bestandig.
Bestemmelsen er en
selvstændig hjemmel til at frakende kørelærere
retten til at udøve kørelærervirksomhed, hvis
vedkommende groft eller gentagne gange gør sig skyldig i
overtrædelse af de regler, der gælder for
udøvelse af kørelærervirksomhed. Bestemmelsen
er en særregel, der i sager om denne type forseelser
træder i stedet for straffelovens § 79 om
rettighedsfrakendelse.
I modsætning til
straffelovens § 79, stk. 1, er frakendelse efter
færdselslovens § 66 a ikke betinget af, at der
efter en konkret risikovurdering skønnes at foreligge en
nærliggende fare for, at kørelæreren vil
misbruge sin stilling som kørelærer.
Det følger af
§ 66 a, stk. 2, at hvis frakendelsen sker for
længere tid end 2 år, er der adgang til at få
indbragt spørgsmålet om generhvervelse af retten til
at udøve virksomhed som kørelærer for
domstolene efter reglerne i straffelovens § 78,
stk. 3, når der er forløbet mindst 2 år af
frakendelsestiden. Retten kan kun gengives før
frakendelsestidens udløb, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. Har vedkommende tidligere
været frakendt retten til at udøve
kørelærervirksomhed, kan gengivelse af retten inden
frakendelsestidens udløb kun ske rent undtagelsesvis og
tidligst, når der er forløbet 5 år af
frakendelsen.
Endvidere fremgår det af
§ 66 a, stk. 5, at opnåelse af en ny
kørelærergodkendelse efter udløbet af en
frakendelse er betinget af, at vedkommende på ny består
en kørelærerprøve, fortsat opfylder kravet i
færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2, om i
de sidste tre år jævnligt at have ført bil,
henholdsvis motorcykel, og at vedkommende ikke efter
afgørelsen om frakendelse er dømt for et strafbart
forhold, der er omfattet af straffelovens § 78,
stk. 2, jf. pkt. 2.2.1.1 ovenfor.
2.4.5.1.2. Idet der med lovforslaget stilles
forslag om ændring af betingelserne for at opnå
godkendelse som kørelærer og dermed også af
betingelserne for at blive tilmeldt
kørelærerprøven, vil der - hvis lovforslaget
vedtages - implicit ske ændringer af betingelserne for at
gene?rhverve kørelærergodkendelsen, idet
færdselslovens § 66 a, stk. 5, som
anført bl.a. stiller krav om, at vedkommende består en
ny kørelærerprøve.
Udvalget har overvejet, hvorvidt
personer, som i medfør af færdselslovens
§ 66 a har fået frakendt godkendelsen som
kørelærer, og som efter frakendelsestidens
udløb ønsker at generhverve
kørelærergodkendelsen, skal generhverve denne efter de
nugældende betingelser eller efter de fremtidige betingelser,
herunder bl.a. det nye alderskrav samt krav om forudgående
erhvervelse af kørekort til de ovenfor under
pkt. 2.1.2.4 omtalte kategorier.
Som anført ovenfor under
pkt. 2.4.1.1 bunder anbefalingerne om ændring af
reglerne om kørelæreruddannelsen ikke i en opfattelse
af, at de eksisterende rammer er utilfredsstillende, men derimod i
et ønske om at videreudvikle og fremtidssikre
kørelæreruddannelsen.
Det er i forlængelse heraf
udvalgets opfattelse, at de kørelærere, som frakendes
kørelærergodkendelsen efter § 66 a
på baggrund af forhold, som er begået inden
ikrafttræden af de nye regler, bør kunne generhverve
godkendelsen på grundlag af de hidtil gældende
betingelser for generhvervelse. Derimod bør generhvervelse
af en kørelærergodkendelse, som er frakendt på
baggrund af forhold, som er begået efter ikrafttræden
af nye de regler, ske på grundlag af de nye betingelser for
opnåelse af kørelærergodkendelse.
2.4.5.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte
sig udvalgets overvejelser og anbefalinger om overgangsregler, og
lovforslaget er således som udgangspunkt udformet i
overensstemmelse hermed.
I overensstemmelse med udvalgets
anbefalinger indebærer lovforslaget således, at
kørelærere, som frakendes
kørelærergodkendelsen efter § 66 a
på baggrund af forhold, som er begået inden ikrafttræden af de
foreslåede nye regler, vil kunne generhverve godkendelsen
på grundlag af de hidtil gældende betingelser for
generhvervelse.
Er det forhold, som ligger til
grund for frakendelsen, begået efter ikrafttræden af de
foreslåede nye regler, vil generhverve af
kørelærergodkendelsen efter lovforslaget alene kunne
ske på grundlag af de nye betingelser. Det foreslåede
nye alderskrav (24 år, jf. § 66, stk. 1, nr. 1)
bør dog ikke finde anvendelse i de tilfælde, hvor en
tidligere godkendt kørelærer på under 24
år søger om generhvervelse af godkendelsen.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, stk. 5, og bemærkningerne hertil.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
Justitsministeriet tage skridt til at sikre, at der i de
nævnte tilfælde vil kunne ske tilmelding til
kørelærerprøven på baggrund af de hidtil
gældende betingelser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
De skærpede krav til en
persons forudsætninger for at kunne påbegynde en
kørelæreruddannelse, herunder navnlig kravet om at
have gennemført et pædagogisk grundforløb samt
de skærpede krav om antallet af kørekortkategorier,
må forventes at ville gøre det dyrere for den enkelte
at opnå godkendelse som kørelærer.
Det nye krav om efteruddannelse
må på tilsvarende måde anses for en fordyrelse
for den enkelte kørelærer i forhold til de
gældende krav.
De øgede omkostninger for
kørelærerne må umiddelbart antages at ville
blive ført videre til kørelærernes kunder.
Lovforslaget vurderes herudover
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser af
betydning for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer finder anvendelse i
forbindelse med behandlingen af sager om godkendelse som
kørelærer. Rigspolitiet kan efter § 19 i
bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007 om godkendelse
af kørelærere, som implementerer ovennævnte
direktiv, godkende en udenlandsk ansøger fra et
EU/EØS-land som kørelærer i Danmark, hvis den
pågældende godtgør at have erhvervsmæssige
kvalifikationer, der kan anerkendes efter reglerne i direktiv
nr. 2005/36/EF, og hvis den pågældende i
øvrigt opfylder betingelserne i færdselslovens
§ 66, stk. 1, nr. 1, 2 og 5.
Justitsministeriet vil i det videre
arbejde med udfærdigelse af nye administrative forskrifter
for kørelæreruddannelsen vurdere, om der grundet
forslagene i dette lovforslag er anledning til - inden for de
rammer, der opstilles af EU-retten - at ændre kravene til
udenlandske kørelærere, der ønsker at virke som
kørelærer i Danmark.
8. Hørte myndigheder, organisationer
mv.
Rapport om revision af
kørelæreruddannelsen, som er afgivet af et udvalg
nedsat under Justitsministeriet, har været sendt i
høring hos:
3F's Transportgruppe,
Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), BAT
(Bornholm), Beredskabsstyrelsen, Camping Branchen,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, Chaufførernes
Fagforening, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Knallert Union, Danmarks Motor Union, Danmarks Tekniske
Universitet, Institut for Transport (DTU Transport), Danmarks
TransportForskning, Dansk Byggeri, Dansk Camping Union, Dansk
Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Metal, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC), Danske
Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af offentlige anklagere,
Foreningen for Trafikofre, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Fyntrafik,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening
(KL), Københavns Brandvæsen,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen Landsbyerne i
Danmark, Motorcykel Importør Foreningen, Movia,
Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening, Ældre Sagen,
Østre og Vestre Landsret og samtlige byretter.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Det foreslås at nyaffatte
færdselslovens § 66 om betingelserne for at blive
godkendt som kørelærer.
Med den foreslåede
bestemmelse i stk. 1, nr. 1,
gøres det til en betingelse for at opnå godkendelse
som kørelærer, at man er fyldt 24 år (mod i dag
21 år).
Den gældende bestemmelse i
stk. 1. nr. 2, foreslås erstattet af nyt nr. 2
og 3. I stk. 1, nr. 2,
indføres det som en betingelse, at ansøgeren har
erhvervet førerret. I stk. 1,
nr. 3, indføres det som en betingelse, at
ansøgeren i de seneste 2 år ikke har været
frakendt førerretten eller fået denne inddraget
administrativt. Frakendelse omfatter både betinget og
ubetinget frakendelse. Den 2-årige periode vil efter den
foreslåede bestemmelse skulle regnes fra tidspunktet for
godkendelsen.
Efter den foreslåede
bestemmelse i stk. 1, nr. 4,
er opnåelse af godkendelse som kørelærer
endvidere betinget af, at ansøgeren har gennemført et
pædagogisk undervisningsforløb, der af
justitsministeren er godkendt som adgangsgivende til
kørelæreruddannelsen. Den nærmere regulering
heraf fastsættes administrativt efter den foreslåede
bestemmelse i stk. 5.
Med de foreslåede
bestemmelser i stk. 1,
nr. 5-7, videreføres de hidtidige bestemmelser i
stk. 1, nr. 3-5, om, at det er en betingelse for at
opnå godkendelse som kørelærer, at man har
gennemført en godkendt kørelæreruddannelse, har
bestået en prøve for kørelærere og ikke
har udvist et forhold, der omfattes af straffelovens
§ 78, stk. 2. Der tilsigtes med lovforslaget ingen
ændringer af, hvornår disse bestemmelser er
opfyldt.
De foreslåede ændringer
af § 66, stk. 1, finder dog ikke anvendelse ved den
første godkendelse som kørelærer for personer,
som har aflagt forprøve til
kørelæreruddannelsen inden 1. april 2014. For disse
personer finder den hidtil gældende § 66,
stk. 1, anvendelse. Der henvises nærmere til
lovforslagets § 2, stk. 4, og bemærkningerne
hertil.
Forslaget til stk. 2 indeholder en ny bestemmelse,
hvorefter justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om,
hvilke kategorier der skal være erhvervet førerret til
for at opnå godkendelse som kørelærer.
Der vil i givet fald med hjemmel
heri administrativt blive fastsat nærmere bestemmelser om, at
godkendelse som kørelærer i almindelighed er betinget
af forudgående erhvervelse af kørekort til kategori A,
B, C og C/E samt kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring (eventuelt til kategori D). Der vil kun helt
undtagelsesvis kunne ses bort herfra. Det vil eksempelvis kunne
være aktuelt, hvis ansøgeren på anden måde
kan demonstrere fornødent kendskab til det
pågældende køretøj, eller hvis
ansøgeren på grund af handicap ikke er i stand til at
føre motorcykel eller andet særligt
køretøj.
I medfør af den
foreslåede bestemmelse i stk. 3,
1. pkt. - der svarer til den gældende bestemmelse
i § 66, stk. 2, 1. pkt. - vil godkendelsen som
kørelærer ligesom i dag gælde i 5 år, dog
højst så længe den pågældende har
kørekort.
Godkendelsen kan efter den
foreslåede bestemmelse i stk. 3,
2. pkt., fornys, hvis indehaveren stadig opfylder de
foreslåede betingelserne i stk. 1, nr. 3 og 7, og
godtgør i den forløbne periode at have
gennemført obligatorisk efteruddannelse, jf. nedenfor om
stk. 5. Fornyelse af godkendelsen vil således være
betinget af, at ansøgeren i de seneste 2 år ikke har
været frakendt (betinget eller ubetinget) førerretten
eller fået denne inddraget administrativt, og ikke har udvist
et forhold, der omfattes af straffelovens § 78,
stk. 2.
Med den foreslåede
bestemmelse i stk. 4
videreføres betingelsen i den gældende § 66,
stk. 3, om, at indehaveren skal bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå godkendelsen,
hvis betingelserne for fornyelse ikke er opfyldt. Den
gældende bestemmelse i stk. 3 henviser til de
gældende bestemmelser i stk. 2, nr. 1-3, der med
lovforslaget foreslås erstattet af et nyt stk. 3, jf.
ovenfor. Lovforslaget indebærer herefter, at betingelserne om
ny kørelærerprøve finder anvendelse, hvis
vedkommende inden for de seneste 2 år har været
frakendt førerretten eller fået denne inddraget
administrativt, eller har udvist et forhold, der omfattes af
straffelovens § 78, stk. 2.
I medfør af den
foreslåede bestemmelse i stk. 5 kan justitsministeren
fastsætte bestemmelser om kørelæreruddannelsen,
om prøven, om meddelelse af godkendelsen, om
kørelærernes virksomhed og om obligatorisk
efteruddannelse. Den foreslåede bestemmelse svarer til den
gældende bestemmelse i § 66, stk. 5, idet der
efter den foreslåede bestemmelse dog også kan
fastsættes bestemmelser om obligatorisk efteruddannelse.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til
at fastsætte nærmere regler om obligatorisk
efteruddannelse i overensstemmelse med udvalgets anbefalinger.
Efteruddannelsen vil således indeholde elementer af
både køreteknik samt pædagogik, ligesom kurset
ikke kun bør være en repetition af pensum på
kørelæreruddannelsen. Der henvises til pkt. 2.3.2
og 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Endvidere vil bemyndigelsen blive
anvendt til at gennemgå den eksisterende
kørelæreruddannelse med henblik på modernisering
heraf i overensstemmelse med de rammer, som fastlægges med
dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, samt
bemærkningerne til lovforslagets § 2 om
overgangsbestemmelser.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring
af færdselslovens § 66 a, stk. 5, er en
konsekvensændring som følge af forslaget til
nyaffattelse af færdselslovens § 66.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil samt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til
§ 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. april 2014.
For kørelærere, der
på tidspunktet for lovens ikrafttræden har en gyldig
godkendelse, foreslås det i stk. 2,
1. pkt., at færdselslovens § 66,
stk. 3, som affattet ved dette lovforslags § 1,
nr. 1, først finder anvendelse på
ansøgninger om fornyelse af godkendelse, der indgives den 1.
januar 2016 eller senere. Indtil da finder den hidtil
gældende bestemmelse i færdselslovens § 66,
stk. 2, anvendelse, jf. 2. pkt.
Med stk. 3, 1. pkt., foreslås
det, at færdselslovens § 66, stk. 1, som
affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 1, ikke
finder anvendelse ved ansøgning om udvidelse af
kørelæregodkendelsen til kategori B (almindelig
bil) for kørelærere, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden har en gyldig godkendelse til andre
kategorier. I stedet finder den hidtil gældende bestemmelse i
færdselslovens § 66, stk. 1, anvendelse, jf.
2. pkt.
Endvidere foreslås det i
stk. 4, 1. pkt., at for
personer, som har aflagt forprøve til
kørelæreruddannelsen inden lovens ikrafttræden,
finder kravene i § 66, stk. 1, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, ikke anvendelse ved den
første godkendelse som kørelærer. I stedet
finder den hidtil gældende bestemmelse i § 66,
stk. 1, anvendelse, jf. 2. pkt.
Det foreslås i stk. 5, 1. pkt., at betingelserne i
færdselslovens § 66, stk. 1, som affattet ved
dette lovforslags § 1, nr. 1, ikke finder anvendelse
ved generhvervelse af kørelærergodkendelsen, jf.
§ 66 a, stk. 5, for personer, der efter
færdselslovens § 66 a, stk. 1, har
været frakendt retten til at udøve virksomhed som
kørelærer, og som i medfør af
færdselslovens § 66 a, stk. 2, har
fået gengivet retten, eller hvor frakendelsestiden er
udløbet, og hvor det forhold, som ligger til grund for
frakendelsen, er begået før tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden. I stedet finder den hidtil gældende
bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 1,
anvendelse, jf. stk. 5,
2. pkt.
Det afgørende for
anvendelsen af den foreslåede overgangsbestemmelse er, om det
forhold, som ligger til grund for frakendelsen, er begået
før lovens
ikrafttræden.
Er eksempelvis en person på
30 år efter lovens ikrafttræden i medfør af
færdselslovens § 66 a, stk. 1, frakendt
retten til at udøve virksomhed som kørelærer
for et forhold, som er begået før lovens
ikrafttræden, vil spørgsmålet om generhvervelse
af kørelærergodkendelsen skulle afgøres efter
den hidtil gældende bestemmelse i færdselslovens
§ 66, stk. 1.
Det indebærer bl.a., at den
pågældende ikke vil være omfattet af den
foreslåede nye betingelse om i de seneste 2 år ikke at
have været frakendt førerretten eller haft denne
inddraget administrativt, men derimod skal opfylde den hidtil
gældende betingelse om i de sidste 3 år jævnligt
at have ført bil, henholdsvis motorcykel. Tilsvarende vil
vedkommende ikke være omfattet af den foreslåede
betingelse om at have gennemført et pædagogisk
undervisningsforløb. Endvidere vil vedkommende være
fritaget for den foreslåede betingelse om forudgående
erhvervelse af førerret til en række kategorier, som
fastsættes i medfør af den foreslåede nye
bestemmelse i § 66, stk. 2.
Hvis det forhold, som ligger til
grund for frakendelsen, er begået efter lovens ikrafttræden, finder
betingelsen i færdselslovens § 66, stk. 1,
nr. 1, som affattet ved dette lovforslags § 1,
nr. 1, efter den foreslåede bestemmelse i stk. 5, 3. pkt., ikke anvendelse
for personer, der er godkendt som kørelærer før
lovens ikrafttræden. I stedet finder den hidtil
gældende bestemmelse i færdselslovens § 66,
stk. 1, nr. 1, anvendelse, jf. forslaget til stk. 5, 4. pkt.
Er eksempelvis en person på
21 år forud for lovens ikrafttræden blevet godkendt som
kørelærer, og begår den pågældende
efter lovens ikrafttræden et forhold, som medfører
frakendelse i medfør af færdselslovens
§ 66 a, stk. 1, vil spørgsmålet om
generhvervelse af kørelærergodkendelsen således
skulle afgøres efter den foreslåede nye bestemmelse i
færdselslovens § 66, stk. 1. Vedkommende skal
dog ikke leve op til det nye alderskrav på 24 år
(§ 66, stk. 1, nr. 1).
Den henvises i øvrigt til
pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, som senest
ændret ved lov nr. 631 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | | | | | | 1. § 66 affattes således: | | | | § 66.
Ret til at opnå godkendelse som kørelærer
har enhver, der: | | Ȥ 66. Ret til at
opnå godkendelse som kørelærer har enhver,
der | 1) | er fyldt 21 år, | | 1) | er fyldt 24 år, | 2) | i de sidste 3 år jævnligt
har ført bil, henholdsvis motorcykel, | | 2) | har erhvervet førerret, | | 3) | i de seneste 2 år ikke har
været frakendt førerretten eller fået denne
inddraget administrativt, | 3) | har gennemgået en godkendt
kørelæreruddannelse, | | | 4) | har bestået en prøve for
kørelærere og | | 4) | har gennemført et
pædagogisk undervisningsforløb, der af
justitsministeren er godkendt som adgangsgivende til
kørelæreruddannelsen, | 5) | ikke har udvist et forhold, der omfattes
af straffelovens § 78, stk. 2. | | | | | | Stk. 2.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst
så længe den pågældende har
kørekort. Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren
stadig opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2 og 5, og
godtgør i den forløbne periode | | 5) | har gennemført en godkendt
kørelæreruddannelse, | | 6) | har bestået en prøve for
kørelærere og | | 7) | ikke har udvist et forhold, der omfattes
af straffelovens § 78, stk. 2. | | | 1) | jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning som kørelærer og indstillet
elever til prøve eller | | Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke
kategorier der skal være erhvervet førerret til, for
at opnå godkendelse som kørelærer. | | | 2) | jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning af kørelæreraspiranter og
indstillet aspiranter til prøve eller | | | | Stk. 3.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst
så længe den pågældende har
kørekort. Godkendelsen kan fornys, hvis indehaveren stadig
opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 3 og 7, og
godtgør i den forløbne periode at have
gennemført obligatorisk efteruddannelse. | 3) | jævnligt at have virket som
ledende køredommer i forsvaret eller som civil
prøvesagkyndig i politiet. | | | | Stk. 3.
Hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af en
godkendelse ikke er opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse. | | | | Stk. 4.
Er betingelserne i stk. 3 for fornyelse af en
godkendelse ikke opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse. | Stk. 4.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
supplerende efteruddannelse som betingelse for fornyelse af
godkendelsen som kørelærer. | | | Stk. 5.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
kørelæreruddannelsen, om prøven, om meddelelse
af godkendelsen, om kørelærernes virksomhed og om
obligatoriskefteruddannelse som betingelse for fornyelse af
godkendelsen som kørelærer.« | Stk. 5.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
kørelæreruddannelsen, om prøven, om meddelelse
af godkendelsen og om kørelærernes virksomhed. | | | | | | | | § 66 a. Den, der ved dom findes skyldig i grov
eller gentagen overtrædelse af regler om udøvelse af
virksomhed som kørelærer, kan ved dommen frakendes
retten til at udøve virksomhed som kørelærer
for et nærmere fastsat tidsrum af mindst 1 år eller for
bestandig. Stk. 2.
Er retten til at udøve virksomhed som
kørelærer frakendt for længere tid end 2
år efter stk. 1, kan spørgsmålet om
generhvervelse af retten inden frakendelsestidens udløb
indbringes for domstolene. Indbringelse sker efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst finde sted,
når der er forløbet 2 år af frakendelsestiden.
Retten kan kun gengives, når ganske særlige
omstændigheder foreligger. Har vedkommende tidligere
været frakendt retten til at udøve virksomhed som
kørelærer, kan gengivelse af retten inden
frakendelsestidens udløb kun ske rent undtagelsesvis og
tidligst, når der er forløbet 5 år. Stk. 3.
I sager som nævnt i stk. 1 kan retten ved kendelse
bestemme, at den pågældende under sagens behandling
ikke må udøve virksomhed som kørelærer.
Det kan i kendelsen bestemmes, at kære ikke har
opsættende virkning. Afsiges der med hensyn til
rettighedsfrakendelse frifindende dom i sagen, bortfalder
forbuddet, selv om dommen ankes. Stk. 4.
Den, der har fået frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer, skal aflevere sit
kørekort til politiet. Den, der under en sags behandling
ikke må udøve virksomhed som kørelærer,
jf. stk. 3, skal aflevere sit kørekort til politiet mod
udstedelse af midlertidigt kørekort uden
kørelærergodkendelse. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Stk. 5.
Har retten til at udøve virksomhed som
kørelærer været frakendt efter stk. 1, er
opnåelse af kørelærergodkendelse efter
frakendelsestidens udløb betinget af, at vedkommende
består en ny kørelærerprøve, opfylder
betingelserne i § 66, stk. 1, nr. 2, og ikke efter
frakendelsen er dømt for et forhold, der omfattes af
straffelovens § 78, stk. 2. | | 2. I
§ 66 a, stk. 5,
ændres »§ 66, stk. 1, nr. 2«
til: »§ 66, stk. 1, nr. 3«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2014. Stk. 2.
For kørelærere, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden har en gyldig godkendelse, finder
bestemmelsen i færdselslovens § 66, stk. 3,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, først
anvendelse på ansøgninger om fornyelse af godkendelse,
der indgives den 1. januar 2016 eller senere. Indtil da finder den
hidtil gældende bestemmelse i færdselslovens
§ 66, stk. 2, anvendelse. Stk. 3.
For kørelærere, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden har en gyldig godkendelse til andre
kategorier end kategori B (almindelig bil), finder
færdselslovens § 66, stk. 1, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, ikke anvendelse ved
ansøgning om udvidelse af kørelæregodkendelsen
til kategori B. I stedet finder den hidtil gældende
bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 1,
anvendelse. Stk. 4.
For personer, som har aflagt forprøve til
kørelæ?re?ruddannelsen inden lovens
ikrafttræden, finder kravene i færdselslovens
§ 66, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ikke anvendelse ved den første
godkendelse som kørelærer. I stedet finder den hidtil
gældende bestemmelse i færdselslovens § 66,
stk. 1, anvendelse. Stk. 5. For
personer, der efter færdselslovens § 66 a,
stk. 1, har været frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelæ?rer, og som i medfør af
færdselslovens § 66 a, stk. 2, har
fået gengivet retten, eller hvor frakendelsestiden er
udløbet, og hvor det forhold, som ligger til grund for
frakendelsen, er begået før tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden, finder betingelserne i færdselslovens
§ 66, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ikke anvendelse ved generhvervelse af
kørelærergodkendelsen, jf. færdselslovens
§ 66 a, stk. 5. I stedet finder den hidtil
gældende bestemmelse i færdselslovens § 66,
stk. 1, anvendelse. Er det forhold, som ligger til grund for
frakendelsen, begået efter lovens ikrafttræden, finder
betingelsen i færdselslovens § 66, stk. 1,
nr. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ikke anvendelse for personer, der er godkendt som
kørelærer før lovens ikrafttræden. I
stedet finder den hidtil gældende bestemmelse i
færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 1,
anvendelse. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|