Skriftlig fremsættelse (27. november
2013)
Justitsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Ændring af kravene til godkendelse som
kørelærer)
(Lovforslag nr. L 85)
Formålet med lovforslaget er navnlig
at give kørelære?ruddannelsen et kvalitetsløft
og at indføre krav om, at kørelærere
løbende efteruddannes under deres virke.
Der gælder i dag ingen formelle krav
til kørelærernes pædagogiske uddannelse eller
evner. Den nuværende køreundervisning bygger endvidere
på en grundlæggende forudsætning om, at
kørelæreren skal beherske det konkrete
køretøj, der undervises i, men ikke
nødvendigvis have særlig (praktisk) indsigt i andre
typer køretøjers håndtering og
køretekniske udfordringer mv.
Lovforslaget gennemfører en
række anbefalinger fra et udvalg bestående af
repræsentanter fra en række offentlige og private
aktører inden for området, herunder
repræsentanter fra kørelærerbranchen, som har
haft til opgave at komme med konkrete forslag til ændringer
af kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at
højne kvaliteten i køreundervisningen.
Det foreslås herunder, at der som en
ny betingelse for at kunne starte på
kørelæreruddannelsen bør stilles krav om, at
ansøgeren har gennemført et pædagogisk
grundforløb med fokus på voksenundervisning.
Forløbet skal som minimum være et
kursus-/uddannelsesmodul på 120 timer. Endvidere
foreslås det som et nyt adgangskrav for at kunne
påbegynde kørelæreruddannelsen, at
ansøgeren har kørekort til kategori A (stor
motorcykel), B (almindelig bil), C (stor lastbil) og C/E (stor
lastbil med stort påhængskøretøj) samt
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring. Herved
sikres det, at kørelæreren har et bredt kendskab til
langt de fleste køretøjstyper og derfor bedre end i
dag kan give eleverne forståelse for, hvordan disse
køretøjer indgår i trafikken.
Det foreslås endvidere, at den
løbende fornyelse af godkendelsen som kørelærer
(hvert 5. år) bør betinges af 5 dages efteruddannelse.
Efteruddannelsen vil være privat baseret, idet
kørelærerorganisationerne har tilkendegivet, at de vil
sikre udbud af sådanne uddannelser, og det vil ske under
tilsyn af Rigspolitiet.
Hvis lovforslaget vedtages, vil
ovennævnte udvalg blive anmodet om at gennemgå den
eksisterende kørelæreruddannelse samt
køreuddannelse med henblik på modernisering heraf i
overensstemmelse med de rammer, som fastlægges med dette
lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.