Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 6. februar 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3-5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november
2013 og var til 1. behandling den 10. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 2.
december 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Dansk
Kørelærerskole.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk
Kørelærerskole mundtligt over for udvalget redegjort
for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under
nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 3-5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 2
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 3 og 4. Såfremt
ændringsforslag nr. 2 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet
stemme for ændringsforslag nr. 5.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at færdselsloven ikke regulerer de forskellige
kørekortkategorier, som derfor heller ikke er defineret i
loven. Disse forhold er i stedet detaljeret reguleret på
bekendtgørelsesniveau. Der er tale om regler af meget
teknisk karakter. S, RV og SF kan allerede af den grund ikke
støtte det stillede ændringsforslag nr. 1.
Hertil kommer, at udvalget om revision af
kørelæreruddannelsen har anbefalet, at det bør
være et adgangskrav til kørelæreruddannelsen, at
ansøgeren inden tilmeldingen har erhvervet kørekort
til kategori A, B, C og C/E og erhvervskørekort til kategori
B. For så vidt angår personer, der ønsker at
virke som storvognskørelærere, er det udvalgets
anbefaling, at erhvervskørekortet skal være erhvervet
til kategori D i stedet for kategori B. Ved at betinge adgangen til
kørelæreruddannelsen af, at ansøgeren forinden
har bestået prøven til erhvervskørekort til
enten kategori B eller D, sikres det, at ansøgeren besidder
de fornødne kørefærdigheder, så
aspiranten ikke risikerer at tage hele
kørelæreruddannelsen forgæves, jf. også
besvarelsen af spørgsmål nr. 4 vedrørende
lovforslaget. S, RV og SF kan på den baggrund ikke
støtte, at man alene skal have erhvervet kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring til kategori B, således
som der med ændringsforslag nr. 1 lægges op til.
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
er enige i Undervisningsministeriets vurdering i delrapporten fra
udvalget om revision af kørelæreruddannelsen (oktober
2013), hvor der på side 34-35 bl.a. står:
»Udvalget bemærker, at der som
udgangspunkt vil være fri adgang til at ansøge
Rigspolitiet om godkendelse som udbyder af efteruddannelsen.
Kørelærerorganisationerne har i den forbindelse ytret
bekymring for, at statslige udbydere kan udkonkurrere den private
sektor.
Udvalget har på den baggrund rettet
henvendelse til Undervisningsministeriet, som har oplyst, at
ministeriet i henhold til § 10 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser godkender nye arbejdsmarkedsuddannelser
på baggrund af henvendelser fra efteruddannelsesudvalg.
På uddannelsesområder, hvor private initiativtagere
allerede udbyder uddannelsesaktiviteter, kan udvalgene kun udvikle
nye arbejdsmarkedsuddannelser, hvis væsentlige
arbejdsmarkedspolitiske og uddannelsesmæssige hensyn taler
for en statslig regulering af det pågældende
område. Godkendelse af certifikatuddannelser, hvis
gennemførelse ifølge lovgivningen giver ret til
udøvelse af et bestemt erhverv, forudsætter endvidere,
at der overføres midler fra den relevante myndighed til
Undervisningsministeriet i henhold til totalbalanceprincippet.
På den baggrund vurderer
Undervisningsministeriet, at det er tvivlsomt, om efteruddannelsen
til kørelærere vil kunne blive oprettet som
arbejdsmarkedsuddannelse.
Udvalget bemærker for god ordens
skyld, at der ikke er tale om, at retten til at udbyde
efteruddannelse gøres eksklusiv for
kørelærerorganisationerne.
Alle vil således som udgangspunkt
på almindelige markedsvilkår kunne udbyde uddannelsen.
Det er imidlertid afgørende for udvalget, at
efteruddannelsen er så effektfuld og givende for kursisterne
som muligt, hvorfor der bør stilles særlige krav til
udbydere og holdledere.«
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 66 affattes stk. 2 således:
»Stk. 2. For at
påbegynde en godkendt kørelæreruddannelse skal
vedkommende forinden have erhvervet førerret til kategori A
(stor motorcykel), B (almindelig bil), C (stor lastbil), C/E (stor
lastbil med stort påhængskøretøj) og til
erhvervsmæssig personbefordring til kategori B.«
[Kategorier, der skal være
erhvervet førerret til for at påbegynde en godkendt
kørelæreruddannelse]
Af et mindretal
(EL):
2) ) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 66 ændres i
stk. 3 »og godtgør i den
forløbne periode at have gennemført obligatorisk
efteruddannelse.« til: »og godtgør i den
forløbne periode
1) jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning som kørelærer og indstillet
elever til prøve,
2) jævnligt at have drevet teoretisk
og praktisk undervisning af kørelæreraspiranter og
indstillet aspiranter til prøve eller
3) jævnligt at have virket som
ledende køredommer i forsvaret eller som civil
prøvesagkyndig i politiet.«
[Ændring af kravene til
fornyelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 66 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så
længe den pågældende har kørekort.
Godkendelsen kan fornyes, hvis indehaveren stadig opfylder
betingelsen i stk. 1, nr. 7, i de seneste 2 år ikke har
været frakendt førerretten ubetinget eller haft denne
inddraget administrativt og godtgør i den forløbne
periode at have gennemført obligatorisk
efteruddannelse.«
[Ændring af betingelserne for
fornyelse af godkendelsen som kørelærer, således
at kravet om, at indehaveren i de seneste 2 år ikke har
været frakendt førerretten betinget, udgår]
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 66 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Hvis
indehaveren af en kørelærergodkendelse i de seneste 2
år forud for tidspunktet for fornyelse, jf. stk. 3, har
været frakendt førerretten betinget, fornyes
kørelærergodkendelsen, på vilkår af at
kontrollerende køreprøve bestås, og at de
øvrige vilkår, som fastsættes ved
afgørelsen om frakendelse, overholdes.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Ændrede betingelser for
fornyelse af godkendelse som kørelærer, hvis
indehaveren i de seneste 2 år forud for tidspunktet for
fornyelse har været frakendt førerretten betinget]
5) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 66 indsættes
i stk. 5, der bliver stk. 6, som 2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om dispensation fra de bestemmelser om
fornyelse af kørelærergodkendelsen, der
fastsættes i medfør af 1. pkt.«
[Dispensationsmulighed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Enhedslisten mener, at de stillede krav om
erhvervelse af forskellige kørekort inden optagelsen
på kørelæreruddannelsen er dækkende.
Derfor er der ingen grund til at udstyre ministeren med en
bemyndigelse til at udstede regler.
Til nr. 2
Enhedslisten er af den opfattelse, at de
gældende krav til fornyelse af
kørelærergodkendelsen giver den bedste sikkerhed for,
at kørelæreren har vedligeholdt sine faglige
kompetencer. Det, at man jævnligt har drevet teoretisk og
praktisk undervisning og indstillet elever til
køreprøve - og at dumpeprocenten for disse elever
ikke skiller sig negativt ud - er det bedste bevis på, at
kompetencerne er i orden.
Til nr. 3
Efter Justitsministeriets opfattelse
bør det ikke være afgørende for
spørgsmålet om fornyelse af en
kørelærergodkendelse, om indehaveren af godkendelsen
idømmes en betinget frakendelse af førerretten inden
for de første 3 år af godkendelsesperioden på 5
år, eller om indehaveren idømmes en betinget
frakendelse af førerretten inden for de sidste 2 år af
godkendelsesperioden. Det fremsatte forslag fører imidlertid
til, at indehaveren af en kørelærergodkendelse, som
inden for de første 3 år efter godkendelsen
idømmes en betinget frakendelse af førerretten, kan
fortsætte sin kørelærervirksomhed, når
vedkommende har bestået en kontrollerende
køreprøve m.v. Det fremsatte lovforslag fører
samtidig til, at indehaveren af en
kørelærergodkendelse, som inden for de seneste 2
år idømmes en betinget frakendelse af
førerretten - ud over at bestå den kontrollerende
køreprøve m.v. - ikke kan få fornyet
kørelærergodkendelsen, medmindre en ny
kørelærerprøve bestås.
Det afgørende bør imidlertid
efter Justitsministeriets opfattelse alene være - uanset
hvornår i godkendelsesperioden kørelæreren
frakendes førerretten betinget - at kørelæreren
har bestået en kontrollerende køreprøve
m.v.
Med ændringsforslaget foreslås
lovforslagets § 1, nr. 1 (færdselslovens § 66, stk.
3), på den baggrund ændret, således at en
betinget frakendelse af førerretten idømt inden for
de seneste 2 år forud for fornyelsen ikke indebærer, at
indehaveren skal bestå en ny
kørelærerprøve for at få sin godkendelse
som kørelærer fornyet.
Ændringsforslaget indebærer, at
indehaveren af en kørelærergodkendelse, der f.eks.
kort tid forud for fornyelsestidspunktet måtte blive frakendt
førerretten betinget, ikke omfattes af betingelsen om at
skulle bestå en ny kørelærerprøve for at
få sin godkendelse fornyet. Den pågældende
kørelærer vil hermed få mulighed for at få
sin godkendelse fornyet - og hermed få mulighed for at drive
sin kørelærervirksomhed videre - alene på
vilkår af, at den pågældende består den
kontrollerende køreprøve m.v., jf.
ændringsforslag nr. 4, inden den frist, som gælder
herfor.
Derimod vil den, som inden for de seneste 2
år har været frakendt førerretten ubetinget
eller har haft denne inddraget administrativt, den, som ikke kan
godtgøre at have gennemført den obligatoriske
efteruddannelse, og den, der har udvist et forhold omfattet af
straffelovens § 78, stk. 2, ikke kunne få sin
kørelærergodkendelse fornyet uden at bestå
kørelærerprøven på ny. Disse krav, der
følger af lovforslagets § 1, nr. 1
(færdselslovens § 66, stk. 3), foreslås
således ikke ændret med ændringsforslaget.
Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af spørgsmål nr. 9 vedrørende
lovforslaget og til ændringsforslag nr. 4 (forslag til ny
bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 4) og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 4
Med den foreslåede nye bestemmelse i
færdselslovens § 66, stk. 4, der knytter sig til
ændringsforslag nr. 3, fastsættes det, under hvilke
betingelser indehaveren af en kørelærergodkendelse,
der inden for de seneste 2 år forud for tidspunktet for
fornyelsen af vedkommendes kørelærergodkendelse
frakendes førerretten betinget, kan få sin godkendelse
fornyet.
Efter forslaget vil indehaveren af en
kørelærergodkendelse i et sådant tilfælde
- hvis vedkommende i øvrigt godtgør at have
gennemført den obligatoriske efteruddannelse og ikke har
udvist et forhold, der omfattes af straffelovens § 78, stk. 2
- kunne få godkendelsen som kørelærer fornyet,
på betingelse af at ansøgeren inden for den til enhver
tid gældende tidsfrist herfor består en kontrollerende
køreprøve, og at øvrige vilkår, som
fastsættes ved afgørelsen om frakendelse, overholdes.
Fornyelse af kørelærergodkendelsen vil således
generelt ske, på betingelse af at indehaveren efterlever de
regler, der til enhver tid gælder ved betinget frakendelse af
førerretten.
En betinget frakendelse af
førerretten medfører i dag, at føreren skal
aflægge en kontrollerende køreprøve, inden 6
måneder efter at afgørelsen om frakendelse er endelig,
jf. §§ 67-68 i bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar
2013 om kørekort med senere ændringer
(kørekortbekendtgørelsen). Er førerretten
frakendt betinget som følge af spirituskørsel, skal
føreren forinden have gennemført et kursus i alkohol
og trafik (A/T-kursus). Hvis den kontrollerende
køreprøve ikke bestås eller ikke aflægges
inden tidsfristen, kan politiet straks inddrage førerretten,
jf. kørekortbekendtgørelsens § 103, stk. 3.
Hensynet til ikke unødigt at gribe
ind i en allerede etableret kørelærers adgang til
fortsat at udøve sit erhverv gør sig ikke
gældende ved førstegangsudstedelse af en godkendelse
som kørelærer. Med ændringsforslaget stilles der
derfor alene forslag om at differentiere mellem virkningerne af
betinget og ubetinget frakendelse i fornyelsessituationen. For
så vidt angår førstegangsudstedelse af en
godkendelse som kørelærer, vil en betinget frakendelse
af førerretten således fortsat medføre en
2-årig karensperiode, jf. lovforslagets § 1, nr. 1
(færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 3), som ikke
foreslås ændret.
Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af spørgsmål nr. 9 vedrørende
lovforslaget og til ændringsforslag nr. 3 (forslag til
nyaffattelse af færdselslovens § 66, stk. 3) og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget stilles der
forslag om, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte
bestemmelse om, at der kan meddeles dispensation fra de
bestemmelser om fornyelse af kørelærergodkendelsen,
der kan fastsættes i medfør af forslaget til
færdselslovens § 66, stk. 5, 1. pkt., der ikke med
ændringsforslaget foreslås ændret, men som - som
en konsekvens af ændringsforslag nr. 4 - bliver § 66,
stk. 6, 1. pkt.
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at der i helt ekstraordinære tilfælde kan
meddeles dispensation fra kravet om obligatorisk efteruddannelse,
således at f.eks. den, der på grund af
længerevarende sygdom ikke har haft mulighed for at
gennemføre den obligatoriske efteruddannelse, inden den
pågældendes godkendelse som kørelærer skal
fornys, kan få godkendelsen fornyet, på betingelse af
at den pågældende inden for en kortere frist
gennemfører den obligatoriske efteruddannelse.
Hvis den pågældende herefter
ikke godtgør at have gennemført den obligatoriske
efteruddannelse inden for den meddelte frist, bortfalder den
pågældendes godkendelse som kørerlærer
automatisk ved fristens udløb.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mette Reismann (S) Astrid Krag (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn
(S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 85
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 13/1-14 fra Dansk
Kørelærerskole | 5 | Henvendelse af 21/1-14 fra Dansk
Kørelærerskole | 6 | Udkast til betænkning | 7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 8 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 85
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om kravet om, at ansøgere
»i de seneste 2 år ikke har været frakendt
førerretten eller fået denne inddraget
administrativt« både omfatter betinget og ubetinget
frakendelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren i stedet for en fast
grænse på 24 år for at blive
kørelærer vil indføre en erfaringsgrænse,
således man skal have haft kørekort i 5 år,
før man kan blive kørelærer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren ikke finder, at det er
tilstrækkeligt, at man har gennemført et
pædagogisk grundforløb med fokus på
voksenundervisning, før man får autorisation som
kørelærer, frem for at man allerede skal have
gennemført kurset, før man kan starte på
kørelæreruddannelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorfor ministeren finder det
nødvendigt at have kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring for at kunne blive kørelærer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad det konkrete behov er for at
indføre, at der skal ske en frakendelse af godkendelse som
kørelærer, hvis den pågældende frakendes
sin førerret betinget, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/1-14 fra Dansk Kørelærerskole, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/1-14 fra Dansk Kørelærerskole, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at kørelærere
også underviser personer, der ønsker kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring til kategori B m.v., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om ministeren finder det rimeligt, at
kørelærere ikke kan få en fornyelse af deres
godkendelse, hvis vedkommende inden for 2 år forud for
tidspunktet for fornyelse er idømt en betinget frakendelse
af førerretten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|