Fremsat den 27. november 2013 af
ministeren for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bestyrelse og brug
af folkekirkens kirker m.m. og lov om folkekirkens kirkebygninger
og kirkegårde
(Brug af folkekirkens kirker til ikke
kirkelige formål, oprettelse af udvalg om kirkegårde
samt registrering og afregistrering af gravminder m.v.)
§ 1
I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 24. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Menighedsrådet kan med biskoppens tilladelse stille kirken
til rådighed til brug for ikke kirkelige formål. Det er
herved en betingelse for biskoppens tilladelse, at det
påtænkte formål ikke strider mod kirkerummets
karakter.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 19, stk. 3, ændres
»§§ 13 og 14« til: »§ 5, stk. 2,
og §§ 13 og 14«.
3. I
§ 24, stk. 2, ændres
»§ 5, stk. 2,« til: »§ 5, stk.
3,«.
§ 2
I lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 77 af 2. februar
2009, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 18 indsættes:
Ȥ
19. Ministeren for ligestilling og kirke opretter et udvalg
om kirkegårde. Udvalget består af et medlem udpeget
efter indstilling fra Akademiraadet, et medlem udpeget efter
indstilling fra Det særlige Bygningssyn og et medlem udpeget
efter indstilling fra Nationalmuseet samt et medlem med
særlig sagkundskab om kirkegårdsanlæg. Udvalget
sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Stk. 2. Inden en
kirkegård nedlægges, skal stiftsøvrigheden
indhente en udtalelse fra udvalget.
Stk. 3. Udvalget afgiver
udtalelse på baggrund af udvalgets kategorisering af
folkekirkens kirkegårde i:
1) Umistelige
kirkegårde.
2)
Bevaringsværdige kirkegårde.
3) Andre
kirkegårde.
Stk. 4. En
kirkegård, som i medfør af stk. 3, nr. 1, er
umistelig, må ikke nedlægges.
Stk. 5. Ministeren for
ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om
udvalgets opgaver og virksomhed.«
2. Overskriften til kapitel IV affattes
således:
»Kapitel IV
Registrering og afregistrering af
gravminder«
3. § 21,
stk. 1, affattes således:
»Registreringen af gravminder på
provstiets kirkegårde foretages af det syn, der er
nævnt i § 26.«
4. § 21,
stk. 3, 4. pkt. ophæves, og i stedet
indsættes:
»Nationalmuseets afgørelse kan
påklages til biskoppen. Biskoppens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
5. § 22,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Biskoppen
kan tillade, at registrerede gravminder anbringes andre steder end
på kirkegården. Biskoppens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
6.
Efter § 22 indsættes i kapitel IV:
Ȥ 22
a. Afregistrering af gravminder på provstiets
kirkegårde foretages af det syn, der er nævnt i §
26.
Stk. 2. Til brug ved
afregistreringen udarbejder menighedsrådet og en af
kulturministeren udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til
provsten.
Stk. 3. For
kirkegårde, hvor registreringen af gravminder er foretaget af
Nationalmuseet, foretages afregistreringen af Nationalmuseet.
Kirkegårdsbestyrelsen fremsender forslag til afregistrering
til Nationalmuseet. Nationalmuseets afgørelse kan
påklages til biskoppen. Biskoppens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4. Ministeren for
ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om
afregistrering.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. april 2014.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Brug af folkekirkens
kirker til ikke kirkelige formål og oprettelse af udvalg om
kirkegårde | | 2.2. | Registrering under
hensyntagen til allerede registrerede gravminder i provstiet,
afregistrering af registrerede gravminder m.v. | 3. | Lovforslagets udformning | | 3.1. | Brug af folkekirkens
kirker | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | | 3.2. | Nedlæggelse af
kirkegårde | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | | 3.3. | Registrering af
bevaringsværdige gravminder | | | 3.3.1. | Gældende
ret | | | 3.3.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | | 3.4. | Harmonisering af
klageadgang | | | 3.4.1. | Gældende
ret | | | 3.4.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | | 3.5. | Flytning af
kompetence | | | 3.5.1. | Gældende
ret | | | 3.5.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | | 3.6. | Afregistrering af
gravminder | | | 3.6.1. | Gældende
ret | | | 3.6.2. | Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at skabe
mulighed for, at et menighedsråd med biskoppens tilladelse
kan beslutte at stille kirken til rådighed til brug for ikke
kirkelige formål.
Lovforslaget har endvidere til formål at
sikre, at der ikke sker nedlæggelse af kirkegårde, der
anses for at være umistelige.
Med lovforslaget foreslås også en
række ændringer af reglerne om gravminderegistrering.
Det foreslås således, at der ved registrering af
gravminder kan tages hensyn til allerede registrerede gravminder i
provstiet. Endvidere harmoniseres klageadgangen over
gravminderegistreringer på kirkegårde, der bestyres af
menighedsråd, og kirkegårde, der bestyres kommunalt,
således at disse klagesager altid behandles af biskoppen,
hvis afgørelse ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Det foreslås også, at kompetencen vedr.
flytning af registrerede gravminder til andre steder end på
kirkegården flyttes fra ministeren for ligestilling og kirke
til biskoppen, hvis afgørelse ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Endelig indføres der hjemmel til at
afregistrere gravminder.
2.
Baggrund
2.1. Brug af
folkekirkens kirker til ikke kirkelige formål og oprettelse
af udvalg om kirkegårde
I efteråret 2011 nedsatte
kirkeministeren en arbejdsgruppe (arbejdsgruppen om folkekirkens
kirker, der helt eller delvis tages ud af brug), som blandt andet
fik til opgave at beskrive de forskellige problemstillinger i
forbindelse med lukning af kirker og foretage en grundig belysning
af de særlige omstændigheder, som knytter sig til
folkekirkens kirkebygninger.
Arbejdsgruppen har i den forbindelse set
på, om et alternativ til en kirkelukning kan være, at
der åbnes for muligheden for, at kirkerummet kan anvendes til
andre aktiviteter end de rent kirkelige samtidig med, at kirken
stadig anvendes til gudstjenester og kirkelige handlinger.
Arbejdsgruppen anbefalede en lovændring således, at der
åbnes for, at folkekirkens kirker fremover også kan
anvendes til ikke kirkelige formål samtidig med, at kirken
anvendes til gudstjenester og kirkelige handlinger.
Endvidere har arbejdsgruppen set nærmere
på, hvad der skal ske med kirkegården, hvis en kirke
nedlægges herunder, hvordan det kan sikres, at de
kirkegårdsanlæg, som må anses for at være
af uvurderlig kulturhistorisk betydning, kan sikres mod
nedlæggelse. Arbejdsgruppen anbefalede, at der
nedsættes et sagkyndigt udvalg bestående af
repræsentanter fra Akademiraadet, Det særlige
Bygningssyn og Nationalmuseet samt repræsentanter, der
besidder særlig sagkundskab om kirkegårdsanlæg.
Arbejdsgruppen anbefalede endvidere, at det sagkyndige udvalg skal
høres i forbindelse med en påtænkt
nedlæggelse af en kirkegård, og det sagkyndige udvalg
skal kunne erklære en kirkegård for umistelig med den
konsekvens, at kirkegården ikke kan nedlægges.
Arbejdsgruppen var sammensat af
repræsentanter fra Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Danmarks Provsteforening, stiftskontorcheferne,
Kulturstyrelsen, Nationalmuseet, Kirkefondet og Ministeriet for
Ligestilling og Kirke.
Arbejdsgruppens rapport med udkast til
lovtekst blev offentliggjort i april 2013.
Et udkast til forslag til lov om ændring
af lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. og lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde blev sendt i
høring fra den 1. juli 2013 til den 27. september 2013.
Høringssvarene viser generel opbakning til forslagene.
Ministeriet for ligestilling og kirke har
tilsluttet sig arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget
fremsættes således på baggrund af de forslag, som
arbejdsgruppen er kommet med tillige med de justeringer, som
høringssvarene har givet anledning til, jf. nærmere i
afsnit 3.1. - 3.2.
2.2.
Registrering under hensyntagen til allerede registrerede gravminder
i provstiet, afregistrering af registrerede gravminder m.v.
I foråret 2012 besluttede ministeren for
ligestilling og kirke at nedsætte en arbejdsgruppe, der
skulle foretage et serviceeftersyn af den eksisterende ordning
vedrørende registrering af gravminder på folkekirkens
kirkegårde. Arbejdsgruppen blev blandt andet bedt om at
overveje, om registreringen af gravminder med fordel kan ske
indenfor større enheder fx indenfor provstiet. Endvidere
skulle arbejdsgruppen overveje behovet for bestemmelser, der giver
mulighed for afregistrering af allerede registrerede gravminder.
Arbejdsgruppen havde endvidere mulighed for at drøfte
spørgsmål, som arbejdsgruppen i øvrigt fandt
relevant for serviceeftersynet.
Arbejdsgruppen afleverede sin rapport med en
række anbefalinger i juni 2013. I rapporten anbefales det
blandt andet, at udvælgelseskriterierne anvendes under
hensyntagen til øvrige gravminder i provstiet, at der skabes
en klar hjemmel til, at der kan foretages afregistrering af
registrerede gravminder, at biskoppen træffer
afgørelse i alle sager om anbringelse af registrerede
gravminder udenfor kirkegården, og at Nationalmuseets
afgørelse om registrering af gravminder kan påklages
til biskoppen.
Arbejdsgruppens rapport med udkast til
lovtekst har været sendt i høring fra den 2. juli 2013
til den 16. september 2013. Høringssvarene viser en generel
opbakning til lovforslagene. Ministeriet for Ligestilling og Kirke
har tilsluttet sig arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget
fremsættes således på baggrund af de forslag, som
arbejdsgruppen er kommet med, jf. nærmere i afsnit 3.3. -
3.6.
3.
Lovforslagets udformning
3.1 Brug af
folkekirkens kirker
3.1.1.
Gældende ret
Af § 5, stk. 1, i lov om bestyrelse og
brug af folkekirkens kirker m.m. fremgår det, at kirken af
menighedsrådet eller med dettes samtykke kan anvendes til
andre kirkelige formål end gudstjenester og kirkelige
handlinger. Til afholdelse af kirkekoncerter, opførelse af
kirkespil og lignende kræves dog tillige tilladelse fra
biskoppen, såfremt et mindretal i menighedsrådet
forlanger dette.
Kirkerummet må således kun
anvendes til kirkelige formål. Andre af kirkens lokaler kan
anvendes til arrangementer af såvel kirkelig som ikke
kirkelig karakter under forudsætning af, at der tages
tilbørligt hensyn til, at det drejer sig om lokaler i en
kirkebygning.
I kirkerummet kan der afholdes gudstjenester,
herunder ekstraordinære gudstjenester som fx særlige
altergangsgudstjenester, dåbsgudstjenester, liturgiske
gudtjenester og lignende.
Endvidere danner kirkerummet rammen om de
kirkelige handlinger, det vil sige dåb, konfirmation, vielse,
kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab og
begravelse/bisættelse.
Ifølge § 16, stk. 2, i lov om
bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. bestemmer
menighedsrådet, i hvilket omfang der er adgang til kirken
uden for de tider, hvor kirken er i brug, og hvorvidt der skal
betales for adgangen. Menighedsrådet kan således
beslutte at holde åbent for fx andagtssøgende eller
turister.
Betaling for brug af kirken ved
særskilte kirkelige handlinger, kirkelige møder m.v.
fastsættes i en vedtægt, der udfærdiges af
menighedsrådet og godkendes af provstiudvalget, jf. §
19, stk. 1, 1. pkt. i lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m.
Herudover indeholder lov om bestyrelse og brug
af folkekirkens kirker m.m. forskellige bestemmelser om brug af
folkekirkens kirker, herunder om valgmenigheders adgang til at
benytte kirken, om medlemmer af kristne trossamfunds adgang til
brug af kirkerne samt om evangelisk-lutherske frimenigheders og
andre kristne trossamfunds faste brug af kirkerne. Adgangen
omfatter alene afholdelse af gudstjenester og kirkelige
handlinger.
Valgmenigheder betaler for brug af kirken et
beløb svarende til den merudgift til kirkens opvarmning,
belysning, rengøring m.m., som valgmenighedens brug af
kirken medfører. Betalingen fastsættes af
provstiudvalget efter forhandling med menighedsrådet og
valgmenighedens bestyrelse, jf. § 19, stk. 2, i lov om
bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m.
Medlemmer af kristne trossamfund,
evangelisk-lutherske frimenigheder og andre kristne trossamfund
betaler for brug af kirken. Betalingen fastsættes af
provstiudvalget efter forhandling med menighedsrådet, jf.
§ 19, stk. 3, i lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m.
Da folkekirkens kirker ifølge
lovgivningen kun må anvendes til kirkelige formål, er
det således udelukket at anvende en kirke til andre
formål, herunder rent kulturelle formål. Kirken
må heller ikke anvendes til ikke kirkelige handlinger som fx
borgerlige begravelser eller borgerlige vielser.
Herudover indeholder lov om bestyrelse og brug
af folkekirkens kirker m.m. særlige bestemmelser
vedrørende brug af kirkerne. Det fremgår således
af § 17, at kirkesproget er dansk. Biskoppen kan tillade
anvendelse af fremmede sprog ved gudstjenester og kirkelige
handlinger.
Af § 18, stk. 1, fremgår, at i
kirken skal almindelig sømmelighed iagttages, og der
må intet foretages, som strider mod rummets særlige
karakter. Af § 18, stk. 2, fremgår, at ved gudstjenester
og kirkelige handlinger skal de anvisninger, som gives af
præsten, efterkommes.
3.1.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
På baggrund af rapporten om folkekirkens
kirker, der helt eller delvis tages ud af brug, hvori det blev
konstateret, at de gældende bestemmelser i lov om bestyrelse
og brug af folkekirkens kirker m.m. om kirkerummets anvendelse ikke
giver menighedsrådet mulighed for at anvende en kirke til
andet end kirkelige formål, finder ministeriet, at lov om
bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. bør
ændres således, at menighedsrådet med biskoppens
tilladelse kan stille kirken til rådighed til brug for ikke
kirkelige formål.
Kompetencen til at foretage en vurdering af,
hvilke aktiviteter der - ud over gudstjenester og kirkelige
handlinger - falder ind under begrebet kirkelige formål, er
som udgangspunkt menighedsrådets, medmindre et mindretal i
menighedsrådet forlanger biskoppens tilladelse indhentet.
Da vurderingen af, hvorvidt der er tale om et
kirkeligt formål, således sker på lokalt niveau,
må det antages, at der er en betydelig variation i karakteren
af og indholdet i de kirkelige arrangementer, som afholdes, og det
må formodes, at der i et vist omfang afholdes arrangementer,
som ud fra en nærmere undersøgelse vil vise sig at
mangle elementet af kirkeligt formål.
Et alternativ til en kirkelukning kan
være, at der åbnes op for muligheden for, at
kirkerummet kan anvendes til andre formål end alene de rent
kirkelige. Det må herved forudsættes, at kirken i et
eller andet omfang fortsat anvendes til kirkelige formål og
dermed vedbliver at være omfattet af den kirkelige
lovgivning. Er der tale om en kirkebygning, hvor det konstateres,
at det kirkelige aktivitetsniveau er for nedadgående, kan
udleje til andre formål eventuelt være med til at
bære en del af de faste driftsomkostninger ved
bygningsdriften. Det kan heller ikke udelukkes, at en ændret
anvendelse af kirkebygningen omvendt kan medvirke til at øge
interessen for de kirkelige aktiviteter.
På den baggrund foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 1, at biskoppen kan tillade, at
menighedsrådet stiller kirken til rådighed til brug for
ikke kirkelige formål.
I tilslutning til den foreslåede
ændring af lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker
m.m. præciseres følgende:
For det første er der forholdet til lov
om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Mellem Kulturministeriet og Ministeriet for Ligestilling og Kirke
er der enighed om, at så længe en kirke er i anvendelse
som kirke, det vil sige bruges til gudstjenester og kirkelige
handlinger, vil kirken være omfattet af lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde og dermed undtaget fra
bygningsfredning. Der er således ikke fastsat en nedre
grænse for den folkekirkelige brug. Kun hvis kirkebygningen
alene anvendes til andre kirkelige formål end gudstjenester
og kirkelige handlinger, kan den eventuelt blive omfattet af lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer,
såfremt bygningen har fredningsværdi.
I relation til lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer er det uden betydning,
hvem der ejer bygningen. Derfor kan en kirkebygning, som bliver
bygningsfredet, fortsat være under bestyrelse af et
menighedsråd. Omvendt er der ikke noget til hinder for, at en
bygningsfredet kirke, hvis den igen ønskes taget i brug som
kirke, overgår til at blive omfattet af lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde.
For det andet kan det ikke udelukkes, at et
menighedsråd, som benytter sig af muligheden for at udleje
eller udlåne kirkebygningen til ikke kirkelige formål,
efterhånden må konstatere, at kirkebygningen i
overvejende grad anvendes til ikke kirkelige formål og kun
sjældent anvendes til gudtjenester og kirkelige handlinger. I
den situation bør menighedsrådet overveje situationen,
jf. § 1, stk. 1 og 2, i lov om menighedsråd:
Ȥ 1.
Sognets kirkelige og administrative anliggender styres af
menighedsrådet, medmindre andet er særligt hjemlet i
lovgivningen.
Stk. 2. Det
påhviler menighedsrådet at virke for gode vilkår
for evangeliets forkyndelse.«
Brugen af en kirke til ikke kirkelige
formål må ikke blive af et sådant omfang, at
hovedformålet - at danne rammen om menighedens gudstjenester,
de kirkelige handlinger og andre kirkelige aktiviteter - med
kirkebygningen forsvinder.
For det tredje skal de indtægter, som
kirkekassen får ved udleje af kirkebygningen, afspejle de
omkostninger, som menighedsrådet har ved udlejningen. Endelig
må det være en betingelse for biskoppens tilladelse, at
en ændret anvendelse må ske med respekt for
kirkerummets karakter og inventar, ligesom en ændret
anvendelse må respektere, at kirkens aktiviteter, som de
fastlægges af menighedsrådet, må have
første prioritet. Den endelige afgørelse af
eventuelle tvivlsspørgsmål skal henhøre under
biskoppen.
Lovforslagets § 1, nr. 1, er udformet i
overensstemmelse hermed.
3.2.
Nedlæggelse af kirkegårde
3.2.1.
Gældende ret
Ifølge § 9, stk. 1, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde sørger
menighedsrådet for, at kirkegården vedligeholdes, og at
der er tilstrækkelig begravelsesplads for sognets
beboere.
Ifølge § 9, stk. 4, skal en
kirkegård indvies, før den tages i brug.
Ifølge § 9, stk. 2,
fastsætter ministeren for ligestilling og kirke nærmere
regler om anlæggelse, udvidelse, nedlæggelse,
indhegning, indretning, beplantning og vedligeholdelse af
kirkegårde samt om opførelse, ombygning, nedrivning og
istandsættelse af bygninger til brug for kirken eller
kirkegården.
Sådanne regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde, og det fremgår af
bekendtgørelsens § 14, at anlæggelse, udvidelse
og nedlæggelse af kirkegårde og parkeringspladser til
brug for kirken eller kirkegården skal godkendes af
stiftsøvrigheden.
Sognets beboere har ret til at blive begravet
på kirkegården i det sogn, hvor de bor, jf. § 14,
stk. 1, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
Denne ret omfatter erhvervelse af brugsret for en fredningsperiode
til et gravsted med en gravplads, hvis der er en efterlevende
ægtefælle dog med to gravpladser, jf. § 15, stk.
1, 1. pkt. Af § 13 fremgår det, at fredningsperioden er
den periode, i hvilken et gravsted ikke kan nedlægges, jf.
§ 17, stk. 1, hvoraf fremgår, at et gravsted ikke kan
nedlægges, forinden fredningsperioden efter den seneste
begravelse i gravstedet er udløbet.
Når brugsretten til et gravsted
udløber, kan den kræves fornyet mod et i
vedtægten herfor fastsat vederlag, jf. § 17, stk. 3, i
lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
Til gennemførelse af en af
provstiudvalget godkendt reguleringsplan kan et gravsted dog
inddrages helt eller delvis, når fredningstiden efter den
seneste begravelse er udløbet, jf. § 18, stk. stk. 1, i
lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Retten til
at foretage yderligere begravelse i et gravsted, der er omfattet af
en godkendt reguleringsplan, ophører, når der er
forløbet en fredningsperiode efter den senest forud for
planens godkendelse foretagne begravelse, uanset om brugsretten til
gravstedet måtte være erhvervet for et længere
tidsrum, jf. § 18, stk. 2.
Kapitel IV i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde indeholder bestemmelser om
registrering af gravminder. Når et gravminde er registreret,
må det ikke af menighedsrådet eller
kirkegårdsbestyrelsen fjernes fra kirkegården, jf.
§ 22, stk. 1. Ministeren for ligestilling og kirke kan
tillade, at registrerede gravminder anbringes andre steder end
på kirkegården, jf. § 22, stk. 2.
Der er andre gravsteder, som nyder
særlig beskyttelse. Det gælder de danske
frihedskæmpergrave, som ikke må nedlægges uden
samtykke fra Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Endvidere er
der mellem den danske stat og det britiske statssamfund
indgået en overenskomst om fredning af og tilsyn med
krigsgrave. Endelig er der mellem Danmark og Forbundsrepublikken
Tyskland indgået en overenskomst om tyske krigsgrave i
Danmark fra anden verdenskrig.
Når en kirkegård nedlægges,
sker der ingen særlig markering heraf. En nedlagt
kirkegård er ikke længere omfattet af den kirkelige
lovgivning, og arealet kan overgå til anden anvendelse.
Hvis en kirke nedlægges, vil bygningen,
hvis den er opført før 1536, være automatisk
fredet efter § 4 i lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer. Nedlægges en kirke, som er
opført efter 1536, kan kirkebygningen fredes ved beslutning,
jf. § 3 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer, hvorefter bygninger af væsentlig
arkitektonisk eller kulturhistorisk værdi, som er over 50
år gamle, kan fredes. Uanset deres alder kan bygninger og
selvstændige landskabsarkitektoniske værker dog fredes,
når det er begrundet i deres fremragende værdi eller i
andre særlige omstændigheder.
En bygningsfredning kan omfatte bygningens
umiddelbare omgivelser i form af blandt andet pladser, haver,
parkanlæg og lignende i det omfang, det er en del af den
beskyttelsesværdige helhed, jf. § 3, stk. 2, i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
En kirkegård, som ligger i umiddelbar
tilknytning til en kirke, kan, hvis den nedlagte kirkebygning
bygningsfredes, blive omfattet af bygningsfredningen, såfremt
kirkegården udgør en del af den
beskyttelsesværdige helhed.
Hvis kirkebygningen bygningsfredes - uanset om
dette sker automatisk, fordi bygningen er fra før 1536 eller
ved beslutning - fredes kirkegården ikke automatisk. Det
kræver en særlig beslutning.
Kirkegården kan enten fredes i
tilknytning til fredning af kirkebygningen eller som et
solitært landskabsarkitektonisk værk, såfremt der
ikke længere gennemføres begravelser på stedet
eller påhviler øvrige forpligtelser i relation til
gravsteder. Krigergrave mv. kan beskyttes efter bestemmelserne i
museumsloven.
Herudover indeholder lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiljøer og museumsloven
forskellige beskyttelsesbestemmelser, som kan være relevante
i forbindelse med nedlæggelse af en kirkegård. Det kan
være i relation til eventuelle sten- og jorddiger, konkrete
gravminder og eventuelle fortidsminder, som befinder sig på
kirkegården.
3.2.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
Indledningsvis bemærkes, at der på
grund af fredningstider og erhvervede gravstedsrettigheder samt
andre omstændigheder som fx registrerede gravminder er et
langt tidsperspektiv, hvis en kirkegård skal nedlægges
helt.
Hertil kommer, at nedlæggelse af
kirkegårde er et følsomt emne. Der er derfor god grund
til at udvise de nødvendige hensyn, når en
kirkegård skal nedlægges.
De senere års fokus på
folkekirkens lokale økonomi har blandt andet
indebåret, at alle kirkegårdstakster er blevet
genberegnet således, at taksterne nu afspejler de faktiske
omkostninger, som kirkegårdene har ved at producere
ydelserne. Den øgede opmærksomhed på
kirkegårdsøkonomien sammenholdt med, at danskerne
foretrækker kremering fremfor begravelse i kiste,
indebærer, at mange kirkegårde har for meget plads.
Disse udfordringer betyder, at der allerede i
dag sker en vis tilpasning af kirkegårdsanlæggene.
Selvom reguleringer på kirkegårdene sker over
længere tid, er der tale om dynamiske anlæg. Derfor kan
det overvejes, om der fortsat er grund til at opretholde en
kirkegård, hvis der ikke længere - eller kun med mange
års mellemrum - bliver foretaget begravelser eller
urnenedsættelser på kirkegården. En
kirkegård, hvor ingen længere bliver begravet,
risikerer at have mere karakter af en kulisse end et anlæg i
brug. Dette vil i særlig grad gøre sig gældende,
hvis kirken også er taget helt ud af brug. Hertil kommer, at
sognets beboere altid har ret til at blive begravet på
kirkegården i det sogn, hvor de bor. Det kan nogle gange
føre til det paradoks, at en kirkegård i et provsti
med mange små sogne må ansøge om en
kirkegårdsudvidelse, uanset at der er rigeligt med
begravelsesplads på de øvrige kirkegårde i
provstiet.
Ministeriet finder, at det er vigtigt, at der
fortsat værnes om de kulturhistoriske værdier, som er
knyttet til folkekirkens kirkegårde. Samtidig er det et
faktum, at kirkegårdsanlæggene til stadighed er under
forandring, og at det derfor som hidtil kan være
nødvendigt at nedlægge kirkegårde.
Med henblik på at det fremadrettet kan
sikres, at de kirkegårdsanlæg, som må anses for
at være af uvurderlig kulturhistorisk betydning og dermed kan
karakteriseres som umistelige, kan sikres mod nedlæggelse,
har ministeriet vurderet, at dette kan ske ved, at der oprettes et
sagkyndigt udvalg om kirkegårde, som skal inddrages i
beslutninger om nedlæggelse af kirkegårde. Udvalgets
opgave bliver at formulere nogle kriterier, der skal danne grundlag
for udvalgets kategorisering af kirkegårdene.
Det foreslås, at det sagkyndige udvalg
består af et medlem udpeget efter indstilling fra
Akademiraadet, et medlem udpeget efter indstilling fra Det
særlige Bygningssyn og et medlem udpeget efter indstilling
fra Nationalmuseet samt et medlem med særlig sagkundskab om
kirkegårdsanlæg. Der henvises til bestemmelsen i §
19, stk. 1, som indsættes ved lovforslagets § 2,
nr.1.
Ifølge det lovudkast, som har
været til høring, skulle det sagkyndige udvalg
formulere nogle kriterier, der skal danne grundlag for udvalgets
kategorisering af kirkegårdene i fire grupper:
1. Umistelige kirkegårde.
2. Bevaringsværdige
kirkegårde.
3. Mindre bevaringsværdige
kirkegårde.
4. Andre kirkegårde.
I nogle af høringssvarene peges der
på, at det kan virke stødende med betegnelsen "mindre
bevaringsværdige kirkegårde". Ministeriet kan tilslutte
sig dette og finder, at intentionen med lovforslaget kan
gennemføres ved, at der i stedet sker en inddeling af
kirkegårdene i tre kategorier:
1. Umistelige kirkegårde.
2. Bevaringsværdige
kirkegårde.
3. Andre kirkegårde.
Lovforslagets § 2, nr. 1, (§19, stk.
3) er udformet i overensstemmelse hermed.
Ønsker om at nedlægge en
folkekirkeligt bestyret kirkegård skal af
stiftsøvrigheden forelægges det sagkyndige udvalg, som
skal udtale sig i den enkelte sag herunder foretage en vurdering
af, i hvilken kategori den konkrete kirkegård skal
placeres.
Det foreslås endvidere, at det
sagkyndige udvalgs sekretariatsfunktion skal varetages af
Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Der henvises til bestemmelsen i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, § 19, stk. 2,
som indsættes ved lovforslagets § 2, nr. 1.
Betydningen af, at en kirkegård vurderes
at være umistelig, skal være, at kirkegården ikke
kan nedlægges, selv om kirken nedlægges, jf.
bestemmelsen i lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde, § 19, stk. 4, som indsættes ved
lovforslagets § 2, nr. 1.
Konsekvensen heraf bliver, at
kirkegården fremdeles skal vedligeholdes af folkekirken. Det
forudsættes, at det alene vil være et relativt
beskedent antal kirkegårde fx 10-15, der vil blive vurderet
som umistelige, da bevaringskriterierne forudsættes at ligge
på et højt niveau. Bevaringskriterierne kan tage
udgangspunkt i de kriterier, som er formuleret i
Verdensarvkonventionen.
Det forudsættes endvidere, at det
sagkyndige udvalg også er opmærksom på eventuelle
bygninger på kirkegården, fx ligkapeller, gravkapeller,
kirkelader m.v., der indgår som en del af
kirkegårdsanlægget.
Bestemmelsens anvendelsesområde er ikke
afgrænset til alene at gælde for kirkegårde, der
ligger ved kirker, som planlægges nedlagt. Bestemmelsen
finder således anvendelse i alle sager om nedlæggelse
af folkekirkeligt bestyrede kirkegårde.
Det sagkyndige udvalg afholder møder
efter behov, når der skal afgives udtalelser i sager om
nedlæggelse af kirkegårde. Udgifterne til udvalgets
virksomhed, som skønnes at udgøre maksimalt 50.000
kr. årligt, afholdes af fællesfonden.
Ministeriet har overvejet, om eventuelle
merudgifter som følge af, at en kirkegård udpeges som
umistelig, kan indgå i udligningsordningen under folkekirkens
fællesfond. Det ville indebære, at umistelige
kirkegårde skulle indgå som et kriterium ved
fastlæggelsen af udligningstilskuddets størrelse.
I følge § 13, stk. 1, i lov om
folkekirkens økonomi kan der efter ministerens bestemmelse
af fællesfonden ydes et udligningstilskud til
nedsættelse af det kirkelige ligningsbeløb i kommunen.
Det samlede beløb, der anvendes på denne måde,
må ikke overstige 120 mio. kr. Beløbet reguleres en
gang årligt fra og med 2007 efter pris- og
lønudviklingen. Ministeren for ligestilling og kirke
fastsætter bestemmelser om, hvordan beløbet fordeles
blandt kommunerne.
Formålet med udligningsordningen er at
yde tilskud til økonomisk svage ligningsområder.
Aktuelt udgør udligningstilskuddet 105 mio. kr.
Udligningstilskuddet beregnes ud fra følgende kriterier:
Såfremt udskrivningsgrundlaget pr. kirke opgjort på
kommunerne udgør mindre end 60 pct. af landsgennemsnittet,
udbetales et tilskud svarende til 35 pct. af differencen mellem
på den ene side kommunens udskrivningsgrundlag i procent af
landsgennemsnittet for udskrivningsgrundlag pr. kirke og på
den anden side grænsen på de 60 pct. af
landsgennemsnittet. Der er fastsat en bagatelgrænse,
således at der ikke udbetales tilskud under 100.000 kr. Siden
2012 er antallet af kirker låst med tallet i 2011.
Hvis umistelige kirkegårde skal
indgå som et kriterium i fordelingen af udligningstilskuddet,
indebærer det, at tilskuddet forlods skal reduceres med
merudgiften hertil. Konsekvensen heraf vil være, at der, da
det ikke vides i hvilke ligningsområder, de umistelige
kirkegårde er beliggende, kan ydes tilskud til
ligningsområder, som ikke vil være omfattet af
udligningsordningens kriterier, jf. ovenfor. Under hensyntagen til
formålet med udligningsordningen kan ministeriet derfor ikke
gå ind for arbejdsgruppens forslag om finansiering af
merudgifterne.
I 2011 udgjorde folkekirkens udgifter til
kirkegårdsdrift ca. 1,7 mia. kr. ekskl. andele af
fællesudgifter og indtægterne ca. 0,7 mia. kr. Hvis
underskuddet på ca. 1 mia. kr. fordeles på landets ca.
2000 kirkegårde, kan det ud fra et konservativt skøn
lægges til grund, at en gennemsnitspris for at drive en
kirkegård er ca. 0,5-1 mio. kr.
Det forudsættes, at antallet af
umistelige kirkegårde bliver relativt beskedent 10-15 stk. Da
de umistelige kirkegårde ikke kan nedlægges, vil disse
kirkegårde fortsat være i drift og således kunne
oppebære indtægter ved driften. Størrelsen af
driftsunderskuddet for den enkelte kirkegård vil bero
på konkrete regnskabsoplysninger for den
pågældende kirkegård. Ud fra den ovenfor
skønnede beregning vil det samlede beløb for 15
kirkegårde udgøre ca. 7,5-15 mio. kr.
Ud fra ønsket om at menighedsråd
med umistelige kirkegårde holdes skadesløse og ud fra
en betragtning om, at dette er en fælles folkekirkelig
opgave, finder ministeriet, at udgiften hertil kan afholdes af
folkekirkens fællesfond, jf. § 11, stk. 1, i lov om
folkekirkens økonomi.
3.3.
Registrering af bevaringsværdige gravminder
3.3.1.
Gældende ret
Reglerne om registrering af gravminder
fremgår af kapitel IV, §§ 20-22, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Kapitel IV i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde blev indsat i
forbindelse med den oprindelige lov nr. 268 af 22. maj 1986 om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
Af § 20 i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde fremgår det, at
gravminder, der bevarer mindet om fortjenstfulde mænd og
kvinder, eller som i øvrigt af kunstneriske,
kulturhistoriske eller andre grunde må anses for særlig
bevaringsværdige, skal registreres.
Af § 21, stk. 1, i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde fremgår det, at
registreringen foretages særskilt for hver kirkegård af
det i lovens § 26 nævnte syn. Det i § 26
nævnte syn over kirken og kirkegården (provstesynet)
afholdes mindst hvert 4. år. I synet deltager en
bygningskyndig person, der er valgt af provstiudvalget. Provsten
kan vælge at deltage i synet. Synsforretningen ledes af den
af provstiudvalget valgte bygningskyndige eller af provsten, hvis
denne deltager, jf. § 26, 5. pkt., i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde.
Til brug ved registreringen udarbejder
menighedsrådet og en af kulturministeren udpeget sagkyndig et
forslag, der fremsendes til provsten, jf. § 21, stk. 2, i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
For kirkegårde, der ikke er undergivet
provstesyn (kommunalt bestyrede kirkegårde), foretages
registreringen af Nationalmuseet, jf. § 21, stk. 3, 1. pkt., i
lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Af
bestemmelsens 3. og 4. pkt. fremgår, at registreringen
foretages i samarbejde med kirkegårdsbestyrelsen, og at
Nationalmuseets afgørelse kan påklages til ministeren
for ligestilling og kirke.
I § 21, stk. 4, i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde er det bestemt, at ministeren
for ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om
registreringen. De nærmere regler om registrering af
gravminder fremgår af kapitel 3 i bekendtgørelse nr.
1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde.
Ifølge § 21, stk. 3, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde må
menighedsrådet eller kirkegårdsbestyrelsen ikke fjerne
registrerede gravminder fra kirkegården, jf. § 22, stk.
1. Registreringen af et gravminde kan ikke gribe ind i den ret, som
indehaveren af gravstedsretten som udgangspunkt har til ved
brugstidens udløb at fjerne gravminder og planter m.m. fra
gravstedet. Gøres der ikke brug af denne ret, hjemfalder
gravmindet til kirkegården. Drejer det sig om et registreret
gravminde, må kirkegårdsbestyrelsen herefter ikke
fjerne det fra kirkegården. Når et registreret
gravminde ikke af kirkegårdsbestyrelsen må fjernes fra
kirkegården, vil gravmindet i uændret form fremdeles
være en del af kirkegårdsanlægget. Den
forpligtelse, som ifølge loven påhviler
kirkegårdsbestyrelsen til at vedligeholde kirkegården,
omfatter også de registrerede gravminder, der er hjemfaldet
til kirkegården.
3.3.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
I rapporten vedrørende serviceeftersyn
af gravminderegistreringen foreslås det, at registreringen af
gravminder kan tage udgangspunkt i provstiet. Det bør
således være muligt at undlade registrering, hvis et
tilsvarende eksemplar af et registreret gravminde allerede findes
et andet sted i provstiet. Arbejdsgruppen anfører endvidere,
at der på den anden side også skal tages hensyn til
kirkegården som lokalt kulturhistorisk miljø, og at
dette hensyn skal inddrages i vurderingen.
Ministeriet kan tilslutte sig dette forslag
med den bemærkning, at registrering af bevaringsværdige
gravminder fortsat vil ske for hver kirkegård. Lovforslaget
indebærer, at provsten eller den af provstiudvalget valgte
bygningskyndige kan inddrage sin viden om registrerede gravminder
på andre kirkegårde i provstiet. Ifølge
lovforslaget vil det således være muligt at undlade
registrering, hvis et tilsvarende eksemplar af et registreret
gravminde allerede finde et andet sted i provstiet. Ministeriet
finder, at der i den forbindelse må lægges vægt
på, at registreringen af gravminder på provstiets
kirkegårde sker under hensyntagen til den enkelte
kirkegårds kulturhistoriske miljø, og at dette hensyn
inddrages i vurderingen af, om et gravminde skal registreres.
Lovforslagets § 2, nr. 3, er udformet i
overensstemmelse hermed.
3.4.
Harmonisering af klageadgang
3.4.1.
Gældende ret
Af § 21, stk. 4, i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde fremgår det, at ministeren
for ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om
registreringen. De nærmere regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde. Af bekendtgørelsens
§ 32 fremgår det, at den sagkyndige over for
provstesynet kan gøre indsigelse mod den afgørelse,
der er truffet i forbindelse med synet. Finder provstesynet ikke at
kunne tage indsigelsen til følge, skal lederen af det
pågældende provstesyn i henhold til § 26 i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde forelægge
spørgsmålet om registrering for biskoppen til
afgørelse.
For kirkegårde, der ikke er undergivet
provstesyn, foretages registreringen af bevaringsværdige
gravminder af Nationalmuseet, jf. § 21, stk. 3, 1. pkt., i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Bestemmelsen
omfatter kirkegårde, som bestyres af en kommune. Af §
21, stk. 3, 4. pkt., fremgår, at Nationalmuseets
afgørelse kan påklages til ministeren for ligestilling
og kirke.
3.4.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
I rapporten om et serviceeftersyn af
gravminderegistreringsordningen anføres det, at muligheden
for, at Nationalmuseets afgørelse kan påklages, skal
bevares, idet der - uanset, at registreringsmyndigheden er
forskellig - grundlæggende er tale om samme type af
sager.
På den baggrund finder ministeriet, at
dette taler for en harmonisering af bestemmelserne således,
at det er den samme myndighed, som behandler indsigelser mod
afgørelsen, uanset om afgørelsen er truffet af
provstesynet eller af Nationalmuseet.
Det foreslås derfor, at reglerne
ændres således, at Nationalmuseets afgørelse om
registrering af gravminder kan påklages til biskoppen. Det
foreslås endvidere, at biskoppens afgørelse ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Lovforslaget indebærer, at klageadgangen
harmoniseres således, at den samme myndighed - biskoppen -
træffer afgørelse, både når det er den
sagkyndige, som gør indsigelse overfor provstesynets
afgørelse om registrering, og når det er
Nationalmuseet, som træffer afgørelse om
registrering.
Lovforslagets § 2, nr. 4, er udformet i
overensstemmelse med ovenstående.
3.5.
Flytning af kompetence
3.5.1.
Gældende ret
Ifølge § 22, stk. 1, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde må
menighedsrådet eller kirkegårdsbestyrelsen ikke fjerne
registrerede gravminder fra kirkegården. Hvis et registreret
gravminde ønskes fjernet fra kirkegården, kræver
det tilladelse fra ministeren for ligestilling og kirke, jf. §
21, stk. 2.
Det vil være en forudsætning for
en tilladelse, at der er sikkerhed for, at gravmindet også
fremover er undergivet betryggende tilsyn f.eks. ved at gravmindet
anbringes på et statsanerkendt museum, såfremt
menighedsrådet (kirkegårdsbestyrelsen) er enige
herom.
3.5.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
I rapporten om et serviceeftersyn af
gravminderegistreringsordningen foreslås det, at vurderingen
af, hvorvidt gravmindet efter en flytning også fremtidigt er
"undergivet betryggende tilsyn", foretages af den stedlige
biskop.
Ministeriet kan gå ind for forslaget og
skal i den forbindelse bemærke, at den stedlige biskop
må antages at have et større lokalkendskab end
ministeriet.
Hertil kommer, at flytning af kompetencen til
en lokal myndighed indebærer en 'kortere' vej for det lokale
menighedsråd. Derfor foreslås det, at biskoppen
træffer afgørelse i alle sager om anbringelse af
registrerede gravminder udenfor kirkegården. Det
foreslås endvidere, at biskoppens afgørelse ikke skal
kunne indbringes for anden administrativ myndighed.
Lovforslagets § 2, nr. 5, er udformet i
overensstemmelse hermed.
3.6.
Afregistrering af gravminder
3.6.1.
Gældende ret
Som beskrevet under pkt. 3.3.1. indeholder lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og den
tilhørende bekendtgørelse om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde regler om registrering af
gravminder. Lovgivningen indeholder ingen regler om afregistrering
af registrerede gravminder.
3.6.2.
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslag
I rapporten om et serviceeftersyn af
gravminderegistreringsordningen anbefales det, at der bør
skabes en klar hjemmel til, at der under særlige
forudsætninger kan foretages afregistrering af
gravminder.
Ministeriet kan tilslutte sig anbefalingen og
det foreslås således, at et gravminde kan afregistreres
for det første, når det vurderes, at et gravminde
bør registreres, og et tilsvarende gravminde er registreret
på en anden kirkegård i provstiet, kan det efter en
konkret vurdering overvejes, hvorvidt det først registrerede
gravminde bør afregistreres. Dette kan f.eks være
tilfældet, hvis det først registrerede gravminde
vurderes at være væsentlig mindre
bevaringsværdigt end det, der nu ønskes
registreret.
For det andet, når et gravminde ikke
længere skønnes at udgøre en pryd for den
pågældende kirkegård, og det ud fra en samlet
vurdering ikke længere repræsenterer en kulturhistorisk
værdi.
Og for det tredje, hvis man indenfor provstiet
vurderer, at der ved brug af de gældende retningslinjer er
foretaget en registrering af flere gravminder indenfor et
udvælgelseskriterium, og at man som følge heraf
ønsker at nedbringe antallet af registrerede gravminder
indenfor dette kriterium.
Det bemærkes, at under hensyntagen til
formålet med registrering af gravminder, bør en
beslutning om afregistrering træffes efter de samme
principper, som loven foreskriver, når et gravminde
registreres som bevaringsværdigt.
Lovforslagets § 2, nr. 6, er udformet i
overensstemmelse hermed.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer en ændring
på et mindre sagsområde. Derfor vurderes det, at
lovforslaget ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
For folkekirken indebærer lovforslagets § 2, nr. 1,
at udgifter til det sagkyndige udvalgs virksomhed samt udgifter
vedrørende umistelige kirkegårde afholdes af
fællesfonden.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. og lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde (Brug af
folkekirkens kirker til ikke kirkelige formål og
nedsættelse af udvalg om kirkegårde m.v.) har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: Stiftsøvrighederne, biskopperne,
samtlige menighedsråd, Landsforeningen af Menighedsråd,
Danmarks Provsteforening, Den danske Præsteforening, Danmarks
Kordegneforening, Danmarks Kirketjenerforening, Dansk Kirkemusiker
Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund, Foreningen af Danske
Kirkegårdsledere, Foreningen af Sognemedhjælpere i
Danmark, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte,
Organistforeningen, 3 F, Foreningen af provstisekretærer i
Danmark, Dansk Diakoniråd, Kulturministeriet, Nationalmuseet,
Kulturstyrelsen, Akademiraadet, Det særlige Bygningssyn,
Foreningen for Kirkegårdskultur, Selskab for Kirkeret,
Døvemenighederne, Foreningen af Grundtvigske Valg- og
Frimenigheder, Indre Mission, De evangelisk- lutherske
frimenigheder v/ generalsekretær Jens Ole Christensen og
Kirkefondet.
Rapport fra arbejdsgruppen vedrørende
serviceeftersyn af gravminderegistreringsordningen (med udkast til
forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde (Afregistrering af registrerede
gravminder, anvendelse af udvælgelseskriterier indenfor
større geografiske enheder m.v.)) har været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.: Stiftsøvrighederne, biskopperne, samtlige
menighedsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening, Den danske Præsteforening, Danmarks
Kordegneforening, Danmarks Kirketjenerforening, Dansk
Diakoniråd, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og
Kantor Samfund, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere,
Foreningen af Sognemedhjælpere i Danmark, Forbundet af Kirke-
og Kirkegårdsansatte, Organistforeningen, Foreningen af
Provstisekretærer, 3 F, Kulturministeriet, Kulturstyrelsen,
Kommunernes Landsforening, Selskab for Kirkeret, Nationalmuseet,
Foreningen for Kirkegårdskultur, Foreningen af Grundtvigske
Valg- og Frimenigheder, Indre Mission, Evangelisk Luthersk
Netværk, Luthersk Mission og Evangelisk Luthersk
Missionsforening.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1.
Ifølge gældende ret kan
folkekirkens kirkebygninger alene anvendes til kirkelige
formål. Kirken kan af menighedsrådet eller med dettes
samtykke anvendes til andre kirkelige formål end
gudstjenester og kirkelige handlinger. Til afholdelse af
kirkekoncerter, opførelse af kirkespil og lignende
kræves dog tillige tilladelse fra biskoppen, såfremt et
mindretal i menighedsrådet forlanger dette. Ifølge
gældende ret er det således udelukket at anvende en
kirke til andre formål, herunder rent kulturelle
formål.
Det forslås, at der i lov om bestyrelse
og brug af folkekirkens kirker m.m. § 5 indsættes et nyt
stk. 2, således at et
menighedsråd med biskoppens tilladelse kan stille kirken til
rådighed til brug for ikke kirkelige formål. Det er
herved en betingelse for biskoppens tilladelse, at det
påtænkte formål ikke strider mod kirkerummets
karakter.
Så længe kirken er i anvendelse
som kirke, det vil sige bruges til gudstjenester og kirkelige
handlinger, vil kirken være omfattet af lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde og dermed undtaget fra
bygningsfredningslovgivningen.
Den foreslåede ændring
indebærer, at der åbnes for, at kirkerummet kan
anvendes til andre formål end de rent kirkelige samtidig med,
at kirken stadig anvendes til gudstjenester og kirkelige
handlinger. Det forudsættes, at brugen af kirken til ikke
kirkelige formål ikke bliver af et sådant omfang, at
hovedformålet - at danne rammen om menighedens gudstjenester,
de kirkelige handlinger og andre kirkelige aktiviteter - med
kirkebygningen forsvinder.
Det vil være en betingelse for
biskoppens tilladelse, at en ændret anvendelse af kirken sker
med respekt for kirkerummets karakter og inventar, ligesom en
ændret anvendelse må respektere, at kirkens
aktiviteter, som de fastlægges af menighedsrådet,
må have første prioritet.
Bestemmelsen giver således mulighed for,
at kirken kan bruges til mødeaktiviteter, koncerter, teater
og lignende. Eksemplerne er ikke udtømmende, da det det vil
bero på en konkret vurdering af, hvad der faktisk kan lade
sig gøre, herunder kirkens alder, kirkerummets beskaffenhed
og karakteren af inventaret. Den endelige afgørelse af
eventuelle tvivlsspørgsmål henhører under
biskoppen.
For så vidt angår kirker, der har
kalkmalerier og bemaling på mur og træ, kan
ændret brug og opvarmningspraksis skade malerierne på
længere sigt. Ved eventuelle ændringer af inventar og
opvarmning fungerer Nationalmuseet som hidtil som
Stiftsøvrighedernes konsulenter.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 3.1.2.
Til nr.
2.
I følge gældende ret
fastsættes betaling for brug af kirken ved særskilte
kirkelige handlinger, kirkelige møder m.v. i en
vedtægt, der udfærdiges af menighedsrådet og
godkendes af provstiudvalget.
Herudover indeholder lov om bestyrelse og brug
af folkekirkens kirker m.m. forskellige bestemmelser om brug af
folkekirkens kirker, herunder om valgmenigheders adgang til at
benytte kirken, om medlemmer af kristne trossamfunds adgang til
brug af kirkerne samt om evangelisk-lutherske frimenigheders og
andre kristne trossamfunds faste brug af kirkerne. Adgangen
omfatter alene afholdelse af gudstjenester og kirkelige
handlinger.
Ifølge § 19, stk. 2, betaler
valgmenigheder for brug af kirken et beløb svarende til den
merudgift til kirkens opvarmning, belysning, rengøring m.m.,
som valgmenighedens brug af kirken medfører. Betalingen
fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med
menighedsrådet og valgmenighedens bestyrelse.
Ifølge § 19. stk. 3, betaler
medlemmer af kristne trossamfund, evangelisk-lutherske
frimenigheder og andre kristne trossamfund for brug af kirken.
Betalingen fastsættes af provstiudvalget efter forhandling
med menighedsrådet.
Den foreslåede ændring
indebærer, at § 19, stk. 3, ændres således,
at der for brug af kirken efter § 5, stk. 2, ydes en betaling,
som fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med
menighedsrådet.
Til nr.
3.
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i § 5 i
lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m.
Til § 2
Til nr.
1.
I følge gældende ret
fastsætter ministeren for ligestilling og kirke nærmere
regler om anlæggelse, udvidelse, nedlæggelse,
indhegning, indretning, beplantning og vedligeholdelse af
kirkegårde samt om opførelse, ombygning, nedrivning og
istandsættelse af bygninger til brug for kirken eller
kirkegården, jf. lovens § 9, stk. 2.
Sådanne regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde. Af bekendtgørelsens
§ 14 fremgår det, at anlæggelse, udvidelse og
nedlæggelse af kirkegårde og parkeringspladser til brug
for kirken eller kirkegården skal godkendes af
stiftsøvrigheden.
Hvis en kirke nedlægges, vil bygningen,
hvis den er opført før 1536, være automatisk
fredet efter § 4 i lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer. Nedlægges en kirke, som er
opført efter 1536, kan kirkebygningen fredes ved beslutning,
jf. § 3 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer, hvorefter bygninger af væsentlig
arkitektonisk eller kulturhistorisk værdi, som er over 50
år gamle, kan fredes. Uanset deres alder kan bygninger og
selvstændige landskabsarkitektoniske værker dog fredes,
når det er begrundet i deres fremragende værdi eller i
andre særlige omstændigheder.
En bygningsfredning kan omfatte bygningens
umiddelbare omgivelser i form af blandt andet pladser, haver
parkanlæg og lignende i det omfang, det er en del af en
beskyttelsesværdig helhed, jf. § 3, stk. 2, i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
En kirkegård, som ligger i umiddelbar
tilknytning til en kirke, kan, hvis den nedlagte kirkebygning
bygningsfredes, blive omfattet af bygningsfredningen, såfremt
kirkegården udgør en del af den
beskyttelsesværdige helhed. Hvis kirkebygningen
bygningsfredes - uanset om dette sker automatisk, fordi bygningen
er fra før 1536 eller ved beslutning - fredes
kirkegården ikke automatisk. Det kræver en særlig
beslutning.
Med henblik på at sikre at de
kirkegårdsanlæg, som må anses for at være
af uvurderlig kulturhistorisk betydning, kan sikres mod
nedlæggelse, foreslås efter lovens § 18 indsat
§ 19, som indebærer, at ministeren for ligestilling og
kirke skal oprette et sagkyndigt udvalg om kirkegårde.
Der henvises til § 19. stk. 1,
i lovforslagets § 2, nr. 1.
Udvalget består af et medlem udpeget
efter indstilling fra Akademiraadet, et medlem udpeget efter
indstilling fra Det særlige Bygningssyn og et medlem udpeget
efter indstilling fra Nationalmuseet samt et medlem med
særlig sagkundskab om kirkegårdsanlæg.
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at udvalget
sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
I bestemmelsens stk.
2 foreslås det, at inden en kirkegård
nedlægges, skal stiftsøvrigheden indhente en udtalelse
fra udvalget. Bestemmelsen finder anvendelse for alle folkekirkens
kirkegårde, der planlægges nedlagt.
I bestemmelsens stk.
3 foreslås det, at det sagkyndige udvalg afgiver
udtalelse på baggrund af udvalgets kategorisering af
folkekirkens kirkegårde i tre grupper:
1. Umistelige kirkegårde.
2. Bevaringsværdige
kirkegårde.
3. Andre kirkegårde.
Det sagkyndige udvalg afgiver en udtalelse,
hvor kirkegårdens bevaringsværdier beskrives.
Betydningen af, at en kirkegård vurderes
at være umistelig, er, at kirkegården ikke kan
nedlægges, jf. bestemmelsens stk.
4. Konsekvensen heraf bliver, at kirkegården fremdeles
skal vedligeholdes af kirkegårdsbestyrelsen. Dette vil
også gælde, selv om kirken nedlægges. Det
forudsættes, at det er et relativt beskedent antal
kirkegårde 10-15 stk., der vil blive vurderet som umistelige.
Kriterierne for vurderingen af en kirkegård som umistelig
forudsættes at ligge på et højt niveau og skal
tage udgangspunkt i de kriterier, som er formuleret i
Verdensarvkonventionen. Ved vurderingen af kirkegården
må der således foretages en vurdering af
anlæggets autenticitet, originalitet og integritet.
Herudover kan indgå elementer som
kirkegårdens landskabelige placering, egnens karakteristiske
forhold, historie og geografi, plantebrug og havekultur,
kirkegården som grøn tradition, arkitektur og
stiltræk samt samspillet mellem bevaringsværdierne
m.v.
Ifølge forslaget kan kirkegårde,
som vurderes at være ikke umistelige, kategoriseres som enten
bevaringsværdige eller som andre kirkegårde.
Såvel bevaringsværdige kirkegårde som andre
kirkegårde kan nedlægges.
En kirkegård kan således
kategoriseres som bevaringsværdig, hvis det sagkyndige udvalg
vurderer, at anlægget er bevaringsværdigt i sin helhed
eller hvis det vurderes, at kun enkelte elementer på
kirkegården er bevaringsværdige.
Som nævnt kan en bevaringsværdig
kirkegård nedlægges. Da afviklingen af
kirkegården som oftest vil foregå over mange år,
kan det sagkyndige udvalg i sin udtalelse eventuelt henstille, at
der udarbejdes en plan for kirkegården, hvor driften
søges forenklet, og plejeniveauet tilpasses, indtil
kirkegården kan tages helt ud af brug.
Hvis det sagkyndige udvalg vurderer, at der
enten ikke er, eller der alene er ubetydelige
bevaringsværdier på kirkegården, kategoriseres
kirkegården som andre kirkegårde. Det sagkyndige udvalg
kan eventuelt i sin udtalelse anbefale, at der udarbejdes en
afviklingsplan for kirkegården.
Endelig foreslås det i bestemmelsens
stk. 5, at ministeren for ligestilling
og kirke fastsætter nærmere regler om udvalgets opgaver
og virksomhed, og at det sagkyndige udvalg skal
sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Bestemmelsen påtænkes udnyttet ved at ministeren
udfærdiger en bekendtgørelse om udvalgets opgaver og
virksomhed.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 3.2.2.
Til nr.
2.
Den foreslåede ændring af
overskriften til kapitel IV indebærer en
tydeliggørelse af indholdet i det pågældende
kapitel som følge af den ændring, der foretages med
lovforslagets § 2, nr. 6.
Til nr.
3.
I den gældende § 21, stk. 1, i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde fremgår
det, at registreringen foretages særskilt for hver
kirkegård af det i lovens § 26 nævnte syn. Det i
§ 26 nævnte syn over kirken og kirkegården
(provstesynet) afholdes mindst hvert 4. år. I synet deltager
en bygningskyndig person, der er valgt af provstiudvalget. Provsten
kan vælge at deltage i synet. Synsforretningen ledes af den
af provstiudvalget valgte bygningskyndige eller af provsten, hvis
denne deltager, jf. § 26, 5. pkt., i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde.
Den foreslåede ændring af §
21, stk. 1, indebærer, at provsten eller den af
provstiudvalget valgte bygningskyndige kan inddrage sin viden om
registrerede gravminder på andre kirkegårde i
provstiet. Det vil således være muligt at undlade
registrering, hvis et tilsvarende eksemplar af et registreret
gravminde allerede findes et andet sted i provstiet. Registrering
af bevaringsværdige gravminder skal fortsat ske på hver
kirkegård. Som hidtil skal registreringen af gravminder
på provstiets kirkegårde ske under hensyntagen til den
enkelte kirkegårds kulturhistoriske miljø, og dette
hensyn inddrages i vurderingen af, om et gravminde skal
registreres.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 3.3.2.
Til nr.
4.
Af den gældende § 21, stk. 4, i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde fremgår
det, at ministeren for ligestilling og kirke fastsætter
nærmere regler om registreringen. De nærmere regler er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Af
bekendtgørelsens § 32 fremgår det, at den
sagkyndige over for provstesynet kan gøre indsigelse mod den
afgørelse, der er truffet i forbindelse med synet. Finder
provstesynet ikke at kunne tage indsigelsen til følge, skal
lederen af det pågældende provstesyn, i henhold til
§ 26 i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde,
forelægge spørgsmålet om registrering for
biskoppen til afgørelse.
For kirkegårde, der ikke er undergivet
provstesyn, foretages registreringen af bevaringsværdige
gravminder af Nationalmuseet, jf. § 21, stk. 3, 1. pkt., i lov
om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Bestemmelsen
omfatter kirkegårde, som bestyres af en kommune. Af §
21, stk. 3, 4. pkt., fremgår, at Nationalmuseets
afgørelse kan påklages til ministeren for ligestilling
og kirke.
Den foreslåede ændring af § 21, stk. 3, 4.
pkt., indebærer, at Nationalmuseets afgørelse kan
påklages til biskoppen.
Den foreslåede indsættelse af et
nyt 5. pkt. i § 24, stk. 3, indebærer endvidere, at
biskoppens afgørelse ikke vil kunne indbringes for anden
administrativ myndighed.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
under pkt. 3.4.2.
Til nr.
5.
Ifølge den gældende § 22,
stk. 1, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde
må menighedsrådet eller kirkegårdsbestyrelsen
ikke fjerne registrerede gravminder fra kirkegården. Hvis et
registreret gravminde ønskes fjernet fra kirkegården,
kræver det tilladelse fra ministeren for ligestilling og
kirke, jf. § 21, stk. 2.
Det vil være en forudsætning for
en tilladelse, at der er sikkerhed for, at gravmindet også
fremover er undergivet betryggende tilsyn f.eks. ved at gravmindet
anbringes på et statsanerkendt museum, såfremt
menighedsrådet (kirkegårdsbestyrelsen) er enige
herom.
Nyaffattelsen af §
21, stk. 2, indebærer, at afgørelseskompetencen
flyttes fra ministeren til biskoppen, hvis afgørelse ikke
kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
under pkt. 3.5.2.
Til nr.
6.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 22 a i lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde indebærer, at der
indføres en klar hjemmel til, at der under særlige
forudsætninger kan foretages afregistrering af gravminder.
For det første når det vurderes, at et gravminde
bør registreres, og et tilsvarende gravminde er registreret
på en anden kirkegård i provstiet, kan det efter en
konkret vurdering overvejes, hvorvidt det først registrerede
gravminde bør afregistreres. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis det først registrerede gravminde
vurderes at være væsentlig mindre
bevaringsværdigt end det, der nu ønskes registreret.
For det andet, når et gravminde ikke længere
skønnes at udgøre en pryd for den
pågældende kirkegård, og det ud fra en samlet
vurdering ikke længere repræsenterer en kulturhistorisk
værdi. Og for det tredje, hvis man indenfor provstiet
vurderer, at der ved brug af de gældende retningslinjer er
foretaget en registrering af flere gravminder indenfor et
udvælgelseskriterium, og at man som følge heraf
ønsker at nedbringe antallet af registrerede gravminder
indenfor dette kriterium. Eksemplerne er ikke en udtømmende
opregning. Der vil således skulle foretages en konkret
vurdering
Under hensyntagen til formålet med
registrering af gravminder, er bestemmelsen udformet således,
at en beslutning om afregistrering af et gravminde skal
træffes efter den samme procedure, som loven foreskriver,
når et gravminde registreres som bevaringsværdigt.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmere
regler om afregistrering. Sådanne regler vil blive fastsat i
en bekendtgørelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 3.6.2.
Til § 3
I bestemmelsen foreslås det, at loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens
kirker m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 24. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Menighedsrådet kan med biskoppens tilladelse stille kirken
til rådighed til brug for ikke kirkelige formål. Det er
herved en betingelse for biskoppens tilladelse, at det
påtænkte formål ikke strider mod kirkerummets
karakter.« | | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | Stk. 3. For brug
af kirken efter §§ 13 og 14 ydes en betaling, som
fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med
menighedsrådet. | | 2. I § 19, stk. 3, ændres
»§§ 13 og 14« til »§ 5, stk. 2, og
§§ 13 og 14«. | | | | Stk. 2. Kapitel
1 og bestemmelserne i § 5, stk. 2, og § 6 finder
anvendelse på kirker i hospitaler og lignende stiftelser
såvel som kapeller, der udgør en del af en
beboelsesbygning i privat eje. | | 3. I § 24, stk. 2, ændres »§
5, stk. 2,« til: »§ 5, stk. 3,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 77 af 2. februar
2009, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
18 indsættes: | § 19.
(Ophævet) | | »§ 19.
Ministeren for ligestilling og kirke opretter et udvalg om
kirkegårde. Udvalget består af et medlem udpeget efter
indstilling fra Akademiraadet, et medlem udpeget efter indstilling
fra Det særlige Bygningssyn og et medlem udpeget efter
indstilling fra Nationalmuseet samt et medlem med særlig
sagkundskab om kirkegårdsanlæg. Udvalget
sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Ligestilling og Kirke | | | Stk. 2. Inden en
kirkegård nedlægges, skal stiftsøvrigheden
indhente en udtalelse fra udvalget. | | | Stk. 3. Udvalget
afgiver udtalelse på baggrund af udvalgets kategorisering af
folkekirkens kirkegårde i: | | | 1) Umistelige kirkegårde. | | | 2) Bevaringsværdige
kirkegårde. | | | 3) Andre kirkegårde. | | | Stk. 4. En
kirkegård, som i medfør af stk. 3, nr. 1, er
umistelig, må ikke nedlægges. | | | Stk. 5.
Ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmere
regler om udvalgets opgaver og virksomhed.« | | | | | | 2. Overskriften til kapitel IV affattes
således: | | | | | | »Kapitel IV | | | | Registrering af
gravminder | | Registrering og
afregistrering af gravminder« | | | | | | 3. § 21, stk. 1, affattes
således: | § 21.
Registreringen foretages særskilt for hver kirkegård af
det i § 26 nævnte syn. | | »Registreringen af gravminder på
provstiets kirkegårde foretages af det syn, der er
nævnt i § 26.« | | | | | | 4. § 21, stk. 3, 4.pkt. ophæves og i
stedet indsættes: | Stk. 3, 4. pkt.
Nationalmuseets afgørelse kan påklages til ministeren
for ligestilling og kirke. | | »Nationalmuseets afgørelse kan
påklages til biskoppen. Biskoppens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed « | | | | | | 5. § 22, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Ministeren for ligestilling og kirke kan tillade, at registrerede
gravminder anbringes andre steder end på
kirkegården. | | »Stk. 2.
Biskoppen kan tillade, at registrerede gravminder anbringes andre
steder end på kirkegården. Biskoppens afgørelse
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« | | | | | | 6. Efter §
22 indsættes i kapitel IV: | | | »§ 22
a. Afregistrering af gravminder på provstiets
kirkegårde foretages af det i § 26 nævnte
syn. | | | Stk. 2. Til brug
ved afregistreringen udarbejder menighedsrådet og en af
kulturministeren udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til
provsten. | | | Stk. 3. For
kirkegårde, hvor registreringen af gravminder er foretaget af
Nationalmuseet, foretages afregistreringen af Nationalmuseet.
Kirkegårdsbestyrelsen fremsender forslag til afregistrering
til Nationalmuseet. Nationalmuseets afgørelse kan
påklages til biskoppen. Biskoppens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | | Stk. 4.
Ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmere
regler om afregistrering.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2014. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|