Fremsat den 27. november 2013 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber (Regioners mulighed
for at udføre opgaver for andre offentlige myndigheder
m.v.)
§ 1
I lov om kommuners udførelse af opgaver
for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006, som
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011, § 16 i lov nr.
1231 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1234 af 18.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel ændres
»kommuners udførelse« til: »kommuners og
regioners udførelse«.
2. I
§ 1 ændres: »kommuners
udførelse« til: »kommuners og regioners
udførelse«.
3. I
overskriften til kapitel 2 ændres
»Kommuners
udførelse« til: »Kommuners og regioners
udførelse«.
4. §
2 affattes således:
Ȥ
2. Kommuner og regioner kan udføre sådanne
opgaver for andre offentlige myndigheder, som kommunerne og
regionerne kan løse for sig selv. Dette gælder dog
ikke, hvis en opgaves værdi overstiger den for kommuner og
regioner gældende tærskelværdi for offentlige
tjenesteydelser i direktiv om samordning af fremgangsmåderne
ved indgåelse af offentlige tjenesteydelsesaftaler med senere
ændringer.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelser eller regionsråd skal, forinden de
afgiver tilbud på og indgår aftale om udførelse
af en opgave for en anden offentlig myndighed, foretage en
beregning af de samlede omkostninger, der vil være forbundet
med kommunens eller regionens varetagelse af opgaven.
Kommunalbestyrelser eller regionsråd må ikke afgive
tilbud på eller indgå aftale om udførelse af
opgaver, der indebærer en betaling, som er lavere end det
beregnede beløb.
Stk. 3. Stk. 1 finder
ikke anvendelse på opgaver, som kommunale fællesskaber,
jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, udfører for de
kommuner, der deltager i fællesskabet.
Stk. 4. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter efter forhandling med
økonomi- og indenrigsministeren regler om kommuners og
regioners adgang til at udføre opgaver efter stk. 1 for
andre offentlige myndigheder og om kommuners og regioners adgang
til at få udført sådanne opgaver af andre
kommuner eller regioner, herunder om omkostningsberegning, jf. stk.
2.«
Ikrafttræden
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og
baggrund | 2. | Lovforslaget | | 2.1 | Gældende
ret | | 2.2 | Lovforslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget indeholder ændringer som
følge af evaluering af kommunalreformen.
Evalueringen af kommunalreformen har
identificeret enkelte områder, hvor regionerne er undergivet
uhensigtsmæssige begrænsninger i deres virke, herunder
i forhold til regioners mulighed for at udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder. Lovforslaget indeholder i lyset heraf
forslag om, at regionerne fremover får samme muligheder som
kommunerne for under visse betingelser at udløse opgaver for
andre offentlige myndigheder, som regionerne kan udføre for
sig selv.
Med kommunalreformen i 2007 blev kommunerne
større, og der blev etableret fem nye regioner. Samtidig
blev en række opgaver flyttet rundt mellem stat, regioner og
kommuner.
Udvalget for evaluering af kommunalreformen
blev nedsat af regeringen den 9. februar 2012 og afgav den endelige
evaluering til regeringen den 1. marts 2013. Evalueringen har
været i offentlig høring frem til den 8. april
2013.
Udvalget har haft til opgave at vurdere den
nuværende opgavefordeling mellem stat, regioner og kommuner
samt overveje relevante justeringer af opgavefordelingen. Endvidere
har udvalget haft til opgave at vurdere de eksisterende
samarbejdsstrukturer og redskaber til koordination og styring m.v.
i den offentlige sektor samt overveje mulige justeringer heraf.
Evalueringen af kommunalreformen har vist, at
de større kommunale og regionale enheder har en god faglig
og økonomisk bæredygtighed, men at der på
udvalgte områder er behov for justeringer.
Af rammeaftalen om rammer for justering af
kommunalreformen af 26. juni 2013 følger, at der skal
gennemføres en række initiativer til justering af
kommunalreformen. Initiativerne skal bidrage til i højere
grad at give borgere og virksomheder oplevelsen af en smidigere,
mere effektiv og sammenhængende offentlig sektor med et
tættere og mere velfungerende samarbejde mellem stat,
regioner og kommuner.
Lovforslaget følger op på aftalen
ved at sikre, at regionerne får øgede frihedsgrader.
Det indebærer, at regionerne under visse betingelser
får mulighed for at udføre opgaver for andre
offentlige myndigheder.
2.
Lovforslaget
2.1
Gældende ret
Lov om kommuners udførelse af opgaver
for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber giver kommunerne mulighed for under
iagttagelse af visse betingelser at udløse opgaver for andre
offentlige myndigheder, som kommunen lovligt kan udføre for
sig selv. Det er bl.a. en betingelse, at en opgaves værdi
ikke må overstige tærskelværdien for udbud efter
EU's tjenesteydelsesdirektiv. Overstiges
tærskelværdien, vil der alene være mulighed for
at udføre opgaver for andre offentlige myndigheder i
selskabsform.
Regionerne er ikke omfattet af tilsvarende
regler. Således kan regionerne efter de gældende regler
alene udføre opgaver for andre offentlige myndigheder efter
loven, hvis det foregår i selskabsform.
2.2
Lovforslagets indhold
I evalueringen af kommunalreformen er der
identificeret enkelte områder, hvor regionerne er undergivet
uhensigtsmæssige begrænsninger i deres virke. En af
disse uhensigtsmæssige begrænsninger er, at regionerne
ikke har de samme muligheder som kommunerne for at udføre
opgaver for andre offentlige myndigheder.
Det foreslås, at regioner fremadrettet
bliver ligestillet med kommuner i forhold til udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder. Konsekvensen heraf vil
være, at regionerne fremover får mulighed for at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder, som
regionerne kan løse for sig selv. Denne mulighed vil
være underlagt de samme rammevilkår, som allerede i dag
gælder for kommuner i medfør af lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det forventes, at forslaget om
indførelse af mulighed for, at regionerne ligesom kommunerne
under iagttagelse af visse betingelser kan udføre opgaver
for andre offentlige myndigheder, vil medvirke til en mere effektiv
anvendelse af de offentlige ressourcer. Baggrunden herfor er, at
det vurderes, at det er en uhensigtsmæssig begrænsning,
at regionerne ikke har samme mulighed som kommunerne for at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af, om der skal foretages en måling af
de administrative konsekvenser for erhvervslivet inden lovforslaget
kan fremsættes. TER har vurderet, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov om erhvervsfremme og forskellige andre love, som dette
lovforslag under høringen var en del af, har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatfirmaet Henning Moritzen,
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),
Akademikerne, Akademirådet, Akademisk Arkitektforening,
A-kassen for højtuddannede i erhvervslivet, A-kassen for
selvstændige (ASE), Alle kommuner, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Anvendt Kommunal Forskning,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektforbundet,
Arkitektforeningen, Arkitektskolen i Århus, Biokemisk
Forening, BL - Danmarks Almene Boliger, By og Havn,
Bygherreforeningen, Byggesocietetet, Bygningskultur Danmark,
Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CO-industri,
DANAK - Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet
Secretariat, Danmarks Eksportråd, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske
Universitet, Danmarks Vækstråd, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Arkitekturcenter, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme (DEF), Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Iværksætter Forening,
Dansk Journalistforbund, Dansk Landboungdom, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Landskabsarkitektforening,
Dansk Metal, Dansk Opfinderforening, Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Skovforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Supermarked A/S,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Turismefremme, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Maritime,
Danske Medier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske
Revisorer, Danske Råstoffer, Danske Universiteter,
Datatilsynet, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske
Landinspektørforening, Det Nationale Institut for Kommuners
og Regioners Analyse og Forskning - KORA, Det Økologiske
Råd, Det Økonomiske Råd, DHI, DILEM (Danske
Idebaserede Lokale Elektroniske Medier), Dong Energy, DS
Håndværk & Industri, Ejendomsforeningen Danmark,
Ellen Margrethe Basse - Aarhus Universitet, Energi- og
Olieforum.dk, Energinet.dk, Energitilsynet,
Erhvervsankenævnet, Europa-Kommissionen - Christian Aagaard,
Europa-Kommissionen - Frank Elholm, FAB - Foreningen Af
Byplanlæggere, Fagligt Internationalt Center (FIC),
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet, FORCE
Technology, Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger,
Foreningen af Danske Biogasanlæg, Foreningen af Danske
Biologer, Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM),
Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske
Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen
af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af miljø- plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører - F. R. I. , Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Vandværker i
Danmark, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Forsikring og
Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Green Network, Greenpeace Danmark,
Grøn Hverdag, GTS - Godkendt Teknologisk Service,
Hedeselskabet, Helle Tegner Anker - Københavns Universitet,
HK Danmark, HK Handel, HK Kommunal, HORESTA, HTS-A Handel-,
Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
ICP A/S, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
Center Planlægning, International Transport Danmark (ITD),
IT-Branchen, ITEK, KL Kommunernes Landsforening, KOMM c/o Carsten
Warming, Kommunalteknisk Chefforening, Kunstakademiets
Arkitektskole, Kyst- Land & Fjord, Københavns Kommune -
Center for byudvikling, Københavns Universitet,
LandBoUngdom, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
fællesråd, Landsbyrådet, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Ældre Sagen,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation,
Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet De
Grønne, MTG A/S, Mærsk Olie & Gas A/S,
Nationalpark Mols Bjerge - sekretariatet, Nationalpark Thy -
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, Nationalt Center for
Miljø og Energi, Natur og Ungdom, Natur- og
Miljøklagenævnet, Novo Nordisk A/S, Parcelhusejernes
Landsforening, Peter Pagh - Københavns Universitet,
Plastindustrien, Praktiserende Landsinspektørers Forening,
RealDania, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Reno-Sam, Rigsrevisionen, RUC -
Roskilde Universitetscenter, Rådet for Danske Campister,
Sammenslutningen af danske småøer, Sekretariatet for
Nordsøprogrammet, Skovdyrkerforeningen, Skov og Landskab
(Københavns Universitet), Småskovsforeningen Danmark,
Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinstitut
(Aalborg Universitet), Syddansk Universitet, Tekniq -
Installatørernes Organisation, Teknologisk Institut,
Teknologi-Rådet, Trolle Advokatfirma, Videnscenter for
Landbrug, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum -
Bornholm, Vækstforum - Region Hovedstaden, Vækstforum -
Region Midtjylland, Vækstforum - Region Nordjylland,
Vækstforum - Region Sjælland, Vækstforum - Region
Syddanmark, Økologisk Landsforening, Öresundskomiteen,
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, 3F- Fagligt Fælles
Forbund, 92-Gruppen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslagets forventes at medvirke til en
mere effektiv anvendelse af de offentlige ressourcer, da det
vurderes, at det er en uhensigtsmæssig begrænsning, at
regionerne ikke har samme mulighed som kommunerne for at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Den foreslåede ændring af lovens
titel er en konsekvens af den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4,
hvor det foreslås, at regioner under iagttagelse af visse
betingelser får mulighed for at udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder.
Til nr.
2
Den foreslåede ændring i § 1 er en konsekvens af den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4,
hvor det foreslås, at regioner under iagttagelse af visse
betingelser får mulighed for at udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder.
Til nr.
3
Den foreslåede ændring af overskriften til lovens kapitel 2 er en
konsekvens af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 1, nr. 4, hvor det foreslås, at regioner under
iagttagelse af visse betingelser får mulighed for at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder.
Til nr.
4
Evalueringen af kommunalreformen har
identificeret enkelte områder, hvor regionerne er undergivet
uhensigtsmæssige begrænsninger i deres virke, herunder
i forhold til regioners mulighed for at udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder. Bestemmelsen indeholder i lyset heraf
forslag om, at regionerne fremadrettet får samme muligheder
som kommuner for under visse betingelser at udføre visse
opgaver for andre offentlige myndigheder, som regionerne kan
udløse for sig selv.
Det foreslås i § 2, stk. 1, 1. pkt., at kommuner kan
udløse sådanne opgaver for andre offentlige
myndigheder, som kommunerne kan udføre for sig selv, og at
regioner kan udføre opgaver for andre offentlige
myndigheder, som regionerne kan løse for sig selv.
Det er alene opgaver, som en region kan
udløse for sig selv, som en region efter forslaget får
mulighed for at udføre for andre offentlige myndigheder. Det
svarer til den adgang, som kommuner har efter bestemmelsen til at
udføre opgaver for andre offentlige myndigheder.
Kommuners adgang til at varetage opgaver er
hjemlet i den skrevne lovgivning samt i de såkaldte
kommunalfuldmagtsregler. Regioners adgang til at varetage opgaver
er hjemlet i den skrevne lovgivning samt i den såkaldte
myndighedsfuldmagt.
Den foreslåede bestemmelse er en
videreførelse af den gældende bestemmelse i § 2,
stk. 1, 1. pkt., og det foreslås, at bestemmelsen udvides,
således at regioner fremover får samme mulighed som
kommuner for at udføre opgaver for andre offentlige
myndigheder.
Begrebet offentlige myndigheder omfatter
først og fremmest forvaltningsmyndigheder, hvad enten de
henhører under den statslige, den regionale eller kommunale
forvaltning, og uanset om der er tale om almindelige
forvaltningsmyndigheder, særlige nævn og råd
eller særlige forvaltningsenheder og lignende.
Afgørende er således, om den pågældende
myndighed kan henregnes til den offentlige forvaltning i formel
betydning, uanset om den funktion, som udøves, er
dækket af begrebet forvaltning i materiel forstand. Et
væsentligt kriterium herfor vil være, hvorvidt den
pågældende myndighed er omfattet af offentlighedslovens
anvendelsesområde, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 1.
Omfattet af begrebet offentlige myndigheder er endvidere
domstolene, Folketinget og de myndigheder, der kan henregnes til
Folketinget.
Det foreslås i § 1, stk. 1, 2. pkt., at
udførelsen af opgaver for andre offentlige myndigheder som
hidtil skal være begrænset af, at værdien af
opgaven ikke må overstige tærskelværdien for
udbud efter EU's tjenesteydelsesdirektiv. Overstiger den enkelte
opgaves værdi EU's udbudsgrænse for kommuners og
regioners udbud af tjenesteydelser, vil der alene være
mulighed for at udføre opgaver for andre i selskabsform, jf.
lovens kapitel 3.
Hvis en kontrakt opsplittes i mindre
delkontrakter, og de enkelte delkontrakter som følge heraf
falder under bagatelgrænsen, for eksempel i form af
kortvarige kontrakter med en udtrykkelig eller underforstået
automatisk forlængelse, må værdien af alle
hidtidige og forudseelige delkontrakter lægges sammen i
forhold til bagatelgrænsen.
De foreslåede bestemmelser
berører ikke kommuners og regioners løsning af
opgaver for sig selv.
De gældende bestemmelser i lovens §
2, stk. 2 og 3, om udbud af opgaver, som kommuner skal
udføre for andre offentlige myndigheder, foreslås ikke
videreført. Ved lov nr. 1234 af 18. december 2012, er
grænsen i § 2, stk. 2 og 3, blevet sammenfaldende med
grænsen i § 2, stk. 1, der regulerer, hvad grænsen
er, hvis en kommune skal udføre opgaver for en anden
offentlig myndighed. Bestemmelsen i § 2, stk. 2 og 3, har
således efter, at lov nr. 1234 af 18. december 2012 er
trådt i kraft den 1. januar 2012, ikke haft et
selvstændigt anvendelsesområde, hvilket er baggrunden
for, at bestemmelserne ikke foreslås videreført i
nyaffattelsen af § 2.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 2, stk. 4, skal en kommune, forinden der afgives tilbud
på og indgås aftale om udførelse af opgaver
efter bestemmelsen i stk. 1, foretage en omkostningskalkulation.
Det foreslås i § 2, stk. 2,
at den gældende bestemmelse i § 2, stk. 4,
videreføres. Bestemmelsen foreslås dog som konsekvens
af forslaget til § 2, stk. 1, udvidet til også at
omfatte regioner.
Den gældende bestemmelse i lovens §
2, stk. 5, indebærer, at bestemmelsen i § 2, stk. 1,
ikke finder anvendelse ved kommunale fællesskabers
udførelse af opgaver for de kommuner, der deltager i
fællesskabet. § 2, stk. 5, foreslås
videreført uændret som § 2,
stk. 3.
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 2, stk. 6, at økonomi- og
erhvervsministeren har hjemmel til efter forhandling med indenrigs-
og sundhedsministeren at fastsætte regler om kommuners adgang
til at udføre opgaver for andre offentlige myndigheder og om
kommuners adgang til at få udført sådanne
opgaver af andre offentlige myndigheder, herunder om udbud, jf.
stk. 2 og 3, og om omkostningskalkulation, jf. stk. 4. I
medfør af hjemlen i § 2, stk. 6, er
bekendtgørelse nr. 419 af 24. april 2013 udstedt.
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 2, stk. 6, foreslås videreført som lovens § 2, stk. 4. Bemyndigelseshjemlen er i
forhold til den gældende bestemmelse konsekvensrettet i lyset
af, at bestemmelserne i § 2 er udvidet til også at
omfatte regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder, ligesom hjemlen er konsekvensrettet som følge
af den foreslåede ophævelse af de gældende
bestemmelser i § 2, stk. 2 og 3, om udbud. Endelig er
bestemmelsen ændret i lyset af, at loven i dag
henhører under erhvervs- og vækstministeren, mens det
kommunalretlige område er under økonomi- og
indenrigsministerens ressort.
Hjemlen er tidligere udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 419 af 24. april 2013, hvori reglerne for
kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder præciseres. Særligt præciserer
bekendtgørelsen reglerne for kommunernes
omkostningskalkulation. Det påtænkes, at reglerne
på tilsvarende vis præciseres for regioners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder.
Til § 2
Ikrafttræden
Det foreslås at ændringerne af lov
om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber
træder i kraft den 1. juli 2014, således som det er
aftalt i den politiske aftale omkring justering af
kommunalreformen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslag | | | | | | § 1 | | | I lov om kommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006, som
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011, § 16 i lov nr.
1231 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1234 af 18.
december 2012, foretages følgende ændring: | | | | Lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber | | 1. I lovens
titel ændres »kommuners
udførelse« til: »kommuners og regioners
udførelse«. | | | | § 1. Denne
lov finder anvendelse på kommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder samt kommuners og
regioners deltagelse i selskaber, medmindre andet er bestemt i
anden lovgivning. | | 2. I § 1 ændres: »kommuners
udførelse« til: »kommuners og regioners
udførelse«. | | | | Kapitel 2 ? Kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder | | 3. I overskriften til kapitel 2 ændres
»kommuners udførelse« til: »kommuners og
regioners udførelse«. | | | | | | 4. § 2 affattes således: | § 2. Kommuner
kan udføre sådanne opgaver for andre offentlige
myndigheder, som kommunerne kan løse for sig selv. Dette
gælder dog ikke, hvis en opgaves værdi overstiger den
for kommuner gældende tærskelværdi for offentlige
tjenesteydelser i direktivet om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
tjenesteydelsesaftaler. | | Ȥ 2.
Kommuner og regioner kan udføre sådanne opgaver for
andre offentlige myndigheder, som kommunerne og regionerne kan
løse for sig selv. Dette gælder dog ikke, hvis en
opgaves værdi overstiger den for kommuner og regioner
gældende tærskelværdi for offentlige
tjenesteydelser i direktiv om samordning af fremgangsmåderne
ved indgåelse af offentlige tjenesteydelsesaftaler med senere
ændringer. | Stk. 2. Kommuner
kan kun udføre opgaver som nævnt i stk. 1 for andre
offentlige myndigheder, hvis opgaverne forinden har været
udbudt. En kommune kan endvidere kun få udført
sådanne opgaver af andre kommuner, hvis disse opgaver
forinden har været udbudt. | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelser eller regionsråd skal, forinden de
afgiver tilbud på og indgår aftale om udførelse
af en opgave for en anden offentlig myndighed, foretage en
beregning af de samlede omkostninger, der vil være forbundet
med kommunens eller regionens varetagelse af opgaven.
Kommunalbestyrelser eller regionsråd må ikke afgive
tilbud på eller indgå aftale om udførelse af
opgaver, der indebærer en betaling, som er lavere end det
beregnede beløb. | Stk. 3. Stk. 2
gælder dog ikke, hvis opgavens værdi ikke overstiger
den tærskelværdi, der er fastsat i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter. | | Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse på opgaver, som kommunale
fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse,
udfører for de kommuner, der deltager i
fællesskabet. | Stk. 4.
Kommunalbestyrelser skal, forinden de afgiver tilbud på og
indgår aftale om udførelse af en opgave for en anden
offentlig myndighed, foretage en beregning af de samlede
omkostninger, der vil være forbundet med kommunens
varetagelse af opgaven. Kommunalbestyrelser må ikke afgive
tilbud på eller indgå aftale om udførelse af
opgaver, der indebærer en betaling, som er lavere end det
beregnede beløb. | | Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter efter
forhandling med økonomi- og indenrigsministeren regler om
kommuners og regioners adgang til at udføre opgaver efter
stk. 1 for andre offentlige myndigheder og om kommuners og
regioners adgang til at få udført sådanne
opgaver af andre kommuner eller regioner, herunder om
omkostningsberegning, jf. stk. 2.« | Stk. 5. Stk. 1
finder ikke anvendelse på opgaver, som kommunale
fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse,
udfører for de kommuner, der deltager i
fællesskabet. | | | Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter
forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren regler om
kommuners adgang til at udføre opgaver efter stk. 1 for
andre offentlige myndigheder og om kommuners adgang til at få
udført sådanne opgaver af andre kommuner, herunder om
udbud, jf. stk. 2 og 3, og om omkostningsberegning, jf. stk.
4. | | | | | | | | Ikrafttræden | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2014 | | | |
|