Fremsat den 2. oktober 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om straffeloven
(Forhøjet strafferamme for grov
dopingkriminalitet)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1028 af 22. august 2013, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 191 indsættes:
Ȥ 191
a. Den, som i strid med lov om forbud mod visse dopingmidler
til et større antal personer, mod betydeligt vederlag eller
under andre særligt skærpende omstændigheder
overdrager dopingmidler, straffes med fængsel indtil 6
år.
Stk. 2. På samme
måde straffes den, der i strid med lov om forbud mod visse
dopingmidler fremstiller, indfører, udfører,
udleverer, fordeler eller besidder sådanne dopingmidler med
forsæt til at overdrage dem som nævnt i stk.
1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning
1. Indledning
2. Gældende
ret
3. Lovforslagets
udformning
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder mv.
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning
1.1.
Doping udgør en alvorlig sundhedsfare, og brug af doping kan
medføre alvorlige sundhedsskader for den, der bruger det.
Regeringen ser med stor alvor på dopingkriminalitet, der kan
være et attraktivt indtjeningsområde for kriminelle,
herunder for rockere og bandemedlemmer. Formålet med
lovforslaget er at indføre en forhøjet strafferamme
for dopingkriminalitet i tilfælde, hvor der foreligger
særligt skærpende omstændigheder.
Det foreslås, at der i
straffeloven indsættes en ny bestemmelse med en strafferamme
på fængsel indtil 6 år for dopingkriminalitet i
tilfælde, hvor der i strid med lov om forbud mod visse
dopingmidler overdrages dopingmidler til et større antal
personer, mod betydeligt vederlag eller under andre særligt
skærpende omstændigheder. Bestemmelsen udformes som en
overbygningsbestemmelse i straffeloven til straffebestemmelsen i
lov om forbud mod visse dopingmidler, hvor strafferammen er
fængsel indtil 2 år.
En strafferamme på
fængsel indtil 6 år vil indebære, at politiet
får adgang til at foretage yderligere straffeprocessuelle
tvangsindgreb, f.eks. i form af telefonaflytninger mv., i
forbindelse med efterforskningen af grove dopingsager.
En forhøjet strafferamme
på fængsel indtil 6 år vil bringe dansk
straffelovgivning på dopingområdet på linje med
bl.a. Norge og Sverige, hvor strafferammen for dopingkriminalitet
begge steder er fængsel indtil 6 år for grove
overtrædelser.
2. Gældende ret
2.1.
Ved lov nr. 916 af 8. december 1993 om forbud mod visse
dopingmidler, der trådte i kraft den 1. januar 1994, blev
fremstilling, ind- og udførsel, forhandling, udlevering,
fordeling og besiddelse af visse dopingmidler forbudt,
når der ikke var tale om lægeordineret anvendelse
til sygdomsforebyggelse eller -behandling eller til videnskabelige
formål, jf. lovens § 2. De omfattede dopingmidler
var opregnet i lovens § 1, nr. 1-4, og omfattede bl.a.
anabolske steroider, testosteron og væksthormoner.
Overtrædelser af lovens § 2 blev straffet med
bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år, jf.
lovens § 3.
Lov nr. 916 af 8. december 1993
blev afløst af den nugældende hovedlov, lov nr. 232 af
21. april 1999, der trådte i kraft den 1. juli 1999.
Formålet med den nye lov var bl.a. at tilføje
dopingmidlet Erytropoietin (EPO) til grupperne af dopingmidler
omfattet af lovens § 1, ligesom sundhedsministeren efter
lovens § 2 blev bemyndiget til løbende at
fastsætte, hvilke grupper af dopingmidler - ud over de i
§ 1 nævnte - loven skulle finde anvendelse på.
Straffen for distribution af
dopingmidler blev skærpet ved lov nr. 352 af 6. maj 2009 om
ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler
(Skærpelse af straffen for forhandling, udlevering eller
fordeling af dopingmidler), der trådte i kraft den 1. juli
2009.
Der blev ved lovændringen
indsat en ny bestemmelse i § 4, stk. 2, hvorefter det ved
straffens udmåling skal betragtes som en skærpende
omstændighed, hvis der er tale om forhandling, udlevering
eller fordeling af dopingmidler.
Bestemmelsen i § 4, stk. 2,
omfatter efter forarbejderne både overdragelse og besiddelse
med henblik på videreoverdragelse, ligesom overdragelse
omfatter såvel overdragelse mod vederlag som vederlagsfri
overdragelse, der foretages f.eks. med henblik på at
oparbejde et marked for salg af dopingmidler, jf. Folketingstidende
2008/09, Tillæg A, s. 2424.
2.2.
For så vidt angår strafniveauet i sager om
overtrædelse af lov om forbud mod visse dopingmidler
fremgår det af forarbejderne til lov nr. 352 af 6. maj
2009 om ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler
(Skærpelse af straffen for forhandling, udlevering eller
fordeling af dopingmidler), at der med lovændringen var
forudsat en skærpelse af straffen i tilfælde af
forhandling, udlevering eller fordeling af dopingmidler i strid med
lovens § 3. Skærpelsen betyder, at der som
altovervejende hovedregel skal idømmes frihedsstraf i alle
sager vedrørende overdragelse af dopingmidler eller
besiddelse af dopingmidler med henblik på videreoverdragelse,
uanset hvilken mængde dopingmidler der er tale om. I
bemærkningerne til lovforslaget er endvidere angivet
nærmere retningslinjer for strafniveauet i sager om
overdragelse af dopingmidler. Der henvises til Folketingstidende
2008/09, Tillæg A, s. 2425.
På baggrund af
forarbejderne til den nævnte lovændring og
retspraksis har Rigsadvokaten i Rigsadvokatens meddelelse nr.
3/2007 (rettet marts 2010) fastsat nærmere retningslinjer for
anklagemyndighedens strafpåstande i sager om bl.a.
overdragelse af dopingmidler.
Af retningslinjerne fremgår,
at anklagemyndigheden som udgangspunkt skal nedlægge
påstand om, at der idømmes frihedsstraf, når der
er tale om overdragelse eller besiddelse af dopingmidler med
henblik på videreoverdragelse af ulovlige dopingmidler.
Det anføres i den
forbindelse bl.a., at når gerningsmanden ikke tidligere er
straffet for ligeartet kriminalitet, og der er tale om overdragelse
eller besiddelse med henblik på videreoverdragelse af
under 1.000 enheder, bør anklagemyndighedens
strafpåstand som udgangspunkt være en frihedsstraf
på 7 dages fængsel.
Ved mængder fra 1.000 til
omkring 15.000 enheder bør anklagemyndighedens
strafpåstand som udgangspunkt være en ubetinget
fængselsstraf i niveauet 20-60 dage afhængigt af
mængden af enheder og de øvrige omstændigheder
ved lovovertrædelsen. Når der er tale om betydelige
mængder dopingmidler, bør udgangspunktet for
anklagemyndighedens strafpåstand være en ubetinget
fængselsstraf fastsat i måneder.
Hvis tiltalte er tidligere straffet
for ligeartet kriminalitet, bør anklagemyndighedens
påstand i sager om overdragelse eller besiddelse med henblik
på videreoverdragelse af under 5.000 enheder som
udgangspunkt være 60 dages ubetinget fængsel.
Hvis der er tale om overdragelse
eller besiddelse med henblik på videreoverdragelse af en
mængde på 5.000 enheder eller derover, bør
udgangspunktet for anklagemyndighedens strafpåstand
være en ubetinget fængselsstraf fastsat i
måneder.
Ved overdragelse eller besiddelse
af dopingmidler med henblik på videreoverdragelse i
fængsler bør der, selv ved helt små
mængder, nedlægges påstand om en ubetinget
frihedsstraf.
I forarbejderne til lov nr. 352 af
6. maj 2009 om ændring af lov om forbud mod visse
dopingmidler er endvidere mere generelt anført, at den
konkrete straffastsættelse i hver enkelt sag vil bero
på domstolenes vurdering i hvert enkelt tilfælde af
sagens samlede omstændigheder, idet der i forbindelse med
strafudmålingen eksempelvis vil kunne lægges vægt
på, om der er tale om udbredelse af en betydelig mængde
dopingmidler eller af dopingmidler af en betydelig
værdi, om der er tale om udbredelse af dopingmidler i
motions- og idrætsmiljøer, som f.eks. motions- og
fitnesscentre samt idrætsforeninger, eller om der er
tale om udbredelse af dopingmidler til unge, herunder i
miljøer, hvor unge almindeligvis færdes. Endvidere vil
det ved udmålingen af straffen kunne tillægges
betydning, såfremt der eksempelvis er tale om gentagen,
systematiseret eller organiseret udbredelse af dopingmidler.
Der vil desuden i forbindelse med
strafudmålingen bl.a. kunne lægges vægt på,
at der alene er tale om overdragelse af en ganske ubetydelig
mængde af dopingmidler, eller at overdragelsen har en
lejlighedspræget karakter og er sket uden vederlag.
De nævnte mere generelle
bemærkninger om strafniveauet er tillige gengivet i
Rigsadvokatens meddelelse nr. 3/2007 (rettet marts 2010).
Det fremgår af en udtalelse
fra Rigsadvokaten fra 9. februar 2012 om overtrædelser af lov
om forbud mod visse dopingmidler, der bl.a. blev afgivet til brug
for besvarelsen af en række folketingsspørgsmål,
at straffastsættelsen i dopingsager generelt følger
retningslinjerne i Rigsadvokatens meddelelse nr. 3/2007.
Rigsadvokatens udtalelse er medtaget som bilag til
Justitsministeriets besvarelse af 21. februar 2012 af
spørgsmål nr. 128 (Alm.del, folketingssamlingen
2011-12) fra Folketingets Retsudvalg.
2.3.
Til brug for Rigsadvokatens udtalelse af 9. februar 2012 om
overtrædelser af lov om forbud mod visse dopingmidler, som er
omtalt ovenfor i pkt. 2.2, indhentede Rigsadvokaten blandt andet
udtalelser fra Rigspolitiet, samtlige politikredse og SKAT. I
Rigsadvokatens udtalelse er det anført, at det fremgår
af de udtalelser, som Rigsadvokaten har modtaget fra
politikredsene, at sager om overtrædelse af lov om forbud mod
visse dopingmidler typisk kommer til politiets kendskab gennem
anden efterforskning eksempelvis i forbindelse med
efterforskningen af narkotika- eller våbensager.
Endvidere fremgår det af udtalelserne, at en del af sagerne
kommer til politiets kendskab i forbindelse med den kontrol af
pakkepost ind og ud af landet, som SKAT foretager.
Det er endvidere anført, at
det fremgår af udtalelserne fra Rigspolitiet og
politikredsene, at det generelt er erfaringen, at dopingmidler
anvendes og også i et vist omfang videreoverdrages af
personer i eller med relationer til rocker- eller
bandemiljøer, der anser indsmugling og distribution af
ulovlige dopingmidler som et attraktivt indtjeningsområde,
men at også personer uden tilknytning til disse kriminelle
grupperinger optræder som gerningsmænd i en
række af sagerne.
3. Lovforslagets udformning
3.1.
Som beskrevet under pkt. 2.1 er strafferammen for
dopingkriminalitet i dag fængsel indtil 2 år.
Doping udgør en alvorlig
sundhedsfare, og brug af doping kan medføre alvorlige
sundhedsskader for den, der bruger det. Sundhedsstyrelsen har i et
notat af 18. december 2012 redegjort nærmere for de
helbredsrisici, der er forbundet med brug af doping. Notatet er
oversendt til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg den 24.
januar 2013 (B 32, bilag 1, folketingssamlingen 2011-12).
Af Sundhedsstyrelsens notat
fremgår bl.a., at der ved brug af anabole steroider og
testosteron mv. kan opstå fysiologiske og anatomiske
bivirkninger i form af bl.a. leverskader, forstørret hjerte
og sterilitet samt psykologiske og psykiatriske bivirkninger i form
af bl.a. tendens til vold, psykotiske træk og risiko for
selvmord.
Det fremgår herudover, at der
kan være risiko for uforklarlig pludselig død, og at
konsekvensen af langvarigt massivt misbrug af doping vil være
ødelæggelse af organer med invaliditet til
følge.
Regeringen ser derfor med stor
alvor på dopingkriminalitet, der endvidere kan være et
attraktivt indtjeningsområde for kriminelle, herunder for
rockere og bandemedlemmer.
Regeringen finder, at der skal
være mulighed for i særligt grove tilfælde af
dopingkriminalitet at udmåle en straf, der overstiger 2
års fængsel.
Indsættelsen af en
sådan bestemmelse vil desuden være en markering af, at
særligt grove overtrædelser af lov om forbud mod visse
dopingmidler anses som alvorlige forbrydelser, der har en
sådan strafværdighed, at samfundets reaktion bør
komme til udtryk ved, at forholdet straffes efter straffeloven og
ikke blot efter lov om forbud mod visse dopingmidler.
En sådan
overbygningsbestemmelse vil desuden markere, at særlig grov
dopingkriminalitet er alvorlig kriminalitet på linje med en
række andre kriminalitetsformer, der i særligt grove
tilfælde kan straffes med fængsel indtil 6 år,
f.eks. grove overtrædelser af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, jf. straffelovens § 192 a.
Regeringen ønsker herved at
være på forkant med en eventuel udvikling i retning af
større sager om smugling, produktion, distribution og salg
af dopingmidler, som det eksempelvis er set i Sverige og Norge. I
Norge har efterforskningen i den såkaldte operation Gilde
vist, at organiseret dopingkriminalitet er et større problem
i Norge end hidtil antaget. Et foreløbigt estimat fra
efterforskningen i den igangværende straffesag anslår,
at der er sket produktion af doping ud fra ca. 40 kg rent
virkestof, og at der har været en omsætning på
ca. 50 mio. norske kroner. I Sverige er der i en større,
igangværende straffesag beslaglagt 4,7 mio. dopingenheder, og
omsætningen vurderes til ca. 50 mio. svenske kroner.
Det foreslås således,
at der i straffeloven indsættes en bestemmelse med en
forhøjet strafferamme på fængsel indtil 6
år for dopingkriminalitet i tilfælde, hvor der
foreligger særligt skærpende omstændigheder.
En forhøjet strafferamme
på fængsel indtil 6 år vil endvidere som
nævnt bringe dansk straffelovgivning på
dopingområdet på linje med bl.a. Norge og Sverige, hvor
strafferammen for dopingkriminalitet begge steder er fængsel
indtil 6 år for grove overtrædelser.
Som en afledt effekt vil en
bestemmelse med en strafferamme på fængsel indtil 6
år desuden forbedre politiets efterforskningsmuligheder, da
det - når betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt -
vil blive muligt at foretage en række indgreb i
meddelelseshemmeligheden, herunder telefonaflytning, i forbindelse
med efterforskningen af grove dopingsager, jf. reglerne i kapitel
71 i retsplejeloven. En bestemmelse med en strafferamme på
fængsel indtil 6 år vil desuden give mulighed for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen (retshåndhævelsesarrest)
efter retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 1, når de
nærmere betingelser herfor er opfyldt.
Forslaget har navnlig til
formål at skabe rum for udmåling af en passende straf i
tilfælde af dopingkriminalitet under særligt
skærpende omstændigheder. Der lægges ikke i
øvrigt op til ændringer i de straffe, der i dag
udmåles for dopingkriminalitet.
3.2.
Den foreslåede ændring vil alene indebære en
overbygning på bestemmelsen i lov om forbud mod visse
dopingmidler § 3, jf. § 4. Bestemmelsen
indebærer således ikke en udvidelse af de strafbare
forhold efter denne bestemmelse. De strafbare forhold er derfor
fortsat fremstilling, ind- og udførsel, forhandling,
udlevering, fordeling og besiddelse af visse dopingmidler, jf.
§ 3, stk. 1, i lov om forbud mod visse dopingmidler, som
gennemgået ovenfor under pkt. 2.1.
Det foreslås, at bestemmelsen
med den forhøjede strafferamme skal finde anvendelse,
når der enten er tale om overdragelse af dopingmidler til et
større antal personer eller mod betydeligt vederlag eller
under andre særligt skærpende omstændigheder.
Bestemmelsen tager særligt
sigte på organiseret og omfattende dopinghandel, herunder med
internationale forgreninger, og på enkeltstående
særligt grove tilfælde.
Ved vurderingen af, om der
foreligger sådanne særligt skærpende
omstændigheder, at bestemmelsen kan finde anvendelse, vil der
bl.a. kunne lægges vægt på, om der er tale om en
mere systematisk overtrædelse af dopinglovgivningen, hvad
enten der er tale om fremstilling, ind- og udførsel,
forhandling, udlevering, fordeling eller besiddelse, og
herunder om forholdet har karakter af et illegalt erhverv, f.eks.
hvor den kriminelle fungerer som fast leverandør af ikke
ubetydelige mængder af dopingmidler til aftagere i et
større antal motions- og fitnesscentre (grossistlignende
virksomhed).
Som andre særligt
skærpende omstændigheder vil kunne anses
tilfælde, hvor der er sket udbredelse af særligt
farlige dopingmidler, selv om der kun er tale om små
mængder. Der sigtes her til situationer, hvor der eksempelvis
kunne være eller har været frembragt en
overhængende fare for menneskers liv eller helbred.
Bestemmelsen omfatter ikke alene
salg, men også vederlagsfri uddeling af dopingmidler, f.eks.
med henblik på oparbejdelse af et marked.
Strafmaksimum i den
foreslåede bestemmelse i straffeloven er fængsel indtil
6 år. Bestemmelsen forudsættes ikke udelukkende
anvendt, hvor strafferammen i lov om forbud mod visse dopingmidler
ikke findes tilstrækkelig. Det forudsættes
således, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 191 a anvendes i tilfælde, hvor forholdet
skønnes at være så groft, at samfundets reaktion
bør komme til udtryk ved anvendelse af straffeloven frem for
lov om forbud mod visse dopingmidler. Dette gælder, selv om
den konkret forskyldte straf fastsættes til mindre end
fængsel i 2 år.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at
indebære merudgifter for det offentlige af betydning.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige af betydning.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Advokatsamfundet, Amnesty International, Anti Doping
Danmark, DIF, Danmarks Apotekerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Fitness & Helse Organisation,
Dansk Idrætsmedicinsk Selskab, Dansk Selskab for Addiktiv
Medicin, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske
Advokater, Danske Elitesportsudøveres Forening, Danske
Fysioterapeuter, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive
Råd, DGI, Embedslægeforeningen, Farmakonomforeningen,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark (FBID), Foreningsfitness,
Idrættens Analyseinstitut, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen (Lif),
Medicoindustrien, Parallelimportørforeningen af
Lægemidler, Pharmadanmark, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden og Team Danmark.
10. Sammenfattende skema
| | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 191 a vil udgøre en overbygning
på bestemmelsen i lov om forbud mod visse dopingmidler
§ 3, jf. § 4. Bestemmelsen indebærer ikke en
udvidelse af de strafbare forhold efter denne bestemmelse. De
strafbare forhold vil således fortsat være
fremstilling, ind- og udførsel, forhandling, udlevering,
fordeling og besiddelse af visse dopingmidler, jf. § 3,
stk. 1, i lov om forbud mod visse dopingmidler. Der henvises til
pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Den forhøjede strafferamme i
den foreslåede bestemmelse skal finde anvendelse, når
der enten er tale om overdragelse af dopingmidler til et
større antal personer eller mod betydeligt vederlag eller
under andre særligt skærpende omstændigheder.
Den foreslåede bestemmelse
tager særligt sigte på organiseret og omfattende
dopinghandel, herunder med internationale forgreninger, og på
enkeltstående særligt grove tilfælde.
Ved vurderingen af, om der
foreligger sådanne særligt skærpende
omstændigheder, at den foreslåede bestemmelse kan finde
anvendelse, vil der bl.a. kunne lægges vægt på,
om der er tale om en mere systematisk overtrædelse af
dopinglovgivningen, hvad enten der er tale om fremstilling, ind- og
udførsel, forhandling, udlevering, fordeling eller
besiddelse, og herunder om forholdet har karakter af et
illegalt erhverv, for eksempel hvor den kriminelle fungerer som
fast leverandør af ikke ubetydelige mængder af
dopingmidler til aftagere i et større antal motions- og
fitnesscentre (grossistlignende virksomhed).
Andre særligt skærpende
omstændigheder vil omfatte tilfælde, hvor der er sket
udbredelse af særligt farlige dopingmidler, selv om der kun
er tale om små mængder. Alle forbudte dopingmidler
må i sig selv betragtes som farlige, men der sigtes her til
situationer, hvor dopingmidlets konkrete kemiske
sammensætning har eller kunne have frembragt en
overhængende fare for menneskers liv eller helbred.
Strafmaksimum i den
foreslåede bestemmelse i straffeloven er fængsel i 6
år. Bestemmelsen forudsættes ikke udelukkende anvendt,
hvor strafferammen i lov om forbud mod visse dopingmidler ikke
findes tilstrækkelig. Det forudsættes således, at
den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 191 a
anvendes i tilfælde, hvor forholdet skønnes at
være så groft, at samfundets reaktion bør komme
til udtryk ved anvendelse af straffeloven frem for lov om forbud
mod visse dopingmidler. Dette gælder, selv om den konkret
forskyldte straf fastsættes til mindre end fængsel i 2
år.
Stk. 1
i den foreslåede bestemmelse vedrører
overdragelsestilfælde. Bestemmelsen omfatter ikke alene salg,
men også vederlagsfri uddeling af dopingmidler, f.eks. med
henblik på oparbejdelse af et marked.
Med stk.
2 i den foreslåede bestemmelse sker der en
særskilt kriminalisering af forskellige former for
forberedelseshandlinger, der udføres med henblik på en
senere udbredelse af den i stk. 1 nævnte karakter.
Opregningen svarer til de handlingstyper, der allerede er forbudt i
henhold til lov om forbud mod visse dopingmidler. I opregningen er
dog udeladt "forhandler", idet denne handling må anses for
direkte omfattet af udtrykket "overdrager" i stk. 1.
Overtrædelser, der ikke
falder ind under den foreslåede bestemmelse i straffeloven,
vil fortsat skulle behandles efter lov om forbud mod visse
dopingmidler § 3. Som det fremgår af pkt. 3.1 i de
almindelige bemærkninger, tilsigtes der med lovforslaget ikke
nogen skærpelse i forhold til de straffe, der i dag
udmåles for dopingkriminalitet.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Til §
3
(Territorial
gyldighed)
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke
skal gælde for Grønland og Færøerne.