Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-6, og Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2013 og var til 1. behandling den 26. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 8. oktober 2013 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 13. Den 20. november 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bayerngas Petroleum,
Danoil Exploration A/S og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Bayerngas Petroleum mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Liberal Alliance stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at V og KF stiller sig
uforstående over for indholdet af lovforslaget, som er den
forkerte vej at gå i forhold til at fremtidssikre dansk
olieproduktion og hermed også dansk økonomi.
Tværtimod sender lovforslaget et uheldigt signal om, at
Danmark er et usikkert land at investere i, da regeringen ser stort
på behovet for stabile rammevilkår og de facto
beskatter med tilbagevirkende kraft.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
bemærker, at regeringen i forbindelse med fremlæggelsen
af Vækstplan DK klart slog fast, at det ikke var regeringens
politik at komme med nye generelle skatte- og
afgiftsforhøjelser. Men dette løfte bliver
fuldstændig brudt med dette forslag. Lovforslaget hæver
skatter og afgifter. Dermed understreger regeringen, at der ikke er
nogen garanti for, at regeringen ikke igen vil øge skatter
og afgifter. Det er skadeligt for Danmark som investeringsland, og
det sætter danske arbejdspladser på spil.
Den danske del af Nordsøen er
fremadrettet kendetegnet ved mindre og teknisk mere krævende
felter, som alt andet lige gør det mere risikofyldt og
omkostningstungt at producere olie i Danmark. Det anerkendes, at
lovforslaget indeholder en række bestemmelser, som gør
det mere attraktivt at investere i disse felter (ophævelse af
bruttoskatten og fel?tafgrænsningen), men disse forhold
kommer særligt selskaber, som allerede har produktion, til
gavn. Skatteministeriet skriver selv i høringsnotatet, at
det først er på længere sigt, at de nye regler
vil give selskaberne bedre investering?svilkår og dermed vil
være med til at sikre, at både selskaber og staten har
indtægter fra Nordsøen. Selv på længere
sigt stiller Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget sig dog kritisk over for denne påstand, da det
fremgår af svar på KEB alm. del - spm. 21, at ingen af
de licenser, som blev tildelt ved 6. licensrunde i 2006, endnu har
resulteret i nogen olieproduktion, til trods for at 6. licensrunde
var en af de licensrunder, hvor der blev uddelt flest licenser (dog
overgået af 1. og 5. runde). Regeringen har ligeledes ved
flere lejligheder udtalt store forventninger til interessen for den
kommende 7. udbudsrunde, hvilket dog, jf. 6. licensrunde, ikke er
noget succesparameter, da Danmark ikke er garanteret
olieproduktion, blot fordi der tildeles licenser. På denne
baggrund vil Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget arbejde for, at der udarbejdes en fyldestgørende
evaluering af, hvorvidt der med lovforslaget indstiftes en passende
incitamentsstruktur, der tager hensyn til den danske sokkels
beskaffenhed, således at det også fremadrettet er
tilpas interessant for olieselskaber at lede efter og producere
olie i den danske del af Nordsøen. En sådan evaluering
skal særlig tage udgangspunkt i resultaterne af 6. og 7.
udbudsrunde.
Hovedelementer i lovforslaget sidestiller
de beskatningsregler, som selskaberne uden for DUC i dag opererer
under, med de regler, som DUC er blevet beskattet efter siden den
1. januar 2004, som den daværende VK-regering forhandlede
på plads med DUC i 2003. Netop det forhold, at den
nuværende regering ikke har forhandlet med de berørte
olieselskaber, men blot trækker et nyt skatteregime ned over
hovedet på dem, illustrerer med al tydelighed, at regeringen
ikke har forståelse for, hvilke forhold der kendetegner
oliebranchen. Oliebranchen er kendetegnet ved meget langsigtede,
kapitaltunge og risikofyldte investeringer, som derfor er helt
afhængige af stabile rammevilkår. Dette punkt
gør Serviceeftersynsudvalget også klart
opmærksom på i sin rapport.
Det meste kritisable forhold i det
fremsatte lovforslag er dog den foreslåede overgangsordning,
som ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til, at en af de
største investeringer i nyere tid i den danske Nordsø
er ved at blive gennemført. Det er uforståeligt, at
der ikke i udarbejdelsen af overgangsordningen tages hensyn til, at
investeringerne i Hejre-feltet blev besluttet i 2012, men
først for alvor realiseres efter den 1. januar 2014.
Af materiale fremlagt for Skatteudvalget
fremgår det, at langt størstedelen af investeringen i
Hejre-feltet ikke får del i en overgangsordning, men i stedet
beskattes efter de nye regler allerede fra den 1. januar 2014.
Endvidere fremgår det, at Dong Energy
sammen med Bayerngas i 2010 besluttede en platformsløsning
for Hejre-feltet, der aldrig var blevet valgt, hvis ikke det havde
været for de gunstige skatteregler. Endelig godkendte DONG
Energys bestyrelse beslutningen i 2012 med Finansministeriets
repræsentant i bestyrelsen til stede. Med statens ejerskab af
DONG havde det været særdeles rimeligt, at der var
blevet gjort opmærksom på, at forudsætningerne
for beslutningen, der blev fremlagt, var væsentlig mere
usikre, end de to virksomheder regnede med. Netop fordi
oliebranchen er kendetegnet ved meget langsigtede, kapitaltunge og
risikofyldte investeringer, som derfor er helt afhængige af
stabile rammevilkår, er det også vigtigt at kunne stole
på sine partnere i branchen - især når disse er
stater. Med dette lovforslag sender regeringen ikke kun et signal
om, at man ikke kan stole på Danmark som partner i
Nordsøen, men også om, at skatteregimet er ustabilt og
kan ændres med de facto tilbagevirkende kraft.
Hermed er den foreslåede
overgangsordning kun en overgangsordning af navn og ikke af gavn.
Det er Venstres og Det Konservative Folkepartis opfattelse, at
regeringen med dette lovforslag og de foregående politiske
forhandlinger har skabt ma?ksimal usikkerhed om, hvorvidt det er
sikkert som olieselskab at investere i den danske sokkel.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
20 B, stk. 2, ændres »§§ 4-10 B samt
§ 14, stk. 1, 2. pkt.,« til: »§§
4-10«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
2) I
den under nr. 13 foreslåede § 27 C indsættes som stk. 8:
»Stk. 8. Er
investeringer besluttet og indrapporteret til Energistyrelsen inden
den 1. marts 2013, indrømmes et årligt
kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år for de udgifter,
som afholdes den 1. januar 2014 eller senere.«
[Supplerende overgangsordning for
kulbrintefradrag]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
nr. 1 ændres »§ 1, stk. 3,« til: »§ 1, stk. 4,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk.
5« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 1. ]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
6, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 2, stk.
5,« til: »§ 2, stk. 4,«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Til § 4
6) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3. § 2,
stk. 4, i lov om etablering og benyttelse af en rørledning
til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 957 af 9. september 2011, der
ophæves med denne lovs § 3, nr. 1, finder fortsat
anvendelse for betaling af afgifter vedrørende 2013. §
3, stk. 2, i lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 957 af 9. september 2011, der
ophæves med denne lovs § 3, nr. 2, finder ligeledes
fortsat anvendelse for betaling af afgifter vedrørende
2013.«
[Præcisering af
virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forhold til lovforslaget som fremsat
indeholder ændringsforslaget en konsekvensændring som
følge af, at kulbrinteskattelovens § 10 B
foreslås ophævet i lovforslaget som fremsat.
Efter ændringsforslaget udelades
desuden som i det fremsatte lovforslag en henvisning til
kulbrinteskattelovens § 14, stk. 1, 2. pkt., som følge
af, at denne bestemmelse er en del af kulbrinteskattelovens kapitel
3, som foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Til nr. 2
Der foreslås en supplerende
overgangsordning, hvorefter der indrømmes et årligt
kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år for investeringer,
som afholdes den 1. januar 2014 eller senere, hvis investeringerne
er besluttet og indrapporteret til Energistyrelsen inden den 1.
marts 2013.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring
som følge af, at der i lovforslaget som fremsat ikke er
taget højde for, at § 3 i lov nr. 513 af 7. juni 2006
om ændring af opkrævningsloven, selskabsskatteloven og
forskellige andre love (Opkrævning via én skattekonto)
er sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 577 af 30. maj 2013
med ikrafttræden den 1. august 2013.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af lovforslagets § 3, nr. 1, hvorved §
2, stk. 4, i lov om etablering af og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat
foreslås ophævet. Som følge heraf bliver det
hidtidige § 2, stk. 5, til § 2, stk. 4.
Til nr. 6
Dispensations- og
rørledningsafgifterne ophæves fra indkomståret
2013. Rørledningsafgift og dispensationsafgift for december
måned 2013 vil dog kunne beregnes og betales i 2014, ligesom
de endeligt opgjorte afgifter for 2013 vil kunne opgøres og
betales i 2014.
Størrelsen af
rørledningsafgift og dispensationsafgift for december 2013
og de endeligt opgjorte afgifter for 2013 vil først
foreligge i 2014 og vil derfor først blive opkrævet i
2014. Opkrævningen af rørledningsafgiften og
dispensati?onsafgiften er i dag reguleret gennem to
bekendtgørelser - bekendtgørelse nr. 797 af 25. juni
2010 og bekendtgørelse nr. 796 af 25. juni 2010. Hjemmelen i
rørledningslovens § 2, stk. 4, til at udstede
bekendtgørelse nr. 796 af 25. juni 2010 ophæves
imidlertid med vedtagelsen af forslag til lov om ændring af
kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning
m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og
kondensat (L 79). Opkrævningen af afgifter for december
måned 2013 og opkrævningen af de endeligt opgjorte
afgifter for 2013 vil med dette ændringsforslag kunne ske i
overensstemmelse med de to bekendtgørelser.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby
Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Camilla Hersom (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V)
Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 79
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren | 2 | Henvendelse af 21/11-13 fra Bayerngas
Petroleum | 3 | Henvendelse af 4/12-13 fra PwC | 4 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 5/12-13 fra Danoil
Exploration A/S | 6 | Henvendelse af 5/12-13 fra Bayerngas
Petroleum vedrørende materiale anvendt under foretræde
for udvalget den 5. december 2013 | 7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/12-13 fra PwC | 9 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 5/12-13 fra Danoil Exploration A/S | 10 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 79
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om den øgede beskatning i
Nordsøen er hensigtsmæssig set i lyset af, at
Serviceeftersynsudvalget bekræfter i deres rapport, at de nye
skatteregler ikke er egnede til at tiltrække og
understøtte selskaber på den danske sokkel, som ikke
har produktion og dermed indtægter, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at kommentere materialet fra
Bayerngas anvendt ved foretrædet i Skatteudvalget den 5.
december 2013, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. , om ministeren finder det rimeligt,
at store dele af investeringen besluttet i 2012 ikke får del
i en overgangsordning fra 2014 og frem, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at kommentere, hvorfor regeringens
lovforslag, herunder forslag til overgangsordning, ikke lever op
til hensigtserklæringen udtalt på pressemødet
den 1. marts 2013, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om den i lovforslaget manglende
udmøntning af ministerens konklusion på
Serviceeftersynsudvalgets rapport fremmer investeringslysten og
sender et signal om stabile rammevilkår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at bekræfte, at regeringens
forventninger til stigningen i olieprisen i beregningerne af
provenuet er 37 procentpoint større end det, som Det
Internationale Energiagentur regner med, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorledes de divergerende
forventninger til fremtidens oliepriser er i overensstemmelse med
regeringens forsigtighedsprincip, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at redegøre for, om
skattestigningen vil føre til faldende investeringer og
beskæftigelse i olie- og gasindustrien, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorledes ministerens udtalelse
til »Bag Borgen« om den øgede beskatning af
nordsøolien vil give så mange milliarder til Togfonden
DK, som Skatteministeriet har beregnet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvorledes det er fordelagtigt for
regeringens forventede provenu fra skatteindtægterne fra
olieudvindingen, at virksomheder som Bayerngas og Hess som resultat
af den øgede beskatning har meldt ud, at de ikke
længere har tillid til rammevilkårene for udvinding i
den danske Nordsø, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at redegøre for logikken i
decideret at beskatte investeringer, når regeringen
ønsker et højere provenu, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorledes det er
hensigtsmæssigt at kopiere et skattesystem fra
Nordsø-aftalen i 2003, når Danmarks økonomiske
situation og udfordringer anno 2013 er ændret markant, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om Danmark står i en god
konkurrencesituation set i forhold til Norge, som - modsat den
danske regering - har sikret en hensigtsmæssig
overgangsordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om ministerens kommentar til, at
Serviceeftersynsudvalget foreslår, at selskaber, der ikke
allerede har kulbrinteindkomst, sidestilles med selskaber, der er i
skatteposition, ved at indføre adgang til udbetaling
og/eller forrentning af underskud svarende til de regler, der er
indført i Norge, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. , om det er hensigtsmæssigt at
øge beskatningen i Nordsøen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at kommentere udtalelsen fra adm.
direktør i Rambøll Olie og Gas, John Sørensen,
til Jyllands-Posten den 6. maj 2013, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. , om det vil tiltrække
investeringer til Danmark at stramme beskatningen i den danske del
af Nordsøen, når Storbritannien lemper beskatningen i
sin del af Nordsøen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, hvorledes det er i
overensstemmelse med regeringens forsigtighedsprincip, når
Serviceeftersynsudvalget flere steder fremhæver, at
skønnet over produktionen og de 27,8 mia. kr. er
»behæftet med betydelig usikkerhed«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om regeringen styrker tiltroen til
stabilitet omkring rammerne i Nordsøen, når man laver
denne type indgreb, som udmøntes i medfør af L 79,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. , om regeringen har undladt at
indgå i et forhandlingsforløb med olieselskaberne, som
vi så det i forbindelse med Nordsø-aftalen i 2003, som
for selskaberne dengang skabte stabile rammevilkår mange
år frem, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om at kommentere, at statens
foretrukne rådgiver på olie- og gasområdet, det
internationale konsulenthus Wood Mackenzie, har lavet beregninger,
der oversat til regeringens opgørelsesmetode viser, at
gevinsten ved at stramme nordsøbeskatningen højst vil
blive på 15,4 mia. kr., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan regeringens lovforslag
vil påvirke beskæftigelsen i olieindustrien, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af L 79 år for
år sammenholdt med regeringens forventninger til
beskæftigelsen som følge af udmøntningen af
Togfonden DK, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om at beskrive og forholde sig til de
konsekvenser, der fulgte i kølvandet på
Storbritanniens øgede beskatning af nordsøolien, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke
følger Kulbrinteudvalgets anbefalinger fra år 2000,
når regeringspartierne gentagne gange har kritiseret
2003-aftalen for at være for lempelig, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om at vurdere, om det, når
regeringen ikke vælger et skatteregime, der følger
Kulbrinteudvalgets anbefalinger fra år 2000, skyldes, at
regeringen grundlæggende er uenig i disse anbefalinger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. , om de ændrede skatteregler
øger tiltroen til Danmark som investeringsland, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. , om dette lovforslag indeholder en
generel stigning af skatter og afgifter, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om at beskrive provenuforløbet
for lovforslaget fordelt på årstal, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvor mange milliarder der vil
være i togfonden, såfremt man benytter Det
Internationale Energiagenturs prognose for olieprisen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvor mange milliarder der vil
være i togfonden, såfremt man benytter prognosen fra U.
S. Energy Information Administration (EIA), til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvor mange milliarder der vil
være i togfonden, såfremt man benytter prognosen fra
Storbritanniens svar på de økonomiske vismænd -
The Office for Budget Responsibility (OBR), til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|