Fremsat den 20. november 2013 af Pernille
Skipper (EL), Rosa Lund (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i
forvaltningen
(Ophævelse af bestemmelser, som
friholder kalenderføring, ministerbetjening og dokumenter
udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer fra at være
omfattet af retten til aktindsigt)
§ 1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen foretages følgende ændringer:
1. §
22 ophæves.
2. I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »udenforstående,«:
»og«.
3. § 23,
stk. 1, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
4. §
24 ophæves.
5. § 27,
nr. 2, ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
6. I
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og
§ 27, nr. 1-4,« til: »§ 23, § 25 og
§ 27, nr. 1-3,«.
7. I
§ 28, stk. 1, 2. pkt., og § 29, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3« til: »§ 23, § 25 og § 27, nr. 1 og
2«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I juni 2013 vedtog Folketinget en ny
offentlighedslov. Efter forslagsstillernes opfattelse er loven
mangelfuld, hvis man lægger vægt på, at
åbenhed og offentlighed er en del af demokratiets
bærende fundament og en betingelse for et velfungerende
demokratisk samfund.
Dette lovforslag er et forslag om at
øge muligheden for åbenhed og indsigt i den politiske
proces. Konkret vil lovforslaget ophæve gældende
bestemmelser om, at retten til aktindsigt ikke omfatter sager om
førelse af kalender, såkaldt ministerbetjening og
korrespondance mellem ministre og folketingsmedlemmer. Disse
bestemmelser blev indført, på trods af at et stort
mindretal var imod, og på trods af at justitsministeren ikke
kunne påpege et eneste tilfælde, hvor de tidligere
regler gav problemer. Hensigten med dette lovforslag er
således at begrænse de magthavendes mulighed for at
mørklægge sager og i stedet skabe mulighed for en
åben og fri politisk debat og sikre borgernes mulighed for
kontrol med forvaltning og politikere.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Med lovforslaget ønsker
forslagsstillerne at sikre åbenhed og offentlighedens
mulighed for aktindsigt i de magthavendes arbejde for derigennem at
sikre indsigt i den demokratiske, politiske proces. Det er helt
essentielt for et demokratisk samfund, at befolkningen og pressen
har mulighed for at kontrollere de valgte politikere, så
magtmisbrug undgås og tilliden mellem befolkning og magthaver
bevares.
I forbindelse med behandlingen af lovforslag
nr. L 144 i folketingsåret 2012-13 blev det klart, at der var
flere problematiske elementer i forhold til at sikre
åbenheden i det danske samfund og indsigt i den demokratiske
proces.
Man vedtog § 22, § 24 og § 27,
nr. 2, der undtager fra retten til aktindsigt i henholdsvis
kalenderførelse, såkaldt ministerbetjening og
korrespondance mellem ministre og folketingsmedlemmer, hvilket
samlet set medfører en begrænsning og
indsnævring af befolkningens mulighed for indsigt i den
politiske proces. Dette understreges, ved at det i forbindelse med
udvalgsbehandlingen af lovforslaget blev klart, at flere store
sager ikke ville være kommet frem i offentlighedens lys,
såfremt den nu vedtagne offentlighedslov havde været
gældende tidligere. Med vedtagelsen af offentlighedsloven er
der således blevet en større risiko for, at der
begås fejl og embeds- og magtmisbrug, uden at det vil blive
afsløret.
Med henblik på at understøtte den
åbne, demokratiske og politiske proces ønsker
forslagsstillerne at ophæve bestemmelserne om, at der ikke er
aktindsigt i kalenderførelse, ministerbetjening og
korrespondance mellem ministre og folketingsmedlemmer.
Forslagsstillerne anerkender, at der er behov for et fortroligt rum
hos ministre og folketingsmedlemmer, men mener, at dette også
vil være muligt, selv om § 22, § 24 og § 27,
nr. 2, ophæves. Det vil stadig være muligt at undtage
dokumenter fra retten til aktindsigt med henvisning til, at de er
en del af lovgivningsprocessen. Ligeledes kan dokumenter udvekslet
mellem folketingsmedlemmer og ministre i forbindelse med politiske
forhandlinger undtages fra aktindsigt, indtil forhandlingerne er
afsluttet.
3.
Lovforslagets indhold
3.1
Gældende ret
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen fremgår det af § 22, at retten til
aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af en kalender.
Formålet, som beskrevet i bemærkningerne til L 144, er
at sikre, at kalenderen kan fungere som et praktisk
planlægningsværktøj.
I § 24 kan ministerierne indbyrdes
udveksle interne dokumenter og oplysninger i forbindelse med
ministerbetjening, uden at dette er omfattet af aktindsigt. Af
bemærkningerne til § 24 fremgår det, at
paragraffen har til hensigt at beskytte den interne og politiske
beslutningsproces, når dokumenter og oplysninger udveksles
mellem forskellige myndigheder i forbindelse med ministerbetjening.
Det er endvidere med paragraffen tiltænkt, at
embedsmænd på en »fri og formløs
måde« kan komme med forslag til ministeren, hvilket
derigennem vil styrke den kreative proces med hensyn til at
tænke i nye baner med henblik på at finde politiske
løsninger.
I forlængelse af § 24 er der i
§ 27, nr. 2, indsat en bestemmelse, som ligeledes har til
hensigt at »beskytte den politiske beslutningsproces«
(jf. bemærkningerne i L 144 til § 27). Af
bemærkningerne fremgår endvidere, at bestemmelsen ikke
har til formål at svække den parlamentariske kontrol,
som Folketinget udøver i forhold til regeringen.
Bestemmelsen skal medvirke til, at ministre i fortrolighed kan
sende dokumenter til folketingsmedlemmer om mulige politiske
initiativer - hvilket allerede er praksis i dag.
3.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at § 22 om, at retten
til aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af kalender,
ophæves. Hermed vil retten til aktindsigt også omfatte
muligheden for eksempelvis at se, hvem der holder møder med
hinanden i embedsværket osv.
Ligeledes foreslås det, at § 24,
den såkaldte ministerbetjeningsparagraf, ophæves, idet
bestemmelsen savner enhver begrundelse. Med § 24 vil den til
enhver tid siddende regering kunne undgå, at der kommer
aktindsigt i dokumenter, der kan afdække embeds- og
magtmisbrug. Argumentationen bag § 24 er, at der er behov for
et frirum i den politiske udviklingsproces, og at
embedsmændene også skal have lov til at tænke
kreativt. Ingen ministre har imidlertid i forbindelse med
behandlingen af L144 kunnet svare på, hvordan og hvor den
åbenhed, der findes i den gældende offentlighedslov, er
et problem, og hvor den kreative proces og de vilde tanker bliver
forstyrret i dag. Derfor ønsker forslagsstillerne, at
bestemmelsen ophæves.
Forslagsstillerne vil desuden sikre, at §
27, nr. 2, ophæves. Det skyldes, at den
pågældende bestemmelse helt fundamentalt ændrer
på magtbalancen mellem regering og Folketing, idet
dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og
folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller
anden tilsvarende politisk proces, ifølge § 27, nr. 2,
ikke skal være omfattet af retten til aktindsigt. Ved
ophævelse af § 27, nr. 2, vil det fortsat være
muligt at undtage dokumenter fra retten til aktindsigt i
forbindelse med politiske forhandlinger som en del af det
lovforberedende arbejde, indtil forhandlingerne afsluttes og et
eventuelt lovforslag fremsættes.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige og for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser hverken for det offentlige eller for
erhvervslivet.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
6. Forhold
til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser i
relation til EU-retten.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget har til formål at sikre, at
retten til aktindsigt også omfatter sager om førelse
af en kalender, så der sikres mest mulig åbenhed.
Til nr. 2, 3 og 4
Formålet med forslagene er, at § 24
skal udgå af lovforslaget, idet paragraffen savner enhver
begrundelse. Med § 24 vil den til enhver tid siddende regering
kunne undgå, at der kommer aktindsigt i dokumenter, der kan
afdække embeds- og magtmisbrug. Argumentationen bag § 24
er, at der er behov for et frirum i den politiske udviklingsproces,
og at embedsmændene også skal have lov til at
tænke kreativt. Ingen ministre har imidlertid kunnet svare
på, hvordan og hvor den åbenhed, vi har i dag, er et
problem, og hvor den kreative proces og de vilde tanker bliver
forstyrret. Derfor ønsker forslagsstillerne, at paragraffen
ophæves.
Til nr. 5, 6 og 7
Forslagsstillerne vil desuden sikre, at §
27, nr. 2, ophæves. Det skyldes, at den
pågældende bestemmelse helt fundamentalt ændrer
på magtbalancen mellem regering og Folketing, idet
dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og
folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller
anden tilsvarende politisk proces, ifølge § 27, nr. 2,
ikke skal være omfattet af retten til aktindsigt. Ved
ophævelse af § 27, nr. 2, vil det fortsat være
muligt at undtage dokumenter fra retten til aktindsigt i
forbindelse med politiske forhandlinger som en del af det
lovforberedende arbejde, indtil forhandlingerne afsluttes og et
eventuelt lovforslag fremsættes.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 22.
Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om førelse af en
kalender. § 23.
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter. Som interne
dokumenter anses 1) dokumenter, der ikke er afgivet til
udenforstående, 2) dokumenter, der efter § 24,
stk. 1, udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret
grund til at antage, at en minister har eller vil få behov
for embedsværkets rådgivning og bistand, og 3) dokumenter, der efter § 25
udveksles i forbindelse med økonomiske eller politiske
forhandlinger eller i forbindelse med drøftelser om
fælles kommunale og regionale politiske initiativer. Stk. 2.
Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til
udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre
afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug
eller af andre lignende grunde. Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter forhandling med KL
og Danske Regioner fastsætte regler om, i hvilket omfang
interne dokumenter i kommunernes eller regionernes besiddelse skal
være omfattet af retten til aktindsigt, når de
foreligger i endelig form. § 24.
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og
oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er
konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få
behov for embedsværkets rådgivning og bistand,
mellem: 1) Et ministeriums departement og dets
underordnede myndigheder. 2) Forskellige ministerier. Stk. 2.
Oplysninger om sagens faktiske grundlag m.v. er efter reglerne i
§§ 28 og 29 omfattet af retten til aktindsigt efter
lovens almindelige regler uanset stk. 1. Stk. 3. Selv om
det må antages, at en minister har eller vil få behov
for embedsværkets rådgivning og bistand i forbindelse
med den pågældende sag m.v., gælder stk. 1
ikke 1) i sager, hvori der er eller vil blive
truffet en konkret afgørelse af en
forvaltningsmyndighed, 2) i sager om indgåelse af
kontraktforhold og 3) i forbindelse med et ministeriums
udførelse af kontrol- eller tilsynsopgaver. § 27.
Retten til aktindsigt omfatter ikke: 1) Statsrådsprotokoller. 2) Dokumenter, der udarbejdes og udveksles
mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om
lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces. 3) Dokumenter, der udveksles, i forbindelse
med at en myndighed udfører sekretariatsopgaver for en anden
myndighed. 4) Brevveksling med sagkyndige til brug i
retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør
føres. 5) Materiale, der tilvejebringes som
grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik eller
videnskabelige undersøgelser. § 28.
Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23,
§ 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-4, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger om en sags
faktiske grundlag, i det omfang oplysninsagen. Det samme
gælder oplysninger om eksterne faglige vurderinger, som
findes i dokumenter, der er omfattet af § 23,
§ 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3. Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke, i det omfang 1) det vil nødvendiggøre et
uforholdsmæssigt ressourceforbrug, 2) de pågældende oplysninger
fremgår af andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med
aktindsigten, eller 3) oplysningerne er offentligt
tilgængelige. § 29.
Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23,
§ 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger om interne
faglige vurderinger i endelig form, i det omfang oplysningerne
indgår i en sag om et fremsat lovforslag eller en
offentliggjort redegørelse, handlingsplan el.lign. Det
gælder dog ikke oplysninger om interne faglige vurderinger,
som findes i dokumenter, der er udarbejdet til brug for
ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet
for KL og for Danske Regioner. Stk. 2.
§ 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. | | §
1 1. § 22 ophæves. 2. I § 23, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »udenforstående,« :»og«. 3. § 23, stk. 1, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 bliver herefter nr. 2. 4. § 24 ophæves. 5. § 27, nr. 2, ophæves. Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4 6. I § 28, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-4,« til: »§ 23, § 25 og § 27, nr.
1-3,«. 7. I § 28, stk. 1, 2. pkt., og § 29, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3« til: »§ 23, § 25 og § 27, nr. 1 og
2«. §
2 Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af bestemmelser, som
friholder kalenderføring, ministerbetjening og dokumenter
udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer fra at være
omfattet af retten til aktindsigt)
(Lovforslag nr. L 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.