Fremsat den 14. november 2013 af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Bemyndigelse til etablering af
Veterinærfond og henlæggelse af kompetence til at
udstede identifikationsdokument for enhovede dyr til privat
institution)
§ 1
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 873 af 29. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »dyr«: », herunder regler
om udstedelse af identifikationsdokument for enhovede
dyr«.
2.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 a
Veterinærfond
§ 36 c.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri etablerer en
Veterinærfond, som kan afholde udgifter til overvågning
og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser, hvortil der kan
hjemsøges EU-medfinansiering.
Stk. 2.
Veterinærfonden ledes af en bestyrelse på mindst tre
medlemmer. Veterinærdirektøren, jf. lov om
dyrlæger, er formand for bestyrelsen. Ministeren udpeger de
øvrige medlemmer, hvoraf et medlem repræsenterer
offentlige interesser, og et medlem udpeges efter indstilling fra
Landbrug & Fødevarer. Bestyrelsen udpeges for en periode
på fire år. Bestyrelsesmedlemmer kan genindstilles og
genudpeges.
Stk. 3. Ministeren
fastsætter de nærmere regler for Veterinærfondens
virksomhed, om udarbejdelse af budget og regnskab,
sekretariatsbistand, betaling af ydelser samt administration,
revision og tilsyn. Der skal fastsættes en vedtægt om
Veterinærfonden, som skal godkendes af ministeren.
Stk. 4.
Veterinærfondens budget og regnskab skal godkendes af
ministeren. Veterinærfondens udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms refunderes efter statens
regler herfor ved træk på momsreserven.
Stk. 5. Ministeren kan
opkræve et gebyr hos ejere af husdyrbesætninger til
dækning af Veterinærfonden. Gebyret fastsættes
på grundlag af registreringerne i det Centrale
HusdyrbrugsRegister. Ministeren fastsætter gebyret og de
nærmere regler for opkrævning.
Stk. 6. Ministeren kan
henlægge sine beføjelser til at opkræve gebyrer
efter stk. 5 til en privat institution.
Stk. 7. Ministeren
fører tilsyn med Veterinærfonden, jf. stk.
1.«
3. I
§ 66, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »afgørelser«: »,
herunder om den private institutions adgang til at genoptage en
sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan ændre
afgørelserne, uden at der foreligger klage«.
4. I
§ 66 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser til at udstede
identifikationsdokument for enhovede dyr efter regler fastsat i
medfør af § 4, stk. 1, til en privat institution.
Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om
adgangen til at klage over den private institutions
afgørelser, herunder om den private institutions adgang til
at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan
ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren kan i den forbindelse endvidere fastsætte regler
om, at den private institution kan opkræve gebyrer på
ministerens vegne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse |
|
1. | Indledning | 2. | Lovforslaget | | 2.1. | Veterinærfond | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslagets indhold | | 2.2. | Udstedelse af identifikationsdokument for
enhovede dyr (hestepas) | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | |
|
1. Indledning
Det foreslås, at lov om hold af dyr
ændres, således at ministeren i medfør af lov
etablerer en Veterinærfond til at finansiere udgifterne til
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser
(sygdomme, der kan overføres fra dyr til mennesker), hvortil
der kan hjemsøges EU-medfinansiering. EU-medfinansiering er
et tilskud til medlemsstaterne fra EU-Kommissionen i forbindelse
med den lovpligtige overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser. Denne medfinansiering er et
væsentligt tilskud for de besætningsejere, som er
omfattet af den lovpligtige overvågning og bekæmpelse
af dyresygdomme og zoonoser. På nuværende tidspunkt er
der udgifter til to obligatoriske overvågningsprogrammer
vedrørende aviær influenza (herefter AI) og kogalskab
i kvæg samt scrapie i får og geder (herefter TSE), som
fortsætter i 2014. Sådanne programmer for
overvågning og bekæmpelse vil kunne finansieres af
Veterinærfonden efter beslutning fra bestyrelsen.
EU-medfinansieringen i 2014 forventes at udgøre ca. 50 % af
udgifterne. Den manglende kapital i Veterinærfonden til
betaling af de løbende udgifter dækkes ved, at
Fødevarestyrelsen yder et tilskud til Veterinærfonden.
Det er hensigten, at dette tilskud skal finansieres via
Finansloven. Fødevarestyrelsen vil herefter opkræve et
gebyr, som svarer til udgifterne til Veterinærfonden. Gebyret
skal finansiere de udgifter, som erhvervet hidtil har haft til
overvågning og bekæmpelse, samt en udgift til
administration af Veterinærfonden. Gebyret opkræves fra
besætningsejere med dyrearter, der er omfattet af
overvågning eller bekæmpelse af dyresygdomme eller
zoonoser, hvortil der kan hjemsøges EU-medfinansiering.
Gebyret vil endvidere blive fastsat, så der differentieres i
forhold til antal dyr i besætningerne.
Derudover foreslås det at indsætte
en bemyndigelse til, at ministeren kan henlægge sine
beføjelser efter § 4, stk. 1, til at udstede
identifikationsdokument for enhovede dyr (hestepas) til en privat
institution.
2. Lovforslaget
2.1. Veterinærfond
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om hold af
dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 873 af 29. juni 2013, at
lovens formål bl.a. er at fremme menneskers og dyrs sundhed.
Dette formål sikres ved, at ministeren fastsætter
regler vedrørende overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser. For at fremme menneskers og dyrs sundhed
er det af afgørende betydning, at overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser fortsat sker i et
samarbejde mellem myndigheder og erhverv. Dette samarbejde har
igennem mere end 100 år vist sin styrke og er grundlaget for
det høje veterinære stade i Danmark. For at sikre
fortsatte forbedringer af det høje veterinære stade og
produktiviteten i den animalske produktion, indføres der i
EU-regi tiltag, som skal beskytte og forbedre folke- og
dyresundheden i EU.
EU-Kommissionen yder bl.a. støtte til
nationale politikker vedrørende dyresygdomme og zoonoser i
form af tilskud til medlemsstaterne, hvor det er lovpligtigt at
bekæmpe og overvåge bestemte dyresygdomme og zoonoser.
Bekæmpelse og overvågning rækker vidt, herunder
test af dyr, kompensation for slagtning og aflivning og
vaccinationsprogrammer, og søges prioriteret inden for
sygdomme med betydning for folkesundheden og de sygdomme og
zoonoser, som har stor økonomisk betydning i form af
tab for besætningsejere og samfundet.
Hidtil er overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser foregået
således, at udgifterne hertil er blevet finansieret af
erhvervet, og Fødevarestyrelsens opgave har været at
hjemsøge EU-medfinansiering til erhvervets udgifter til
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser.
Efter modtagelse af EU-medfinansiering fra EU-Kommissionen er
pengene blevet udbetalt til erhvervet. Denne fremgangsmåde
har betydet et større antal udbetalinger af
EU-medfinansiering til besætningsejerne og medført
udgifter til administration for erhvervet.
I forbindelse med Fødevarestyrelsens
ansøgning til EU-Kommissionen om EU-medfinansiering i 2011
blev det meddelt af EU-Kommissionen, at hvis der fremover skulle
ydes EU-medfinansiering, skal det være medlemsstaten og ikke
erhvervet, der afholder alle omkostninger til overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser. Endvidere kan der
først ansøges om EU-medfinansiering, når
medlemsstaten har afholdt alle udgifter til årets
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser.
Hertil kommer, at de nødvendige økonomiske aftaler
skal være indgået af medlemsstaten, før
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser
kan iværksættes.
2.1.2 Lovforslagets
indhold
For at sikre, at der fortsat kan
hjemsøges EU-medfinansiering, foreslås det, at der
oprettes en Veterinærfond med det formål at kunne
efterleve EU-Kommissionens krav om, at medlemsstaten skal afholde
alle udgifter til overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser. EU-Kommissionen har accepteret, at
ministeriets produktionsafgiftsfonde kan finansiere
overvågnings- og bekæmpelsesprogrammer, hvorved kravet
om, at medlemsstaten har afholdt alle udgifter, er opfyldt. Der
oprettes en Veterinærfond ud fra tilsvarende princip.
Veterinærfonden vil ligesom de
eksisterende produktionsafgiftsfonde være en særlig
forvaltningsmyndighed, og dermed omfattet af reglerne i
forvaltningsloven (lovbekendtgørelse nr. 988 af 9. oktober
2012 med senere ændringer), offentlighedsloven (lov nr. 606
af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen), lov om
behandling af personoplysninger (lov nr. 1245 af 18. december
2012), og lov om aktindsigt i miljøoplysninger
(lovbekendtgørelse nr. 660 af 14. juni 2006). De almindelige
regler for fondslovgivningen finder ikke anvendelse på
Veterinærfonden, idet Veterinærfonden oprettes ved lov,
jf. § 1, stk. 2, nr. 1, i lov om fonde og visse foreninger
(lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. september 2012).
Veterinærfonden har til formål at
afholde udgifter til overvågning og bekæmpelse, hvortil
der kan hjemsøges EU-medfinansiering, og samtidig sikre
færre omkostninger for de besætningsejere, som er
omfattet af den lovpligtige overvågning og bekæmpelse
af dyresygdomme og zoonoser. Hertil kommer, at offentlig
finansiering af overvågning og bekæmpelse bl.a. vil
være med til at modvirke et eventuelt økonomisk
incitament til at undlade at overvåge og bekæmpe
dyresygdomme og zoonoser.
Lovforslaget indebærer, at
Veterinærfonden vil have en bestyrelse bestående af
mindst tre personer: En formand og to medlemmer, som ministeren
udpeger. Veterinærdirektøren i
Fødevarestyrelsen er formand for bestyrelsen. Herudover
udpeger ministeren en repræsentant for offentlige interesser,
her tænkes der i første omgang på en
repræsentant i regi af Fødevareministeriet, samt en
repræsentant efter indstilling fra Landbrug &
Fødevarer. Landbrug & Fødevarer indstiller en
repræsentant, da de som interesseorganisation for landbruget
repræsenterer hovedparten af alle berørte
besætningsejere. Ved finansiering af nye tiltag
vedrørende overvågning og bekæmpelse kan
Veterinærfondens bestyrelse suppleres med yderligere
medlemmer, som vurderes at have den nødvendige ekspertise
eller sagkundskab, og som repræsenterer offentlige interesser
eller erhvervet. Disse medlemmer skal ligeledes udpeges af
ministeren. Veterinærfondens bestyrelse er underlagt et
almindeligt bestyrelsesansvar. Det vil sige, at der kan
gøres erstatningsansvar gældende, hvis bestyrelsen
eller et medlem forsætligt eller uagtsomt har været
årsag til, at Veterinærfonden har lidt et
økonomisk tab, f.eks. ved at fondsmidlerne er anvendt til
formål, der ikke er i overensstemmelse med
formålsangivelsen. Ministeren kan afsætte et
bestyrelsesmedlem, som forsætligt eller uagtsomt har
medvirket til beslutninger i strid med Veterinærfonden
formål. Veterinærdirektøren, som er formand for
bestyrelsen, kan ikke afsættes, da
Veterinærdirektørens disponeringer er reguleret i
vedkommendes ansættelsesforhold med
Fødevarestyrelsen.
Veterinærfondens bestyrelse kan
beslutte, at fonden skal finansiere nye tiltag vedrørende
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser,
eller at finansiering af eksisterende overvågnings- og
bekæmpelsesprogrammer skal ophøre. Dette gælder
kun for overvågning og bekæmpelse, hvortil der kan
hjemsøges EU-medfinansiering. Ved disse beslutninger
indgår en økonomisk vurdering i forhold til bl.a.
niveauet af EU-medfinansiering samt mulighederne for indkøb
af eksempelvis billigere analyser, således at der
vælges den mest optimale økonomiske løsning for
erhvervet.
Den nærmere beskrivelse af regler for
Veterinærfondens virksomhed, dvs. om betaling af ydelser,
udarbejdelse af budget og regnskab, sekretariatsbistand,
administration, revision, hvad revisor skal erklære og om
tilsyn, vil blive fastsat i en bekendtgørelse for
Veterinærfonden.
Der vil blive fastsat en vedtægt om
Veterinærfonden, som vil indeholde bestemmelser om navn,
hjemsted, økonomi, formål, fondens ledelse,
genudpegning af bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsens pligter og
ansvar, tegningsret, vedtægtsændringer, ophævelse
af fonden m.v. Vedtægten, herunder ændringer til
vedtægten, skal godkendes af ministeren.
Det er hensigten, at Fødevarestyrelsen
er sekretariat for Veterinærfonden.
Finansiering af Veterinærfondens
udgifter vil ske ved et tilskud fra Fødevarestyrelsen. Det
er hensigten, at dette tilskud skal finansieres via Finansloven,
hvorefter et beløb svarende til tilskuddet bliver
opkrævet af Fødevarestyrelsen hos
besætningsejerne. Den samlede gebyrindtægt svarer i
udgangspunktet til den udgift, som erhvervet hidtil har haft, samt
en udgift til Fødevarestyrelsens administration af
Veterinærfonden. Opkrævning af gebyr vil ske ud fra
registreringer i det Centrale HusdyrbrugsRegister (CHR) for
så vidt angår de dyrearter, hvor der er
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser,
hvortil der kan hjemsøges EU-medfinansiering. Der er ikke
tale om solidarisk hæftelse på tværs af
dyrearter, da gebyropkrævningen vil ske sektorbestemt.
Opkrævningen vil ske således, at det kun er de
besætningsejere, der har dyrearter, der er omfattet af den
lovpligtige overvågning og bekæmpelse, hvortil der kan
hjemsøges EU-medfinansiering, der skal betale et gebyr.
Den årlige gebyrsats vil blive fastsat
ud fra budgettet til overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser for det kommende år samt ud fra
registreringer i CHR for den pågældende dyreart.
Gebyret vil endvidere blive fastsat, så der differentieres i
forhold til antal dyr i besætningerne. Med henblik på
at minimere opkrævningsomkostningerne og lette
administrationen ved opgaven med at opkræve gebyret, er det
hensigten at henlægge opgaven med opkrævningen til en
privat institution, hvorved opkrævningen kan ske samtidig med
opkrævningen af andre gebyrer, jf. lovforslagets § 36 c,
stk. 6. Det er hensigten, at lade Videncenter for Landbrug foretage
opkrævningen i forhold til Veterinærfonden, idet det
også er Videncenter for Landbrug, der foretager
opkrævninger for andre af Fødevarestyrelsens
gebyrområder.
Budgettet fastlægges på baggrund
af niveauet af overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser, hvortil der kan hjemsøges
EU-medfinansiering. Budgettet, samt alle ændringer til
budgettet, skal godkendes af Veterinærfondens bestyrelse, og
gebyrsatserne vil blive fastsat og fremgå af en
bekendtgørelse.
Udgangspunktet er én årlig
gebyropkrævning. Der kan imidlertid opstå en situation,
hvor yderligere opkrævning af gebyr er nødvendig i det
samme budgetår. Det kunne eksempelvis være et
overvågnings- eller bekæmpelsesprogram, som
kræves iværksat af EU-kommissionen enten med kort
varsel eller i tilfælde af, at effekten af et nyt
bekæmpelsesprogram er afhængigt af, at tiltagene
iværksættes hurtigst muligt, og hvor bestyrelsen for
Veterinærfonden beslutter, at fonden skal forestå
finansieringen. Dette gebyr vil blive opkrævet efter de samme
principper som det årlige gebyr for overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser, hvortil der kan
hjemsøges EU-medfinansiering.
Hvis bestyrelsen for Veterinærfonden
finder det relevant at finansiere nye tiltag vedrørende
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser i
budgetperioden, revideres det eksisterende budget, og der foretages
ændring af bekendtgørelsen vedrørende gebyrer
og gebyrsatserne i overensstemmelse hermed. Herefter vil der blive
opkrævet et nyt gebyr af Fødevarestyrelsen. Herved
sikres finansiering til nye tiltag vedrørende
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser
inden iværksættelse. Der er således tale om en
ordning, hvor statens regler om, at der skal tilstræbes
balance mellem indtægter og udgifter over en fireårig
periode gælder.
På nuværende tidspunkt er der to
overvågningsprogrammer, som den foreslåede
Veterinærfond efter planen skal afholde udgifter for. De
nævnte overvågningsprogrammer er hjemlet i Rådets
beslutning 2009/470, kapitel 3, om visse udgifter på
veterinærområdet (EUT L 155 af 18.6.2009, s. 30). Her
ydes der EU-medfinansiering til overvågning af AI i
fjerkræ samt TSE i kvæg, får og geder.
Såfremt bestyrelsen for
Veterinærfonden beslutter, at fonden skal finansiere
overvågningsprogrammerne for AI og TSE i 2014, vil
Veterinærfonden have udgifter pr. 1. januar 2014, hvorfor der
skal ske en gebyropkrævning med virkning fra 1. januar 2014,
hvor loven - og Veterinærfonden - træder i kraft.
Gebyret for 2014, der skal fastsættes i en
bekendtgørelse, jf. lovforslaget § 36 c, stk. 5, vil
således dække perioden 1. januar 2014 til og med 31.
december 2014, og vil blive opkrævet umiddelbart efter
bekendtgørelsens ikrafttrædelse.
Den manglende kapital ved
Veterinærfondens opstart skyldes, at EU-medfinansiering er
bagudbetalt, og at fonden mangler erhvervets egenfinansiering. Den
manglende kapital i fonden, herunder i starten af et
kalenderår, til betaling af udgifter dækkes ved, at
Fødevarestyrelsen yder et tilskud til Veterinærfonden.
Det er hensigten, at dette tilskud skal finansieres via
Finansloven. Dette tilskud udlignes efter en gebyrindtægt,
opkrævet af Fødevarestyrelsen, hvorved der ikke er
nogen nettoudgift for staten.
Det er hensigten, at Fødevarestyrelsen
stiller sekretariats-bistand til rådighed for
Veterinærfonden, og omkostningerne forbundet hermed
dækkes af gebyret.
Sekretariatsbistanden omfatter ud over almindelig
sekretariatsbistand bl.a. følgende:
•
Indgåelse af aftaler vedrørende køb af
eksempelvis analyser, hvor det kan være nødvendigt at
gennemføre et EU-udbud, udarbejdelse af budgetter, sikre
opkrævning af gebyrer, betaling af løbende udgifter,
udarbejdelse af årsregnskab og vedtægt, sikre revision
af regnskab og hjemsøgning af EU-medfinansiering.
• Betaling af
driftsudgifter for opkrævning, revision af årsregnskab
m.v.
Det er hensigten, at NaturErhvervstyrelsen
skal føre tilsyn med Veterinærfondens virksomhed.
Dette omfatter bl.a., at NaturErhvervstyrelsen skal have
regnskabsmateriale, mødereferater samt andet relevant
materiale, der vedrører Veterinærfondens midler og
administrationen heraf, fremlagt til gennemsyn. De nærmere
regler om adgang til Veterinærfondens regnskabsmateriale,
bestyrelsens pligt overfor tilsynet, omfanget af tilsynet og
bestemmelser for indsendelse af materiale til NaturErhvervstyrelsen
m.v. vil fremgå af en bekendtgørelse.
NaturErhvervstyrelsen vil desuden som tilsynsmyndighed kunne
kræve alt relevant materiale fremlagt på et hvilket som
helst tidspunkt.
2.2. Udstedelse af identifikationsdokument for enhovede
dyr (hestepas)
2.2.1. Gældende ret
I henhold til Kommissionens forordning (EF)
nr. 504/2008 om gennemførelse af Rådets direktiv
90/426/EØF og 90/427/EØF for så vidt
angår metoder til identifikation af enhovede dyr (EUT L 149
af 7.6.2008, s. 3) - i det følgende benævnt
»forordningen« - skal alle dyr af hesteslægten
identificeres. Enhovede dyr er dyr af heste-, zebra- eller
æselarten eller dyr, der fremkommer ved krydsning heraf. Det
primære formål med forordningen er at sikre
fødevarekædeoplysninger. Et af midlerne til
opnåelse af dette er, at der for hvert enkelt dyr skal
udstedes et identifikationsdokument, ligesom dyret skal
mærkes og registreres i en database. Formålet med denne
identifikation er at sikre, at heste, der er blevet behandlet
med lægemidler, som udelukker dem fra anvendelse til
konsum, ikke slagtes med henblik på konsum. De
lægemidler, for hvilke anvendelse medfører
udelukkelse af hesten fra konsum, er lægemidler med
indhold af aktive stoffer, for hvilke der ikke er fastsat maksimale
grænseværdier, jf. Kommissionens forordning (EU) nr.
37/2010 (EUT L 15 af 20.1.2010, s. 1-72), og som ikke er optaget
på listen over stoffer, som anses for uundværlige til
behandling af heste, jf. Kommissionens forordning (EF) nr.
1950/2006 (EUT L 367 af 22.12.2006, s. 33-45).
I forordningen deles de enhovede dyr op i to
grupper. Den første gruppe omfatter enhovede dyr, der holdes
til opdræt og som brugsdyr (de såkaldte hobbydyr). Den
anden gruppe er de registrerede enhovede dyr, der omfatter avlsdyr,
der er eller kan optages i en stambog, der føres af en
officielt anerkendt avlsforening/-organisation samt heste, der er
registreret af en organisation, som administrerer konkurrence-
eller væddeløbsheste.
I henhold til forordningens artikel 4, stk. 3,
skal den kompetente myndighed udpege det organ, der skal udstede
identifikationsdokumentet til enhovede dyr, der holdes til
opdræt og som brugsdyr (hobbydyr). I Danmark er Videncentret
for Landbrug, Heste, blevet udpeget til at fungere som udstedende
organ for identifikationsdokument for disse dyr.
Herudover udstedes der
identifikationsdokumenter til gruppen af registrerede enhovede dyr.
De bliver på nuværende tidspunkt udstedt af officielt
anerkendte avlsforeninger/-organisationer eller af en organisation,
som varetager opgaven på vegne af den officielt anerkendte
avlsforening/-organisation. En forudsætning for at opnå
officiel anerkendelse er, at kravene i bekendtgørelsen om
avlsmæssige betingelser for omsætning af hovdyr
(bekendtgørelse nr. 566 af 5. juli 1999) er opfyldt. I
Danmark er det Fødevarestyrelsen, der efter ansøgning
meddeler officiel anerkendelse. Identifikationsdokumentet til den
gruppe af registrerede enhovede dyr, der udgøres af
konkurrence- og væddeløbsheste, udstedes af den
organisation, der administrerer de pågældende
konkurrencer eller væddeløb. Der er ikke krav om
anerkendelse af disse organisationer.
2.2.2. Lovforslagets indhold
I henhold til forordningen udpeger den
kompetente myndighed, der i Danmark er Fødevarestyrelsen,
det organ, der - for enhovede dyr, der holdes til opdræt og
som brugsdyr - skal varetage udstedelse af
identifikationsdokumentet og registrering i en database.
Identifikationsdokumentet indeholder
fødevarekædeoplysninger i form af visse
medicinoptegnelser, der viser, hvorvidt en hest er udelukket fra
konsum, og identifikationsdokumentet har derfor stor betydning for
fødevaresikkerheden. På den baggrund vurderes det, at
der er behov for en klarere og mere præcis hjemmel til
fastsættelse af den udstedende institutions
beføjelser.
Det foreslås at § 4, stk. 1, 1.
pkt., i lov om hold af dyr ændres, således at det
bliver præciseret, at ministerens beføjelse til at
fastsætte regler om registrering og mærkning af dyr
også omfatter en bemyndigelse til at fastsætte regler
om udstedelse af identifikationsdokument for enhovede dyr
(hestepas). Det følger af forordningens artikel 4, stk. 3,
at den kompetente myndighed skal udpege det organ, der skal udstede
identifikationsdokumentet, og det foreslås endvidere, at der
indsættes en bestemmelse i § 66, stk. 4, om at
ministeren kan henlægge sine beføjelser til at udstede
identifikationsdokument (hestepas) til en privat institution.
Den private institution, der får
beføjelsen fra ministeren, vil forestå den daglige
drift af ordningen. I medfør heraf vil den private
institution have kompetence til at modtage og behandle
ansøgninger vedrørende udstedelse af
identifikationsdokument for hvert enkelt dyr, herunder træffe
afgørelser, da visse betingelser skal være opfyldt,
før et identifikationsdokument kan udstedes, jf. art. 5 i
forordningen. Det vil også være indenfor den private
institutions kompetence at træffe afgørelser på
den øvrige del af forordningens anvendelsesområde, der
angår udstedelse af identifikationsdokument (hestepas).
Det foreslås, at den private institution
tillægges kompetence til at opkræve gebyr for
udstedelse af identifikationsdokumentet. Bestemmelser herom,
herunder taksterne, vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Det er hensigten, at taksterne vil blive fastsat således, at
de tjener til dækning af institutionens udgifter i
forbindelse med administration af ordningen.
Den private institutions opkrævning af
gebyrer forudsætter endvidere, at den private institution
fører separat regnskab for så vidt angår denne
aktivitet og giver Fødevareministeriet fuld indsigt i dette
eller alternativt sikrer en revisionspåtegning om regnskabets
rigtighed.
Det foreslås, at ministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om klageadgang og om myndighedernes
adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage
(remonstration). For så vidt angår bemyndigelsen til at
fastsætte regler om den private institutions adgang til at
genoptage en sag, efter der er indgivet klage, svarer dette til
fremgangsmåden ved størsteparten af den øvrige
klagesagsbehandling på ministerområdet. I det omfang
bemyndigelsen vil blive udnyttet til at fastsætte
bestemmelser om remonstration, vil der blive ført tilsyn med
de afgørelser, den private institution vælger at
omgøre. Den private institutions afgørelser vil kunne
indbringes for Fødevareministeriets Klagecenter ligesom
andre afgørelser på ministerområdet. Den private
institution er for så vidt angår
myndighedsøvelsen i forbindelse med udstedelse af hestepas
omfattet af lov om offentlighed i forvaltningen
(offentlighedsloven), jf. offentlighedslovens § 5.
Det foreslås, at præciseringen i
§ 4, stk. 1, 1. pkt., både omfatter enhovede dyr, der
holdes til opdræt og som brugsdyr, og de registrerede
enhovede dyr. Ligeledes foreslås delegationshjemlen i §
66, stk. 4, at omfatte begge grupper af enhovede dyr. Baggrunden
herfor er at give mulighed for at udpege en privat institution til
også at udstede identifikationsdokumenter til gruppen af
registrerede enhovede dyr. Dette kan bl.a. blive aktuelt, hvis der
fastsættes EU-lovgivning om, at udstedelse af hestepas skal
foretages af ét organ.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører
Veterinærfonden, indeholder ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige, idet overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser samt
Fødevarestyrelsens sekretariatsbistand for
Veterinærfonden er gebyrfinansieret. Den anden del af
lovforslaget, der handler om udstedelse af
identifikationsdokumenter for enhovede dyr (hestepas)
medfører, at der skal etableres en klageadgang til
Fødevareministeriets Klagecenter. Antallet af klagesager kan
ikke på forhånd fastsættes, men skønnes at
blive af mindre omfang.
Veterinærfonden vil medføre
omkostninger til sekretariatsbistand og tilsyn på ca. 0,8
mio. kr. (inkl. indirekte omkostninger, såsom driftsudgifter
til opkrævning af gebyr og revision), som finansieres via det
gebyr, der opkræves fra besætningsejerne. Omkostning
til sekretariatsbistand vil variere over tid i forhold til niveauet
af overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og
zoonoser, som skal finansieres af Veterinærfonden.
Finansiering af eventuel overvågning og bekæmpelse af
andre dyresygdomme og zoonoser end AI og TSE vil øge
omkostningerne til sekretariatsbistand. Det modsatte vil være
tilfældet, hvor finansiering via Veterinærfonden
reduceres, hvis eksempelvis ét af de nuværende
overvågnings- og bekæmpelsesprogrammer udgår.
Udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms vil for den foreslåede Veterinærfond
afholdes ved træk på momsreserven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
I forbindelse med sekretariatsbistand og andre
driftsudgifter vedrørende Veterinærfonden vil der i
2014 være et finansieringsbehov på ca. 0,8 mio. kr.,
som vil blive pålagt erhvervet.
Det foreslås, at besætningsejerne
opkræves et årligt gebyr til finansiering af udgifter
til overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og
zoonoser. Gebyret vil afhænge af niveauet af
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser
samt niveauet for EU-medfinansiering. Det forventes, at niveauet
for EU-medfinansiering i 2014 vil svare til ca. 50 % af de samlede
udgifter. Det er estimeret, at i 2014 vil Veterinærfondens
udgifter være 4,3 mio. kr. under den forudsætning, at
EU-medfinansieringen og priserne vedrørende
overvågningsprogrammerne for AI og TSE vil være
på samme niveau som i 2013. Der vil ikke blive opkrævet
noget gebyr eller være nogen administrationsomkostning, hvis
der ikke er overvågnings- eller bekæmpelsesprogrammer,
som skal finansieres af Veterinærfonden.
Veterinærfonden er udgiftsneutral for
Fødevarestyrelsen, og erhvervets bidrag er - bortset fra den
del, der vedrører administrationen af fonden - en
omlægning fra direkte betaling til et gebyr til
Fødevarestyrelsen.
Ved et samlet indkøb af analyser m.v.
til overvågning og bekæmpelse, vurderes det, at der vil
kunne opnås lavere analysepriser, således at erhvervet
får færre udgifter til overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser på sigt.
Udbuddet i forhold til indkøb af analyser m.v. vil blive
lavet således, at det vil kunne opsiges, hvis
EU-medfinansieringen til et overvågnings- eller
bekæmpelsesprogram stopper midt i udbudsperioden.
For så vidt angår den del af
lovforslaget, der omhandler udstedelse af hestepas og den private
institutions opkrævning af gebyrer, har det ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervet, da der allerede i dag
opkræves et gebyr for udstedelse af hestepas. Det er blevet
oplyst af Videncenter for Landbrug, Heste, at gebyret forventes at
ligge på 1-2 mio. kr. årligt, hvilket er beregnet ud
fra de forudgående år, og at prisen for et hestepas er
385 kr.
Den foreslåede etablering af
Veterinærfonden vil medføre administrative lettelser
for erhvervet. Erhvervet skal ikke længere indgå
aftaler med laboratorier om analyse af prøver, og herved
undgår erhvervet at afholde og bogføre de
løbende udgifter til laboratorierne. Leverandører af
analyser m.v. til overvågning og bekæmpelse af
dyresygdomme og zoonoser vil opnå en væsentlig
administrativ besparelse, da det med forslaget kun vil være
Veterinærfonden, der vil købe ydelser, mod i dag mange
ordregivere.
Endvidere skal erhvervet ikke længere
videreformidle og udbetale modtaget EU-medfinansiering til
besætningsejere, hvilket er en administrativ lettelse. Det
skyldes, at EU-medfinansiering bliver udbetalt til
Veterinærfonden, da den har afholdt alle udgifter til
overvågning og bekæmpelse.
Fødevarestyrelsen vil i første
omgang opkræve gebyr fra alle besætninger, hvor der
bliver overvåget for AI og TSE. Det vil sige alle
kvægbesætninger samt fjerkræbesætninger med
mere end 100 dyr, da der kun bliver overvåget i
fjerkræbesætninger med mere end 100 dyr. For så
vidt angår får og geder kan EU-medfinansieringen
afholde alle analyseudgifter, og dermed skal besætninger med
får og geder ikke betale noget gebyr.
Herudover indeholder lovforslaget ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har vurderet, at
forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Den del af lovforslaget, der vedrører
etablering af Veterinærfonden relaterer sig til Rådets
beslutning af 25. maj 2009 (2009/470/EF) om visse udgifter på
veterinærområdet.
Der er ikke statsstøtteretlige aspekter
ved forslaget, jf. EU-Kommissionens meddelelse om
EF-rammebestemmelser for statsstøtte til landbrug og
skovbrug for 2007-2013 (2006/C 319/01).
Den del af forslaget, der omhandler udpegning
af et privat organ til at udstede pas til enhovede dyr (hobbyheste)
har relation til Kommissionens forordning (EF) nr. 504/2008 om
gennemførelse af Rådets direktiv 90/426/EØF og
90/427/EØF for så vidt angår metoder til
identifikation af enhovede dyr. Ifølge artikel 288 i
traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Muligheden for at henlægge kompetencen til at udstede
identifikationsdokument for enhovede dyr til en privat institution
følger af forordningens artikel 4, stk. 3, hvorefter den
kompetente myndighed skal udpege det organ, der skal udstede
identifikationsdokument til enhovede dyr.
8. Høring
Et udkast til lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: A-consult a/s,
Advokatrådet, ALECTIA, Alimentas ApS, Alternativfondet,
Anticimex Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og
chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Astma- og Allergiforbundet, Bager- og
Konditormestre i Danmark, Biodania, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(v/ Niels Gade), Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder
i Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau
Veritas Denmark, Center for Miljø og Toksikologi på
DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO
Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS, Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening,
Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlerem,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Krebseavlerforening, Danmarks
Restauranter og Caféer Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Tekniske Universitet (DTU), DTU,
Fødevareinstituttet, DTU, Veterinærinstituttet, Dansk
Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk
Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Isindustri, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Supermarked,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralforbund,
Dansk Varefakta Nævn, Dansk Åleproducentforening,
Danske Advokater, Danske Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter,
Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske Regioner, Danske
Slagtermestre, Danske Slagtermestres landsforening, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Datatilsynet, DAZA
(Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug v/Aarhus Universitet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour
Organisation, DHI, Center for Miljø og Toksikologi,
Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen,
Diagnostica ApS, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet,
Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS, Ecscomv/Kim
Iversen, EFSA, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON, Eurofins
Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade
Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr, Foodcare,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Dansk Ride
Forbund, Foreningen Aktive Dyrerettigheder, Foreningen Fair Dog,
Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen, Muslingeerhvervet (FME), FS-C.dk (Food
Safety Consult), FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Gigtforeningen, Greenpeace, Grøn
hverdag, Hatting-KS A/S, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hesteinternatet af 1999, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, HygiejneGruppen,
Højmarklaboratoriet a/s, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, Kantineledernes Landsklub, KGH
Customs Services, Danmark, KGH Customs Services, Sverige,
Kopenhagen Fur Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Kuluk consult ApS, Landbrug og
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Komitéen mod Dyreforsøg, Landsforeningen til
Oplysning om og Afskaffelse af Vivisektion i Danmark, Landskontoret
for Heste, Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen,
Møllers Fødevarerådgivning, Ninkovich Consult
ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Plastindustrien
i Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rådet for Dyreforsøg, Rådet
vedrørende Hold af Særlige Dyr, SamMark, Sedan, Sills
& Løndal Rådgivning, Aps, Slagtermestre og
Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop Spild
Af Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk Institut,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, Videncenter for Landbrug, Videncentret For
Landbrug, Økologisk Landsforening, WSPA Danmark.
| | | | | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervets bidrag er en omlægning
fra direkte betaling til et gebyr til
Fødevarestyrelsen. På sigt kan overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser blive billigere for
erhvervet. Derudover er der ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. | I forbindelse med sekretariatsbistand og
andre driftsudgifter, vil der i 2014 være et
finansieringsbehov på 0,8 mio.kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Administrative lettelser for erhvervet, da
der ikke skal indgås aftaler med laboratorier. Leverandør af analyser m.v. vil
også opnå en administrativ lettelse, da det med
forslaget kun vil være Veterinærfonden der vil
købe ydelser, mod mange ordregivere i dag. Administrativ lettelse for erhvervet, da
der ikke længere skal videreformidles modtaget
EU-medfinansiering til besætningsejere. Derudover er der ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget relaterer sig dels til
Rådets beslutning af 25. maj 2009 (2009/470/EF) om visse
udgifter på veterinærområdet, dels til
bestemmelser i Kommissionens forordning (EF) nr. 504/2008 om
gennemførelse af Rådets direktiv 90/426/EØF og
90/427/EØF for så vidt angår metoder til
identifikation af enhovede dyr. Muligheden for at henlægge
kompetencen til at udstede identifikationsdokument for enhovede dyr
til en privat institution følger af forordningens artikel 4,
stk. 3, hvorefter den kompetente myndighed skal udpege det organ,
der skal udstede identifikationsdokument til enhovede dyr. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Med forslaget foreslås § 4, stk. 1, 1. pkt., ændret,
således at det bliver præciseret, at ministerens
beføjelse til at fastsætte regler om registrering og
mærkning af dyr også omfatter en bemyndigelse til at
fastsætte regler om udstedelse af identifikationsdokument for
enhovede dyr (hestepas). Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.
Til nr. 2.
Med forslaget til §
36 c, stk. 1, bemyndiges ministeren til at etablere en
Veterinærfond, som har til formål at afholde udgifter
til overvågning og bekæmpelse, hvortil der kan
hjemsøges EU-medfinansiering. Samtidigt sikres det, at
udgifterne for erhvervet til overvågning og bekæmpelse
af dyresygdomme og zoonoser holdes på et så lavt niveau
som muligt. Endvidere vil finansiering via Veterinærfonden
være med til at modvirke et eventuelt økonomisk
incitament til at undlade den lovpligtige overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser.
Efter forslagets §
36 c, stk. 2, vil Veterinærfonden blive ledet af en
bestyrelse bestående af mindst tre personer: En formand og to
medlemmer, som ministeren udpeger. Veterinærdirektøren
i Fødevarestyrelsen er formand for bestyrelsen. Herudover
udpeger ministeren en repræsentant for offentlige interesser,
her tænkes der i første omgang på en
repræsentant i regi af Fødevareministeriet, samt en
repræsentant, som indstilles af Landbrug &
Fødevarer. Veterinærfondens bestyrelse kan desuden
udvides med flere medlemmer, jf. § 36 c, stk. 2, 1. pkt.
Funktionsperioden for bestyrelsen vil være på fire
år, og der vil ikke blive udbetalt honorar til bestyrelsens
medlemmer. Bestyrelsens medlemmer kan genindstilles og genudpeges.
De nærmere bestemmelser om dette vil blive fastsat i fondens
vedtægt.
Efter forslagets §
36 c, stk. 3, 1. pkt., vil regler om betaling af ydelser,
udarbejdelse af budget og regnskab, administration, revision og
tilsyn, blive fastsat i en bekendtgørelse for
Veterinærfonden. Endvidere fastsættes instrukser for
sekretariatsbistanden i bekendtgørelsen.
Fødevarestyrelsens sekretariatsbistand vil omfatte
udarbejdelse af regnskab og budget, betaling af løbende
udgifter, gennemførelse af udbud, indgåelse af
aftaler, hjemsøgning af EU-medfinansiering samt at sikre
revision af regnskabet m.v. Efter forslagets § 36 c, stk. 3, 2. pkt., udarbejdes de
nærmere retningslinjer vedrørende
Veterinærfonden i en vedtægt. Vedtægten vil
skulle indeholde bestemmelser om navn, hjemsted, formål,
økonomi, fondens ledelse, genudpegning af
bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsens pligter og ansvar, tegningsret,
vedtægtsændringer, ophævelse af fonden m.v.
Veterinærfondens vedtægt, herunder ændringer til
fondens vedtægt, skal godkendes af ministeren, og
vedtægten vil være offentlig tilgængelig.
Lovforslagets § 36
c, stk. 4, foreslår, at Veterinærfondens budget
og regnskab skal godkendes af ministeren. Det er hensigten, at
ministerens godkendelsesbeføjelse, ligesom tilsynet med
Veterinærfonden, vil blive delegeret til
NaturErhvervstyrelsen. Med lovforslagets § 36 c, stk. 4., 2. pkt.,
fastsættes det, at betaling af afgifter i henhold
til momsloven, som er afholdt ved køb af varer og
tjenesteydelser i forbindelse med overvågning og
bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser, afholdes ved
træk på momsreserven, jf. Finansloven § 35.12.01.
Ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift, svarende til det
gældende for statslige institutioner og selvejende
institutioner af bevillingstypen statsfinansieret selvejende
institution. På grundlag af Veterinærfondens
regnskabsmæssige registrering af købsmomsen
overføres regnskabstallet til finanslovens § 35, hvor
det samles for staten som helhed.
Efter forslagets §
36 c, stk. 5, vil opkrævning af gebyr ske ud fra
registreringer i det Centrale HusdyrbrugsRegister (CHR). Den
årlige gebyrsats vil blive fastsat ud fra budgettet til
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser
for det kommende år samt ud fra antal besætninger
registeret i CHR for den pågældende dyreart. Gebyret
vil endvidere blive fastsat, så der differentieres i forhold
til antal dyr i besætningerne. De forskellige gebyrsatser vil
fremgå af en bekendtgørelse. Der kan imidlertid
opstå en situation, hvor yderligere opkrævning af gebyr
er nødvendig i det samme budgetår. Det kunne
eksempelvis være et overvågnings- eller
bekæmpelsesprogram, som kræves iværksat af
EU-kommissionen enten med kort varsel eller i tilfælde af, at
effekten af et nyt bekæmpelsesprogram er afhængig af,
at tiltagene iværksættes hurtigst muligt, og hvor
bestyrelsen for Veterinærfonden beslutter, at fonden skal
forestå finansieringen. Dette gebyr vil blive opkrævet
efter de samme principper, som det årlige gebyr for
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser,
hvortil der kan hjemsøges EU-medfinansiering.
Med lovforslaget §
36 c, stk. 6, kan ministeren henlægge sine
beføjelser til at opkræve gebyrer i forhold til
Veterinærfonden til en privat institution. Det er hensigten,
at selve opkrævningen af gebyret skal henlægges til
Videncenter for Landbrug for at minimere de administrative udgifter
for erhvervet. Opkrævningen er beskrevet nærmere i
lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Lovforslagets § 36
c, stk. 7, fastslår, at ministeren skal føre
tilsyn med Veterinærfondens virksomhed. NaturErhvervstyrelsen
fører tilsyn med ministeriets eksisterende
produktionsafgiftsfonde og besidder dermed en tilsynskompetence.
Derfor er det hensigten, at NaturErhvervstyrelsen skal føre
tilsyn med, at Veterinærfonden ikke handler i strid med
lovforslagets kapitel 6 a, regler fastsat i medfør heraf,
herunder fondens vedtægt, samt lovgivningen i øvrigt.
I den forbindelse kan NaturErhvervstyrelsen på et hvilket som
helst tidspunkt foretage gennemsyn af fondens regnskabsmateriale
m.v. Det omfatter, at NaturErhvervstyrelsen kan kræve, at
Veterinærfonden udleverer regnskabsmateriale,
mødereferater samt andet relevant materiale, der
vedrører fondens midler og administrationen heraf.
Til nr. 3.
Den foreslåede ændring i § 66, stk. 3, har til formål at
skabe ensartethed i klagebestemmelserne på
Fødevareministeriets område. For så vidt
angår bemyndigelsen til at fastsætte regler om den
private institutions adgang til at genoptage en sag, efter der er
indgivet klage, svarer dette til fremgangsmåden ved
størsteparten af den øvrige klagesagsbehandling
på ministerområdet. I det omfang bemyndigelsen vil
blive udnyttet til at fastsætte bestemmelser om
remonstration, vil der blive ført tilsyn med de
afgørelser, den private institution vælger at
omgøre.
Til nr. 4.
Der foreslås indsat et nyt stk. 4 i § 66, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at
henlægge sine beføjelser til at udstede
identifikationsdokument (hestepas) for enhovede dyr til en privat
institution.
Den private institution, der får
beføjelsen fra ministeren, vil forestå den daglige
drift af ordningen. I medfør heraf vil den private
institution have kompetence til at modtage og behandle
ansøgninger vedrørende udstedelse af
identifikationsdokument for hvert enkelt dyr, herunder træffe
afgørelser, da visse betingelser skal være opfyldt,
før et identifikationsdokument kan udstedes, jf. art. 5 i
Rådets forordning (EF) nr. 504/2008. Det vil også
være indenfor den private institutions kompetence at
træffe afgørelser på den øvrige del af
forordningens anvendelsesområde, der angår udstedelse
af identifikationsdokument (hestepas).
Den private institutions afgørelser kan
indbringes for Fødevareministeriets Klagecenter på
samme måde som de øvrige afgørelser på
ministerområdet. Den private institution er for så vidt
angår myndighedsøvelsen i forbindelse med udstedelse
af hestepas omfattet af § 5 i offentlighedsloven (lov nr. 606
af 12. juni 2013).
Den private institution tillægges
kompetence til at opkræve et gebyr for udstedelse af
identifikationsdokumentet. Bestemmelserne herom, herunder
taksterne, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er
hensigten, at taksterne vil blive fastsat, således at de
tjener til dækning af institutionens udgifter i forbindelse
med administration af ordningen.
Det foreslås, at den materielle hjemmel
i § 4, stk. 1, 1. pkt., både omfatter enhovede dyr, der
holdes til opdræt og som brugsdyr, og registrerede enhovede
dyr. Ligeledes foreslås delegationshjemlen i § 66, stk.
4, at omfatte begge grupper af enhovede dyr. Hermed er der mulighed
for at udpege en privat institution til også at udstede
identifikationsdokumenter til gruppen af registrerede enhovede dyr.
Dette kan bl.a. blive aktuelt, hvis der fastsættes EU-regler
om, at udstedelse af hestepas for begge grupper af enhovede dyr
skal foretages af ét organ.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014, da Veterinærfondens administrative
struktur skal være på plads, førend der kan
søges om EU-medfinansiering.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse
om lovens territoriale gyldighedsområde. Det foreslås,
at de foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at ændringerne
vil kunne sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland ved kongelig anordning med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 873 af 29. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om registrering og mærkning af dyr.
Reglerne kan indeholde krav om, at en bestemt mærkning eller
dokumentation skal anvendes. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betingelser for
markedsføring og salg af mærker, der bringes på
markedet som egnet til opfyldelse af krav om mærkning fastsat
i medfør af stk. 1, 2. pkt. Reglerne kan indeholde
bestemmelser om, at mærket skal være godkendt,
før det udleveres til isættelse i dyret. Stk. 3.
Ministeren kan påbyde producenten eller enhver, der har bragt
mærker i omsætning, der ikke opfylder de krav, der er
fastsat i medfør af stk. 2, at tilbagekalde mærkerne
fra de besætninger, hvor mærkerne er anvendt. | | 1. I § 4, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »dyr«: », herunder regler om udstedelse af
identifikationsdokument for enhovede dyr« | | | | | | 2. Efter
kapitel 6 indsættes: | | | | | | »Kapitel 6 a Veterinærfond »§ 36
c. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
etablerer en Veterinærfond, som kan afholde udgifter til
overvågning og bekæmpelse af dyresygdomme og zoonoser,
hvortil der kan hjemsøges EU-medfinansiering. Stk. 2.
Veterinærfonden ledes af en bestyrelse på mindst tre
medlemmer. Veterinærdirektøren, jf. lov om
dyrlæger, er formand for bestyrelsen. Ministeren udpeger de
øvrige medlemmer, hvoraf et medlem repræsenterer
offentlige interesser, og et medlem udpeges efter indstilling fra
Landbrug & Fødevarer. Bestyrelsen udpeges for en periode
på fire år. Bestyrelsesmedlemmer kan genindstilles og
genudpeges. Stk. 3.
Ministeren fastsætter de nærmere regler for
Veterinærfondens virksomhed, om udarbejdelse af budget og
regnskab, sekretariatsbistand, betaling af ydelser samt
administration, revision og tilsyn. Der skal fastsættes en
vedtægt om Veterinærfonden, som skal godkendes af
ministeren. Stk. 4.
Veterinærfondens budget og regnskab skal godkendes af
ministeren. Veterinærfondens udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms refunderes efter statens
regler herfor ved træk på momsreserven. Stk. 5.
Ministeren kan opkræve et gebyr hos ejere af
husdyrbesætninger til dækning af Veterinærfonden.
Gebyret fastsættes på grundlag af registreringerne i
det Centrale HusdyrbrugsRegister. Ministeren fastsætter
gebyret og de nærmere regler for opkrævning. Stk. 6.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser til at
opkræve gebyrer efter stk. 5 til en privat institution. Stk. 7.
Ministeren fører tilsyn med Veterinærfonden, jf. stk.
1.« | | | | | | | § 66.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om, at klage
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2.
Ministeren kan efter forhandling med vedkommende minister eller
vedkommende kommunale organisation fastsætte regler om andre
offentlige myndigheders eller institutioners medvirken ved
varetagelse af opgaver efter loven. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om,
at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og
om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en
sag, efter at der er indgivet klage. | | | Stk. 3.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser
vedrørende drift af Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR),
jf. § 6, til en privat institution. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage
over den private institutions afgørelser. | | 3. I § 66, stk. 3, 2.pkt., indsættes
efter »afgørelser«: », herunder om den
private institutions adgang til at genoptage en sag, efter at der
er indgivet klage. Ministeren kan ændre afgørelserne,
uden at der foreligger klage« | | | | | | | | | 4. I § 66 indsættes som stk. 4: | | | »Stk.
4. Ministeren kan henlægge sine beføjelser til
at udstede identifikationsdokument for enhovede dyr efter regler
fastsat i medfør af § 4, stk. 1, til en privat
institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte
regler om adgangen til at klage over den private institutions
afgørelser, herunder om den private institutions adgang til
at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan
ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren kan i den forbindelse endvidere fastsætte regler
om, at den private institution kan opkræve gebyrer på
ministerens vegne.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | § 3 | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning loven sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. | | | |
|