Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 3. april 2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2013 og var til 1. behandling den 28. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 13. marts 2014. Lovforslaget
var til 2. behandling den 18. marts 2014, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF, EL og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget ønsker naturligvis, at dem, der
udfører vejarbejde, skal kunne gøre det uden risiko
for at blive påkørt af den forbipasserende trafik. Det
skal også være muligt at udføre vejarbejde, uden
at skulle frygte, at det går galt.
Derfor er det kun rimeligt, at
trafikanterne sætter farten ned til den skiltede hastighed,
så der er tryghed på arbejdspladsen.
Det helt paradoksale i regeringens
lovforslag er, at regle?rne om dobbelt bøde for
hastighedsoverskridelser også skal gælde, når der
ikke er nogen på arbejde.
Dermed afslører regeringen selv, at
forslaget ikke er for at beskytte dem, der udfører
vejarbejde, men udelukkende for at få flere penge i
statskassen, hvilket aldrig må blive et mål i sig selv,
når vi taler om trafiksikkerhed.
Regeringen har forklaret sig med, at
vejforløbet kan være problematisk, og derfor er det
rimeligt med dobbelt bøde døgnet rundt. Men det
argument holder ikke, for der er mange andre steder i trafikken,
hvor hastigheden med god grund er reduceret.
Sandheden er altså, at regeringen
udelukkende er ude efter at få flest mulige bødekroner
i statskassen, og det kan Venstre og Det Konservative Folkeparti
naturligvis ikke støtte.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tilllægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Loven træder i kraft den 15. april
2014.«
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved 2. behandling den 19. marts 2014 af
forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved
vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar
for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse
hastighedsovertrædelser) (L 74) vedtog Folketin-get
ændringsforslag nr. 1, hvorefter lovforslaget blev delt i
følgende to lovforslag:
A. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven (Skærpede
sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-6, og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af færdselsloven (Indførelse
af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse
hastighedsovertrædelser)« omfattende § 1, nr. 3 og
§ 2.
Det foreslås med dette
ændringsforslag, at § 2 i forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for
hastighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v.) (L 74 A) om
lovens ikrafttræden nyaffattes. Nyaffattelsen indebærer
nærmere, at loven ikke træder i kraft den 1. april
2014, således som det var foreslået med
ændringsforslag nr. 4 til L 74, som blev vedtaget ved 2.
behandling, men den 15. april 2014. Baggrunden herfor er, at
lovforslaget ikke kan blive færdigbehandlet i Folketinget i
tide, til at det kan træde i kraft den 1. april 2014.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 74 A
Bilagsnr. | Titel |
---|
12 | Betænkning afgivet den 13. marts
2014 |
---|
13 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 14 | Udkast til
tillægsbetænkning | 15 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 74 A
Spm.nr. | Titel | 73 | Spørgsmålet er taget tilbage
og stillet på L 74 - B |
|