Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2013
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november
2013 og var til 1. behandling den 22. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Den 15. november 2013 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar,
notat og et ligestillingsnotat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Inger
Colding-Jørgensen.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer finder, at det
er fornuftigt af regeringen at forlænge perioden med
uddannelsesydelse til dagpengemodtagere, der mister deres dagpenge.
Det betyder, at de i op til 1½ år kan få en
uddannelsesydelse, hvis de deltager i en eller anden form for
uddannelse. Det er så lavet på den måde, at det
for den enkelte ikke kan overstige samlet 4 år med dagpenge
og uddannelsesydelse. Desværre er der også
punkter, der ikke virker særligt gennemtænkte fra
beskæftigelsesministerens side, herunder afskaffelsen af
»kursus i samfundsforståelse«, som er en vigtig
del af det at give indvandrere viden om det danske samfund.
Desværre virker beskæftigelsesministerens afskaffelse
af kurset som en nedprioritering af den indsats, der skal
gøres over for indvandrere, for at de kan blive en
velfungerende del af det danske samfund. Dansk Folkeparti vil
arbejde for at få kursus i samfundsforståelse
genindført.
Beskæftigelsesministerens aftale med
Enhedslisten betyder desuden, at folk, der er berettiget til et
seniorjob, og som faktisk kunne gå på seniorjob ved
lovens ikrafttræden, bliver frataget retten til 1½
år på seniorjob. Det finder Dansk Folkeparti urimeligt,
og Dansk Folkeparti har ingen forståelse for netop den del af
lovforslaget. Det virker, som om beskæftigelsesministeren
sammen med Enhedslisten mener, at seniorjobordningen er for lang.
Regeringen burde lade dem, der stod til at kunne få et
seniorjob, få mulighed for at gå i gang med
seniorjobbet. Det virker ikke gennemtænkt og er stærkt
kritisabelt. Det ville have været rimeligt, at regeringen
havde fundet finansieringen et andet sted. Dansk Folkeparti vil dog
på trods af de kritiske punkter stemme for lovforslaget, da
det vil hjælpe en del mennesker, der ellers ville have
stået uden forsørgelse. Dansk Folkeparti går
desuden ud fra, at det er sidste gang regeringen kommer med en
sådan løsning.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at lovforslaget er en udmøntning af pinseaftalen
mellem Enhedslisten og regeringen, og Enhedslisten stemmer for
lovforslaget og de tre ændringsforslag stillet af
beskæftigelsesministeren. Lovforslaget sikrer, at mennesker,
der falder for varighedsbegrænsningen af dagpengene, sikres
et økonomisk grundlag.
Enhedslisten ønsker imidlertid at
præcisere, at lovforslaget ikke løser de virkelige
problemer omkring dagpengereglerne. Der er blot tale om en
redningskrans til de mennesker, der bliver ramt af den
såkaldte dagpengereform, der halverede dagpengeperioden til 2
år og fordoblede kravet til genoptjening af dagpengeret fra
26 uger til 52 uger. En redningskrans sikrer, at den druknende kan
holde sig oven vande, men den fører hende ikke sikkert op
på land. Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse forhindrer
på samme måde, at den arbejdsløse går til
bunds, men den skaber ikke et retfærdigt og værdigt
sikkerhedsnet til de arbejdsløse, når samfundet ikke
er i stand til at skaffe dem i arbejde.
Problemets omfang ses af, at alene i 2013
vil over 30.000 personer være faldet for
varighedsbegrænsningen på
arbejdsløshedsdagpengene. Da den forkortede dagpengeperiode
blev vedtaget af VK-regeringen - ivrigt bistået af Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre - lød meldingen fra
daværende beskæftigelsesminister Inger Støjberg:
»Den forkortede dagpengeperiode vil højst ramme
2.000-4.000 mennesker«.
I september 2012 korrigerede den
nuværende regering, der havde tilsluttet sig de forringede
dagpengeregler tallene: 7.000-12.000 ledige forventedes nu at falde
for den forkortede dagpengeperiode. Problemet var så
overskueligt, at finansministeren senere samme efterår kunne
udråbe den uforpligtende aftale med arbejdsgiverne om akutjob
til »en hel og dækkende løsning«. Så
hel og dækkende, at vi den 1. oktober 2012 kunne konstatere,
at der blot var udbetalt 85 præmier for at ansætte
langtidsledige i akutjob.
I januar 2013 korrigerede regeringen atter
prognosen. Nu forventede man pludselig, at 17.000-23.000 ville
falde for varighedsbegrænsningen i 2013. Det var sjovt nok
tal, der nærmede sig den vurdering, som
Arbejdsløshedskassernes Samvirke havde fremlagt adskillige
måneder tidligere.
I dag ved vi så, at tallet bliver ca.
33.000 personer i 2013 for at vokse med adskillige tusinde i 2014.
Læg dertil, at 29 pct. - eller 56.000 af de
arbejdsløse - er langtidsledige. Det er et tal, der er
vokset fra 14 pct. eller 13.000 i 2008.
Regeringen har stædigt nægtet
at gennemføre permanente løsninger på dette
problem. I stedet har vi fået lappeløsning på
lappeløsning. Først med et halvt års
udsættelse af den 2-årige dagpengeperiode, så med
den særlige uddannelsesydelse, derefter med dens
forlængelse og nu med den midlertidige
arbejdsmarkedsydelse.
Først og fremmest må der
skabes arbejdspladser. EL har foreslået, at der oprettes
8.000 job i den offentlige velfærdssektor bare som en
beskeden kompensation for de 30.000 offentligt ansatte, der er
sparet væk de seneste år. Derudover skal der satses
langt mere målrettet på bæredygtige grønne
job i energisektoren og den kollektive trafik og energibesparende
bygningsrenovation af såvel offentlige bygninger som
boliger.
Vi kan også gøre noget andet
her og nu, der vil hjælpe både de langtidsledige og
dem, der har mistet dagpengeretten. Vi kan gøre det lettere
at genoptjene retten til dagpenge. Hvis vi skeler til nabolandet
Sverige, er arbejdsløsheden noget højere end
herhjemme. Til gengæld er det meget lettere at genoptjene
dagpengeretten. Selv om den svenske arbejdsløshed er
højere end den danske, er langtidsledigheden langt lavere.
Den er kun på 16,8 pct. En af grundene er, at den korte
genoptjeningsperiode gør det langt mere attraktivt at tage
mod tilbud om endog meget tidsbegrænset arbejde, hvilket er
med til at skabe et mere fleksibelt arbejdsmarked for korte
jobåbninger.
Arbejdskravet for genoptjening af
dagpengeretten var frem til VK-regeringens forringelser i 2010
på 962 timer eller 26 ugers arbejde. Med støtte fra
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre blev kravet sat op til
1.924 timer eller 52 ugers arbejde. Til sammenligning er
arbejdskravet for genoptjening 612 timer i Finland og blot 480
timer i Sverige.
Dertil skal lægges, at i Finland
tælles halvdelen af timerne i løntilskudsjob med, i
Sverige tælles alle timer i løntilskudsjob med, mens
det i Danmark er sådan, at hverken timer i løntilskud,
virksomhedspraktik eller jobrotation kan bruges i
genoptjeningsregnskabet.
Det har vist sig, at arbejdsløse
på store dele af arbejdsmarkedet - til trods for at de
konstant er jobsøgende, deltager i alle aktiveringstilbud og
i øvrigt opfylder alle de krav, de stilles over for - falder
ud af dagpengesystemet og ikke er i stand til at optjene ny
dagpengeret. De arbejdsløse står til rådighed
for arbejdsmarkedet, men arbejdsmarkedet står ikke til
rådighed for de arbejdsløse.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Det
under nr. 3 foreslåede § 74 l, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Perioder, hvor et medlem har ret til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b, efter at
betingelserne for ret til efterløn, jf. § 74 a, er
opfyldt, medregnes ikke i opgørelsen efter 1.
pkt.«
[Præcisering af perioden, som
ikke kan medregnes i opgørelsen efter § 74 l, stk.
1]
Til § 3
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
45, stk. 4, udgår »jf. § 14, stk.
3,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 6
3) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
20, stk. 1, 8. pkt., udgår »eller kursus i
danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, jf. §
22,«.«
[Korrektion af
paragrafangivelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 74 l, stk. 1, 2. pkt., som
affattet ved § 1, nr. 3, kan perioder, hvor et medlem som
fuldtidsforsikret har modtaget midlertidig arbejdsmarkedsydelse
efter kapitel 9 b, ikke medregnes til opfyldelse af kravet om, at
medlemmet skal have 10 års fuldtidsforsikring inden for de
sidste 15 år, heraf mindst 52 uger umiddelbart før
overgangen til efterløn, for at få beregnet
efterløn som fuldtidsforsikret.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget i § 1, nr. 2, som
indebærer, at efterlønsberettigede medlemmer, der har
ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter udløbet af
dagpengeperioden, ikke skal gå på efterløn efter
udløbet af dagpengeperioden, men kan vente med at gå
på efterløn indtil senest ved udløbet af retten
til midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Det er med ændringsforslaget ikke
hensigten at stille et medlem anderledes ved overgangen til
efterløn fra midlertidig arbejdsmarkedsydelse, end medlemmet
ville være stillet ved overgang til efterløn ved
efterlønsalderen eller ved udløbet af
dagpengeretten.
Formuleringen »modtager midlertidig
arbejdsmarkedsydelse« i forslaget i § 1, nr. 3,
medfører imidlertid, at ikke alle perioder, hvor medlemmet
har ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, omfattes af
bestemmelsen. F.eks. er perioder, hvor medlemmet får udbetalt
løn under ansættelse med løntilskud i en privat
virksomhed, ikke omfattet af formuleringen af bestemmelsen.
Endvidere medfører formuleringen af
bestemmelsen, at der er personer, der omfattes af bestemmelsen, som
det ikke har været hensigten at forslaget skulle omfatte. Det
gør sig f.eks. gældende for medlemmer, der har ret til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse i en periode, der ligger,
længe før medlemmet opnår ret til
efterløn.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at perioder, hvor et medlem har ret til
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b, ikke kan
medregnes i opgørelsen af perioder som fuldtidsforsikret,
jf. § 74 l, stk. 1, for så vidt angår de perioder,
der ligger, efter at medlemmet opfylder betingelserne for ret til
efterløn, jf. § 74 a. Præciseringen
indebærer, at det ikke kun er perioder, hvor medlemmet
faktisk modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der er omfattet
af bestemmelsen, men også perioder, hvor medlemmet har ret
til ydelsen, men af forskellige årsager ikke får
udbetalt midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Præciseringen
indebærer også, at bestemmelsen alene omfatter
medlemmer, der har opfyldt betingelserne for ret til
efterløn, men endnu ikke har udnyttet denne ret.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at reglerne om, at det er
økonomiudvalget eller et særskilt stående
udvalg, der skal varetage beskæftigelsesindsatsen,
ophæves. Det foreslås derfor, at henvisningen til disse
bestemmelser udgår. Formanden for det lokale
beskæftigelsesråd er herefter som i dag som
udgangspunkt borgmesteren, der dog kan beslutte, at formanden for
det stående udvalg, der varetager
beskæftigelsesindsatsen, skal være formand.
Til nr. 3
Der er tale om en korrektion af
paragrafangivelsen, således at »§ 20, stk. 1, 6.
pkt.« ændres til: »§ 20, stk. 1, 8.
pkt.«. Ændringen medfører ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Anne
Baastrup (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL)
Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg
(V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent
Bøgsted (DF) nfmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 70
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 26/11-2013 fra Inger
Colding-Jørgensen om bortfald/udskydelse af seniorjob | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Henvendelse af 1/12-2013 fra Inger
Colding-Jørgensen om bortfald/udskydelse af seniorjob | 7 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 8 | Yderligere ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 70
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 26/11-2013 fra Inger Colding-Jørgensen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om lediges ret til 8 ugers kursus,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om målretning af uddannelse til
ledige, der har ret til særlig uddannelsesydelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor meget undervisning i
samfundsforståelse der vil være i det nye system, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorfor udenlandske arbejdstagere
skal have betalt danskuddannelse af staten, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvad årsagen er til, at
regeringen skærer 1½ år af seniorjobordningen,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvad der vil ske med
seniorjobordningen, når uddannelsesydelsen bortfalder om
1½ år, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om præcisering af
høringsnotat side 32, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om frit valg mellem udbydere af
startkurser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om uddybning af besvarelse af spm. 6,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. , om man kan gå på
efterløn direkte fra arbejdsmarkedsydelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvor længe skal man have
haft arbejde op til efterlønsalderen for at kunne gå
på efterløn, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om man kan tilkendes seniorjob uden
at skulle på uddannelsesydelse, hvis der er mindre end
1½ år til, at man kan gå på
efterløn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/12-2013 fra Inger Colding-Jørgensen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|