Fremsat den 13. november 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ophævelse af refusionsbestemmelse ved
manglende opfølgning)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring:
1. § 62,
stk. 7, ophæves.
Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og
8.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning
Efter sygedagpengelovens § 62, stk. 7,
kan der ikke ydes statsrefusion, så længe kommunen ikke
opfylder sin pligt til at foretage
sygedagpengeopfølgning efter sygedagpengeloven.
Formålet med bestemmelsen var at sikre, at sygemeldte
får den opfølgning, som de efter loven har krav
på.
Bestemmelsen blev suspenderet for årene
2010 og 2011 som opfølgning på aftalen mellem den
daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og partierne bag jobplanen (Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og Liberal Alliance) om nedbringelse af sygefravær, for at
afprøve kommunernes opfølgning uden reglen.
Suspensionen skete ved lov nr. 480 af 12. juni 2009.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at Arbejdsmarkedsstyrelsen skulle følge op
på kommunernes indsats i forhold til
opfølgningssamtaler. Af datatekniske årsager var det
dog først muligt at få målinger på
kommunernes indsats uden reglen et godt stykke inde i
suspensionsperioden.
Forligspartierne - Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance,
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti - blev derfor enige
om at forlænge suspensionsperioden i yderligere 2 år
til udgangen af 2013. Dette ville give mulighed for over en
længere periode at kunne følge udviklingen af
kommunernes indsats uden reglen. Inden udgangen af 2013 skulle det
vurderes, om kommunerne som helhed har overholdt
opfølgningspligten. Forlængelsen af
suspensionsperioden blev gennemført ved lov nr. 50 af
25. januar 2012.
Måling foretaget af
Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at godt 92 pct. af
sygedagpengemodtagerne i juli 2013 ikke på
måletidspunktet manglede at få en samtale.
Procentsatsen har i 2012 og første halvdel af 2013
været på samme stabile niveau. Af de sidste 8 pct. er
der sager, hvor den manglende opfølgning ikke kan tilregnes
kommunens administration, f.eks. sager hvor
sygedagpengemodtageren er på standby-ordningen, jf.
sygedagpengelovens § 13, stk. 6, samt sager, hvor
opfølgningen er blevet forsinket på grund af for sen
anmeldelse af sygefraværet. Kommunerne må således
anses for samlet set at have overholdt opfølgningspligten
uden § 62, stk. 7.
Arbejdsmarkedsstyrelsen følger
løbende udviklingen i opfølgningssamtaler via
jobindsats.dk. Hvis en eller flere kommuner i en længere
periode, dvs. i praksis 2-3 måneder, har en
utilstrækkelig opfølgning, f.eks. under 80 pct., vil
Arbejdsmarkedsstyrelsen bede Beskæftigelsesregionen om at
kontakte den pågældende kommune for at
understøtte, at opfølgningen i kommunen
forbedres.
Forligspartierne er på den baggrund
blevet enige om at ophæve bestemmelsen om, at der ikke kan
ydes statsrefusion, så længe kommunen ikke opfylder sin
pligt til at følge op rettidigt efter sygedagpengeloven.
2.
Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengelovens
§ 62, stk. 7, at kommunen ikke ydes statsrefusion af
kommunens udgifter til sygedagpenge, så længe kommunen
ikke opfylder sin pligt til at foretage
sygedagpengeopfølgning efter reglerne i sygedagpengeloven.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr.
396 af 1. juni 2005 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel, lov om arbejdsskadesikring og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(En styrket sygefraværsindsats med ny visitation og
opfølgning i sygedagpengesager m.v.). Formålet med
bestemmelsen var at sikre, at sygemeldte får den
opfølgning, som de efter loven har krav på.
I § 16 i bekendtgørelse nr. 665 af
20. juni 2006 om sygedagpenge er fastsat, at det er en
forudsætning for bortfald af statsrefusionen, at den
manglende opfølgning kan tilregnes kommunens administration.
Kommunen mister således ikke statsrefusionen, hvis
opfølgningen forsinkes på grund af for sen anmeldelse
af sygefraværet, og kommunen i øvrigt har foretaget
opfølgning så hurtigt, som det kan forventes.
Ved § 6 i lov nr. 480 af 12. juni
2009 om en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for
sygemeldte m.fl., blev det besluttet, at der i perioden 1. januar
2010 til 31. december 2011 blev ydet refusion til kommunen uanset
bestemmelsen i § 62, stk. 4, som blev til
stk. 5, i lov om sygedagpenge (bestemmelsen er senere som
følge af lov nr. 1598 af 22. december 2010 ændret til
§ 62, stk. 7, i sygedagpengeloven).
Baggrunden for at suspendere bestemmelsen var,
at kommunerne i forbindelse med et større
afbureaukratiseringsprojekt havde peget på, at bestemmelsen
medførte, at fokus i opfølgningen var rettet mere
imod rettidighed end på fastholdelse af sygemeldte.
Ved lov nr. 50 af 25. januar 2012 blev
bestemmelsen suspenderet i yderligere 2 år til udgangen af
2013. Derved nåede den samlede periode, hvor der ydes
refusion til kommunen uanset bestemmelsen i sygedagpengelovens
§ 62, stk. 7, op på i alt 4 år.
3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve
sygedagpengelovens § 62, stk. 7, efter hvilken der ikke kan
ydes refusion, så længe kommunen ikke opfylder sin
pligt til at følge op efter kapitel 6 i
sygedagpengeloven.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
De seneste tal viser, at godt 92 pct. af
sygedagpengemodtagerne i juli 2013 ikke på
måletidspunktet manglede at få en samtale. Af de sidste
8 pct. er der sager, hvor den manglende opfølgning ikke
kan tilregnes kommunens administration, og hvor kommunen
således ikke vil miste retten til statsrefusionen. Det er
sager, hvor sygedagpengemodtageren er på standby-ordningen,
jf. sygedagpengelovens § 13, stk. 6, samt sager, hvor
opfølgningen er blevet forsinket på grund af for sen
anmeldelse af sygefraværet. Forslaget har derfor ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har forud for
fremsættelsen været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådet,
Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige
Hus, Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig
Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening, Danske
Advokater, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer og
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at sygedagpengelovens
§ 62, stk. 7, hvorefter der ikke ydes refusion fra
staten, så længe kommunen ikke opfylder sin pligt til
at følge op efter kapitel 6, ophæves.
Der vil fremover ikke være hjemmel til
at kræve statsrefusionen tilbage i sager, hvor
opfølgningen ikke sker til tiden.
Den kommunale revision skal fortsat ved
revisionen påse, om der sker opfølgning, og om
refusionen er opgjort efter gældende regler. Dette sker dels
ved gennemgang af forretningsgange, og dels ved gennemgang af
enkeltsager.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 62. .
. . Stk. 7. Der
kan ikke ydes refusion, så længe kommunen ikke opfylder
sin pligt til at følge op efter kapitel 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler herom. Stk. 8.
Staten afholder 50 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge
efter § 53, stk. 2, nr. 3, i op til 13 uger regnet
fra det tidspunkt, hvor kommunen får oplyst, at der ikke
kan ske gradvis tilbagevenden til arbejdet. Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at
få 50 pct. refusion efter stk. 4-5. | | 1. § 62, stk. 7, ophæves. Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | |
|