Fremsat den 13. november 2013 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og regionale valg (Mulighed for ændring
af afstemningssted for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 128 af 11. februar 2013, som
ændret ved lov nr. 158 af 20. februar 2013 og § 4 i lov
nr. 647 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 47 indsættes:
Ȥ 47
a. En vælger kan efter ansøgning afgive sin
stemme på valgdagen på et andet afstemningssted i
opstillingskredsen i sin bopælskommune end det,
vælgeren er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. §
18, såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i
vælgerens handicap eller nedsatte førlighed.
Stk. 2. Ansøgning
om at afgive stemme på et andet afstemningssted i
opstillingskredsen i bopælskommunen skal indgives senest kl.
12 otte dage før valgdagen til kommunalbestyrelsen i
vælgerens bopælskommune. Hvis otte dage før
valgdagen er en lørdag eller søndag eller anden
helligdag, fremrykkes ansøgningsfristen til den umiddelbart
forudgående hverdag, som ikke er en lørdag.
Ansøgning skal indgives forud for hvert valg til Folketinget
og kan tidligst indgives, når valget er udskrevet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en vælger, hvis
ansøgning i henhold til stk. 1 er imødekommet,
slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren
oprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på
det afstemningssted, som vælgeren er overført til.
Stk. 4. Økonomi-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
ændring af afstemningssted efter ansøgning for
vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.«
2. I
§ 54, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »der er nævnt i stk. 1« til:
»der er nævnt i stk. 2«.
3. I
§ 99, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 2 og 3.« til: »jf. dog stk.
2-4.«
4. I
§ 99 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. En
vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme på
afstemningsdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henhold
til valglisten, jf. § 96, såfremt ændringen af
afstemningssted er begrundet i vælgerens handicap eller
nedsatte førlighed. § 47 a, stk. 2-4, finder
tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følger af
afstemningens karakter. Ansøgning kan dog tidligst indgives
4 uger før afstemningsdagen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 2
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 11.
februar 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25, stk. 1, indsættes
efter »stk. 2«: »og 3«
2. I
§ 25 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. En
vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme på
valgdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henhold
til valglisten, jf. § 14, såfremt ændringen af
afstemningssted er begrundet i vælgerens handicap eller
nedsatte førlighed. § 47 a, stk. 2-4, i lov om valg til
Folketinget finder tilsvarende anvendelse med de ændringer,
der følger af valgets karakter. Ansøgning kan dog
tidligst indgives 4 uger før valgdagen.«.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 3
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 127 af 11. februar 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 53 indsættes:
Ȥ 53
a. En vælger kan efter ansøgning afgive sin
stemme på valgdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henhold
til valglisten, jf. § 8, såfremt ændringen af
afstemningssted er begrundet i vælgerens handicap eller
nedsatte førlighed.
Stk. 2. Ansøgning
om at afgive stemme på et andet afstemningssted i
bopælskommunen skal indgives senest kl. 12 otte dage
før valgdagen til kommunalbestyrelsen i vælgerens
bopælskommune. Ansøgning skal indgives forud for hvert
valg til kommunalbestyrelser og regionsråd og kan tidligst
indgives 4 uger før valgdagen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en vælger, hvis
ansøgning i henhold til stk. 1 er imødekommet,
slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren
oprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på
det afstemningssted, som vælgeren er overført til.
Stk. 4. Økonomi-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
ændring af afstemningssted efter ansøgning for
vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.«
2. I
§ 60, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »der er nævnt i stk. 1« til:
»der er nævnt i stk. 2«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. marts 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indhold | | 1. | Indledning | 2. | Baggrunden for
lovforslaget | 3. | Gældende regler
for stemmeafgivning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed | | 3.1. | Afstemning på
afstemningsdagen | | | 3.1.1. | Tilgængelige
afstemningssteder | | | 3.1.2. | Afgivelse af stemme
umiddelbart uden for stemmelokale og hjælp til
stemmeafgivning i øvrigt | | 3.2. | Brevstemmeafgivning
for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed | | | 3.2.1. | Brevstemmeafgivning i
borgerservicecentre m.v. | | | 3.2.2. | Brevstemmeafgivning i
visse boliger og boformer efter serviceloven og
boliglovgivningen | | | 3.2.3. | Brevstemmeafgivning i
vælgerens eget hjem | | 3.3. | Optagelse på
valglisten og tilhørsforhold til ét bestemt
afstemningssted | 4. | Lovforslagets
indhold | | 4.1. | Forslag om, at
vælgere med handicap eller nedsat førlighed kan
ændre afstemningssted efter ansøgning til
bopæls- eller opholdskommunen | | | 4.1.1. | Personkreds | | | 4.1.2. | Afstemningssted,
hvortil vælgeren kan overføres | | | 4.1.3. | Tidsfrister for
ansøgning | | | 4.1.4 | Ansøgning
forud for hvert valg | | | 4.1.5. | Slettelse fra den
hidtidige valgliste og optagelse på en ny
valgliste | | | 4.1.6. | Bemyndigelsesbestemmelse | | 4.2. | Forslag om lovteknisk
ændring af henvisning i reglerne om brevstemmeafgivning i
eget hjem | 5. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer | 11. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at
vælgere med handicap eller nedsat førlighed får
mulighed for efter ansøgning at blive overført til et
andet afstemningssted end det, de er tilknyttet i henhold til
valglisten. Det nye afstemningssted skal ved folketingsvalg ligge i
samme opstillingskreds i kommunen og skal ved folkeafstemninger,
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg ligge i
kommunen. Ændringen af afstemningssted skal være
begrundet i vælgerens handicap eller nedsatte
førlighed.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2014.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Økonomi- og Indenrigsministeriet
søger til stadighed og i dialog med handicaporganisationerne
at forbedre tilgængeligheden til valghandlingen for
vælgere med handicap.
Forslaget er en udmøntning af denne
dialog og følger desuden op på Folketingets
Kommunaludvalgs beretning til B 74, forslag til
folketingsbeslutning om øget tilgængelighed i
forbindelse med deltagelse i demokratiet, fra folketingsåret
2012/13. Udvalget konstaterer heri bl.a., at der fortsat er mange
muligheder for at forbedre demokratiet, så det bliver mere
tilgængeligt for borgere med handicap i overensstemmelse med
FN's handicapkonvention, f.eks. i forhold til stemmehemmelighed og
adgang til afstemningssteder. Endelig er lovforslaget en
udmøntning af ét af initiativerne i regeringens
handicappolitiske handlingsplan "Et samfund for alle".
Vælgere med handicap eller nedsat
førlighed skal så vidt muligt have mulighed for at
afgive deres stemme på samme måde som andre
vælgere.
Det er imidlertid ikke alle kommuner, der
råder over et tilstrækkeligt antal egnede lokaler med
handicapvenlige adgangsforhold, som kan anvendes som
afstemningssteder. Kommunerne benytter derfor i dag i et vist
omfang lokaliteter, som ikke er tilgængelige for mennesker
med handicap. Vælgere med handicap eller nedsat
førlighed, som ikke eller kun med stort besvær kan
bevæge sig ind i stemmelokalet, har derfor mulighed for enten
at afgive stemme umiddelbart uden for stemmelokalet f.eks. i en bil
parkeret ved afstemningsstedet - en såkaldt
»vognstemme« - eller for at brevstemme f.eks. i eget
hjem. Der henvises til afsnit 3.1.1.
Efter de gældende regler har
vælgere med handicap eller nedsat førlighed ikke
mulighed for at ændre afstemningssted, og således til-
eller fravælge et afstemningssted på grund af
særlige forhold, der gør sig gældende eller ikke
gør sig gældende, på dette afstemningssted.
Baggrunden for lovforslaget er at give en
sådan mulighed. Regeringen ønsker således at
supplere de eksisterende muligheder for vogn- og brevstemmer med en
mulighed for, at en vælger med handicap eller nedsat
førlighed selv kan vælge at stemme på det
afstemningssted i kommunen, som har de bedste faciliteter og/eller
ydre rammer i forhold til vælgerens behov i forbindelse med
stemmeafgivningen.
Der kan således være en
række forhold, som gør sig gældende på
ét afstemningssted men ikke på et andet
afstemningssted, som har betydning - positivt eller negativt - for
vælgere med handicap eller nedsat førlighed, når
de skal afgive deres stemme på valgdagen. Det kan f.eks.
være tilstedeværelsen på ét eller flere
udvalgte afstemningssteder af et separat særlig lydtæt
stemmerum, hvor bl.a. blinde og svagsynede vælgere kan afgive
deres stemme, uden at der er risiko for, at andre kan høre,
hvad der bliver sagt. Det kan endvidere være særligt
gode lysforhold, benyttelse af et hæve/sænkebord i et
særligt stemmerum eller tilstedeværelsen af
handicaptoiletter. Kommunen vil på vælgerens
forespørgsel kunne yde vejledning herom.
3.
Gældende regler for stemmeafgivning for vælgere med
handicap eller nedsat førlighed
3.1.
Afstemning på afstemningsdagen
3.1.1.
Tilgængelige afstemningssteder
Det følger af valglovgivningen, at
kommunalbestyrelsen skal sørge for lokaler til afstemningen
samt det fornødne antal stemmerum og stemmekasser. Der
henvises til folketingsvalglovens § 45, stk. 2, 1. pkt., der i
kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 99,
stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i
Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, gælder
tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og
regionale valglovs § 51, stk. 2, 1. pkt.
Der stilles ikke i valglovgivningen krav om,
at de afstemningssteder, kommunerne benytter ved folketingsvalg,
folkeafstemninger, Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale
valg, skal være indrettet med henblik på at øge
den fysiske tilgængelighed for vælgere med handicap
eller nedsat førlighed. Ministeriet anfører
imidlertid i sine vejledninger til kommunerne om afholdelse af valg
og folkeafstemninger, at kommunalbestyrelsen, når den udpeger
de bygninger/lokaler, der skal bruges til afstemningen, skal tage
hensyn til, at lokalerne så vidt muligt skal være
tilgængelige for kørestolsbrugere og andre
bevægelseshæmmede.
Endvidere anfører ministeriet i
vejledningerne om afholdelse af valg og folkeafstemninger, at der
på hvert afstemningssted (i hvert afstemningslokale) skal
være indrettet et stemmerum, hvor der er plads til, at der ud
over vælgeren kan opholde sig to hjælpere, når en
vælger har brug for hjælp til at afgive sin stemme. Det
angives endvidere, at det særlige stemmerum så vidt
muligt skal være stort nok til, at der ud over to
hjælpere er plads til en vælger i kørestol, jf.
bl.a. vejledning nr. 9458 af 29. august 2013 om afholdelse af
kommunale og regionale valg tirsdag den 19. november 2013, afsnit
7.1.1.
3.1.2.
Afgivelse af stemme umiddelbart uden for stemmelokale og
hjælp til stemmeafgivning i øvrigt.
Vælgere, der på grund af manglende
førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge
sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet, kan efter de
gældende regler forlange fornøden hjælp til
stemmeafgivningen. Der kan i den forbindelse ske de
nødvendige lempelser i den foreskrevne fremgangsmåde
for stemmeafgivning. En vælger skal herunder, hvis det er
nødvendigt, gives mulighed for at afgive stemme umiddelbart
uden for stemmelokalet, f.eks. i en bil parkeret ved
afstemningsstedet (såkaldt vognstemme). I givet fald må
en stemmeseddel og en transportabel stemmekasse bringes ud til
vælgeren.
Vælgere, der på grund af manglende
førlighed, svagelighed eller lignende i øvrigt ikke
kan foretage stemmeafgivningen på den foreskrevne måde,
kan forlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen.
Hjælp til stemmeafgivning ydes af to valgstyrere eller
tilforordnede vælgere (eller af en valgstyrer eller
tilforordnet vælger og en person der er udpeget af
vælgeren selv). Der henvises til folketingsvalglovens §
49, stk. 1 og 2, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i
folketingsvalglovens § 99, stk. 1, gælder tilsvarende
for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af
henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens § 25,
stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt
til den kommunale og regionale valglovs § 55, stk. 1.
3.2.
Brevstemmeafgivning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.
Vælgere med handicap eller nedsat
førlighed kan brevstemme efter de almindelige
brevstemmeafgivningsregler, hvorefter enhver vælger kan
brevstemme i enhver kommune her i landet, jf. herom under afsnit
3.2.1. Endvidere gælder der nogle særlige ordninger for
brevstemmeafgivning bl.a. for vælgere, der bor eller opholder
sig i en række boliger og boformer efter serviceloven og
boliglovgivningen, herunder i pleje- og ældreboliger, samt
for vælgere, der på grund af sygdom eller manglende
førlighed ikke vil kunne møde frem på
afstemningsstedet og derfor kan søge om at brevstemme i eget
hjem, jf. herom under afsnit 3.2.2. hhv. 3.2.3.
Ved brevstemmeafgivning skal vælgere,
der ønsker hjælp til at udfylde stemmesedlen eller
udfylde og underskrive følgebrevet eller i øvrigt
ønsker hjælp til brevstemmeafgivningen, ydes den
fornødne hjælp af den eller de stemmemodtagere,
brevstemmen afgives til. Ud over stemmemodtageren eller i stedet
for den ene af disse kan vælgeren forlange hjælp til
brevstemmeafgivningen af en person, der er udpeget af
vælgeren selv. Reglerne om hjælp til
brevstemmeafgivningen gælder generelt og gælder
således bl.a. også brevstemmeafgivning i
borgerservicecentre mv., brevstemmeafgivning i visse boliger og
boformer efter serviceloven og boliglovgivningen samt
brevstemmeafgivning i hjemmet. Der henvises til
folketingsvalglovens § 61, stk. 4, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1,
gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger
og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 26, stk. 6, gælder tilsvarende for
Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs
§ 67, stk. 4.
3.2.1.
Brevstemmeafgivning i borgerservicecentre m.v.
For så vidt angår den almindelige
brevstemmeafgivning på borgerservicecentre og lignende
anfører ministeriet i sine vejledninger om afholdelse af
valg og folkeafstemninger, at det vil være
hensigtsmæssigt, hvis et eller flere af de steder i
kommunerne, hvor enhver vælger kan brevstemme, er indrettet
således, at lokalerne, herunder evt. stemmerum eller
enkeltstående pulte, er tilgængelige for
kørestolsbrugere og andre stærkt
bevægelseshæmmede.
Endvidere anfører ministeriet i omtalte
vejledninger, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der
på et eller flere af de steder i kommunerne, hvor enhver
vælger kan brevstemme, indrettes et stemmerum, hvor der er
plads til, at tre personer kan opholde sig samtidig. Stemmerummet
skal have plads til, at der ud over vælgeren kan opholde sig
to stemmemodtagere eller en stemmemodtager samt en personligt valgt
hjælper, når en vælger har brug for hjælp
til at afgive sin stemme, og skal være stort nok til, at der
ud over de to hjælpere er plads til en vælger i
kørestol, jf. for eksempel vejledning nr. 9458 af 29. august
2013 om afholdelse af kommunale og regionale valg den 19. november
2013, afsnit. 8.2.3.
Brevstemmeafgivning på de steder i
kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme, f.eks. på
borgerservicecentrene og lignende, kan efter behov ske uden for
brevstemmeafgivningsstedets lokaler, f.eks. på
parkeringspladsen ved borgerservicecenteret, biblioteket eller
lign. (»vognbrevstemme«). En vælger har dog ikke
krav på at kunne brevstemme uden for
brevstemmeafgivningsstedets lokaler, jf. bl.a. vejledning nr. 9458
af 29. august 2013 om afholdelse af kommunale og regionale valg den
19. november 2013, afsnit. 8.2.4.
Brevstemmeafgivning på de steder i
kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme, f.eks. på
borgerservicecentrene og lignende, kan ved folketingsvalg ske de
sidste 3 uger før valgdagen, dog senest næstsidste
søgnedag før valgdagen, jf. folketingsvalglovens
§ 56, ved folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg ske de
sidste 3 måneder før afstemningsdagen, dog senest
næstsidste søgnedag før afstemningsdagen, jf.
folketingsvalglovens § 100, stk. 4 og
Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 2, 1. pkt., og ved
kommunale og regionale valg ske fra den 3. tirsdag i august
måned i valgåret, dog senest lørdagen før
valgdagen, jf. den kommunale og regionale valglovs § 62.
3.2.2.
Brevstemmeafgivning i visse boliger og boformer efter serviceloven
og boliglovgivningen
Vælgere, som bor eller opholder sig i
visse boformer og boliger efter lov om social service og
boliglovgivningen, herunder i pleje- og ældreboliger, kan
brevstemme i boformen eller boligen. Der henvises til
folketingsvalglovens § 54, stk. 2, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1,
gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger
og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 26, stk. 1, gælder tilsvarende for
Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs
§ 60, stk. 2.
Bestemmelserne omfatter bl.a. plejehjem og
beskyttede boliger, plejeboliger, ældreboliger og boformer
for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer m.v. Brevstemmeafgivning i de
nævnte boformer og boliger kan ske inden for de sidste 3 uger
før valgdagen, dog senest næstsidste søgnedag
før valgdagen, jf. folketingsvalglovens § 56, der i
kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100,
stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i
Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 1, gælder
tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, hhv. sidste lørdag
før valgdagen, jf. den kommunale og regionale valglovs
§ 62, 1. pkt. For en nærmere angiven del af disse
boliger og boformer gælder dog, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at brevstemmeafgivning i stedet skal ske efter reglerne
om brevstemmeafgivning i hjemmet, jf. afsnit 3.2.3. nedenfor.
3.2.3.
Brevstemmeafgivning i vælgerens eget hjem
Vælgere, der på grund af sygdom
eller manglende førlighed ikke vil kunne møde frem
på afstemningsstedet, kan brevstemme i hjemmet, medmindre de
har mulighed for at stemme i en af de boliger eller boformer, der
er nævnt i folketingsvalglovens § 54, stk. 2, jf.
folketingsvalglovens § 54, stk. 4, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1,
gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger
og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 26, stk. 1, gælder tilsvarende for
Europa-Parlamentsvalg, samt i den kommunale og regionale valglovs
§ 60, stk. 2, jf. den kommunale og regionale valglovs §
60, stk. 4.
Anmodning om at brevstemme i hjemmet skal
indgives til opholdskommunen senest kl. 18 tolv dage før
valgdagen. Hvis tolv dage før valgdagen (ved folketingsvalg,
folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg) er en lørdag
eller søndag, forlænges fristen for at indgive
anmodning om at brevstemme i hjemmet til førstkommende
mandag kl. 12. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en senere
frist for indgivelsen af anmodningen om at brevstemme i hjemmet,
dog senest næstsidste søgnedag før valgdagen.
Der henvises til folketingsvalglovens § 54, stk. 4, 2.-5.
pkt., der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens
§ 100, stk. 1, gælder tilsvarende for
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af
henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens § 26,
stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt
til den kommunale og regionale valglovs § 60, stk. 4, 2.-5.
pkt.
Brevstemmeafgivning i vælgerens hjem kan
ske inden for de sidste 3 uger før valgdagen, dog senest
næstsidste søgnedag hhv. sidste lørdag
før valgdagen. Der henvises til folketingsvalglovens §
56, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens
§ 100, stk. 1, gælder tilsvarende for
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af
henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens § 26,
stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, hhv.
til den kommunale og regionale valglovs § 62, 1. pkt.
3.3.
Optagelse på valglisten og tilhørsforhold til
ét bestemt afstemningssted
For at udøve sin valgret, skal man
være optaget på valglisten, jf. folketingsvalglovens
§ 3 og § 96, stk. 1, Europa-Parlamentsvalglovens § 4
samt den kommunale og regionale valglovs § 2, stk. 1.
Vælgerne skal med visse få undtagelser optages på
valglisten i den kommune, hvor de er bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister (CPR). Der henvises til
folketingsvalglovens § 15, stk. 1, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 96, stk. 2,
1. pkt., gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i
Europa-Parlamentsvalglovens § 14, stk. 2, 1. pkt.,
gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til
Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt., og
til den kommunale og regionale valglovs § 7, stk. 1, 1.
pkt.
Valglisten skal udarbejdes for hvert
afstemningsområde i kommunen, jf. folketingsvalglovens §
18, stk. 1, 2. pkt., der i kraft af henvisningsbestemmelsen i
folketingsvalglovens § 96, stk. 2, 1. pkt., gælder
tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft
af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens § 14,
stk. 2, 1. pkt., gælder tilsvarende for
Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs
§ 8, stk. 1, 2. pkt.
I hvert afstemningsområde foregår
afstemningen på ét afstemningssted. Der henvises til
folketingsvalglovens § 45, stk. 1, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 99, stk. 1,
gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger
og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens
§ 25, stk. 1, gælder tilsvarende for
Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs
§ 51, stk. 1, 2. pkt.
Vælgere optages på valglisten i et
bestemt afstemningsområde i kommunen og kan således
efter de gældende regler alene afgive deres stemme på
det afstemningssted, der hører til dette
afstemningsområde.
Det er efter de gældende regler som
udgangspunkt ikke muligt at blive overført til et andet
afstemningssted end det, man tilhører i henhold til
valglisten. En undtagelse herfra er - for at sikre det fulde
værn omkring stemmehemmeligheden - den situation, hvor der
for et afstemningsområde er modtaget færre end 5
brevstemmer. I så fald skal brevstemmerne efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse overføres til et
afstemningsområde, hvor der er modtaget mindst 5 brevstemmer,
og afleveres til valgstyrerne for dette afstemningsområde,
der inden valghandlingen går i gang kl. 9 på valgdagen
undersøger, om brevstemmerne kan komme i betragtning.
Såfremt en overført brevstemme kan komme i
betragtning, skal valgstyrerne optage den pågældende
vælger på valglisten, påføre valglisten en
bemærkning om årsagen til optagelsen på
valglisten og i øvrigt følge den fremgangsmåde,
der er angivet i valglovgivningen vedrørende brevstemmer,
der kan komme i betragtning. Valgstyrerne skal endvidere give
meddelelse til valgstyrerne for det oprindelige
afstemningsområde om, at den pågældende
vælger skal slettes af valglisten for dette
afstemningsområde, inden afstemningen begynder. På
valglisten for det oprindelige afstemningsområde
anføres årsagen til, at vælgeren er slettet af
valglisten, og i hvilket afstemningsområde vælgeren i
stedet er blevet optaget på valglisten. Der henvises til
folketingsvalglovens § 64, stk. 5, der i kraft af
henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1,
gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger
og i kraft af henvisningsbestemmelsen i
Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 1,
gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til den
kommunale og regionale valglovs § 70, stk. 4.
4.
Lovforslagets indhold
4.1. Forslag
om, at vælgere med handicap eller nedsat førlighed kan
ændre afstemningssted efter ansøgning til
bopæls- eller opholdskommunen
4.1.1.
Personkreds
Det foreslås, at vælgere med
handicap eller nedsat førlighed fremover efter
ansøgning kan overflyttes til et andet afstemningssted i
opstillingskredsen i bopælskommunen ved folketingsvalg
henholdsvis i bopælskommunen ved folkeafstemninger,
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, end det, de
er tilknyttet i henhold til valglisten. Ændringen af
afstemningssted skal være begrundet i vælgerens
handicap eller nedsatte førlighed.
Der er tale om en bestemmelse med et tilsigtet
bredt anvendelsesområde.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 1) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr.
1.
4.1.2.
Afstemningssted, hvortil vælgeren kan overføres
Det vil med lovændringen være
muligt for ovennævnte vælgergruppe at blive
overført til et andet afstemningssted i bopælskommunen
for så vidt angår folkeafstemninger,
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg. For så
vidt angår folketingsvalg, foreslås det, at der alene
kan ske overførsel til et afstemningssted inden for samme
opstillingskreds i bopælskommunen. Det skyldes, at
opstillingskredsene ved folketingsvalg har en vis betydning for
kandidatudvælgelsen efter valget. Således tildeles
kandidaterne ved sideordnet opstilling bl.a. partistemmer i forhold
til, hvor mange personlige stemmer de har opnået i den
pågældende opstillingskreds, ligesom den øverst
anførte kandidat på stemmesedlen kan variere fra
opstillingskreds til opstillingskreds afhængigt af, hvem
partierne evt. har valgt at nominere i de forskellige kredse.
Endvidere vil kandidaternes rækkefølge på
stemmesedlen ved kredsvis opstilling med partiliste variere
opstillingskredsene imellem. Det kan derfor ikke afvises, at det
kunne få en betydning - om end den vurderes til i givet fald
at være af meget begrænset omfang - for
kandidatudvælgelsen, hvis et antal vælgere som
følge af de foreslåede regler fik mulighed for at
flytte fra en opstillingskreds til en anden, selvom det var inden
for samme kommune. Det er derfor fundet mest hensigtsmæssigt,
at vælgerne ved folketingsvalg alene kan vælge at
flytte til et andet afstemningssted inden for samme opstillingskreds inden for
bopælskommunen.
Ved folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg
samt kommunale og regionale valg finder afstemningen sted i de
samme afstemningsområder som valg til Folketinget, jf.
folketingsvalglovens 95, stk. 3, Europa-Parlamentsvalglovens §
2, stk. 2, og den kommunale og regionale valglovs § 51, stk.
1, 1. pkt. De samme hensyn som til folketingsvalg gør sig
imidlertid ikke gældende ved folkeafstemninger, hvor der ikke
stemmes på kandidater, og Europa-Parlamentsvalg, hvor de
samme kandidater opstiller i hele landet, samt kommunale og
regionale valg, hvor de samme kandidater opstiller i hele
kommunen/regionen. Det er derfor foreslået, at vælgere
til folkeafstemninger, Europa-Parlamentsvalg samt kommunale og
regionale valg kan ansøge om at flytte til et andet
afstemningssted i bopælskommunen,
såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i
vælgerens handicap eller nedsatte førlighed.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 2) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2, og § 3, nr.
1.
4.1.3.
Tidsfrister for ansøgning
Det foreslås, at ansøgning om at
afgive stemme på et andet afstemningssted skal indgives
senest kl. 12 otte dage før valgdagen/afstemningsdagen til
kommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune. Hvis
otte dage før valgdagen/afstemningsdagen (ved
folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg eller folkeafstemninger)
falder på en lørdag eller søndag eller anden
helligdag, fremrykkes ansøgningsfristen til den umiddelbart
forudgående hverdag, som ikke er en lørdag. Det
foreslås endvidere, at ansøgning af administrative
grunde tidligst kan indgives fire uger før afstemningsdagen,
ved folketingsvalg dog tidligst, når valget er udskrevet.
Det er Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at en ansøgningsfrist kl.
12 otte dage før valgdagen/afstemningsdagen sikrer
kommunalbestyrelsen tilstrækkelig tid til at behandle
indkomne ansøgninger, herunder om fornødent at
sørge for, at vælgeren kan rette evt. mangler ved
ansøgningen og indsende den igen. Endvidere sikres det, at
kommunalbestyrelsen i god tid forud for valgdagen kan give
ansøgere, der opfylder betingelserne for at afgive stemme
på et andet afstemningssted, skriftlig underretning om, at
deres ansøgning er imødekommet.
Ansøgningsfristen er på den anden side af hensyn til
de vælgere, som opfylder betingelserne for at ansøge
om at blive overflyttet til et andet afstemningssted, lagt så
sent, som det efter ministeriets opfattelse er muligt,
således at vælgerne har så lang tid som muligt at
ansøge i. Dette er særlig relevant ved folketingsvalg,
som typisk først udskrives 3 uger før valgdagen.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 2, 1. og 2. pkt.) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2, og
§ 3, nr. 1.
4.1.4
Ansøgning forud for hvert valg
Det foreslås endvidere, at
ansøgning om at afgive stemme på et andet
afstemningssted skal indgives forud for hvert valg til Folketinget,
Europa-Parlamentet, kommunalbestyrelser og regionalråd og
hver folkeafstemning. Det skyldes, at de forhold, der i den
konkrete situation bevirker, at en vælger har ønsket
at skifte afstemningssted, kan ændre sig fra valg/afstemning
til valg/afstemning, f.eks. hvis ønsket om skiftet er
begrundet i et brækket ben eller anden forbigående
tilstand. Det skyldes endvidere praktiske hensyn, idet det
forudsættes, at kommunerne kan vælge at håndtere
skiftet af afstemningssted og den derved nødvendige
tilretning af valglisten ved en ren manuel proces, der vil skulle
foretages forud for hvert nyt valg eller folkeafstemning, mens det
ikke forudsættes, at der skal ske nogen tilretning i Det
Centrale Personregister (CPR).
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 2, 3. pkt.) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2, og §
3, nr. 1.
4.1.5.
Slettelse fra den hidtidige valgliste og optagelse på en ny
valgliste
Det foreslås desuden udtrykkeligt
fastsat, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en
vælger, hvis ansøgning om ændring af
afstemningssted er imødekommet, slettes fra valglisten
på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var
tilknyttet, og tilføjes valglisten på det
afstemningssted, som vælgeren er overført til. Det
bemærkes, at de lokale valgmyndigheder allerede i dag i et
mindre omfang håndterer en procedure for overflyttelse af
vælgere fra et afstemningssted til et andet tæt
på valgdagen, jf. ovenfor under afsnit 3.3. om overflytning
af et mindre antal brevstemmer.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 3) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2, og § 3, nr.
1.
4.1.6.
Bemyndigelsesbestemmelse
Endelig foreslås det at indsætte
en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter økonomi- og
indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
ændring af afstemningssted efter ansøgning for
vælgere med handicap eller nedsat førlighed.
Bemyndigelsesbestemmelsen tænkes
nærmere anvendt til at fastsætte procedureregler for
indgivelse af ansøgning til kommunerne samt for, hvordan
kommunerne behandler indkomne ansøgninger. Reglerne vil
bl.a. fastlægge den nærmere ansøgningsprocedure
og regulere, hvordan kommunerne sletter en vælger, hvis
ansøgning om ændring af afstemningssted er
imødekommet, fra valglisten på det afstemningssted,
vælgeren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjer
vælgeren på valglisten for det afstemningssted, som
vælgeren er overført til.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a,
stk. 4) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2, og § 3, nr.
1.
4.2. Forslag
om lovteknisk ændring af henvisning i reglerne om
brevstemmeafgivning i eget hjem
Der foreslås en mindre lovteknisk
ændring af en forkert henvisning i reglerne om
brevstemmeafgivning i eget hjem til bestemmelsen om
brevstemmeafgivning i boliger og boformer efter serviceloven og
boliglovgivningen, jf. folketingsvalglovens § 54, stk. 4, 1.
pkt., jf. § 54, stk. 2, der i kraft af henvisningsbestemmelsen
i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende
for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af
henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 26,
stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg samt den
kommunale og regionale valglovs § 60, stk. 4, 1. pkt., jf.
§ 60, stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2, og § 3, nr. 2.
5.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
det offentlige.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Vælgere, der måtte ønske at
ændre deres afstemningssted begrundet i et handicap eller
nedsat førlighed, gives adgang til at søge om at
afgive deres stemme på et andet afstemningssted i
opstillingskredsen i bopælskommunen (til folketingsvalg)
eller i bopælskommunen (til Europa-Parlamentsvalg,
folkeafstemninger og kommune og regionale valg). Disse
vælgere vil derved opleve en bedre tilgængelighed til
valg.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen umiddelbare
miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Advokatrådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Forbrugerrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Konkurrence- og Forbrugerrådet,
Landsforeningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark,
Netværket af Ungdomsråd samt
Ældremobiliseringen.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser af betydning for det
offentlige. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Forslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | En vælger kan efter ansøgning
afgive sin stemme på valgdagen på et andet
afstemningssted i opstillingskredsen i sin
bopælskommune (til folketingsvalg) eller i
bopælskommunen (til Europa-Parlamentsvalg, folkeafstemninger
og kommunale og regionale valg) end det, vælgeren er
tilknyttet i henhold til valglisten, såfremt ændringen
af afstemningssted er begrundet i vælgerens
handicap eller nedsatte førlighed. Vælgere med
handicap eller nedsat førlighed vil derved kunne opleve en
bedre tilgængelighed til valghandlingen. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Til §
47 a, stk. 1
Det foreslås med indføjelsen af
den nye bestemmelse i folketingsvalglovens § 47 a, stk. 1, at en vælger efter
ansøgning kan afgive sin stemme på valgdagen på
et andet afstemningssted i opstillingskredsen i
bopælskommunen end det, vælgeren er tilknyttet i
henhold til valglisten, jf. folketingsvalglovens § 18,
såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i
vælgerens handicap eller nedsatte førlighed.
Der er tale om en bestemmelse med et tilsigtet
bredt anvendelsesområde. Efter bestemmelsen vil ethvert
forhold, som vedrører vælgerens handicap eller
nedsatte førlighed, kunne begrunde en ændring af
afstemningssted.
Det vil således blandt andet være
muligt for f.eks. kørestolsbrugere at blive overført
til et afstemningssted med handicapvenlige fysiske adgangsforhold.
Det vil endvidere være muligt for f.eks. blinde og svagsynede
vælgere, der har behov for hjælp til stemmeafgivningen,
at blive overført til et afstemningssted, hvor der er
indrettet et separat lydtæt stemmerum, hvor de kan afgive
deres stemme, uden at der er risiko for, at andre kan høre,
hvad der bliver sagt, eller for så vidt angår
svagsynede vælgere er stillet en særlig god lup til
rådighed eller særligt gode lysforhold i
stemmelokalet/stemmerummet. Også rådigheden over et
hæve/sænkebord i et særligt handicapvenligt
stemmerum, længden på gardinerne i stemmerummene,
handicaptoiletfaciliteter eller lignende kan begrunde en
ændring af afstemningssted.
Det vil derimod ikke være muligt at
ændre afstemningssted af andre årsager - f.eks. at det
af rent logistiske årsager er nemmere for vælgeren at
afgive sin stemme på et bestemt afstemningssted.
Kommunalbestyrelsen vil efter bestemmelsen
være forpligtet til at imødekomme ansøgningen,
hvis betingelsen for at skifte afstemningssted er opfyldt.
Kommunalbestyrelsen skal som udgangspunkt ikke foretage nogen
særskilt prøvelse af, om betingelsen er opfyldt,
f.eks. ved at forlange fremvisning af lægeerklæring
eller lignende, men vil i almindelighed kunne lægge den
erklæring, som vælgeren afgiver i
ansøgningsskemaet og underskriver under strafansvar, til
grund. Kommunalbestyrelsen er dog ikke afskåret fra at
foretage en nærmere prøvelse af, om betingelsen for
skifte af afstemningssted er opfyldt, såfremt der i den
konkrete sag måtte være anledning hertil, f.eks. fordi
kommunalbestyrelsen nærer begrundet mistanke om, at
betingelsen ikke er opfyldt. Kommunalbestyrelsens behandling af
ansøgninger om at afgive stemme på et andet
afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen
foreslås nærmere reguleret ved bekendtgørelse,
se bemærkningerne til § 47 a, stk. 4, nedenfor og de
almindelige bemærkninger afsnit 4.1.7.
Bestemmelsen er ikke udtryk for noget
delegationsforbud. Kommunalbestyrelsens afgørelseskompetence
vedr. ansøgninger om ændring af afstemningssted kan i
overensstemmelse med sædvanlige delegationsprincipper
henlægges til vedkommende stående udvalg,
økonomiudvalget eller til kommunens forvaltning.
Efter bestemmelsen er det alene muligt at
blive overført til et andet afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen. I en kommune, der helt
eller delvist omfatter flere opstillingskredse, vil en vælger
derfor alene efter ansøgning kunne afgive sin stemme
på et af de afstemningssteder i bopælskommunen, som er
beliggende inden for den opstillingskreds, vælgeren
tilhører.
Der henvises til afsnit 4.1.1 og 4.1.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til §
47 a, stk. 2
Det foreslås med indføjelsen af
den nye bestemmelse i folketingsvalglovens § 47 a, stk. 2, 1. pkt., at
ansøgning om at afgive stemme på et andet
afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen skal
indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen til
kommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune.
Kommunalbestyrelsen træffer herefter afgørelse om,
hvorvidt betingelsen for at ændre afstemningssted er
opfyldt.
Det fastsættes i forslaget til lovens
§ 47 a, stk. 2, 2. pkt., at hvis
otte dage før valgdagen er en lørdag eller
søndag eller anden helligdag, fremrykkes
ansøgningsfristen til den umiddelbart forudgående
hverdag, som ikke er en lørdag. Hvis otte dage før
valgdagen er en søndag, rykkes ansøgningsfristen
således frem til kl. 12 den umiddelbart foregående
fredag.
Endvidere foreslås i forslaget til
lovens § 47 a, stk. 2, 3. pkt., at
ansøgning skal indgives forud for hvert valg og tidligst kan
indgives, når valget er udskrevet.
Vælgeren skal således forud for
hvert folketingsvalg ansøge om at blive overflyttet til et
andet afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen.
Dette gælder, uanset om vælgeren ved hvert valg anmoder
om at blive overført til det samme afstemningssted i
kommunen, og begrundelsen for ændring af afstemningssted ved
hvert valg er den samme.
Bestemmelsen hjemler således ikke, at en
vælger kan ansøge om at blive overflyttet til et
bestemt valgsted ved alle fremtidige (folketings)valg.
Der henvises til afsnit 4.1.3. og 4.1.4 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
47 a, stk. 3
Det foreslås med bestemmelsen
udtrykkeligt fastsat, at kommunalbestyrelsen skal sørge for,
at en vælger, hvis ansøgning i henhold til
bestemmelsens stk. 1 er imødekommet, slettes fra valglisten
på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var
tilknyttet, og tilføjes valglisten på det
afstemningssted, som vælgeren er overført til. Regler
om, hvordan kommunen sletter hhv. tilføjer en vælger
på valglisten, hvis ansøgning om ændring af
afstemningssted er imødekommet, vil blive fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåedes
bemyndigelsesbestemmelse i § 47 a, stk. 4.
Der henvises til bemærkningerne til folketingsvalglovens
§ 47 a, stk. 4, nedenfor, samt de almindelige
bemærkninger afsnit 4.1.5.
Til §
47, a, stk. 4
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
økonomi- og indenrigsministeren til at fastsætte
nærmere regler om ændring af afstemningssted efter
ansøgning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.
Efter bestemmelsen kan ministeren
fastsætte nærmere regler om udformning og indgivelse af
ansøgningen om ændring af afstemningssted, herunder om
hvilke oplysninger ansøgningen skal indeholde, at
ansøgningen skal indeholde en erklæring fra
vælgeren om, at ændringen af afstemningssted er
begrundet i vælgerens handicap eller nedsatte
førlighed, samt om, at ansøgningen skal indsendes
på et ansøgningsskema, der er godkendt af
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvordan kommunalbestyrelsen skal behandle indkomne
ansøgninger, herunder frist for, hvornår indkomne
ansøgninger senest skal være behandlet, og om
hvorledes vælgeren skal underrettes om kommunalbestyrelsens
afgørelse samt frist herfor.
Endvidere kan ministeren fastsætte
regler om, hvordan kommunen sletter en vælger, hvis
ansøgning om ændring af afstemningssted er
imødekommet, fra valglisten på det afstemningssted,
vælgeren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjer
vælgeren valglisten på det afstemningssted, som
vælgeren er overført til, samt frist herfor.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om, hvorvidt
valglisten på det nye afstemningssted skal
påføres en bemærkning om årsagen til
vælgerens optagelse på valglisten, og om, hvorvidt
valglisten for det oprindelige afstemningssted skal
påføres en bemærkning om årsagen til, at
vælgeren er slettet af valglisten, og om, på hvilket
afstemningssted vælgeren i stedet er blevet optaget på
valglisten.
Endelig kan ministeren fastsætte
nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til
ved annoncering i relevante medier at sørge for, at
vælgerne bliver gjort bekendt med muligheden for at afgive
deres stemme på et andet afstemningssted end det, de er
tilknyttet på valglisten, og om de nærmere betingelser
herfor.
Der henvises til afsnit 4.1.7. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Ændringen er af lovteknisk karakter. Ved
en ændring af folketingsvalgloven gennemført ved lov
nr. 222 af 8. april 2008 (§ 1, nr. 6) blev en henvisning i
§ 54, stk. 3, der med loven blev § 54, stk. 4, til
bestemmelsens stk. 1 ved en fejl ikke ændret til at
være en henvisning til stk. 2 i forbindelse med, at reglerne
om brevstemmeafgivning i boliger og boformer efter den sociale
servicelov og boliglovgivningen blev rykket fra § 54, stk. 1,
til § 54, stk. 2.
Ved den foreslåede bestemmelse
gennemføres derfor en ændring af henvisningen i §
54, stk. 4, 1. pkt., så den rettelig henviser til
bestemmelsens stk. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter der indsætte et nyt
stykke efter § 99, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4, nedenfor.
Til nr.
4
Det foreslås med affattelsen af den nye
bestemmelse i folketingsvalglovens § 99,
stk. 2, at en vælger ved folkeafstemninger efter
ansøgning kan afgive sin stemme på afstemningsdagen
på et andet afstemningssted i sin bopælskommune end det, vælgeren
er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. lovens § 96,
såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i
vælgerens handicap eller nedsatte førlighed.
Bestemmelsen omfatter landsdækkende
grundlovsbestemte folkeafstemninger i henhold til grundlovens
§ 20, stk. 2, § 29, stk. 2, § 42 og § 88, jf.
folketingsvalglovens § 94, men kan ved lov også
udstrækkes til at gælde de folkeafstemninger, der
afholdes i henhold til lov, jf. grundlovens § 42, stk. 6.
Forslaget henviser endvidere til de
foreslåede nye bestemmelser i folketingsvalglovens § 47
a, stk. 2-4, der finder tilsvarende anvendelse med de
ændringer, der følger af afstemningens karakter. Dog
fastsættes det, at ansøgning ved folkeafstemninger
tidligst kan indgives 4 uger før afstemningsdagen.
Der er således også hjemmel til i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i folketingsvalglovens
§ 47 a, stk. 4, at fastsætte særskilte regler for
folkeafstemninger.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 vedr.
forslaget til folketingsvalglovens § 47 a, samt til afsnit
4.1. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring af
lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter der indsætte et nyt
stykke efter § 25, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 2, nr. 2, nedenfor.
Til nr.
2
Det foreslås med affattelsen af den nye
bestemmelse i Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 2, at en vælger efter
ansøgning kan afgive sin stemme på valgdagen på
et andet afstemningssted i sin bopælskommune end det,
vælgeren er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. lovens
§ 14, såfremt ændringen af afstemningssted er
begrundet i vælgerens handicap eller nedsatte
førlighed.
Forslaget henviser endvidere til den
foreslåede nye bestemmelse i folketingsvalglovens § 47
a, stk. 2-4, der finder tilsvarende anvendelse med de
ændringer, der følger af valgets karakter. Dog
fastsættes det, at ansøgning tidligst kan indgives 4
uger før valgdagen.
Der er således også hjemmel til i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i folketingsvalglovens
§ 47 a, stk. 4, at fastsætte særskilte regler for
Europa-Parlamentsvalg.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, vedr. forslaget til
folketingsvalglovens § 47 a samt til afsnit 4.1. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr.
1
Til §
53 a, stk. 1
Det foreslås med indføjelsen af
den nye bestemmelse i den kommunale og regionale valglovs § 53 a, stk. 1, at en vælger efter
ansøgning kan afgive sin stemme på valgdagen på
et andet afstemningssted i sin bopælskommune end det,
vælgeren er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. lovens
§ 8, såfremt ændringen af afstemningssted er
begrundet i vælgerens handicap eller nedsatte
førlighed.
For så vidt angår bestemmelsens
nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit
4.1. i de almindelige bemærkninger.
Til §
53 a, stk. 2
Det foreslås med indføjelsen af
den nye bestemmelse i den kommunale og regionale valglovs § 53 a, stk. 2, 1. pkt., at
ansøgning om at afgive stemme på et andet
afstemningssted i bopælskommunen skal indgives senest kl. 12
otte dage før valgdagen til kommunalbestyrelsen i
vælgerens bopælskommune. Kommunalbestyrelsen
træffer herefter afgørelse om, hvorvidt betingelsen
for at ændre afstemningssted er opfyldt.
Det foreslås i § 53 a, stk. 2, 2. pkt., at
ansøgning skal indgives forud for hvert valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd og tidligst kan indgives 4
uger før valgdagen.
Vælgeren skal således forud for
hvert valg til kommunalbestyrelser og regionsråd
ansøge om at blive overflyttet til et andet afstemningssted
i sin bopælskommune. Dette gælder uanset, om
vælgeren ved hvert valg anmoder om at blive overført
til det samme afstemningssted i bopælskommunen, og
begrundelsen for ændring af afstemningssted ved hvert valg er
den samme.
Bestemmelsen hjemler således ikke, at en
vælger kan ansøge om at blive overflyttet til et
bestemt valgsted ved alle fremtidige (kommunal- og
regional)valg.
For så vidt angår bestemmelsens
nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit
4.1. i de almindelige bemærkninger.
Til §
53 a, stk. 3
Det foreslås med bestemmelsen
udtrykkeligt fastsat, at kommunalbestyrelsen skal sørge for,
at en vælger, hvis ansøgning i henhold til
bestemmelsens stk. 1 er imødekommet, slettes fra valglisten
på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var
tilknyttet, og tilføjes valglisten på det
afstemningssted, som vælgeren er overført til.
Regler om, hvordan kommunen sletter hhv.
tilføjer en vælger, hvis ansøgning om
ændring af afstemningssted er imødekommet, vil blive
fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåedes bemyndigelsesbestemmelse i § 53 a, stk.
4.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 53 a, stk. 4 nedenfor og afsnit 4.1.7. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
53 a, stk. 4
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
økonomi og indenrigsministeren til at fastsætte
nærmere regler om ændring af afstemningssted efter
ansøgning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.
For så vidt angår bestemmelsens
nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit
4.1.7. i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Ændringen er af lovteknisk karakter. Ved
en ændring af den kommunale og regionale valglov
gennemført ved lov nr. 222 af 8. april 2008 (§ 3, nr.
1) blev en henvisning i § 60, stk. 3, der med
lovændringen blev § 60, stk. 4, til bestemmelsens stk. 1
ved en fejl ikke ændret til at være en henvisning til
stk. 2 i forbindelse med, at reglerne om brevstemmeafgivning i
boliger og boformer efter den sociale servicelov og
boliglovgivningen blev rykket fra § 60, stk. 1, til § 60,
stk. 2.
Ved den foreslåede bestemmelse
gennemføres derfor en ændring af henvisningen i §
60, stk. 4, 1. pkt., så den rettelig henviser til
bestemmelsens stk. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. marts 2014. Vælgere
vil således fra denne dato og i overensstemmelse med de
tidsfrister, der i øvrigt gælder herfor, kunne indgive
ansøgning om at ændre afstemningssted.
Loven finder anvendelse på
folketingsvalg, der udskrives den 1. marts 2014 eller senere. Loven
finder endvidere anvendelse på folkeafstemninger, hvis dato
statsministeren den 1. marts 2014 eller senere har bekendtgjort i
Statstidende, jf. folketingsvalglovens § 95.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 128 af 11. februar 2013, som
ændret ved lov nr. 158 af 20. februar 2013 og § 4 i lov
nr. 647 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 47. Valgret
udøves ved personligt fremmøde på
afstemningsstedet. Vælgeren skal inden stemmeafgivningen
aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort.
Valglisteføreren skal forlange, at vælgeren giver
oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i
øvrigt på forespørgsel give oplysning om sit
navn og sin bopæl. Hvis der er tvivl om en vælgers
identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved
fremlæggelse af dokumentation herfor. Derefter, og når
valglisteføreren har afmærket vælgerens navn
på valglisten, udleveres en stemmeseddel til
vælgeren. | | | | | 1. Efter §
47 indsættes: »§ 47
a. En vælger kan efter ansøgning afgive sin
stemme på valgdagen på et andet afstemningssted i
opstillingskredsen i sin bopælskommune end det,
vælgeren er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. §
18, såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i
vælgerens handicap eller nedsatte førlighed. Stk. 2.
Ansøgning om at afgive stemme på et andet
afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen skal
indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen til
kommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune. Hvis
otte dage før valgdagen er en lørdag eller
søndag eller anden helligdag, fremrykkes
ansøgningsfristen til den umiddelbart forudgående
hverdag, som ikke er en lørdag. Ansøgning skal
indgives forud for hvert valg til Folketinget og kan tidligst
indgives, når valget er udskrevet. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en vælger, hvis
ansøgning i henhold til stk. 1 er imødekommet,
slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren
oprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på
det afstemningssted, som vælgeren er overført
til. Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter
nærmere regler om ændring af afstemningssted efter
ansøgning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.« | | | | § 54.
Vælgere, der er indlagt på sygehus, kan brevstemme
på sygehuset. Stk. 2.
Vælgere, der bor eller opholder sig i følgende
boformer eller boliger, kan brevstemme i boformen eller
boligen: … Stk.
3. … Stk. 4.
Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende
førlighed ikke vil kunne møde frem på
afstemningsstedet, kan brevstemme i hjemmet, medmindre de har
mulighed for at stemme i en af de institutioner, boformer m.v., der
er nævnt i stk. 1. Anmodning om at brevstemme i hjemmet skal
indgives senest kl. 18 tolv dage før valgdagen. Hvis tolv
dage før valgdagen er en lørdag eller søndag,
forlænges fristen for at indgive anmodning om at brevstemme i
hjemmet til førstkommende mandag kl. 12. Kommunalbestyrelsen
kan fastsætte en senere frist for indgivelsen af anmodningen
om at brevstemme i hjemmet, dog senest næstsidste
søgnedag før valgdagen. Anmodningen skal indgives til
opholdskommunen. Stk.
5. … | | 2. I § 54, stk. 4, 1. pkt., ændres
»der er nævnt i stk. 1« til: »der er
nævnt i stk. 2«. | | | | § 99.
Afstemningen på afstemningsdagen finder sted i
overensstemmelse med reglerne i kapitel 7 for folketingsvalg, jf.
dog stk. 2 og 3. | | 3. I § 99, stk. 1, ændres »jf.
dog stk. 2 og 3.« til: »jf. dog stk. 2-4.« | Stk. 2. Ved
stemmeafgivningen sætter vælgere, der stemmer for
lovforslaget eller loven, et kryds ved ordet »Ja«
på stemmesedlen, mens vælgere, der stemmer imod,
sætter et kryds ved ordet »Nej«. Ved opslag i
stemmerummet skal der gives vælgerne vejledning herom. Stk. 3. Hvis der
samme dag afholdes afstemning om to eller flere lovforslag eller
love, skal der på hvert afstemningssted findes
særskilte stemmekasser til brug for hver afstemning.
Vælgeren skal modtage en stemmeseddel til hver afstemning.
Vælgeren skal tage samtlige stemmesedler med ind i
stemmerummet og efter stemmeafgivning lægge dem i de
pågældende stemmekasser. | | 4. I § 99 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
En vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme
på afstemningsdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune, end det, vælgeren er tilknyttet i
henhold til valglisten, jf. § 96, såfremt
ændringen af afstemningssted er begrundet i vælgerens
handicap eller nedsatte førlighed. § 47 a, stk. 2-4,
finder tilsvarende anvendelse med de ændringer, der
følger af afstemningens karakter. Ansøgning kan dog
tidligst indgives 4 uger før afstemningsdagen.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 11.
februar 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 25.
Afstemning på valgdagen finder sted efter reglerne i kapitel
7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der
følger af, at der ikke kan opstilles kandidater uden for
partierne, jf. dog stk. 2. | | 1. I § 25, stk. 1, indsættes efter
»stk. 2«: »og 3« | Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
om, at vælgere, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr.
2, ikke kan afgive stemme ved personligt fremmøde på
afstemningsstedet på valgdagen. Stk. 3. En
kandidat må ikke som valgstyrer eller tilforordnet
vælger yde hjælp til stemmeafgivning. | | 2. I § 25 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
En vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme
på valgdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune, end det, vælgeren er tilknyttet i
henhold til valglisten, jf. § 14, såfremt
ændringen af afstemningssted er begrundet i vælgerens
handicap eller nedsatte førlighed. § 47 a, stk. 2-4, i
lov om valg til Folketinget finder tilsvarende anvendelse med de
ændringer, der følger af valgets karakter.
Ansøgning kan dog tidligst indgives 4 uger før
valgdagen.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 127 af 11. februar 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 53. Valgret
udøves ved personligt fremmøde på
afstemningsstedet. Vælgeren skal inden stemmeafgivningen
aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort.
Valglisteføreren skal forlange, at vælgeren giver
oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i
øvrigt på forespørgsel give oplysning om sit
navn og sin bopæl. Hvis der er tvivl om en vælgers
identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved
fremlæggelse af dokumentation herfor. Derefter, og når
valglisteføreren har afmærket vælgerens navn
på valglisten, udleveres til vælgeren én
stemmeseddel til kommunalbestyrelsesvalget og én
stemmeseddel til regionsrådsvalget. | | | Stk. 2.
Såfremt en vælger kun ønsker at benytte den ene
af de udleverede stemmesedler, skal den stemmeseddel, der ikke
ønskes benyttet, tilbageleveres til den tilforordnede
vælger, der registrerer stemmesedlen som
tilbageleveret. | | | | | 1. Efter §
53 indsættes: | | | »§ 53
a. En vælger kan efter ansøgning afgive sin
stemme på valgdagen på et andet afstemningssted i sin
bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henhold
til valglisten, jf. § 8, såfremt ændringen af
afstemningssted er begrundet i vælgerens handicap eller
nedsatte førlighed. | | | Stk. 2.
Ansøgning om at afgive stemme på et andet
afstemningssted i bopælskommunen skal indgives senest kl. 12
otte dage før valgdagen til kommunalbestyrelsen i
vælgerens bopælskommune. Ansøgning skal indgives
forud for hvert valg til kommunalbestyrelser og regionsråd og
kan tidligst indgives 4 uger før valgdagen. | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en vælger, hvis
ansøgning i henhold til stk. 1 er imødekommet,
slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren
oprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på
det afstemningssted, som vælgeren er overført
til. | | | Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter
nærmere regler om ændring af afstemningssted efter
ansøgning for vælgere med handicap eller nedsat
førlighed.« | | | | § 60.
Vælgere, der er indlagt på sygehus, kan brevstemme
på sygehuset. Stk. 2.
Vælgere, der bor eller opholder sig i følgende
boformer eller boliger, kan brevstemme i boformen eller
boligen: … Stk.
3. … Stk. 4.
Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende
førlighed ikke vil kunne møde frem på
afstemningsstedet, kan brevstemme i hjemmet, medmindre de har
mulighed for at stemme i en af de institutioner, boformer m.v., der
er nævnt i stk. 1. Anmodning om at brevstemme i hjemmet skal
indgives senest kl. 18 torsdagen 12 dage før valgdagen.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en senere frist for
indgivelsen af anmodningen om at brevstemme i hjemmet, dog senest
lørdagen før valgdagen. Anmodningen skal indgives til
opholdskommunen. Anmodning kan tidligst indgives tirsdagen 4 uger
før valgdagen. Stk.
5. … | | 2. I § 60, stk. 4, 1. pkt., ændres
»der er nævnt i stk. 1« til: »der er
nævnt i stk. 2«. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2014. |
|