Skriftlig fremsættelse (13. november
2013)
Transportministeren (Pia Olsen Dyhr):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om letbane på Ring
3
(Lovforslag nr. L 65)
Lovforslaget er en opfølgning
på følgende aftaler indgået mellem Venstre, De
Konservative, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance: Aftale om En
grøn transportpolitik fra januar 2009, Aftale om Bedre
mobilitet af 26. november 2010 og Aftale om letbane i hovedstaden,
busser og cykler af 19. juni 2013. Med aftalerne er der politisk
opbakning til, at staten afsætter i alt 1.777 mio. kr. til
letbanen på Ring 3.
I marts 2013 offentliggjorde
Transportministeriet og Ringby-samarbejdet "Udredning om Letbane
på Ring 3" udarbejdet af Metroselskabet, og herefter blev der
den 20. juni 2013 indgået en principaftale mellem Staten ved
Transportministeriet, Region Hovedstaden og Lyngby-Taarbæk
Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune,
Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk
Kommune og Ishøj Kommune om anlæg og drift af en
letbane på Ring 3. Principaftalen danner således
udgangspunkt for lovforslaget og er vedlagt som bilag 1 til
lovforslaget.
Lovforslaget er en kombineret selskabs- og
projekteringslov.
Lovforslaget giver hjemmel til at oprette
Ring 3 Letbane I/S og fastsætter regler for
interessentskabets ledelse og formål, som er at projektere,
anlægge og drive en letbane på Ring 3. Det
fastlægges, at transportministeren udtræder af
interessentskabet, når letbanen tages i brug til
passagerdrift. Ring 3 Letbane I/S skal udbyde både
anlæg og drift af letbanen.
Lovforslaget giver hjemmel til, at det
nyoprettede interessentskab kan foretage projektering samt
gennemføre forberedende arbejder på letbanen på
Ring 3. De forberedende arbejder foreslås gennemført
parallelt med projekteringen med henblik på så vidt
muligt at fastholde den forudsatte tidsplan. De forberedende
arbejder vil bl.a. omfatte geotekniske undersøgelser,
opmålinger, forberedelse og igangsætning af
ledningsomlægninger samt de dertil knyttede midlertidige vej-
og trafikomlægninger, arkæologiske
forundersøgelser samt udarbejdelse af udbudsmateriale og
forberedelse af udbud af anlæg og drift af letbanen.
Desuden indebærer lovforslaget, at
der allerede i projekteringsfasen kan nedlægges byggelinjer
og forbud for at beskytte projektet mod potentielle fordyrelser.
Endvidere kan der efter anmodning fra ejere af ejendomme, der
berøres særligt indgribende af anlægget, i
særlige tilfælde foretages fremrykket ekspropriation
for at beskytte udsatte naboer i særlige situationer. Endelig
præciseres det, at gæsteprincippet finder anvendelse
allerede i projekteringsfasen.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
Metroselskabet I/S' direktion tillige skal være direktion i
Ring 3 Letbane I/S, indtil transportministeren udtræder af
Ring 3 Letbane I/S, og at Metroselskabet endvidere stiller de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for Ring 3 Letbane I/S, herunder til varetagelse af
alle administrations-, projekterings-, udbuds- og kontraktopgaver
vedrørende letbanen på Ring 3. Direktionen og
øvrige medarbejdere i Metroselskabet I/S bevarer sit
nuværende ansættelsesforhold til Metroselskabet I/S,
men i alle forhold vedrørende Ring 3 Letbane I/S refererer
direktionen i Ring 3 Letbane I/S til bestyrelsen i Ring 3 Letbane
I/S. Efter at transportministeren er udtrådt af Ring 3
Letbane I/S, kan den nye bestyrelse frit vælge, om den vil
fortsætte samarbejdet med Metroselskabet I/S.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.