Fremsat den 13. november 2013 af
transportministeren (Pia Olsen Dyhr)
Forslag
til
Lov om ændring af postloven
(Ændringer i vilkår for
varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens
anvendelsesområde, post til døren m.v.)
§ 1
I postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på befordring af adresserede pakker,
som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den
virksomhed, som befordrer pakken, og afsenderen, medmindre
befordring sker på grundlag af en individuel tilladelse, jf.
§ 14.«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
nyt pkt.:
»1. pkt. finder alene anvendelse på
postmodtagerens folkeregisteradresse.«.
3. § 15,
stk. 1, affattes således:
Ȥ
15. Transportministeren fastsætter i den individuelle
tilladelse, jf. § 14, vilkårene for opfyldelse af
befordringspligten, herunder:
1) fysiske
mål samt service- og kvalitetskrav for de befordringspligtige
forsendelser og udførelse af ekstern kvalitetsmåling
og offentliggørelse heraf,
2) hvilke dage der
skal foretages omdeling,
3) regler for
organisering af det landsdækkende net af postbetjeningssteder
og
4) regler for
postbetjeningen af øer samt begrænsninger i
postomdelingen.«.
4. I
§ 28 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, begået af en
virksomhed med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring,
jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede
forsendelser, straffes med bøde.«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning. | 2. | Udmøntning af
befordringspligten. | | 2.1.1. | Indholdet af den gældende
individuelle tilladelse til den befordringspligtige
postvirksomhed. | | 2.1.2. | Lovforslagets indhold. | 3. | Øvrige ændringer af
postloven. | | 3.1. | Præcisering vedrørende
postbefordring af pakker omfattet af en forudgående
aftale. | | 3.2. | Præcisering vedrørende
ordningen med »post til døren«. | | 3.3. | Straf for overtrædelse af postlovens
ordensmæssige bestemmelser for omdelingen. | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige. | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne. | 7. | Miljømæssige
konsekvenser. | 8. | Forholdet til EU-retten. | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer. | 10. | Sammenfattende skema. | | | | |
|
1.
Indledning
Postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010,
trådte i kraft den 1. januar 2011. Siden lovens vedtagelse er
det danske brevmarked faldet med 10-12 pct. om året som
følge af substitutionen fra fysiske breve til elektronisk
kommunikation.
For fortsat at kunne opretholde en postservice
i Danmark af høj kvalitet, som kan varetages på
kommercielle vilkår, er de oprindelige parter bag den
politiske aftale, som ligger til grund for postloven, den 26. juni
2013 - suppleret med Socialistisk Folkeparti - blevet enige om at
justere vilkårene for varetagelse af befordringspligten fra
2014. Den politiske tillægsaftale fremgår af bilag 2
til lovforslaget.
Som følge af aftalen er det
nødvendigt at foretage ændringer i affattelsen af
postlovens bemyndigelsesbestemmelse om det nærmere indhold og
omfang af befordringspligten.
Ved lovforslaget foreslås den
gældende bemyndigelse til transportministeren derfor
tydeliggjort med henblik på, at elementerne i den politiske
aftale fra 26. juni 2013 efterfølgende skal udmøntes
i den nye individuelle tilladelse til den befordringspligtige
postvirksomhed, som ministeren efter vedtagelsen af lovforslaget
administrativt skal udstede for perioden 2014-2016.
Samtidig vil ministeren ved den
foreslåede ændring af bestemmelsen administrativt kunne
udmønte fremtidige politiske aftaler inden for lovens rammer
uden fornyet forelæggelse for Folketinget.
I forbindelse med ændringen af
bestemmelsen om udmøntning af befordringspligtens indhold
lægges der endvidere op til at foretage ændringer og
præciseringer i et mindre antal øvrige bestemmelser i
postloven.
Transportministeren vil udpege Post Danmark
A/S som befordringspligtig postvirksomhed for perioden 2014-2016,
jf. postlovens § 14, stk.1.
2.
Udmøntning af befordringspligten
2.1.1
Indholdet af den gældende individuelle tilladelse til den
befordringspligtige postvirksomhed
Ved postloven blev Post Danmark A/S forudsat
udpeget som befordringspligtig postvirksomhed for perioden
2011-2013, og Trafikstyrelsen har med henblik herpå den 28.
marts 2011 udstedt en individuel tilladelse til Post Danmark A/S,
hvori indholdet og omfanget af Post Danmarks A/S' befordringspligt
fastlægges og beskrives nærmere.
Ved loven blev der i øvrigt ikke
foretaget nogen ændringer i befordringspligtens indhold eller
omfang i forhold til den dagældende lov om postbefordring.
Post Danmark A/S' hidtidige pligt som koncessioneret postvirksomhed
til at udføre landsdækkende omdeling af adresserede
breve, aviser, blade og kataloger m.v. på op til 2 kg og
pakker på op til 20 kg 6 dage om ugen (mandag til
lørdag, dog ikke omdeling af pakker om lørdagen) samt
gratis blindeforsendelser på op til 7 kg blev således
videreført uændret i postloven.
I medfør af postloven fastsætter
transportministeren (Trafikstyrelsen) regler om blandt andet
indholdet af befordringspligten, herunder antallet af
omdelingsdage, begrænsninger i postomdelingen, krav til
postbetjeningsnettet, service- og kvalitetskrav samt
udførelse af ekstern kvalitetsmåling og
offentliggørelse heraf. Dette er sket ved den individuelle
tilladelse af 28. marts 2011 til Post Danmark A/S.
Ifølge den individuelle tilladelse skal
B-brevet omdeles inden for 2-3 arbejdsdage, og i modsætning
til tidligere skal B-breve kunne indleveres til befordring i en
postkasse.
Desuden følger det af den individuelle
tilladelse, at Post Danmark A/S skal opretholde et
landsdækkende net af postbetjeningssteder, hvori geografiske
afstandskriterier og bysamfunds størrelse er anført
som dimensionerende for posthusnettet.
Det er således en betingelse, at der
skal være mindst ét postbetjeningssted i hver af
kommunerne fra før kommunalreformen i 2007, dvs. i henhold
til den kommunale inddeling pr. 31. december 2003.
I byer med over 5.000 indbyggere skal der
være mindst ét postbetjeningssted og en maksimal
afstand for brugerne på 5 km. I byer mellem 2.000 og 5.000
indbyggere, hvor der er et postbetjeningssted, kan Post Danmark A/S
ikke nedlægge betjeningsstedet, medmindre der etableres et
nyt betjeningssted i byen.
Postbetjeningssteder i mindre byer og
landdistrikter kan ikke nedlægges, hvis dette
indebærer, at brugerne dermed får forøget
afstanden til det nærmeste betjeningssted med mere end 10 km
(målt i luftlinje), medmindre nedlæggelsen af
betjeningsstedet er begrundet i forhold uden for Post Danmark A/S'
kontrol.
Såfremt Post Danmark A/S ønsker
at nedlægge et postbetjeningssted, skal de lokale
interessenter inddrages i form af høring m.m., forinden der
træffes beslutning om ændringer i
postbetjeningsnettet.
Muligheden for at begrænse
postomdelingen på særligt afsides eller
utilgængelige steder eller for øsamfund, hvortil der
ikke er normal forbindelse med færge eller båd, har
været til stede også i den forud for postloven
gældende postlovgivning. I overensstemmelse hermed har
befordringspligten i relation til en række danske
småøer med fra 1 til 10 fastboende husstande i en
længere årrække været begrænset,
således at beboerne som udgangspunkt har skullet afhente
postforsendelser på fastlandet mod en økonomisk
kompensation herfor.
2.1.2
Lovforslagets indhold
Transportministeren får med lovforslaget
bemyndigelse til at fastsætte vilkår over for Post
Danmark A/S, som udmønter indholdet af befordringspligten i
overensstemmelse med den politiske aftale af 26. juni 2013 samt
eventuelle efterfølgende justeringer som følge af den
indgåede aftale.
Aftalen vil komme til at indebære
følgende ændringer i den landsdækkende
befordringspligt:
En reduktion
af antal omdelingsdage, men 6-dages serviceuge
Transportministeren har i første omgang
til hensigt at give Post Danmark A/S mulighed for pr. 1. juni 2014
at iværksætte en reduceret omdelingsuge, men med
fastholdelse af en 6-dages serviceuge.
Skulle der senere opstå behov for en
yderligere reduktion i antallet af omdelingsdage (reduktion til 5
dage), kan transportministeren gøre dette administrativt,
men efter forudgående aftale med de politiske partier bag den
indgåede aftale af 26. juni 2013.
Justering af
serviceniveauet for B-breve
Transportministeren har til hensigt at
fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post
Danmark A/S, som medfører en justering af B-brevets
servicekrav fra 3 til 4 dage.
Fastholdelse
af principper for betjening af øsamfund
Post Danmark A/S og Trafikstyrelsen har i juni
2007 aftalt nærmere retningslinjer med principper for
postbetjeningen af øsamfund.
Transportministeren har til hensigt at
fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post
Danmark A/S, som betyder, at de aftalte principper for
postomdelingen til øsamfund videreføres ved
lovforslaget.
Betjeningssteder
I den tilladelse til den befordringspligtige
postvirksomhed, som skal være gældende for perioden
2014-2016, vil transportministeren udmønte principperne for
det landsdækkende net af betjeningssteder til indsamling og
udlevering af forsendelser.
3.
Øvrige foreslåede ændringer af postloven:
3.1
Præcisering vedrørende postbefordring af pakker
omfattet af en forudgående aftale
Efter postlovens ikrafttræden 1. januar
2011 har postforligskredsen den 4. april 2011 aftalt, at postloven
udmøntes således, at befordring af pakker fra
erhvervsafsendere til erhvervsmodtagere samt fra erhvervsafsendere
til private postmodtagere på baggrund af en kontrakt ikke
skulle være omfattet af postlovens tilladelseskrav.
Ved Trafikstyrelsens efterfølgende
bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring og
postvirksomheder er det i § 1, stk. 4, derfor fastsat, at
bekendtgørelsen ikke omfatter adresserede pakker, hvis
befordringen er omfattet af en kontrakt mellem
transportvirksomheden og afsenderen.
Transportministeriet er imidlertid blevet
opmærksom på, at der ikke er fornøden klar
hjemmel til at fastsætte disse regler. Det foreslås med
dette lovforslag, at det fastsættes i lovteksten, at loven
ikke finder anvendelse på befordring af adresserede pakker,
som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den
virksomhed, som befordrer pakkerne, og afsenderen, medmindre det
sker på grundlag af en individuel tilladelse.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
3.2
Præcisering vedrørende »post til
døren«
Det foreslås præciseret i
lovforslaget, at en kommunes afgørelse om, at postmodtagere,
som er ude af stand til selv at hente post i en brevkasse eller i
et brevkasseanlæg, skal have bragt adresserede forsendelser
direkte til døren, alene gælder for den
pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
3.3 Straf
for overtrædelse af postlovens ordensmæssige
bestemmelser for omdelingen
Der foreslås indført mulighed for
at strafpålægge overtrædelser af de
ordensmæssige bestemmelser om omdeling af adresserede og
uadresserede forsendelser.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget forventes ikke at få
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget forventes ikke at få
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Omorganiseringen af postbetjeningsstederne vil
generelt betyde, at der i forhold til i dag vil være nemmere
adgang til de grundlæggende posttjenester, idet antallet af
»postshops« øges. Til gengæld vil der
være noget længere til servicesteder, der også
tilbyder adgang til sjældent efterspurgte posttjenester.
Samlet set vil lovforslaget derfor ikke have administrative
konsekvenser af betydning.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Borgerne vil få nemmere adgang til de
grundlæggende posttjenester. Til gengæld vil der blive
noget længere til servicesteder, der også tilbyder
sjældent efterspurgte posttjenester.
Samlet set vil lovforslaget ikke have
administrative konsekvenser af betydning for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring til følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
3F, AE (Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd), Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, Bladkompagniet A/S, Coop Danmark A/S, Danmarks
Rederiforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Danske
Fragtmænd, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk
Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Standard, Danske Bank A/S,
Danske Lokalaviser - Provinsens Distriktsblade, Danske Medier,
Danske Regioner, Danske Specialmedier, Danske Speditører
(DASP), Det Centrale Handicapråd, DI (Dansk Industri),
Distributionsservice A/S, DSK (De Samvirkende
Købmænd), DTL (Dansk Transport og Logistik), FDIH
(Foreningen for Distance- og Internethandel), Finansrådet, FK
Distribution A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, GLS
Denmark A/S, HK/Post & Kommunikation,
Håndværksrådet, International Transport Danmark
(ITD), KL (Kommunernes Landsforening), Kreativitet &
Kommunikation, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, LO (Landsorganisationen i Danmark), Post
Danmark A/S, Realkreditrådet, Offentligt Ansattes
Organisationer, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Specialmedierne, UGEAVISERNE, ÆldreSagen.
| 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Kortere afstand til betjeningssteder | Længere afstand for så vidt
angår specielle posttjenester | Administrative konsekvenser for
borgerne | Kortere afstand til betjeningssteder | Længere afstand for så vidt
angår specielle posttjenester | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med det nye stk. 3
i § 2 foreslås, at befordring af adresserede pakker
falder uden for postlovens tilladelseskrav, hvis befordringen er
omfattet af en forudgående aftale mellem den virksomhed, som
varetager befordringen, og afsenderen.
Det foreslås derfor at indsætte et
nyt stykke i bestemmelsen, således at der i loven bliver klar
hjemmel til afgrænsningen af disse pakker fra
anvendelsesområdet i § 2, stk. 1, for
erhvervsmæssig postbefordring, som i medfør af
postlovens § 3, stk. 1, kræver en tilladelse af
transportministeren.
Det bemærkes, at det er en
forudsætning for, at pakkebefordringen falder uden for
postlovens tilladelseskrav, at der skal være tale om en
aftale med afsenderen, som omfatter befordring af flere pakker, og
aftalen skal være indgået forud for befordringen.
Forslaget er møntet dels på befordring af pakker fra
erhvervsafsendere til erhvervsmodtagere samt på
internethandelen, hvor erhvervsafsendere har indgået en fast
aftale med en transportvirksomhed eller en postvirksomhed om
afhentning og udbringning af afsenderens produkter og ydelser til
forbrugerne (privatmodtagere).
Forslaget indebærer, at post-,
kurér-, transport- eller andre virksomheder frit og uden
tilladelse hertil efter postloven kan afhente og derefter befordre
adresserede pakker på op til 20 kg fra en afsender til
både erhvervs- og privatmodtagere, hvis der forud herfor er
indgået en aftale med afsenderen om den samlede befordring af
disse pakker. Sådanne pakker vil med undtagelse af Post
Danmark A/S' befordring af pakker fra erhvervsafsendere til
forbrugere, som fortsat vil være omfattet af
befordringspligten, jf. lovens § 14, derfor falde uden for
lovens øvrige regler, herunder eksempelvis
afleveringsreglerne i § 7, reglerne om posthemmelighed, jf.
§§ 11 og 12, eller betalings-, tilsyns- eller
klagereglerne i §§ 23 - 26.
Forslaget indebærer således, at
privatmodtagere ikke har mulighed for at klage til Trafikstyrelsen
over virksomheders omdeling af sådanne pakker, medmindre der
er tale om den befordringspligtige postvirksomhed. Forbrugerne vil
dog være omfattet af de almindelige regler om
forbrugerbeskyttelse, herunder klageadgang til
Forbrugerombudsmanden.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr.
2
Det foreslås i § 9, stk. 1, at kommunens
afgørelse om at kunne få afleveret forsendelser
direkte til boligen udelukkende gælder for den
pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.
I medfør af postlovens § 9 har
postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i
brevkassen eller brevkasseanlægget, efter afgørelse
fra de pågældendes kommune krav på at få
adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen (»post
til døren«). Forpligtelsen gælder for alle
postvirksomheder, som omdeler adresserede forsendelser.
Ordningen om »post til
døren« er uafhængig af postmodtagerens alder
eller boligtype. Ordningen tilgodeser således også
personer, som anvender et fritidshus som helårsbolig og
dermed er tilmeldt folkeregisteret på den
pågældende adresse.
På landsplan er ca. 23.000 personer p.t.
tilmeldt ordningen om »post til døren«, som
administreres af Post Danmark A/S på den samlede postbranches
vegne.
Der har efter lovens ikrafttræden
været eksempler på, at postmodtagere med en sådan
bevilling har ment at have et retskrav på at få
»post til døren« overalt, dvs. også under
midlertidige ophold uden for hjemmet, såsom i et
fritidshus.
Ved ansøgning fra en postmodtager om at
få bevilget post til døren vil kommunen skulle
behandle og oplyse sagen i overensstemmelse med de
forvaltningsretlige principper, men kommunen vil ofte i forvejen
have kendskab til ansøgeren i forbindelse med kommunens
behandling af ansøgninger om hjælp efter serviceloven,
hvor det kan være påkrævet med en visitation af
den pågældende borger, herunder besigtigelse af
boligen.
Med forslaget sikres det, at en meddelt
bevilling af »post til døren« alene omfatter
postmodtagerens faste bopæl, dvs. vedkommendes
folkeregisteradresse, som kommunen i forvejen vil have kendskab til
eller mulighed for nemt at skaffe sig kendskab til. Postmodtageren
bør derimod ikke have nogen forventning om, at kommunen som
led i sin sagsbehandling derudover ligeledes vil skulle tage
stilling til afleveringsforholdene i for eksempel et fritidshus,
uanset om fritidshuset befinder sig i kommunen eller ej, eller tage
højde for postmodtagerens eventuelle kortvarige ophold hos
et familiemedlem. Administrative hensyn hos Post Danmark A/S taler
derudover imod, at en postmodtager, der har opnået bevilling
om »post til døren«, kan være registreret
med flere adresser på samme tid.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr.
3
I § 15, stk.
1, foreslås, at transportministeren som hidtil over
for den befordringspligtige postvirksomhed kan fastsætte
nærmere regler og krav til de fysiske mål for breve og
pakker omfattet af befordringspligten, således at
målene svarer til de internationalt fastsatte mål
ifølge Universal Postal Union (UPU) og øvrige
internationale aftaler, samt fastsætte regler om service- og
kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser og
udførelse af ekstern kvalitetsmåling og
offentliggørelse heraf.
Endvidere foreslås, at
transportministeren i den individuelle tilladelse til Post Danmark
A/S skal kunne fastsætte vilkår for det øvrige
indhold af befordringspligten. Det foreslås således, at
transportministeren kan fastsætte, hvilke dage der skal
foretages omdeling. Endelig foreslås det, at
transportministeren skal kunne fastsætte krav til
postbetjeningsnettet, regler for postbetjeningen af øer samt
indføre begrænsninger i postomdelingen.
Transportministeren får således
med lovforslaget bemyndigelse til administrativt at fastsætte
vilkår for opfyldelse af befordringspligten i
overensstemmelse med de politiske aftaler, der indgås
herom.
Aktuelt betyder det, at der efter
lovforslagets vedtagelse vil blive udstedt en ny individuel
tilladelse til Post Danmark A/S som befordringspligtig
postvirksomhed gældende for perioden 2014-2016. Den nye
individuelle tilladelse udstedes næste gang med vilkår
med nedenstående indhold.
Servicekravene til A- og B-breve vil blive
ændret.
Det er således hensigten at
fastsætte vilkår, som betyder, at Post Danmark A/S fra
den 1. juni 2014 kan indføre en reduceret omdelingsuge,
hvorefter dagblade omdeles dagligt mandag til lørdag (begge
dage inkl. ), pakker omdeles mandag til fredag (begge dage inkl. ),
A-breve afsendt lørdag/søndag til erhvervsmodtagere,
herunder landbrug, omdeles mandag, mens A-breve afsendt
lørdag/søndag til private og til fritidshuse omdeles
tirsdag frem for som i dag om mandagen.
Den eneste ændring i Post Danmark A/S'
omdeling i forhold til i dag vil derfor være, at A-breve til
private modtagere ikke længere skal omdeles om mandagen. For
at det alligevel skal være muligt at få et brev omdelt
til en privat modtager på mandage, vil Post Danmark A/S
tilbyde et nyt produkt - et »mandagsbrev« - hvor brevet
omdeles i forbindelse med pakkeomdelingen, således at det
sikres omdelt på denne ugedag omend til en højere pris
end et almindeligt A-brev. Post Danmark A/S forventer, at prisen
på et sådant mandagsbrev vil ligge på maksimalt
50 kr.
Endvidere er det hensigten at fastsætte
vilkår, som betyder, at B-brevets servicekrav ændres
fra 3 til 4 dage. Ændringen vil give Post Danmark A/S
mulighed for at tilrettelægge sin omdeling i to gange to
omdelingsperioder, som giver en meget effektiv omdeling og
høj besøgsfrekvens. Denne
driftstilrettelæggelse vil kunne holde omkostningsniveauet
lavere.
For indenlandske adresserede pakker er
servicekravet fortsat dag-til-dag befordring mandag til fredag
mellem alle byer, undtagen til Bornholm, hvor en ekstra dag
må påregnes. Post Danmark A/S kan undlade omdeling af
forsendelser grundlovsdag og juleaftensdag.
Kravene til organiseringen af Post Danmark
A/S' landsdækkende net af postbetjeningssteder vil som en
følge af lovforslaget blive fastlagt i overensstemmelse med
følgende principper:
Det er Post Danmark A/S'
målsætning, at der etableres op imod 700
betjeningssteder, der tilbyder grundlæggende postydelser
(postshops, hvor der er mulighed for at kunne sende og modtage
breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede forsendelser og
værdiforsendelser, samt købe frimærker).
Samtidig sker der en reduktion i antallet af egendrevne posthuse og
postbutikker til ca. 200. Disse betjeningssteder med fuld service
tilbyder alle postydelser.
Betjeningsstederne placeres efter kundernes
behov, dvs. ud fra en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer -
supermarkeder, købmænd og andre butikker i
detailhandelen. Tilsvarende vil betjeningssteder med fuld service
blive placeret, hvor der er efterspørgsel efter alle
postydelser. Et yderligere antal fuld service betjeningssteder
placeres, så der sikres en geografisk spredning. Hertil
kommer »Pakkeposten«, som er automater, hvor kunderne
på alle tider af døgnet kan sende og afhente pakker og
afhente anbefalede forsendelser og værdiforsendelser samt
erhvervsindleveringer, hvor der kan ske indlevering af
større partier post typisk i forbindelse med
sortercentre.
Post Danmark A/S' målsætning
indebærer, at antallet af servicesteder øges fra ca.
1.000 til 1.180.
Principperne for betjeningsstederne tages op
til revision i 2016 med henblik på at vurdere, hvorvidt der
er behov for at foretage justeringer set i lyset af borgeres og
erhvervslivs benyttelse af postbetjeningsnettet.
Post Danmark A/S har i dag betjeningssteder
med fuld service på 14 øer. På øer uden
fast broforbindelse, som er selvstændige kommuner, bibeholdes
fuld servicebetjeningssteder. Desuden bibeholdes et fuld
servicebetjeningssted på Fur, Anholt, Orø,
Sejerø og Fejø, forudsat det er muligt at finde
egnede samarbejdspartnere.
På øvrige øer skal Post
Danmark A/S bevare disse betjeningssteder som betjeningssteder, der
tilbyder grundlæggende postydelser (postshops med mulighed
for afsendelse og modtagelse af breve og pakker, herunder
afhentning af anbefalede forsendelser og værdiforsendelser,
samt frimærkekøb). Denne forpligtelse gælder,
medmindre det bliver umuligt at bevare betjeningsstedet på
grund af et åbenbart urimelig lavt antal ekspeditioner, eller
det ikke længere er muligt at finde en egnet
samarbejdspartner på øen.
Den bestående mulighed for at
begrænse postomdelingen til enkelte modtagere eller grupper
af modtagere i visse områder, eksempelvis særligt
afsides eller utilgængelige steder eller øsamfund,
hvortil der ikke er normal forbindelse med færge eller
båd, fastholdes ved lovforslaget.
Transportministeren har således til
hensigt at fastsætte vilkår i den individuelle
tilladelse til Post Danmark A/S, som udmønter de
retningslinjer med principper for postbefordringen til de små
øsamfund, der er aftalt mellem Post Danmark A/S og
Trafikstyrelsen i juni 2007.
Det indebærer, at øsamfund
fortsat skal betjenes efter følgende generelle
principper:
Ved øer uden helårsbeboelse
hentes posten i land af modtager, og der ydes ikke nogen
betaling.
? Ved øer
med 1-10 fastboende (helårs) husstande leveres posten
på fastlandet og hentes af beboerne selv. Der ydes en
betaling pr. husstand på 3.000 kr. årligt (2007-niveau
- pristalsreguleret). Beboerne skal være tilmeldt
folkeregisteret på den pågældende adresse.
? For øer
med 11-1.000 fastboende husstande befordres posten til øen -
forudsat at der er offentlig sejlads til den pågældende
ø - og der etableres en konkret omdelingsordning enten ved
Post Danmark A/S selv, ved hjælp af en eller flere
kontraktansatte beboere, eller der opsættes et
brevkasseanlæg ved færgelejet på øen.
Hvis der på en ø er flere end
1.000 fastboende husstande - og offentlig sejlads - befordres
posten til øen, hvor den omdeles af Post Danmark selv
på samme vis som den postbefordring, der gælder for
resten af landet.
Transportministeren får med lovforslaget
endvidere bemyndigelse til administrativt at fastsætte
vilkår i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S,
som betyder, at følgende fremover skal indgå i de
førnævnte principper:
Ved øer med 1-10 fastboende husstande
og med daglig offentlig sejlads kan posten leveres til et
brevkasseanlæg, der placeres ved færgelejet på
øen, såfremt:
? Der er et
ønske fra de fastboende beboere på øen om at
få posten sejlet til øen.
?
Brevkasseanlægget betales af beboerne.
? Betalingen
på 3.000 kr. årligt (2007- niveau - pristalsreguleret)
pr. husstand for afhentning af post på fastlandet bortfalder
i tilfælde af, at posten leveres til øen.
? Post Danmark A/S'
samlede betaling for, at posten leveres til øen, ikke
overstiger den betaling, som de fastboende husstande ville modtage,
hvis de selv afhentede posten på fastlandet (dvs. Post
Danmark A/S' maksimale betaling vil være antal husstande
gange 3.000 kr. årligt (2007-niveau -
pristalsreguleret)).
Det er hensigten, at de nuværende
kvalitetskrav i Post Danmark A/S' individuelle tilladelse vil blive
videreført i den tilladelse, som skal afløse den
nugældende tilladelse om varetagelsen af den
landsdækkende befordringspligt, og som vil skulle gælde
for perioden 2014-2016.
For indenlandske adresserede breve og pakker
vil kvalitetskravet således fortsat være, at 93 pct. af
disse skal være omdelt i overensstemmelse med
servicekravet.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil transportministeren fremover
administrativt kunne udmønte nye politiske aftaler om
opfyldelse af befordringspligten, forudsat at denne
udmøntning kan holdes inden for loven rammer.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 1 og 2.
Til nr.
4
Det foreslås med bestemmelsen, at
postvirksomheder eller distributionsvirksomheder, som
tilsidesætter de ordensmæssige krav til korrekt
aflevering af forsendelser, vil kunne straffes med bøde.
Postlovens § 28 indeholder lovens
strafbestemmelser. Det er ikke i medfør af den
gældende strafbestemmelse muligt at sanktionere
overtrædelse af de ordensmæssige krav til korrekt
aflevering af forsendelser f.eks. ved aflevering af et brev eller
en pakke på en dørmåtte, uden at der foreligger
en aftale herom, eller hvis der efterlades reklamebundter på
havegangen, i en opgang eller lignende steder.
Postlovens § 7, stk. 1 og 2,
fastlægger de ordensmæssige krav til aflevering af
både adresserede og uadresserede forsendelser. Sådanne
forsendelser må således ikke - udover til adressaten
eller til en person i adressatens husstand - afleveres andre steder
end i adressatens brevkasse, brevkasseanlæg, brevindkast,
postboks eller andre med modtager aftalte afleveringssteder (som
for eksempel Post Danmark A/S' Modtagerflex-ordning eller
Pakkeposten). Adresserede forsendelser må derudover alene
udleveres til den, der har fået fuldmagt til at modtage
forsendelsen.
De ordensmæssige krav i postlovens
§ 7, stk. 1 og 2, kan ifølge lovforslaget dog ikke
gøres gældende over for en virksomhed, der omdeler
adresserede pakker, som er omfattet af en forudgående aftale
mellem virksomheden og afsenderen, eftersom omdeling af disse
pakker ikke kræver tilladelse efter postloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Ved en uadresseret forsendelse forstås
enhver forsendelse, som ikke af afsender er forsynet med både
navn og adresse på modtager.
Med bestemmelsen vil postvirksomheder og
distributionsvirksomheder kunne pålægges
bødestraf for overtrædelse af disse krav.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3 samt til de specielle
bemærkninger til lovforslaget § 1, nr. 1, om omdeling af
pakker, omfattet af en forudgående aftale mellem virksomheden
og afsenderen.
Til § 2
Det foreslås, at de foreslåede
ændringer træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I postloven, lov nr. 1536 af 21. december
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 2. Loven
finder anvendelse på erhvervsmæssig postbefordring og
erhvervsmæssig omdeling af uadresserede forsendelser og
på vilkår for borgeres og virksomheders benyttelse af
posttjenester. Stk. 2. Ved
erhvervsmæssig postbefordring forstås i denne lov
erhvervsmæssig indsamling, erhvervsmæssig sortering
eller erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser
på op til 20 kg, herunder forsendelser til og fra
udlandet. Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder,
som udøver erhvervsmæssig omdeling af
individualiserede, uadresserede forsendelser, helt eller delvis kan
omfattes af lovens regler vedrørende virksomheder, som
udøver erhvervsmæssig postbefordring. | | 1. I § 2 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse på befordring af adresserede
pakker, som befordres i henhold til en forudgående aftale
mellem den virksomhed, som befordrer pakken, og afsenderen,
medmindre befordring sker på grundlag af en individuel
tilladelse, jf. § 14.«. Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 9.
Postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i
brevkassen eller brevkasseanlægget, har efter
afgørelse fra de pågældendes kommune krav
på at få adresserede forsendelser afleveret direkte til
boligen. Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
levering af forsendelser direkte til boligen. Endvidere udarbejder
transportministeren en vejledning herom. | | 2. I § 9, stk. 1, indsættes som nyt
pkt.: »1. pkt. finder alene anvendelse
på postmodtagerens folkeregisteradresse.«. | | | | § 15.
Transportministeren fastsætter regler om fysiske mål
for de forsendelser, der er nævnt i § 14, samt det
øvrige indhold af befordringspligten, herunder antallet af
omdelingsdage, begrænsninger i postomdelingen, krav til
postbetjeningsnettet, service- og kvalitetskrav samt
udførelse af ekstern kvalitetsmåling og
offentliggørelse heraf. Stk. 2. Den
befordringspligtige postvirksomhed skal for de posttjenester, som
er omfattet af § 14, stk. 3, nr. 1-5, anvende takster, som er
omkostningsægte, gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Stk. 3. Den
befordringspligtige postvirksomhed skal anvende landsdækkende
enhedstakster for breve og pakker, som indleveres til befordring
som enkeltforsendelse. Stk. 4.
Transportministeren godkender takstfastsættelsen for
indenlandske, frimærkefrankerede B-breve på op til
50 g, der sendes som enkeltforsendelse. Stk. 5.
Transportministeren kan i tilladelsen til den befordringspligtige
postvirksomhed, jf. § 14, stk. 1, fastsætte regler
om: 1) at den befordringspligtige
postvirksomhed skal overholde beslutninger fra Universal Postal
Union (UPU) og internationale aftaler, herunder vedtagne standarder
på postområdet samt, 2) betaling af en bod for manglende
opfyldelse af tilladelsen, herunder manglende opfyldelse af
kvalitetskrav. | | 3. § 15,
stk. 1, affattes således: »§
15. Transportministeren
fastsætter i den individuelle tilladelse, jf. § 14,
vilkårene for opfyldelse af befordringspligten,
herunder: 1) fysiske mål samt service- og
kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser og
udførelse af ekstern kvalitetsmåling og
offentliggørelse heraf, 2) hvilke dage der skal foretages
omdeling, 3) regler for organisering af det
landsdækkende net af postbetjeningssteder og 4) regler for postbetjeningen af
øer samt begrænsninger i postomdelingen.«. | | | | § 28.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk.
1, § 8, stk. 1-3, § 9, stk. 1, § 11, § 12,
§ 13, stk. 3-5, § 16, § 19 og § 24. Stk. 2. Den, der
udøver postbefordring uden tilladelse efter § 3, stk.
1, straffes med bøde. | | 4. I § 28 indsættes som nyt
stykke: »Stk. 3.
Overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, begået af en
virksomhed med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring,
jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede
forsendelser, straffes med bøde.«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende. | | | |
|
Bilag 2
Tillæg til aftale af
27. maj 2010 om sikring af befordringspligten på et
liberaliseret postmarked
26. juni
2013
Regeringen (Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti er enige om at ændre postloven
(nr. 1536 af 21. december 2010), så varetagelsen af den
landsdækkende befordringspligt sikres i lyset af udviklingen
på brevmarkedet.
Siden 2010 er brevmarkedet yderligere faldet
med 10 -12 pct. om året som følge af substitutionen
fra fysiske breve til elektronisk kommunikation. Faldet har
været større, end det var forventet i forbindelse med
indgåelse af aftalen fra 2010 selv i »worst case«
scenariet. Analyser viser, at faldet i brevmængden vil
fortsætte i de kommende år for da ifølge Post
Danmark at stabilisere sig.
Ekspedition af giroindbetalinger, som
tidligere har været det bærende element i
økonomien i filialnettets posthuse og postbutikker, er i dag
næsten faldet bort. De serviceydelser, der nu mest
efterspørges i filialnettet, er grundlæggende
postydelser, såsom at sende og afhente breve og pakker samt
købe frimærker.
Denne udvikling afspejles negativt i Post
Danmarks økonomi, hvor resultatet for 2012 blev minus 124
mio. kr., et væsentligt forringet resultat set i forhold til
2011. For at skabe en holdbar økonomi er det
nødvendigt, at Post Danmark de kommende år forbedrer
sit årsresultat med mindst 800 mio. kr. primært gennem
reducerede omkostninger. Der skal samtidig ske en tilpasning af det
postale serviceudbud til den faktiske efterspørgsel.
For fortsat at kunne opretholde en postservice
af høj kvalitet, som kan varetages på kommercielle
vilkår, er parterne enige om at justere vilkårene for
varetagelse af befordringspligten fra 2014 på følgende
områder:
Udpegning af
befordringspligtig virksomhed
Post Danmark pålægges
befordringspligt for perioden 2014-2016. Parterne mødes i
2015 for at drøfte rammerne for varetagelsen af
befordringspligten efter 2016.
Befordringspligtens omfang
Post Danmark vil som befordringspligtig
virksomhed fortsat være forpligtet til i hele landet at
befordre adresserede breve m.v. op til 2 kg, pakker op til 20 kg
(dog ikke omdeling lørdag) samt gratis blindeforsendelser op
til 7 kg.
Reduktion af
antal omdelingsdage, men 6-dages serviceuge
Parterne er enige om, at der skal gives Post
Danmark mulighed for pr. 1. juni 2014 at iværksætte en
reduceret omdelingsuge, men med 6-dages serviceuge.
Det indebærer følgende:
- Dagblade og
pakker omdeles som i dag, dvs. pakker dagligt mandag - fredag
(begge dage inkl. ), dagblade dagligt mandag - lørdag (begge
dage inkl. ).
- A-breve afsendt
lørdag/søndag til erhvervsmodtagere, herunder
landbrug, omdeles som i dag, dvs. mandag.
- A-breve afsendt
lørdag/søndag til private og til fritidshuse omdeles
tirsdag frem for som i dag om mandagen.
Den eneste ændring i forhold til i dag
er således, at Post Danmark ikke omdeler A-breve til private
modtagere om mandagen. For at det alligevel skal være muligt
at få et brev omdelt til en privat modtager på mandage,
vil Post Danmark tilbyde et nyt produkt - et
»mandagsbrev« - hvor brevet sikres omdelt på
denne ugedag, om end til en højere pris end et A-brev. Det
forventes, at prisen på et mandagsbrev vil ligge på
maksimalt 50 kr.
Hvis Post Danmarks økonomi gennem et
fortsat fald i brevmængderne yderligere forværres, kan
det komme på tale at ændre omdelingsfrekvensen til en
egentlig 5 dages uge. Dette kan dog ikke ske uden en
forudgående drøftelse i postforligskredsen.
Justering af
serviceniveauet for B-breve:
Post Danmarks produktions- og
distributionssystem bygger på konsolidering af så mange
forsendelser som muligt pr. aflevering hos modtagerkunderne. Dvs.,
at postbuddet har så mange forsendelser med til den enkelte
husstand som muligt, således at indtægterne fra de
omdelte forsendelser samlet set overstiger udgifterne ved det
enkelte besøg.
En justering af B-brevets servicekrav fra 3
til 4 dage vil give mulighed for at tilrettelægge omdelingen
i to gange to omdelingsperioder, som giver en meget effektiv
omdeling og høj besøgsfrekvens. Denne
driftstilrettelæggelse vil kunne holde omkostningsniveaet
lavere.
Fastholdelse
af principper for betjening af øsamfund
De særlige regler for postomdelingen til
øsamfund videreføres. Det indebærer, at
øsamfund fortsat betjenes efter følgende
principper:
- Ved øer
uden helårsbeboelse hentes posten i land af modtager, og der
ydes ikke nogen betaling.
- Ved øer
med 1-10 fastboende (helårs) husstande leveres posten
på fastlandet og hentes af beboerne selv. Der ydes en
betaling pr. husstand på 3.000 kr. årligt (2007-niveau
- pristalsreguleret). Beboerne skal være tilmeldt
folkeregisteret på den pågældende adresse.
- For øer
med 11-1.000 fastboende husstande befordres posten til øen -
forudsat at der er offentlig sejlads til den pågældende
ø - der etableres en konkret omdelingsordning enten ved Post
Danmark selv, ved hjælp af en eller flere kontraktansatte
beboere, eller der opsættes et brevkasseanlæg ved
færgelejet på øen.
Hvis der på en ø er flere end
1.000 fastboende husstande - og offentlig sejlads - befordres
posten til øen, hvor den omdeles af Post Danmark selv
på samme vis som den postbefordring, der gælder for
resten af landet.
Parterne er enige om, at følgende
fremover skal indgå i de førnævnte
principper:
?
- Ved øer
med 1-10 fastboende husstande og med daglig offentlig sejlads, kan
posten leveres til et brevkasseanlæg, der placeres ved
færgelejet på øen, såfremt:
- Der er et
ønske fra de fastboende beboere på øen om at
få posten sejlet til øen.
-
Brevkasseanlægget betales af beboerne.
- Betalingen
på 3.000 kr. årligt (2007- niveau- pristalsreguleret)
pr. husstand for afhentning af post på fastlandet bortfalder
i tilfælde af, at posten leveres til øen.
- Post Danmarks
samlede betaling for at posten leveres til øen ikke
overstiger den betaling, som de fastboende husstande ville modtage,
hvis de selv afhentede posten på fastlandet (dvs. Post
Danmarks maksimale betaling vil være antal husstande gange
3.000 kr. årligt (2007 niveau-pristalsreguleret)).
Betjeningssteder:
Det landsdækkende net af
betjeningssteder indrettes efter følgende principper:
Det er Post Danmarks målsætning,
at der etableres op imod 700 postshop, som er et betjeningssted,
der tilbyder grundlæggende postydelser (at kunne sende og
modtage breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede- og
værdiforsendelser, samt købe frimærker).
Samtidig sker der en reduktion i antallet af
egendrevne posthuse og postbutikker til ca. 200. Disse
betjeningssteder med fuld service tilbyder alle postydelser.
Denne målsætning er baseret
på virksomhedens forventninger til postkundernes anvendelse
af nettet af betjeningssteder i de kommende år, dvs., hvor
mange ekspeditioner vil der blive foretaget i postshops, posthuse
og postbutikker.
Hvis der sker væsentlige ændringer
i grundlaget for Post Danmarks målsætning,
således at virksomhedens forventninger ikke kan indfries, kan
der opstå behov for en mindskelse i antallet af
betjeningssteder. Forligskredsen mødes i givet fald til en
drøftelse herom.
Betjeningsstederne placeres efter kundernes
behov, dvs. ud fra en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer -
supermarkeder, købmænd og andre butikker i
detailhandelen. Tilsvarende vil betjeningssteder med fuld service
blive placeret, hvor der er efterspørgsel efter alle
postydelser. Et yderligere antal fuld service betjeningssteder
placeres, så der sikres en geografisk spredning.
Hertil kommer Døgnposten automater,
hvor kunderne på alle tider af døgnet kan sende og
afhente pakker og afhente anbefalede forsendelser og
værdiforsendelser samt erhvervsindleveringer, hvor der kan
ske indlevering af større partier post typisk i forbindelse
med sortercentre. Post Danmarks målsætning
indebærer, at antallet af servicesteder øges fra ca.
1.000 til 1.180.
Som opfølgning rapporterer Post Danmark
årligt til Trafikstyrelsen om udviklingen i nettet af
betjeningssteder.
Principperne for betjeningsstederne tages i
alle tilfælde op til revision i 2016 med henblik på at
vurdere, om der er behov for at foretage justeringer, set i lyset
af borgeres og erhvervslivs benyttelse af postbetjeningsnettet.
Post Danmark har i dag betjeningssteder med
fuld service på 14 øer. På øer uden fast
broforbindelse, som er selvstændige kommuner, bibeholdes fuld
service betjeningssteder. Desuden bibeholdes et fuld service
betjeningssted på Fur, Anholt, Orø, Sejerø og
Fejø, forudsat det er muligt at finde egnede
samarbejdspartnere.
På øvrige øer skal Post
Danmark bevare disse betjeningssteder som postshops, dvs. med
afsendelse og modtagelse af breve og pakker, herunder afhentning af
anbefalede- og værdiforsendelser. Denne forpligtelse
gælder, med mindre det bliver umuligt at bevare
betjeningsstedet på grund af et åbenbart urimelig lavt
antal ekspeditioner, eller det ikke længere er muligt at
finde en egnet samarbejdspartner på øen.
Konsekvenser
for Post Danmark
Post Danmark har indenfor den gældende
postlov fra 2010 iværksat en række tiltag, som skal
bidrage til at reducere virksomhedens omkostninger.
Der er således i forlængelse af en
pilottest ultimo 2012 gennemført en tilpasning af
postkassenettet og arbejdsgangene for tømning af postkasser.
Desuden har Post Danmark ønsket at effektivisere sine
processer. I den forbindelse er der pr. 1. januar 2013 sket nogle
serviceændringer, herunder ændring af sidste
afleveringstidspunkt i omdelingen fra kl. 14.30 til 16.00. Endelig
har Post Danmark for at opretholde sin konkurrencekraft pr. 1.
april 2013 indført differentierede/omkostningsbestemte
priser for omdeling af dagblade.
Med nærværende aftale opnår
Post Danmark en forbedring i rammevilkårene, så
varetagelsen af den landsdækkende befordringspligt sikres
frem til og med 2016 i lyset af det fortsatte fald i såvel
brevmængder som de finansielle serviceydelser på
postbetjeningsstederne.
Opfølgning
Parterne er enige om at mødes i 2015
med henblik på at drøfte rammerne for varetagelsen af
befordringspligten efter 2016.
Forligskredsen modtager et oplæg om en
forbedret konkurrencemulighed for andre postvirksomheder på
brev- og pakkeområdet. Oplægget skal leveres og
være klar til politisk behandling forud for evalueringen i
2016.