Skriftlig fremsættelse (6. november
2013)
Skatteministeren (Holger K.: Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
pensionsafkastbeskatningsloven,
pensionsbeskatningsloven, kildeskatteloven og
arbejdsmarkedsbidragsloven (Forrentning af negativ institutskat,
etablering af en godkendelsesordning for ikke-fradragsberettigede
pensionsindbetalinger og tilbagebetaling m.v. af
ikke-fradragsberettigede indbetalinger til
ratepension i indbetalingsåret m.v.)
(Lovforslag nr. L 60)
Lovforslaget har til formål at
understøtte pensionsopsparernes mulighed for at skifte
gennemsnitsrenteprodukter ud med markedsrenteprodukter m.v.
Baggrunden er, at flere pensionsinstitutter overvejer at tilbyde
pensionsopsparerne at foretage en sådan udskiftning mod
udlodning af en såkaldt omtegningsbonus, dvs. en andel af de
ufordelte midler for ordningen. Forslaget går ud på at
give pensionsinstitutterne mulighed for at få forrentet den
uudnyttede negative skat, der skyldes udlodning af omtegningsbonus
til pensionsopsparerne. Den negative skat, der ikke er blevet
modregnet i positiv skat i efterfølgende år, forrentes
indtil den kan udbetales senest 5 år efter omtegningen.
Lovforslaget går endvidere ud
på at indføre en ordning, der giver en
pensionsopsparer mulighed for allerede i forbindelse med
indbetalingen til en pensionsordning at få en
afgørelse af SKAT om, at indbetalingerne, herunder til
udenlandske pensionsinstitutter, ikke har været fradrags-
eller bortseelsesberettigede ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Efter gældende ret kan
indbetalinger, der ikke har været fradrags- eller
bortseelsesret for, udbetales skatte- og afgiftsfrit. Med ordningen
opnås, at der på tidspunktet for udbetalinger fra
pensionsordningen, som typisk ligger langt ude i fremtiden i
forhold til indbetalingstidspunktet, ikke vil kunne opstå
tvivl om, at disse indbetalinger har været uden fradrags-
eller bortseelsesret. Med ordningen minimeres de
besværligheder for både pensionsopsparerne og SKAT, der
kan opstå, hvis den manglende fradrags- eller bortseelsesret
først skal dokumenteres på udbetalingstidspunktet.
Endelig foreslås det at
indføre mulighed for, at indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension, der ikke har været fradrags-
eller bortseelsesret for, enten kan udbetales til
pensionsopspareren eller overføres til en fradragsberettiget
pensionsordning allerede i det år, hvor indbetalingen er
sket. Efter gældende ret kan udbetaling til
pensionsopspareren henholdsvis overførsel til en fradrags-
eller bortseelsesberettiget pensionsordning først ske efter
udløbet af indkomståret. Forslaget indebærer, at
overførslen henholdsvis udbetalingen vil indgå korrekt
i pensionsopsparerens årsopgørelse for
indbetalingsåret, og at en korrektion af denne dermed ikke
længere er nødvendig.
Samlet set skønnes lovforslaget at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 30 mio.
kr. i 2013 og ca. 40 mio. kr. i 2014. Forslaget skønnes at
medføre et varigt mindreprovenu på ca. 5 mio. kr.
efter tilbageløb.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.