Fremsat den 31. oktober 2013 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Styrkelse af sundhedsaftaler og
regionsråds muligheder for at samarbejde med offentlige
myndigheder og private virksomheder m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 1 i lov
nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer:
1. § 78,
stk. 3 og 4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Et
regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og
private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen
af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og
opgaver, der har tilknytning hertil, som regionsrådet lovligt
kan varetage efter anden lovgivning, samt påtage sig dermed
forbundne udgifter, jf. dog stk. 4
Stk. 4. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, at
samarbejder som nævnt i stk. 3, der medfører
indskrænkninger i regionsrådets beføjelser, skal
godkendes af ministeren, herunder om at kravet om godkendelse alene
gælder nærmere former for samarbejde.
Stk. 5. Et samarbejde,
som efter regler fastsat i medfør af stk. 4 kræver
godkendelse, anses for godkendt, med mindre regionsrådet
modtager afslag på godkendelse inden 1 måned efter, at
ministeren for sundhed og forebyggelse har modtaget orientering fra
regionsrådet om samarbejdet.
Stk. 6. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om proceduren
for godkendelse i medfør af regler udstedt efter stk. 4,
herunder om orientering af ministeren, hvilke oplysninger
orienteringen skal indeholde og om udsættelse af fristen,
såfremt de nødvendige oplysninger ikke foreligger ved
orienteringen.
Stk. 7. En
kommunalbestyrelse kan deltage i samarbejder efter stk. 3 og 4,
når samarbejdet tillige varetager opgaver, som kommunerne
lovligt kan varetage. En kommunalbestyrelses deltagelse i et
samarbejde med regionsråd og andre kommunalbestyrelser, der
medfører indskrænkning i kommunalbestyrelsens
beføjelser, skal godkendes af ministeren for sundhed og
forebyggelse efter proceduren i stk. 4 og regler fastsat i
medfør af stk. 5.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 8.
2. I
§ 205, stk. 1, ændres
»aftaler« til: »en sundhedsaftale«.
3. I
§ 205, stk. 2, ændres
», hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne« til:
»de indsatsområder, sundhedsaftalen«.
4. § 205,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Regionsrådet indsender sundhedsaftalen til Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen godkender aftalen for så vidt angår
de indsatsområder, der er fastsat i medfør af stk.
2.«
5. I
§ 205 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om procedurer for indsendelse og godkendelse af sundhedsaftalen i
medfør af stk. 3.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på sundhedsaftaler indgået for perioden
2011- 2014. For sådanne aftaler finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Regionråds muligheder for at
samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | Styrkelse af sundhedsaftaler | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Med henblik på at styrke det
sammenhængende sundhedsvæsen foreslås der med
lovforslaget en række ændringer af sundhedsloven
vedrørende sundhedsaftalerne mellem regionsråd og
kommunalbestyrelser samt regionsrådets muligheder for at
samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder.
Lovforslaget har til formål at følge op på
»Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative om: Rammer for
justering af kommunalreformen (26. juni 2013)«, hvor der
på sundhedsområdet bl.a. har været fokus på
at understøtte sammenhængende patientforløb og
styrke samarbejdet mellem kommuner og regioner, herunder almen
praksis, på sundhedsområdet.
De foreslåede ændringer skal
foruden aftalen ses i lyset af »Evaluering af
kommunalreformen« (marts 2013), regeringens sundhedspolitiske
udspil »Mere borger, mindre patient - et stærkt
fælles sundhedsvæsen« (maj 2013) samt
regeringsudspillet om opfølgning på evalueringen af
kommunalreformen »Bedre kvalitet og samarbejde -
Opfølgning på evalueringen af kommunalreformen«
(juni 2013). En af konklusionerne i evalueringen af
kommunalreformen er, at der på sundhedsområdet
eksisterer en række snitfladeproblematikker, som går
på tværs af myndigheder og sektorer. Det anbefales
på den baggrund at forbedre det tværsektorielle
samarbejde, bl.a. gennem en styrkelse af sundhedsaftalerne mellem
regioner og kommuner samt ved at give regionerne bedre muligheder
for at indgå samarbejder med både offentlige og private
aktører.
På baggrund heraf foreslås det, at
der fremover skal udarbejdes én sundhedsaftale i hver region
- dvs. i alt fem sundhedsaftaler i stedet for 98 som i dag. Det
indgår samtidig, at sundhedsaftalen skal tage afsæt i
konkrete målsætninger, som aftales mellem
regionsråd og kommunalbestyrelser, og at der skal
fastsættes nye obligatoriske indsatsområder.
Det foreslås ligeledes at give
regionsrådene adgang til at deltage i selskaber m.v. på
sundhedsområdet og andre områder, hvor
regionsrådene lovligt kan varetage opgaver uden
forudgående godkendelse af ministeren for sundhed og
forebyggelse, såfremt deltagelsen ikke indskrænker
regionsrådenes beføjelser.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Regionsråds muligheder for at samarbejde med offentlige
myndigheder og private virksomheder
2.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af regionslovens § 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 900 af 30. august 2012, at
regionsrådene skal varetage sygehusvæsenets opgaver og
tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende
sundhedspersoner. Herunder skal regionsrådene varetage
opgaver, der ligger i naturlig tilknytning til regionrådets
opgaver på sundhedsområdet i overensstemmelse med den
lovgivning, der regulerer området, dvs. sundhedsloven og
regler fastsat i medfør heraf. Regionsrådene kan ikke
påtage sig andre opgaver på sundhedsområdet end
de opgaver, der efter sundhedsloven er henlagt til
regionsrådene. Sundhedslovens § 78, stk. 3-5,
vedrørende regionsrådets samarbejde med offentlige
myndigheder og private virksomheder skal ses i lyset af dette,
således at der i sundhedsloven efter kommunalreformen fortsat
er hjemmel til at videreføre eksisterende samarbejder - som
tidligere var hjemlet i kommunalfuldmagtsreglerne - mellem amterne
i kommunale selskaber, eller mellem det offentlige
sygehusvæsen og private virksomheder samt at skabe grundlag
for lignende samarbejder i fremtiden.
På den baggrund fremgår det af
§ 78, stk. 3, at et regionsråd efter godkendelse af
ministeren for sundhed og forebyggelse kan samarbejde med
offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i
selskabsform, om løsningen af fælles opgaver efter
afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og påtage sig de dermed
forbundne udgifter. Afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI omhandler bl.a.
sygehusydelser, præhospital indsats, befordring og
befordringsgodtgørelse, kvalitetsudvikling og
patientsikkerhed, samarbejde og planlægning og
sundhedsberedskab.
Videre fremgår det af § 78, stk. 3,
at et regionsråd sammen med andre regionsråd og
kommunalbestyrelser kan deltage i samarbejder, der medfører
indskrænkning i regionsrådets beføjelser. Et
sådant samarbejde anses for godkendt, medmindre
regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1
måned efter, at ministeren for sundhed og forebyggelse har
modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om
udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige
oplysninger ikke foreligger ved orienteringen.
Ministeren kan desuden i medfør af
§ 78, stk. 3, fastsætte regler om, at bestemte former
for samarbejde kan indgås uden godkendelse. Bestemmelsen har
til formål om at sikre, at eksisterende samarbejder mellem
sygehuse og private virksomheder fra før 1. januar 2007
umiddelbart kunne videreføres efterfølgende. Dette er
relevant for eksempelvis Amgros I/S og Medcom. § 78, stk. 3,
har desuden til formål at skabe grundlag for, at forsknings-
og udviklingssamarbejde m.v. mellem sygehuse og universiteter eller
private virksomheder ikke forudsætter godkendelse, ligesom
bestemmelsen også giver mulighed for at fastsætte
nærmere regler om samarbejde om sundhedsberedskab, herunder
præhospital indsats over landegrænser. Bestemmelsen er
nærmere udmøntet ved bekendtgørelse nr. 905 af
1. juli 2011 om regionernes adgang til levering af sygehusydelser
m.v. til offentlige myndigheder og private virksomheder samt
regionernes adgang til at indgå i samarbejder med offentlige
myndigheder og private virksomheder.
I medfør af § 78, stk. 4, kan en
kommunalbestyrelse deltage i samarbejder efter stk. 3, når
samarbejdet tillige omhandler opgaver, som kommunerne lovligt kan
varetage. Der gælder ikke tilsvarende mulighed for et
regionsråd. Et regionsråd kan således efter
§ 78, stk. 3, alene deltage i et samarbejde med offentlige
myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om
løsningen af fælles opgaver efter sundhedslovens
afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI.
Efter § 78, stk. 3, kan et
regionsråd således ikke - forudsat godkendelse fra
ministeren for sundhed og forebyggelse - i dag etablere et
interessentselskab, der kan levere ydelser - eksempelvis mad - til
både regionsrådets sygehuse, der drives efter
sundhedsloven, og sociale institutioner, som drives af
regionsrådet med hjemmel i anden lovgivning, hvorimod
interessentselskabet, hvis dette er indgået med en
kommunalbestyrelse, vil kunne levere til en kommunalbestyrelses
sociale institutioner, der drives med hjemmel i anden
lovgivning.
Det bemærkes, at sundhedslovens §
78, stk. 3, om et regionsråds deltagelse i samarbejder med
offentlige myndigheder og private virksomheder er reguleret ud fra
samme principper, som er fastsat i § 60 i lov om kommunernes
styrelse. Det følger heraf, at idet et samarbejde i
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse, indebærer en indskrænkning i de samarbejdende
kommuners beføjelser, da kommunalbestyrelsen afgiver
beføjelser til samarbejdet, er der tale om en fravigelse af
lovgivningens regler om kommunernes stedlige og faglige
forvaltningsområde og et brud med grundprincippet i § 2
i lov om kommunernes styrelse, hvorefter kommunalbestyrelsen er den
kompetente og ansvarlige myndighed for alle kommunens
anliggender.
Regionsrådets overladelse af
beføjelser til samarbejdet er således en fravigelse af
sundhedslovens regler om regionsrådets stedlige og faglige
ansvar for varetagelsen af opgaver efter sundhedslovens afsnit VI,
XI, XII og XIV-XVI og et brud med princippet om, at
regionsrådet er den kompetente og ansvarlige myndighed for
disse opgaver. På den baggrund blev § 78, stk. 3,
præciseret i 2006, således at det udtrykkeligt fremgik
af § 78, at regionsrådets deltagelse i samarbejder efter
sundhedslovens § 78, stk. 3, kan omfatte samarbejder, der
medfører indskrænkning i regionsrådets
beføjelser, herunder samarbejder, der svarer til et
kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse, lov nr. 1556 af 20. december 2006 om ændring af
sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og lov om apoteksvirksomhed.
I forbindelse med ændringen af §
78, stk. 3, blev det bemærket, at samarbejder, der
medfører indskrænkning i regionsrådets
beføjelser, omfatter samarbejder, hvorved der oprettes et
selvstændigt styrelsesorgan - svarende til kommunale
fællesskaber - men også andre samarbejder, hvorved
kompetence overføres fra regionsrådet f.eks. til et
andet regionsråd.
De nærmere regler om regionsråds
samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder,
herunder i selskabsform, om løsningen af fælles
opgaver vedrørende sygehusydelser, øvrige ydelser og
tilskud, præhospital indsats og befordring, udvikling og
forskning, samarbejde og planlægning samt vedrørende
sundhedsberedskab, jf. sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og
XIV-XVI, er udmøntet i §§ 11 - 15 i
bekendtgørelse nr. 905 af 1. juli 2011 om regionernes adgang
til levering af sygehusydelser m.v. til offentlige myndigheder og
private virksomheder samt regionernes adgang til at indgå i
samarbejder med offentlige myndigheder og private virksomheder. I
bekendtgørelsen er det bl.a. eksplicit fastsat, at
regionsrådet ikke kan indgå i samarbejder, som har til
formål at opnå fortjeneste, jf. § 11. Videre
fremgår det af bekendtgørelsens § 12, at et
regionsråds samarbejde med offentlige myndigheder og private
virksomheder om løsningen af fælles opgaver, hvor
samarbejdet ikke medfører indskrænkning i deltagende
myndigheders beføjelser, og hvor dette ikke indgås i
form af et selskab, en forening, en fond m.v., kan indgås
uden godkendelse fra ministeren for sundhed og forebyggelse.
Det bemærkes, at der efter
bekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2013 om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v., der er hjemlet i
§§ 41, 58 og 59 i lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 971 af 25. juli 2013, og
bekendtgørelse nr. 1299 af 15. december 2011 om regionernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v., der er hjemlet i
§§ 26 og 27 i regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 972 af 25. juli 2013, som udgangspunkt er krav om
Statsforvaltningens godkendelse, hvis en kommunalbestyrelse eller
et regionsråd vil pådrage hhv. kommunen eller regionen
solidarisk hæftelse gennem indtræden i en forening, en
institution, et selskab eller lignende. Samtykke er dog ikke
fornødent, hvis kommunen eller regionen alene hæfter
med sit indskud, og der ikke pådrages forpligtelser med
hensyn til eventuelle yderligere indskud. For så vidt
angår regioner er der en yderligere undtagelse til kravet om
godkendelse for så vidt angår samarbejdsaftaler efter
sundhedslovens § 78, stk. 3, der er godkendt af ministeren for
sundhed og forebyggelse.
De ansøgninger, som Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse har modtaget i medfør af
sundhedslovens § 78, stk. 3, har bl.a. omhandlet oprettelse af
interessentselskaber, hvor et regionsråd har ønsket at
oprette et selskab med en eller flere kommunalbestyrelser.
Eksempelvis et sundhedshus, et madproduktionsselskab og et selskab
til løsning af ambulanceberedskabsopgaver.
2.1.2.
Overvejelser og lovforslag
I medfør af regionslovens § 5 skal
regionsrådet i overensstemmelse med reglerne på
sundhedsområdet varetage sygehusvæsenets opgaver og
tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende
sundhedspersoner, herunder varetage opgaver, der ligger i naturlig
tilknytning til regionens opgaver på
sundhedsområdet.
Følgende fremgår af
»Evalueringen af kommunalreformen« fra udvalget om
evaluering af kommunalreformen (marts 2013):
»Efter
sundhedslovens § 78, stk. 3, kan et regionsråd med
sundhedsministerens godkendelse indgå i samarbejder med
offentlige myndigheder og private virksomheder om løsning af
nærmere bestemte opgaver efter
sundhedsloven. Bestemmelsen
indebærer således, at en region, som ønsker at
deltage i et selskab, en forening, en fond mv., der varetager de
omhandlede opgaver efter sundhedsloven, skal anmode
sundhedsministeren om godkendelse heraf. Bestemmelsen er udmøntet i
bekendtgørelse om regionernes adgang til levering af
sygehusydelser mv. til offentlige myndigheder og private
virksomheder samt regionernes adgang til at indgå i
samarbejder med offentlige myndigheder og private
virksomheder. Udvalget
foreslår, at reglerne på området lempes,
således at regioners deltagelse i selskaber mv. omfattet af
sundhedsloven ikke længere kræver forudgående
ministergodkendelse. Der henvises
herved til, at regioner i øvrigt i medfør af
myndighedsfuldmagten har en almindelig adgang til (dvs. på
andre områder end sundhedsområdet) at samarbejde med
andre, herunder i selskabsform, om løsning af regionale
opgaver, uden at det kræver godkendelse. I det omfang, der er tale om samarbejder, som
indebærer indskrænkning i regionens beføjelser,
bør disse dog fortsat godkendes af sundhedsministeren, jf.
herved princippet i § 60 i den kommunale styrelseslov,
hvorefter også kommuners deltagelse i sådanne aftaler
kræver forudgående godkendelse.«
På den baggrund er det regeringens
opfattelse, at regionsrådene skal have klare muligheder for
at indgå i samarbejder med offentlige myndigheder og private
virksomheder. De foreslåede ændringer af sundhedslovens
§ 78, stk. 3-7, tilsigter at understøtte dette,
således at regionsrådene får mulighed for at
deltage i selskaber m.v. på sundhedsområdet -
såfremt de ikke indskrænker regionernes
beføjelser - uden forudgående godkendelse af
ministeren for sundhed og forebyggelse. Med forslaget ønsker
regeringen således at sikre regionsrådenes muligheder
for smidigt at indgå i relevante samarbejder, også
vedrørende offentligt-privat samarbejde på
sundhedsområdet.
Udgangspunktet efter § 78, stk. 3, vil
være, at et regionsråd kan samarbejde med offentlige
myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om
løsningen af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII
og XIV-XVI og påtage sig dermed forbundne udgifter. Med
henblik på at sikre hensigtsmæssige rammer for
regionsråds deltagelse i samarbejder med offentlige
myndigheder og private virksomheder foreslås det desuden med
ændringen af § 78, stk. 3, at de fælles opgaver,
som regionsrådet kan indgå samarbejde om, ikke
begrænses til sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI
som i dag. Men at samarbejdet også kan vedrøre
løsning af fælles opgaver, der har tilknytning til
afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og som regionsrådet lovligt kan
varetage efter anden lovgivning. Med den foreslåede
ændring vil et regionsråd dermed have mulighed for at
deltage i samarbejder vedrørende fælles opgaver
på sundhedsområdet, hvor også andre
områder, eksempelvis socialområdet, kan have gavn af at
indgå i samarbejdet. Det kan f.eks. dreje sig om
områder, som er relevante i forhold til institutionernes
drift, herunder madproduktion, vaskeri eller lign. Der kan fortsat
alene samarbejdes om opgaver, som regionsrådet lovligt
varetager. Tilsvarende gælder tillige for de
kommunalbestyrelser, som et regionsråd måtte
ønske at samarbejde med.
I medfør af den foreslåede §
78, stk. 4, kan ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætte regler om, at samarbejder som nævnt i stk. 3,
der medfører indskrænkninger i regionsrådets
beføjelser, skal godkendes af ministeren, herunder om at
kravet om godkendelse alene gælder nærmere former for
samarbejde. Bemyndigelsen forventes udnyttet som i dag, dog
justeret i forhold til nærværende ændringer i
§ 78. I medfør af den foreslåede § 78, stk.
5, vil et samarbejde, som efter regler fastsat i medfør af
stk. 4 kræver godkendelse, som hidtil være anset for
godkendt, med mindre regionsrådet modtager afslag på
godkendelse inden 1 måned efter, at ministeren for sundhed og
forebyggelse har modtaget orientering fra regionsrådet om
samarbejdet. Det foreslås desuden, at 4. pkt. i den
nuværende § 78, stk. 3, videreføres i den
foreslåede § 78, stk. 6, således at ministeren for
sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om proceduren
for godkendelse i medfør af regler udstedt efter stk. 4,
herunder om hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde og om
udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige
oplysninger ikke foreligger ved orienteringen.
Endvidere foreslås det i § 78, stk.
7, klarlagt, at en kommunalbestyrelse kan deltage i samarbejder
efter stk. 3 og 4, når samarbejdet tillige varetager opgaver,
som kommunerne lovligt kan varetage. En kommunalbestyrelses
deltagelse i et samarbejde med regionsråd og andre
kommunalbestyrelser, der medfører indskrænkning i
kommunalbestyrelsens beføjelser, skal godkendes af
ministeren for sundhed og forebyggelse efter proceduren i stk. 4 og
regler fastsat i medfør af stk. 5.
Det bemærkes i øvrigt, at
bekendtgørelse nr. 905 af 1. juli 2011 om regionernes adgang
til levering af sygehusydelser m.v. til offentlige myndigheder og
private virksomheder samt regionernes adgang til at indgå i
samarbejder med offentlige myndigheder og private virksomheder -
forudsat lovens vedtagelse - vil blive justeret i overensstemmelse
med nærværende lovforslag. Økonomi- og
indenrigsministeren vil endvidere justere bekendtgørelse nr.
68 af 25. januar 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse
af garantier m.v. således, at der - som det i dag er
tilfældet på det regionale område - ikke vil
være krav om Statsforvaltningens godkendelse for så
vidt angår kommuners deltagelse i samarbejdsaftaler efter den
foreslåede § 78, stk. 7, der er godkendt af ministeren
for sundhed og forebyggelse, heller ikke i tilfælde hvor
samarbejdet indebærer solidarisk hæftelse.
2.2.
Styrkelse af sundhedsaftaler
2.2.1.
Gældende ret
Det følger af sundhedslovens §
205, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 med
senere ændringer, at regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen skal indgå sundhedsaftaler
om varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet. De 98
sundhedsaftaler er således politiske aftaler om, hvorledes
regionsrådene og kommunalbestyrelserne samarbejder om
løsning af opgaver på sundhedsområdet.
Bestemmelsen blev indført med lov nr.
546 af 24. juni 2005 (sundhedsloven) i forlængelse af
kommunalreformen. Af bemærkningerne til lovforslaget
fremgår det, at regionsrådet skal indgå
sundhedsaftaler med alle regionens kommunalbestyrelser, samt at
formålet med sundhedsaftalerne er at sikre samordning og
sammenhæng for de patientforløb, der går
på tværs af de to myndighedsniveauer, regioner og
kommuner, jf. lovforslag nr. L 74 fremsat den 24. februar 2005.
I medfør af sundhedslovens § 204,
stk. 1, skal regionsrådet i samarbejde med
kommunalbestyrelserne i regionen nedsætte et
sundhedskoordinationsudvalg vedrørende den regionale og
kommunale indsats på sundhedsområdet og om indsatsen
for sammenhæng mellem sundhedssektoren og de
tilgrænsende sektorer. Af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. lovforslag nr. L 74 fremsat den 24. februar 2005,
fremgår det, at sundhedskoordinationsudvalget
sammensættes af repræsentanter for regionen, kommunerne
i regionen og praksissektoren. Det fremgår ligeledes, at det
er hensigten, at sundhedskoordinationsudvalget bl.a. skal
drøfte de sundhedsaftaler, som regionsrådet og
kommunalbestyrelserne skal indgå i medfør af lovens
§ 205 samt løbende følge parternes
opfølgning på aftalerne.
Det følger af sundhedslovens §
205, stk. 2, at ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter nærmere regler om, hvilke
indsatsområder sundhedsaftalerne skal omfatte. Af
bekendtgørelse nr. 778 af 13. august 2009 om
sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler fremgår det,
at regionsrådet og kommunalbestyrelserne som minimum skal
indgå aftale vedr. indlæggelses- og
udskrivningsforløb, træningsområdet,
behandlingsredskaber og hjælpemidler, forebyggelse og
sundhedsfremme, indsatsen for mennesker med psykiske lidelser og
opfølgning på utilsigtede hændelser. Det
fremgår ligeledes af bekendtgørelsen, at
regionsråd og kommunalbestyrelser kan indgå aftaler
udover de obligatoriske indsatsområder.
I medfør af sundhedslovens § 205,
stk. 3, skal den del af sundhedsaftalerne, som vedrører de
obligatoriske indsatsområder, indsendes til Sundhedsstyrelsen
til godkendelse. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at godkendelsen vil afhænge af, om der er
indgået aftaler på de områder, der er fastsat som
obligatoriske. Godkendelsen vil ligeledes ske i overensstemmelse
med de krav, der er fastsat ved bekendtgørelsens § 6.
Af bekendtgørelsens § 6 fremgår derudover, at
regionsrådet skal indsende sundhedsaftalerne til
Sundhedsstyrelsen til godkendelse inden udgangen af januar i
valgperiodens andet år. Væsentlige ændringer af
aftalerne indsendes løbende til Sundhedsstyrelsen med
henblik på godkendelse. Såfremt Sundhedsstyrelsen ikke
inden 2 måneder efter modtagelsen af en sundhedsaftale har
gjort indsigelse, betragtes aftalen som godkendt. Kan
Sundhedsstyrelsen ikke godkende en aftale, tilkendegiver
Sundhedsstyrelsen overfor aftaleparterne, hvori manglerne
består. Det påhviler herefter regionsrådet og
kommunalbestyrelsen at ændre aftalen og indsende den til
godkendelse inden for en af Sundhedsstyrelsen fastsat
tidsfrist.
Det bemærkes desuden, at
Sundhedsstyrelsen har udsendt en vejledning om
sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler, herunder om de
nærmere rammer og procedurer for indsendelse af
sundhedsaftaler til Sundhedsstyrelsens godkendelse, jf. vejledning
nr. 9698 af 21. august 2009 om sundhedskoordinationsudvalg og
sundhedsaftaler.
I forhold til almen praksis skal det
bemærkes, at der med ændring af sundhedsloven, jf. lov
nr. 904 af 4. juli 2013, er indsat en ny bestemmelse - § 57 b,
stk. 2, - der indebærer, at alment praktiserende læger,
der behandler gruppe-1 sikrede patienter, forpligtes til at
udøve deres virksomhed i overensstemmelse med de
sundhedsaftaler, der er indgået mellem regionsråd og
kommunalbestyrelser, herunder ift. forløbsprogrammer m.v.,
der indgår som en del af sundhedsaftalerne. De opgaver, der
beskrives i en sundhedsaftale, vil for de læger, som virker
inden for overenskomst om almen praksis, jf. § 227, stk. 1,
skulle følges op af en underliggende aftale om
vilkårene for at følge denne forpligtelse. Ministeren
for sundhed og forebyggelse er bemyndiget til at sætte
bestemmelsen i § 57, b, stk. 2, som endnu ikke er trådt
i kraft, i kraft. Dette vil ske senest den 1. september 2014.
Opgaver, som måtte følge af sundhedsaftaler
indgået før § 57 b, stk. 2, træder i kraft,
reguleres ikke af § 57 b, stk. 2, medmindre der er enighed om
dette, og der dermed indgås en underliggende aftale med almen
praksis om at følge eventuelle forpligtelser.
Med den ovenfor omtalte lovændring er
samarbejds- og planlægningssystemet for almen praksis
justeret. Praksisplanen vedrørende almen praksis, som skal
udarbejdes i henhold til en ny bestemmelse i § 206 a, jf. lov
nr. 904 af 4. juli 2013, bliver således et centralt
samarbejds- og planlægningsværktøj mellem
regionsråd, kommunalbestyrelser og almen praksis. Planen
beskriver, hvilke opgaver almen praksis skal varetage, snitflader
til det øvrige sundhedsvæsen og indeholder
overvejelser om kapacitet og fysisk placering af ydernumre.
Praksisplanen vedrører således fremover både den
fysiske planlægning og den indholdsmæssige del i
relation til f.eks. sundhedsaftaler. Praksisplanen danner dermed en
ramme for praksissektorens medvirken til at sikre sundhedsaftalers
gennemførelse (om f.eks. indlæggelse/udskrivning og
forløbsprogrammer) på praksisområdet og dermed
tilgodeses behovet for samarbejde med almen praksis på
konkrete områder. I praksisplanen defineres således
rammen for de opgaver, som ønskes løst af almen
praksis. Den konkrete udmøntning af denne ramme
forudsætter, at der indgås en underliggende aftale med
de praktiserende læger, hvor implementering og ressourcer
aftales.
Praksisplanen skal inden vedtagelsen
forelægges for sundhedskoordinationsudvalget. Praksisplanen
skal, jf. § 204, stk. 1, i lov nr. 904 af 4. juli 2013,
udarbejdes af praksisplanudvalget, som består af
repræsentanter fra kommuner, regioner og almen praksis. Den
første praksisplan skal i medfør af lov nr. 904 af 4.
juli 2013 foreligge den 1. maj 2014. Ministeren for sundhed og
forebyggelse er bemyndiget til at sætte de ovenfor
nævnte bestemmelser i §§ 204 og 206 a, som endnu
ikke er trådt i kraft, i kraft, hvilket forventes at ske
inden udgangen af 2013.
2.2.2.
Overvejelser og lovforslag
Sundhedsaftalerne udgør i dag den
overordnede, generelle ramme for samarbejdet på
sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen
praksis.
Det fremgår af evalueringen af
kommunalreformen fra marts 2013, at sundhedsaftalerne generelt er
et velegnet redskab til at sikre dialog og samarbejde mellem
kommuner og regioner, samt at der har været en positiv
udvikling i samarbejdet og i indholdet af de konkrete aftaler fra
de første sundhedsaftaler til de nuværende
sundhedsaftaler, som gælder for perioden 2011-2014. Det
påpeges dog også, at sundhedsaftalerne i deres
nuværende form og tilrettelæggelse har en række
svagheder i forhold til at sikre tværgående samarbejde
og koordination mellem sygehuse, de kommunale sundhedstilbud og
almen praksis. Der er således behov for at sikre
større ensartethed i det tværsektorielle samarbejde og
gøre det mere forpligtende. Der er ligeledes behov for at
styrke implementeringen af og indføre en mere systematisk
opfølgning på sundhedsaftalerne. Det påpeges
endvidere, at der er behov for at videreudvikle sundhedsaftalernes
obligatoriske indsatsområder, så de i højere
grad tilpasses og fokuseres på de overordnede tendenser i
sundhedsvæsenet.
På den baggrund indgår det i
regeringens sundhedspolitiske udspil »Mere borger, mindre
patient - et stærkt fælles sundhedsvæsen«
(maj 2013) og udspillet om opfølgning på evaluering af
kommunalreformen »Bedre kvalitet og samarbejde« (juni
2013), at sundhedsaftalerne skal styrkes. Med »Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance og Konservative om: Rammer for justering af
kommunalreformen (26. juni 2013)« er der enighed om at skabe
øget sammenhæng for borgeren, herunder ved at gå
fra 98 til 5 sundhedsaftaler.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås, at der fremover skal udarbejdes én
sundhedsaftale i hver region - dvs. i alt fem sundhedsaftaler - om
varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet.
Formålet med bestemmelsen er at styrke
det sammenhængende sundhedsvæsen og sikre større
ensartethed i det tværsektorielle samarbejde, så
borgerne oplever sammenhæng i deres forløb og sikres
tilbud af høj faglig kvalitet.
Grundlaget for samarbejdet vil - forudsat
lovforslagets vedtagelse - således være én
fælles sundhedsaftale i hver region. Med henblik på at
kunne tage højde for lokale forhold inden for den enkelte
region kan en enkelt kommune eller flere kommuner i
fællesskab aftale yderligere med regionsrådet i forhold
tilde obligatoriske indsatsområder, eksempelvis for at give
mulighed for lokale udviklingsprojekter. Regionsrådet og
kommunalbestyrelser i regionen kan desuden fortsat indgå
supplerende aftaler om andre temaer end de obligatoriske
indsatsområder. Supplerende aftaler vil være af
frivillig karakter, og der er ikke pligt til at indsende disse til
Sundhedsstyrelsens godkendelse. Supplerende aftaler kan
således ikke træde i stedet for eller have forrang for
sundhedsaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne
i regionens geografiske område. En sådan supplerende
aftale kan f.eks. udarbejdes som bilag til sundhedsaftalen. Det
bemærkes, at denne mulighed for at tage højde for
lokale projekter eller forhold er i overensstemmelse med udspillet
»Bedre kvalitet og samarbejde - Opfølgning på
evaluering af kommunalreformen« (juni 2013).
Sundhedskoordinationsudvalget, som er nedsat i
henhold til sundhedslovens § 204, stk. 1, har til opgave at
udarbejde udkast til sundhedsaftalen. Derudover vil det i lyset af
de foreslåede ændringer af § 205 være
sundhedskoordinationsudvalgets opgave at understøtte, at
regionsrådet og alle regionens kommunalbestyrelser kan
godkende aftalen. Sundhedskoordinationsudvalget har ikke kompetence
til at indgå en sundhedsaftale. Sundhedsaftalen er
således fortsat en politisk aftale, som skal godkendes af
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen.
Sundhedskoordinationsudvalgets rolle er at sikre, at der etableres
en åben og inddragende proces, og at der foregår
tæt koordinering mellem kommunalbestyrelserne og
regionsrådet, så der sikres regionalt og kommunalt
ejerskab til sundhedsaftalen.
Som det fremgår eksplicit af
bestemmelsen i sundhedslovens § 205 og som nævnt
ovenfor, er sundhedsaftalernes parter de offentlige myndigheder,
der efter loven skal løfte myndighedsforpligtelsen på
sundhedsområdet, dvs. regionsråd og
kommunalbestyrelser. Almen praksis er - for så vidt
angår de elementer, der involverer almen praksis - en
særdeles vigtig aktør i forbindelse med udarbejdelsen
og implementeringen af sundhedsaftalerne indgået mellem
regionsråd og kommunalbestyrelser. Almen praksis indgår
derfor i sundhedskoordinationsudvalgene, og det forudsættes,
at sundhedskoordinationsudvalget systematisk inddrager den
nødvendige almen medicinske fagkundskab.
Der er for så vidt angår almen
praksis´ rolle i forbindelse med udarbejdelsen og
implementeringen af sundhedsaftalerne en tæt sammenhæng
med praksisplanerne for almen praksis. Praksisplanen
vedrørende almen praksis, som skal udarbejdes i henhold til
§ 206 a, bliver således et centralt samarbejds- og
planlægningsværktøj mellem region, kommune og
almen praksis, der beskriver, hvilke opgaver almen praksis skal
varetage, snitflader til det øvrige sundhedsvæsen samt
indeholder overvejelser om kapacitet og fysisk placering af
ydernumre. For nærmere om sammenhængen mellem
sundhedsaftaler og praksisplaner henvises til afsnit 2.2.1.
I § 205, stk. 2, foreslås det at
videreføre, at ministeren for sundhed og forebyggelse
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om de
indsatsområder, som sundhedsaftalen som minimum skal omfatte.
Indsatsområderne skal generelt understøtte
sammenhængende patientforløb på tværs af
sygehuse, de kommunale tilbud og almen praksis og være rettet
mod de overordnede udfordringer og udviklingstendenser for det
tværsektorielle samarbejde, herunder det stigende antal
ældre medicinske patienter og personer med kronisk sygdom,
udviklingen af det borgernære sundhedsvæsen,
øget it-understøttelse m.v.
Forudsat lovens vedtagelse vil der, jf.
lovforslagets § 205, stk. 2, blive fastsat regler om, at der
bl.a. skal indgås sundhedsaftaler, der dækker
forebyggelse, behandling og pleje, rehabilitering og træning
samt sundheds-it. Sundhedsaftalen skal både omfatte borgere
med somatiske lidelser og borgere med psykiske lidelser, herunder
både børn, unge og voksne. Samtidig kan
sundhedsaftalen have fokus på bl.a. ulighed, inddragelse af
borgere, patienter og pårørende.
Det vil også være relevant at
aftale, hvordan der kan sikres større fleksibilitet i
forhold til at bruge sundhedsvæsenets kompetencer på
tværs af sektorer, jf. bl.a. anbefalingerne om fleksibel
anvendelse af kompetencer i »Afrapportering fra
arbejdsgruppen om evaluering af kommunalreformen på
sundhedsområdet«, der indgår som bilag i
Evalueringen af kommunalreformen, som blev offentliggjort af
arbejdsgruppen bag evalueringen i marts 2013.
Der vil ligeledes ved bekendtgørelse i
overensstemmelse med § 204, stk. 2, blive fastsat regler om,
at sundhedskoordinationsudvalget i regionen forpligtes til som led
i sundhedsaftalen at opstille konkrete målsætninger for
samarbejdet på sundhedsområdet og inden for de enkelte
indsatsområder. Målsætningerne kan bl.a.
opstilles med udgangspunkt i de nationale indikatorer for
sundhedsaftalerne, ligesom der er mulighed for at supplere med
yderligere målsætninger inden for den enkelte region.
Samtidig vil der blive fastsat regler om, at
sundhedskoordinationsudvalget en gang årligt gennemgår
sundhedsaftalen og vurderer behovet for at revidere aftalens
indhold. Formålet hermed er at styrke implementeringen af og
opfølgningen på sundhedsaftalen samt at tage
højde for nye behov og udviklingstendenser i løbet af
aftalens gyldighedsperiode.
Efter den foreslåede § 205, stk. 3,
indsender regionsrådet den indgåede sundhedsaftale til
Sundhedsstyrelsen til godkendelse. Godkendelsen vil afhænge
af, om regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen har
indgået aftale på de områder, der er udmeldt som
obligatoriske i overensstemmelse med de krav, der fremgår af
bekendtgørelsen og de anvisninger, der er angivet i
Sundhedsstyrelsens vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og
sundhedsaftaler, og som følger af Sundhedsstyrelsens
øvrige sundhedsfaglige anbefalinger. På den baggrund
er det desuden i § 205, stk. 4, foreslået, at ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om procedurer
for indsendelse og godkendelse af sundhedsaftalen i medfør
af stk. 3.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen som i
dag vil udstede en vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og
sundhedsaftaler.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det fremgår af »Bilag 1:
Økonomi - Opfølgning på evaluering af
kommunalreformen« til »Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og
Konservative om: Rammer for Justering af Kommunalreformen (26. juni
2013)« under punktet »Styrkelse af
sundhedsaftaler«, at: »Det medfører en
afbureaukratisering at gå fra 98 til 5 sundhedsaftaler, idet
der derved vil skulle anvendes færre administrative
ressourcer i kommunerne, regionerne og staten. Implementeringen af
det styrkede fokus på opfølgning på
sundhedsaftalerne, herunder udvikling af indikatorer og
fælles målsætninger, indbefatter på den
anden side et øget administrativt ressourceforbrug. Samlet
set forventes der et uændret administrativt ressourceforbrug
på området.« Det er herudover Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses forventning, at de foreslåede
ændringer af § 205 om sundhedsaftaler vil medføre
en forbedring og effektivisering af den decentrale varetagelse af
opgaverne på sundhedsområdet.
Forslaget vurderes ikke at have øvrige
økonomiske eller betydende administrative konsekvenser for
det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, 3F, Danmarks Apotekerforening, Danske Bandagister,
Dansk Rehab Group, Danmarks Optikerforening, Dansk Godkendelse af
Medicinsk Udstyr (DGM), Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Selskab
for Almen Medicin, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,
De Offentlige Tandlæger, Dental Branche Forening,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af
Kliniske Diætister, Radiograf Rådet, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Jordemoderforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
Statsaut. Fodterapeuter, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Medicoindustrien,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Pharmadanmark, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Praktiserende Lægers Organisation, Socialpædagogernes
Landsforbund, Yngre Læger, Landsforeningen SIND, Bedre
Psykiatri, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet, Dansk Handicapforbund, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Forbrugerrådet, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark,
Høreforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, Alzheimerforeningen,
Bedre Psykiatri - landsforeningen for pårørende,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Dansk Erhverv, Brancheforeningen for
Private Hospitaler og Klinikker, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk
Farmaceutisk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Industri,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Sygehusapotekere, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, DELTA,
Pharmakon, Sex & Samfund, Sygeforsikringen "danmark",
Forsikring & Pension, Dansk IT - Råd for IT- og
persondatasikkerhed, Landsforeningen for Evnesvage (LEV),
Ankestyrelsen, Dansk Selskab for Folkesundhed, Datatilsynet, Det
Etiske Råd, Institut for Menneskerettigheder,
Patientforsikringen, Psykolognævnet, Socialstyrelsen,
Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland,
Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,
Statsforvaltningen Syddanmark, Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri, Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, RUC.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Det medfører afbureaukratisering at
gå fra 98 til 5 sundhedsaftaler, idet der derved vil skulle
anvendes færre administrative ressourcer i kommunerne,
regionerne og staten. Herudover forventes det, at de
foreslåede ændringer af § 205 om sundhedsaftaler
vil medføre en forbedring og effektivisering af den
decentrale varetagelse af opgaverne på
sundhedsområdet. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen. | Implementeringen af det styrkede fokus
på opfølgning på sundhedsaftalen, herunder
udvikling af indikatorer og fælles målsætninger,
indbefatter et let øget administrativt ressourceforbrug.
Samlet set vurderes forslaget at indebære et uændret
administrativt ressourceforbrug. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det følger af den foreslåede
§ 78, stk. 3, at et
regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og
private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen
af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og
opgaver, der har tilknytning til afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og
som regionsrådet lovligt kan varetage efter anden lovgivning
samt påtage sig dermed forbundne udgifter. De fælles
opgaver, som regionsrådet kan indgå samarbejde om,
begrænses således ikke til sundhedslovens afsnit VI,
XI, XII og XIV-XVI, men kan også vedrøre
løsning af fælles opgaver, der har tilknytning til
afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og som regionsrådet lovligt kan
varetage efter anden lovgivning. Et regionsråd vil dermed
have mulighed for at deltage i samarbejder vedrørende
fælles opgaver på sundhedsområdet, hvor
også andre områder, eksempelvis socialområdet,
kan have gavn af at indgå i samarbejdet. Det kan f.eks. dreje
sig om områder, som er relevante i forhold til
institutionernes drift, herunder madproduktion, vaskeri eller lign.
Der kan fortsat alene samarbejdes om opgaver, som
regionsrådet lovligt varetager. Tilsvarende gælder
tillige for de kommunalbestyrelser, som et regionsråd
måtte ønske at samarbejde med.
I medfør af den foreslåede § 78, stk. 4, kan ministeren for sundhed
og forebyggelse fastsætte regler om, at samarbejder som
nævnt i stk. 3, der medfører indskrænkninger i
regionsrådets beføjelser, skal godkendes af
ministeren, herunder om at kravet om godkendelse alene gælder
nærmere former for samarbejde.
Indskrænkning i regionsrådets
kompetence kan bl.a. foreligge, hvor et særligt
fællesskabsorgan tillægges kompetence til at
træffe beslutninger, der forpligter de deltagende
regionsråd i økonomisk henseende, eksempelvis
vedtagelse af budgetter med bindende virkning for de deltagende,
beslutning om optagelse af lån, optagelse af
garantiforpligtelser m.v. De ved bekendtgørelse kommende
regler kan således bl.a. være relevant i situationer,
hvor et regionsråd sammen med en eller flere
kommunalbestyrelser ønsker at oprette et interessentselskab,
der skal løse fælles opgaver. Bestemmelsen omhandler
både områder, hvor der ønskes samarbejde om
levering af sundhedsfaglige ydelser, og også tilknyttede
ydelser, eksempelvis ift. madproduktion, vaskeri eller andre
lignende ydelser, der understøtter regionsrådets
varetagelse af opgaver efter sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og
XIV-XVI.
Bestemmelsen i stk. 4 giver mulighed for, at
ministeren for sundhed og forebyggelse - som i dag - kan
fastsætte regler om, at bestemte former for samarbejde kan
indgås uden godkendelse. Det kan således
fastsættes, at alle samarbejder, der medfører
indskrænkninger i regionsrådets beføjelser, skal
godkendes af ministeren. Bestemmelsen forventes udmøntet
på samme vis som i dag, hvor det i medfør af § 14
i bekendtgørelse nr. 905 af 1. juli 2011 er fastsat, at et
samarbejde, som er indgået mellem en privat virksomhed og en
amtskommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab eller Bornholms
Kommune før den 1. januar 2007, uden godkendelse kan
videreføres af vedkommende regionsråd. Endvidere er
det ved bekendtgørelsens § 13 fastsat, at et eller
flere regionsråd uden godkendelse kan indgå i
samarbejder om forskning og udvikling med statslige myndigheder,
universiteter eller private virksomheder samt samarbejder med
myndighederne i andre lande om sundhedsberedskab over
landegrænser, herunder præhospital indsats.
Som hidtil foreslås det i stk. 5, at et samarbejde, som efter regler
fastsat i medfør af stk. 4 kræver godkendelse, anses
for godkendt, med mindre regionsrådet modtager afslag
på godkendelse inden 1 måned efter, at ministeren for
sundhed og forebyggelse har modtaget orientering fra
regionsrådet om samarbejdet.
Efter den foreslåede § 78, stk. 6, kan ministeren for sundhed
og forebyggelse fastsætte regler om proceduren for
godkendelse i medfør af regler udstedt efter stk. 4,
herunder om hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde og om
udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige
oplysninger ikke foreligger ved orienteringen. Bestemmelsen
forventes udmøntet som på nuværende tidspunkt.
Der vil således bl.a. blive fastsat nærmere regler om,
at orienteringen skal indeholde udkast til vedtægter for
samarbejdet, herunder oplysninger om deltagere i samarbejdet,
samarbejdets formål og opgaver, herunder sammenhængen
med regionernes opgaveløsning efter sundhedsloven,
samarbejdets form og dets styrelse, samarbejdets finansiering,
budget, regnskab og revision samt andre oplysninger, der er
nødvendige for, at ministeren for sundhed og forebyggelse
kan træffe afgørelse om godkendelse af
samarbejdet.
I medfør af den foreslåede § 78, stk. 7, kan en kommunalbestyrelse
deltage i samarbejder efter stk. 3 og 4, når samarbejdet
tillige varetager opgaver, som kommunerne lovligt kan varetage. En
kommunalbestyrelses deltagelse i et samarbejde med regionsråd
og andre kommunalbestyrelser, der medfører
indskrænkning i kommunalbestyrelsens beføjelser, skal
godkendes af ministeren for sundhed og forebyggelse efter
proceduren i stk. 4 og regler fastsat i medfør af stk.
5.
Bestemmelsen viderefører dele af den
nuværende § 78, stk. 4, dog således at det med den
foreslåede formulering klarlægges, at hvis en
kommunalbestyrelse i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 78, stk. 7, 1. pkt., deltager i samarbejder
med regionsråd og andre kommunalbestyrelser, der
medfører indskrænkning i kommunalbestyrelsens
beføjelser, så skal samarbejdet godkendes af
ministeren for sundhed og forebyggelse i lighed med kravet om
ministeren for sundhed og forebyggelses godkendelse i
tilfælde af, at regionsrådet indgår i et
samarbejde, der medfører indskrænkning i
regionsrådets beføjelser.
Der henvises i øvrigt de almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr.
2-5
Med forslagets ændring af § 205, stk. 1, præciseres det, at
der fremover skal udarbejdes 5 sundhedsaftaler (én i hver
region) i stedet for 98 (en for hver kommune). Regionsrådet
og alle regionens kommunalbestyrelser skal fremover indgå
én sundhedsaftale om varetagelsen af opgaver på
sundhedsområdet. Sundhedskoordinationsudvalget får til
ansvar at udarbejde sundhedsaftalen og til at bidrage til at
understøtte godkendelse fra regionsrådet og alle
regionens kommunalbestyrelser. Sundhedsaftalen er fortsat en
politisk aftale, som skal godkendes af regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen.
Med henblik på at kunne tage
højde for lokale forhold inden for den enkelte region vil en
enkelt kommunalbestyrelse (eller flere kommunalbestyrelser i
fællesskab) kunne aftale yderligere med regionsrådet i
forhold til de obligatoriske indsatsområder, eksempelvis i
forhold til lokale udviklingsprojekter. Der vil således
være mulighed for at udarbejde supplerende aftaler, som dog
ikke kan træde i stedet for eller have forrang for
sundhedsaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne
i regionens geografiske område. En sådan supplerende
aftale kan f.eks. udarbejdes som bilag til sundhedsaftalen.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen kan desuden
fortsat indgå supplerende aftaler om andre temaer end de
obligatoriske indsatsområder.
Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter efter den foreslåede § 205, stk. 2, nærmere regler om
de indsatsområder, som sundhedsaftalen skal omfatte.
Indsatsområderne skal generelt understøtte
sammenhængende patientforløb på tværs af
sygehuse, de kommunale sundhedstilbud og almen praksis, og
indsatsområderne skal være rettet mod de overordnede
udfordringer og udviklingstendenser for det tværsektorielle
samarbejde. Det vil også være relevant at aftale,
hvordan der kan sikres større fleksibilitet i forhold til at
bruge sundhedsvæsenets kompetencer på tværs af
sektorer. Fleksibel anvendelse af kompetencer indgår i
»Afrapportering fra arbejdsgruppen om evaluering af
kommunalreformen på sundhedsområdet«, hvor det
anbefales, at det i sundhedsaftalerne aftales, hvordan kommunerne
mere systematisk får mulighed for at inddrage og
rådføre sig med de sundhedsfaglige kompetencer i almen
praksis og sygehusregi med henblik på at styrke fagligheden
og skabe en mere fleksibel opgavevaretagelse.
Der vil ligeledes ved bekendtgørelse
blive fastsat regler om, at sundhedskoordinationsudvalget i
regionen forpligtes til som led i sundhedsaftalen at opstille
konkrete målsætninger for samarbejdet på
sundhedsområdet og inden for de enkelte indsatsområder.
Målsætningerne kan bl.a. opstilles med udgangspunkt i
de nationale indikatorer for sundhedsaftalerne, ligesom der er
mulighed for at supplere med yderligere målsætninger
inden for den enkelte region. Samtidig vil der blive fastsat regler
om, at sundhedskoordinationsudvalget en gang årligt
gennemgår sundhedsaftalen og vurderer behovet for at revidere
aftalens indhold. Formålet hermed er at styrke
implementeringen af og opfølgningen på sundhedsaftalen
samt at tage højde for nye behov og udviklingstendenser i
løbet af aftalens gyldighedsperiode.
Efter den foreslåede § 205, stk. 3, indsender
regionsrådet den indgåede sundhedsaftale til
Sundhedsstyrelsen til godkendelse. Godkendelsen vil afhænge
af, om regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen har
indgået aftale på de områder, der er udmeldt som
obligatoriske i overensstemmelse med de krav, der fremgår af
bekendtgørelsen og de anvisninger, der er angivet i
Sundhedsstyrelsens vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og
sundhedsaftaler, og som følger af Sundhedsstyrelsens
øvrige sundhedsfaglige anbefalinger.
Med den foreslåede § 205, stk. 4, der er et nyt stykke,
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om procedurer
for indsendelse og godkendelse af sundhedsaftalen i medfør
af stk. 3. Der kan således bl.a. fastsættes regler om
tidspunktet for indsendelse af sundhedsaftalen til
Sundhedsstyrelsen, Sundhedsstyrelsens behandling af aftalerne
m.v.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014 for så vidt angår de
foreslåede ændringer vedr. sundhedsaftaler, jf.
forslagets § 1, nr. 2-5. I forhold til sundhedsaftaler
indgået for perioden 2011-2014 foreslås det i stk. 3,
at de foreslåede ændringer ikke omfatter disse. For
sådanne aftaler finder de hidtil gældende regler
anvendelse. De foreslåede ændringer i forslagets §
1, nr. 2-5, finder således anvendelse for de kommende
sundhedsaftaler, som skal indgås i 2014 og dække
perioden 2015-2018.
Ændringerne i forslagets § 1, nr.
1, om regionsrådenes mulighed for at indgå samarbejder
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2014. I forhold
til godkendelse af ansøgninger, jf. den gældende
§ 78, stk. 3, som ministeren for sundhed og forebyggelse har
truffet afgørelse om, inden ikrafttræden af forslagets
§ 1, nr. 1, bemærkes det, at godkendelserne fortsat vil
være gyldige. Såfremt der ændres i vilkår,
der er en forudsætning for ministeriets afgørelse vil
ansøgning skulle indsendes på ny afhængigt af,
om samarbejdet indebærer en indskrænkning i
regionsrådets beføjelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 78. … | | 1. § 78, stk. 3 og 4, ophæves, og i
stedet indsættes: | Stk. 3. Et
regionsråd kan efter indenrigs- og sundhedsministerens
godkendelse samarbejde med offentlige myndigheder og private
virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen af
fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og
påtage sig dermed forbundne udgifter. Et regionsråd kan
herunder deltage med andre regionsråd og kommunalbestyrelser
i samarbejder, der medfører indskrænkning i
regionsrådets beføjelser. Et samarbejde efter 1. pkt.,
jf. tillige 2. pkt., anses for godkendt, medmindre
regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1
måned efter, at indenrigs- og sundhedsministeren har modtaget
orientering fra regionsrådet om samarbejdet. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvilke
oplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om
udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige
oplysninger ikke foreligger ved orienteringen. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at bestemte
former for samarbejde kan indgås uden godkendelse. | | »Stk. 3.
Et regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og
private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen
af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og
opgaver, der har tilknytning hertil, som regionsrådet lovligt
kan varetage efter anden lovgivning, samt påtage sig dermed
forbundne udgifter, jf. dog stk. 4 | Stk. 4. En
kommunalbestyrelse kan deltage i samarbejder efter stk. 3,
når samarbejdet tillige varetager opgaver, som kommunerne
lovligt kan varetage. Kommunalbestyrelsen kan herunder deltage med
regionsråd og andre kommunalbestyrelser i samarbejder, der
medfører indskrænkning i kommunalbestyrelsens
beføjelser. | | Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, at samarbejder som nævnt i stk. 3, der medfører
indskrænkninger i regionsrådets beføjelser, skal
godkendes af ministeren, herunder om at kravet om godkendelse alene
gælder nærmere former for samarbejde. | Stk. 5. Et
regionsråd kan efter indenrigs- og sundhedsministerens
godkendelse påtage sig opgaver og dermed forbundne udgifter,
som ikke er omfattet af denne lov, såfremt det har
væsentlig betydning for varetagelsen af regionsrådets
opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI. | | Stk. 5. Et
samarbejde, som efter regler fastsat i medfør af stk. 4
kræver godkendelse, anses for godkendt, med mindre
regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1
måned efter, at ministeren for sundhed og forebyggelse har
modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet. | | | Stk. 6.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om proceduren for godkendelse i medfør af regler udstedt
efter stk. 4, herunder om orientering af ministeren, hvilke
oplysninger orienteringen skal indeholde og om udsættelse af
fristen, såfremt de nødvendige oplysninger ikke
foreligger ved orienteringen. | | | Stk. 7. En
kommunalbestyrelse kan deltage i samarbejder efter stk. 3 og 4,
når samarbejdet tillige varetager opgaver, som kommunerne
lovligt kan varetage. En kommunalbestyrelses deltagelse i et
samarbejde med regionsråd og andre kommunalbestyrelser, der
medfører indskrænkning i kommunalbestyrelsens
beføjelser, skal godkendes af ministeren for sundhed og
forebyggelse efter proceduren i stk. 4 og regler fastsat i
medfør af stk. 5.« | | | | | | Stk. 5 bliver herefter stk. 8. | | | | § 205.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen indgår
aftaler om varetagelsen af opgaver på
sundhedsområdet. | | 2. I § 205, stk. 1, ændres
»aftaler« til: »en sundhedsaftale«. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne skal
omfatte. | | 3. I § 205, stk. 2, ændres »,
hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne« til: »de
indsatsområder, sundhedsaftalen«. | Stk. 3.
Aftaler vedrørende indsatsområder, som er omfattet af
de af indenrigs- og sundhedsministeren nærmere fastsatte
regler efter stk. 2, indsendes til Sundhedsstyrelsen til
godkendelse. | | 4. § 205, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Regionsrådet indsender sundhedsaftalen til
Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen godkender aftalen for så
vidt angår de indsatsområder, der er fastsat i
medfør af stk. 2.« | | | | | | 5. I § 205 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan
fastsætte regler om procedurer for indsendelse og godkendelse
af sundhedsaftalen i medfør af stk. 3.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dog stk. 2 og 3. | | | Stk. 2. §
1, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2014. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på sundhedsaftaler indgået for
perioden 2011- 2014. For sådanne aftaler finder de hidtil
gældende regler anvendelse. | | | |
|