Skriftlig fremsættelse (31. oktober
2013)
Justitsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om offentlige veje. (Forhøjelse
af afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v.
og bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet)
(Lovforslag nr. L 54)
Formålet med lovforslaget er for det
første at fordoble afgiften for overtrædelse af
reglerne om handicapparkering og om parkering foran ind- og
udkørsel. Parkering på pladser, der er forbeholdt
personer med et handicap, er således efter
Justitsministeriets opfattelse udtryk for en manglende respekt for
de medborgere, som f.eks. på grund af gangbesvær bl.a.
har et særligt parkeringsbehov. Ligeledes kan parkering foran
andres ind- og udkørsel være til stor gene for de
personer, der gør brug af ind- og udkørslen til at
komme til og fra deres ejendom eller arbejdsplads mv.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at gennemføre en række anbefalinger fra en
arbejdsgruppe med repræsentanter fra en række
myndigheder, forbrugerorganisationer, private aktører mv.
med det sigte at forbedre forbrugerbeskyttelsen på
parkeringsområdet.
Det foreslås nærmere bl.a., at
kommunerne ikke længere i samme grad som hidtil skal kunne
fastsætte lokale regler for parkering (udstede lokale
parkeringsbekendtgørelser). Der foreslås herunder ens
regler over hele landet for, hvornår der må parkeres
med to hjul på fortov, og hvornår en bil, der er
havareret, anses for parkeret. Sådanne spørgsmål
er i dag reguleret lokalt fra kommune til kommune. Kommunerne skal
dog fortsat kunne udstede lokale parkeringsregler, der gælder
for tunge køretøjer,
påhængskøretøjer og særligt
indrettede køretøjer. Der foreslås samtidig
mere åbenhed omkring sådanne lokale regler, herunder
ved at de skal offentliggøres samlet på én
hjemmeside.
Det foreslås endvidere, at det
offentlige skal kunne pålægge tre afgifter for samme
overtrædelse af parkeringsreglerne, at der dog højst
kan pålægges én parkeringsafgift pr.
påbegyndt kalenderdøgn, og at en ny afgift tidligst
kan pålægges 24 timer efter den forrige afgift.
Desuden foreslås der bindende regler
for skiltning på private parkeringspladser, hvis der skal
kunne pålægges en afgift for overtrædelse af
vilkårene på pladsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.