Fremsat den 6. november 2013 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed
(Ny ordning for udsendelse af
ikkekommercielt tv)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 23. september 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 43 ændres »§
45, stk. 1 og 2« til: »§ 45, stk. 1, 2 og
6«.
2. I
§ 45, stk. 2, indsættes
efter »udbud«: », jf. dog stk. 6«.
3. I
§ 45 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at Radio- og
tv-nævnet uden udbud kan meddele tilladelse til foreninger
m.v., hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som er
produceret af og rettet mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse.«
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
4.
Efter § 45 indsættes:
Ȥ 45
a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der
højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder.
Stk. 2. Kulturministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at tilladelseshavere til
ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et regionalt område
skal være hjemmehørende i dette område, og at et
flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have
bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne
selv skal producere deres programmer.«
5. I
§ 47, stk. 2, ændres
»§ 45, stk. 1 og 2« til: »§ 45, stk. 1,
2 og 6«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Partierne bag den mediepolitiske aftale for
2012-2014 besluttede den 2. maj 2013 på baggrund af et
oplæg fra Kulturstyrelsen at gennemføre en ny
lokal-tv-ordning med øget fokusering på kvalitet og
lokalt indhold pr. 1. januar 2014.
Beslutningen indebærer, at en ny
lokal-tv-ordning skal rumme stærkere krav om, at programmerne
skal have lokalt indhold. Det skal således være en
forudsætning for tilladelse og tilskud til lokal-tv, at
programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i
lokalområdet. Tilskudsmidlerne vil endvidere blive fordelt
på færre lokal-tv-stationer, som derved får bedre
mulighed for at producere tv. Der skal desuden kunne stilles krav
om, at stationens programmer skal have et vist minimumspublikum,
for at stationen fortsat kan have tilladelse til at sende og
modtage tilskud. Endelig skal der afsættes særlig
sendetid og etableres en særlig støttepulje til
foreninger, fonde m.v., hvis formål er at producere
ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod personer med
fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse.
Langt størstedelen af beslutningens
enkeltdele vil kunne gennemføres uden lovændringer,
men enkelte elementer forudsætter vedtagelse af nye
bemyndigelsesbestemmelser i radio- og fjernsynsloven, således
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler til
gennemførelse heraf. Det drejer sig om adgangen til at
fastsætte et nærmere bestemt antal mulige
programtilladelser i hver enkelt region, til at fastsætte, at
tilladelseshaver skal have hjemsted i det pågældende
regionale sendeområde, og at tilladelseshaver selv skal
producere sine programmer, og endelig til at fastsætte en
særlig regulering for foreninger m.v., hvis formål er
at producere ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod
personer med fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse, således at
foreninger m.v., der opfylder disse krav, kan opnå tilladelse
og tilskud til at udsende ved hjælp af de samme
sendemuligheder, som ikkekommercielt lokal-tv i
øvrigt benytter, uden at skulle leve op til kravene om
lokalt indhold og minimumspublikum.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
Den gældende ordning for ikkekommercielt
tv blev indført i 2009 i forbindelse med overgang til
digitalt tv i Danmark, hvorved stationernes sendeaktivitet blev
flyttet til multipleks 1 (MUX 1), dvs. det pågældende
sendebånd i det jordbaserede digitale tv-sendenet.
Principperne for ordningen blev beskrevet i forbindelse med
bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed nr. 149, fremsat den 25. februar
2009. Der henvises til Folketingstidende 2008-09, Till. A, s. 4522
og 4561, Till. B, s. 1046, Till. C, s. 545. Efter det nævnte
lovforslags endelige vedtagelse og ikrafttræden udstedte
kulturministeren med hjemmel heri nærmere regler i
bekendtgørelsesform, jf. den gældende
bekendtgørelse om ikke-kommercielt tv i MUX 1 nr. 1423 af
20. december 2011.
Af bemærkningerne til det nævnte
lovforslag fremgår bl.a.,
at ordningen i et
nærmere beskrevet omfang skulle rumme mulighed for
landsdækkende ikkekommercielt tv,
at den udvidede
sendetid over hele landet som følge af overgang til digitalt
tv i Danmark bl.a. skulle give mulighed for at udsende
interessebestemt tv, som ikke samtidig har tilknytning til et
bestemt geografisk lokalområde eller region,
at der ikke skulle
være noget til hinder for, at samme tv-foretagende kunne
søge og opnå tilladelse til at sende i flere regioner,
og således ikke noget krav om at tv-foretagendet
skulle have hjemsted i det regionale område, hvor
programvirksomheden udøves,
at Radio- og
tv-nævnet ved uddeling af tilladelser og tildeling af tilskud
skulle søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig
karakter og herved prioritere tv produceret til lokalområdet
højest, dernæst egenproduceret lokal-tv i
øvrigt, mens indkøbt tv i øvrigt skulle have
lavest prioritet, og
at udtrykket
»egenproduceret« tv efter omstændighederne kunne
omfatte programmer produceret som co- eller
entrepriseproduktioner.
Det bemærkedes i det nævnte
lovforslag, at det i øvrigt følger af gældende
ret, at Radio- og tv-nævnet alene yder tilskud til
ikkekommercielle stationer, der har bred kontakt til
lokalsamfundet.
2.2.
Kulturministeriets overvejelser
Lovforslaget tilsigter at give hjemmel til, at
kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte
nærmere regler, der gennemfører den politiske
beslutning af 2. maj 2013 om en ny ordning for ikkekommercielt
lokal-tv.
Som led i ønsket om at stille
stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold,
skal der således være hjemmel til, at det bl.a.
gøres til en forudsætning for tilladelse og tilskud
til lokal-tv, at programmerne er produceret fra lokalområdet
og af tilladelseshaveren selv. Endvidere er det i overensstemmelse
med ministerens mulighed for at fastsætte regler for
programvirksomheden, jf. gældende radio- og fjernsynslov
§ 45, stk. 5, tanken at stille krav om, at programmerne skal
være rettet til befolkningen i det regionale
tilladelsesområde, og at programmerne i nærmere bestemt
omfang skal have lokalt indhold, hvorved forstås, at
programmerne handler om forhold eller er med personer fra
lokalområdet.
Med henblik på at øge kvaliteten
af programmerne og skabe en mere overskuelig og
sammenhængende programflade er det endvidere hensigten at
fastsætte en øvre grænse for det antal
tilladelser, der kan udstedes i de enkelte regionale
sendeområder.
Der skal afsættes særlig sendetid
og etableres en særlig støttepulje til foreninger
m.v., hvis formål er at producere tv, som er produceret af og
rettet mod personer med fysisk funktionsnedsættelse og
psykisk eller intellektuel funktionsnedsættelse.
Der skal således være hjemmel til,
at ministeren kan fastsætte,
at der etableres en
særlig ordning for foreninger m.v., hvis formål er at
producere tv, som er produceret af og rettet mod personer med
fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse,
at der i
øvrigt alene skal kunne gives og opretholdes tilladelse og
tilskud til programvirksomhed med betydelig grad af lokalt indhold,
hvorfor der ikke skal være noget landsdækkende
sendebånd,
at udtrykket
"egenproduktion" inden for denne ordning ikke skal omfatte hverken
co- eller entrepriseproduktioner,
at tilladelseshaver
skal have hjemsted i det regionale sendeområde, hvor
programvirksomheden udøves, og
at Radio- og
tv-nævnet ved udbud højest kan meddele et
nærmere bestemt antal tilladelser i de enkelte regionale
sendeområder.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det forventes ikke, at lovforslaget samlet set
har økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7.
Forholdet til EU-retten
Forslaget er i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2010/13/EU af 10.
marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester.
8.
Hørte myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Radio- og
tv-nævnet, Rigsrevisionen, Teleklagenævnet, Aller Media
A/S, Berlingske Media, BFE (Branchen ForbrugerElektronik), Bonnier
Publications A/S, Boxer TV ApS, Copydan, DAF (Dansk
Annoncørforening), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske
Regioner, Den Kristne Producentkomité, Det Centrale
Handicapråd, DI ITEK (Dansk Industri - IT, Tele, Elektronik
og Kommunikation), DIGI-TV I/S, DILEM (Danske Idébaserede
Lokale Elektroniske Medier), DR, Egmont Magasiner, FAEM (Foreningen
af Arbejderbevægelsens Elektroniske Medievirksomheder), FDA
(Forenede Danske Antenneanlæg), Fynske Medier, GRAMEX,
Høreforeningen, Information, JP/Politikens Hus, Jyske
Medier, KL (Kommunernes Landsforening), KLF - Kirke & Medier,
KODA, Kristeligt Dagblad, MediaWatch, MetroXpress A/S, MTG A/S, MUF
(Multimedieforeningen), NCB (Nordisk Copyright Bureau),
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, Producentforeningen, PROSA,
RADIOERNE, RettighedsAlliancen, Rådet for Etniske
Minoriteter, SAML (Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet),
Samrådet for Ophavsret, SBS TV A/S, Sjællandske Medier,
SLRTV, SLS Forum (Samarbejdsforum for danske Lytter- og
Seerorganisationer), Stofa A/S, Teracom A/S, TI (Tele Industrien),
TV 2/DANMARK A/S, de regionale TV 2-virksomheder, Viasat, YouSee,
Ældresagen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2010/13/EU af 10.
marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at ændre lovens § 43, hvorefter Radio- og
tv-nævnet kan yde tilskud, jf. § 92 a, til
ikkekommercielle lokale radiostationer og ikkekommercielle
tv-stationer, der udøver programvirksomhed i henhold til
tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet i medfør af
§ 45, stk. 1, 2 og 6.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2. Hensigten med at
ændre henvisningen »§ 45, stk. 1 og 2«, i
§ 43 til »§ 45, stk. 1, 2 og 6«, er at udvide
bemyndigelsesbestemmelsen i § 43, således at Radio- og
tv-nævnet kan yde tilskud til foreninger, fonde eller
lignende, hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som
er produceret af og rettet mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse.
Det er tanken, at tilskud til foreninger m.v.,
hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som er
produceret af og rettet mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse skal ydes med 1,5 mio. kr. af Radio- og
tv-nævnet fra puljen til ikkekommerciel lokalradio og
-tv.
Til nr.
2
Den foreslåede tilføjelse er en
konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter
ministeren kan fastsætte, at Radio- og tv-nævnet uden
udbud kan meddele tilladelse til foreninger m.v., hvis formål
er at producere tv, som er produceret af og rettet mod personer med
fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse. Hensigten med tilføjelsen er
således at gøre opmærksom på undtagelsen i
lovens § 45, stk. 6, til kravet om udbud.
Til nr.
3
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at kulturministeren kan fastsætte regler om,
at Radio- og tv-nævnet uden udbud kan udstede
programtilladelse til ikkekommercielt tv til foreninger m.v., hvis
formål er at producere tv, som er produceret af og rettet mod
personer med fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse.
Det er tanken, at kulturministeren i en
bekendtgørelse fastsætter, at Radio- og
tv-nævnet uden forudgående udbud efter ansøgning
kan udstede tilladelse til foreninger m.v., der opfylder
ovennævnte krav, og hertil at Radio- og tv-nævnet bl.a.
kan lægge vægt på ansøgers
økonomiske formåen samt ansøgers dokumenterede
faglighed, kompetencer, erfaring m.v. indenfor tv-drift eller
lignende. Henvisningen i bestemmelsen til, at Radio- og
tv-nævnet ikke skal anvende udbudsforretning medfører
således, at nævnets vurdering i modsætning til de
øvrige tilladelser til MUX 1, ikke skal ske ved en
skønhedskonkurrence (dvs. en konkurrence på
indholdsmæssige parametre fremfor en udstedelse af tilladelse
baseret på det højeste bud ved auktion).
Alternativt kan kulturministeren i henhold til
lovens § 45, stk. 1 og 2, fastsætte at, tilladelse til
foreninger m.v., hvis formål er at producere ikkekommercielt
tv, som er produceret af og rettet mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse udstedes efter udbud.
Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet
i sin vurdering af hvilke ansøgere, der skal have
tilladelse, skal lægge vægt på, at ansøger
er en forening, fond eller lignende, der har som formål at
producere ikkekommercielt lokal-tv, og at programmerne skal
produceres af og rettes mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og i tillæg hertil enten psykisk
funktionsnedsættelse eller intellektuel
funktionsnedsættelse.
De angivne betingelser til ansøgerne
om, at programmerne skal produceres af og rettes mod personer med
fysisk funktionsnedsættelse og endvidere psykisk
funktionsnedsættelse eller intellektuel
funktionsnedsættelse er ikke kumulative. Det betyder, at ikke
alle tre krav skal være opfyldt på én gang, men
at to ud af de tre krav, hvor den fysiske
funktionsnedsættelse skal være den ene, er nok til at
opfylde vilkårene i bestemmelsen.
Det er endvidere tanken, at tilladelser, der
udstedes i henhold til nærværende regel, skal benytte
de samme sendemuligheder som ikkekommercielt lokal-tv i
øvrigt (MUX 1), og at disse tilladelseshavere ikke skal
være omfattet af en række af ordningens krav bl.a. om
lokalt indhold og lokalt publikum. Det er ligeledes tanken, at
varigheden af tilladelser udstedt efter denne bestemmelse skal
være lig de øvrige tilladelseshavere i MUX 1.
Som det er nævnt i bemærkninger
ovenfor til § 1, nr. 1, er det hensigten at yde
tilladelseshavere efter § 45, stk. 6, et samlet tilskud
på 1,5 mio. kr. årligt. Tilskuddet skal finansieres af
puljen til ikkekommerciel lokalradio og -tv. I tilfælde af at
Radio- og tv-nævnet efter ansøgning herom udsteder
mere end én tilladelse, er det hensigten af tilskuddet
på 1,5 mio. kr. årligt skal fordeles ligeligt mellem
tilladelseshaverne.
Det er afslutningsvis tanken, at
kulturministeren i medfør af lovens § 45, stk. 5, i
bekendtgørelsen, der vedrører nærværende
bestemmelse, fastsætter en fast ugentlig sendetid i de
respektive tilladelsesområder, til tilladelseshavere efter
denne bestemmelse.
Til nr.
4
Den foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 1, indebærer, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst
kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder.
Det nærmere bestemte maksimum for antal tilladelser i hvert
regionalt område skal fastsættes ud fra en samlet
vurdering, hvori indgår hensynet til befolkningstallet, til
det konstaterede publikum til ikkekommercielt tv, og til
mangfoldighed i de enkelte regioner.
Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet
ved uddeling af tilladelser og tildeling af tilskud som hidtil skal
søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig
karakter - med særlig vægt på det lokale indhold
- men dog højst udstede tilladelser i hvert enkelt regionalt
sendeområde svarende til det af ministeren fastsatte
maksimale antal. Dette betyder, at nævnet vil kunne meddele
afslag, hvor der er indkommet flere ansøgninger end det
fastsatte maksimale antal tilladelser, uanset om der måtte
være ledig sendetid i sendeområdet. Det er fortsat
hensigten, at alle tilladelseshavere og kun disse skal være
berettiget til tilskud.
Den foreslåede bestemmelse i
første led af § 45 a, stk.
2, indebærer, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel
tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være
hjemmehørende i dette område, samt at
tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer og tillige,
at et flertal af foreningens m.v. medlemmer skal have bopæl i
tilladelsesområdet.
Tilladelseshaver skal være organiseret
som en forening, fond eller lignende. Foreningen m.v. skal have
hjemsted i området. Kravet tænkes i
bekendtgørelsesform bl.a. udmøntet ved et krav, om at
flertallet af bestyrelsens medlemmer skal have bopæl i
området. Det betyder, at personer bosiddende andetsteds ikke
er udelukkede fra at deltage, så længe flertallet i
bestyrelsen er bosat i området og foreningen har hjemsted i
området.
Det anses af afgørende betydning for at
sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne
produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det
pågældende tilladelsesområde.
Tilknytning og tilstedeværelse i
området giver indsigt i lokale politiske dagsordner, kontakt
med lokalbefolkningen og mulighed for direkte kontakt med centrale
aktører i området med heraf følgende viden om,
hvad der optager befolkningen i området og mulighed for at
producere lokal-tv, der aktuelt og faktisk relaterer sig til og
udspringer af lokalområdet. Den ikkekommercielle
tv-virksomhed skal således foregå udenfor et
konkurrerende marked.
Endvidere er det med andet led af den
foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 2, tanken at
skærpe kravene til lokal egenproduktion således, at co-
og entrepriseproduktioner ikke inden for denne ordning skal anses
som produceret af tilladelseshaver selv. Hensigten hermed er bl.a.
at forhindre, at ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner,
hvor programvirksomheden reelt udøves af tværregionale
produktionsselskaber, som ikke med sikkerhed har den lokale
tilknytning og forankring, som ordningen tilsigter at
tilgodese.
Det følger af de EU-retlige
forpligtelser i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love
og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af
audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle
medietjenester), EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1, at
medlemsstaterne, når det er muligt, med passende midler skal
drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter
mindst 10 pct. af den sendetid, der ikke består af nyheder,
sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 pct. af
programbudgettet til europæiske programmer fra producenter,
der er uafhængige af tv-foretagendet.
Som det fremgår, vil kravet om, at
tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, fuldt ud
kunne stilles for programmer, der består af nyheder,
sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, mens kravet ikke
fuldt ud vil kunne stilles for øvrige programmer. Det er
ikke hensigten at fastsætte en fast fordeling mellem de
enkelte programkategorier for alle tilladelseshavere, idet denne
fordeling må bero på den i hver enkelt ansøgning
givne konkrete beskrivelse af den planlagte programvirksomhed, som
Radio- og tv-nævnet ved tilladelsesudstedelsen vil forpligte
den pågældende tilladelseshaver til at overholde.
Behovet for - af hensyn til opfyldelsen af den EU-retlige
forpligtelse - at kunne dispensere fra kravet om, at
tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, vil derfor
afhænge af den konkrete tilladelseshavers programmers
faktiske fordeling på de enkelte programkategorier.
Det er derfor hensigten i den kommende
bekendtgørelse at fastsætte, at Radio- og
tv-nævnet skal have mulighed for at se bort fra kravet om, at
tilladelseshaver selv skal producere alle programmer, for andre
programkategorier end de ovennævnte, for op til 10 pct. af en
tilladelseshavers sendetid eller 10 pct. af tilladelseshaverens
programbudget, forudsat denne procentdel udgøres af
europæiske programmer fra producenter, der er
uafhængige af tilladelseshaveren.
Til nr.
5
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3. Hensigten med at
ændre henvisningen »§ 45, stk. 1 og 2« i
§ 47, stk. 2, til »§
45, stk. 1, 2 og 6« er at præcisere, at undtagelsen i
§ 47, stk. 2, til hovedreglen i § 47, stk. 1, tillige
omfatter tilladelser til foreninger m.v., hvis formål er at
producere ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod
personer med fysisk funktionsnedsættelse og psykisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse.
Tilladelse til distribution af ikkekommerciel
lokal-tv i MUX 1 indehaves af DIGI TV I/S, ejet af DR og TV2
Danmark A/S, jf. § 3, stk. 4. Henvisningen i § 47, stk.
2, til § 3, stk. 4, betyder, at for stationer, der
ønsker at sende i MUX 1, hvortil der i medfør af
§ 3, stk. 4, er udstedt distributionstilladelse, kan
ministeren fastsætte, at tilladelse hertil skal udstedes af
Radio- og tv-nævnet. Ved tilføjelsen af stk. 6 sikres
det, at kulturministeren ligeledes kan fastsætte, at
tilladelse i medfør af § 45, stk. 6 kræver
tilladelse af Radio- og tv-nævnet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2014.
Af hensyn til kommende ansøgere samt
muligheden for at meddele disse en passende ansøgningsfrist
forventes udbud igangsat umiddelbart efter lovens
fremsættelse i Folketinget med forbehold for lovens
vedtagelse og ikrafttræden. Afgørelse om tildeling af
tilladelser henholdsvis afslag foretages først efter lovens
ikrafttræden. Det bemærkes, at tilladelserne udstedt
efter den gældende ordning udløber den 31. december
2013, og at det ikke er hensigten at forlænge disse, men
foretage udbud efter reglerne i den nye ordning.
Bilag 1
| | | | | § 1 | | | | | | I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 23. september 2013, foretages
følgende ændringer: | Kapitel 7 | | | | | | Radio- og
tv-nævnet | | | | | | § 43. Radio-
og tv-nævnet kan yde tilskud, jf. § 92 a, til
ikkekommercielle lokale radiostationer og ikkekommercielle
tv-stationer, der udøver programvirksomhed i henhold til
tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet i medfør af
§ 45, stk. 1 og 2, og til uddannelsesaktiviteter i forbindelse
med ikkekommerciel lokal radio- og tv-virksomhed. | | 1. I § 43 ændres, »§ 45,
stk. 1 og 2« til: »§ 45, stk. 1, 2 og
6« | | | | Kapitel 8 | | | | | | Programvirksomhed
på grundlag af tilladelse og registrering samt on
demand-audiovisuel programvirksomhed | | | | | | § 45.
Udøvelse af programvirksomhed foranstaltet af radio- og
tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere, der
hører under dansk myndighed, kan kun ske med tilladelse fra
Radio- og tv-nævnet. Dette gælder dog ikke
programvirksomhed omfattet af § 47 samt DR's, TV 2/DANMARK
A/S' og de regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed
efter §§ 12, 31 og 38 a. | | | Stk. 2.
Tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder meddeles af Radio- og tv-nævnet efter
udbud. | | 2. I § 45, stk. 2, indsættes efter
»udbud«: », jf. dog stk. 6" | Stk. 3.
Tilladelse til programvirksomhed efter stk. 1 kan betinges af
betaling af koncessionsafgift. | | | Stk. 4. Koncessionsafgiftens
mindstestørrelse, beregningsgrundlag og betalingsterminer
skal fremgå af udbudsmaterialet. | | | Stk. 5.
Kulturministeren kan fastsætte regler om udbudsforretninger i
henhold til stk. 2 og tilladelser i henhold til stk. 1, herunder om
udøvelse af programvirksomheden og varigheden af
tilladelser. Kulturministeren kan endvidere fastsætte, at
Radio- og tv-nævnet i forbindelse med udstedelse af
tilladelser til programvirksomhed og efter regler fastsat af
kulturministeren kan fastsætte vilkår for
programvirksomheden m.v. Kulturministeren kan fastsætte
regler om sendesamvirker. | | | Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte regler om fravigelse af stk. 2
i forbindelse med forsøgsvirksomhed og midlertidig
programvirksomhed. Stk. 7. Radio-
og tv-nævnet kan forlænge tilladelser til lokal
radioprogramvirksomhed og tilladelser til udøvelse af
ikkekommerciel programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
digitale tv-sendenet i MUX 1. Stk. 8.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
forlængelse af tilladelser efter stk. 7. | | 3. I § 45
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke: »Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at Radio- og
tv-nævnet uden udbud kan meddele tilladelse til foreninger
m.v., hvis formål er at producere ikkekommercielt tv, som er
produceret af og rettet mod personer med fysisk
funktionsnedsættelse og psykisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse.« Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9. | | | | | | 4. Efter §
45 indsættes som ny paragraf: | | | »§ 45
a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der
højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder. | | | Stk. 2.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et
regionalt område skal være hjemmehørende i dette
område, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i
foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet,
samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres
programmer.« | | | | § 47.
Foretagender, der udøver programvirksomhed ved
hjælp af satellit, fællesantenneanlæg,
jordbaserede digitale tv-sendemulighedelser,
kortbølgesendemuligheder eller øvrige elektroniske
kommunikationsnet, og som hører under dansk myndighed, skal
lade sig registrere hos Radio- og tv-nævnet, jf. dog stk. 2.
Medietjenesteudbydere, der udbyder on demand-audiovisuel
programvirksomhed omfattet af § 2, stk. 1, nr. 4, kan
udøve programvirksomhed uden registrering. | | | Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
udøvelse af programvirksomhed ved hjælp af
jordbaserede digitale tv-sendemuligheder, hvor tilladelse til
distribution er meddelt i henhold til § 3, stk. 4,
forudsætter tilladelse meddelt af Radio- og tv-nævnet i
medfør af § 45, stk. 1 og 2. | | 5. I § 47, stk. 2, ændres »§
45, stk. 1 og 2« til: »§ 45, stk. 1, 2 og
6«. | Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
registrering i henhold til stk. 1, 1. pkt. | | | Stk. 4.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler
om de foretagender, der er omfattet af stk. 1 og 2, herunder regler
om, at foretagenderne skal gøre oplysninger, der
identificerer foretagendet over for seerne og brugerne,
tilgængelige. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014. |
|